Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 15 decembrie 2009  privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 15 decembrie 2009 privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii in asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 908 din 23 decembrie 2009
NORME din 15 decembrie 2009
privind informaţiile pe care asigurãtorii şi intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care trebuie sã le cuprindã contractul de asigurare
EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURÃRILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 908 din 23 decembrie 2009

ART. 1
(1) Prezentele norme stabilesc informaţiile pe care asigurãtorii şi intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze persoanelor fizice, denumite în continuare clienţi, în calitatea lor de asigurat, potenţial asigurat, contractant sau potenţial contractant al asigurãrii, precum şi alte elemente pe care trebuie sã le cuprindã contractul de asigurare.
(2) Clienţii au dreptul de a fi informaţi în mod corect, încã din faza precontractualã, asupra tuturor condiţiilor contractului de asigurare.
(3) Informaţiile trebuie furnizate potenţialului client pe hârtie ori pe alt suport durabil, anterior încheierii contractului de asigurare prin intermediul unui document distinct sau a mai multor documente. Aceste documente pot fi transmise potenţialului client inclusiv prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanţã, într-o modalitate care sã confirme cã aceştia au luat cunoştinţã despre conţinutul acestor documente.
(4) Documentele prevãzute la alin. (3), contractul de asigurare şi condiţiile de asigurare vor fi redactate în scris, vizibil şi uşor de citit, cu o mãrime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel puţin douã exemplare, fiind remis câte un exemplar original fiecãrei pãrţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care sunt redactate documentele prevãzute la alin. 3), contractul şi condiţiile de asigurare trebuie sã fie în contrast cu cea a fontului utilizat.
(5) Pentru contractele încheiate la distanţã, prevederile alin. (4) se aplicã în cazurile în care clientul a solicitat comunicarea condiţiilor şi prevederilor contractuale în scris, pe hârtie sau pe orice suport durabil disponibil şi accesibil clientului, în timp util, înainte ca acesta sã aibã obligaţii rezultate din semnarea unui contract la distanţã sau din acceptarea unei oferte de asigurare la distanţã.
(6) La solicitarea clienţilor, asigurãtorii şi intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze clienţilor un exemplar al proiectului de contract şi al condiţiilor de asigurare.

CAP. I
Informaţiile pe care asigurãtorii trebuie sã le furnizeze clienţilor

ART. 2
(1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile pe care asigurãtorii trebuie sã le furnizeze clienţilor.
(2) Informaţiile trebuie furnizate în limba românã, în condiţiile prevãzute la art. 1.
(3) Informaţiile pot fi transmise într-o altã limbã în cazul în care clienţii solicitã în scris acest lucru.
(4) Informaţiile trebuie sã fie redactate într-o formã clarã, accesibilã şi exactã.
ART. 3
Înainte de încheierea unui contract de asigurare asigurãtorii sunt obligaţi sã remitã clienţilor documentele prevãzute la art. 1 alin. (3), care trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
1. informaţii despre asigurãtor:
a) denumirea asigurãtorului şi forma juridicã;
b) numãrul de ordine din Registrul asigurãtorilor, reasigurãtorilor şi intermediarilor în asigurãri şi/sau în reasigurãri;
c) adresa sediului social şi, dacã este cazul, adresa sucursalei sau agenţiei la care se încheie contractul de asigurare, precum şi numãrul de telefon;
2. informaţii despre contractul de asigurare:
a) definirea fiecãrui eveniment asigurat, a indemnizaţiei de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat;
b) excluderile din asigurare;
c) momentul începerii şi cel al încetãrii contractului de asigurare;
d) modalitãţile de executare, suspendare sau încetare a contractului de asigurare;
e) informaţii privind orice drepturi pe care le pot avea pãrţile de a rezilia contractul înainte de termen sau unilateral, inclusiv orice penalitãţi impuse de contract în astfel de cazuri;
f) modalitatea prin care se plãtesc primele şi termenele de platã a primelor de asigurare;
g) modalitãţile şi termenele de platã a indemnizaţiilor de asigurare, a sumelor de rãscumpãrare şi a sumelor asigurate;
h) informaţii despre perioada de graţie;
i) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii rezultate din executarea contractului, respectiv informaţii despre modalitãţile de rezolvare pe cale amiabilã a reclamaţiilor formulate de asiguraţi sau de beneficiarii contractelor de asigurare, dupã caz, acestea neconstituind o restrângere a dreptului clientului de a recurge la procedurile judiciare legale;
j) informaţii generale privind deducerile prevãzute de legislaţia fiscalã aplicabilã contractelor de asigurare;
k) legea aplicabilã contractului de asigurare.
l) existenţa Fondului de garantare.

CAP. II
Informaţiile pe care asigurãtorii care practicã asigurãri de viaţã şi/sau asigurãri de accidente şi boalã şi/sau asigurãri de sãnãtate din categoria asigurãrilor generale trebuie sã le furnizeze clienţilor

ART. 4
(1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile pe care asigurãtorii care practicã asigurãri de viaţã şi/sau asigurãri de accidente şi boalã şi/sau asigurãri de sãnãtate din categoria asigurãrilor generale trebuie sã le furnizeze clienţilor.
(2) Informaţiile vor fi puse la dispoziţia clienţilor înainte de încheierea contractului de asigurare şi/sau în timpul derulãrii unui contract de asigurare şi trebuie furnizate în limba românã, în condiţiile prevãzute la art. 1.
(3) Informaţiile pot fi transmise într-o altã limbã în cazul în care clienţii solicitã în scris acest lucru.
(4) Informaţiile trebuie sã fie redactate într-o formã clarã, accesibilã şi exactã.
(5) Furnizarea acestor informaţii este obligatorie şi pentru intermediarii în asigurãri, persoane fizice sau juridice, care intermediazã astfel de contracte de asigurare.
ART. 5
Înainte de încheierea unui contract de asigurare de viaţã, asigurãtorii sunt obligaţi sã remitã clienţilor documentele prevãzute la art. 1 alin. (3), care trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii:
1. informaţii despre asigurãtor:
a) denumirea asigurãtorului şi forma juridicã;
b) numãrul de ordine din Registrul asigurãtorilor şi reasigurãtorilor şi intermediarilor în asigurãri şi/sau în reasigurãri;
c) adresa sediului social şi, dacã este cazul, adresa sucursalei sau agenţiei la care se încheie contractul de asigurare, precum şi numãrul de telefon;
2. informaţii despre contractul de asigurare:
a) definirea fiecãrui eveniment asigurat, a indemnizaţiei de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat, a fiecãrui beneficiu şi a clauzelor opţionale/suplimentare;
b) excluderile din asigurare;
c) momentul începerii şi cel al încetãrii contractului de asigurare;
d) modalitãţile de executare, suspendare sau încetare a contractului de asigurare;
e) modalitatea prin care se plãtesc primele, durata şi termenele de platã a primelor de asigurare;
f) modalitatea şi termenele de platã a indemnizaţiilor de asigurare, a sumelor de rãscumpãrare şi a sumelor asigurate;
g) informaţii despre primele aferente fiecãrui beneficiu, atât cele principale, cât şi cele suplimentare, dupã caz;
h) informaţii despre perioada de graţie;
i) modalitãţile de calcul şi de distribuţie a bonusurilor şi a sumelor reprezentând participarea la profit, dacã este cazul;
j) indicarea valorii de rãscumpãrare totale, a sumelor asigurate reduse, precum şi a nivelului pânã la care acestea sunt garantate pentru fiecare an de asigurare din cadrul perioadei de asigurare acoperite prin contractul de asigurare;
k) informaţii despre situaţiile în care valoarea de rãscumpãrare a poliţei este 0;
l) informaţii despre natura activelor, definirea unitãţilor de care sunt legate beneficiile pentru asigurãrile de viaţã şi anuitãţi legate de fonduri de investiţii;
m) o simulare a evoluţiei valorii contului contractantului, precum şi a valorii de rãscumpãrare totale la sfârşitul fiecãrui an de asigurare din cadrul perioadei acoperite prin contractul de asigurare pentru asigurãrile de viaţã şi anuitãţi care sunt legate de fonduri de investiţii; aceastã simulare se va face menţinându-se constantã valoarea unitãţii pe toatã durata derulãrii contractului de asigurare;
n) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii rezultate din executarea contractului de asigurare, respectiv informaţii despre modalitãţile de rezolvare pe cale amiabilã a reclamaţiilor formulate de asiguraţi sau de beneficiarii cuprinşi în contractele de asigurare, dupã caz, acestea neconstituind o restrângere a dreptului clientului de a recurge la procedurile judiciare legale;
o) informaţii generale privind deducerile prevãzute de legislaţia fiscalã care se aplicã contractelor de asigurare;
p) legea aplicabilã contractului de asigurare;
q) existenţa Fondului de garantare.
ART. 6
În timpul derulãrii unui contract de asigurare de viaţã şi/sau asigurãri de accidente şi boalã şi/sau asigurãri de sãnãtate din categoria asigurãrilor generale, asigurãtorii sunt obligaţi sã furnizeze asiguraţilor sau contractanţilor asigurãrii, în plus faţã de informaţiile prevãzute la art. 5, şi urmãtoarele informaţii:
1. orice modificare a denumirii asigurãtorului, a formei sale juridice, a adresei sediului social şi, acolo unde este cazul, a denumirii sucursalei sau agenţiei unde s-a încheiat contractul;
2. în cazul modificãrii condiţiilor contractului de asigurare sau al modificãrii legii aplicabile acestuia, informaţiile enumerate la art. 3 pct. 2 şi la art. 5 pct. 2;
3. la fiecare aniversare a contractului de asigurare, informaţii despre situaţia bonusurilor şi a sumelor reprezentând participarea la profit.

CAP. III
Informaţiile pe care intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze clienţilor

ART. 7
(1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile pe care intermediarii în asigurãri trebuie sã le furnizeze clienţilor înainte de a încheia un contract de asigurare şi, dupã caz, la modificarea sau reînnoirea contractului de asigurare, în conformitate cu prevederile <>art. 33 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Intermediarii în asigurãri sunt persoanele fizice şi juridice definite potrivit <>art. 2 litera C "Definiţii pentru intermediari" din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv brokerii de asigurare, asistenţii în brokeraj, brokerii în asigurãri/reasigurãri, agenţii de asigurare, subagenţii şi agenţii de asigurare subordonaţi.
ART. 8
(1) Intermediarii în asigurãri sunt obligaţi sã furnizeze clienţilor informaţiile prevãzute la cap. I şi II, dupã caz.
(2) Intermediarii în asigurãri vor furniza clienţilor şi urmãtoarele informaţii suplimentare obligatorii, referitoare la:
1. brokerii de asigurare, asistenţii în brokeraj, brokerii în asigurãri/reasigurãri:
a) faptul cã sunt, dupã caz, înregistraţi sau autorizaţi de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor, în conformitate cu normele emise în aplicarea <>Legii nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi numãrul de înregistrare din Registrul brokerilor de asigurare, Registrul personalului propriu al brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare sau Jurnalul asistenţilor în brokeraj şi mijloacele de verificare a acestei informaţii;
b) denumirea şi sediul social, dupã caz;
c) faptul cã în conformitate cu <>art. 35 alin. (10) din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sub condiţia împuternicirii primite din partea asigurãtorilor, au dreptul sã colecteze primele, sã plãteascã despãgubirile în numele acestora, în moneda prevãzutã în contractul de asigurare, dupã caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, şi sã emitã documentele de asigurare în numele asigurãtorului;
d) dacã informaţiile despre contractul de asigurare propus clientului sunt furnizate în baza studiului condiţiilor unui numãr suficient de mare de contracte de asigurare disponibile pe piaţã, care îi dau posibilitatea sã facã o recomandare fundamentatã şi profesionalã, în concordanţã cu cerinţele formulate de clienţi în mandatul de brokeraj;
e) procedurile de soluţionare pe cale amiabilã a eventualelor litigii dintre clienţi şi brokerii de asigurare, asistenţii în brokeraj, brokerii în asigurãri/reasigurãri;
2. agenţii de asigurare, subagenţii şi agenţii de asigurare subordonaţi:
a) faptul cã pot, dupã caz, sã desfãşoare activitate ca agenţi de asigurare şi agenţii de asigurare subordonaţi, întrucât deţin o autorizaţie valabilã, scrisã, din partea unui asigurãtor, respectiv un contract de agent, pentru a acţiona în numele acestuia;
b) numãrul de înregistrare din Registrul agenţilor de asigurare, agenţilor de asigurare subordonaţi şi al subagenţilor şi modalitãţile de verificare a acestei informaţii, precum şi codul unic;
c) clasele de asigurãri pentru care intermediazã contracte de asigurare, în conformitate cu <>art. 34 alin. (8) din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) denumirea asigurãtorilor pentru care sunt autorizaţi sã intermedieze fiecare clasã de asigurare prin contractul de agent;
e) orice interes de participare sau orice participaţie, dupã caz, pe care o societate de asigurare ori o societate-mamã a unei anumite societãţi de asigurare le deţine în drepturile de vot sau în capitalul agentului de asigurare persoanã juridicã;
f) procedurile de soluţionare pe cale amiabilã a eventualelor litigii dintre clienţi şi agenţii de asigurare, subagenţii şi agenţii de asigurare subordonaţi.
(3) Intermediarii în asigurãri trebuie sã informeze clienţii asupra dreptului acestora de a solicita şi alte informaţii referitoare la contractul de asigurare.
ART. 9
Toate informaţiile prevãzute în prezentele norme trebuie furnizate clienţilor:
a) în scris în condiţiile prevãzute la art. 1 sau pe orice alt suport durabil, conform definiţiei de la <>art. 2 lit. A pct. 24 din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care este disponibil şi accesibil acestora;
b) în mod clar şi exact;
c) în limba românã sau în oricare altã limbã cu care pãrţile au fost de acord.

CAP. IV
Alte elemente pe care trebuie sã le cuprindã contractul de asigurare

ART. 10
(1) Contractul de asigurare va cuprinde, pe lângã elemente prevãzute la <>art. 10 din Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile şi reasigurãrile în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi urmãtoarele elemente:
a) modalitatea şi termenele de platã a indemnizaţiilor de asigurare, a sumelor de rãscumpãrare şi a sumelor asigurate;
b) excluderile din asigurare;
c) informaţii privind orice drepturi pe care le pot avea pãrţile de a rezilia contractul înainte de termen sau unilateral, inclusiv orice penalitãţi impuse de contract în astfel de cazuri;
d) informaţii despre situaţiile în care valoarea de rãscumpãrare a poliţei este 0.
(2) În cazul contractelor de asigurare de grup, asigurãtorul este obligat sã transmitã persoanei eligibile preluate în asigurare documentele prevãzute la art. 1 alin. (3) şi sã elibereze acesteia certificatul de asigurare prevãzut de <>art. 11 din Legea nr. 136/1995 , cu modificãrile si completãrile ulterioare.
(3) Asigurãtorul îşi asuma rãspunderea pentru toate poliţele în care nu s-a fãcut evaluarea riscului potrivit prevederilor <>art. 13 din Legea nr. 136/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, înainte de cuprinderea în asigurare, inclusiv în cazul asigurãrilor de grup în care persoana eligibilã a fost cuprinsã în asigurare, fãrã evaluarea stãrii de sãnãtate.
(4) Clauzele contractuale din poliţa de asigurare şi din certificatul de asigurare, care sunt mai restrictive decât cele din documentele prevãzute la art. 1 alin. (3), nu sunt opozabile asiguratului/contractantului asigurãrii/persoanei eligibile preluate în asigurare.
ART. 11
Nerespectarea în orice mod a dispoziţiilor prezentelor norme se sancţioneazã de cãtre Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor în condiţiile şi potrivit prevederilor <>art. 8 şi <>39 din Legea nr. 32/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, coroborate cu prevederile <>art. 69^1 alin. 2 din Legea nr. 136/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016