Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 17 decembrie 2008  privind autorizarea punerii in functiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar conventional din Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 17 decembrie 2008 privind autorizarea punerii in functiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar conventional din Romania

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 5 ianuarie 2009
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme se aplicã urmãtoarelor tipuri de subsisteme structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România conectat la sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean:
a) infrastructurã;
b) energie;
c) comandã, control şi semnalizare;
d) material rulant.
(2) Prezentele norme nu se aplicã subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România, care sunt amplasate sau în funcţiune la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, pânã la prima reînnoire sau modernizare a acestora, când nivelul de siguranţã generalã a subsistemului respectiv poate fi afectat de lucrãri.
(3) În cazul oricãrui subsistem structural prezentele norme se pot aplica şi pe tipuri de elemente distinct identificabile ale acestora la momentul construirii, reînnoirii sau modernizãrii lor, când nivelul de siguranţã generalã a subsistemului respectiv poate fi afectat de lucrãri.
ART. 2
(1) Conform prezentelor norme, autorizarea punerii în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România se efectueazã de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, denumitã în continuare AFER, prin Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã - ASFR, denumitã în continuare ASFR, pe baza unui dosar de autorizare pus la dispoziţie de operatorul economic.
(2) Prin analizarea de cãtre ASFR a dosarului de autorizare pus la dispoziţie de operatorul economic se urmãreşte verificarea realizãrii compatibilitãţii subsistemului structural respectiv cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean pentru realizarea interoperabilitãţii.
(3) Operatorii economici care deţin, administreazã şi/sau exploateazã subsisteme structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România sunt responsabili atât de îndeplinirea condiţiilor pe care trebuie sã le respecte acestea, cât şi de depunerea la ASFR a dosarelor, în vederea obţinerii autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale.
ART. 3
ASFR va lua toate mãsurile necesare pentru a se asigura cã aceste subsisteme structurale pot fi autorizate de punere în funcţiune numai dacã sunt proiectate, construite, reînnoite sau modernizate, dupã caz, astfel încât sã îndeplineascã cerinţele esenţiale de interoperabilitate cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean.
ART. 4
(1) ASFR va verifica prin acţiuni de control şi inspecţie de stat modul în care subsistemele structurale autorizate sunt exploatate şi li se asigurã mentenanţa, pe durata valabilitãţii autorizaţiei, conform reglementãrilor specifice în vigoare.
(2) Pe întreaga duratã de viaţã a subsistemelor structurale autorizate de punere în funcţiune, asigurarea mentenanţei se realizeazã prin planuri de mentenanţã, concepute ţinându-se cont şi de normele tehnice obligatorii aplicabile în vigoare, astfel încât sã se garanteze conformitatea respectivelor subsisteme structurale cu cerinţele esenţiale care au stat la baza autorizãrii, în urma lucrãrilor de întreţinere şi în cursul exploatãrii acestora.

CAP. II
Cerinţe esenţiale pentru subsistemele structurale

ART. 5
(1) Responsabilitatea exploatãrii sigure a unui subsistem structural din componenţa sistemului de transport feroviar convenţional din România aparţine operatorilor economici care deţin, administreazã şi/sau exploateazã subsistemul structural şi au obligaţia sã punã în aplicare toate mãsurile necesare pentru ca subsistemul structural feroviar şi interfeţele lui sã satisfacã în permanenţã cerinţele esenţiale prevãzute în specificaţiile tehnice de interoperabilitate, denumite în continuare STI, sau cu normele naţionale de siguranţã, normativele, standardele naţionale ori cu alte reglementãri tehnice existente în lipsa STI.
(2) Cerinţele esenţiale generale care se aplicã subsistemelor structurale în vederea asigurãrii interoperabilitãţii cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean sunt urmãtoarele:
a) siguranţa circulaţiei trenurilor;
b) fiabilitate şi disponibilitate;
c) sãnãtate;
d) protecţia mediului;
e) compatibilitate tehnicã.
(3) Cerinţele esenţiale specifice pentru fiecare subsistem structural sunt:
a) infrastructurã: securitate;
b) energie: securitate, protecţia mediului, compatibilitate tehnicã;
c) comandã, control şi semnalizare: siguranţa circulaţiei trenurilor, compatibilitate tehnicã;
d) material rulant: siguranţa circulaţiei trenurilor, fiabilitate şi disponibilitate, compatibilitate tehnicã.

CAP. III
Acordarea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale

ART. 6
Autorizaţia de punere în funcţiune a subsistemelor structurale se acordã de cãtre ASFR pentru subsistemele structurale precizate la art. 1 alin. (1) sau pentru tipuri de elemente distinct identificabile, dupã cum urmeazã:
1. Infrastructurã:
a) linii curente prevãzute pentru trafic mixt, cãlãtori şi/sau marfã;
b) staţii (noduri) feroviare de cãlãtori şi/sau de marfã, inclusiv terminale intermodale;
c) linii de racordare (conectare) între elementele de mai sus;
d) alte componente cu caracteristici determinante ale infrastructurii: aparate de cale, lucrãri de artã (poduri, tuneluri etc.), infrastructura aferentã staţiilor (peroane, drumuri de acces, inclusiv cele pentru persoanele cu handicap locomotor etc.), echipamente de securitate şi protecţie.
2. Energie:
a) sistemul de alimentare cu energie electricã (25 kV/50Hz) pentru tracţiunea electricã a trenurilor, inclusiv sistemul de telecomandã, telemecanicã şi control al alimentãrii sistemului;
b) liniile de contact şi dispozitivele de captare a curentului.
3. Comandã, control şi semnalizare, respectiv echipamente pentru comanda şi controlul deplasãrii vehiculelor feroviare autorizate sã circule pe reţea în condiţii de siguranţã şi securitate, de tipul:
a) centralizãri (electromecanice, electrodinamice, electronice), ERTMS/ETCS, bloc de linie automat, bariere şi semnalizãri automate la trecerile la nivel cu calea feratã, echipamente pentru controlul poziţiei trenului (circuite de cale, numãrãtoare de osii);
b) telecomunicaţii feroviare pentru comanda şi controlul deplasãrii vehiculelor feroviare (telefonie, radiocomunicaţii, GSM-R);
c) electroalimentãri ale instalaţiilor feroviare de siguranţã (redresori, invertori, grup electrogen, alimentare din linia de contact).
4. Material rulant:
a) tipuri de vehicule feroviare (vehicule feroviare motoare şi remorcate de tipul locomotive electrice, locomotive diesel, automotoare, rame electrice şi diesel, vagoane de cãlãtori, vagoane de marfã, vagoane de încãlzit trenul, vagoanerestaurant, vagoane-bar, boghiuri pentru transpunere);
b) alte componente cu caracteristici determinante ale materialului rulant: structura, sistemul de comandã şi control al ansamblului de echipamente ale trenului, echipamentele de tracţiune şi de transformare a energiei, de frânare, de cuplare, organele de rulare - boghiuri şi osii - suspensia, uşile, interfeţele om-maşinã, dispozitivele de securitate pasive sau active, dispozitivele necesare pentru sãnãtatea pasagerilor şi a personalului de bord.
ART. 7
Pentru acordarea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale nou-construite, reînnoite sau modernizate, componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România conectat la sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean, operatorul economic solicitant trebuie sã depunã la ASFR un dosar de autorizare care sã conţinã urmãtoarele documente în limba românã:
1. cerere pentru obţinerea autorizaţiei, din care sã rezulte:
a) denumirea operatorului economic care solicitã autorizaţia;
b) adresa la care operatorul economic îşi are sediul, codul poştal, telefon/fax;
c) codul unic de înregistrare la registrul comerţului;
d) datele de identificare ale subsistemului structural sau ale elementelor componente pentru care se solicitã autorizarea;
e) denumirea, numãrul şi data emiterii actului care dovedeşte calitatea de deţinãtor al subsistemului structural pentru care solicitã autorizarea;
f) tipul lucrãrii executate la subsistemul structural respectiv (construire, reînnoire sau modernizare);
g) numele şi prenumele persoanei împuternicite de operatorul economic în relaţia cu ASFR şi numerele de telefon/fax la care aceasta poate fi contactatã;
2. declaraţia de verificare "CE" a subsistemului structural sau a unor pãrţi ale acestui subsistem structural, întocmitã de cãtre operatorul economic, conform anexei nr. 5 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 850/2003 privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar convenţional din România cu sistemul de transport feroviar convenţional transeuropean, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
3. copii de pe rapoartele de audit întocmite de organismul notificat selectat, cu ocazia supravegherii realizãrii subsistemului structural;
4. documente justificative referitoare la aplicarea STI, normelor naţionale de siguranţã, normativelor, standardelor naţionale sau a altor reglementãri tehnice existente în lipsa STI, care sã cuprindã urmãtoarele:
a) descrierea subsistemului structural şi a soluţiei tehnice constructive adoptate;
b) domeniul de aplicare (tehnic, geografic) al subsistemului structural;
c) verificarea conformitãţii cu cerinţele esenţiale specifice subsistemului structural;
d) caracteristicile subsistemului structural;
e) parametrii de bazã ai subsistemului structural;
f) interfeţele subsistemului structural;
g) performanţele şi randamentul subsistemului structural;
h) lista constituenţilor de interoperabilitate;
i) planul de mentenanţã al subsistemului structural;
5. certificatul de conformitate "CE" eliberat de organismul notificat selectat;
6. dovada achitãrii contravalorii tarifelor aferente prestaţiilor efectuate de AFER.
ART. 8
Dupã depunerea documentelor solicitate la art. 7, ASFR va analiza în termen de 30 de zile lucrãtoare datele furnizate şi va decide, dupã caz.
ART. 9
(1) Dacã se constatã îndeplinirea cerinţelor esenţiale de cãtre subsistemul structural şi constituenţii acestuia de interoperabilitate, ASFR va decide acordarea şi emiterea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural.
(2) Autorizaţia de punere în funcţiune a subsistemului structural va fi emisã în douã exemplare, un exemplar pentru solicitant şi un exemplar pentru ASFR.
(3) Autorizaţia de punere în funcţiune a subsistemului structural va fi înmânatã reprezentantului legal al solicitantului, sub semnãturã de primire, şi va fi înregistratã în Registrul de evidenţã a autorizaţiilor de punere în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România.
(4) Modelul-cadru al autorizaţiei de punere în funcţiune pentru subsistemele structurale infrastructurã, energie, comandã, control şi semnalizare este prevãzut în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezentele norme.
(5) Modelul-cadru al autorizaţiei de punere în funcţiune pentru subsistemul structural material rulant este prevãzut în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezentele norme.
ART. 10
Dacã ASFR constatã cã nu sunt îndeplinite în totalitate cerinţele esenţiale de cãtre subsistemul structural şi constituenţii acestuia de interoperabilitate, va decide neacordarea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural respectiv şi va notifica solicitantul.

CAP. IV
Valabilitatea şi reînnoirea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale

ART. 11
Valabilitatea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale şi, dupã caz, a componentelor acestora distinct identificabile se acordã pe perioada ciclului de viaţã, în condiţiile în care nu se fac modificãri ale elementelor constructive, caracteristicilor şi/sau parametrilor de bazã şi se respectã prevederile din Planul de mentenanţã.
ART. 12
(1) ASFR decide reînnoirea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural în cazul în care operatorul economic decide efectuarea unor lucrãri la subsistemul structural autorizat care îi modificã acestuia nivelul de siguranţã şi/sau parametrii de bazã.
(2) Operatorul economic va înştiinţa ASFR şi organismul notificat selectat despre aceste cazuri şi va solicita reînnoirea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural, conform art. 7.
(3) Reînnoirea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural va fi consemnatã în Registrul de evidenţã a autorizaţiilor de punere în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România.

CAP. V
Contestaţii

ART. 13
(1) Eventualele contestaţii ale operatorilor economici împotriva deciziilor de neacordare a autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemelor structurale se depun la AFER în termen de 5 zile de la comunicarea deciziei. Depãşirea termenului va fi consideratã de AFER ca acceptare a deciziei emise.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se efectueazã de cãtre AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În cadrul aceluiaşi termen, decizia de soluţionare a contestaţiei se notificã operatorului economic contestatar.
(3) În cazul în care contestatarul este nemulţumit de soluţia datã de cãtre AFER, se poate adresa instanţelor de contencios administrativ, conform <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VI
Eliberarea duplicatului autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural

ART. 14
(1) În situaţia pierderii, deteriorãrii sau distrugerii autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural, ASFR poate elibera duplicate ale autorizaţiei, la solicitarea scrisã a titularului.
(2) Titularul autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural va declara pierderea, deteriorarea sau distrugerea autorizaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(3) Titularul autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural va solicita în scris, la ASFR, eliberarea unui duplicat al autorizaţiei, cu menţionarea cauzelor care au condus la aceastã situaţie şi cu prezentarea dovezii publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(4) ASFR va înscrie pe duplicatul autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural menţiunea "(DUPLICAT)" şi îl va elibera, sub semnãturã, reprezentantului legal al solicitantului şi va consemna în Registrul de evidenţã a autorizaţiilor de punere în funcţiune a subsistemelor structurale componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 15
(1) Toate subsistemele structurale din sistemul de transport feroviar convenţional din România, aflate în stadiu de construire, reînnoire sau modernizare la momentul intrãrii în vigoare a prezentului ordin, vor trebui sã îndeplineascã cerinţele esenţiale specifice fiecãrui subsistem structural pânã la data finalizãrii lucrãrilor, în vederea obţinerii autorizaţiei de punere în funcţiune.
(2) Operatorii economici care deţin, administreazã şi/sau exploateazã aceste subsisteme structurale ori componente ale acestora, aflate în curs de construire, reînnoire sau modernizare la momentul intrãrii în vigoare a prezentului ordin, vor transmite la ASFR şi la Organismul Notificat Feroviar Român - ONFR, în termen de maximum 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, situaţia privind stadiul realizãrii lucrãrilor şi dosarele tehnice conţinînd documentele tehnice prevãzute în prezentele norme, în vederea autorizãrii punerii în funcţiune a subsistemelor structurale în cauzã.
ART. 16
Titularii autorizaţiilor de punere în funcţiune a subsistemelor structurale nu sunt scutiţi de rãspunderea ce le revine cu privire la respectarea reglementãrilor specifice în vigoare, a planului de mentenanţã şi a cerinţelor esenţiale specifice subsistemelor structurale respective, care au stat la baza acordãrii autorizaţiilor de punere în funcţiune.
ART. 17
Exploatarea de cãtre operatorii economici a subsistemelor structurale nou-construite, reînnoite sau modernizate componente ale sistemului de transport feroviar convenţional din România, fãrã sã deţinã autorizaţia de punere în funcţiune, se sancţioneazã conform legislaţiei în vigoare.


ANEXA 1
la norme



┌───────────────┐
│ (Model-cadru) │
│ (faţã) │
└───────────────┘




ROMÂNIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR

[STEMA ROMÂNIEI]


AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ - AFER
AUTORITATEA DE SIGURANŢĂ FEROVIARĂ ROMÂNĂ - ASFR




AUTORIZAŢIE
de punere în funcţiune a subsistemului structural
component al sistemului de transport feroviar
convenţional din România

Seria APFSS nr. ....../......


În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 55/2006 , ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 850/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Normelor de aplicare a Ordinului ministrului transporturilor nr. ......./.... şi în baza documentelor din Dosarul de autorizare nr. ..., se autorizeazã de punere în funcţiune subsistemul structural/element component: (denumirea s.s.) ........... - (amplasarea s.s.) ............, dupã executarea lucrãrilor de: (construire, reînnoire sau modernizare) ............................, conform proiectului nr. .......
Subsistemul structural este înregistrat cu nr. de inventar ............... ca mijloc fix în gestiunea economicã a operatorului economic: (denumirea operatorului economic) .................., cu sediul în localitatea ........, str. ..... nr. .., judeţul/sectorul ......, cod poştal ................., telefon/fax ....., înregistrat la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub nr. ......., cod unic de înregistrare ......, în calitate de ......... al acestui subsistem structural.

Prezenta autorizaţie este valabilã pe perioada ciclului de viaţã, în condiţiile respectãrii cerinţelor care au stat la baza acordãrii.

Data eliberãrii ......


Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã - ASFR

Directorul ASFR,
.......................................................
(numele, prenumele, semnãtura şi ştampila unitãţii)




ANEXA 2
la norme




┌───────────────┐
│ (Model-cadru) │
│ (faţã) │
└───────────────┘




ROMÂNIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR

[STEMA ROMÂNIEI]


AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ - AFER
AUTORITATEA DE SIGURANŢĂ FEROVIARĂ ROMÂNĂ - ASFR




AUTORIZAŢIE
de punere în funcţiune a subsistemului structural
component al sistemului de transport feroviar
convenţional din România

Seria APFSS nr. ../...

În conformitate cu prevederile <>Legii nr. 55/2006 , ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 850/2003 cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Normelor de aplicare a Ordinului ministrului transporturilor nr. ......./.... şi în baza documentelor din Dosarul de autorizare nr. ...., se autorizeazã de punere în funcţiune, ca tip, subsistemul structural: (denumirea vehiculului) ................., tip ........., dupã executarea lucrãrilor de: (construire, reînnoire sau modernizare) ........, conform proiectului nr........., de cãtre operatorul economic: (denumirea operatorului economic) ................., cu sediul în localitatea ...., str. ... nr. ., judeţul/sectorul ......, cod poştal ......, telefon/fax ...., înregistrat la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub nr....., cod unic de înregistrare ........, în calitate de ......... al acestui tip de subsistem structural.

Prezenta autorizaţie este valabilã pe perioada ciclului de viaţã, în condiţiile respectãrii cerinţelor care au stat la baza acordãrii.

Data eliberãrii ......


Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã - ASFR

Directorul ASFR,
....................................................
(numele, prenumele, semnãtura şi ştampila unitãţii)







┌─────────────────────────────┐
│ (Model-cadru) │
│(verso la anexele nr. 1 şi 2)│
└─────────────────────────────┘


Posesorul autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural are urmãtoarele obligaţii:
1. sã anunţe Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã - ASFR despre orice intenţie de modificare a datelor din documentele prezentate la solicitarea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural;
2. sã anunţe Autoritatea de Siguranţã Feroviarã Românã - ASFR despre orice schimbare a nivelului de siguranţã a subsistemului structural pentru care a primit autorizaţie de punere în funcţiune, cu ocazia efectuãrii unor lucrãri planificate sau impuse de producerea unor accidente feroviare ori calamitãţi naturale care au afectat subsistemul structural;
3. sã întreţinã şi sã menţinã în stare de funcţionare subsistemul structural pentru care a primit autorizaţia de punere în funcţiune, conform normelor tehnice şi reglementãrilor specifice în vigoare, precum şi planului de mentenanţã;
4. sã permitã accesul în unitãţile proprii al personalului Autoritãţii de Siguranţã Feroviarã Române - ASFR pentru exercitarea atribuţiilor de control şi inspecţie de stat şi sã furnizeze, la cerere, datele, informaţiile şi documentele necesare verificãrii modului de întreţinere şi de exploatare a subsistemului structural şi de îndeplinire a condiţiilor care au stat la baza eliberãrii autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural.

Deţinerea autorizaţiei de punere în funcţiune a subsistemului structural nu scuteşte titularul acesteia de rãspunderea ce îi revine cu privire la respectarea reglementãrilor specifice în vigoare referitoare la proiectarea, construirea, reînnoirea sau modernizarea, repararea, întreţinerea şi exploatarea acestui subsistem structural.

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016