Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 16 decembrie 2025  privind autorizarea utilizării declaraţiilor vamale simplificate, înscrierii în evidenţele declarantului şi vămuirii centralizate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 16 decembrie 2025 privind autorizarea utilizării declaraţiilor vamale simplificate, înscrierii în evidenţele declarantului şi vămuirii centralizate

EMITENT: Autoritatea Vamală Română
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1189 din 23 decembrie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 3.409 din 16 decembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1189 din 23 decembrie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Declararea mărfurilor la autoritatea vamală în vederea plasării sub un regim vamal se poate face, prin derogare de la depunerea unei declaraţii vamale standard, pe baza unei declaraţii simplificate în conformitate cu art. 166 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, sau a unei înscrieri în evidenţele declarantului în conformitate cu art. 182 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
    a) Cod vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Regulament delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Regulament de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 2
    (1) Autoritatea Vamală Română poate autoriza, în baza unei cereri, o persoană să depună în calitate de declarant, la biroul vamal în a cărui arie de competenţă teritorială îşi are sediul, o declaraţie vamală privind mărfurile prezentate în vamă la un alt birou vamal, situat într-un alt stat membru, conform prevederilor art. 179 din Codul vamal al Uniunii.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 179 alin. (1) paragraful 2 din Codul vamal al Uniunii, pentru declararea mărfurilor în vămuire centralizată la nivel naţional nu este necesară o autorizaţie.
    (3) Declararea mărfurilor în vămuirea centralizată la nivel naţional se utilizează cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) declarantul/reprezentantul şi importatorul au statut de operator economic autorizat pentru simplificări vamale, prevăzut la art. 38 din Codul vamal al Uniunii;
    b) declarantul/reprezentantul depune la biroul vamal de supraveghere declaraţia vamală şi asigură prezentarea mărfurilor la biroul vamal de prezentare.

    (4) Următoarele categorii de mărfuri sunt excluse de la aplicarea vămuirii centralizate la nivel naţional:
    a) produsele accizabile care intră sub incidenţa secţiunilor a 9-a şi a 16-a din cap. I - Regimul accizelor armonizate al titlului VIII - Accize şi alte taxe speciale al Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) produsele militare supuse regimului de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni a căror listă se stabileşte, în conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor şi altor operaţiuni cu produse militare, republicată.


    ART. 3
    (1) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate, a autorizaţiei de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului sau a autorizaţiei pentru vămuirea centralizată cu implicarea mai multor state membre se completează potrivit cerinţelor comune şi specifice în materie de date prevăzute în anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi formatelor şi codurilor comune în materie de date prevăzute în anexa A la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 şi se depune de solicitant în Portalul comercianţilor din UE, punctul unic de acces pentru a interacţiona cu sistemele vamale ale UE, prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei privind modalităţile tehnice pentru dezvoltarea, întreţinerea şi utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului şi stocării de informaţii în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului.
    (2) Transmiterea şi prelucrarea cererilor, precum şi emiterea şi gestionarea ulterioară a autorizaţiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea şi suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene şi pus la dispoziţia operatorilor economici şi a autorităţilor vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 şi cu cap. III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei.

    ART. 4
    (1) Autorizaţia pentru utilizarea regulată a declaraţiei simplificate, autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului sau autorizaţia pentru vămuire centralizată se eliberează, în condiţiile prezentelor norme, persoanelor care:
    a) solicită utilizarea acestora pentru uzul lor propriu; şi/sau
    b) solicită utilizarea acestora în calitate de reprezentant indirect.

    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) pot apela la serviciile unui reprezentant direct pentru întocmirea formalităţilor vamale în procedură simplificată.
    (3) Autorizaţiile solicitate de persoanele aflate în situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b) se acordă cu condiţia ţinerii unor evidenţe şi a punerii în aplicare a unor proceduri adecvate care să permită autorităţii vamale de autorizare să identifice persoanele reprezentate şi să efectueze controale vamale corespunzătoare.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b), persoanele autorizate au obligaţia ţinerii de evidenţe separate, pentru fiecare dintre persoanele pe care le reprezintă.

    CAP. II
    Autorizaţia pentru utilizarea regulată a declaraţiei simplificate şi autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului, inclusiv pentru regimul de export
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 5
    Autorizaţia pentru utilizarea regulată a declaraţiei simplificate şi autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului, inclusiv pentru regimul de export, implică efectuarea în prealabil de către structurile cu atribuţii de auditare în domeniul AEO ale autorităţii vamale din raza de competenţă a biroului vamal a unei verificări al cărei obiectiv este acela de a permite cunoaşterea activităţii şi organizării interne a persoanei solicitante.

    ART. 6
    (1) Auditul prealabil se axează pe anumite condiţii şi criterii privind operatorul economic autorizat care sunt necesare pentru declaraţia simplificată, dar şi pe anumite aspecte specifice necesare pentru obţinerea autorizaţiei de utilizare regulată a declaraţiei simplificate sau autorizaţiei pentru înscrierea în evidenţele declarantului.
    (2) Lista standard (neexhaustivă) a punctelor care trebuie verificate în cadrul auditului prealabil:
    a) utilizarea altor simplificări prevăzute la titlul V din Codul vamal al Uniunii;
    b) utilizarea regimurilor speciale;
    c) tipul de regimuri vamale;
    d) termenul-limită pentru a pune la dispoziţia autorităţilor vamale documentele justificative necesare omise în declaraţia simplificată, conform art. 167 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii şi art. 147 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    e) termenul-limită pentru depunerea declaraţiei suplimentare, conform art. 146 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    f) derogare de la obligaţia de depunere a declaraţiei suplimentare, conform art. 167 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi art. 183 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    g) aprobarea locurilor de prezentare a mărfurilor în vamă şi/sau a locurilor desemnate, pentru mărfurile care sunt introduse pe teritoriul vamal al UE sau care, după ce au fost plasate sub regim vamal de tranzit, ajung la un birou de destinaţie, conform art. 139 din Codul vamal al Uniunii şi art. 115 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    h) reprezentantul, împuternicirea, dacă este cazul;
    i) punerea la dispoziţia autorităţilor vamale a datelor din sistemul electronic al declarantului la momentul depunerii declaraţiei sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului;
    j) reconcilierea între declaraţia simplificată şi declaraţia suplimentară;
    k) reconcilierea între notificarea de prezentare şi declaraţia suplimentară, în cazul înscrierii în evidenţele declarantului;
    l) condiţiile de acordare a derogării de la obligaţia prezentării mărfurilor, în cazul înscrierii în evidenţele declarantului;
    m) condiţiile în care acordarea liberului de vamă este permisă, în cazul înscrierii în evidenţele declarantului;
    n) respectarea excluderilor prevăzute la art. 150 alin. (3)-(6) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
    o) legătura între evidenţe şi sistemul contabil;
    p) locul în care sunt păstrate evidenţele;
    q) locul în care sunt accesibile evidenţele (poate fi diferit de locul în care sunt păstrate, în special în cazul reprezentării);
    r) garanţii, dacă este cazul, pentru regimul vamal solicitat;
    s) tipul de mărfuri, cantitatea, valoarea;
    t) societăţi incluse în autorizaţie;
    u) aspecte specifice pentru import: număr de identificare în scopuri de TVA, autorizaţia de destinatar agreat sau alte aspecte legate de tranzit, informaţii privind plata amânată a TVA;
    v) aspecte specifice pentru export: formalităţi înaintea plecării, expeditor agreat sau confirmarea ieşirii, dacă este cazul.


    ART. 7
    (1) La verificarea îndeplinirii condiţiilor de autorizare se aplică în mod corespunzător metodologia utilizată în cazul cererilor pentru obţinerea statutului de operator economic autorizat pentru simplificări vamale.
    (2) Pentru persoanele solicitante care sunt operatori economici autorizaţi pentru simplificări vamale, condiţiile de autorizare care au fost verificate pentru obţinerea statutului AEO nu vor mai fi verificate, conform prevederilor art. 38 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 8
    După verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 145, respectiv la art. 150 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, lucrătorul vamal desemnat întocmeşte un raport în care se consemnează punctual rezultatele verificărilor efectuate, menţionează documentele verificate, precizează sistemele de gestionare a înregistrărilor comerciale utilizate de operatorul economic şi, în final, propune şefului biroului vamal eliberarea/ neeliberarea autorizaţiei pentru utilizarea simplificărilor sau înscrierea în evidenţele declarantului.

    ART. 9
    (1) Biroul vamal ia decizia de eliberare sau neeliberare a autorizaţiei în termenul prevăzut la art. 22 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Înainte de luarea deciziei de neeliberare a autorizaţiei biroul vamal comunică solicitantului motivele care au stat la baza acesteia, conform prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (3) Solicitantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
    (4) Dacă fie din analiza punctului de vedere al solicitantului, fie la expirarea termenului acordat, menţionat la alin. (3), biroul vamal decide neeliberarea autorizaţiei, acesta comunică solicitantului motivele neeliberării, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din Codul vamal al Uniunii, cu respectarea condiţiilor şi a termenelor prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 10
    Utilizarea declaraţiilor simplificate şi înscrierea în evidenţele declarantului, potrivit prezentelor norme, se efectuează cu respectarea prevederilor art. 89-100 din Codul vamal al Uniunii privind constituirea de către titularul autorizaţiei a unei garanţii în favoarea biroului vamal.

    ART. 11
    (1) Sunt interzise utilizarea declaraţiei simplificate şi înscrierea în evidenţele declarantului de către titularul autorizaţiei, dacă garanţia constituită în favoarea biroului vamal nu acoperă taxele la import care trebuie plătite. În acest caz, titularul autorizaţiei este obligat să prezinte mărfurile la biroul vamal şi să aplice procedura standard de vămuire.
    (2) Sunt interzise utilizarea declaraţiei simplificate şi înscrierea în evidenţele declarantului dacă cuantumul taxei pe valoarea adăugată nu a fost plătit, amânat sau garantat, potrivit art. 287 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările şi completările ulterioare, şi, după caz, dacă cuantumul accizelor nu a fost plătit sau garantat.

    ART. 12
    Pentru mărfurile restricţionate, astfel cum acestea sunt definite la art. 269 alin. (2) din Legea nr. 86/2006, cu modificările şi completările ulterioare, titularul autorizaţiei este obligat să deţină toate documentele necesare operaţiunii de vămuire.

    ART. 13
    (1) Plasarea mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate şi depunerea unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului se aplică tuturor categoriilor de mărfuri, cu excepţia:
    a) mărfurilor în cazul cărora verificarea îndeplinirii altor condiţii stabilite prin reglementări speciale impune prelevarea de către autoritatea vamală de eşantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operaţiune;
    b) mărfurilor care intră sub incidenţa măsurilor din cadrul politicii agricole comune care, în baza unor reglementări, stabilesc acordarea unor preferinţe tarifare, condiţionate de controlul destinaţiei finale sau acordarea unor restituiri la export;
    c) mărfurilor care se încadrează în categoria materialelor lemnoase, în cazul exportului.

    (2) În cazul în care o operaţiune vamală care se derulează în baza unei autorizaţii de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate sau a uneia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului intră sub incidenţa unor măsuri restrictive sau sancţionatoare, biroul vamal, în timpul programului de lucru, poate dispune trecerea respectivei operaţiuni în procedura standard de vămuire în vederea implementării cerinţelor prevăzute de respectivele măsuri.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Autorizaţia pentru utilizarea regulată a declaraţiei simplificate
    A. Condiţii de autorizare
    ART. 14
    (1) Utilizarea regulată a declaraţiei simplificate face obiectul autorizaţiei prevăzute la art. 166 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, eliberată de biroul vamal în a cărui arie de competenţă teritorială solicitantul îşi are sediul sau punctul de lucru.
    (2) Autorizaţia de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate poate fi eliberată persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 145 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
    (3) Prin utilizare regulată se înţelege efectuarea de transporturi de marfă, având acelaşi destinatar şi acelaşi expeditor, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) au frecvenţă mai mare de două transporturi pe zi;
    b) marfa transportată se încadrează la acelaşi cod tarifar;
    c) ţara de expediţie şi ţara de destinaţie, precum şi regimul vamal şi cel tarifar aplicabile rămân neschimbate.



    B. Dosarul de autorizare
    ART. 15
    (1) Autorizaţia de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate se acordă pe baza unei cereri depuse în Portalul comercianţilor din UE.
    (2) La cerere se anexează, în format electronic, următoarele documente:
    a) înscrisul care atestă împuternicirea pentru statutul de reprezentant vamal, dacă este cazul, în conformitate cu art. 19 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii;
    b) cazierul judiciar al solicitantului;
    c) cazierul judiciar al angajatului (angajaţilor) solicitantului responsabil(i) de problemele vamale ale solicitantului;
    d) cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia;
    e) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului legal al solicitantului cu privire la activitatea societăţii;
    f) chestionarul de autoevaluare, prevăzut la art. 26 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, completat pentru secţiunile 1-5, conform prevederilor din normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, în cazul în care solicitantul nu are statutul de operator economic autorizat pentru simplificări vamale.

    (3) Declaraţia pe propria răspundere menţionată la alin. (2) lit. e) trebuie să conţină următoarele precizări:
    a) numărul şi valoarea totală exprimată în lei a operaţiunilor utilizate în mod regulat, desfăşurate cu ţări terţe, realizate în anul anterior, calculate de la momentul depunerii cererii de autorizare;
    b) cuantumul taxelor la import pentru operaţiunile utilizate în mod regulat, desfăşurate cu ţări terţe în anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;
    c) categoriile de mărfuri pentru care solicită autorizaţia de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate nu fac parte din categoriile excluse de la această procedură;
    d) descrierea şi codul din Nomenclatura combinată a mărfurilor care fac obiectul unor reglementări specifice, dacă este cazul;
    e) că niciuna dintre persoanele menţionate la art. 24 alin. (1) lit. b) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, respectiv:
    (i) solicitantul (societatea);
    (ii) angajatul sau angajaţii responsabili cu chestiunile vamale ale solicitantului; şi
    (iii) persoana sau persoanele care conduc, administrează ori exercită control asupra gestiunii acestuia (administratori),
    nu se află în prezent într-o procedură penală pe rol, indiferent de faza acesteia, respectiv cercetare sau urmărire penală.


    (4) Cererea se acceptă de biroul vamal în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, ale art. 11 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (5) Verificarea îndeplinirii condiţiei prevăzute la art. 145 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, de către solicitant, pentru luarea deciziei de eliberare a autorizaţiei, se face de biroul vamal în conformitate cu prevederile Normelor tehnice privind evaluarea încălcărilor legislaţiei vamale şi ale dispoziţiilor fiscale, în vederea luării unor decizii ale autorităţii vamale, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Vamale Române nr. 2.204/2025.


    C. Eliberarea autorizaţiei
    ART. 16
    (1) În cazul în care condiţiile legale sunt îndeplinite, biroul vamal aprobă eliberarea autorizaţiei de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate şi o înregistrează în Sistemul de decizii vamale.
    (2) În situaţia în care nu sunt îndeplinite toate condiţiile de autorizare biroul vamal comunică solicitantului, prin intermediul Sistemului de decizii vamale, motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia de neeliberare a autorizaţiei solicitate şi acordă acestuia posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere în aplicarea prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii.
    (3) Solicitantul îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, prin intermediul Sistemului de decizii vamale.
    (4) Decizia este luată de biroul vamal după analiza punctului de vedere exprimat de solicitant sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care solicitantul nu a furnizat punctul său de vedere în cadrul acestui termen.
    (5) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut la alin. (3), biroul vamal comunică solicitantului decizia de neeliberare a autorizaţiei.
    (6) Împotriva deciziei de neeliberare a autorizaţiei solicitantul poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 44 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Prevederile art. 28 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 17
    În autorizaţia de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate se înscrie termenul menţionat la art. 146-147 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.


    D. Suspendarea, revocarea, anularea şi modificarea autorizaţiei
    ART. 18
    În cazurile prevăzute la art. 27-28 din Codul vamal al Uniunii sau la art. 16 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, suspendarea, revocarea, anularea sau modificarea autorizaţiei se realizează în baza deciziei şefului biroului vamal care a eliberat autorizaţia şi conţine data de la care măsura intervine, precum şi motivul emiterii acesteia.

    ART. 19
    (1) Înainte de luarea deciziei de suspendare/revocare/anulare/modificare a autorizaţiei, biroul vamal comunică titularului motivele care au stat la baza acesteia, conform prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, precum şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Titularului autorizaţiei i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă, în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
    (3) Dacă fie din analiza punctului de vedere al titularului autorizaţiei, fie la expirarea termenului acordat, menţionat la alin. (2), biroul vamal decide suspendarea/revocarea/anularea autorizaţiei, acesta comunică solicitantului motivele deciziei, precum şi calea de atac prevăzută la art. 44 din Codul vamal al Uniunii, cu respectarea condiţiilor şi termenelor prevăzute de Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Autorizaţia de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului, inclusiv pentru regimul de export
    A. Condiţii de autorizare
    ART. 20
    (1) Procedura de înscriere în evidenţele declarantului se realizează pe baza autorizaţiei prevăzute la art. 182 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii, eliberată de biroul vamal în a cărui arie de competenţă teritorială solicitantul îşi desfăşoară activitatea referitoare la efectuarea formalităţilor vamale.
    (2) Autorizaţia de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului poate fi eliberată persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 150 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

    ART. 21
    (1) Derogarea de la obligaţia prezentării mărfurilor, respectiv scutirea de la transmiterea notificării de prezentare se poate acorda în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute la art. 182 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) În soluţionarea cererilor de scutire de la transmiterea notificării de prezentare trebuie avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:
    a) volumul şi complexitatea operaţiunilor derulate de titularul autorizaţiei;
    b) gradul de pregătire profesională a angajaţilor responsabili cu derularea de activităţi reglementate de legislaţia vamală;
    c) modul de organizare a evidenţelor, respectiv îndeplinirea condiţiilor necesare desfăşurării în condiţii optime a supravegherii vamale şi exercitării controlului ulterior asupra operaţiunilor derulate;
    d) informaţiile transmise de alte structuri din cadrul autorităţii vamale române sau de alte autorităţi ale statului, la solicitarea expresă a biroului vamal ce efectuează autorizarea;
    e) informaţiile rezultate din certificate şi autorizaţii emise anterior pe numele titularului în cauză.


    ART. 22
    Atunci când se acordă o derogare de la obligaţia de a trimite notificarea de prezentare sau de a depune o declaraţie suplimentară, biroul vamal ce efectuează autorizarea include în autorizaţie descrierea procesului legat de descărcarea regimului anterior sau a depozitării temporare.


    B. Dosarul de autorizare
    ART. 23
    Dispoziţiile art. 15 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului.


    C. Eliberarea autorizaţiei
    ART. 24
    Dispoziţiile art. 16 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului.

    ART. 25
    Autoritatea vamală instituie un plan de control, potrivit art. 233 alin. (1)-(3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.


    D. Suspendarea, revocarea, anularea, modificarea autorizaţiei
    ART. 26
    Dispoziţiile art. 18 şi 19 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului.


    CAP. III
    Autorizaţia pentru vămuirea centralizată
    A. Condiţii de autorizare
    ART. 27
    (1) Autorizaţia pentru vămuirea centralizată cu implicarea mai multor state membre se eliberează de Autoritatea Vamală Română în cazul în care biroul vamal responsabil de locul în care solicitantul este stabilit, respectiv biroul vamal de supraveghere, este situat pe teritoriul României.
    (2) În cazul în care biroul vamal la care sunt prezentate mărfurile, respectiv biroul vamal de prezentare, este situat pe teritoriul României, procedura de consultare este asigurată de Autoritatea Vamală Română.

    ART. 28
    (1) Solicitantul trebuie să fie operator economic autorizat pentru simplificări vamale, conform prevederilor art. 179 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) În cazul în care statul membru în care este situat biroul vamal de prezentare comunică obiecţii şi nu se ajunge la niciun acord în termen de 90 de zile de la data la care a fost comunicat proiectul de autorizaţie, autorizaţia nu se eliberează pentru părţile cu privire la care au fost formulate obiecţii, conform prevederilor art. 229 alin. (3) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ART. 29
    (1) În cazul în care vămuirea centralizată este combinată cu autorizaţia pentru înscrierea în evidenţele declarantului cu notificarea prezentării se aplică art. 234-236 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Titularul autorizaţiei se asigură că titularul autorizaţiei pentru spaţiile de depozitare temporară dispune de informaţiile necesare pentru a dovedi încheierea depozitării temporare.
    (3) Titularul autorizaţiei are responsabilitatea de a furniza toate informaţiile necesare pentru a permite statelor membre participante să calculeze şi să colecteze orice datorie pentru TVA şi, dacă este cazul, pentru accize.


    B. Dosarul de autorizare
    ART. 30
    Dispoziţiile art. 15 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei pentru vămuirea centralizată.


    C. Eliberarea autorizaţiei
    ART. 31
    Dispoziţiile art. 16 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei pentru vămuire centralizată.


    D. Suspendarea, revocarea, anularea, modificarea autorizaţiei
    ART. 32
    Dispoziţiile art. 18 şi 19 se aplică în mod corespunzător şi în cazul autorizaţiei pentru vămuirea centralizată.


    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 33
    Operaţiunile vamale derulate potrivit autorizaţiilor din prezentele norme sunt supuse controlului ulterior în conformitate cu prevederile art. 48 din Codul vamal al Uniunii, iar monitorizarea îndeplinirii condiţiilor de autorizare, conform prevederilor art. 23 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii, se derulează în conformitate cu procedura privind monitorizarea activităţii operatorilor economici titulari ai certificatelor de operator economic autorizat.

    ART. 34
    Modificările intervenite în datele avute în vedere la eliberarea autorizaţiei vor fi comunicate de titularul acesteia biroului vamal competent sau Autorităţii Vamale Române, după caz, prin intermediul Sistemului de decizii vamale. Pe baza datelor comunicate, atunci când este cazul, biroul vamal sau Autoritatea Vamală Română reverifică îndeplinirea condiţiilor de autorizare şi ia măsurile care se impun.

    ART. 35
    Autorizaţiile de plasare a mărfurilor în mod regulat sub un regim vamal pe baza unei declaraţii simplificate şi cele de a depune o declaraţie vamală sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului eliberate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme îşi menţin valabilitatea.

    ART. 36
    Dispoziţiile prezentelor norme se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii, Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 şi Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ART. 37
    Prelucrarea datelor cu caracter personal de către biroul vamal/Autoritatea Vamală Română se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016