Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 18 septembrie 2021  privind educaţia şi formarea profesională a psihologilor cu drept de liberă practică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 18 septembrie 2021 privind educaţia şi formarea profesională a psihologilor cu drept de liberă practică

EMITENT: Colegiul Psihologilor din România
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1000 din 20 octombrie 2021
──────────
    Conţinute de HOTĂRÂREA nr. 52 din 18 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.000 din 20 octombrie 2021.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Educaţia şi formarea profesională a psihologilor au două componente: educaţia şi formarea iniţială şi educaţia şi formarea continuă.
    (2) Educaţia şi formarea iniţială a psihologilor, necesare în vederea obţinerii dreptului de liberă practică, constau în absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de specialitate, cu diplomă de licenţă în psihologie sau asimilată, obţinută întro instituţie de învăţământ superior acreditată, din România sau din străinătate, recunoscută sau echivalată, după caz, potrivit legii.
    (3) Educaţia şi formarea continuă sunt ulterioare educaţiei şi formării iniţiale şi se orientează atât spre dezvoltarea de competenţe care pot defini un traseu de specializare profesională, cât şi spre dezvoltarea competenţelor profesionale deja dobândite de către psihologi. Acumularea de credite din educaţia şi formarea continuă reprezintă o condiţie a menţinerii atestatului de liberă practică şi de schimbare a treptei de atestare.
    (4) Prin excepţie de la alin. (2), educaţia şi formarea iniţială a psihologilor din specialităţile psihoterapie şi consiliere psihologică, precum şi a altor specialişti care pot accesa competenţa generală în psihoterapie includ, suplimentar faţă de condiţiile prevăzute la alin. (2), şi un program specific de formare profesională de lungă durată în domeniul psihoterapiei, respectiv consilierii psihologice, urmat după absolvirea studiilor de licenţă, în condiţiile prevăzute la art. 27 alin. (2) şi (3), derulat prin intermediul unei asociaţii profesionale de psihoterapie cu statut de furnizor de formare profesională înregistrat la Colegiul Psihologilor din România, denumit în continuare CPR, prin colaborarea unei asociaţii profesionale cu statut de furnizor de formare profesională înregistrat la CPR cu o universitate sau prin colaborarea între asociaţii profesionale cu statut de furnizor de formare profesională înregistrat la CPR.
    (5) Prin excepţie de la alin. (2), educaţia şi formarea iniţială a psihologilor din specialitatea psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf includ, suplimentar faţă de condiţiile prevăzute la alin. (2), şi un program specific de formare profesională, avizat de către CPR, cu durata de minimum 1 an şi 400 de ore, derulat după absolvirea studiilor de licenţă în psihologie, prin intermediul unei asociaţii profesionale cu statut de furnizor de formare profesională înregistrat la CPR.
    (6) Atestarea dreptului de liberă practică în regim de autonomie profesională include, la nivel de educaţie şi formare profesională, cerinţa absolvirii unui program de master în psihologie recunoscut de către CPR în domeniul general de specializare sau deţinerea titlului de doctor în psihologie sau deţinerea unei diplome echivalente în condiţiile legii, precum şi îndeplinirea oricărei alte condiţii prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.
    (7) Domeniile generale de specializare sunt următoarele: domeniul clinic, care include specialităţile psihologie clinică, consiliere psihologică, psihoterapie, psihologie aplicată în domeniul securităţii naţionale şi psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, domeniul educaţional, care include specialităţile psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională şi psihopedagogie specială, domeniul muncă şi organizaţii, care include specialităţile psihologia muncii şi organizaţională, psihologia transporturilor, psihologia aplicată în servicii, psihologie aplicată în domeniul securităţii naţionale şi psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf.
    (8) Pentru dobândirea competenţei în specialitatea psihoterapie, la nivel de formare iniţială, persoanele prevăzute la art. 15 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Psihologilor din România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 788/2005, cu completările ulterioare, denumite în continuare Norme metodologice, au obligaţia completării studiilor universitare cu un pachet de discipline universitare de specialitate care va avea cel puţin următorul conţinut: a) Introducere în psihologie sau Psihologie generală sau Fundamentele psihologiei sau Psihologia personalităţii sau Teorii ale personalităţii sau alte denumiri echivalente - 40 de ore; b) Psihologia dezvoltării sau Psihologia vârstelor sau alte denumiri echivalente - 40 de ore; c) Psihologie clinică sau Psihopatologie sau Psihiatrie sau Profile dezadaptative de comportament sau alte denumiri echivalente - 40 de ore; d) Evaluare psihologică sau Evaluare şi testare psihologică sau Psihodiagnostic sau alte denumiri echivalente - 40 de ore; e) Introducere în psihoterapie sau Abordări în psihoterapie sau alte denumiri echivalente - 40 de ore.
    (9) Pentru dobândirea competenţei în specialitatea psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, la nivel de formare iniţială, persoanele prevăzute la art. 18 alin. (2) din Normele metodologice au obligaţia completării studiilor universitare cu un pachet de discipline universitare de specialitate care va avea cel puţin următorul conţinut: a) Fundamentele psihologiei - 40 de ore; b) Psihologie clinică - 40 de ore; c) Psihologie experimentală - 40 de ore; d) Psihodiagnostic - 40 de ore; e) Psihologie judiciară - 40 de ore; f) Psihologie socială - 40 de ore.

    ART. 2
    (1) Formarea profesională a psihologilor este realizată prin intermediul programelor de formare derulate de către entităţi formatoare, denumite în continuare furnizori de formare profesională.
    (2) Furnizorii de formare profesională pot fi universităţi, asociaţii profesionale care îşi desfăşoară activitatea în domeniul psihologiei, filialele teritoriale ale CPR, cabinetele individuale de psihologie, cabinetele asociate de psihologie, societăţile civile profesionale de psihologie şi structurile de psihologie.
    (3) Poate fi formator în cadrul unui furnizor de formare profesională psihologul cu drept de liberă practică, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea.
    (4) Cu excepţia programelor de studii universitare acreditate de către Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS, sau de către Autoritatea Naţională pentru Calificări, denumită în continuare ANC, programele de formare profesională pentru psihologi se pot desfăşura numai sub egida CPR şi cu avizul Comitetului director al CPR, denumit în continuare Comitetul director.
    (5) La solicitarea universităţilor, programele de studii universitare de master, precum şi programele de studii postuniversitare vor fi recunoscute de către CPR în unul sau mai multe domenii generale de specializare, pe baza planului de învăţământ al programului de studii.
    (6) Programele de formare profesională ale psihologilor cu drept de liberă practică pot fi:
    a) programe universitare de licenţă în psihologie, acreditate de ARACIS sau ANC;
    b) programe de studii universitare de master şi programe de studii postuniversitare în psihologie, acreditate de ARACIS sau ANC şi recunoscute de către CPR;
    c) programe de formare profesională de lungă durată în domeniul psihoterapiei, care se vor întinde pe minimum 3 ani şi vor include un număr minim de 500 de ore de formare profesională, 250 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 150 de ore de supervizare profesională. Din totalul celor 250 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală, 150 de ore se vor derula obligatoriu înaintea obţinerii dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, în specialitatea/ competenţa psihoterapie. Diferenţa de 100 de ore va putea fi parcursă şi după obţinerea dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pe durata supervizării profesionale, fiind o condiţie pentru obţinerea autonomiei profesionale;
    d) programe de formare profesională de lungă durată în domeniul consilierii psihologice, care se vor întinde pe minimum 2 ani şi vor include un număr minim de 250 de ore de formare profesională, 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 100 de ore de supervizare profesională. Din totalul celor 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală, 100 de ore se vor derula obligatoriu înaintea obţinerii dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, în specialitatea consiliere psihologică. Diferenţa de 50 de ore va putea fi parcursă şi după obţinerea dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pe durata supervizării profesionale, fiind o condiţie pentru obţinerea autonomiei profesionale;
    e) programe de formare profesională de lungă durată în domeniul psihologiei judiciare - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, cu durata de 400 de ore de formare profesională, dintre care 1/3 din acestea reprezentând activităţi practice;
    f) programe de formare profesională continuă cu caracter repetitiv, de durată variabilă, organizate de furnizori de formare profesională. Conţinutul dosarului pentru acest tip de programe este prevăzut în anexa nr. 5D;
    g) programe de formare profesională continuă, cu caracter unic, respectiv conferinţe ştiinţifice, congrese ştiinţifice, simpozioane ştiinţifice, şcoli de vară, precum şi workshopurile susţinute în cadrul acestora. Conţinutul dosarului pentru acest tip de programe este prevăzut în anexele nr. 5E şi 5F;
    h) programe de formare profesională continuă, de durată foarte redusă, cu caracter unic, care sunt acele programe ce durează maximum 4 ore şi pot fi organizate doar de către filialele teritoriale ale CPR, de către cabinetele individuale de psihologie, cabinetele asociate de psihologie, societăţile profesionale de psihologie şi de către structurile de psihologie. Conţinutul dosarului pentru acest tip de programe este prevăzut în anexa nr. 5G.

    (7) Programele de studii universitare parcurse în străinătate vor fi recunoscute de CPR, cu condiţia echivalării diplomei de studii de către Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, denumit în continuare CNRED.
    (8) Dovada absolvirii programelor de formare profesională menţionate la alin. (6) lit. c)-h) se face doar prin diploma sau certificatul de absolvire a respectivului program de formare profesională, semnat de către reprezentantul furnizorului de formare profesională şi de către reprezentantul CPR, care poate fi preşedintele CPR, preşedinţii comisiilor din cadrul CPR sau directorul executiv al CPR. Lipsa oricăreia dintre semnături atrage invalidarea diplomei sau certificatului de absolvire al respectivului program de formare profesională.

    ART. 3
    (1) Activitatea de formare profesională continuă este obligatorie.
    (2) Psihologii cu drept de liberă practică au obligaţia de a obţine un număr de minimum 10 credite de formare profesională pentru fiecare an de practică în profesie.
    (3) Trecerea la o treaptă de specializare superioară este condiţionată de întrunirea condiţiei prevăzute la alin. (2).

    ART. 4
    Formarea profesională a psihologilor are următoarele obiective:
    a) dezvoltarea competenţelor profesionale, transversale şi de specialitate;
    b) cunoaşterea şi respectarea de către psihologi a standardelor de calitate ce trebuie întrunite în furnizarea serviciilor psihologice;
    c) actualizarea cunoştinţelor şi perfecţionarea pregătirii profesionale în profesia de psiholog, prin însuşirea unor cunoştinţe avansate, metode şi procedee moderne, în scopul creşterii calităţii serviciilor psihologice;
    d) accesul la alte specializări profesionale, respectiv obţinerea de noi competenţe profesionale, după caz;
    e) creşterea posibilităţilor de mobilitate pe piaţa muncii internaţională pentru psihologii români.


    ART. 5
    (1) Programele de studii universitare de licenţă, master, doctorat, precum şi programele de studii postuniversitare în psihologie sunt organizate de către universităţi, cu acreditarea ARACIS sau ANC, după caz.
    (2) Celelalte programe de formare profesională în psihologie pot fi organizate doar de către furnizorii de formare profesională, în condiţiile prezentelor norme.

    ART. 6
    (1) Formarea profesională continuă a psihologilor se organizează în mod distinct şi specializat, potrivit specialităţilor profesionale reglementate.
    (2) În cadrul formării profesionale continue a psihologilor funcţionează un sistem de credite specific profesiei de psiholog.
    (3) Sistemul de credite presupune dobândirea de către fiecare psiholog a unui număr minim de 10 credite/an. Deţinerea numărului minim de 10 credite/an reprezintă o condiţie pentru dobândirea unei trepte superioare de specializare, precum şi pentru dobândirea autonomiei profesionale.

    ART. 7
    CPR, prin intermediul Comitetului director, are următoarele responsabilităţi şi atribuţii în domeniul educaţiei şi formării profesionale a psihologilor:
    a) coordonează la nivel naţional activitatea de formare profesională a psihologilor;
    b) avizează şi creditează programele de formare profesională pentru psihologi;
    c) recunoaşte programele de studii universitare de master, precum şi programele de studii postuniversitare în unul sau mai multe domenii generale de specializare;
    d) elaborează sistemul de credite specific profesiei de psiholog;
    e) elaborează standarde de calitate în domeniul formării profesionale a psihologilor;
    f) asigură înregistrarea programelor de formare profesională în Registrul furnizorilor de formare profesională;
    g) asigură publicitatea programelor de formare profesională, prin publicarea acestora pe websiteul propriu;
    h) colaborează cu ministerele relevante şi alte instituţii publice, în vederea reglementării condiţiilor de educaţie, formare profesională şi practică pentru psihologi.


    ART. 8
    (1) Furnizorii de formare profesională prevăzuţi la art. 2 alin. (2) au următoarele responsabilităţi:
    a) să respecte standardele de calitate a programelor de formare profesională definite prin prezentele norme;
    b) să solicite feedback despre program de la cursanţi, cel puţin la finalul programului;
    c) să elibereze documentele de absolvire în termen de 30 de zile de la finalul activităţilor programului;
    d) să depună la Secretariatul CPR lista cursanţilor înmatriculaţi la programul de formare profesională înainte de data începerii acestuia. La cerere, furnizorii de formare profesională vor furniza CPR datele de contact ale participanţilor;
    e) să ţină evidenţa prezenţei participanţilor la activităţile aferente programului de formare;
    f) să parcurgă toată programa de curs pe baza căreia a fost avizat programul de formare.

    (2) Furnizorii de formare profesională care organizează programe de formare profesională finalizate cu diplome sau certificate de absolvire încheie în mod obligatoriu contracte de formare profesională cu participanţii la aceste programe, cu excepţia instituţiilor publice care organizează programe de formare pentru angajaţii proprii.

    ART. 9
    În condiţiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice, angajatorii au obligaţia de a sprijini financiar şi administrativ procesul de formare profesională continuă a psihologilor.

    CAP. II
    Avizarea programelor de formare profesională
    ART. 10
    Programele de formare profesională, cu excepţia programelor de studii universitare şi postuniversitare acreditate de către ARACIS şi ANC, se pot desfăşura numai cu condiţia avizării acestora de către Comitetul director.

    ART. 11
    (1) Avizarea profesională a programelor de formare profesională se realizează pe baza standardelor de calitate prevăzute în prezentele norme.
    (2) Avizul profesional se acordă distinct pentru fiecare program de formare profesională.
    (3) Avizarea profesională se certifică printr-un document ale cărui formă, conţinut şi regim de eliberare se stabilesc prin dispoziţie a preşedintelui Comitetului director.

    ART. 12
    (1) Toate programele de formare profesională, cu excepţia programelor de formare profesională continuă cu caracter unic, vor fi evaluate iniţial, în vederea avizării, şi periodic, o dată la 5 ani, în vederea reavizării.
    (2) Avizarea programelor de formare continuă cu caracter unic, indiferent de durata acestora, are caracter unic.
    (3) Evaluarea iniţială şi periodică a programelor de formare profesională va fi realizată pentru fiecare specialitate de către Comisia de metodologie a Comitetului director, din perspectiva standardelor de calitate definite în prezentele norme.
    (4) În cazul în care programul de formare profesională este iniţiat de către Comisia de metodologie sau în cazul în care în cadrul lui participă un membru al Comisiei de metodologie, membrul respectiv al comisiei se va abţine de la participarea la analiza şi evaluarea respectivului program.

    ART. 13
    (1) Dosarul prin care se solicită avizarea programului va fi transmis Comisiei de metodologie de către Secretariatul CPR.
    (2) În termen de 45 de zile de la momentul primirii complete a dosarului prin care se solicită avizarea programului, Comisia de metodologie evaluează programul şi propune o rezoluţie în acest sens.
    (3) Rezoluţia Comisiei de metodologie va fi înaintată pentru aprobare către Comitetul director şi va fi supusă votului în prima şedinţă de lucru a acestuia.
    (4) Hotărârea Comitetului director, precum şi rezoluţia propusă de către Comisia de metodologie vor fi comunicate solicitantului în termen de 15 zile de la adoptare.

    ART. 14
    (1) Solicitantul poate formula contestaţie împotriva hotărârii Comitetului director cu privire la rezultatul avizării în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia.
    (2) Contestaţia va fi soluţionată de către conducerea operativă a CPR.
    (3) Hotărârea conducerii operative a CPR este definitivă şi va fi comunicată contestatarului în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia.

    ART. 15
    (1) Evaluarea Comisiei de metodologie cu privire la avizarea sau reavizarea programului de formare profesională va urmări îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute de prezentele norme, pe baza dosarului depus.
    (2) În urma evaluării programului de formare profesională, Comisia de metodologie va propune avizarea sau neavizarea programului.

    ART. 16
    (1) Avizarea profesională obţinută pentru un program de formare profesională se retrage dacă:
    a) programul nu mai îndeplineşte condiţiile minime de avizare prevăzute în prezentele norme;
    b) furnizorul de formare profesională nu depune la Secretariatul CPR, în termenele prevăzute, toate documentele solicitate prin prezentele norme;
    c) furnizorul de formare profesională nu respectă standardele de calitate definite în prezentele norme;
    d) furnizorul de formare profesională solicită retragerea avizului;
    e) furnizorul de formare profesională a încheiat contracte de formare profesională cu persoane care fie nu deţin o diplomă de licenţă în psihologie sau asimilată, obţinută într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, din România sau din străinătate, recunoscută sau echivalată, după caz, potrivit legii, fie nu deţin calitatea de psiholog cu drept de liberă practică.

    (2) Avizul profesional acordat pentru un program de formare profesională poate fi retras de către Comitetul director atunci când se constată intervenirea uneia dintre condiţiile menţionate la alin. (1).
    (3) Furnizorul de formare profesională căruia i s-a retras avizul profesional pentru un program de formare profesională poate să solicite un nou aviz numai după cel puţin 6 luni de la data comunicării retragerii.

    ART. 17
    (1) Pentru activitatea de avizare a programelor de formare profesională se vor percepe taxe de avizare, al căror cuantum este stabilit prin hotărâre a Consiliului CPR.
    (2) Sunt exceptaţi de la plata taxelor menţionate la alin. (1):
    a) furnizorii de formare profesională care nu percep taxe pentru programele de formare profesională sau care elaborează programe de formare profesională gratuite, ca atribuţie de serviciu;
    b) filialele teritoriale ale CPR, pentru programele de formare profesională organizate de către acestea.

    (3) Nu se percep taxe de avizare pentru programele de studii universitare acreditate de ARACIS şi ANC.

    ART. 18
    (1) Comitetul director întocmeşte Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională, care cuprinde toţi furnizorii de formare profesională înregistraţi în condiţiile prezentelor norme, precum şi toate programele de formare profesională avizate.
    (2) Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională are trei părţi:
    a) partea I, care cuprinde universităţile ale căror programe de studii de master şi programe de studii postuniversitare, acreditate de către ARACIS sau ANC, au fost recunoscute de către CPR pentru unul sau mai multe domenii generale de specializare;
    b) partea a II-a, care cuprinde furnizorii şi programele de formare profesională de lungă durată în specialităţile psihoterapie, consiliere psihologică şi psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, asimilate formării iniţiale în specialităţile psihoterapie, consiliere psihologică şi psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf;
    c) partea a III-a, care cuprinde furnizorii de formare profesională continuă şi programele de formare profesională continuă.


    ART. 19
    (1) Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în specialităţile psihoterapie şi consiliere psihologică, prevăzut în anexele nr. 5A şi 5B, este format din:
    a) cerere;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de prezentele norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică, formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor;
    c) CV-urile formatorilor şi profesorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului/profesorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului;
    d) copii după atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea;
    e) modelul certificatului de absolvire şi al anexei/suplimentului la certificat, conţinând numărul total al orelor, notele aferente examenelor de absolvire şi media generală, dacă este cazul, precum şi competenţele formate;
    f) copie după înscrisul care atestă plata taxei de avizare;
    g) dovada recunoaşterii metodei/formei/tipului de psihoterapie/consiliere psihologică în practica internaţională şi/sau dovezi ale validării ştiinţifice a metodei/formei/tipului de psihoterapie/consiliere psihologică, dacă este o metodă/formă nouă, nerecunoscută la nivel internaţional şi neavizată încă de către CPR;
    h) raportarea programului la standardele internaţionale de formare în psihoterapie/consiliere psihologică;
    i) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii;
    j) formular de feedback.

    (2) Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în domeniul psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, prevăzut în anexa nr. 5C, este format din:
    a) cerere;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de prezentele norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică, formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor;
    c) CV-urile formatorilor şi profesorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului/profesorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului;
    d) copii după atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea;
    e) modelul certificatului de absolvire, conform formatului stabilit prin hotărârea Comitetului director;
    f) copie după înscrisul care atestă plata taxei de avizare;
    g) raportarea programului la standardele internaţionale de formare în evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf;
    h) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii;
    i) formular de feedback.

    (3) Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă prevăzute la art. 2 alin. (6) lit. f), precum şi pentru şcolile de vară este format din:
    a) cerere;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de prezentele norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică, formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor;
    c) CV-ul formatorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului;
    d) copii după atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea;
    e) modelul certificatului de absolvire, conform formatului stabilit prin hotărârea Comitetului director;
    f) copie după înscrisul care atestă plata taxei de avizare;
    g) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii;
    h) formular de feedback.

    (4) Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic, respectiv conferinţe ştiinţifice, congrese ştiinţifice, simpozioane ştiinţifice şi workshopurile care se desfăşoară în cadrul acestora, este format din:
    a) cerere;
    b) programul evenimentului ştiinţific;
    c) comitetul ştiinţific şi de organizare al evenimentului, după caz;
    d) rezumatele workshopurilor, după caz;
    e) CV-ul coordonatorului/coordonatorilor de eveniment, după caz;
    f) copii după atestatele de liberă practică ale formatorilor care vor susţine workshopurile, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a workshopului, dacă este cazul;
    g) copie după înscrisul care atestă plata taxei de avizare.


    ART. 20
    (1) Pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic, de durată foarte redusă, astfel cum acestea sunt definite la art. 2 alin. (6) lit. h), se va depune o cerere, descrierea programului, CV-ul formatorului/ formatorilor, copie după atestatul/atestatele de liberă practică al/ale acestuia/acestora, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea, certificatul de înregistrare al formei de exercitare a profesiei, dacă este cazul, avizul de funcţionare al structurii de psihologie, dacă este cazul, precum şi orice alte informaţii pe care solicitantul le consideră utile.
    (2) Avizarea programelor de formare profesională continuă de durată foarte redusă va urma procedura prevăzută de prezentele norme.

    ART. 21
    (1) Programele de formare profesională avizate vor fi înregistrate în Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională, registru ce se va publica pe website-ul CPR.
    (2) Pentru programele de formare profesională iniţială, respectiv programele de licenţă şi programele de formare de lungă durată în specialităţile psihoterapie, consiliere psihologică şi psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf, pe pagina web a CPR vor fi publicate, cu titlu informativ, statistici privind: a) număr total anual de absolvenţi cu diplomă, b) numărul total de absolvenţi care au solicitat dreptul de liberă practică, c) numărul total de absolvenţi care au obţinut accesul în profesia de psiholog anual şi d) raportul existent între lit. a), b) şi c).
    (3) CPR va pune la dispoziţia participanţilor la programele de formare profesională o modalitate digitală de furnizare a feedbackului cu privire la acestea.

    ART. 22
    (1) Creditarea programelor de formare profesională continuă presupune acordarea unui număr de credite programului în cauză cu ocazia evaluării şi, după caz, a reevaluării acestuia, ţinând cont de valoarea creditelor privind formarea profesională continuă stabilită prin dispoziţia preşedintelui Comitetului director. Numărul de credite aferent fiecărui program de formare profesională continuă se aprobă de către Comitetul director, la propunerea Comisiei de metodologie.
    (2) Valoarea creditelor privind formarea profesională continuă se stabileşte de către preşedintele Comitetului director, prin dispoziţie scrisă, pe baza propunerilor comisiilor aplicative.
    (3) Se acordă 1 credit/ora de formare profesională.

    ART. 23
    Preşedintele Comitetul director poate aproba convenţii sau acorduri de recunoaştere şi echivalare a creditelor obţinute în cadrul formării profesionale specifice altor profesii.

    ART. 24
    (1) Pe lângă programele de formare profesională continuă mai pot fi creditate şi alte activităţi profesionale cu relevanţă în formarea profesională a psihologilor, după cum urmează:
    a) prin susţinerea unui program organizat de către un furnizor de formare profesională în domenii ştiinţifice interdisciplinare sau relevante pentru psihologie;
    b) prin publicarea unei lucrări cu caracter ştiinţific şi/sau profesional;
    c) prin desfăşurarea unor activităţi specifice de practică pentru studenţi la sediul profesional sau la locul de muncă;
    d) prin reprezentarea organizaţiei profesionale, prin întâlniri reprezentative în mediul profesional sau în cadrul organizaţiilor profesionale internaţionale;
    e) prin organizarea şi/sau participarea la activităţi de cercetare cu caracter aplicativ în psihologie, finanţate la nivel naţional sau internaţional;
    f) prin participarea la activităţi şi proiecte specifice ale CPR;
    g) prin participarea la evenimente ştiinţifice internaţionale derulate în afara României;
    h) prin participarea la programe de formare profesională derulate în afara României.

    (2) Creditarea activităţilor menţionate la alin. (1) se realizează la solicitarea psihologului de către preşedintele Comitetului director prin dispoziţie scrisă.

    CAP. III
    Standarde de calitate ale programelor de formare profesională
    ART. 25
    (1) Scopul unui program de formare profesională trebuie să fie clar definit şi să vizeze formarea unor competenţe relevante pentru practica profesională în specialitatea în care se solicită avizarea.
    (2) Competenţele profesionale specifice formate prin program trebuie să fie definite în termeni de cunoştinţe, abilităţi şi rezultate ale învăţării.

    ART. 26
    (1) Procesul de predare-învăţare trebuie să fie adecvat tematicilor abordate, clar structurat şi organizat astfel încât să permită cursanţilor să atingă rezultatele învăţării declarate ale programului.
    (2) Metodele de predare pot cuprinde, în proporţie variabilă: activităţi de predare directă - curs, seminar, prezentări, exerciţii, activităţi aplicative, studiu individual, activităţi de tutorat, proiecte, studii de caz, activităţi practice, supervizare etc.

    ART. 27
    (1) Planul de învăţământ/Programa de formare profesională trebuie să conţină informaţii detaliate şi clare privind conţinutul programului şi modul în care se are în vedere atingerea rezultatelor învăţării, inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică. Informaţiile cu privire la planul de învăţământ/programa de formare profesională sunt cuprinse în fişa programului.
    (2) Programele de formare de lungă durată în specialitatea psihoterapie se vor întinde pe minimum 3 ani şi vor include un număr minim de 500 de ore de formare profesională, 250 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 150 de ore de supervizare profesională. Din totalul celor 250 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală, 150 de ore se vor derula obligatoriu înaintea obţinerii dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, în specialitatea/competenţa psihoterapie. Diferenţa de 100 de ore va putea fi parcursă şi după obţinerea dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pe durata supervizării profesionale, fiind o condiţie pentru obţinerea autonomiei profesionale. Dreptul de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pentru specialitatea psihoterapie se va putea obţine după minimum 2 ani de la începerea programului de formare profesională de lungă durată şi parcurgerea a 500 de ore de formare profesională şi a minimum 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală.
    (3) Programele de formare de lungă durată în specialitatea consiliere psihologică se vor întinde pe minimum 2 ani şi vor include un număr minim de 250 de ore de formare profesională, 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 100 de ore de supervizare profesională. Din totalul celor 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală, 100 de ore se vor derula obligatoriu înaintea obţinerii dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, în specialitatea consiliere psihologică. Diferenţa de 50 de ore va putea fi parcursă şi după obţinerea dreptului de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pe durata supervizării profesionale, fiind o condiţie pentru obţinerea autonomiei profesionale. Dreptul de liberă practică pentru treapta de psiholog practicant, în regim de supervizare, pentru specialitatea consiliere psihologică se va putea obţine după minimum 1 an de la începerea programului de formare profesională de lungă durată şi parcurgerea a 250 de ore de formare profesională şi a minimum 100 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală.
    (4) Programele de formare de lungă durată în specialitatea psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf se vor întinde pe minimum 1 an şi vor avea o durată de 400 de ore de formare profesională, dintre care 1/3 din acestea reprezentând activităţi practice.
    (5) În cadrul programelor de formare profesională de lungă durată în specialităţile psihoterapie şi/sau în consiliere psihologică, furnizorii de formare profesională pot recunoaşte ore de formare parcurse de participanţi în alte programe de formare profesională similare, finalizate în următoarele condiţii: a) programul de formare profesională din cadrul căruia sunt recunoscute orele de formare a fost avizat sau, după caz, recunoscut de către CPR; şi b) conţinutul orelor de formare recunoscute sunt identice sau înalt similare cu cele din programul de formare profesională de lungă durată în cadrul căruia are loc recunoaşterea.

    ART. 28
    (1) În vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea, cu următoarele caracteristici:
    a) pentru programele de formare de lungă durată în psihoterapie este necesară participarea unui număr total de 4 formatori în psihoterapie, dintre care cel puţin 3 atestaţi în modalitatea terapeutică respectivă. Programele nou-înfiinţate pot primi aviz de funcţionare şi în condiţiile existenţei a minimum 2 formatori, cu condiţia ca aceştia să fie atestaţi în modalitatea terapeutică respectivă şi ca cerinţa privind existenţa a 4 formatori să fie îndeplinită până la expirarea avizului;
    b) pentru programele de formare continuă este necesară existenţa unui formator pentru fiecare 50 de ore prevăzute în cadrul programului.

    (2) Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.

    ART. 29
    Activitatea de formare profesională poate fi deţinută de psihologii care îndeplinesc următoarele criterii:
    a) au atestat de psiholog specialist sau principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea;
    b) se află în relaţie contractuală cu furnizorul de formare profesională, cu excepţia situaţiei în care programul de formare continuă este susţinut de psihologi/cabinete în nume individual, de filiale teritoriale ale Colegiului Psihologilor din România sau de structurile de psihologie, când această cerinţă nu mai este necesară.


    ART. 30
    Formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
    a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională;
    b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România printr-o relaţie contractuală.


    ART. 31
    În vederea avizării programelor de formare profesională, furnizorul de formare trebuie să asigure existenţa unor resurse materiale, cu următoarele caracteristici:
    a) spaţiul în care se desfăşoară formarea trebuie să îndeplinească criteriul de minimum 1,5 mp/cursant, în cazul în care activitatea de formare presupune activitate faţă în faţă;
    b) elaborarea unui suport de curs minimal pentru fiecare program sau modul de formare, în cazul organizării modulare a programului, care va fi pus la dispoziţia cursanţilor;
    c) punerea la dispoziţia cursanţilor a unui fond bibliografic minimal suficient din perspectiva obiectivelor programului, care poate include cărţi, reviste sau alte materiale, în format fizic şi digital.


    ART. 32
    (1) Programele de formare profesională de lungă durată în specialităţile psihoterapie şi consiliere psihologică trebuie să aibă prevăzută o modalitate de evaluare a rezultatelor învăţării, care poate include: examene, studii de caz, rapoarte de activitate etc.
    (2) Evaluarea rezultatelor învăţării se poate face pe parcursul derulării programului şi, în mod obligatoriu, la finalul programului de formare, prin modalităţile explicit formulate în fişa programului de către furnizorul de formare profesională.
    (3) Programele de formare de lungă durată în psihoterapie şi consiliere psihologică trebuie să aibă prevăzute:
    a) o procedură clară de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi în vederea admiterii în cadrul programului de formare profesională;
    b) o procedură clară de finalizare a studiilor;
    c) modelul diplomei de absolvire şi al anexei/suplimentului la diplomă, conţinând numărul total al orelor, notele aferente examenelor de absolvire şi media generală, dacă este cazul, precum şi competenţele formate.

    (4) Programele de formare de lungă durată în domeniul psihoterapiei şi consilierii psihologice, asimilate formării iniţiale, sunt organizate după absolvirea şi în completarea studiilor de licenţă, în condiţiile prevăzute la art. 27 alin. (2) şi (3).

    ART. 33
    (1) Programele de formare profesională, cu excepţia celor de durată foarte redusă, trebuie să fie susţinute de proceduri proprii de asigurare a calităţii, care să poată conduce la îmbunătăţirea continuă a programului de formare profesională.
    (2) Procedurile de asigurare a calităţii trebuie să cuprindă cel puţin o procedură de revizuire a planului de învăţământ/ programului de studii la intervale regulate de timp, precum şi o modalitate de solicitare de feedback de la participanţi.
    (3) Prevederile art. 25-32 nu se aplică conferinţelor ştiinţifice, congreselor ştiinţifice, simpozioanelor ştiinţifice şi workshopurilor care se desfăşoară în cadrul acestora.

    CAP. IV
    Recunoaşterea programelor de studii universitare de master, precum şi a programelor de studii postuniversitare
    ART. 34
    (1) Conţinutul dosarului pentru recunoaşterea programelor de studii universitare de master, precum şi a programelor de studii postuniversitare în unul sau mai multe domenii generale de specializare, prevăzut în anexa nr. 5H, este format din:
    a) cerere;
    b) planul de învăţământ al programului;
    c) copie a hotărârii de acreditare din partea ARACIS sau ANC, după caz;
    d) lista profesorilor, în cuprinsul căreia se va menţiona coordonatorul şi vor fi identificaţi cei cu statut de formator;
    e) CV-ul coordonatorului programului;
    f) copii după atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de studii universitare de master sau a programului de studii postuniversitare pentru care se solicită recunoaşterea.

    (2) Dosarul prin care se solicită recunoaşterea programului de studii universitare de master sau a programului de studii postuniversitare va fi depus la Secretariatul CPR.
    (3) În termen de 45 de zile de la momentul primirii complete a dosarului, Comisia de metodologie evaluează programul şi propune o rezoluţie în acest sens.
    (4) Rezoluţia Comisiei de metodologie va fi înaintată pentru aprobare către Comitetul director şi va fi supusă votului în prima şedinţă de lucru a acestuia.
    (5) Hotărârea Comitetului director, precum şi rezoluţia propusă de către Comisia de metodologie vor fi comunicate solicitantului în termen de 15 zile de la adoptare.
    (6) Solicitantul poate formula contestaţie împotriva hotărârii Comitetului director în termen de 30 de zile de la comunicarea acesteia, contestaţie ce va fi soluţionată de către conducerea operativă a CPR.
    (7) Hotărârea conducerii operative a CPR este definitivă şi va fi comunicată contestatarului în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia.

    CAP. V
    Înregistrarea furnizorilor de formare profesională
    ART. 35
    (1) Înregistrarea furnizorului de formare profesională are caracter unic şi se realizează odată cu avizarea primului program de formare profesională al furnizorului.
    (2) Odată cu depunerea dosarului pentru avizarea programului de formare profesională, solicitantul va depune şi următoarele documente, prevăzute în anexa nr. 5I:
    a) cererea de înregistrare;
    b) actul constitutiv şi/sau statutul entităţii, dacă este cazul - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    c) certificatul de înregistrare a formei de exercitare a profesiei sau avizul de funcţionare a structurii de psihologie, după caz;
    d) încheierea judecătorească de acordare a personalităţii juridice, după caz - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    e) certificatul de înregistrare fiscală, după caz - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    f) actele de spaţiu privind sediul entităţii, după caz - fotocopie, semnată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    g) declaraţia pe propria răspundere privind asumarea obligaţiei de avizare profesională pentru orice program de formare profesională, sub sancţiunea radierii din Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională, în original;
    h) declaraţia pe propria răspundere privind obligativitatea menţinerii condiţiilor care au stat la baza înregistrării, sub sancţiunea radierii din Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională.

    (3) Prin excepţie de la alin. (2), instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale vor prezenta următoarele documente, prevăzute în anexa nr. 5J, în vederea înregistrării în Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională:
    a) cerere de înscriere;
    b) adeverinţă cu privire la numele exact al structurii şi instituţia căreia îi aparţine.

    (4) În termen de 15 zile de la data depunerii, Secretariatul CPR va analiza documentele prevăzute la alin. (2) şi (3) din punctul de vedere al conformităţii, prin verificarea existenţei tuturor documentelor solicitate şi a autenticităţii acestora.
    (5) Ca urmare a verificării efectuate, Secretariatul CPR va înainta documentele Comisiei de metodologie, care va analiza condiţiile de înregistrare odată cu analiza condiţiilor de avizare a programului de formare profesională, urmând să fie îndeplinită procedura prevăzută de prezentele norme privind avizarea programelor de formare profesională.

    ART. 36
    Furnizorul de formare profesională are obligaţia de a aduce la cunoştinţa CPR orice modificare survenită faţă de condiţiile iniţiale de înregistrare, în termen de 15 zile de la data modificării.

    ART. 37
    Înregistrarea furnizorilor de formare profesională se atestă printr-un document a cărui formă se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui CPR.

    CAP. VI
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 38
    (1) Prevederile prezentelor norme se aplică corespunzător şi persoanelor prevăzute la art. 15 alin. (2) şi art. 18 alin. (2) din Normele metodologice.
    (2) Programele de formare profesională în desfăşurare, avizate şi creditate, după caz, înainte de data intrării în vigoare a prezentelor norme, vor rămâne valabile până la finalizarea perioadei de avizare de 5 ani începând cu data obţinerii avizului, în condiţiile stabilite prin actele aflate în vigoare la data începerii acestor programe.

    ART. 39
    Anexele nr. 5A-5J fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 5A

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în specialitatea psihoterapie
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în specialitatea psihoterapie trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică (un număr minim de 500 de ore de formare profesională, 250 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 150 de ore de supervizare profesională, care se vor întinde pe minimum 3 ani), formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor [elaborată în conformitate cu dispoziţiile art. 27 alin. (1), art. 31, art. 32 alin. (1), (2), alin. (3) lit. a) şi b) din norme] - în original;
    c) CV-urile formatorilor şi profesorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului/profesorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului (în conformitate cu dispoziţiile art. 29 din norme) - în original, cu excepţia contractului de colaborare, care va fi depus în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) modelul certificatului de absolvire şi al anexei/suplimentului la certificat, conţinând numărul total al orelor, notele aferente examenelor de absolvire şi media generală, dacă este cazul, precum şi competenţele formate - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) dovada recunoaşterii metodei/formei/tipului de psihoterapie în practica internaţională şi/sau dovezi ale validării ştiinţifice a metodei/formei/tipului de psihoterapie, dacă este o metodă/formă nouă, nerecunoscută la nivel internaţional şi neavizată încă de către Colegiul Psihologilor din România - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    h) raportarea programului la standardele internaţionale de formare în psihoterapie - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    i) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    j) formularul de feedback - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea, cu următoarele caracteristici: pentru programele de formare de lungă durată în psihoterapie este necesară participarea unui număr total de 4 formatori în psihoterapie, dintre care cel puţin 3 atestaţi în modalitatea terapeutică respectivă. Programele nou-înfiinţate pot primi aviz de funcţionare şi în condiţiile existenţei a minimum 2 formatori, cu condiţia ca aceştia să fie atestaţi în modalitatea terapeutică respectivă şi ca cerinţa privind existenţa a 4 formatori să fie îndeplinită până la expirarea avizului. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5B

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în specialitatea consiliere psihologică
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în specialitatea consiliere psihologică trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică (un număr minim de 250 de ore de formare profesională, 150 de ore de dezvoltare personală/experienţă terapeutică personală şi 100 de ore de supervizare profesională, care se vor întinde pe minimum 2 ani), formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor [elaborată în conformitate cu dispoziţiile art. 27 alin. (1), art. 31, art. 32 alin. (1), (2), alin. (3) lit. a) şi b) din norme] - în original;
    c) CV-urile formatorilor şi profesorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului/profesorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului (în conformitate cu dispoziţiile art. 29 din norme) - în original, cu excepţia contractului de colaborare, care va fi depus în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) modelul certificatului de absolvire şi al anexei/suplimentului la certificat, conţinând numărul total al orelor, notele aferente examenelor de absolvire şi media generală, dacă este cazul, precum şi competenţele formate - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) dovada recunoaşterii metodei/formei/tipului de consiliere psihologică în practica internaţională şi/sau dovezi ale validării ştiinţifice a metodei/formei/tipului de consiliere psihologică, dacă este o metodă/formă nouă, nerecunoscută la nivel internaţional şi neavizată încă de către Colegiul Psihologilor din România - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    h) raportarea programului la standardele internaţionale de formare în consiliere psihologică - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    i) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    j) formularul de feedback - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5C

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durată în domeniul psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională de lungă durata în domeniul psihologie judiciară - evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică (400 de ore de formare profesională, dintre care 1/3 din acestea reprezentând activităţi practice, care se vor întinde pe minimum 1 an), formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor - în original;
    c) CV-urile formatorilor şi profesorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului/profesorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului (în conformitate cu dispoziţiile art. 29 din norme) - în original, cu excepţia contractului de colaborare, care va fi depus în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) modelul certificatului de absolvire, conform formatului stabilit prin hotărârea Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) raportarea programului la standardele internaţionale de formare în evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    h) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    i) formularul de feedback - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5D

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă cu caracter repetitiv, de durată variabilă, organizate de furnizori de formare profesională
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională continuă cu caracter repetitiv, de durată variabilă, organizate de furnizori de formare profesională, trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică, formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    c) CV-ul formatorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului - în original, cu excepţia contractului de colaborare, care va fi depus în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) modelul certificatului de absolvire, conform formatului stabilit prin hotărârea Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    h) formular de feedback - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea, cu următoarele caracteristici: pentru programele de formare continuă este necesară existenţa unui formator pentru fiecare 50 de ore prevăzute în cadrul programului. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 lit. a) şi b) din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5E

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic - şcoli de vară
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic - şcoli de vară trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) fişa programului, care va conţine cel puţin următoarele: scopul şi obiectivele programului, competenţele profesionale specifice ce se urmăresc a fi dobândite, metodele de predare, planul de învăţământ/programa de formare profesională întocmit(ă) potrivit standardelor de calitate prevăzute de norme şi care trebuie să conţină inclusiv numărul total al orelor de formare teoretică şi al orelor de abilitare profesională/practică, formatorii implicaţi în program, resursele materiale utilizate, modalitatea de evaluare a rezultatelor învăţării, procedura de admitere, care să precizeze condiţiile definite pentru candidaţi pentru admiterea în cadrul programului de formare profesională, procedura de finalizare a studiilor - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    c) CV-ul formatorilor, precum şi contractul de colaborare încheiat între aceştia şi furnizorul de formare profesională sau, după caz, acordul formatorului de a susţine activităţi de formare în cadrul programului - în original, cu excepţia contractului de colaborare, care va fi depus în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) modelul certificatului de absolvire, conform formatului stabilit prin hotărârea Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) modelul contractului de formare profesională încheiat cu participanţii - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    h) formular de feedback - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea, cu următoarele caracteristici: pentru programele de formare continuă este necesară existenţa unui formator pentru fiecare 50 de ore prevăzute în cadrul programului. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 lit. a) şi b) din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5F

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic, respectiv conferinţe ştiinţifice, congrese ştiinţifice, simpozioane ştiinţifice şi workshopurile care se desfăşoară în cadrul acestora
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic - conferinţe ştiinţifice, congrese ştiinţifice, simpozioane ştiinţifice şi workshopurile care se desfăşoară în cadrul acestora trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) programul evenimentului ştiinţific - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    c) comitetul ştiinţific şi de organizare al conferinţei, după caz - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) rezumatele workshopurilor, după caz - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) CV-ul coordonatorului/coordonatorilor de eveniment, după caz - în original;
    f) atestatele de liberă practică ale formatorilor care vor susţine workshopurile, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a workshopului, dacă este cazul - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) înscris care să ateste plata taxei de avizare - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 28 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) din norme, în vederea avizării programului de formare profesională, furnizorul de formare profesională trebuie să dispună de resursa umană necesară, prin colaborarea cu formatori recunoscuţi în specialitatea pentru care se solicită avizarea, cu următoarele caracteristici: pentru programele de formare continuă este necesară existenţa unui formator pentru fiecare 50 de ore prevăzute în cadrul programului. Formatorii trebuie să aibă pregătirea şi experienţa corespunzătoare pentru a susţine planul de învăţământ/programa de formare profesională aferent(ă) respectivului program.
    Conform dispoziţiilor art. 30 lit. a) şi b) din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5G

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic, de durată foarte redusă (care durează maximum 4 ore)
    Dosarul pentru avizarea programelor de formare profesională continuă, cu caracter unic, de durată foarte redusă (care durează maximum 4 ore) trebuie să conţină:
    a) cerere - în original;
    b) descrierea programului - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    c) CV-ul formatorului/formatorilor - în original;
    d) atestatul/atestatele de liberă practică al/ale formatorului/formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de formare profesională pentru care se solicită avizarea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) certificatul de înregistrare al formei de exercitare a profesiei, dacă este cazul - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    f) avizul de funcţionare al structurii de psihologie, dacă este cazul - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    g) orice alte informaţii pe care solicitantul le consideră utile.
    NOTĂ:
    Conform dispoziţiilor art. 30 lit. a) şi b) din norme, formatorii internaţionali trebuie să îndeplinească următoarele criterii: a) să fie recunoscuţi de asociaţia naţională relevantă din ţara de origine sau să dispună de recunoaştere internaţională; b) să fie asumaţi de un furnizor de formare profesională din România, printr-o relaţie contractuală.




    ANEXA 5H

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru recunoaşterea programelor de studii universitare de master, precum şi a programelor de studii postuniversitare în unul sau mai multe domenii generale de specializare
    Dosarul pentru recunoaşterea programelor de studii universitare de master, precum şi a programelor de studii postuniversitare în unul sau mai multe domenii generale de specializare trebuie să conţină:
    a) cerere adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) planul de învăţământ al programului - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    c) hotărârea de acreditare din partea Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior sau Autorităţii Naţionale pentru Calificare, după caz - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) lista profesorilor, în cuprinsul căreia se va menţiona coordonatorul şi vor fi identificaţi cei cu statut de formator - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    e) CV-ul coordonatorului programului - în original;
    f) atestatele de liberă practică ale formatorilor, având treapta de specializare psiholog specialist sau psiholog principal în aceeaşi specialitate cu cea a programului de studii universitare de master sau a programului de studii postuniversitare pentru care se solicită recunoaşterea - în copie certificată pentru conformitate cu originalul.


    ANEXA 5I

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru înregistrarea furnizorilor de formare profesională, cu excepţia instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale
    Dosarul pentru înregistrarea furnizorilor de formare profesională, cu excepţia instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale, trebuie să conţină:
    a) cerere de înregistrare adresată Comitetului director al Colegiului Psihologilor din România - în original;
    b) actul constitutiv şi/sau statutul entităţii, dacă este cazul - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    c) certificatul de înregistrare a formei de exercitare a profesiei sau avizul de funcţionare a structurii de psihologie, după caz - în copie certificată pentru conformitate cu originalul;
    d) încheierea judecătorească de acordare a personalităţii juridice, după caz - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul, după caz;
    e) certificatul de înregistrare fiscală, după caz - fotocopie, semnată şi datată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    f) actele de spaţiu privind sediul entităţii, după caz - fotocopie, semnată de către reprezentant pentru conformitate cu originalul;
    g) declaraţia pe propria răspundere privind asumarea obligaţiei de avizare profesională pentru orice program de formare profesională, sub sancţiunea radierii din Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională - în original;
    h) declaraţia pe propria răspundere privind obligativitatea menţinerii condiţiilor care au stat la baza înregistrării, sub sancţiunea radierii din Registrul furnizorilor şi programelor de formare profesională - în original.


    ANEXA 5J

    la norme
    Conţinutul dosarului pentru înregistrarea furnizorilor de formare profesională - instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale
    Dosarul pentru înregistrarea furnizorilor de formare profesională - instituţiile din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale trebuie să conţină:
    a) cerere de înscriere;
    b) adeverinţă cu privire la numele exact al structurii şi instituţia căreia îi aparţine.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016