Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 16 octombrie 2018  privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 16 octombrie 2018 privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 922 din 1 noiembrie 2018
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 166 din 16 octombrie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 922 din 1 noiembrie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiect
    Prezenta normă stabileşte cadrul de desfăşurare a inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative şi ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei.

    ART. 2
    Aria de aplicabilitate
    (1) Toţi auditorii financiari şi firmele de audit fac obiectul unui sistem de asigurare a calităţii care respectă cel puţin criteriile prevăzute la art. 35 alin. (4) din Legea nr. 162/2017.
    (2) ASPAAS efectuează inspecţiile pentru asigurarea calităţii la auditorii financiari şi firmele de audit în legătură cu activitatea de audit statutar.
    (3) În vederea evaluării sistemului de control al calităţii la nivelul auditorului financiar sau firmei de audit, precum şi a respectării cerinţelor de etică profesională, inspecţiile pentru asigurarea calităţii se pot desfăşura şi asupra altor misiuni de audit financiar efectuate de auditorul financiar sau firma de audit la clientul de audit statutar în cadrul perioadei auditate, altele decât cele de audit statutar.
    (4) Înregistrarea unui auditor financiar persoană fizică în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, în categoria auditorilor financiari nonactivi sau cu menţiunea „suspendat“, nu împiedică inspectarea activităţii desfăşurate de auditorul financiar anterior obţinerii statutului de auditor financiar nonactiv, respectiv anterior perioadei de suspendare a activităţii.
    (5) Auditorii financiari şi entităţile de audit din ţări terţe înregistraţi, dar nu şi autorizaţi în România se supun sistemelor de supraveghere a calităţii, de asigurare a calităţii şi de investigaţii şi sancţiuni prevăzute de prezentele norme, în conformitate cu art. 67 alin. (4) din Legea nr. 162/2017.
    (6) Efectuarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii activităţii de audit statutar se realizează de către Serviciul investigaţii, asigurarea calităţii şi inspecţii (SIACI) din cadrul ASPAAS.

    ART. 3
    Definiţii
    În înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. autoritate competentă - Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS, în calitate de autoritate de reglementare în domeniul auditului statutar şi de supraveghere a auditorilor financiari şi a firmelor de audit;
    2. COESA - Comitetul organismelor europene de supraveghere a auditului;
    3. CAIM - Metodologia comună de inspecţii a auditului (engleză Common Audit Inspection Methodology) stabilită la nivel european în cadrul COESA;
    4. cererea de informaţii - document elaborat în activitatea de inspecţie prin care inspectorii ASPAAS solicită o serie de informaţii cu scopul de a cunoaşte amploarea activităţii auditorului financiar sau firmei de audit. Această cerere este personalizată în funcţie de profilul fiecărui auditor financiar sau firmă de audit;
    5. firma de audit - persoana juridică sau orice altă entitate, indiferent de forma juridică a acesteia, care este autorizată în conformitate cu prevederile Legii nr. 162/2017 de către ASPAAS să efectueze audit financiar, conform art. 2 pct. 14 din Legea nr. 162/2017;
    6. expert extern - o persoană având experienţă specifică în pieţe financiare, raportare financiară, audit sau alte domenii relevante pentru inspecţii, inclusiv o persoană care exercită activitatea de audit statutar;
    7. inspecţia de asigurare a calităţii, în continuare inspecţia - un proces derulat în condiţiile stabilite prin prezentele norme, pentru a furniza ASPAAS o evaluare obiectivă, la data întocmirii raportului de inspecţie, asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) dispune de un sistem intern de control al calităţii adecvat, implementează şi se conformează sistemului respectiv, precum şi asupra măsurii în care auditorul financiar sau firma de audit inspectat(ă) a respectat standardele profesionale şi celelalte cerinţe legale aplicabile în cadrul misiunilor derulate, în special cu privire la raţionamentele semnificative efectuate şi la concluziile la care auditorul financiar sau firma de audit a ajuns în raportul de audit emis;
    8. monitorizarea - ansamblul procedurilor aplicate de către ASPAAS, în condiţiile legii, pentru supravegherea, analiza şi evaluarea modului de implementare a recomandărilor emise şi comunicate după efectuarea unei inspecţii periodice;
    9. probele de inspecţie - dovezi utilizate de echipa de inspecţie pentru emiterea concluziilor pe care se bazează raportul de inspecţie;
    10. planul anual de inspecţii - este elaborat de personalul SIACI şi include auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar selectaţi în vederea inspectării pe baza modelului intern de risc al ASPAAS;
    11. procedura operaţională privind efectuarea inspecţiilor referitoare la auditorii financiari şi firmele de audit în exercitarea activităţii de audit statutar, denumită în continuare procedura operaţională de inspecţii - document intern al ASPAAS care reliefează etapele şi documentele incluse în activitatea de inspecţii desfăşurată de ASPAAS;
    12. raportul de constatări preliminare - document elaborat de către echipa de inspecţie în urma verificărilor efectuate în cadrul activităţii de inspecţii, dar înaintea raportului de inspecţie, conţinând constatările principale identificate şi care este comunicat auditorilor financiari/firmelor de audit pentru eventuale comentarii;
    13. raportul de inspecţie - document elaborat de către echipa de inspecţie la finalul inspecţiei pentru asigurarea calităţii, conţinând constatările şi concluziile finale;
    14. sistemul intern de control al calităţii reprezintă:
    a) ansamblul politicilor create pentru a-i oferi auditorului financiar sau firmei de audit o asigurare rezonabilă asupra conformităţii cu standardele profesionale şi cerinţele legale şi de reglementare aplicabile, precum şi asupra faptului că rapoartele emise sunt adecvate în circumstanţele date şi
    b) procedurile necesare pentru implementarea şi monitorizarea conformităţii cu aceste politici;
    15. standardele profesionale - reglementări emise de Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare (IAASB) din cadrul Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi adoptate de către ASPAAS, astfel cum sunt definite în prefaţa la ISA, şi cerinţele etice cuprinse în Codul etic al profesioniştilor contabili emis de IFAC şi adoptat de ASPAAS (denumit în continuare Codul etic), respectiv în Standardele de audit intern emise de Institutul Auditorilor Interni (Institute of Internal Auditors - IIA) şi adoptate de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR);
    16. standarde internaţionale de audit înseamnă Standardele internaţionale de audit (ISA), Standardul internaţional privind controlul calităţii 1 (ISQC 1) şi alte standarde emise de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC) prin intermediul Consiliului pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare (IAASB), în măsura în care acestea sunt relevante pentru auditul statutar.



    ART. 4
    Inspecţii - Scop
    (1) ASPAAS efectuează inspecţii pentru a preveni, detecta şi corecta neconformităţi în activitatea auditorilor financiari şi a firmelor de audit care desfăşoară misiuni de audit statutar.
    (2) Metodologia de inspecţii ASPAAS este armonizată cu Metodologia comună de inspecţii a auditului stabilită la nivel european în cadrul COESA (CAIM). Scopul principal al CAIM este acela de a dezvolta şi menţine la un nivel înalt calitatea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii efectuate de statele membre şi, indirect, de a contribui la menţinerea şi creşterea calităţii auditului statutar la nivel european.
    (3) Inspectorii şi experţii îşi desfăşoară activitatea pe baza principiilor fundamentale bazate pe: independenţă, integritate, obiectivitate, competenţă profesională, scepticism profesional, confidenţialitate, comportament profesional, respect faţă de normele tehnice şi profesionale conform Codului etic.
    (4) Inspecţiile efectuate de ASPAAS în condiţiile prezentelor norme au drept scop obţinerea unei asigurări rezonabile că auditorul financiar sau firma de audit respectă cel puţin următoarele cerinţe:
    a) dispune de un sistem adecvat de control intern al calităţii aferent auditurilor statutare şi revizuirilor situaţiilor financiare; în conformitate cu prevederile Standardului internaţional privind controlul calităţii 1 (ISQC1) şi ale Standardului internaţional de audit 220 - Controlul calităţii pentru un audit al situaţiilor financiare (ISA 220);
    b) îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu cerinţele standardelor profesionale aplicabile activităţii de audit statutar, precum şi cu alte reglementări aplicabile inclusiv cele naţionale;
    c) se conformează cerinţelor etice cuprinse în Codul etic;
    d) se conformează prevederilor art. 4 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 şi ale art. 30 din Legea nr. 162/2017;
    e) a îndeplinit obligaţiile în ceea ce priveşte formarea profesională continuă conform Normelor privind formarea profesională continuă a auditorilor financiari aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 90/2018;
    f) a îndeplinit obligaţia de a furniza anual sau ori de câte ori este cazul/este solicitat către ASPAAS un raport privind activitatea de audit statutar, care conţine cel puţin informaţii similare cu cele prevăzute la art. 13 şi 14 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 29 alin. (14) din Legea nr. 162/2017;
    g) are viza anuală emisă de autoritatea competentă ASPAAS şi este înscris în Registrul public electronic la data exercitării activităţii de audit (semnării scrisorii de angajament).


    ART. 5
    Tipuri de inspecţii
    (1) ASPAAS desfăşoară următoarele tipuri de inspecţii pentru asigurarea calităţii:
    a) inspecţii periodice;
    b) inspecţii consecutive;
    c) inspecţii la cerere;
    d) inspecţii tematice.

    (2) Inspecţiile periodice sunt acele inspecţii care sunt cuprinse în planul anual de inspecţii şi care se finalizează prin elaborarea unui raport de inspecţie de către echipa de inspecţie a ASPAAS, conform procedurii operaţionale de inspecţii. Inspecţiile periodice se desfăşoară cel puţin o dată la 6 ani. Pentru entităţile de interes public, frecvenţa inspecţiilor este cel puţin o dată la 3 ani. În cadrul acestui interval programarea inspecţiilor se realizează în funcţie de riscul atribuit fiecărui auditor financiar persoană fizică şi firmă de audit ca urmare a calibrării modelului de risc elaborat de ASPAAS în conformitate cu procedura operaţională de inspecţii.
    (3) Inspecţiile consecutive sunt acele inspecţii care au ca obiect revizuirea calităţii activităţii desfăşurate de auditorul financiar sau firma de audit conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. b). Inspecţiile consecutive se desfăşoară în urma constatărilor din raportul de inspecţii aferent inspecţiei periodice şi se efectuează la intervalul stabilit de echipa de inspecţie în funcţie de gravitatea aspectelor ce se impun a fi remediate. Inspecţia consecutivă se finalizează cu o notă de constatare care constituie anexă la raportul de inspecţie.
    (4) Inspecţiile la cerere sunt acele inspecţii efectuate asupra unui auditor financiar care doreşte revizuirea calităţii. În funcţie de resurse şi programul de inspecţii, personalul SIACI din cadrul ASPAAS analizează cererile şi comunică auditorului financiar, inclusiv prin mijloace electronice, dacă cererea privind inspecţia a fost aprobată sau nu. Inspecţiile la cerere se finalizează prin încheierea unui raport de inspecţie, în condiţiile prezentelor norme. Aceste inspecţii se supun aprobării preşedintelui ASPAAS sau persoanei desemnate de către acesta şi contribuie la actualizarea planului anual de inspecţii în cazul aprobării.
    (5) Inspecţiile tematice se pot efectua cu scopul urmăririi la nivel naţional a anumitor aspecte din cadrul activităţii de audit (materialitate, ISQC). Aceste inspecţii pot fi solicitate şi la nivel COESA sau pot servi altor scopuri stabilite de ASPAAS.

    ART. 6
    Echipa de inspecţie
    (1) SIACI efectuează inspecţiile pentru asigurarea calităţii prin echipe de inspecţie constituite prin decizie a preşedintelui ASPAAS, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3)-(6) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al ASPAAS.
    (2) Inspectorii şi experţii care efectuează revizuiri pentru asigurarea calităţii semnează anual declaraţia de conformitate cu cerinţele profesionale ale ASPAAS privind controlul calităţii auditului.
    (3) Membrii echipei de inspecţie semnează o declaraţie din care rezultă că nu se află în una dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de reglementările aplicabile, în raport cu auditorul financiar la care urmează să efectueze revizuirea calităţii.
    (4) Inspectorii externi îndeplinesc cel puţin criteriile prevăzute la art. 18 alin. (1)-(4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al ASPAAS, în conformitate cu prevederile legale.
    (5) Experţii externi îndeplinesc cel puţin criteriile prevăzute la art. 18 alin. (1), (3) şi (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al ASPAAS, în conformitate cu prevederile legale.
    (6) Membrii echipei de inspecţie ai ASPAAS au obligaţia de a respecta prevederile etice care sunt aplicabile activităţii.
    (7) Membrii echipei de inspecţie au obligaţia să respecte cerinţele privind confidenţialitatea informaţiilor obţinute cu ocazia inspecţiilor, precum şi obligaţiile de conduită profesională conform Codului etic.
    (8) Membrii echipei de inspecţie sunt obligaţi ca pentru fiecare inspecţie să întocmească o declaraţie de independenţă privitor la auditorul financiar sau firma de audit inspectată.
    (9) Echipa de inspecţie este obligată să prezinte auditorului financiar sau firmei de audit mandatul şi ordinul de deplasare.

    ART. 7
    Atestarea inspectorilor externi şi a experţilor externi
    (1) Persoanele care doresc să fie atestate ca inspectori sau experţi externi depun la sediul ASPAAS un dosar de atestare cuprinzând următoarele documente:
    a) cartea/buletinul de identitate sau paşaport valabile la data solicitării atestării, în copie;
    b) curriculum vitae actualizat, model Europass, cu semnătura olografă, din care să reiasă îndeplinirea condiţiilor de educaţie şi experienţă în profesie conform art. 6 alin. (4), în cazul inspectorilor externi, respectiv art. 6 alin. (5), în cazul experţilor externi;
    c) diploma de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată, în copie; pentru absolvenţii din Spaţiul Economic European, aceasta trebuie tradusă în limba română şi legalizată;
    d) în cazul în care numele titularului înscris pe diploma prevăzută la lit. c) diferă de numele din cartea/buletinul de identitate sau din paşaport, se prezintă copii ale documentelor care atestă că este vorba despre una şi aceeaşi persoană;
    e) documente care să dovedească îndeplinirea criteriilor prevăzute la art. 6 alin. (4), respectiv alin. (5), după caz;
    f) declaraţia pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte că nu a fost sancţionat pentru încălcarea legislaţiei în domeniul auditului financiar.

    (2) Dosarele prevăzute la alin. (1) sunt analizate de către personalul SIACI din cadrul ASPAAS care, după verificarea documentelor, elaborează un raport înaintat către preşedintele ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de atestare ca inspector/expert, după caz.
    (3) În cazul propunerii de respingere a cererilor de atestare, ASPAAS comunică solicitanţilor acest fapt, precum şi motivarea respingerii, inclusiv prin mijloace electronice de comunicare.
    (4) În cazul aprobării cererii de atestare, se emite, în două exemplare, un ordin al preşedintelui ASPAAS privind atestarea ca inspector/expert. Un exemplar al ordinului rămâne la nivelul instituţiei, fiind arhivat conform reglementarilor legale, iar cel de al doilea exemplar original se comunică persoanei în cauză.
    (5) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (4) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data depunerii dosarului complet conform prevederilor alin. (1).
    (6) Persoanele atestate ca inspectori/experţi externi ai ASPAAS sunt înregistrate în Registrul inspectorilor/experţilor externi, care este un registru intern în format electronic, deschis şi menţinut de către ASPAAS.
    (7) Radierea inspectorilor din Registrul inspectorilor/experţilor externi se dispune de către ASPAAS şi poate avea loc în următoarele situaţii:
    a) inspectorul/expertul solicită radierea;
    b) a fost sancţionat pentru încălcarea legislaţiei în domeniul auditului financiar;
    c) inspectorul nu îşi respectă obligaţiile privind evitarea conflictului de interese, asigurarea calităţii activităţii etc.


    CAP. II
    Programarea şi desfăşurarea inspecţiilor
    SECŢIUNEA A
    Programarea şi planificarea inspecţiilor
    ART. 8
    Planul anual de inspecţie
    (1) Personalul SIACI din cadrul ASPAAS elaborează planul anual de inspecţii care include auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar şi au fost selectaţi în vederea inspectării pe baza modelului intern de risc al ASPAAS, în conformitate cu procedura operaţională de inspecţii.
    (2) Selectarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în planul anual de inspecţii se realizează ţinând cont de următoarele:
    a) de frecvenţa inspecţiei, conform prevederilor art. 5 alin. (2);
    b) de factorii de risc identificaţi;
    c) de existenţa cererilor de inspecţii voluntare;
    d) de necesitatea includerii în planul anual de inspecţii a inspecţiilor consecutive;
    e) de eventuale sesizări primite de ASPAAS şi/sau de autosesizarea autorităţii competente.

    (3) Factorii de risc relevanţi pentru modelul de risc al ASPAAS cuprind în principal variabilele enumerate la art. 22 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al ASPAAS.
    (4) Planul anual de inspecţii fundamentat se înaintează spre aprobare preşedintelui ASPAAS şi se poate actualiza pe parcursul anului, în funcţie de apariţia unor noi factori relevanţi de risc sau de schimbarea semnificativă a impactului unui factor de risc existent. Actualizarea planului anual de inspecţii se fundamentează de către personalul SIACI din cadrul ASPAAS şi se aprobă de preşedintele ASPAAS.

    ART. 9
    Planificarea inspecţiilor
    (1) În conformitate cu prevederile procedurii operaţionale de inspecţii, ulterior aprobării planului anual de inspecţii, personalul SIACI din cadrul ASPAAS transmite auditorilor financiari/firmelor de audit incluşi/incluse în planul anual de inspecţii o cerere de informaţii personalizată ţinând cont de profilul fiecărui auditor financiar, respectiv firmă de audit. Odată cu cererea de informaţii se transmite şi înştiinţarea privind efectuarea vizitei de inspecţie cu cel puţin 14 zile înainte de data stabilită pentru începerea acesteia, care conţine şi o menţiune privind obligaţiile auditorului financiar sau firmei de audit conform art. 12.
    (2) Auditorul financiar sau firma de audit are obligaţia să transmită în scris către ASPAAS informaţiile solicitate într-un termen de maximum 7 zile de la comunicarea cererii de informaţii de către ASPAAS.
    (3) Personalul SIACI din cadrul ASPAAS analizează răspunsul la cererea de informaţii, de regulă, în termen de 7 zile şi, dacă este cazul, solicită informaţii suplimentare necesare desfăşurării inspecţiei în vederea stabilirii ariei de inspecţie şi stabileşte un termen de răspuns în funcţie de volumul de informaţii solicitat.
    (4) Cererea de informaţii, împreună cu înştiinţarea privind efectuarea vizitei de inspecţie prevăzute la alin. (1), şi dialogurile ulterioare conform alin. (2) şi (3) se comunică de obicei prin e-mail, la adresa de poştă electronică furnizată pentru înscrierea în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit sau conform prevederilor art. 21 alin. (3).
    (5) În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu se supune vizitei de inspecţie de calitate la data stabilită, conform înştiinţării privind efectuarea inspecţiei, se aplică una dintre măsurile prevăzute la art. 17 alin. (4).
    (6) În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu respectă obligaţia de transmitere a informaţiilor solicitate, precum şi în situaţia nerespectării termenelor conform prevederilor prezentelor norme sau a transmiterii eronate sau parţiale a informaţiilor solicitate de ASPAAS, după caz, se aplică una dintre măsurile prevăzute la art. 17 alin. (4). Transmiterea de informaţii eronate sau parţiale se interpretează drept nerespectarea întocmai a solicitărilor transmise de echipa de inspecţie.
    (7) Prin excepţie de la prevederile alin. (5) şi (6), în situaţii temeinic justificate, auditorii financiari sau firmele de audit pot solicita extinderea termenelor prevăzute în prezentul articol.
    (8) Solicitarea prevăzută la alin. (7) se transmite către ASPAAS de către auditorul financiar sau firma de audit în termen de trei zile de la data comunicării prevăzută la alin. (1). Amânarea inspecţiei periodice se poate face la o dată ulterioară, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data stabilită prin înştiinţarea comunicată conform alin. (1).
    (9) Solicitarea amânării inspecţiei este permisă doar în cazuri excepţionale şi se transmite în scris către ASPAAS la adresa de poştă electronică de la care a fost comunicată înştiinţarea prevăzută la alin. (1), însoţită de documente justificative care fac dovada motivului solicitării amânării.
    (10) În urma analizei solicitării de amânare, personalul SIACI din cadrul ASPAAS comunică auditorului financiar sau firmei de audit, de obicei în termen de trei zile, prin e-mail, la adresa de poştă electronică furnizată pentru înscrierea în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit sau conform prevederilor art. 21 alin. (3) soluţionarea solicitării sale împreună cu precizarea datei de începere a vizitei de inspecţie conform alin. (11) sau alin. (12), după caz.
    (11) În cazul în care se constată că solicitarea prevăzută la alin. (7) nu este întemeiată sau nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (8) şi (9), cererea este respinsă, iar vizita de inspecţie are loc la data programată iniţial.
    (12) În cazul în care solicitarea prevăzută la alin. (7) este admisă, vizita de inspecţie are loc la o dată ulterioară stabilită de inspectorii ASPAAS ţinând cont şi de data solicitată conform alin. (7), dar nu mai târziu de 30 de zile de la data stabilită iniţial prin înştiinţarea comunicată conform alin. (1).
    (13) În cazul în care auditorul financiar sau firma de audit nu se supune inspecţiei de calitate la data ulterioară stabilită conform prevederilor alin. (12) se consideră abatere gravă conform art. 17 alin. (2) lit. e).

    SECŢIUNEA B
    Desfăşurarea inspecţiilor
    B.1. Aspecte generale
    ART. 10
    Obiectivele de inspecţie
    (1) Obiectivele de inspecţie sunt elaborate cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 4 alin. (4), conform metodologiei comune de inspecţii adoptate de COESA, respectiv CAIM.
    (2) Categoriile de obiective aplicate de echipa de inspecţii:
    a) obiective iniţiale;
    b) obiective privind controlul calităţii;
    c) obiective privind evaluarea angajamentelor de audit a entităţilor auditate.

    (3) Obiectivele de inspecţie sunt confidenţiale şi nu sunt cunoscute auditorului financiar sau firmei de audit până la momentul începerii inspecţiei, cu excepţia obiectivelor iniţiale.
    (4) Obiectivele iniţiale se verifică la începutul fiecărei inspecţii efectuate de echipa de inspecţii a SIACI.
    (5) Obiectivele iniţiale sunt adresate tuturor auditorilor financiari sau firmelor de audit, fiind considerate obiective pe care, indiferent de mărime, structură sau formă de organizare, auditorul financiar sau firma de audit trebuie să le îndeplinească. În scop exemplificativ, obiectivele următoare pot fi incluse ca obiective iniţiale, lista nefiind exhaustivă:
    a) prezenţa firmei de audit sau a auditorului financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit;
    b) existenţa contractului şi a elementelor prevăzute de ISA 210 „Convenirea asupra termenilor misiunilor de audit“, referitoare la conţinutul scrisorii de angajament;
    c) raportul de audit - existenţa şi conformitatea cu ISA, reconcilierea indicatorilor prezentaţi în raport cu cei din situaţiile financiare;
    d) declaraţiile conducerii (scrisoarea de reprezentare);
    e) declaraţia de independenţă pentru orice angajament de audit;
    f) existenţa manualului de control al calităţii;
    g) existenţa numirii auditorului financiar sau a firmei de audit de către adunarea generală a acţionarilor, dacă este cazul;
    h) existenţa setului complet al situaţiilor financiare auditate, conform cadrului de raportare financiară aplicabil.

    (6) În cazul în care se constată că nu sunt îndeplinite adecvat şi complet unul sau mai multe dintre obiectivele de la alin. (5), echipa de inspecţie se retrage din inspecţie, consemnează aceste aspecte în raportul de inspecţie şi concluzionează că activitatea auditorului financiar sau firmei de audit necesită îmbunătăţiri semnificative şi stabileşte termene de implementare a acestora în conformitate cu art. 16 alin. (4) lit. c).

    ART. 11
    Aria de cuprindere a inspecţiei
    (1) Sunt supuşi inspecţiei, conform prezentelor norme, toţi auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar.
    (2) Aria de cuprindere a inspecţiei include:
    a) evaluarea integrală sau parţială a sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit;
    b) unul sau mai multe dosare de audit aferente misiunilor derulate.

    (3) Pentru angajamentele selectate, determinarea ariei de inspecţie se face luând în considerare următoarele:
    a) echipa de inspecţie poate cere o detaliere a profilului clientului selectat. Acest profil al clientului trebuie transmis echipei de inspecţii înaintea inspectării propriu-zise a angajamentului. Profilul clientului furnizează echipei de inspecţie informaţii pentru a se familiariza cu riscurile asociate angajamentului de audit;
    b) echipa de inspecţie analizează informaţiile publice despre entitatea auditată, cum ar fi situaţiile financiare şi alte prezentări ale managementului;
    c) echipa de inspecţie poate comunica, acolo unde este cazul, cu comitetul de audit al entităţii auditate;
    d) echipa de inspecţie poate obţine informaţii privitoare la entitate din alte surse externe cum sunt: site-ul companiei, organisme de reglementare sub supravegherea cărora îşi desfăşoară activitatea etc.;
    e) orice alte aspecte care pot contribui la o imagine cât mai clară a secţiunilor reprezentative ale dosarului de audit, precum şi a riscurilor asociate.


    ART. 12
    Obligaţiile auditorilor financiari şi ale firmelor de audit privitor la desfăşurarea inspecţiilor
    (1) Prin derogare de la principiul confidenţialităţii, auditorii financiari şi firmele de audit au obligaţia profesională de a prezenta echipei de inspecţie orice informaţii, inclusiv cele de natură confidenţială, pentru a se conforma solicitărilor echipei de inspecţie.
    (2) Auditorii financiari sau reprezentanţii firmei de audit au obligaţia:
    a) să respecte principiile fundamentale ale Codului etic al profesioniştilor contabili, inclusiv atunci când comunică cu ASPAAS şi cu reprezentanţii lor;
    b) să se asigure de corectitudinea informaţiilor din raportul de transparenţă, raportul privind activitatea de audit statutar sau a altor informaţii furnizate către ASPAAS;
    c) să asigure accesul echipei de inspecţie şi să îi permită exercitarea atribuţiilor referitoare la desfăşurarea inspecţiei la data stabilită de aceasta în conformitate cu art. 9;
    d) să răspundă cererilor de informaţii transmise de ASPAAS în termenele stabilite de aceasta;
    e) să asigure pe toată perioada inspecţiei prezenţa personalului responsabil de implementarea sistemului de control al calităţii, precum şi de misiunile de audit care fac obiectul inspecţiei;
    f) să asigure accesul echipei de inspecţie la dosarele de audit, precum şi la actele şi documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care intră sub incidenţa inspecţiei şi servesc pentru documentarea probelor de inspecţie care susţin concluziile inspecţiei;
    g) să furnizeze echipei de inspecţie copii conforme cu originalul ale documentelor solicitate;
    h) să pună la dispoziţia echipei de inspecţie orice alte documente pe care le consideră relevante pentru a dovedi îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 4 alin. (4);
    i) să comunice în scris către ASPAAS, la termenele stabilite, modul de implementare a recomandărilor emise de către echipa de inspecţie a ASPAAS;
    j) la finalul inspecţiei, auditorul financiar sau reprezentantul firmei de audit trebuie să declare în scris că a pus la dispoziţia echipei de inspecţie toate actele şi documentaţia existentă la acel moment şi care poate fi relevantă pentru efectuarea inspecţiei de calitate, conform art. 20;
    k) să furnizeze anual sau ori de câte ori este cazul către ASPAAS un raport privind activitatea de audit statutar, care conţine cel puţin informaţii similare cu cele prevăzute la art. 13 şi 14 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 29, alin. (14) din Legea nr. 162/2017.



    B.2. Evaluarea calităţii activităţii auditorului financiar sau firmei de audit inspectat(e)
    ART. 13
    Evaluarea activităţii de audit statutar
    (1) Echipa de inspecţie selectează ariile de inspecţie în funcţie de riscuri, aşa cum au fost prezentate la art. 8. În cadrul ariilor de inspecţii se stabilesc obiectivele de inspecţie care se urmăresc. La final, echipa de inspecţie concluzionează în raportul de inspecţie dacă ariile de inspecţie selectate sunt:
    a) fără aspecte identificate;
    b) cu aspecte identificate;
    c) cu aspecte semnificative identificate.

    (2) Echipa de inspecţie, în evaluarea activităţii de audit statutar, aplică proceduri de inspecţie adaptate cu scopul de a obţine o înţelegere rezonabilă care să îi permită să formuleze constatări şi concluzii în conformitate cu art. 16.
    (3) Evaluarea activităţii de audit statutar a auditorului financiar sau firmei de audit cuprinde:
    a) evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit;
    b) evaluarea modului de implementare a recomandărilor din inspecţiile precedente;
    c) evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecţia curentă.

    (4) În scopul verificării sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit de către echipa de inspecţie în funcţie de aria de inspecţie selectată în perioada de planificare a inspecţiei, aşa cum prevede art. 9, se are în vedere conformitatea cu:
    a) ISQC 1, în special cu aspectele referitoare la cerinţele de organizare internă menţionate la art. 28 alin. (1) lit. a)-g) din Legea nr. 162/2017;
    b) ISA 220.

    (5) În scopul verificării sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit şi respectării cerinţelor de etică profesională se pot aplica şi prevederile art. 2 alin. (3).
    (6) La verificarea modului de implementare a recomandărilor din inspecţiile precedente echipa de inspecţie are în vedere întreg istoricul recomandărilor emise de ASPAAS în urma inspecţiilor precedente.
    (7) În cazul în care identifică recomandări din inspecţiile precedente neimplementate sau implementate neadecvat, în funcţie de semnificaţia acestora, echipa de inspecţie consemnează aceste aspecte în raportul de inspecţie.
    (8) La evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecţia curentă de către echipa de inspecţie în funcţie de aria de inspecţie selectată în perioada de planificare a inspecţiei, aşa cum prevede art. 9, se are în vedere conformitatea cu standardele profesionale şi cu legislaţia aplicabilă.
    (9) În urma evaluării activităţii de audit statutar a auditorului financiar sau a firmei de audit, conform prevederilor prezentului articol, echipa de inspecţie întocmeşte raportul de constatări preliminare care este comunicat spre eventuale comentarii auditorului financiar sau firmei de audit inspectate, prin mijloace electronice.
    (10) Raportul de constatări preliminare care conţine comentariile auditorului financiar/firmei de audit este înapoiat echipei de inspecţie în termen de maximum 3 zile.
    (11) În urma evaluării comentariilor auditorului financiar/firmei de audit din raportul de constatări preliminare, echipa de inspecţie întocmeşte raportul de inspecţie prevăzut la art. 14 în care include constatări şi concluzii în baza cărora formulează principalele aspecte identificate, precum şi recomandările ce se impun şi stabileşte termenele de remediere.


    B.3. Raportul de inspecţie
    ART. 14
    Întocmirea raportului de inspecţie
    (1) Rezultatele inspecţiei se consemnează în raportul de inspecţie.
    (2) Raportul de inspecţie se semnează de către membrii echipei de inspecţie.
    (3) Raportul de inspecţie se înregistrează în evidenţele ASPAAS, prin grija echipei de inspecţie.
    (4) În cazul în care unul sau mai multe dintre obiectivele iniţiale nu sunt îndeplinite, echipa de inspecţie consemnează aceste aspecte în raportul de inspecţie şi se procedează conform prevederilor art. 10 alin. (6).

    ART. 15
    Conţinutul raportului de inspecţie:
    (1) Raportul de inspecţie cuprinde, în principal, următoarele elemente:
    a) profilul firmei de audit sau a auditorului financiar, precum şi datele de identificare a acestuia;
    b) data sau perioada în care s-a efectuat inspecţia, după caz;
    c) perioada acoperită de inspecţie;
    d) o descriere a aspectelor avute în vedere în evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau firmei de audit;
    e) concluziile raportului de inspecţie care includ concluzii emise de echipa de inspecţie privitor la evaluarea sistemului de control intern al firmei de audit sau auditorului financiar, verificările modului de implementare a recomandărilor din inspecţia precedentă, dacă este cazul, şi concluziile referitoare la revizuirile efectuate de echipa de inspecţie asupra dosarelor de audit selectate în inspecţia curentă;
    f) detalierea principalelor concluzii ale echipei de inspecţii şi recomandările acestora. Acest punct doreşte să detalieze acolo unde se consideră necesare concluziile de la lit. e);
    g) prezentarea de către echipa de inspecţie a altor aspecte identificate, cum ar fi comunicările cu comitetul de audit, respectarea prevederilor Legii nr. 162/2017, evoluţii în comparaţie cu inspecţia precedentă.

    (2) În cazul în care echipa de inspecţie constată că unul sau mai multe dintre obiectivele iniţiale nu sunt îndeplinite sau dacă identifică alte abateri grave ale auditorului financiar sau firmei de audit, aceasta se retrage din inspecţie, iar raportul de inspecţie cuprinde, în acest caz, doar aspectele verificate, concluziile inspecţiei şi eventualele recomandări.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2), echipa de inspecţie poate stabili un termen de revenire.
    (4) Inspecţia consecutivă efectuată după termenul de revenire menţionat la alin. (3) se finalizează cu o notă de constatare care cuprinde opinia echipei de inspecţie cu privire la modul de implementare a recomandărilor şi constituie anexă la raportul de inspecţie întocmit la inspecţia iniţială.

    ART. 16
    Constatările şi concluziile raportului de inspecţie
    (1) Constatările şi concluziile echipei de inspecţie se fundamentează pe baza probelor de inspecţie puse la dispoziţie de auditorul financiar sau firma de audit.
    (2) Constatările preliminare rezultate în urma inspecţiei sunt incluse în raportul de constatări preliminare şi sunt comunicate auditorului financiar sau firmei de audit inspectat/e înainte de finalizarea raportului de inspecţie, pentru eventuale comentarii pe care le poate face în termen de trei zile.
    (3) Constatările se referă în principal la:
    a) evaluarea sistemului de control intern al auditorului financiar sau al firmei de audit;
    b) evaluarea modului de implementare a recomandărilor din inspecţiile precedente;
    c) evaluarea misiunilor de audit selectate în inspecţia curentă.

    (4) Concluziile raportului de inspecţie referitor la evaluarea aspectelor prevăzute la alin. (3) lit. a) şi c), ţinând cont şi de comentariile primite, evidenţiază aspectele identificate de echipa de inspecţie şi indică dacă acestea:
    a) sunt la un nivel corespunzător de respectare a standardelor profesionale, cu recomandări minore şi/sau opţionale de îmbunătăţire a practicii de audit;
    b) sunt la un nivel acceptabil al practicii de audit cu recomandări obligatorii de îmbunătăţire în termenele stabilite de echipa de inspecţie;
    c) necesită îmbunătăţiri semnificative în termenele stabilite de echipa de inspecţie.

    (5) Termenele menţionate la alin. (4) se stabilesc în funcţie de durata estimată necesară implementării recomandărilor formulate, precum şi de gravitatea aspectelor identificate.
    (6) În momentul în care formulează recomandări în conformitate cu prevederile alin. (4), echipa de inspecţie stabileşte dacă monitorizarea implementării acestora de către auditorul financiar sau firma de audit fac sau nu obiectul unei inspecţii consecutive, astfel:
    a) în situaţii cum sunt cele prevăzute la alin. (4) lit. a) şi b), monitorizarea implementării face obiectul inspecţiei periodice;
    b) în situaţii cum sunt cele prevăzute la alin. (4) lit. b) şi c), monitorizarea implementării face obiectul inspecţiei consecutive.

    (7) Concluziile raportului de inspecţie referitor la evaluarea aspectelor prevăzute la alin. (3) lit. b) evidenţiază măsura în care auditorul financiar sau firma de audit a implementat măsurile recomandate de echipa de inspecţie la inspecţia precedentă.
    (8) Constatările, concluziile şi recomandările cuprinse în raportul de inspecţie sunt comunicate auditorului financiar sau firmei de audit conform prevederilor art. 21 alin. (3).


    B.4. Măsuri aplicabile în urma inspecţiilor
    ART. 17
    Măsuri aplicabile auditorilor financiari şi firmelor de audit
    (1) În cazul în care, în urma inspecţiei, se constată existenţa oricăror deficienţe sau neconformităţi cu legislaţia aplicabilă în activitatea desfăşurată de auditorul financiar sau firma de audit, precum şi neîndeplinirea oricăror obligaţii prevăzute de prezentele norme, ASPAAS poate dispune una dintre măsurile prevăzute la alin. (4), ţinând cont de gravitatea abaterilor de la îndatoririle profesionale.
    (2) Deficienţele sau neconformităţile în activitatea desfăşurată de auditorul financiar sau firma de audit care sunt considerate abateri grave sunt:
    a) nerespectarea obligaţiilor privind existenţa sistemului intern de control al calităţii sau implementarea defectuoasă a acestuia, conform prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a)-g) şi k) din Legea nr. 162/2017;
    b) încălcarea cerinţelor de etică profesională;
    c) lipsa probelor de audit care să poată susţină concluziile pe baza cărora a fost emisă opinia de audit;
    d) neîndeplinirea obiectivelor iniţiale prevăzute la art. 10 alin. (5);
    e) lipsa de cooperare din partea auditorului financiar sau a reprezentanţilor firmei de audit cu echipa de inspecţie.

    (3) De asemenea este considerată abatere gravă neîndeplinirea de către auditorii financiari sau firmele de audit a obligaţiilor referitoare la implementarea, în termenul stabilit de echipa de inspecţie, a recomandărilor formulate de aceasta, conform prevederilor art. 18.
    (4) Măsurile ce pot fi aplicate ca urmare a rezultatelor inspecţiei sunt:
    a) măsuri de prevenţie;
    b) măsuri administrative;
    c) măsuri contravenţionale.

    (5) Măsurile de prevenţie se aplică de către echipa de inspecţie prin formularea de recomandări în raportul de inspecţie pentru corectarea deficienţelor sau neconformităţilor constatate în urma inspecţiei şi stabilirea termenului de implementare a acestora conform prevederilor art. 39 alin. (1) din Legea nr. 162/2017. Termenul de implementare se stabileşte de către echipa de inspecţie în funcţie de gravitatea aspectelor identificate.
    (6) Abaterea administrativă constă într-o acţiune sau inacţiune prin care sunt încălcate dispoziţiile Legii nr. 162/2017, ale reglementărilor din domeniul auditului statutar aprobate în condiţiile legii sau, după caz, ale Regulamentului (UE) nr. 537/2014, în conformitate cu art. 40 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.
    (7) Măsurile administrative ce pot fi aplicate de către ASPAAS în urma derulării procedurii administrative, în conformitate cu art. 40 alin. (4) din Legea nr. 162/2017, sunt:
    a) avertisment public, în care sunt identificate persoana sancţionată şi natura încălcării, publicată pe pagina de internet a ASPAAS;
    b) penalitate administrativă, cuprinsă între 2 şi 6 salarii minime brute pe economie, pentru auditorii financiari;
    c) penalitate administrativă, cuprinsă între 0,5% şi 2,5% din cifra de afaceri anuală aferentă activităţii de audit statutar, pentru firmele de audit;
    d) interdicţie temporară, cuprinsă între 1 şi 3 ani, pentru auditorul financiar, firma de audit sau partenerul-cheie de audit, să efectueze audituri financiare şi/sau să semneze rapoarte de audit statutar;
    e) retragerea autorizării însoţită, în cazul persoanelor fizice, de pierderea calităţii de auditor financiar;
    f) o interdicţie temporară, de până la 3 ani, pentru un membru al firmei de audit sau un membru al organismului administrativ sau de conducere al unei entităţi de interes public să exercite funcţii la firme de audit sau la entităţi de interes public.

    (8) Măsurile contravenţionale se aplică de către persoanele desemnate prin ordin al preşedintelui ASPAAS pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor în conformitate cu art. 44 din Legea nr. 162/2017.
    (9) Faptele pentru care se aplică măsuri contravenţionale, în conformitate cu art. 44 alin. (1) din Legea nr. 162/2017, sunt:
    a) încălcarea de către orice persoană prevăzută la art. 21 alin. (5), art. 23, 24 şi art. 40 alin. (6) din Legea nr. 162/2017 a interdicţiilor menţionate la aceste articole;
    b) încălcarea de către entităţile auditate a prevederilor art. 62 alin. (2) şi art. 65 alin. (1) şi (7) din Legea nr. 162/2017;
    c) exercitarea activităţii de audit financiar fără viza anuală emisă de autoritatea competentă;
    d) exercitarea activităţii de audit financiar de către persoane care au promovat examenul de competenţă profesională şi nu sunt înregistrate în Registrul public electronic prevăzut la art. 14 din Legea nr. 162/2017;
    e) încălcarea de către entitatea auditată sau de către auditorul financiar sau firma de audit, după caz, a prevederilor art. 63 alin. (3) din Legea nr. 162/2017.

    (10) Măsurile contravenţionale ce pot fi aplicate de către ASPAAS, în conformitate cu art. 44 alin. (2) din Legea nr. 162/2017, sunt:
    a) cele prevăzute la alin. (9) lit. a), c), d) şi e), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
    b) cele prevăzute la alin. (9) lit. b), cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.

    (11) În cazul în care în raportul de inspecţie sunt identificate aspecte conform cărora raportul de audit statutar nu respectă cerinţele art. 34 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau, după caz, ale art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, echipa de inspecţie înştiinţează conducerea ASPAAS cu privire la această situaţie. Preşedintele ASPAAS poate decide publicarea pe pagina de internet a ASPAAS a unei declaraţii în conformitate cu art. 39 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.
    (12) La aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul articol se ţine cont de circumstanţele relevante, inclusiv de cele prevăzute la art. 41 din Legea nr. 162/2017.
    (13) Publicarea sancţiunilor şi măsurilor de prevenţie stabilite de echipa de inspecţie sau de Comisia de disciplină a ASPAAS, după caz, se face prin grija persoanei din cadrul SIACI
    responsabilă cu analiza rezultatelor inspecţiei conform art. 42 din Legea nr. 162/2017.

    (14) ASPAAS furnizează anual către COESA o sinteză cu privire la toate măsurile şi sancţiunile aplicate în temeiul prezentului articol, în conformitate cu art. 48 din Legea nr. 162/2017.
    (15) Exercitarea fără drept a activităţii de audit financiar constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii penale.

    ART. 18
    Obligaţiile auditorului financiar sau ale firmei de audit privind implementarea recomandărilor
    (1) Auditorul financiar sau firma de audit căreia i-au fost emise recomandări în conformitate cu art. 17 alin. (5) are obligaţia de implementare a acestora la termenele stabilite de inspectori în raportul de inspecţie.
    (2) Neîndeplinirea obligaţiilor auditorilor financiari sau firmelor de audit referitoare la implementarea recomandărilor formulate de echipa de inspecţie se constată de către echipa de inspecţie şi se consemnează în raportul de inspecţie.

    ART. 19
    Măsuri de monitorizare a activităţii după efectuarea inspecţiilor planificate
    (1) ASPAAS monitorizează activitatea desfăşurată de auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, în funcţie de aspectele identificate de echipa de inspecţie în inspecţia periodică anterioară.
    (2) Monitorizarea activităţii de audit statutar a auditorilor financiari sau a firmelor de audit după efectuarea inspecţiilor de calitate planificate se efectuează în funcţie de recomandările de inspecţie înscrise în raportul de inspecţie, astfel:
    a) monitorizare prin inspecţie periodică conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. a);
    b) monitorizare prin inspecţie consecutivă conform prevederilor art. 16 alin. (6) lit. b).

    (3) Elaborarea planului anual de inspecţii ţine cont de termenele impuse de inspectori auditorilor financiari sau firmelor de audit pentru remedierea aspectelor identificate în cadrul inspecţiilor efectuate.

    ART. 20
    Declaraţia auditorului financiar sau a reprezentantului firmei de audit
    (1) La finalul vizitei efectuate de echipa de inspecţie la sediul auditorului financiar/firmei de audit în vederea inspecţiei, auditorul financiar sau reprezentantul firmei de audit semnează o declaraţie pe proprie răspundere, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentele norme, din care reiese că a pus la dispoziţia echipei de inspecţie toate actele şi documentaţia existentă la acel moment care este relevantă pentru inspecţia de calitate.
    (2) O listă cu documentele solicitate de echipa de inspecţie şi care nu au putut fi puse la dispoziţia acesteia, precum şi cu cele care se referă la aspectele identificate de echipa de inspecţie se anexează la declaraţia menţionată la alin. (1).
    (3) Refuzul auditorului financiar de a semna declaraţia menţionată la alin. (1) constituie abatere gravă, în sensul art. 17 alin. (2) lit. e).
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3) echipa de inspecţie consemnează în raportul de inspecţie refuzul auditorului financiar sau reprezentatului firmei de audit de semnare a declaraţiei, împreună cu eventualul motiv invocat de acesta.


    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 21
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    (1) Inspecţiile de calitate sunt evidenţiate în raportul anual al SIACI privitor la activitatea desfăşurată şi la principalele aspecte identificate din punct de vedere statistic.
    (2) Termenele stabilite prin prezentele norme se calculează conform prevederilor Codului de procedură civilă.
    (3) În scopul efectuării comunicărilor prevăzute în cuprinsul prezentelor norme, ASPAAS utilizează datele de contact pentru auditorul financiar sau firma de audit declarate în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, inclusiv numărul de fax sau adresa de poştă electronică.

    ANEXA 1

    la norme




    Declaraţie pe propria răspundere
    Subsemnatul/Subsemnata, ....................................., auditor financiar identificat în Registrul public electronic prin numărul individual atribuit de ASPAAS............................. (Certificat nr. ......................*), reprezentant al firmei de audit .......... .........................................., declar pe propria răspundere că am pus la dispoziţia echipei de inspecţii ASPAAS toate actele şi documentaţia existentă la acest moment care este relevantă pentru inspecţia de calitate efectuată de inspectorii ASPAAS.
    O listă cu documentele solicitate de echipa de inspecţie şi care nu au putut fi puse la dispoziţia acesteia, precum şi cu cele care se referă la aspectele identificate de echipa de inspecţie este anexată la prezenta declaraţie.
    Raportul de constatări preliminare şi adresa privind constatările, concluziile şi recomandările raportului de inspecţie îmi vor fi comunicate de către ASPAAS la adresa de poştă electronică ................................................. conform datelor furnizate pentru înscrierea în Registrul public electronic.
    Data
    Semnătura
    Ştampila auditorului financiar
    Ştampila societăţii de audit
    * Se completează până la atribuirea numărului individual de către ASPAAS.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016