Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 11 iunie 2025  privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 11 iunie 2025 privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 549 din 13 iunie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.757 din 11 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 13 iunie 2025.
──────────
    CAP. I
    Definiţii
    ART. 1
    În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următorul înţeles:
    a) Ministerul Sănătăţii - autoritate centrală în domeniul sănătăţii publice care exercită activitate de control şi inspecţie sanitară de stat în domeniile specifice, prin Inspecţia Sanitară de Stat de la nivel central şi structurile de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    b) Inspecţia Sanitară de Stat:
    1. structură din cadrul Ministerului Sănătăţii, împuternicită, conform legii, cu activitatea de exercitare a controlului oficial, control în sănătate publică şi în domeniul calităţii serviciilor de asistenţă medicală, în vederea verificării respectării reglementărilor legale în domeniul sănătăţii publice şi a aplicării unitare a acestora de către operatorii economici din sectorul public şi privat, precum şi de către autorităţile şi instituţiile publice şi autoritate naţională competentă în domeniul securităţii sanitare a produselor de origine umană pentru utilizare terapeutică, precum şi de supraveghere a sistemului de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi de aplicare a Regulamentului privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.228/2006 pentru aprobarea Normelor privind organizarea sistemului de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi a Regulamentului privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse severe legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane, cu modificările şi completările ulterioare;
    2. activitatea de inspecţie sanitară se desfăşoară pe domeniile specifice, inspecţia sanitară fiind reprezentată de orice formă de control oficial la nivel naţional pe care o efectuează autoritatea competentă, prin personalul împuternicit;

    c) structura de control în sănătate publică judeţeană - structură din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, împuternicită, conform legii, să exercite activitatea de inspecţie sanitară în domeniile specifice, la nivelul teritoriului arondat;
    d) informarea populaţiei - aducerea la cunoştinţa populaţiei a evenimentelor care pot reprezenta sau reprezintă un pericol la adresa sănătăţii colectivităţilor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    e) risc - probabilitatea apariţiei, precum şi severitatea unui efect nociv pentru sănătate, ca urmare a expunerii la un factor de risc;
    f) factor de risc - un agent biologic, chimic sau fizic, prezent în mediul natural, de viaţă şi de muncă ori rezultat din stilul de viaţă individual şi/sau comunitar, cu potenţial de a cauza un efect nociv pentru sănătate;
    g) inspectorul sanitar - funcţionarul public, persoana împuternicită pentru a desfăşura activitate de inspecţie sanitară şi control oficial, angajată în cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat de la nivelul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu studii superioare de lungă durată;
    h) asistentul inspector - persoana împuternicită pentru a desfăşura activitate de inspecţie sanitară şi control oficial, angajată în cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat de la nivelul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu studii medicale postliceale; asistentul inspector poate desfăşura activitate de control numai în echipă cu un inspector sanitar;
    i) personal împuternicit - inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, conform prevederilor art. 2 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 18/2011 pentru stabilirea măsurilor privind verificarea şi controlul unităţilor sanitare cu paturi de către Ministerul Sănătăţii şi instituţiile subordonate acestuia, aprobată cu completări prin Legea nr. 181/2013.


    ART. 2
    (1) Activitatea de inspecţie sanitară se desfăşoară în următoarele domenii:
    a) inspecţia în sănătate publică;
    b) inspecţia furnizorilor de servicii medicale.

    (2) Activităţile specifice de inspecţie în sănătate publică se referă la verificarea respectării prevederilor legislaţiei comunitare şi naţionale, conform competenţelor prevăzute de reglementările legale în vigoare şi protocoalelor semnate cu celelalte autorităţi cu atribuţii, în următoarele domenii:
    a) producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor;
    b) calitatea produselor alimentare, inclusiv a suplimentelor alimentare, aditivilor alimentari destinaţi consumului uman, materialelor în contact cu alimentele, alimentelor şi alimentelor noi, alimentelor şi ingredientelor alimentare tratate cu radiaţii ionizante, alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale şi alte substanţe, apei potabile îmbuteliate şi ape minerale naturale îmbuteliate, precum şi în domeniul igienei produselor alimentare;
    c) menţiuni nutriţionale şi de sănătate înscrise pe produsele alimentare;
    d) calitatea apei destinate consumului uman;
    d) calitatea apei de îmbăiere;
    e) controlul respectării normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor şi alte unităţi publice sau private autorizate pentru organizarea şi desfăşurarea de activităţi similare conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor, cu modificările ulterioare;
    f) activitatea desfăşurată de furnizorii de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viaţa sau sănătatea populaţiei;
    g) mediul de muncă şi starea de sănătate a lucrătorilor, în raport cu normele igienico-sanitare;
    h) produse cosmetice;
    i) produse biocide;
    j) produse din tutun şi produse conexe;
    k) deşeuri rezultate din activităţile medicale;
    l) respectarea condiţiilor igienico-sanitare în unităţile turistice;
    m) controlul respectării normelor de igienă în saloane de înfrumuseţare şi saloane de tatuaj, piercing şi implantare dermală şi în saloane de bronzare;
    n) alte domenii conform prevederilor legale în vigoare.

    (3) Activităţile specifice de inspecţie a furnizorilor de servicii medicale în sănătate se referă la verificarea respectării prevederilor legale în vigoare privind serviciile de asistenţă medicală publică şi privată din următoarele domenii:
    a) asistenţă medicală primară;
    b) asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
    c) asistenţă medicală de recuperare, medicină fizică şi balneologie;
    d) asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
    e) asistenţă medicală privată de urgenţă;
    f) asistenţă medicală în unităţi sanitare publice şi private cu paturi;
    g) servicii de îngrijiri paliative;
    h) servicii de îngrijiri la domiciliu;
    i) servicii publice conexe actului medical;
    j) furnizori de servicii sociale, din sectorul public şi privat, care acordă servicii de cazare şi servicii de îngrijire medicală pentru persoanele vârstnice, persoanele adulte cu dizabilităţi şi bolnavii cronici;
    k) transplant, inclusiv donarea, procurarea, testarea, procesarea, conservarea, stocarea şi trasabilitatea ţesuturilor şi a celulelor de origine umană utilizate în scopuri terapeutice, precum şi notificarea incidentelor adverse grave şi a reacţiilor adverse grave;
    l) verificarea aplicării legilor, regulamentelor şi bunelor practici privind colecta, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia, utilizarea terapeutică şi securitatea sanitară a sângelui şi a componentelor sanguine umane;
    m) asistenţă medicală din unităţile medico-sociale;
    n) activităţile şi practicile de medicină complementară/ alternativă;
    o) laboratoarele de analize medicale;
    p) laboratoare sau centre de radiologie şi imagistică medicală, explorări funcţionale;
    q) alte domenii conform prevederilor legale în vigoare.


    ART. 3
    (1) Scopul activităţii de inspecţie sanitară este reprezentat de:
    a) identificarea riscurilor pentru sănătatea publică, prin aprecierea probabilităţii de producere a unor efecte sau evenimente adverse omului sau mediului, ca urmare a expunerii la pericole;
    b) instituirea şi/sau impunerea măsurilor în scopul diminuării şi/sau eliminării ameninţării şi, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezintă pentru sănătatea publică;
    c) comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de informaţii bazate pe date ştiinţifice între evaluatorii de risc, consumatori şi alţi potenţiali receptori interesaţi.

    (2) În realizarea scopului său, Inspecţia Sanitară de Stat colaborează cu ministere, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, reprezentanţi ai partenerilor sociali.
    (3) Inspecţia Sanitară de Stat din Ministerul Sănătăţii cooperează cu organisme similare din alte ţări pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte, a protocoalelor încheiate pe bază de reciprocitate, precum şi cu instituţii din cadrul Uniunii Europene.

    CAP. II
    Principii de funcţionare
    ART. 4
    Activitatea de inspecţie sanitară de stat se desfăşoară şi funcţionează pe baza următoarelor principii:
    a) principiul imparţialităţii: personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de inspecţie sanitară de stat nu trebuie să fie supus niciunei presiuni comerciale, financiare, politice sau de altă natură, care i-ar putea influenţa libertatea de apreciere, de execuţie, de decizie sau de control;
    b) principiul independenţei: personalul împuternicit pentru activitatea de inspecţie sanitară de stat, respectiv inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, trebuie să fie independent în raport cu entitatea controlată şi nu trebuie să se angajeze în nicio activitate care să afecteze independenţa acestuia în activitatea desfăşurată;
    c) principiul confidenţialităţii: în exercitarea activităţii, personalul împuternicit asigură păstrarea confidenţialităţii datelor, conform legii, şi răspunde de păstrarea secretului profesional în legătură cu activităţile şi informaţiile tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu, cu excepţia situaţiilor care constituie un risc pentru sănătatea publică, caz în care comunicarea se va face prin reprezentantul legal;
    d) principiul transparenţei: asigurarea accesului liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public, în condiţiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) principiul aplicării unitare: asigurarea respectării, în mod unitar, a legislaţiei din domeniul sănătăţii publice.


    CAP. III
    Organizarea şi managementul activităţii de inspecţie sanitară de stat
    ART. 5
    (1) Personalul care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară şi control oficial are calitatea de funcţionar public.
    (2) În exercitarea atribuţiilor legale, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori sunt învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, beneficiind de protecţie, potrivit legii.
    (3) Personalul încadrat la structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică şi cel încadrat la Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii se pot constitui sau pot face parte din organizaţii profesionale şi sindicale, cu respectarea dispoziţiilor legale.
    (4) Inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori nu pot desfăşura alte activităţi în cadrul unităţilor din raza administrativ-teritorială în care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară.

    ART. 6
    (1) Inspecţia Sanitară de Stat din Ministerul Sănătăţii are în componenţă două compartimente, după cum urmează:
    a) Inspecţia în sănătate publică;
    b) Inspecţia furnizorilor de servicii medicale.

    (2) Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii au competenţă de control şi inspecţie sanitară pe întreg teritoriul ţării, cu excepţia unităţilor arondate ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
    (3) Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii organizează şi coordonează metodologic, precum şi din punctul de vedere al activităţii specifice structurile care desfăşoară activitatea de control în sănătate publică, structuri fără personalitate juridică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    (4) Inspecţia Sanitară de Stat coordonează verificarea nivelului calităţii îngrijirilor acordate de către o unitate furnizoare de servicii medicale în sănătate în cadrul unui plan de acţiuni tematice şi pe baza unei metodologii adoptate în comun de Inspecţia Sanitară de Stat şi Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate.
    (5) Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii întocmeşte anual un raport privind acţiunile de control desfăşurate de către personalul împuternicit în domeniul sănătăţii publice şi îl aduce la cunoştinţa ministrului sănătăţii.
    (6) Raportul prevăzut la alin. (5) are ca scop principal prezentarea activităţilor de inspecţie şi măsurilor aplicate pentru protejarea stării de sănătate a populaţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi emiterea de propuneri de acţiuni necesare pentru îmbunătăţirea activităţii de inspecţie sanitară de stat.

    ART. 7
    (1) Structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti este organizată la nivel de serviciu sau compartiment şi este coordonată metodologic de către Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii.
    (2) În situaţia în care structura prevăzută la alin. (1) se organizează la nivel de serviciu, aceasta este condusă de un şef serviciu, funcţionar public de conducere, absolvent de studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul medicină şi confirmat în una dintre următoarele specialităţi paraclinice: igienă, epidemiologie, sănătate publică şi management, şi coordonează activităţile Compartimentului inspecţie şi control în sănătate publică şi ale Compartimentului inspecţie şi control în unităţi furnizoare de servicii medicale din teritoriul administrativ.
    (3) În situaţia în care nu se poate organiza Serviciul control în sănătate publică, activităţile serviciului se vor organiza în două compartimente distincte, respectiv:
    a) Compartimentul inspecţie şi control în sănătate publică;
    b) Compartimentul inspecţie şi control în unităţi furnizoare de servicii medicale.

    (4) Structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti are competenţe privind desfăşurarea activităţilor de inspecţie sanitară şi control în sănătate publică a obiectivelor, activităţilor, produselor şi persoanelor din unităţile aflate în aria administrativ-teritorială, cu excepţia unităţilor arondate ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4), personalul împuternicit din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti desemnat prin ordin de ministru are competenţe privind desfăşurarea acţiunilor de inspecţie sanitară de stat a obiectivelor, activităţilor, produselor şi persoanelor din unităţi aflate în afara ariei administrativ-teritoriale, cu excepţia celor arondate ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie.

    ART. 8
    (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori au legitimaţii de control nominale, ale căror modele sunt propuse de către Inspecţia Sanitară de Stat şi aprobate prin ordin de ministru.
    (2) Inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat şi din cadrul direcţiilor de sănătate publică au drept de control în baza legitimaţiei de control nominale care poartă semnătura ministrului sănătăţii.
    (3) Legitimaţiile de control ale personalului împuternicit pentru exercitarea activităţii de inspecţie sanitară de stat se returnează la Inspecţia Sanitară de Stat în următoarele situaţii:
    a) la încetarea sau suspendarea raportului de serviciu al inspectorilor sanitari/asistenţilor inspectori;
    b) la mutarea temporară sau definitivă în alt compartiment din cadrul instituţiei, detaşarea sau transferul în cadrul altor instituţii;
    c) la preluarea atribuţiilor sau promovarea în funcţii de conducere ale direcţiei de sănătate publică, cu excepţia funcţiei de şef serviciu control în sănătate publică, în situaţia modificării raportului de serviciu conform Ordonatei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 9
    (1) Activitatea de inspecţie sanitară se desfăşoară în baza legitimaţiei de control.
    (2) Inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori trebuie să aibă asupra lor legitimaţia de control în timpul acţiunilor de inspecţie sanitară.
    (3) În exercitarea atribuţiilor de serviciu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori au dreptul să aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
    (4) Pentru realizarea inspecţiei, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori acţionează în echipe de minimum două persoane.
    (5) În situaţia în care, în timpul activităţii de inspecţie sanitară, se constată existenţa unui conflict de interese, personalul împuternicit comunică şefului ierarhic superior în vederea delegării unui alt inspector sanitar pentru continuarea inspecţiei.
    (6) În activitatea de inspecţie sanitară, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori pot participa în echipe mixte, alături de reprezentanţii altor instituţii cu prerogative în activitatea de control în sănătate publică, în vederea efectuării inspecţiei sanitare de stat privind respectarea prevederilor legale din domeniul sănătăţii publice, în următoarele situaţii:
    a) la sesizări;
    b) în situaţii urgente cu risc major, cu impact asupra stării de sănătate a populaţiei.

    (7) În cazul efectuării unor acţiuni comune cu alte instituţii la nivel judeţean, structura de control în sănătate publică notifică în regim de urgenţă Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii.

    CAP. IV
    Tipurile de acţiuni desfăşurate de către Inspecţia Sanitară de Stat
    ART. 10
    (1) Acţiunile de inspecţie sanitară inopinate se desfăşoară în următoarele situaţii:
    a) în baza notificării primite din partea Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii;
    b) în baza solicitării direcţiei de sănătate publică teritoriale, cu înştiinţarea Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii asupra unor situaţii de urgenţă/risc epidemiologic;
    c) în baza notificărilor primite în cadrul sistemelor rapide de alertă sau de vigilenţă;
    d) în baza dispoziţiei conducerii Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii.

    (2) Se pot desfăşura şi acţiuni tematice de control.
    (3) Acţiunea de inspecţie sanitară de stat se desfăşoară în baza legitimaţiei de control şi cu înştiinţarea prin orice mijloc de comunicare (mesaj telefonic, telefon, e-mail) a Inspecţiei Sanitare de Stat.

    ART. 11
    Cetăţenii, angajaţii, precum şi conducătorii unităţilor publice şi private şi ai furnizorilor publici şi privaţi sunt obligaţi să respecte normele de sănătate publică, să ofere informaţiile solicitate de inspectorii sanitari cu ocazia efectuării inspecţiei şi să aplice măsurile dispuse în scopul diminuării/eliminării riscurilor pentru sănătatea publică şi al prevenirii îmbolnăvirilor.

    ART. 12
    (1) Personalul care desfăşoară activitate de inspecţie sanitară se angajează conform normativului, respectiv 4 inspectori/100.000 de locuitori.
    (2) În situaţia în care structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti se organizează la nivel de serviciu, funcţia de şef serviciu control în sănătate publică se ocupă prin concurs conform art. 17 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 6.161/2024, cu modificările ulterioare.
    (3) Încadrarea personalului în cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se face luând în considerare condiţiile specifice din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 6.161/2024 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu modificările ulterioare.

    ART. 13
    (1) Personalul împuternicit îşi desfăşoară activitatea pe domenii specifice de responsabilitate stabilite prin fişa postului, conform pregătirii profesionale.
    (2) Personalul împuternicit care desfăşoară activitate de inspecţie sanitară trebuie să fie instruit anual pe domeniul de competenţă şi responsabilitate în vederea actualizării cunoştinţelor tehnice şi instituirii unui nivel de competenţă şi eficienţă conform cerinţelor Uniunii Europene.
    (3) Personalul împuternicit care desfăşoară activitate de inspecţie sanitară în domeniul donării, procurării, testării, procesării, conservării, stocării şi distribuirii ţesuturilor şi a celulelor umane, precum şi a produselor obţinute din ţesuturi şi celule umane destinate utilizării la om trebuie să aibă formare şi calificare adecvate, în vederea instituirii unui nivel de competenţă şi eficienţă conform cerinţelor Uniunii Europene.
    (4) În scopul realizării rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Inspecţia Sanitară de Stat poate beneficia de consultanţă şi asistenţă din ţară sau din străinătate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare profesională a personalului său, în limita fondurilor bugetare aprobate sau a altor surse atrase din ţară ori din străinătate, potrivit legii.

    ART. 14
    Activitatea de inspecţie sanitară este finanţată de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Sănătăţii şi gestionate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, care asigură mijloace tehnice, de transport, decontarea probelor şi analizelor probelor recoltate în cadrul inspecţiilor sanitare, dotarea logistică, cu aparatură şi echipamente necesare desfăşurării în cele mai bune condiţii a acestei activităţii, inclusiv fonduri alocate pentru formare şi perfecţionare profesională.

    ART. 15
    (1) În activitatea de inspecţie sanitară, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori respectă prevederile:
    a) actelor normative, standardelor şi procedurilor specifice fiecărui domeniu de activitate;
    b) ghidurilor, metodologiilor şi grilelor de control specifice fiecărui domeniu de activitate.

    (2) În activitatea de inspecţie sanitară, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori utilizează:
    a) instrumente şi aparatură de control, specifice pentru determinări în teren şi prelevare de probe;
    b) imprimate tipizate: proces-verbal de constatare, proces-verbal de constatare a contravenţiei, proces-verbal de recoltare de probe, raport de inspecţie, decizie de suspendare a activităţii, decizie de închidere a unităţii, decizie de anulare a autorizaţiei sanitare de funcţionare;
    c) ştampilă, sigiliu.

    (3) În situaţii de risc pentru sănătatea publică, personalul împuternicit poate dispune măsura interzicerii punerii în consum a produselor, retragerii produselor, suspendării activităţilor, închiderii unităţilor, retragerii, anulării autorizaţiei sanitare de funcţionare, a avizului sanitar, a notificărilor pentru activităţi şi produse şi orice alte măsuri pe care situaţia le impune, conform legii.
    (4) În situaţii de risc epidemiologic, personalul împuternicit poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor.
    (5) Concluziile activităţilor de control, abaterile de la normele legale, recomandările şi termenele de remediere a deficienţelor, precum şi alte măsuri legale aplicate se consemnează în procese-verbale, rapoarte şi decizii, ale căror modele sunt aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii.
    (6) Refuzul de a permite accesul personalului împuternicit în vederea efectuării controlului sau de a accepta efectuarea inspecţiei ori de a pune la dispoziţia acestui personal documentele şi informaţiile necesare realizării atribuţiilor de control se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

    CAP. V
    Atribuţii ale inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori
    ART. 16
    Şeful structurii de Inspecţie Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii, care are calitatea de inspectorşef, are următoarele atribuţii privind activitatea de inspecţie sanitară de stat în domeniul sănătăţii publice:
    a) iniţiază, coordonează şi organizează întreaga activitate de inspecţie sanitară de stat la nivel naţional;
    b) propune ministrului sănătăţii împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi revocarea împuternicirii inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori, atât din subordine, cât şi din cadrul controlului în sănătate publică ale direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în condiţiile prevederilor prezentelor norme;
    c) propune spre aprobare ministrului sănătăţii planul anual de acţiuni tematice derulate la nivel naţional şi planul anual de activităţi ale Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii în luna noiembrie a fiecărui an pentru anul următor;
    d) monitorizează realizarea acţiunilor desfăşurate de către Inspecţia Sanitară de Stat la nivel naţional;
    e) înaintează, spre aprobare, ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitară de stat;
    f) înaintează spre aprobare ministrului sănătăţii periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte cu rezultatele acţiunilor de inspecţie sanitară derulate conform planului anual de acţiuni tematice în vederea postării pe site-ul Ministerului Sănătăţii;
    g) coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii acţiuni speciale, în cazul producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, comandamente pe litoral şi la munte, în limita atribuţiilor ce îi revin;
    h) coordonează, organizează şi propune ministrului sănătăţii detaşarea/delegarea de inspectori sanitari, la nevoie, în condiţiile legii;
    i) iniţiază elaborarea de reglementări în domeniul inspecţiei sanitare de stat, proceduri, grile de verificare a legislaţiei specifice activităţii de inspecţie sanitară de stat;
    j) participă la elaborarea actelor normative şi la fundamentarea necesităţii elaborării acestora şi formulează puncte de vedere la proiectele de acte normative emise de alte instituţii;
    k) colaborează cu specialiştii din Ministerul Sănătăţii şi din unităţile subordonate la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul activităţii inspecţiei sanitare şi avizează proiectele de acte normative emise de alte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii sau de către alte ministere sau instituţii publice, potrivit domeniului specific;
    l) colaborează cu structuri similare din instituţii de specialitate internaţionale şi ale administraţiei publice centrale sau locale, în condiţiile legii;
    m) asigură coordonarea tehnică şi metodologică a inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene;
    n) în situaţii de risc epidemiologic, poate dispune măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor, conform art. 27 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    o) participă, din dispoziţia ministrului sănătăţii, la comitetele de situaţii de urgenţă;
    p) participă la efectuarea de inspecţii, constată şi sancţionează contravenţiile la prevederile legislaţiei în vigoare din domeniul sănătăţii, la nevoie, la nivel naţional;
    q) propune ministrului sănătăţii perioadele de verificare a activităţii inspectorilor sanitari şi a asistenţilor inspectori din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    r) aprobă împuternicirea personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară, în baza rezultatelor evaluării efectuate de şeful structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    s) avizează periodic şi ori de câte ori este nevoie planurile la nivel de judeţ şi al municipiului Bucureşti de acţiuni de inspecţie sanitară şi rapoartele privind acţiunile de inspecţie sanitară desfăşurate de personalul împuternicit din cadrul structurii de control a direcţiilor de sănătate publică judeţene;
    ş) participă în comisii de verificare a activităţii structurii de control din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    t) organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice de activitate;
    ţ) asigură participarea la cursuri de formare şi perfecţionare profesională a personalului din subordine;
    u) evaluează anual activitatea inspectorilor sanitari şefi din cadrul structurilor de inspecţie sanitară de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    v) păstrează confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie, în condiţiile legii;
    w) semnează documentele elaborate de către personalul din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
    x) transmite ministrului sănătăţii, spre aprobare, raportul privind rezultatele acţiunilor de control efectuate de personalul împuternicit din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii;
    y) îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin conform actelor normative în vigoare, stabilite de ministrul sănătăţii.


    ART. 17
    Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii, încadraţi în compartimentul Inspecţia furnizorilor de servicii medicale, au următoarele atribuţii:
    a) coordonează activitatea de inspecţie sanitară la nivel naţional a structurii de control în sănătate publică judeţene privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală publică şi privată, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile:
    1. asistenţă medicală primară;
    2. asistenţă medicală ambulatorie de specialitate;
    3. asistenţă medicală de recuperare, medicină fizică şi balneologie;
    4. asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat;
    5. asistenţă medicală privată de urgenţă;
    6. asistenţă medicală în unităţi sanitare publice şi private cu paturi;
    7. servicii de îngrijiri paliative;
    8. servicii de îngrijiri la domiciliu;
    9. servicii publice conexe actului medical;
    10. furnizori de servicii sociale, din sectorul public şi privat, care acordă servicii de cazare şi servicii de îngrijire medicală pentru persoanele vârstnice, persoanele adulte cu dizabilităţi şi bolnavi cronici;
    11. transplant, inclusiv donarea, procurarea, testarea, procesarea, conservarea, stocarea şi trasablitatea ţesuturilor şi a celulelor de origine umană utilizate în scopuri terapeutice, precum şi notificarea incidentelor adverse grave şi a reacţiilor adverse grave;
    12. colecta de sânge şi de componente sanguine umane, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică, în vederea asigurării securităţii sanitare;
    13. sistemul de hemovigilenţă, de asigurare a trasabilităţii, precum şi Regulamentul privind sistemul de înregistrare şi raportare în cazul apariţiei de incidente şi reacţii adverse grave legate de colecta şi administrarea de sânge şi de componente sanguine umane, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.228/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
    14. asistenţă medicală din unităţile medico-sociale;
    15. activităţile şi practicile de medicină complementară/ alternativă;
    16. laboratoare de analize medicale;
    17. laboratoare sau centre de radiologie şi imagistică medicală, explorări funcţionale;
    18. alte domenii conform prevederilor legale în vigoare;

    b) monitorizează realizarea planurilor anuale de activitate ale structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, privind controlul condiţiilor furnizării serviciilor de asistenţă medicală;
    c) elaborează periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat, din aria lor de competenţă;
    d) acordă asistenţă tehnică şi metodologică inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    e) iniţiază şi coordonează acţiunile tematice la nivel naţional;
    f) participă la acţiunile tematice ale Ministerului Sănătăţii, colaborând, dacă este cazul, şi cu alte instituţii cu atribuţii de control în domeniul furnizorilor de servicii medicale;
    g) centralizează rezultatele acţiunilor de control şi inspecţie sanitară din teritoriu, analizează datele şi elaborează rapoarte în aria de competenţă;
    h) desfăşoară în mod regulat, în structurile Sistemului naţional de transfuzie sanguină şi în unităţile de transfuzie sanguină din spitale, inspecţii şi alte măsuri de control şi evaluare a aplicării şi respectării cerinţelor prezentelor norme, la un interval care nu trebuie să depăşească 2 ani;
    i) organizează, ori de câte ori este nevoie, inspecţii şi dispun măsuri de remediere în cazurile de suspiciune sau în cele de raportare a incidentelor grave neprevăzute şi reacţiilor adverse grave;
    j) propun ministrului sănătăţii suspendarea activităţii unităţilor sanitare implicate în colecta de sânge uman, prepararea, controlul biologic, conservarea, distribuţia şi utilizarea terapeutică de sânge şi de componente sanguine umane, în caz de pericol grav sau suspiciune de pericol grav pentru sănătatea populaţiei;
    k) efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare care desfăşoară activitate de bănci de ţesuturi şi celule umane şi activităţi de utilizator de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic;
    l) efectuează, la nevoie, controale şi inspecţii la unităţile sanitare în vederea verificării respectării legislaţiei în vigoare din domeniu;
    m) organizează şi coordonează acţiuni speciale prin detaşarea sau delegarea de inspectori sanitari şi/sau asistenţi inspectori pentru desfăşurarea controalelor la nivelul altor judeţe, respectiv al municipiului Bucureşti, prin ordin al ministrului sănătăţii;
    n) constată, după caz, săvârşirea contravenţiilor pentru nerespectarea prevederilor legale în vigoare şi aplică sancţiunile contravenţionale corespunzătoare;
    o) coordonează şi organizează acţiuni speciale, în cazuri de suspiciune sau raportare a reacţiilor adverse grave şi a incidentelor, a notificărilor din cadrul sistemelor rapide de alertă, a producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii, în limita atribuţiilor ce le revin pe linie de control în sănătate publică;
    p) transmit Comisiei Europene notificările privind reacţiile adverse grave şi incidentele apărute în domeniile transfuziei sanguine şi transplantului de ţesuturi şi/sau celule umane în scop terapeutic, în cadrul sistemelor rapide de alertă, conform prevederilor legale;
    q) formulează puncte de vedere/răspunsuri la solicitările structurilor de specialitate din cadrul instituţiei, la petiţii, memorii, întrebări, interpelări, sesizări, plângeri prealabile care sunt de competenţa structurii, după caz;
    r) formulează puncte de vedere pentru actele normative elaborate de celelalte direcţii din cadrul Ministerului Sănătăţii;
    s) elaborează acte normative, metodologii, proceduri, grile de verificare şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice din domeniul lor de competenţă;
    ş) participă în comisii de verificare a activităţii controlului în sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    t) organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice;
    ţ) elaborează rapoarte şi informări către Uniunea Europeană potrivit domeniului lor de competenţă;
    u) colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale;
    v) eliberează legitimaţiile de control semnate de ministrul sănătăţii pentru personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
    w) participă în cadrul unor comisii de analiză a reclamaţiilor care privesc calitatea inspecţiei sanitare de stat la nivel teritorial, propun şi dispun măsurile ce trebuie luate;
    x) îndeplinesc şi alte atribuţii din domeniul lor de competenţă;
    y) controlează activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.


    ART. 18
    (1) Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii încadraţi la Compartimentul Inspecţia în sănătate publică coordonează activitatea de inspecţie şi control la nivel naţional a controlului în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, în domeniile:
    a) producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor;
    b) calitatea produselor alimentare, inclusiv a suplimentelor alimentare, aditivilor alimentari destinaţi consumului uman, materialelor în contact cu alimentele, alimentelor şi alimentelor noi, alimentelor şi ingredientelor alimentare tratate cu radiaţii ionizante, alimentelor la care s-au adăugat vitamine, minerale şi alte substanţe, apei potabile îmbuteliate şi apei minerale naturale îmbuteliate, precum şi în domeniul igienei produselor alimentare;
    c) menţiuni nutriţionale şi de sănătate înscrise pe produsele alimentare;
    d) calitatea apei destinate consumului uman;
    e) calitatea apei de îmbăiere;
    f) controlul respectării normelor de igienă din unităţile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna şi recreerea copiilor şi tinerilor şi alte unităţi publice sau private autorizate pentru organizarea şi desfăşurarea de activităţi similare conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.456/2020, cu modificările ulterioare;
    g) furnizorii de servicii care presupun riscuri potenţiale pentru viaţa sau sănătatea populaţiei;
    h) mediul de muncă şi starea de sănătate a lucrătorilor, cunoştinţele, aptitudinile şi practicile acestora în raport cu normele igienico-sanitare;
    i) produse cosmetice;
    j) produse biocide;
    k) produse din tutun şi produse conexe;
    l) deşeuri rezultate din activităţile medicale;
    m) calitatea condiţiilor igienico-sanitare în unităţile turistice;
    n) controlul respectării normelor de igienă în saloane de înfrumuseţare şi saloane de tatuaj, piercing şi implantare dermală; saloane de bronzare;
    o) alte domenii conform prevederilor legale în vigoare.

    (2) Inspectorii sanitari din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat din Ministerul Sănătăţii încadraţi la Compartimentul Inspecţia în sănătate publică au următoarele atribuţii:
    a) monitorizează realizarea planului anual de activitate al structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    b) elaborează periodic, lunar, anual şi ori de câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat;
    c) acordă asistenţă tehnică şi metodologică inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspectori din cadrul structurii de control în sănătate publică din direcţiile de sănătate publică judeţene;
    d) iniţiază, coordonează şi analizează acţiunile tematice organizate la nivel naţional şi elaborează rapoarte în aria de competenţă;
    e) participă la acţiunile tematice ale Ministerului Sănătăţii, colaborând, dacă este cazul, şi cu alte instituţii cu atribuţii de control şi inspecţie sanitară;
    f) controlează modul de aplicare a prevederilor legislaţiei din domeniul sanitar;
    g) constată şi sancţionează contravenţiile pentru nerespectarea prevederilor legislaţiei din domeniul sanitar, la nivel naţional;
    h) coordonează şi organizează acţiuni speciale, în cazuri de suspiciune sau raportare a incidentelor grave, a notificărilor din cadrul sistemelor rapide de alertă, a producerii de calamităţi naturale, evenimente deosebite, în limita atribuţiilor ce le revin pe linie de control în sănătate publică;
    i) coordonează acţiunile de control şi inspecţie sanitară de stat din cadrul sistemelor rapide de alertă şi notifică instituţiile implicate, în funcţie de domeniile de competenţă;
    j) transmite Comisiei Europene sau punctelor naţionale de contact notificările privind reacţiile adverse grave şi incidentele apărute în domeniile de competenţă, în cadrul sistemelor rapide de alertă, conform prevederilor legale;
    k) formulează puncte de vedere/răspunsuri la solicitările structurilor de specialitate din cadrul instituţiei, la petiţii, memorii, întrebări, interpelări, sesizări, plângeri prealabile care sunt de competenţa structurii;
    l) colaborează cu celelalte direcţii din Ministerul Sănătăţii la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul sanitar ce privesc activitatea de control şi inspecţie sanitară de stat;
    m) formulează, după caz, puncte de vedere la proiectele de acte normative emise de alte instituţii şi pentru actele normative elaborate de celelalte structuri ale Ministerului Sănătăţii;
    n) elaborează proiecte de acte normative, metodologii, proceduri, grile de verificare şi ghiduri de aplicare a legislaţiei specifice activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
    o) participă în comisii de verificare a activităţii structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    p) colaborează cu personalul de specialitate din structuri similare ale altor instituţii de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
    q) organizează cursuri de instruire cu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori, la nivel naţional, pe domenii specifice;
    r) elaborează rapoarte şi informări către Uniunea Europeană pe domeniul lor de competenţă;
    s) eliberează legitimaţiile de control semnate de ministrul sănătăţii pentru personalul împuternicit pentru desfăşurarea activităţii de control şi inspecţie sanitară de stat;
    ş) îndeplinesc şi alte atribuţii din domeniul lor de activitate prevăzute de legislaţia în vigoare;
    t) controlează activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.


    ART. 19
    Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii verifică activitatea structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti o dată la 3 ani.

    ART. 20
    Şeful structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti coordonează activităţile Compartimentului inspecţie şi control în sănătate publică şi ale Compartimentului inspecţie şi control în unităţi furnizoare de servicii medicale din teritoriul administrativ, având următoarele atribuţii:
    a) organizează şi implementează activitatea de control în sănătate publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti, după caz;
    b) propune directorului executiv lista persoanelor care urmează a fi împuternicite pentru desfăşurarea activităţii de control în sănătate publică, în vederea aprobării de către ministrul sănătăţii;
    c) elaborează planul tematic anual al activităţii de control în sănătate publică la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti;
    d) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru îmbunătăţirea activităţii de control în sănătate publică la nivel judeţean;
    e) constată şi sancţionează contravenţiile la normele igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile şi infecţiilor asociate asistenţei medicale, respectiv bolilor profesionale, la nivel judeţean;
    f) evaluează periodic performanţele profesionale pentru personalul din subordine şi acordă calificativul anual;
    g) facilitează formarea şi perfecţionarea profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
    h) analizează măsurile propuse de inspectorii sanitari din subordine şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de interzicere a activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii, informarea altor instituţii publice abilitate;
    i) notifică Institutul Naţional de Sănătate Publică asupra constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru produsele avizate/notificate de către aceste instituţii, în vederea luării măsurilor legale în vigoare;
    j) participă în echipele de inspecţie şi control în sănătate publică iniţiate de către Ministerul Sănătăţii şi de către alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale;
    k) informează opinia publică cu privire la rezultatele activităţilor de control în sănătatea publică, conform legii.


    ART. 21
    Domeniile de responsabilitate ale personalului împuternicit din cadrul structurii de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se stabilesc prin fişa postului, cu respectarea următoarele criterii:
    a) cel puţin doi inspectori sanitari au aceleaşi domenii de responsabilitate;
    b) inspectorii sanitari au între 2 până la maximum 3 domenii de responsabilitate;
    c) pregătirea profesională, conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 6.161/2024, cu modificările ulterioare.


    CAP. VI
    Organizarea acţiunilor de inspecţie sanitară de stat
    ART. 22
    (1) Structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti trebuie să organizeze şi să actualizeze periodic evidenţa obiectivelor arondate pe domenii de activitate, pe suport electronic şi/sau pe suport hârtie, pe baza documentelor primite de la structura de avizare şi autorizare din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
    (2) În organizarea evidenţei, obiectivele vor fi clasificate pe categorii de activităţi şi grad de risc.
    (3) În cadrul planurilor de control naţional sau judeţean vor fi controlate cu prioritate:
    a) unităţile care au înregistrat evenimente cu impact asupra sănătăţii publice (epidemii, toxiinfecţii alimentare, boli profesionale, intoxicaţii, infecţii asociate asistenţei medicale);
    b) unităţile care înregistrează neconformităţi în mod constant, reclamaţii, sesizări;
    c) unităţile care se încadrează în acţiunile tematice stabilite;
    d) unităţi nou-înregistrate.


    ART. 23
    (1) Activităţile de inspecţie sanitară planificate la nivel naţional sunt stabilite de către Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii anual, pe tipuri de acţiuni tematice, într-un plan naţional, în conformitate cu cerinţele naţionale şi comunitare, aprobat de către ministrul sănătăţii până cel târziu la data de 15 noiembrie a anului în curs pentru anul următor.
    (2) Planul judeţean al acţiunilor de inspecţie sanitară se elaborează anual în mod obligatoriu de către structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti şi se comunică Inspecţiei Sanitare de Stat până cel târziu la data de 30 noiembrie a anului în curs pentru anul următor.
    (3) Planurile acţiunilor de inspecţie sanitară naţionale şi judeţene se elaborează cu respectarea următoarelor principii:
    a) verificarea respectării legislaţiei din domeniul sanitar;
    b) evaluarea generală a problemelor majore de sănătate publică existente pe teritoriul controlat, o apreciere generală a gradului de respectare a legislaţiei specifice de către obiectivele controlate potrivit domeniului de competenţă;
    c) utilizarea datelor şi informaţiilor rezultate din activităţile de inspecţie anterioare;
    d) identificarea de obiective noi care pot fi incluse în planuri de inspecţie viitoare.


    ART. 24
    (1) Raportarea anuală a activităţii de inspecţie sanitară în domeniul sănătăţii publice desfăşurate de direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti se face către Ministerul Sănătăţii, până la data de 15 ianuarie a fiecărui an pentru activitatea derulată în anul anterior.
    (2) Raportarea anuală cuprinde:
    a) date privind numărul controalelor pe domenii, numărul de sancţiuni contravenţionale aplicate, acţiuni comune cu alte instituţii, numărul şi tipul alertelor rapide gestionate, activitate conexă aplicării sancţiunilor contravenţionale, conform machetei de raportare stabilite la nivel naţional;
    b) raport narativ privind acţiunile desfăşurate;
    c) propuneri de acţiuni necesare pentru îmbunătăţirea activităţii de inspecţie sanitară de stat.


    ART. 25
    Tipurile de inspecţii sanitare desfăşurate de inspectorii sanitari sunt:
    a) planificate, conform planului de acţiuni de control naţional sau judeţean pentru verificarea respectării legislaţiei în vigoare din domeniul sănătăţii publice;
    b) de monitorizare, care se efectuează pe domeniul substanţelor de origine umană (substances of human origin - SoHO) destinate utilizării la om şi pentru activităţile legate de aceste substanţe;
    c) tematice, când se inspectează un singur domeniu de activitate sau un singur tip de obiective, produse ori servicii;
    d) de necesitate, în cazul apariţiei unor evenimente cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei şi în urma notificărilor transmise prin sistemele rapide de alertă şi vigilenţă;
    e) la solicitări/sesizări/autosesizare: inspecţii solicitate de instituţii şi autorităţi centrale ale administraţiei publice, de alte organisme şi organizaţii, de mass-media, la cererea autorităţii competente din alt stat membru al Uniunii Europene, inspecţii efectuate la autosesizare, precum şi inspecţii efectuate la sesizarea persoanelor fizice sau juridice, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
    f) de recontrol, inspecţii pentru verificarea respectării măsurilor dispuse la expirarea termenului de remediere a neconformităţilor constatate în cadrul controalelor anterioare;
    g) de rutină, anunţate, care se efectuează privind sistemul substanţelor de origine umană (substances of human origin - SoHO) destinate utilizării la om şi pentru activităţile legate de aceste substanţe;
    h) inopinate, în special pentru investigarea activităţilor frauduloase sau a altor activităţi ilegale, sau pe baza unor informaţii care indică o posibilă neconformitate cu prezentele norme;
    i) acţiuni de inspecţie sanitară de stat desfăşurate în comun cu alte instituţii.


    ART. 26
    (1) Inspecţiile sanitare planificate se derulează cu o anumită frecvenţă stabilită în funcţie de fiecare tip de obiectiv controlat, ţinându-se cont de măsurile dispuse şi modul de respectare a legislaţiei din domeniul sănătăţii publice.
    (2) Frecvenţa acţiunilor planificate de inspecţie sanitară din domeniul sănătăţii publice se stabileşte în funcţie de:
    a) informaţii şi date specifice referitoare la obiectivele controlate;
    b) impactul activităţii obiectivului asupra stării de sănătate a populaţiei;
    c) tipul de activitate desfăşurat;
    d) dotările şi resursele direcţiilor de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

    (3) Ora şi/sau perioada controlului menţionate pe ordinul de serviciu se pot stabili şi în afara programului de lucru, în funcţie de informaţii şi date specifice referitoare la obiectivele controlate şi caracteristica acţiunii derulate.
    (4) În toate tipurile de inspecţii sanitare, pentru stabilirea respectării legislaţiei aplicabile, se pot preleva probe şi contraprobe, după caz, în vederea efectuării analizelor şi/sau încercărilor de laborator.
    (5) Contravaloarea mărfurilor şi a eşantioanelor prelevate în cadrul acţiunilor de inspecţie sanitară de stat efectuate potrivit dispoziţiilor prezentelor norme, precum şi a cheltuielilor ocazionate de încercarea şi verificarea produselor în laboratoare se suportă de direcţia de sănătate publică judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, dacă în urma acţiunilor de inspecţie sanitară de stat probele sunt conforme, cu excepţia costurilor probelor prelevate pentru produsele care se supun prevederilor Regulamentului (UE) nr. 284/2011 al Comisiei din 22 martie 2011 de stabilire a condiţiilor specifice şi a procedurilor detaliate pentru importul de articole de bucătărie din material plastic pe bază de poliamidă şi melamină originare sau expediate din Republică Populară Chineză şi din Regiunea Administrativă Specială Hong Kong a Republicii Populare Chineze.
    (6) În cazul în care rezultatele analizelor efectuate sunt neconforme, costul acestora este suportat de operatorul economic.

    ART. 27
    (1) În cazul participării la inspecţii în comisii mixte cu alte instituţii de control, colaborarea, schimbul de informaţii şi alte aspecte care ţin de participarea mai multor instituţii se vor desfăşura potrivit protocoalelor de colaborare dintre aceste instituţii.
    (2) Programul de control al inspecţiei sanitare conţine:
    a) aspectele ce vor fi avute în vedere la verificarea şi evaluarea unităţilor şi/sau a produselor privind conformarea acestora cu legislaţia specifică naţională şi/sau comunitară;
    b) componenţa echipei de doi inspectori sanitari şi sarcinile acestora;
    c) resursele necesare, mijloacele auto, aparatura de analiză.


    ART. 28
    (1) Etapa de pregătire a inspecţiei sanitare cuprinde:
    a) studierea dosarului de obiectiv;
    b) studierea procedurilor specifice tipului de inspecţie sanitară;
    c) alegerea ghidurilor şi grilelor de control specifice, după caz, a tipizatelor necesare;
    d) stabilirea, de principiu, a probelor de laborator care urmează a fi recoltate;
    e) pregătirea recipientelor şi a aparatelor necesare.

    (2) Etapa de teren cuprinde:
    a) stabilirea legăturii cu reprezentantul legal al obiectivului controlat, care poate desemna o persoană pentru a însoţi echipa de inspecţie pe toată perioada desfăşurării acţiunii de inspecţie sanitară;
    b) prezentarea legitimaţiilor de control şi/sau a ordinelor de deplasare în baza cărora se efectuează inspecţia sanitară;
    c) fiecare acţiune de inspecţie sanitară şi control se înregistrează în registrul unic de control al unităţii;
    d) informarea titularului obiectivului sau a reprezentantului acestuia asupra tipului de inspecţie sanitară care urmează să se realizeze şi a perioadei în care se va desfăşura aceasta;
    e) urmărirea şi notarea, în timpul inspecţiei sanitare, a tuturor etapelor şi elementelor prevăzute în procedura şi/sau grila de control specifice, pentru a se evita pierderea informaţiilor relevante, şi solicitarea tuturor documentelor necesare;
    f) executarea măsurătorilor pe loc, după caz, şi înregistrarea rezultatelor;
    g) descrierea, fotografierea şi/sau filmarea, după caz, a punctelor, zonelor sau spaţiilor în care nu sunt respectate normele igienico-sanitare de funcţionare;
    h) recoltarea probelor de laborator necesare examinărilor, conform procedurilor, în conformitate cu standardele în vigoare; probele se prelevează şi se pregătesc pentru transport în condiţii corespunzătoare în vederea analizării acestora la un laborator acreditat sau înregistrat, conform cerinţelor legale specifice fiecărui domeniu, în timpul cel mai scurt, şi se însoţesc de procese-verbale de recoltare a probelor de produse pentru examen de laborator, conform prevederilor legale în vigoare;
    i) recoltarea contraprobelor din acelaşi produs, care se pot păstra fie la direcţiile de sănătate publică judeţene, fie în unitatea controlată, cu obligaţia sigilării şi asigurării conservării lor corespunzătoare, până la emiterea rezultatelor de laborator ale probelor analizate;
    j) verificarea şi notarea parametrilor monitorizaţi conform grilelor de control şi prevederilor legale în vigoare;
    k) informarea titularului obiectivului sau a reprezentanţilor desemnaţi de acesta asupra rezultatelor inspecţiei sanitare, concluziilor care se desprind, măsurilor stabilite în urma acesteia, inclusiv aplicarea de sancţiuni şi prezentarea raportului de inspecţie şi/sau a procesului-verbal de constatare şi a procesului-verbal de sancţionare a contravenţiei, după caz, în vederea însuşirii şi semnării acestora.


    ART. 29
    (1) Concluziile fiecărei acţiuni de inspecţie sanitară, abaterile de la normele legale, măsurile şi termenele de remediere a deficienţelor, precum şi alte măsuri legale aplicate se consemnează în procese-verbale, rapoarte şi decizii, conform legii.
    (2) În cazul în care au fost verificate mai multe unităţi care aparţin aceluiaşi operator economic se întocmeşte raport de inspecţie pentru fiecare unitate controlată, conform prevederilor legale în vigoare.
    (3) Documentele întocmite ca urmare a inspecţiei sanitare de către personalul împuternicit trebuie să conţină constatările din teren, stabilirea conformităţilor/neconformităţilor, măsuri de remediere cu termene şi responsabilităţi, alte măsuri aplicate. Dacă în cadrul inspecţiei sanitare sunt recoltate probe, rezultatele vor fi operate în documentele de control, la comunicarea buletinelor de analiză.
    (4) Documentele se redactează lizibil, cu acurateţe şi claritate, fără corecturi sau adăugări ulterioare, se înregistrează, se arhivează şi se păstrează în condiţii de confidenţialitate, în condiţiile legii.
    (5) Conţinutul documentelor întocmite în perioada inspecţiilor sanitare efectuate este valorificat la întocmirea de rapoarte de sinteză care vor fi transmise Ministerului Sănătăţii.

    ART. 30
    Etapa finală, ulterioară etapei de teren, care presupune o activitate la sediul direcţiei de sănătate publică, desfăşurată de inspectorul sanitar cuprinde:
    a) rezultatul acţiunilor de control, care se prezintă conducătorului structurii de control în sănătate publică;
    b) informarea Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii;
    c) înregistrarea documentelor întocmite în registrele de evidenţă a controalelor.


    ART. 31
    În situaţia în care în cadrul inspecţiei sanitare sau identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sănătatea publică, se aplică următoarele sancţiuni şi măsuri:
    a) sancţiuni contravenţionale, în conformitate cu dispoziţiile legii;
    b) retragerea, anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare, a avizului sanitar, a notificărilor pentru activităţi şi produse;
    c) suspendarea activităţilor, închiderea unităţilor;
    d) retragerea, interzicerea sau oprirea temporară de la comercializare, de la consum şi/sau fabricare a produselor neconforme;
    e) scoaterea din consum sau utilizare a produselor neconforme;
    f) măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de limitare a circulaţiei persoanelor;
    g) sesizarea autorităţilor competente;
    h) notificarea neconformităţilor către instituţiile cu competenţe în domeniu;
    i) formularea de plângeri penale către organele competente;
    j) informarea autorităţilor competente;
    k) orice alte măsuri pe care situaţia le impune, conform legii.



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016