Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME - CADRU din 6 decembrie 2007  privind modalitatea de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME - CADRU din 6 decembrie 2007 privind modalitatea de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 27 decembrie 2007

CAP. I

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme-cadru reglementeazã cadrul juridic unitar privind organizarea şi derularea procesului de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local prin care se asigurã transportul cu tramvaie, troleibuze, autobuze, precum şi transportul pe cablu şi au fost elaborate avându-se în vedere prevederile <>Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 şi ale <>Legii serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 .
ART. 2
Prezentele norme-cadru stabilesc etapele şi modul de organizare şi derulare a procedurii de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local.
ART. 3
(1) Prevederile prezentelor norme-cadru se aplicã obligatoriu în toate cazurile în care autoritãţile publice sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã hotãrãsc administrarea şi gestionarea serviciilor de transport public local în modalitatea gestiunii delegate.
(2) Atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local este permisã numai cãtre operatorii licenţiaţi sau transportatorii autorizaţi de cãtre autoritatea de autorizare, dupã caz.

SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii

ART. 4
În înţelesul prezentelor norme-cadru, termenii şi expresiile de mai jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) delegare de gestiune - procedura prin care o unitate administrativ-teritorialã sau o asociaţie de dezvoltare comunitarã, în calitate de delegatar, atribuie unuia sau mai multor operatori titulari de licenţã sau autorizaţie de transport, dupã caz, în calitate de delegant, în condiţiile prezentelor normecadru, gestiunea serviciilor de transport public local, precum şi exploatarea sistemului de utilitãţi publice aferent;
b) licenţã de transport - documentul eliberat de A.R.R. prin care se atestã cã transportatorul îndeplineşte condiţiile de onorabilitate, capacitate financiarã şi competenţã profesionalã, pentru prestarea unui serviciu de transport public local;
c) autorizaţie de transport - documentul eliberat de autoritatea de autorizare, prin care se atestã cã transportatorul îndeplineşte condiţiile de acces pentru efectuarea unui serviciu de transport public local;
d) operator - persoana fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care are competenţa şi capacitatea recunoscute de a presta servicii de transport public local, în condiţiile reglementãrilor în vigoare, şi care asigurã nemijlocit administrarea şi exploatarea sistemului de utilitãţi publice aferent acestuia, în baza unui contract de delegare a gestiunii;
e) sistem de utilitãţi publice - ansamblul bunurilor mobile şi imobile, dobândite potrivit legii, constând din terenuri, clãdiri, construcţii şi instalaţii tehnologice, echipamente şi dotãri funcţionale, specifice unui serviciu de transport public local, prin a cãrui exploatare şi funcţionare se asigurã prestarea serviciului de transport public local;
f) autoritatea administraţiei publice locale - consiliul local, consiliul judeţean sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, denumitã în continuare autoritate publicã;
g) A.N.R.S.C. - Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice;
h) A.R.R. - Autoritatea Rutierã Românã;
i) autoritate de autorizare - serviciul sau compartimentul în cadrul autoritãţii administraţiei publice locale, care evalueazã îndeplinirea cerinţelor în vederea acordãrii/respingerii, modificãrii, prelungirii, suspendãrii sau retragerii autorizaţiilor de transport;
j) licitaţie publicã deschisã - modalitatea prin care autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã organizeazã delegarea gestiunii serviciilor de transport public local;
k) negociere directã - procedura prin care autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã negociazã condiţiile prestãrii serviciilor de transport public local, clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, dupã caz, cu unul sau mai mulţi ofertanţi, în condiţiile prezentei proceduri;
l) atribuire directã - modalitatea prin care autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã deleagã gestiunea serviciilor de transport public local, fãrã licitaţie publicã, societãţilor comerciale rezultate prin reorganizarea pe cale administrativã a fostelor regii autonome de interes local sau judeţean ori a direcţiilor sau serviciilor publice de specialitate subordonate autoritãţilor administraţiei publice locale şi care au avut în administrare bunuri, activitãţi sau servicii de utilitãţi publice, societãţilor comerciale de interes intercomunitar al cãror capital este deţinut în totalitate de autoritãţile publice care formeazã asociaţiile de dezvoltare comunitarã, precum şi în cazul societãţilor comerciale înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale.

CAP. II
Iniţierea delegãrii gestiunii serviciilor comunitare de utilitãţi publice

ART. 5
(1) Delegarea gestiunii serviciilor de transport public local se stabileşte prin hotãrâre a autoritãţii publice sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã.
(2) În vederea încheierii contractelor de delegare a gestiunii, autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã va asigura elaborarea şi va aproba studiul de oportunitate al delegãrii.
(3) Studiul de oportunitate trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele elemente:
a) descrierea şi identificarea serviciului, a ariei teritoriale şi a sistemului a cãrui gestiune urmeazã sã fie delegatã;
b) situaţia economico-financiarã actualã a serviciului şi starea tehnicã a sistemului aferent acestuia;
c) investiţiile necesare pentru modernizarea, îmbunãtãţirea calitativã şi cantitativã, precum şi a condiţiilor sociale şi de mediu şi extinderea serviciului;
d) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu, care justificã delegarea gestiunii;
e) nivelul minim al redevenţei, dupã caz;
f) durata estimatã a contractului de delegare.
ART. 6
(1) Documentaţia de atribuire a unui contract de delegare a gestiunii serviciului/activitãţii va cuprinde, în cazul licitaţiei deschise şi al negocierii directe, cel puţin urmãtoarele documente:
a) studiul de oportunitate;
b) hotãrârea de stabilire a modalitãţii de gestiune a serviciului;
c) proiectul contractului de delegare;
d) caietul de sarcini al serviciului;
e) regulamentul serviciului;
f) cerinţele privind eligibilitatea;
g) criteriile de selecţie a ofertelor stabilite de autoritatea administraţiei publice locale.
(2) Documentaţia de atribuire directã a contractului de delegare a gestiunii va cuprinde obligatoriu documentele prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a)-e).

CAP. III
Principii şi reguli generale

SECŢIUNEA 1
Principii

ART. 7
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local prin licitaţie deschisã şi negociere directã sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea normelor pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local;
b) tratamentul egal - aplicarea, într-o manierã nediscriminatorie, de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã a criteriilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local;
c) proporţionalitatea - presupune cã orice mãsurã stabilitã de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã trebuie sã fie necesarã şi corespunzãtoare naturii contractului;
d) nediscriminarea - aplicarea de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã a aceloraşi reguli, indiferent de forma de organizare, natura capitalului ori naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractelor, cu respectarea condiţiilor prevãzute în acordurile şi convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţã - asigurarea de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã a condiţiilor pentru ca orice operator sã aibã dreptul de a participa la procedura de delegare, în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte.
ART. 8
Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã atribuie contractul de delegare a gestiunii prin:
a) licitaţie publicã deschisã;
b) negociere directã, în cazul în care douã licitaţii publice deschise consecutive nu conduc la desemnarea unui câştigãtor sau în situaţia în care, dupã repetarea procedurii, nu s-au depus douã oferte;
c) atribuire directã, fãrã licitaţie, în cazul operatorilor de transport rutier prevãzuţi la art. 30 alin. (2) lit. a) şi b) şi al transportatorilor autorizaţi prevãzuţi la art. 30 alin. (3) lit. a) şi b) din <>Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 .
ART. 9
În cadrul procedurii de licitaţie publicã deschisã şi negociere directã, autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a asigura protejarea informaţiilor privind activitãţile comerciale sau financiare, dacã publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectualã ori industrialã, precum şi principiului concurenţei loiale, potrivit legii.
ART. 10
Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a preciza în documentaţia de atribuire a contractului de delegare a gestiunii orice cerinţã, criteriu, regulã şi alte informaţii necesare pentru a asigura ofertantului o informare completã, corectã şi explicitã cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire prin licitaţie publicã deschisã şi negociere directã.
ART. 11
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia sã asigure obţinerea documentaţiei de atribuire a contractului de delegare a gestiunii de cãtre orice persoanã interesatã.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a pune la dispoziţia oricãrei persoane interesate care a înaintat o solicitare, în acest sens, documentaţia de atribuire a contractului, în una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) direct, nerestricţionat, pe site-ul propriu;
b) pe suport hârtie şi/sau pe suport magnetic/optic.
(3) În cazul prevãzut la alin. (2) lit. b) autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are dreptul de a stabili un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire a contractului, cu condiţia ca acest preţ sã nu depãşeascã costul copierii documentaţiei, la care se poate adãuga, dacã este cazul, costul transmiterii acesteia.

SECŢIUNEA a 2-a
Reguli privind oferta

ART. 12
Ofertantul are obligaţia de a elabora oferta în conformitate cu cerinţele autoritãţii publice.
ART. 13
Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toatã perioada de valabilitate stabilitã de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã.
ART. 14
(1) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta la sediul autoritãţii publice, la data şi pânã la ora limitã stabilitã în anunţ.
(2) Oferta depusã la o altã adresã a autoritãţii publice/ asociaţiei de dezvoltare comunitarã decât cea stabilitã în anunţul publicitar sau dupã expirarea termenului limitã pentru depunere se returneazã nedeschisã.
(3) Riscurile legate de transmiterea ofertei cad în sarcina ofertantului.
(4) Conţinutul ofertelor trebuie sã rãmânã confidenţial pânã la termenul stabilit pentru deschiderea acestora.
ART. 15
(1) Oferta va fi redactatã în limba românã.
(2) Ofertele se depun la locul, data şi pânã la ora precizate în anunţul publicitar, în douã plicuri închise şi sigilate, unul exterior şi unul interior, dupã cum urmeazã:
a) plicul exterior conţine documentele prin care se dovedeşte îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate şi plicul interior;
b) plicul interior conţine oferta propriu-zisã.
(3) Fiecare participant poate depune o singurã ofertã.
ART. 16
(1) Plicurile exterioare vor fi înregistrate, în ordinea primirii, într-un registru special denumit "Candidaturi şi oferte", precizându-se data şi ora primirii.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã poate solicita participanţilor la licitaţie/negociere directã sã depunã o garanţie de participare la licitaţie, al cãrei cuantum, data pânã la care poate fi depusã, precum şi perioada de valabilitate a acesteia se precizeazã în anunţul licitaţiei.
(3) Ofertantul va pierde garanţia de participare la licitaţie dacã îşi retrage oferta înainte de desemnarea câştigãtorului sau dacã, fiind declarat câştigãtor, refuzã sã semneze contractul de delegare a gestiunii.
(4) Garanţia de participare la licitaţie a ofertantului declarat câştigãtor va fi reţinutã de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã pânã la momentul semnãrii contractului de delegare.
(5) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã este obligatã sã restituie celorlalţi ofertanţi garanţia de participare la licitaţie, în termen de 7 zile de la desemnarea ofertantului câştigãtor.

SECŢIUNEA a 3-a
Comisia de evaluare

ART. 17
(1) În scopul evaluãrii ofertelor prezentate în cazul procedurii de licitaţie publicã deschisã şi de negociere directã, autoritatea publicã localã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a numi, prin hotãrâre, o comisie de evaluare formatã din membri şi membri de rezervã.
(2) Numãrul membrilor comisiei de evaluare trebuie sã fie impar.
(3) Membrii comisiei de evaluare, precum şi membrii de rezervã vor fi, de regulã, specialişti în domeniul transportului public local, economic şi juridic.
(4) Preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare sunt numiţi de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã dintre membrii comisiei de evaluare.
(5) Preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare au calitatea de membri în comisie.
(6) Înainte de începerea şedinţei de evaluare, membrii comisiei de evaluare sunt obligaţi sã dea o declaraţie pe propria rãspundere privind compatibilitatea, imparţialitatea şi confidenţialitatea privind dosarul delegãrii, care se va pãstra la dosarul delegãrii.
(7) Declaraţiile se depun la secretarul comisiei, care le prezintã preşedintelui comisiei de evaluare.
(8) În caz de incompatibilitate sau de imposibilitate de prezentare, membrul comisiei aflat într-o astfel de situaţie va fi înlocuit de îndatã cu unul dintre membri de rezervã numiţi în condiţiile alin. (1).
ART. 18
(1) Comisia de evaluare are obligaţia de a se întruni la locul şi data prevãzute în anunţul publicitar.
(2) Comisia de evaluare lucreazã legal numai în prezenţa tuturor membrilor sãi.
(3) Prin grija autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã documentaţia licitaţiei este pusã la dispoziţia fiecãrui membru al comisiei cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data limitã prevãzutã pentru deschiderea ofertelor.
ART. 19
(1) Preşedintele comisiei de evaluare verificã prezenţa tuturor membrilor, identitatea acestora, precum şi îndeplinirea formalitãţilor privind declaraţia prevãzutã la art. 17 alin. (6).
(2) Preşedintele verificã mandatele şi identificã împuterniciţii ofertanţilor prezenţi.
(3) Preşedintele declarã deschisã şedinţa de licitaţie şi procedeazã la verificarea integritãţii plicurilor exterioare.
(4) Preşedintele procedeazã la desigilarea pe rând a fiecãrui plic exterior cuprinzând documentele de eligibilitate şi la verificarea împreunã cu membrii comisiei a existenţei şi a validitãţii documentelor solicitate de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã prin documentaţia de atribuire a contractului de delegare.
(5) Constatarea îndeplinirii cerinţelor de eligibilitate şi stabilirea ofertanţilor eligibili se efectueazã în ziua deschiderii plicurilor exterioare şi se consemneazã într-un proces-verbal semnat de toţi participanţii.
(6) Plicurile interioare nu se deschid în aceastã etapã. Se verificã integritatea acestora.
(7) Toate operaţiunile şi constatãrile comisiei din aceastã etapã se consemneazã într-un proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeşte şi se semneazã în aceeaşi zi în care s-au deschis plicurile exterioare.
(8) Procesul-verbal se semneazã de toţi membrii comisiei şi de cãtre împuterniciţii legali ai ofertanţilor prezenţi la deschiderea plicurilor exterioare.
(9) Hotãrârea se ia cu majoritate simplã de voturi, opiniile diferite se motiveazã şi se consemneazã în acelaşi procesverbal întocmit de secretarul comisiei. La exprimarea votului nu se admit abţineri.
(10) Un exemplar, în copie, al procesului-verbal se remite celor prezenţi de cãtre secretarul comisiei.
(11) Pentru continuarea procedurii, cel puţin douã oferte trebuie sã îndeplineascã condiţiile de eligibilitate.
(12) Dacã nu s-au depus cel puţin douã oferte sau în cazul în care nu sunt douã oferte eligibile, procedura se reia prin publicarea anunţului licitaţiei publice, conform art. 22.
(13) Dacã dupã derularea a douã proceduri consecutive nu sunt întrunite cerinţele prevãzute în alin. (12), se aplicã procedura negocierii directe.
ART. 20
(1) În cazul în care minimum 2 ofertanţi au îndeplinit cerinţele de eligibilitate, comisia procedeazã la deschiderea plicurilor interioare în aceeaşi zi. Hotãrârea comisiei de evaluare se consemneazã într-un proces-verbal. Hotãrârea se adoptã cu votul majoritãţii simple a membrilor.
(2) În cazul în care comisia de evaluare nu finalizeazã analiza şi evaluarea ofertelor în ziua deschiderii plicurilor interioare, lucrãrile comisiei se consemneazã în procese-verbale intermediare, pe baza cãrora se întocmeşte raportul de evaluare.
(3) Comisia va analiza şi va evalua ofertele, va întocmi şi va înainta autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã raportul de evaluare în termen de maximum 10 zile de la data deschiderii plicurilor exterioare.
(4) Raportul de evaluare cuprinde descrierea operaţiunilor de evaluare, elementele esenţiale ale ofertelor depuse şi motivele alegerii ofertantului câştigãtor sau, în cazul în care nu a fost desemnat niciun câştigãtor, cauzele respingerii ofertelor.
ART. 21
Membrii comisiei rãspund solidar sau individual, dupã caz, pentru hotãrârile comisiei, precum şi pentru actele şi faptele proprii, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 4-a
Licitaţia publicã deschisã

ART. 22
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia sã publice anunţul licitaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi în unul de circulaţie localã, precum şi, opţional, în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene.
(2) Informaţiile pe care trebuie sã le conţinã anunţul licitaţiei sunt urmãtoarele:
a) denumirea, adresa, numãrul de telefon şi de fax, adresa de e-mail ale autoritãţii locale/asociaţiei de dezvoltare comunitarã;
b) hotãrârea privind stabilirea modalitãţii de gestiune;
c) aria teritorialã, trasee, grup de trasee;
d) serviciul/activitatea care urmeazã sã fie prestat/prestatã/ furnizat/furnizatã/detaliat/detaliatã pe activitãţi;
e) durata contractului de delegare a gestiunii;
f) denumirea, adresa, numãrul de telefon şi de fax şi adresa de e-mail ale biroului/persoanei de la care se poate solicita documentaţia de delegare, precum şi modalitãţile de obţinere a documentaţiei;
g) dacã este cazul, costul şi condiţiile de platã în vederea obţinerii documentaţiei de delegare;
h) termenul limitã de depunere a ofertelor, data şi ora, adresa la care se depun/transmit ofertele;
i) data, ora şi locul deschiderii ofertelor;
j) dacã este cazul, garanţiile solicitate;
k) durata de valabilitate a ofertei.
(3) Termenul de depunere a ofertelor este de minimum 30 de zile şi maximum 60 de zile de la data publicãrii anunţului conform art. 22 alin. (1). În calculul termenelor nu se includ ziua apariţiei anunţului şi ziua organizãrii licitaţiei.
(4) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(5) Nerespectarea termenului minim privind publicarea în cele 3 publicaţii atrage reluarea procedurii de la etapa anunţului publicitar.
ART. 23
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a pune la dispoziţia persoanei interesate documentaţia de atribuire a contractului de delegare din ziua imediat urmãtoare apariţiei anunţului licitaţiei sau cel mai târziu în termen de douã zile lucrãtoare de la primirea unei solicitãri.
(2) Solicitarea va fi scrisã şi se va înregistra în Registrul de candidaturi şi oferte.
(3) Persoana interesatã are obligaţia de a depune diligenţele necesare, astfel încât respectarea de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã a perioadei prevãzute la alin. (1) sã nu conducã la situaţia în care documentaţia de atribuire sã fie pusã la dispoziţia sa cu mai puţin de douã zile lucrãtoare înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
ART. 24
(1) Orice persoanã interesatã are dreptul de a solicita clarificãri privind documentaţia de atribuire cu cel puţin 15 zile înainte de expirarea termenului limitã pentru depunerea ofertelor.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia sã rãspundã, în mod clar, complet şi fãrã ambiguitãţi, la orice clarificare solicitatã, într-o perioadã care nu trebuie sã depãşeascã 5 zile lucrãtoare de la primirea unei astfel de solicitãri.
(3) Rãspunsul privind clarificãrile face parte integrantã din documentaţia de atribuire a contractului şi va fi comunicat tuturor celor care au solicitat documentaţia de atribuire.
(4) Dacã în urma clarificãrilor se modificã în mod esenţial documentaţia de atribuire, autoritatea publicã va relua procedura de la etapa publicãrii anunţului licitaţiei.

SECŢIUNEA a 5-a
Negocierea directã

ART. 25
(1) În cazul în care nu a fost desemnat niciun câştigãtor în urma celei de-a doua licitaţii publice deschise, se trece la procedura de negociere directã.
(2) În cazul procedurii de negociere directã ofertantul/ ofertanţii trebuie sã prezinte oferta/ofertele în aceleaşi condiţii precum cele prevãzute pentru licitaţia publicã deschisã.
ART. 26
În cazul procedurii negocierii directe se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 17-19.
ART. 27
(1) La data prevãzutã în anunţul publicitar pentru începerea procedurii de negociere directã, comisia de evaluare programeazã ofertanţii şi îi informeazã, în scris, despre data negocierii directe.
(2) Comisia poate stabili ca verificarea îndeplinirii cerinţelor de eligibilitate sã se facã în şedinţã comunã cu/pentru toţi ofertanţii. În aceastã situaţie se întocmeşte un singur proces-verbal privind eligibilitatea candidaţilor.
(3) Numai candidaţii desemnaţi eligibili vor fi invitaţi la negociere.
(4) În situaţia în care s-a prezentat un singur candidat sau un singur candidat a fost desemnat eligibil, autoritatea publicã localã/asociaţia de dezvoltare comunitarã va negocia condiţiile delegãrii cu acesta, în condiţiile prezentei proceduri.
ART. 28
Pentru negocierea directã va fi pãstratã documentaţia de atribuire aprobatã pentru licitaţia publicã deschisã, prevãzutã la art. 6 alin. (1).
ART. 29
(1) Comisia de evaluare va negocia condiţiile delegãrii cu fiecare ofertant în parte, la data stabilitã conform programãrii, în condiţiile prevãzute în documentaţia de atribuire.
(2) Comisia va întocmi câte un proces-verbal pentru fiecare negociere purtatã cu fiecare ofertant în parte, pe baza cãruia se va întocmi raportul de evaluare.
ART. 30
(1) Dupã încheierea negocierii comisia de evaluare întocmeşte raportul de evaluare pe baza proceselorverbale de negociere purtate cu fiecare ofertant, care va cuprinde concluziile negocierilor purtate şi în care se stabileşte cea mai avantajoasã ofertã.
(2) Comisia va analiza şi va evalua ofertele, va întocmi şi va înainta autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã raportul de evaluare în termen de maximum 10 zile de la data deschiderii plicurilor exterioare.
ART. 31
Condiţiile delegãrii prin negociere directã nu pot fi inferioare celor stabilite prin documentaţia de atribuire aprobatã pentru licitaţia publicã deschisã.

SECŢIUNEA a 6-a
Cerinţe de eligibilitate în cadrul procedurii de atribuire prin licitaţie publicã deschisã şi negociere directã

ART. 32
(1) Documentele prin care se dovedeşte îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate sunt urmãtoarele:
a) licenţa de transport sau autorizaţia de transport, dupã caz;
b) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comerţului pentru operatorii români sau un document similar eliberat de autoritatea competentã din ţara de origine pentru operatorii strãini, dupã caz;
c) certificate constatatoare în termen privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de platã a impozitelor şi taxelor cãtre stat şi cele locale, precum şi a contribuţiei pentru asigurãrile sociale de stat, valabile la data deschiderii ofertelor (formulare-tip eliberate de autoritãţile competente din ţara în care ofertantul este rezident), din localitatea unde îşi are sediul ofertantul;
d) dovada plãţii garanţiei de participare, dupã caz;
e) declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal al ofertantului, dupã caz, din care sã rezulte cã nu se aflã întruna dintre situaţiile prevãzute de <>Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificãrile ulterioare.
(2) Lipsa sau neîndeplinirea condiţiilor de valabilitate ale documentelor menţionate la alin. (1) atrage excluderea din procedura de delegare.
(3) Persoanele juridice strãine vor depune documentele menţionate la alin. (1) în original şi traduse de un traducãtor autorizat.

SECŢIUNEA a 7-a
Determinarea ofertei câştigãtoare

ART. 33
(1) Comisia evalueazã ofertele pe baza criteriilor de selecţie aprobate de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã.
(2) În cazul în care existã punctaje egale între ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se face în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
(3) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã, potrivit condiţiilor specifice impuse de natura serviciului şi a sistemului de utilitãţi publice delegat, poate stabili şi alte criterii, în condiţiile prevãzute de prezentele norme-cadru.
ART. 34
Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a aproba prin hotãrâre atribuirea contractului de delegare a gestiunii ofertantului desemnat câştigãtor, pe baza raportului de evaluare, într-un termen ce nu poate depãşi 30 de zile de la data înaintãrii acestuia de cãtre comisie.
ART. 35
Comisia va stabili ca verificarea îndeplinirii cerinţelor de eligibilitate sã se facã în şedinţa de deschidere cu ofertanţii prezenţi. Prezenţa ofertanţilor nu este obligatorie. În aceastã situaţie se întocmeşte un singur proces-verbal privind eligibilitatea ofertanţilor.
ART. 36
(1) În etapa de evaluare şi analizã a ofertelor propriu-zise, comisia poate solicita în scris ofertanţilor clarificãri pentru demonstrarea conformitãţii ofertei cu cerinţele solicitate.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a-i informa pe toţi ofertanţii despre hotãrârea referitoare la atribuirea contractului de delegare, în scris, cu confirmare de primire, nu mai târziu de 10 zile lucrãtoare de la adoptarea acesteia.
ART. 37
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã va invita ofertantul desemnat câştigãtor pentru încheierea contractului de delegare a gestiunii. Contractul va fi semnat numai dupã împlinirea unui termen de 15 zile calendaristice de la data comunicãrii privind atribuirea contractului.
(2) Refuzul de a încheia contractul de delegare conferã dreptul de a cere plata de daune-interese stabilite de cãtre instanţa de judecatã competentã la cererea pãrţii interesate.
(3) În cazul în care ofertantul declarat câştigãtor refuzã încheierea contractului, licitaţia publicã va fi anulatã, iar autoritatea publicã va relua procedura de licitaţie publicã de la etapa publicãrii anunţului, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 8-a
Conflictul de interese

ART. 38
(1) Pe parcursul aplicãrii normelor de atribuire a contractului de delegare, autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a lua toate mãsurile necesare pentru a evita situaţiile de naturã sã determine apariţia unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 39
Nu au dreptul sã fie implicate în procesul de verificare/evaluare a ofertelor urmãtoarele persoane:
a) soţ/soţie, rudã sau afin pânã la gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte ori au fãcut parte în ultimul an din consiliul de administraţie, organul de conducere sau de supervizare al unuia dintre ofertanţi, persoane juridice;
b) persoane care deţin pãrţi sociale, pãrţi de interes, acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanţi sau persoane care fac parte din consiliul de administraţie, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanţi;
c) persoane care pot avea un interes de naturã sã le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a ofertelor.

CAP. IV
Contractul de delegare a gestiunii

ART. 40
(1) Sub sancţiunea nulitãţii absolute, contractul de delegare a gestiunii va fi încheiat în formã scrisã şi va cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la:
a) denumirea pãrţilor contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) drepturile şi obligaţiile pãrţilor contractante;
e) nivelul redevenţei sau al altor obligaţii, dupã caz;
f) rãspunderea contractualã;
g) forţa majorã;
h) condiţii de redefinire a clauzelor contractuale;
i) condiţii de restituire sau repartiţie, dupã caz, a bunurilor, la încetarea, din orice cauzã, a contractului de delegare a gestiunii, inclusiv a investiţiilor realizate;
j) menţinerea echilibrului contractual;
k) condiţiile de reziliere a contractului de delegare a gestiunii;
l) condiţiile de exploatare a sistemului;
m) interdicţia subdelegãrii, înţelegând prin aceasta încheierea unor contracte cu terţii având drept obiect prestarea serviciului/activitãţii delegat/delegate, astfel cum sunt prevãzute în legea serviciului delegat;
n) cesionarea contractului de delegare, cu acordul autoritãţii publice, în condiţiile legii speciale;
o) în anexã, programul estimativ al lucrãrilor de investiţii pentru modernizãri, reabilitãri, dezvoltãri de capacitãţi, obiective noi atât fizic, cât şi valoric:
- sarcinile şi responsabilitãţile pãrţilor cu privire la programele de investiţii şi la condiţiile de finanţare a acestora;
- indicatorii de performanţã ai serviciului, stabiliţi în regulamentul serviciului, condiţii şi garanţii;
- tarifele practicate în momentul delegãrii şi modalitãţile de stabilire, modificare sau ajustare a acestora, conform normelorcadru;
- modul de facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate;
- politica privind resursele umane şi politica socialã;
p) clauze suspensive de intrare în vigoare a contractului de delegare, dacã este cazul;
q) penalitãţi pentru neîndeplinirea termenelor şi condiţiilor solicitate în caietul de sarcini.
(2) Pe lângã clauzele minime şi obligatorii prevãzute la alin. (1), pãrţile pot include şi alte clauze convenite de ele, dupã caz.
(3) Contractul de delegare a gestiunii, pe lângã anexele menţionate la alin. (1), va fi însoţit obligatoriu şi de urmãtoarele anexe:
a) caietul de sarcini al serviciului;
b) regulamentul serviciului;
c) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate publicã sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor prevãzute la lit. c).
ART. 41
În contractul de delegare a gestiunii se vor preciza categoriile de bunuri ce vor fi utilizate în derularea contractului, respectiv:
a) bunurile de retur ce revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini autoritãţii publice la încetarea contractului. Sunt bunuri de retur bunurile care au fãcut obiectul delegãrii, precum şi cele realizate de operator în conformitate cu programele de investiţii impuse prin contractele de delegare;
b) bunurile de preluare, la expirarea contractului, pot reveni autoritãţii publice în mãsura în care aceasta din urmã îşi manifestã intenţia de a prelua bunurile respective în schimbul plãţii unei compensaţii egale cu valoarea contabilã actualizatã. Sunt bunuri de preluare bunurile care au aparţinut operatorului şi au fost utilizate de cãtre acesta pe durata delegãrii gestiunii;
c) bunurile proprii, care la încetarea contractului de delegare rãmân în proprietatea operatorului. Sunt bunuri proprii bunurile care au aparţinut operatorului şi care au fost utilizate de cãtre acesta pe durata contractului, cu excepţia celor prevãzute la lit. b).
ART. 42
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã poate modifica unilateral contractul de delegare, cu notificarea prealabilã a celeilalte pãrţi, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local, dupã caz.
(2) În cazul în care modificarea unilateralã a contractului îi aduce un prejudiciu, cealaltã parte are dreptul sã primeascã fãrã întârziere o justã despãgubire.
(3) În cazul dezacordului între pãrţi cu privire la valoarea despãgubirii, aceasta va fi stabilitã de cãtre instanţa judecãtoreascã competentã. Acest dezacord nu poate în niciun caz sã permitã operatorului sã nu îşi execute obligaţiile contractuale.
ART. 43
(1) Raporturile contractuale dintre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã şi operator se bazeazã pe principiul echilibrului financiar al delegãrii între drepturile care îi sunt acordate operatorului şi obligaţiile care îi sunt impuse.
(2) Operatorul nu va fi obligat sã suporte creşterea sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, dacã aceastã creştere rezultã în urma unui caz de forţã majorã.
ART. 44
(1) Operatorul îşi executã obligaţiile potrivit termenilor şi condiţiilor prevãzute în contractul de delegare şi în acord cu prevederile legale specifice serviciului/activitãţii delegat/delegate.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia sã verifice în perioada derulãrii contractului de delegare modul în care sunt respectate clauzele acestuia de cãtre operator.
ART. 45
Încetarea contractului de delegare a gestiunii poate avea loc în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilateralã de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind competentã instanţa de judecatã;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre operator, prin reziliere de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã, cu plata unei despãgubiri în sarcina operatorului, în caz de dezacord fiind competentã instanţa de judecatã;
d) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã, prin reziliere de cãtre operator, cu plata unei despãgubiri în sarcina autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã, în caz de dezacord fiind competentã instanţa de judecatã;
e) la dispariţia, dintr-o cauzã de forţã majorã, a sistemului delegat sau a unei pãrţi importante din acesta.
ART. 46
Contractul de delegare a gestiunii va fi încheiat în limba românã.
ART. 47
Contractul de delegare încheiat în condiţiile art. 25 alin. (2) din <>Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 va conţine cel puţin clauzele obligatorii prevãzute la art. 40 din prezentele norme-cadru.
ART. 48
Contractul de delegare a gestiunii nu poate fi modificat prin act adiţional, în sensul introducerii în obiectul acestuia a unei activitãţi care nu a fãcut obiectul delegãrii gestiunii.

CAP. V
Dosarul delegãrii

ART. 49
Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã are obligaţia de a întocmi şi pãstra dosarul delegãrii pentru fiecare contract atribuit.
ART. 50
Dosarul se pãstreazã de cãtre autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã atât timp cât contractul de delegare produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la data încetãrii acestuia.
ART. 51
Dosarul trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) documentaţia de atribuire a contractului de delegare, prevãzutã la art. 6;
b) anunţurile publicate potrivit prezentelor norme-cadru referitoare la organizarea procedurii de delegare şi atribuire a contractului de delegare a gestiunii;
d) procesele-verbale şi raportul comisiei;
e) hotãrârea de atribuire a contractului de delegare a gestiunii;
f) contractul de delegare semnat;
g) orice alte modificãri intervenite pe parcursul derulãrii contractului.
ART. 52
Dosarul delegãrii se supune <>Legii privind liberul acces la informaţiile de interes public nr. 544/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. VI
Dispoziţii privind exercitarea monitorizãrii şi controlul delegãrii

ART. 53
(1) A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentã, conform <>Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007 , sã monitorizeze respectarea prevederilor prezentelor norme-cadru şi sã sancţioneze abaterile de la acestea în domeniul de activitate al autoritãţilor administraţiei publice locale, al operatorilor de transport şi al transportatorilor autorizaţi, cu referire la respectarea prevederilor normelor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã va transmite A.N.R.S.C. documentaţia de atribuire a contractului de delegare prevãzutã la art. 6, concomitent cu transmiterea anunţului în vederea publicãrii.
(3) Documentaţia prevãzutã la art. 6 va fi transmisã prin oricare dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) prin poştã, cu confirmare de primire;
b) prin mijloace electronice;
c) prin orice combinaţie a modalitãţilor prevãzute la lit. a)-c).
ART. 54
(1) A.N.R.S.C. analizeazã documentaţia întocmitã de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã în scopul delegãrii gestiunii serviciilor comunitare de utilitãţi publice şi transmite observaţii scrise dacã se constatã neconformitãţi în aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul serviciilor de transport public local.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, A.N.R.S.C., prin intermediul unor reprezentanţi, asistã la şedinţele comisiei de evaluare.
(3) În exercitarea atribuţiilor, reprezentanţii A.N.R.S.C. au acces neîngrãdit la toate documentele şi informaţiile legate de procedura de delegare. Aceştia pot solicita autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã/preşedintelui comisiei de evaluare informaţii suplimentare scrise, de naturã sã conducã la lãmurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul reprezentanţilor A.N.R.S.C. la documentele şi informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de delegare se realizeazã cu respectarea normelor privind confidenţialitatea informaţiilor.
(5) Activitatea desfãşuratã de A.N.R.S.C. nu limiteazã în niciun mod responsabilitãţile şi obligaţiile autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã/comisiei de evaluare care decurg din aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
ART. 55
(1) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã, pe baza observaţiilor trensmise de A.N.R.S.C., poate dispune, dupã caz:
a) suspendarea/anularea procesului de atribuire a contractului de delegare;
b) modificarea, încetarea, revocarea sau anularea, dupã caz, a actelor în legãturã cu care s-au constatat neconformitãţi;
c) alte mãsuri corective pentru remedierea neconformitãţilor semnalate de reprezentanţii A.N.R.S.C.;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului de delegare.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractelor potrivit prezentelor normecadru revine autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã/comisiei de evaluare.
(3) Decizia luatã de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã/comisia de evaluare se transmite de îndatã A.N.R.S.C.

ART. 56
În cazul nerespectãrii prezentelor norme-cadru, A.N.R.S.C. va aplica mãsurile legale şi va sesiza instituţiile abilitate.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 57
(1) Persoana care se considerã vãtãmatã într-un drept al sãu ori într-un interes legitim printr-un act al autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã/comisiei de evaluare, cu încãlcarea dispoziţiilor legale în materia serviciilor comunitare de utilitãţi publice şi prin nerespectarea prezentelor norme-cadru, are dreptul de a contesta actul respectiv pe cale administrativã şi/sau în justiţie, în condiţiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã este competentã sã soluţioneze contestaţiile înaintate pe cale administrativã.
(3) Plângerea se adreseazã autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã în termen de 30 de zile de la data la care persoana interesatã a luat cunoştinţã de încãlcarea dreptului sau interesului legitim.
(4) Instanţa competentã sã soluţioneze plângerea formulatã împotriva soluţiei date de autoritatea publicã/asociaţia de dezvoltare comunitarã este tribunalul - secţia de contenciosadministrativ şi fiscal pe raza cãreia se aflã sediul autoritãţii publice/asociaţiei de dezvoltare comunitarã. Împotriva hotãrârii tribunalului se poate declara recurs la secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel.
ART. 58
Persoanele prevãzute la art. 57 alin. (1), care au suferit un prejudiciu, pot solicita despãgubiri prin acţiune în justiţie în condiţiile <>Legii nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 59
Contractele de atribuire a gestiunii serviciului de transport public local, valabil încheiate pânã la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 92/2007 , îşi produc efectele potrivit clauzelor contractuale, pânã la expirarea acestora, dar nu mai mult de termenul maxim stabilit prin lege.
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016