Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 13 noiembrie 2023  privind verificarea tehnică a vehiculelor feroviare care circulă pe căile ferate din România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 13 noiembrie 2023 privind verificarea tehnică a vehiculelor feroviare care circulă pe căile ferate din România

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1071 din 28 noiembrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 2.010 din 13 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.071 din 28 noiembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Verificarea tehnică a unui vehicul feroviar este acţiunea prin care se atestă îndeplinirea condiţiilor de siguranţă pentru deplasarea pe căile ferate din România.
    (2) Deţinătorul vehiculului feroviar are obligaţia să asigure condiţii corespunzătoare pentru efectuarea verificării tehnice, cu respectarea normelor de securitate şi sănătate a muncii.
    (3) Cu ocazia verificării tehnice a vehiculului feroviar, dacă este cazul, se pot introduce limitări sau restricţii pentru circulaţia pe căile ferate din România.
    (4) În cazuri justificate, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă se pot efectua încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele Autorităţii Feroviare Române - AFER, denumită în continuare AFER, amploarea şi conţinutul acestora fiind stabilite de reprezentantul AFER responsabil cu efectuarea verificării tehnice a vehiculului feroviar.
    (5) Verificarea tehnică a vehiculelor feroviare, în înţelesul prezentei norme, se efectuează de către structura de inspecţie tehnică din cadrul AFER.

    ART. 2
    Ca urmare a verificării tehnice a unui vehicul feroviar şi a declarării acestuia ca „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează autorizaţia tehnică a vehiculului feroviar.

    ART. 3
    Prin căile ferate din România se înţelege infrastructura feroviară publică şi privată deschisă circulaţiei publice, precum şi liniile ferate industriale racordate la aceasta, indiferent de forma de proprietate a acestora.

    ART. 4
    Prin deţinător de vehicul feroviar, în sensul prezentelor norme, se înţelege persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant.

    ART. 5
    (1) Prezentele norme se aplică în vederea:
    a) executării operaţiunilor de manevră feroviară pe liniile de cale ferată proprii şi ale staţiei de cale ferată la care sunt racordate liniile solicitantului, pentru vehicule feroviare motoare;
    b) deplasării şi utilizării vehiculelor feroviare la întreţinerea, repararea şi construirea infrastructurii feroviare a căilor ferate din România;
    c) deplasării vehiculelor feroviare care au termenele de revizie/reparaţie depăşite între diverse locuri (unităţi reparatoare, puncte de lucru, expoziţii sau manifestări, alte asemenea situaţii);
    d) efectuării la vehiculele feroviare a încercărilor în vederea certificării/omologării sau a probelor tehnice de parcurs pe infrastructura feroviară publică după efectuarea reparaţiilor planificate şi, după caz, a reviziilor tehnice/reparaţiilor accidentale;
    e) utilizării vehiculelor feroviare în scop turistic/istoric (trenuri turistice/istorice, manifestări festive şi altele asemenea);
    f) desfăşurării activităţilor feroviare speciale (intervenţii, deszăpeziri, transport tehnologic, măsurători şi verificări cu vagoane laborator, transport militar pe calea ferată);
    g) deplasării vehiculelor feroviare neînregistrate în registrele specifice sau înregistrate, dar fără extinderea zonei de utilizare pentru România;
    h) deplasării vehiculelor feroviare străine neacoperite de regulamentele RIC/RIV sau alte acorduri specifice.

    (2) Verificarea tehnică a altor vehicule feroviare şi/sau pentru alte cazuri este efectuată la cererea solicitantului sau a reprezentantului împuternicit de acesta.
    (3) Prezentele norme nu se aplică vehiculelor feroviare care desfăşoară activităţi pe căile ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic, precum şi pe căile ferate cu ecartament diferit de ecartamentul normal de 1.435 mm.

    ART. 6
    (1) AFER stabileşte printr-o metodologie proprie, care este aprobată prin decizie a directorului general, următoarele:
    a) ansamblurile, subansamblurile sau componentele de bază ale vehiculelor feroviare ce sunt supuse obligatoriu verificării tehnice;
    b) tipul măsurătorilor, probelor şi încercărilor, precum şi locul de efectuare a acestora, în funcţie de tipul vehiculului feroviar;
    c) vehiculele feroviare a căror verificare tehnică necesită colaborarea cu operatori economici care au dotările tehnice/tehnologice şi personalul de specialitate necesare, autorizaţi ca furnizori feroviari de către AFER sau certificaţi ca entităţi responsabile pentru funcţia de întreţinere de către o autoritate competentă la nivel naţional sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE), conform reglementărilor şi normelor tehnice specifice în vigoare, după caz;
    d) cerinţele minime de dotare tehnică/tehnologică şi de personal de specialitate necesare pentru efectuarea verificării tehnice;
    e) modelul de proces-verbal de constatare tehnică;
    f) modelul de cerere pentru obţinerea autorizaţiei;
    g) modelul de cerere pentru verificarea eliminării neconformităţilor;
    h) modelul de cerere pentru verificare după efectuarea de încercări;
    i) modul de organizare la nivel central şi în teritoriu, pentru desfăşurarea activităţilor specifice;
    j) modul de asigurare a înregistrărilor şi evidenţelor aferente activităţilor. Acestea vor putea fi asigurate şi prin intermediul unor aplicaţii/sisteme informatice dedicate.

    (2) Metodologia prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul web al AFER până la data intrării în vigoare a prezentelor norme.

    CAP. II
    Verificarea tehnică a vehiculelor feroviare
    ART. 7
    (1) Autorizaţia tehnică a vehiculului feroviar, denumită în continuare autorizaţie, se acordă la cerere solicitantului care îndeplineşte, cumulativ, următoarele cerinţe:
    a) face dovada deţinerii vehiculului feroviar pentru care solicită verificarea tehnică;
    b) asigură efectuarea reviziilor tehnice periodice şi a reviziilor/reparaţiilor planificate la vehiculul feroviar, la termenele stabilite, cu agenţi economici autorizaţi ca furnizori feroviari de către AFER sau certificaţi pentru funcţia de întreţinere de către o autoritate competentă la nivel naţional sau dintr-un stat membru al UE, conform reglementărilor şi normelor tehnice specifice în vigoare, după caz;
    c) deţine un proces-verbal de constatare tehnică din care reiese că vehiculul feroviar este declarat „APT“ din punct de vedere tehnic, fapt constatat în urma unei verificări tehnice efectuate de către AFER;
    d) face dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestaţiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar şi eliberării autorizaţiei.

    (2) Pentru obţinerea unei autorizaţii în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) şi h), precum şi la art. 5 alin. (2), solicitantul trebuie să îndeplinească cerinţele de la alin. (1) lit. a), c) şi d).

    ART. 8
    (1) Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. c) în vederea obţinerii unei autorizaţii, solicitantul trebuie să depună la AFER un dosar cu următoarele documente:
    a) cererea pentru obţinerea autorizaţiei;
    b) copia actului doveditor al dreptului de deţinere pentru vehiculul feroviar respectiv. În cazuri excepţionale, când nu există documente doveditoare ale dreptului de deţinere, se admite „declaraţia pe propria răspundere“ a solicitantului, însoţită de fişa mijlocului fix;
    c) copia documentelor care atestă efectuarea ultimei revizii tehnice periodice şi a ultimei revizii/reparaţii planificate a vehiculului feroviar efectuate conform reglementărilor specifice în vigoare;
    d) dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestaţiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar şi eliberării autorizaţiei.

    (2) La cerere, solicitantul va pune la dispoziţia AFER, pentru verificarea conformităţii, documentele în original, precum şi cartea tehnică a vehiculului feroviar.
    (3) Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) şi h), dosarul trebuie să conţină documentele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi d).

    ART. 9
    (1) În termen de 10 zile de la data înregistrării dosarului, AFER analizează şi, dacă este cazul, solicită completarea documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1).
    (2) Dacă în termen de maximum 30 de zile nu se face completarea documentelor, AFER respinge dosarul, solicitantul fiind avizat în acest sens.

    ART. 10
    (1) În termen de maximum 15 zile de la acceptarea dosarului, AFER efectuează verificarea tehnică a vehiculului feroviar pentru care s-a solicitat obţinerea autorizaţiei.
    (2) Data şi ora efectuării verificării tehnice a vehiculului feroviar sunt stabilite de către reprezentantul AFER de comun acord cu solicitantul.

    ART. 11
    (1) Rezultatele verificării tehnice efectuate se consemnează într-un proces-verbal de constatare tehnică, întocmit de reprezentantul AFER şi luat la cunoştinţă de reprezentantul solicitantului, care va cuprinde cel puţin următoarele date:
    a) data şi locul efectuării verificării tehnice;
    b) felul, tipul şi numărul de înregistrare/identificare ale vehiculului feroviar verificat;
    c) numele constructorului şi anul construcţiei/modernizării vehiculului feroviar verificat;
    d) numele deţinătorului vehiculului feroviar verificat;
    e) seria, numărul şi termenul de valabilitate ale agrementului tehnic feroviar, după caz;
    f) data efectuării ultimei revizii tehnice periodice şi a ultimei revizii/reparaţii planificate, respectiv denumirea furnizorului feroviar care le-a efectuat, după caz;
    g) activitatea pentru care se solicită emiterea autorizaţiei;
    h) secţia de circulaţie pe care vehiculul se va deplasa;
    i) rezultatele verificării stării tehnice a vehiculului feroviar referitoare la starea ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor de siguranţă a circulaţiei (aparate de rulare, aparate de frânare, aparate de tracţiune-ciocnire-legare, sistem de alimentare cu energie electrică, sistem de semnalizare, de control şi de comandă, gabarit, rază minimă a curbelor pe care se poate înscrie în circulaţie, sistem de comunicare radio şi altele asemenea);
    j) lipsurile şi degradările ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor care influenţează siguranţa circulaţiei;
    k) dacă, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă, se impune sau nu se impune efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER. În caz afirmativ, se vor menţiona amploarea şi conţinutul acestora;
    l) concluziile verificării stării tehnice a vehiculului feroviar, respectiv:
    (i) vehiculul feroviar este „APT“ din punct de vedere tehnic, cu menţionarea eventualelor limitări sau restricţii tehnice ale acestuia faţă de parametrii proiectaţi, pentru deplasarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei, precum şi dacă acesta poate circula autopropulsat;
    (ii) vehiculul feroviar este „INAPT“ din punct de vedere tehnic, cu menţionarea neconformităţilor constatate şi care împiedică deplasarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei;

    m) termenul de eliminare a neconformităţilor, care nu va fi mai mare de 60 de zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare tehnică, cu excepţia cazului menţionat la lit. l);
    n) numele, prenumele şi semnătura reprezentantului AFER şi ale reprezentantului solicitantului, respectiv, după caz, ale operatorului economic împuternicit.

    (2) După întocmire, exemplarul nr. 1 al procesului-verbal de constatare tehnică se depune la dosarul vehiculului feroviar verificat, iar exemplarul nr. 2 se predă reprezentantului solicitantului.
    (3) În cazul în care pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă se impune efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER, reprezentantul AFER responsabil cu efectuarea verificării tehnice a vehiculului feroviar va întocmi un proces-verbal de constatare tehnică în care va menţiona aceste aspecte, iar procesul va fi suspendat.
    (4) Reluarea procesului de verificare a îndeplinirii condiţiilor de siguranţă pentru vehiculul feroviar se va face după transmiterea raportului de încercări solicitat.

    ART. 12
    (1) La verificarea tehnică efectuată pentru un vehicul feroviar se evidenţiază în procesul-verbal de constatare tehnică lipsurile şi degradările ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor care influenţează siguranţa circulaţiei.
    (2) În situaţia în care vehiculul feroviar nu dispune de toate ansamblurile, subansamblurile sau componentele sau acestea sunt defecte, deplasarea acestuia pe infrastructura feroviară din România se poate efectua cu impunerea unor condiţii tehnice de siguranţă conform cadrului specific de reglementare feroviară, acolo unde este cazul.

    ART. 13
    Dacă în urma verificării tehnice vehiculul feroviar a fost declarat „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează în termen de maximum 5 zile de la data efectuării constatării stării tehnice o autorizaţie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.

    ART. 14
    (1) Reluarea procesului de verificare a îndeplinirii condiţiilor de siguranţă pentru vehiculul feroviar după efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER se va face în baza unei cereri de verificare după efectuarea de încercări, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful iniţial de autorizare.
    (2) Dacă în urma verificării tehnice vehiculul feroviar a fost declarat „INAPT“ din punct de vedere tehnic, AFER notifică solicitantului, în termen de 5 zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare tehnică, decizia motivată privind neacordarea autorizaţiei.
    (3) Verificarea vehiculului feroviar după eliminarea neconformităţilor se face în baza unei cereri de verificare a eliminării neconformităţilor, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful iniţial de autorizare.
    (4) Dacă în termenul menţionat în procesul-verbal de constatare tehnică solicitantul nu transmite cererea de verificare menţionată la alin. (3), solicitarea iniţială se respinge, dosarul se scoate din evidenţa AFER, se comunică solicitantului decizia, iar tariful achitat nu se returnează.
    (5) În cazul în care solicitantul face dovada eliminării neconformităţilor în termenul stabilit, precum şi dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestaţiilor efectuate pentru verificarea remedierii neconformităţilor, AFER verifică modul de remediere a neconformităţilor şi emite un nou proces-verbal de constatare tehnică cu datele menţionate la art. 11 alin. (1).
    (6) În termen de 5 zile de la data completării noului proces-verbal de constatare tehnică cu privire la modul de remediere a neconformităţilor şi a declarării vehiculului feroviar „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează autorizaţia.

    CAP. III
    Valabilitatea autorizaţiei tehnice a vehiculului feroviar
    ART. 15
    (1) Valabilitatea autorizaţiei este următoarea:
    a) un an pentru cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), e) şi f);
    b) 30 de zile pentru:
    (i) cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) şi h);
    (ii) cazurile prevăzute la art. 5 alin. (2).


    (2) În cazuri bine justificate, AFER poate prelungi valabilitatea autorizaţiei cu maximum 30 de zile.

    ART. 16
    Autorizaţia îşi pierde valabilitatea înainte de data expirării în următoarele cazuri:
    a) implicarea într-un accident/incident a vehiculului feroviar cu urmări asupra acestuia şi efectuarea unei reparaţii cu caracter accidental;
    b) neefectuarea reviziilor tehnice periodice şi a reviziilor/ reparaţiilor planificate, inclusiv a celor cu ridicarea cutiei vehiculului feroviar motor de pe osii/boghiuri la termenele stabilite, pentru cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a), b), e) şi f);
    c) efectuarea unor intervenţii neautorizate la unul dintre echipamentele, instalaţiile sau subansamblurile menţionate în procesul-verbal de constatare tehnică;
    d) schimbarea deţinătorului vehiculului feroviar.


    ART. 17
    (1) Pe durata de valabilitate a autorizaţiei, AFER verifică prin acţiuni de inspecţie tehnică modul de respectare a cerinţelor care au stat la baza acordării sau menţinerii valabilităţii acesteia.
    (2) Dacă se constată că nu mai sunt îndeplinite una sau mai multe cerinţe care au stat la baza acordării sau menţinerii valabilităţii autorizaţiei, AFER va suspenda pe o perioadă limitată autorizaţia. În acest caz, AFER actualizează evidenţele specifice şi notifică suspendarea autorizaţiei deţinătorului vehiculului feroviar implicat şi, după caz, administratorului sau gestionarului infrastructurii feroviare (pentru luarea măsurilor de siguranţă ce se impun).
    (3) În cazul eliminării neconformităţilor care au stat la baza suspendării autorizaţiei, a verificărilor efectuate de AFER şi a plăţii tarifului aferent prestaţiei se poate hotărî încetarea suspendării autorizaţiei.
    (4) Dacă în termen de 60 de zile nu se elimină neconformităţile constatate, AFER retrage autorizaţia şi actualizează evidenţele specifice, fapt care se notifică deţinătorului vehiculului feroviar implicat şi, după caz, administratorului sau gestionarului infrastructurii feroviare (pentru luarea măsurilor de siguranţă ce se impun).
    (5) În cazul retragerii autorizaţiei, acordarea unei noi autorizaţii se face în baza unei noi cereri şi a îndeplinirii cerinţelor prevăzute la art. 7.
    (6) Evidenţa dosarelor şi a autorizaţiilor emise, suspendate sau retrase se ţine de către structura de registru feroviar din cadrul AFER.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 18
    Autorizaţia este un document cu regim special, nominal şi netransmisibil.

    ART. 19
    (1) Deţinătorii vehiculelor feroviare vor aplica pe ambele părţi ale cutiei fiecărui vehicul căruia i se eliberează o autorizaţie, în apropierea inscripţiei cu numărul de identificare al vehiculului, o inscripţie, cu dimensiunile de 200/120 mm, cu următorul cuprins:
    "Autorizaţie AFER-ONFR nr. ......................
    Expiră la data de ............................."

    (2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) vehiculele feroviare pentru care AFER a emis o autorizaţie cu valabilitate mai mică de 1 an.

    ART. 20
    Deţinerea unei autorizaţii nu scuteşte posesorul acesteia de răspunderea ce îi revine cu privire la menţinerea stării tehnice a materialului rulant pe care îl deţine, în condiţiile prevăzute în instrucţiunile şi reglementările specifice în vigoare.

    ART. 21
    (1) Eventualele contestaţii privind decizia de neacordare sau, după caz, de retragere a autorizaţiei se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea notificării.
    (2) Soluţionarea contestaţiilor se va face de către AFER în termen de 30 de zile de la data depunerii acestora. În acelaşi termen, soluţia se comunică, în scris, celui care a efectuat contestaţia.

    ART. 22
    AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau deteriorare, duplicate ale autorizaţiilor acordate, cu plata tarifului aferent prestaţiei efectuate.

    ART. 23
    Pentru prestaţiile efectuate de AFER privind acordarea autorizaţiei şi eliberarea duplicatelor, după caz, se percep tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

    ART. 24
    Tarifele achitate pentru prestaţiile efectuate de către AFER nu se vor returna în situaţiile imputabile solicitantului.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016