Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 12 aprilie 2019  privind transparenţa decizională în procesul de autorizare a instalaţiilor nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 12 aprilie 2019 privind transparenţa decizională în procesul de autorizare a instalaţiilor nucleare

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 356 din 8 mai 2019
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 81 sin 12 aprilie 2019, publiucat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 8 mai 2019.
──────────
    CAP. I
    Domeniu, scop, definiţii
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu şi scop
    ART. 1
    (1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale privind informarea publicului în procesul şi fazele de autorizare specifice pentru ciclul de viaţă al instalaţiile nucleare. Prezentele norme au ca scop stabilirea unui cadru în care publicul larg să beneficieze de posibilităţi adecvate de a participa efectiv la procesul decizional implementat de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, pentru autorizarea instalaţiilor nucleare.
    (3) Prevederile prezentelor norme se aplică solicitanţilor de autorizaţie pentru o instalaţie nucleară.

    ART. 2
    Prezentele norme se aplică următoarelor categorii de instalaţii nucleare:
    a) centrale nuclearoelectrice;
    b) reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare nucleare de demonstraţie;
    d) reactoare nucleare pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale;
    e) orice alte instalaţii nucleare a căror autorizare este necesară în baza prevederilor Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru care CNCAN impune aplicarea acestor norme în procesul de autorizare.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 3
    (1) Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Normele fundamentale de securitate nucleară pentru instalaţiile nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 114/2017.
    (2) Procesul şi fazele de autorizare specifice pentru ciclul de viaţă al instalaţiilor nucleare sunt cele stabilite în Normele privind autorizarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 336/2018.

    CAP. II
    Prevederi generale privind transparenţa decizională în procesul de autorizare
    SECŢIUNEA 1
    Obligaţiile solicitantului de autorizaţie
    ART. 4
    Pentru informarea publicului în procesul de autorizare a instalaţiilor nucleare, pentru fiecare fază de autorizare, solicitantul de autorizaţie are următoarele obligaţii:
    a) publicarea pe pagina de internet proprie şi transmiterea la CNCAN a unui rezumat al informaţiilor conţinute în raportul de securitate nucleară pentru faza respectivă;
    b) asigurarea unui spaţiu adecvat pentru organizarea unei dezbateri publice, la solicitarea CNCAN.


    ART. 5
    (1) Rezumatul raportului de securitate nucleară, elaborat de solicitantul de autorizaţie conform prevederilor art. 4 lit. a), trebuie să conţină următoarele informaţii:
    a) denumirea organizaţiei solicitante;
    b) denumirea instalaţiei propuse, împreună cu descrierea generală a principalelor caracteristici tehnice ale acesteia, inclusiv durata estimată a perioadei de exploatare a instalaţiei nucleare; o scurtă prezentare a etapelor de realizare a instalaţiei nucleare;
    c) datele de amplasare a instalaţiei respective; acestea nu sunt necesare în cazul în care solicitarea priveşte emiterea unei autorizaţii de proiect;
    d) tipul de autorizaţie solicitat;
    e) denumirea organizaţiei sau principalelor organizaţii propuse să coordoneze şi să desfăşoare activităţile propriu-zise din faza pentru care se solicită autorizarea instalaţiei nucleare;
    f) descrierea filozofiei de securitate nucleară care stă la baza proiectului instalaţiei nucleare; modul în care se implementează conceptul de protecţie în adâncime; descrierea pe scurt a bazelor de proiectare pentru instalaţia nucleară; principalele sisteme şi structuri cu funcţii de securitate nucleară şi considerentele de proiectare implementate pentru a asigura fiabilitatea acestora şi pentru a preveni, respectiv pentru a limita eliberările de materiale radioactive în mediu, în caz de accident, astfel încât să prevină depăşirea limitelor stabilite prin legislaţia în vigoare; sisteme special prevăzute pentru prevenirea accidentelor severe şi pentru limitarea consecinţelor acestora; cerinţele de calificare, întreţinere, supraveghere, inspecţie şi testare pentru sistemele şi structurile cu funcţii de securitate nucleară; managementul configuraţiei instalaţiei nucleare;
    g) descrierea caracteristicilor amplasamentului selectat, luate în considerare pentru asigurarea conformităţii cu normele CNCAN; factorii legaţi de amplasament care au impact asupra securităţii nucleare a instalaţiei nucleare pentru care se solicită autorizarea; evaluarea impactului instalaţiei nucleare asupra mediului; descrierea programului de monitorizare a caracteristicilor amplasamentului pentru toate fazele de autorizare; în cazul în care solicitarea priveşte emiterea unei autorizaţii de proiect, se va face referire la caracteristicile unui amplasament potenţial;
    h) principalele analize şi evaluări de securitate nucleară efectuate pentru a demonstra conformitatea instalaţiei nucleare cu normele CNCAN; modul în care s-au stabilit limitele şi condiţiile tehnice de operare;
    i) principalele sisteme şi măsuri organizatorice implementate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului ocupat profesional; măsurile implementate pentru protecţia populaţiei şi a mediului împotriva radiaţiilor ionizante;
    j) managementul efluenţilor şi deşeurilor radioactive; programul de management al combustibilului nuclear uzat; strategia şi/sau planul de dezafectare pentru instalaţia nucleară;
    k) sistemul de management al organizaţiei solicitantului de autorizaţie; măsurile prin care se asigură menţinerea şi creşterea nivelului culturii de securitate şi siguranţă nucleară pentru toate categoriile de personal;
    l) asigurarea resurselor financiare şi umane necesare pentru desfăşurarea în condiţii optime a activităţilor pentru care se solicită autorizarea;
    m) programele de pregătire şi calificare pentru categoriile de personal cu funcţii importante pentru securitatea nucleară;
    n) programele de documentare şi utilizare a experienţei de exploatare naţionale şi internaţionale la care participă solicitantul de autorizaţie;
    o) activităţile de cercetare şi dezvoltare relevante la care participă solicitantul de autorizaţie;
    p) principalele măsuri de planificare şi pregătire a răspunsului la situaţii de urgenţă;
    q) un sumar al măsurilor generale implementate pentru asigurarea protecţiei fizice a instalaţiilor şi materialelor nucleare, a conformităţii cu cerinţele privind garanţiile nucleare şi a conformităţii cu cerinţele de asigurare a protecţiei împotriva ameninţărilor cibernetice;
    r) concluziile analizei conformităţii cu legislaţia şi actele normative naţionale relevante aflate în vigoare.

    (2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie puse la dispoziţia publicului în conformitate cu legislaţia aplicabilă în vigoare, cu condiţia ca acest fapt să nu pună în pericol alte interese legitime, cum ar fi siguranţa nucleară, respectiv protecţia fizică a instalaţiilor nucleare, protecţia informaţiilor clasificate, protecţia instalaţiilor nucleare împotriva ameninţărilor cibernetice.
    (3) Anterior emiterii rezumatului raportului de securitate nucleară, solicitantul de autorizaţie va verifica, prin compartimentele specializate, conţinutul acestuia, pentru a se asigura respectarea prevederilor alin. (2).

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procesul de informare a publicului
    ART. 6
    (1) Rezumatul raportului de securitate nucleară, elaborat şi transmis la CNCAN în conformitate cu prevederile art. 4 şi 5, se va publica pe pagina de internet a CNCAN, împreună cu principalele concluzii rezultate din evaluările şi inspecţiile efectuate de CNCAN în cadrul procesului de autorizare.
    (2) CNCAN va stabili şi va publica pe pagina sa de internet modalitatea şi termenul-limită în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind documentele publicate conform alin. (1). CNCAN va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile calendaristice pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la documentele supuse dezbaterii publice.
    (3) Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la documentele supuse dezbaterii publice se vor consemna întrun registru, menţionându-se data primirii, persoana şi datele de contact de la care s-a primit propunerea, opinia sau recomandarea şi modul în care acestea s-au analizat şi luat în considerare de specialiştii CNCAN în procesul de autorizare.
    (4) După finalizarea termenului până la care se solicită transmiterea în scris a propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la documentele supuse dezbaterii publice, CNCAN va organiza o întâlnire în care să se prezinte şi să se dezbată public decizia privind autorizarea instalaţiei nucleare respective. Întâlnirea se va organiza într-un loc accesibil populaţiei şi factorilor interesaţi din vecinătatea instalaţiei nucleare, asigurat de solicitantul de autorizaţie, conform prevederilor art. 4.
    (5) Anunţul privind organizarea întâlnirii se va publica pe pagina de internet a CNCAN şi pe pagina de internet a solicitantului de autorizaţie, cu cel puţin 5 zile calendaristice înainte de data la care este programată întâlnirea, alături de documentele menţionate la alin. (1) şi modalitatea de colectare a recomandărilor, modalitatea de înscriere şi de luare a cuvântului, timpul alocat luării cuvântului şi orice alte detalii privind desfăşurarea dezbaterii publice prin care se asigură dreptul la libera exprimare al oricărui cetăţean interesat. Anunţul va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, ordinea de zi, precum şi regulile de conduită aplicabile. Dezbaterea publică se va încheia în momentul în care toţi solicitanţii înscrişi la cuvânt şi-au exprimat recomandările cu referire concretă doar la documentele aflate în discuţie.
    (6) La întâlnirea organizată în scopul dezbaterii publice vor participa specialiştii CNCAN implicaţi în reglementarea, controlul şi autorizarea instalaţiei nucleare respective şi specialiştii desemnaţi de solicitantul de autorizaţie.
    (7) În termen de 10 zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice se asigură accesul public, pe pagina de internet a CNCAN, la următoarele documente: minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, analiza acestora şi concluziile specialiştilor CNCAN, luate în considerare în procesul decizional implementat de CNCAN pentru autorizarea instalaţiilor nucleare.
    (8) Toate documentele prevăzute la alin. (1) şi (7) vor fi păstrate pe pagina de internet a CNCAN într-o secţiune dedicată transparenţei decizionale.

    ART. 7
    (1) Adoptarea deciziilor privind autorizarea instalaţiilor nucleare ţine de competenţa exclusivă a CNCAN.
    (2) Revizuirea şi/sau modificarea unei autorizaţii emise de CNCAN pentru o instalaţie nucleară, efectuate/efectuată în vederea modificării limitelor şi condiţiilor din autorizaţie sau a informaţiilor referitoare la organizaţia titularului de autorizaţie, fără să implice schimbarea în ansamblu a tehnologiei instalaţiei nucleare, vor/va fi aduse/adusă la cunoştinţa publicului printr-o informare publicată pe pagina de internet a CNCAN, împreună cu bazele pentru această decizie, fără a fi necesară organizarea unei dezbateri publice.

    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 8
    Pentru titularii de autorizaţii pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare la data intrării în vigoare a prezentelor norme, conformitatea cu cerinţele din aceste norme se va asigura cu ocazia reautorizării instalaţiilor respective.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016