Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 4 mai 2010  privind autorizarea si desfasurarea circulatiei vehiculelor rutiere cu mase si/sau cu dimensiuni ce depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise prevazute in   Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 4 mai 2010 privind autorizarea si desfasurarea circulatiei vehiculelor rutiere cu mase si/sau cu dimensiuni ce depasesc masele si/sau dimensiunile maxime admise prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 337 din 20 mai 2010

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentele norme au ca obiect reglementarea autorizãrii şi desfãşurãrii circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase şi/sau cu dimensiuni ce depãşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 2
În sensul prezentelor norme, termenii, expresiile şi abrevierile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. autovehicul - orice sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, care este utilizat pentru transportul de persoane şi/sau de mãrfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrãri şi care se deplaseazã prin propulsie proprie, cu excepţia celor care circulã pe şine şi a celor cu douã sau trei roţi;
2. vehicul - orice autovehicul sau ansamblu format dintr-un autovehicul şi semiremorca/remorca tractatã de acesta;
3. masa totalã a vehiculului - masa cumulatã a vehiculului tractor, a vehiculului tractat, a încãrcãturii, a dispozitivului de fixare şi a repartitorului de sarcinã;
4. vehicul cu depãşiri - vehiculul, cu sau fãrã încãrcãturã, ale cãrui mase şi/sau dimensiuni depãşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise prevãzute în anexele nr. 2 şi 3 la <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
5. configuraţia vehiculului - clasificarea vehiculului în funcţie de tip şi numãrul de axe; aceasta poate fi:
a) An - autovehicul cu "n" axe, destinat transportului de mãrfuri, efectuãrii de servicii sau lucrãri;
b) Bn - autovehicul cu "n" axe, destinat transportului de persoane;
c) Sn - semiremorcã cu "n" axe;
d) Rn - remorcã cu "n" axe;
6. circulaţie a vehiculului cu depãşiri - operaţiunea de transport cu vehicule cu depãşiri sau deplasarea vehiculelor cu depãşiri, în cazul în care acestea nu desfãşoarã operaţiuni de transport;
7. proiect de transport - proiectul tehnic întocmit de o persoanã fizicã sau juridicã autorizatã prin care se stabileşte posibilitatea de circulaţie a unui vehicul cu depãşiri pe drumurile publice, etapele de desfãşurare, lucrãrile de amenajare necesar a fi efectuate, condiţiile necesare a fi asigurate pentru siguranţa circulaţiei şi protecţia infrastructurii;
8. traseu autorizat - traseul impus de cãtre administratorul drumului pentru deplasarea vehiculului cu depãşiri, stabilit în funcţie de originea şi destinaţia transportului, masele şi dimensiunile efective ale vehiculului, limitãrile impuse de portanţa drumului, de elementele infrastructurii drumurilor şi de restricţiile de circulaţie permanente şi temporare instituite; traseul poate fi:
a) dus - vehiculul, cu sau fãrã încãrcãturã, depãşeşte masele şi/sau dimensiunile maxime admise pe un singur traseu origine-destinaţie;
b) dus-întors - vehiculul, cu sau fãrã încãrcãturã, depãşeşte masele şi/sau dimensiunile maxime admise atât pe traseul dus, cât şi pe traseul de întors;
c) în circuit - vehiculul, cu sau fãrã încãrcãturã, depãşeşte masele şi/sau dimensiunile maxime admise pe unul sau cel mult 4 trasee distincte ce constituie traseul integral, între punctul de origine şi cel de destinaţie; nu este obligatoriu ca punctul de origine al primului traseu sã fie acelaşi cu cel de destinaţie al ultimului traseu; nu se considerã traseu în circuit dacã punctele de origine sau destinaţie ale unora dintre trasee sunt aceleaşi;
9. operator de transport - operatorul de transport rutier sau întreprindere, aşa cum sunt definite în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 102/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
10. tarife suplimentare - tarifele datorate de operatorul de transport pentru circulaţia vehiculelor cu depãşiri pe drumurile publice;
11. însoţire - operaţiune de escortare a vehiculelor cu depãşiri ce se asigurã de operatori economici specializaţi, autovehicule de însoţire şi de personal specializat;
12. operator economic specializat - operatorul economic care desfãşoarã operaţiuni de însoţire a vehiculelor cu depãşiri şi care este autorizat, în comun, de CNADNR SA şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
13. autovehicul de însoţire - autovehicul al operatorului economic specializat folosit pentru activitatea de însoţire a vehiculelor cu depãşiri şi care este autorizat, în comun, de CNADNR SA şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
14. personal specializat - persoana care desfãşoarã activitatea de însoţire a vehiculelor cu depãşiri şi care este atestatã, în comun, de CNADNR SA şi ARR, în condiţiile prezentelor norme;
15. numãr de circulaţie - numãrul de înmatriculare sau înregistrare al vehiculului cu depãşiri; în sensul prezentelor norme este considerat numãr de circulaţie şi numãrul provizoriu/pentru probe al vehiculului cu depãşiri;
16. DR - Direcţia rutierã din cadrul inspectoratului judeţean al Poliţiei Române;
17. SR - Serviciul rutier din cadrul inspectoratului judeţean de poliţie;
18. RAR - Regia Autonomã "Registrul Auto Român";
19. CNADNR SA - Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România S.A.;
20. ARR - Autoritatea Rutierã Românã - ARR;
21. DRDP - Direcţie regionalã de drumuri şi poduri din subordinea CNADNR SA;
22. SDN - Secţie de drumuri naţionale din subordinea DRDP;
23. ACI - Agenţie de control şi încasare;
24. ptf - punct de trecere a frontierei de stat a României;
25. EMCATR - echipaj mobil de control şi autorizare a transporturilor rutiere;
26. CMR - document eliberat în baza Convenţiei referitoare la contractul de transport internaţional de mãrfuri pe cale rutierã;
27. carnet TIR - document eliberat în baza Convenţiei vamale relative la transportul internaţional al mãrfurilor;
28. AST - autorizaţie specialã de transport;
29. accident grav - accidentul din care a rezultat decesul a cel puţin o persoanã ori vãtãmarea cel puţin a unei persoane care a necesitat mai mult de 3 zile de spitalizare sau a condus la o incapacitate temporarã de muncã de cel puţin 3 zile ori pagube sau deteriorãri ale infrastructurii rutiere, vehiculelor sau altor bunuri, evaluate la un total de cel puţin 500.000 euro.
ART. 3
Circulaţia vehiculelor cu depãşiri se poate desfãşura pe drumurile publice numai dacã acestea:
a) sunt admise în circulaţie;
b) corespund din punctele de vedere al stãrii tehnice şi al cerinţelor de siguranţã a circulaţiei;
c) deţin AST eliberatã de administratorul drumului pe care circulã;
d) respectã prevederile înscrise în AST.

CAP. II
Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport (AST)

ART. 4
(1) Autorizarea circulaţiei vehiculelor cu depãşiri se face de cãtre administratorul drumului pe care aceasta se desfãşoarã.
(2) Pentru drumurile de interes naţional, cu excepţia sectoarelor de drumuri naţionale situate în intravilanul municipiilor/reşedinţelor de judeţ, AST se elibereazã de cãtre CNADNR SA şi de cãtre subunitãţile sale, în funcţie de limitele de competenţã prevãzute în anexa nr. 1.
(3) Pentru celelalte categorii de drumuri publice, AST se elibereazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(4) AST se elibereazã la cererea solicitantului, care poate fi operatorul de transport sau o terţã persoanã, în numele operatorului de transport.
(5) Titularul AST este în toate cazurile operatorul de transport care poartã întreaga responsabilitate a circulaţiei vehiculului cu depãşiri, în conformitate cu condiţiile prevãzute în AST şi cu legislaţia în vigoare.
ART. 5
Administrarea drumurilor publice, clasificate conform <>art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, revine autoritãţilor stabilite în conformitate cu prevederile art. 21 şi 22 din acelaşi act normativ.
ART. 6
(1) AST este documentul eliberat de administratorul drumului, prealabil desfãşurãrii circulaţiei vehiculului cu depãşiri, document care conţine informaţii privind:
a) emitentul;
b) data şi ora emiterii documentului;
c) solicitantul;
d) operatorul de transport titular al AST;
e) numerele de circulaţie ale vehiculului cu depãşiri, inclusiv cele ale unui vehicul de rezervã cu caracteristici identice;
f) configuraţia vehiculului cu depãşiri;
g) masele şi dimensiunile vehiculului cu depãşiri, autorizate în circulaţie pe drumul public de cãtre administratorul acestuia;
h) sensul şi traseul autorizat;
i) perioada de valabilitate a AST;
j) contravaloarea tarifelor suplimentare pentru circulaţia vehiculelor cu depãşiri, achitate în prealabil, inclusiv seria şi numãrul documentului care atestã plata.
(2) În funcţie de caracteristicile vehiculului cu depãşiri şi ale traseului ce urmeazã a fi parcurs, emitentul AST va înscrie în aceasta şi:
a) obligativitatea însoţirii vehiculului cu depãşiri, cu menţionarea:
(i) operatorului economic specializat cu care va efectua însoţirea şi a numãrului autorizaţiei acestuia;
(ii) numãrului de autovehicule de însoţire deţinute cu orice titlu de operatorul economic prevãzut la pct. (i);
(iii) numãrului de persoane specializate care vor efectua însoţirea;
b) obligativitatea însoţirii vehiculului cu depãşiri de cãtre reprezentanţii poliţiei rutiere;
c) dupã caz, alte condiţii impuse pentru circulaţia vehiculului cu depãşiri şi care contribuie la parcurgerea traseului autorizat în condiţii de siguranţã în circulaţie, cum ar fi:
(i) restricţii de circulaţie instituite pe traseul autorizat în anumite perioade ale anului, zile sau intervale orare;
(ii) întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei pentru parcurgerea anumitor sectoare de drum, pentru traversarea lucrãrilor de artã sau pentru subtraversarea unor elemente ale infrastructurii rutiere şi a utilitãţilor;
(iii) ocolirea sau demontarea unor elemente ale infrastructurii rutiere;
(iv) poziţia în timpul mersului, la traversarea lucrãrilor de artã sau la subtraversarea unor elemente ale infrastructurii rutiere şi a utilitãţilor;
(v) coborârea de pe vehiculele de transport a utilajelor autopropulsate în vederea limitãrii maselor şi/sau dimensiunilor transportului;
(vi) existenţa şi utilizarea dispozitivelor de reducere a înãlţimii;
(vii) viteza maximã de traversare a lucrãrilor de artã;
(viii) informarea administratorului drumului şi a massmediei cu privire la programul de transport;
(ix) obligativitatea respectãrii condiţiilor impuse prin proiectul de transport prevãzut la art. 15.
ART. 7
La stabilirea traseului autorizat, emitentul are în vedere ca circulaţia vehiculului cu depãşiri sã se desfãşoare pe trasee care obligã operatorul de transport la cheltuielile cele mai mici, din punctul de vedere al tarifelor suplimentare.
ART. 8
În cazul în care pe traseul autorizat existã obstacole care impun limitãri de înãlţime sau de lãţime, la eliberarea AST emitentul are în vedere menţinerea unor spaţii de siguranţã, astfel:
a) pentru înãlţime: minimum 10 cm;
b) pentru lãţime: minimum 20 cm de fiecare parte.
ART. 9
(1) AST se poate elibera numai pentru circulaţia vehiculelor:
a) a cãror încãrcãturã este indivizibilã;
b) fãrã încãrcãturã, care depãşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise.
(2) În baza AST eliberate pentru circulaţia vehiculelor a cãror încãrcãturã este indivizibilã se pot transporta şi alte încãrcãturi dacã acestea, împreunã cu încãrcãtura indivizibilã, nu conduc la depãşirea:
a) dimensiunilor autorizate, care sunt determinate de încãrcãtura indivizibilã;
b) dimensiunilor maxime admise, altele decât cele prevãzute la lit. (a), şi maselor maxime admise.
(3) AST nu se elibereazã pentru circulaţia vehiculelor cu depãşiri a cãror încãrcãturã nu este indivizibilã.
ART. 10
(1) AST se elibereazã individual pentru fiecare traseu ce urmeazã a fi parcurs de vehiculul cu depãşiri, pentru durate limitate de timp, care se stabilesc de cãtre emitent în funcţie de:
a) perioada solicitatã;
b) masele şi/sau dimensiunile vehiculului cu depãşiri, cu şi fãrã încãrcãturã;
c) lungimea, caracteristicile şi elementele geometrice ale traseului ce urmeazã a fi parcurs de vehiculul cu depãşiri;
d) lucrãrile în execuţie şi/sau restricţiile de circulaţie permanente şi temporare instituite pe traseul ce urmeazã a fi parcurs;
e) condiţiile speciale impuse prin proiectul de transport prevãzut la art. 15.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru vehiculele care, din construcţie, depãşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise, AST se poate elibera pentru perioade de 90 de zile sau 12 luni consecutive, fãrã înscrierea traseului, tarifele suplimentare fiind calculate, în cazul drumurilor de interes naţional, pentru un rulaj mediu de 1.000 km/lunã pentru categoria de drum modernizat; pentru celelalte categorii de drumuri publice, altele decât cele de interes naţional, rulajul mediu lunar se stabileşte de administratorul acestora prin hotãrâre a autoritãţilor administraţiei publice locale.
(3) În AST prevãzutã la alin. (2) se înscriu:
a) masele şi dimensiunile constructive ale vehiculului care depãşesc masele şi dimensiunile maxime admise;
b) obligativitatea operatorului de transport de a respecta masele şi dimensiunile maxime admise, altele decât cele prevãzute la lit. a), inclusiv în cazul circulaţiei vehiculului cu încãrcãturã.
(4) În AST eliberatã conform alin. (2) se pot înscrie mai multe numere de circulaţie ale unor (semi)remorci, condiţionat de menţinerea vehiculului motor şi de respectarea configuraţiei şi a caracteristicilor maxime înscrise în AST.
(5) Valorile maxime ale maselor şi/sau dimensiunilor pânã la care se poate elibera AST prevãzutã la alin. (2) sunt:
a) 60,0 t pentru masa totalã;
b) 1, 2 sau 3 t peste masa maximã admisã pentru axa simplã, dublã sau triplã, dupã caz;
c) 3,20 m pentru lãţime;
d) 25,00 m pentru lungime;
e) 4,00 m pentru înãlţime.
ART. 11
(1) Pentru a fi consideratã valabilã, AST se pãstreazã, în original, la bordul vehiculului cu depãşiri pe întreaga perioadã de desfãşurare a circulaţiei.
(2) Este obligatorie prezentarea AST la controalele efectuate de personalul abilitat prevãzut la art. 46.
ART. 12
(1) AST prevãzutã la art. 10 alin. (1) poate fi prelungitã de emitent. Prelungirea valabilitãţii este posibilã pentru o singurã perioadã, stabilitã în conformitate cu prevederile art. 10, în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) la cererea scrisã a solicitantului, depusã în termenul de valabilitate a AST;
b) dacã se menţine configuraţia vehiculului, caracteristicile tehnice, masele şi dimensiunile iniţial autorizate;
c) dacã numerele de circulaţie ale vehiculelor pentru care se solicitã prelungirea au fost înscrise în momentul emiterii în AST;
d) confirmarea, în scris, a subunitãţilor CNADNR SA privind neefectuarea totalã sau parţialã a transportului, dupã verificarea prealabilã sau, dupã caz, confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuãrii transportului, pentru AST eliberatã de cãtre CNADNR SA şi de cãtre subunitãţile sale, sau confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuãrii transportului, pentru AST eliberatã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(2) Prelungirea AST se poate realiza, în condiţiile prevãzute la alin. (1), şi în cazul instituirii pe traseul autorizat a unor restricţii de circulaţie datorate condiţiilor meteorologice.
(3) În cazul AST eliberate de CNADNR SA sau de subunitãţile sale, prelungirea valabilitãţii se poate efectua de oricare dintre acestea.
ART. 13
În cazul imposibilitãţii utilizãrii vehiculelor înscrise în AST, solicitantul/operatorul de transport poate cere emitentului, în scris, înlocuirea acestora şi înscrierea unui nou numãr de circulaţie în exemplarul AST original, condiţionat de menţinerea configuraţiei vehiculului, caracteristicilor tehnice şi a maselor şi dimensiunilor înscrise în AST.
ART. 14
(1) AST se elibereazã cu plata prealabilã a tarifelor suplimentare pentru depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise, prevãzute de legislaţia în vigoare.
(2) Cererea pentru eliberarea AST se completeazã integral de cãtre solicitant, acesta purtând întreaga responsabilitate cu privire la corectitudinea informaţiilor furnizate privind:
a) datele de identificare ale solicitantului;
b) datele de identificare ale operatorului de transport;
c) numãrul de circulaţie al vehiculului cu depãşiri;
d) originea şi destinaţia transportului pe teritoriul României, precum şi puncte intermediare în cazul în care acesta opteazã pentru un anumit traseu între origine şi destinaţie;
e) numãrul de circulaţie al unui vehicul de rezervã cu caracteristici identice cu cele ale vehiculului prevãzut la lit. c), dacã se considerã necesar;
f) configuraţia vehiculului, tipul axelor, al suspensiilor şi al roţilor, distanţa dintre axe;
g) masele şi dimensiunile vehiculului cu depãşiri;
h) natura indivizibilã a încãrcãturii transportate;
i) perioada de valabilitate solicitatã;
j) respectarea masei maxime remorcabile, cu/fãrã dispozitiv de frânare, înscrisã în raportul de verificare tehnicã în vederea omologãrii, efectuat de RAR, sau în certificatul de înmatriculare al vehiculului, în cazul trenurilor rutiere şi al vehiculelor articulate;
k) informaţiile prevãzute la art. 6 alin. (2) lit. a).
(3) În cazul în care solicitantul nu poate furniza informaţiile prevãzute la alin. (2) lit. k) în momentul depunerii cererii pentru eliberarea AST, acesta are obligaţia de a le comunica emitentului, în scris, pânã la data eliberãrii AST.
(4) Solicitantul AST poate furniza şi alte informaţii relevante privind circulaţia vehiculului cu depãşiri: utilizarea dispozitivelor de reducere a înãlţimii sau transportul de utilaje autopropulsate care pot fi descãrcate şi deplasate prin mijloace proprii în cazul parcurgerii unor elemente ale drumului ce impun limitãri ale maselor şi/sau dimensiunilor vehiculului.
(5) Modelul cererii privind eliberarea AST pentru drumurile de interes naţional se afişeazã pe site-ul CNADNR SA.
(6) În cazul în care AST nu se poate elibera din cauze datorate solicitantului, cererile pentru eliberarea AST sunt considerate estimãri şi se tarifeazã conform prevederilor legale.
ART. 15
(1) Masele maxime pe axe ce pot fi autorizate, în funcţie de categoria drumului pe care se circulã, sunt masele prevãzute în anexele nr. 2 şi 3 la <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, majorate cu:
a) maximum 3,5 t pentru axa simplã;
b) maximum 6,0 t pentru axa dublã (tandem);
c) maximum 7,0 t pentru axa triplã (tridem).
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia în care nu existã posibilitatea tehnicã de diminuare a maselor pe axe pânã la valori ce pot fi autorizate, prin diminuarea masei încãrcãturii sau înlocuirea mijlocului de transport, AST se poate elibera în baza unui proiect de transport; în cazul drumurilor de interes naţional, eliberarea AST se realizeazã numai de CNADNR SA, iar pentru celelalte categorii de drumuri publice, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
(3) Întocmirea proiectului de transport prevãzut la alin. (2) poate fi solicitatã de emitent şi în cazul în care vehiculul cu depãşirea masei totale maxime admise urmeazã a parcurge un traseu pe care existã lucrãri de artã ale cãror caracteristici sau stare tehnicã impun certificarea posibilitãţii de traversare în condiţii de siguranţã.
(4) Justificat de restricţiile de circulaţie existente şi/sau de elementele geometrice ale drumului, emitentul AST poate impune întocmirea proiectului de transport pentru depãşirea dimensiunilor maxime admise.
ART. 16
(1) Proiectul de transport prevãzut la art. 15 se întocmeşte numai de persoane fizice sau juridice autorizate de CNADNR SA.
(2) Autorizaţia se elibereazã de CNADNR SA în baza solicitãrii scrise a persoanei fizice sau juridice interesate, la care se anexeazã, în copie, certificatul de atestare tehnicã pentru execuţie/proiectare/consultanţã lucrãri de drumuri, poduri şi construcţii aferente, pentru drumuri naţionale, emis de Asociaţia Profesionalã de Drumuri şi Poduri din România.
(3) Persoanele fizice sau juridice pot întocmi proiecte de transport numai în momentul primirii, în original, a autorizaţiei.
(4) Cererea de eliberare a autorizaţiei se proceseazã în maximum 15 zile lucrãtoare de la data depunerii documentelor prevãzute la alin. (2) la CNADNR SA.
(5) Autorizaţia prevãzutã la alin. (2) se personalizeazã cu:
a) numãrul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale persoanei fizice sau juridice;
c) data eliberãrii şi durata de valabilitate de 5 ani de la data eliberãrii;
d) semnãtura şi ştampila CNADNR SA.
(6) În cazul în care CNADNR SA nu acordã autorizaţia, se comunicã acest fapt persoanei fizice sau juridice, precum şi motivele care au condus la aceastã decizie, în scris, în termenul prevãzut la alin. (4).
(7) Lista cu persoanele fizice sau juridice autorizate sã întocmeascã proiecte de transport este publicã şi se afişeazã pe site-ul CNADNR SA.
(8) Cheltuielile corespunzãtoare studiilor, cercetãrilor şi întocmirii proiectelor de transport se suportã de cãtre solicitantul AST.
(9) Proiectul de transport se întocmeşte strict în funcţie de caracteristicile reale ale transportului.
(10) Eventualele lucrãri impuse prin proiectul de transport se supravegheazã pe parcursul execuţiei şi se recepţioneazã de administratorul drumului înaintea parcurgerii traseului de cãtre vehiculul cu depãşiri.
(11) Documentaţia tehnicã a lucrãrilor se avizeazã înaintea începerii execuţiei de cãtre administratorul drumului.
(12) Cheltuielile corespunzãtoare execuţiei lucrãrilor impuse prin proiectul de transport se suportã de cãtre solicitantul AST.
ART. 17
(1) Pe drumurile de interes naţional sunt exceptate de la plata tarifelor suplimentare pentru circulaţia cu depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise vehiculele prevãzute în nota din anexa nr. 1 la <>Ordinul ministrului transporturilor nr. 245/2008 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Lista vehiculelor exceptate de la plata tarifelor suplimentare pentru circulaţia acestora cu depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise pe drumurile de interes judeţean şi drumurile de interes local este prevãzutã în anexa nr. 3.
(3) Pentru vehiculele exceptate de la plata tarifelor suplimentare pentru circulaţia acestora cu depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise, AST se elibereazã, la cerere, pentru drumurile de interes naţional de CNADNR SA sau de subunitãţile sale, în funcţie de limitele de competenţã prevãzute în anexa nr. 1, iar pentru celelalte drumuri publice, de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 18
Termenele maxime pentru eliberarea AST sunt cele prevãzute în anexa nr. 2, în cazul documentelor eliberate de CNADNR SA şi de subunitãţile sale, respectiv de 8 zile lucrãtoare de la data depunerii cererii, în cazul documentelor eliberate de autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 19
(1) Cererea pentru eliberarea AST se completeazã în limba românã sau în limba englezã.
(2) AST se elibereazã în limba românã.
ART. 20
În cazul în care traseul vehiculului cu depãşiri implicã parcurgerea unor trasee pe sectoare de drum cu administratori diferiţi, se solicitã eliberarea AST de cãtre fiecare din aceştia, pentru sectorul aflat în administrare.
ART. 21
(1) Pierderea, furtul sau distrugerea AST conduce la imposibilitatea circulaţiei vehiculului cu depãşiri pânã la eliberarea de cãtre emitent a unei copii a AST, cu valoare de original.
(2) Pentru a avea valoare de original, copia AST prevãzutã la alin. (1) se semneazã şi se ştampileazã, în original, de cãtre emitent şi va purta înscrisul "Conform cu originalul".
(3) Copia AST prevãzutã la alin. (1) se elibereazã la cererea scrisã a solicitantului, însoţitã de:
a) o copie a dovezii de publicare a anunţului într-un ziar de interes naţional, în cazul pierderii/distrugerii AST, sau a reclamaţiei privind furtul AST, înregistratã la unitãţile de poliţie; fiecare paginã a copiilor va purta înscrisul solicitantului: "Subsemnatul ........................, având funcţia de ................. în cadrul ...................., declar pe propria rãspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, cã prezentul act este conform cu originalul", semnãtura administratorului şi ştampila unitãţii, în original;
b) în cazul AST eliberate conform art. 10 alin. (1), confirmarea în scris a subunitãţilor CNADNR SA privind neefectuarea totalã sau parţialã a transportului, dupã verificarea prealabilã, sau, dupã caz, confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuãrii transportului, pentru AST eliberatã de cãtre CNADNR SA şi de cãtre subunitãţile sale, sau confirmarea în scris a furnizorului privind neînceperea efectuãrii transportului, pentru AST eliberatã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 22
(1) Pentru vehiculele cu depãşiri care circulã în trafic internaţional, pe sensul de intrare în România, cu trecere prin ACI din ptf, solicitantul poate cere CNADNR SA eliberarea unui document prin care sã fie estimat traseul ce poate fi autorizat pe drumurile de interes naţional şi tarifele suplimentare pentru circulaţia vehiculului cu depãşiri. În vederea eliberãrii acestui document, solicitantul trebuie sã completeze cererea prevãzutã la art. 14 alin. (2).
(2) Transmiterea documentului prevãzut la alin. (1) se realizeazã dupã efectuarea plãţii tarifului de estimare, conform prevederilor legale; documentul este valabil pentru o perioadã de maximum 7 zile calendaristice de la data transmiterii cãtre solicitant, în condiţiile în care în aceastã perioadã nu sunt instituite restricţii de circulaţie pe traseul ce poate fi autorizat.
(3) Pentru vehiculele prevãzute la alin. (1), AST se emite în ACI din ptf, pe sensul de intrare în România, în baza documentului prevãzut la alin. (1) şi în funcţie de caracteristicile efective ale vehiculului cu depãşiri, cu plata tarifelor suplimentare datorate.
(4) În cazul vehiculelor cu încãrcãturã indivizibilã pe sensul de intrare în România, cu trecere prin ACI din ptf:
a) AST se emite în baza dimensiunilor mãsurate ale vehiculului şi a maselor rezultate în urma cântãririi sau din documente, în cazurile prevãzute la art. 48 alin. (3), cu plata tarifelor suplimentare pentru circulaţia vehiculului cu depãşiri;
b) dacã existã AST, iar masele şi/sau dimensiunile constatate sunt mai mari decât cele autorizate, se elibereazã o AST complementarã, cu recalcularea tarifelor suplimentare pentru depãşirile constatate;
c) la depãşirea limitelor de competenţã, eliberarea AST prevãzute la lit. a) şi b) de cãtre ACI se realizeazã numai în baza avizului solicitat de aceasta şi eliberat de DRDP în a cãrei subordine funcţioneazã sau, dupã caz, de CNADNR SA;
d) dacã existã documentul prevãzut la alin. (1), iar masele şi dimensiunile constatate nu depãşesc masele şi dimensiunile pentru care acesta a fost eliberat, documentul de estimare ţine locul avizului de competenţã.
(5) La depãşirea limitelor de competenţã:
a) ale SDN - eliberarea AST de cãtre SDN se realizeazã numai în baza avizului solicitat de aceasta şi eliberat de DRDP în a cãrei subordine funcţioneazã sau, dupã caz, de CNADNR SA;
b) ale DRDP - eliberarea AST de cãtre DRDP se realizeazã numai în baza avizului solicitat de aceasta şi eliberat de CNADNR SA.

CAP. III
Condiţii de desfãşurare a circulaţiei vehiculelor cu depãşiri

ART. 23
Vehiculele cu depãşiri pot circula pe drumurile publice în baza AST, cu respectarea condiţiilor prevãzute de prezentele norme, a celor cuprinse în reglementãrile privind condiţiile tehnice pe care trebuie sã le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulaţia pe drumurile publice din România, precum şi a celor prevãzute în orice alte acte normative ce privesc circulaţia pe drumurile publice.
ART. 24
(1) Operatorul de transport are obligaţia de a respecta condiţiile impuse prin AST, document care trebuie sã se afle, în original, la bordul vehiculului cu depãşiri pe întreaga perioadã de circulaţie.
(2) AST este valabilã pentru numãrul de circulaţie al vehiculului cu depãşiri, inclusiv cel al vehiculului de rezervã înscrise în aceasta, traseul, sensul, perioada şi caracteristicile autorizate înscrise, în condiţiile stabilite de emitentul acesteia.
(3) În AST se înscriu informaţii privind data şi ora începerii efectuãrii transportului cu depãşiri; obligaţia înscrierii acestora revine operatorului de transport.
ART. 25
(1) Responsabilitatea fixãrii şi ancorãrii încãrcãturii pe vehicul revine operatorului de transport.
(2) Acesta este rãspunzãtor de prejudiciile şi accidentele produse din cauza deplasãrii necontrolate a încãrcãturii în timpul circulaţiei.
ART. 26
Pentru subtraversarea conductelor, reţelelor aeriene şi a altor instalaţii, operatorul de transport are obligaţia de a obţine, prealabil parcurgerii traseului, avizele unitãţilor care le administreazã, în vederea ridicãrii, demontãrii şi remontãrii acestora, dupã caz.
ART. 27
(1) Traversarea de cãtre vehiculele cu depãşiri a pasajelor la nivel cu calea feratã, unde existã semnalizare automatã, se efectueazã în maximum 30 de secunde.
(2) Pentru cazurile care impun depãşirea timpului de trecere prevãzut la alin. (1), operatorul de transport trebuie sã obţinã, în prealabil, avizul administratorului infrastructurii feroviare.
(3) Pentru traversarea pasajelor la nivel cu calea feratã, operatorul de transport trebuie sã obţinã, în prealabil, aprobarea administratorului infrastructurii feroviare, în cazul vehiculelor cu:
a) lãţimi mai mari decât lãţimea pãrţii carosabile din zona de trecere la nivel cu calea feratã;
b) înãlţimi mai mari de 4,5 m, în cazul liniilor electrificate;
c) lungimi mai mari de 30 m.
(4) Operatorul de transport trebuie sã respecte toate condiţiile de trecere pe pasajele la nivel cu calea feratã stabilite de administratorul infrastructurii feroviare.
ART. 28
(1) Circulaţia vehiculelor cu depãşiri ale masei totale şi/sau ale maselor pe axe maxime admise, pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectueazã cu viteza maximã de 10 km/h, fãrã opriri, şocuri, pe banda din dreapta, în sensul de mers.
(2) În cazuri impuse de caracteristicile vehiculelor cu depãşiri şi/sau de caracteristicile şi starea tehnicã a lucrãrilor de artã, emitentul AST poate impune, prin aceasta, condiţii speciale de traversare, cum ar fi o altã vitezã maximã de traversare, tractare cu cablu, consolidare a lucrãrii de artã, întrerupere temporarã şi localã a circulaţiei, circulaţie pe contrasens etc.
(3) Pentru vehiculele a cãror masã totalã este mai mare de 80 t, circulaţia pe poduri, pe pasaje superioare sau viaducte se efectueazã, obligatoriu, cu întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei de cãtre poliţia rutierã, pentru traversarea singularã a lucrãrii de artã, pe axul acesteia.
ART. 29
În cazul în care înãlţimea sau lãţimea vehiculului depãşeşte gabaritul de liberã trecere în dreptul consolelor sau portalelor de semnalizare rutierã, trecerea se efectueazã prin ocolire, dacã manevra nu contravine normelor rutiere, sau prin demontarea şi remontarea acestora, prin grija şi pe cheltuiala operatorului de transport, dupã obţinerea, în prealabil, a avizului administratorului drumului respectiv şi în prezenţa unui reprezentant al acestuia.
ART. 30
(1) În situaţia în care înãlţimea vehiculului care transportã utilaje autopropulsate depãşeşte gabaritul de trecere la subtraversarea unor obstacole, utilajul se coboarã de pe mijlocul de transport, astfel încât sã parcurgã zona respectivã prin mijloace proprii.
(2) În cazul în care utilajul este prevãzut cu şenile, deplasarea se poate efectua numai pe papuci de cauciuc sau pe un pat de dulapi din lemn, pentru protejarea suprafeţei de rulare a pãrţii carosabile. Montarea şi demontarea suportului de rulare se fac prin grija operatorului de transport.
ART. 31
(1) Circulaţia vehiculelor cu depãşiri este interzisã în condiţii de vizibilitate redusã sub 100 m, datoratã ceţii, ploii sau ninsorii abundente ori când partea carosabilã este acoperitã cu polei, gheaţã sau zãpadã, precum şi în cazul altor fenomene naturale ce afecteazã siguranţa circulaţiei, semnalate prin instituirea de cãtre instituţiile abilitate a unuia dintre codurile galben, portocaliu sau roşu.
(2) În situaţiile prevãzute la alin. (1) vehiculul cu depãşiri se deplaseazã pânã în spaţiile amenajate de oprire, parcare sau staţionare. În cazul lipsei acestora vehiculul se retrage în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutierã în vigoare şi cu respectarea interdicţiilor şi restricţiilor de circulaţie instituite.
(3) Oprirea sau staţionarea vehiculelor cu depãşiri este interzisã pe sectoare de drum unde este afectatã fluenţa traficului: poduri, pasaje, viaducte, pante, sectoare îngustate datoritã unor lucrãri, în curbe sau pe sectoare de drum fãrã vizibilitate.
(4) În cazul staţionãrii accidentale pe partea carosabilã a vehiculelor cu depãşiri, dacã acestea nu sunt însoţite conform prevederilor prezentelor norme, se asigurã semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform prevederilor legale în vigoare; în cazul formãrii de ambuteiaje sau coloane de vehicule este obligatorie anunţarea imediatã de cãtre operatorul de transport a:
a) administratorului drumului; şi
b) reprezentanţilor SR în vederea asigurãrii dirijãrii traficului şi a fluidizãrii circulaţiei.
(5) Circulaţia vehiculelor cu depãşiri se va desfãşura, pe cât posibil, în perioade cu trafic redus, evitându-se circulaţia prin oraşe, municipii sau zone aglomerate.
(6) Circulaţia vehiculelor cu depãşiri este interzisã în zilele de sâmbãtã, duminicã şi în alte zile de sãrbãtoare legalã, între orele 6,00 şi 22,00.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (6) circulaţia vehiculelor cu depãşiri se poate desfãşura, în perioada de interdicţie, dacã în AST administratorul drumului a înscris aceastã posibilitate.
(8) Posibilitatea de circulaţie prevãzutã la alin. (7) poate fi acordatã în condiţiile în care:
a) vehiculele fac parte din cele prevãzute la art. 17 alin. (1) şi (2);
b) circulaţia vehiculului cu depãşiri este parte a unei operaţiuni de transport combinat, termenele de livrare fiind condiţionate de un program prestabilit al celorlalte moduri de transport, cu prezentarea de cãtre solicitant a documentelor din care sã rezulte necesitatea respectãrii termenelor.
ART. 32
(1) Operatorul de transport titular al AST eliberate conform art. 10 alin. (2) este obligat sã se informeze cu privire la eventualele restricţii de circulaţie instituite/existente pe traseul ce urmeazã a fi parcurs de vehiculul cu depãşiri.
(2) Obligaţia privind informarea prevãzutã la alin. (1) revine şi operatorului de transport, titular al AST eliberate conform art. 10 alin. (1).
(3) În condiţiile apariţiei, în perioada de valabilitate a AST eliberate conform art. 10 alin. (1), a unor restricţii de circulaţie, operatorul de transport are obligaţia de a solicita emitentului sau subunitãţilor acestuia modificarea parţialã sau totalã a traseului de parcurs.
(4) Modificarea prevãzutã la alin. (3) nu implicã şi recalcularea tarifelor suplimentare. În aceastã situaţie poate fi prelungitã şi perioada de valabilitate a AST, dacã aceasta se justificã.
ART. 33
Vehiculul care circulã cu depãşirea dimensiunilor maxime admise trebuie sã fie echipat cu urmãtoarele dispozitive suplimentare de semnalizare:
a) pe cabina şi în spatele vehiculului sau a încãrcãturii, dupã caz, cu câte un panou de avertizare, amplasat la loc vizibil, cu inscripţia "TRANSPORT EXCEPŢIONAL!" sau "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", având:
(i) lãţimea de cel puţin 25 cm şi lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii) fond reflectorizant de culoare galbenã şi text cu scriere normalã, dreaptã, cu caractere standard, de culoare neagrã, având înãlţimea de minimum 15 cm; se admit numai formate clare ale textului, fãrã efecte de umbrire, înclinare, subliniere sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte texte;
b) douã dispozitive speciale de avertizare luminoasã intermitentã de culoare galbenã, montate pe cabina vehiculului, astfel încât lumina emisã de acestea sã fie vizibilã la o distanţã de cel puţin 100 m din faţã, din spate şi din pãrţile laterale;
c) dacã înãlţimea încãrcãturii nu face vizibile, din spate, dispozitivele prevãzute la lit. b), se instaleazã, suplimentar, în spatele vehiculului sau încãrcãturii, dupã caz, un alt dispozitiv special de avertizare luminoasã intermitentã de culoare galbenã;
d) dispozitivele prevãzute la lit. b) şi c) se menţin în funcţiune pe toatã perioada în care vehiculul se aflã pe partea carosabilã;
e) dacã lãţimea depãşeşte 3,20 m, lumini, catadioptrii sau bandã reflectorizantã de culoare galbenã, elemente montate pe conturul lateral al încãrcãturii, la distanţã de 1,5 m între ele;
f) la depãşirea lãţimii maxime admise a vehiculului sau a încãrcãturii, extremitãţile laterale vor fi semnalizate vizibil, la partea din faţã şi din spate, cu tãbliţe având aplicate benzi din folie reflectorizantã alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exteriorul vehiculului sau al încãrcãturii, având dimensiunile de 42 cm x 42 cm;
g) prevederile lit. a) se aplicã şi pentru vehiculele a cãror masã totalã depãşeşte 80 tone;
h) staţii de emisie-recepţie mobile şi/sau portabile, cu care sã se poatã ţinã legãtura cu personalul atestat, în cazul în care vehiculul trebuie însoţit de un autovehicul de însoţire;
i) mijloace suplimentare de semnalizare rutierã pentru cazurile de staţionare accidentalã pe partea carosabilã.
ART. 34
(1) Pentru însoţirea vehiculelor cu depãşiri, conform prevederilor <>art. 41 alin. (18) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, operatorul de transport solicitã DR participarea echipajelor de poliţie rutierã din cadrul SR şi stabileşte de comun acord cu aceasta un program etapizat de transport.
(2) În cazul vehiculelor cu depãşiri ale cãror caracteristici impun întreruperea temporarã şi localã a circulaţiei, operatorul de transport întocmeşte împreunã cu DR/SR, în baza AST, un program etapizat de transport ce va fi comunicat, în prealabil, emitentului AST şi mass-mediei.
ART. 35
(1) Este obligatorie prezenţa a cel puţin unei persoane specializate pe autovehiculul de însoţire pe toatã perioada circulaţiei vehiculului cu depãşiri; persoana specializatã poate fi şi conducãtor al autovehiculului de însoţire.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), persoana specializatã nu poate fi şi conducãtor auto al autovehicului de însoţire în cazul în care:
a) autovehiculul de însoţire precede vehiculul cu depãşiri, conform prevederilor <>art. 41 alin. (17) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã nu este necesarã şi însoţirea conform prevederilor art. 41 alin. (18) din acelaşi act normativ;
b) AST se elibereazã în baza unui proiect de transport.
(3) În condiţiile în care la efectuarea însoţirii participã douã sau mai multe persoane specializate, persoana aflatã în autovehiculul de însoţire care precede vehiculul cu depãşiri va îndeplini funcţia de coordonator.
ART. 36
(1) Autovehiculul de însoţire se doteazã, obligatoriu, cu:
a) inscripţii sau panou de avertizare, amplasate la loc vizibil atât din faţã, cât şi din spate, cu înscrisul "TRANSPORT EXCEPŢIONAL!" sau "ATENŢIE! GABARIT DEPĂŞIT!", având:
(i) lãţimea de cel puţin 25 cm şi lungimea de cel puţin 100 cm;
(ii) fond reflectorizant de culoare galbenã şi text cu scriere normalã, dreaptã, cu caractere standard, de culoare neagrã, având înãlţimea de minimum 15 cm; se admit numai formate clare ale textului, fãrã efecte de umbrire, înclinare, subliniere sau alte efecte grafice, precum şi inserarea de sigle sau alte texte;
b) douã dispozitive speciale de avertizare luminoasã intermitentã de culoare galbenã, montate pe autovehicul, astfel încât lumina emisã de acestea sã fie vizibilã la o distanţã de cel puţin 100 m din faţã, din spate şi din pãrţile laterale, care vor fi menţinute în funcţiune pe toatã perioada în care se efectueazã însoţirea vehiculului cu depãşiri;
c) marcaje reflectorizante alb-roşu, având o înclinaţie de 45°, descendente spre exterior, având o înãlţime de minimum 25 cm, aplicate pe toatã lãţimea autovehiculului, la partea din faţã şi din spate;
d) baston telescopic pentru mãsurãtori de înãlţime (minimum 8 m) şi ruletã de minimum 20 m lungime sau alte dispozitive omologate pentru mãsurarea dimensiunilor, care sã permitã mãsurarea aceleiaşi game de dimensiuni;
e) staţii de emisie-recepţie mobile şi/sau portabile, cu care sã se poatã ţine legãtura cu vehiculul cu depãşiri însoţit şi/sau cu alte autovehicule de însoţire;
f) paletã sau baston de dirijare fluorescent-reflectorizant.
(2) Responsabilitatea asigurãrii dotãrii prevãzute la alin. (1) şi a funcţionãrii acesteia revine operatorului economic specializat.
ART. 37
(1) Personalul specializat, atestat în vederea însoţirii vehiculelor cu depãşiri are urmãtoarele obligaţii:
a) sã verifice existenţa AST şi respectarea prevederilor înscrise în aceasta din punctul de vedere al:
(i) încadrãrii în perioada de valabilitate;
(ii) corespondenţei dintre masa totalã a vehiculului, stabilitã din documente, şi cea înscrisã în AST;
(iii) corespondenţei dintre dimensiunile înscrise în AST şi cele efective ale vehiculului, prin mãsurare;
(iv) numãrului de circulaţie înscris în AST;
(v) configuraţiei vehiculului cu depãşiri;
(vi) condiţiilor privind însoţirea şi a celorlalte condiţii impuse de emitent prin AST, conform prevederilor art. 6 alin. (2);
b) sã cunoascã dimensiunile piesei/încãrcãturii de transportat şi sã verifice vizual ancorarea acesteia la plecare şi pe parcurs;
c) sã se informeze şi sã cunoascã restricţiile de circulaţie instituite pe traseul de parcurs, printr-o informare prealabilã la administratorul drumului;
d) sã verifice, în prealabil, traseul ce trebuie parcurs şi particularitãţile acestuia;
e) sã stabileascã etapele întregului traseu de parcurs, inclusiv zonele optime pentru parcare, oprire sau staţionare, în funcţie de caracteristicile vehiculului cu depãşiri şi ale traseului;
f) sã dirijeze şi sã opreascã vehiculul cu depãşiri în afara pãrţii carosabile atunci când are neclaritãţi referitoare la parcurgerea unui sector din traseu şi, dupã caz, sã facã o recunoaştere prealabilã a acestui sector;
g) sã evite circulaţia pe vreme nefavorabilã, cu vizibilitate redusã, cu valori ridicate de trafic sau carosabil alunecos;
h) la plecare sã verifice existenţa şi funcţionarea dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depãşiri, prevãzute la art. 33, precum şi cele ale autovehiculelor de însoţire prevãzute la art. 36 alin. (1);
i) sã îl informeze din timp pe conducãtorul auto al vehiculului cu depãşiri despre particularitãţile stãrii pãrţii carosabile şi ale traficului (curbe cu vizibilitate redusã, poduri, depãşiri de vehicule cu deplasare lentã sau staţionate);
j) pe traseu, sã verifice vizual permanenta funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale autovehiculului de însoţire şi sã ia mãsurile de remediere imediatã a deficienţelor constatate;
k) pe traseu, sã verifice vizual permanenta funcţionare a dispozitivelor suplimentare de semnalizare ale vehiculului cu depãşiri şi sã îl informeze pe conducãtorul acestuia despre defecţiunile şi deficienţele constatate, inclusiv cele referitoare la vehicul, la ancorarea mãrfii, la sistemul de iluminare etc;
l) sã dirijeze şi sã opreascã vehiculul cu depãşiri în afara pãrţii carosabile, atunci când în spatele acestuia se formeazã coloanã de vehicule;
m) în cazul staţionãrii, sã se asigure cã vehiculul cu depãşiri este semnalizat corespunzãtor;
n) în cazul staţionarii accidentale pe partea carosabilã, sã asigure semnalizarea pentru avertizarea celorlalţi participanţi la trafic, conform legislaţiei rutiere în vigoare;
o) în cazul formãrii de ambuteiaje/coloane de vehicule datoritã staţionãrii accidentale pe marginea carosabilã, sã anunţe imediat reprezentanţii SR în vederea asigurãrii dirijãrii traficului şi fluidizãrii circulaţiei, precum şi administratorul drumului;
p) sã solicite, ori de câte ori este cazul sau atunci când au avut loc evenimente care pun în pericol siguranţa în circulaţie, sprijinul organelor administraţiei publice locale şi sã respecte recomandãrile fãcute de reprezentanţii acesteia;
q) atât timp cât se aflã pe suprafaţa carosabilului, sã poarte vestã reflectorizantã, indiferent de gradul de iluminare;
r) sã prezinte de fiecare datã, la controlul efectuat de personalul împuternicit sã verifice circulaţia vehiculelor cu depãşiri, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire, în original, precum şi, dupã caz, documentul prevãzut la art. 44 alin. (3);
s) sã respecte toate celelalte condiţii de desfãşurare a circulaţiei vehiculelor cu depãşiri prevãzute de legislaţia în vigoare.
(2) În condiţiile în care personalul specializat constatã cã nu mai sunt îndeplinite toate condiţiile pentru circulaţia vehiculului cu depãşiri, conform prevederilor prezentelor norme, acesta are obligaţia de a dirija şi de a-l opri în afara pãrţii carosabile, pânã la remedierea tuturor deficienţelor constatate. Dacã acestea nu sunt remediate, personalul specializat are obligaţia de a nu mai efectua însoţirea şi de a anunţa emitentul AST cu privire la aceasta.

CAP. IV
Autorizarea operatorilor economici specializaţi pentru însoţirea vehiculelor cu depãşiri, a autovehiculelor de însoţire şi atestarea personalului specializat

ART. 38
(1) Însoţirea vehiculelor care circulã cu depãşiri se realizeazã numai de operatori economici specializaţi, autovehicule de însoţire şi personal specializat.
(2) Autorizarea operatorilor economici şi a autovehiculelor destinate însoţirii, precum şi atestarea personalului se realizeazã, în comun, de cãtre CNADNR SA şi ARR.
ART. 39
Pot fi autorizaţi pentru însoţirea vehiculelor cu depãşiri operatori economici care au în domeniul de activitate transporturile rutiere de mãrfuri şi bunuri sau activitãţi conexe transportului rutier şi care au în dotare cel puţin un autovehicul de însoţire.
ART. 40
(1) În vederea autorizãrii, operatorii economici trebuie sã depunã la CNADNR SA o documentaţie care va cuprinde, în copie, urmãtoarele:
a) certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
b) extras din statutul/regulamentul de organizare din care sã reiasã ca domeniu de activitate transportul rutier de mãrfuri şi bunuri sau activitãţi conexe transportului rutier;
c) certificatul de înmatriculare al autovehiculelor cu care doreşte sã efectueze activitãţi de însoţire sau orice alt document care sã dovedeascã dreptul legal al operatorului economic de a folosi autovehiculele în cauzã;
d) dovada eliberatã de subunitãţile CNADNR SA şi ARR cã cel puţin un autovehicul din cele prevãzute la lit. c) respectã condiţiile privind dotarea, prevãzute la art. 36;
e) documentele de platã ale tarifelor de eliberare a autorizaţiei.
(2) Operatorii economici pot sã desfãşoare activitãţi de însoţire a vehiculelor care circulã cu depãşiri numai în momentul primirii, în original, a autorizaţiei, datã de la care sunt consideraţi operatori economici specializaţi.
(3) Cererea de eliberare a autorizaţiei se proceseazã în maximum 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentaţiei complete la CNADNR SA.
(4) Autorizaţia prevãzutã la alin. (1) se personalizeazã cu:
a) numãrul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale operatorului economic specializat;
c) data eliberãrii şi durata de valabilitate de 5 ani de la data eliberãrii;
d) semnãtura şi ştampila CNADNR SA şi ARR.
(5) În cazul în care CNADNR SA şi ARR nu acordã autorizaţia vor comunica acest fapt operatorului economic, precum şi motivele care au condus la aceastã decizie, în scris, în termenul prevãzut la alin. (3).
(6) Pentru eliberarea autorizaţiei operatorului economic specializat în vederea însoţirii vehiculelor cu depãşiri se achitã în contul CNADNR SA un tarif de 300 lei; din aceastã sumã CNADNR SA va vira 30%, fãrã TVA, în contul ARR.
(7) Lista cu operatorii economici specializaţi este publicã şi se afişeazã pe site-ul CNADNR SA.
ART. 41
(1) Operatorii economici specializaţi au obligaţia de a comunica, în scris, CNADNR SA, în termen de maximum 5 zile lucrãtoare:
a) orice schimbãri în urma cãrora condiţiile de acordare a autorizaţiei nu mai sunt îndeplinite;
b) înstrãinarea sub orice titlu a autovehiculelor de însoţire, cedarea dreptului de folosinţã sau încetarea dreptului legal în baza cãruia acestea sunt folosite.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) lit. b) operatorii economici specializaţi au obligaţia de a depune la CNADNR SA, în acelaşi termen, autorizaţia autovehiculelor, în original.
(3) În situaţia în care operatorul economic specializat nu mai îndeplineşte condiţiile impuse la autorizare, CNADNR SA poate retrage definitiv autorizaţia acordatã sau o poate suspenda, pânã la îndeplinirea condiţiilor impuse la eliberare.
ART. 42
(1) Autorizaţia autovehiculelor de însoţire se elibereazã de cãtre CNADNR SA şi ARR, la cererea scrisã a operatorului economic, în baza procesului-verbal prin care se confirmã îndeplinirea condiţiilor minime de dotare impuse conform art. 36 alin. (1), în termen de maximum 15 zile lucrãtoare de la data solicitãrii.
(2) Procesul-verbal prin care se confirmã îndeplinirea condiţiilor minime de dotare impuse conform art. 36 alin. (1) se întocmeşte pe loc, în momentul verificãrii, şi se semneazã de cãtre personalul subunitãţii CNADNR SA şi ARR, precum şi de reprezentantul operatorului economic, şi este însoţit de fotografii ale autovehiculelor.
(3) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se personalizeazã cu:
a) numãrul autorizaţiei;
b) numele şi datele de identificare ale operatorului economic specializat;
c) numãrul de înmatriculare şi numãrul de identificare al autovehiculului de însoţire;
d) data eliberãrii şi durata de valabilitate de 5 ani de la data eliberãrii;
e) semnãtura şi ştampila CNADNR SA şi ARR.
(4) În vederea constatãrii îndeplinirii condiţiilor minime de dotare a autovehiculelor de însoţire, operatorul economic se adreseazã, în scris, subunitãţilor CNADNR SA care stabilesc, împreunã cu subunitãţile ARR, data verificãrii autovehiculului, în termen de maximum 7 zile lucrãtoare de la data solicitãrii.
(5) În cazul în care CNADNR SA şi ARR nu acordã autorizaţia se comunicã acest fapt solicitantului, precum şi motivele care au condus la aceastã decizie, în scris, în termenul prevãzut la alin. (1).
(6) Pentru eliberarea autorizaţiei pentru autovehiculul de însoţire se achitã în contul CNADNR SA un tarif de 400 lei/autovehicul; din aceastã sumã CNADNR SA vireazã 30%, fãrã TVA, în contul ARR.
(7) Autovehicul de însoţire poate fi utilizat pentru efectuarea acestei activitãţi numai în momentul emiterii, în original, a autorizaţiei.
(8) Lista cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor de însoţire este publicã şi se afişeazã pe site-ul CNADNR SA.
ART. 43
(1) Personalul specializat care desfãşoarã activitatea de însoţire a vehiculelor cu depãşiri trebuie sa fie atestat nominal de cãtre CNADNR SA şi ARR, în urma susţinerii şi promovãrii unui examen de verificare a cunoştinţelor privind legislaţia în domeniu.
(2) La examenul de verificare a cunoştinţelor poate participa orice persoanã cu drept de muncã pe teritoriul României, posesoare a unui permis de conducere a vehiculelor rutiere minimum categoria B, valabil.
(3) Pentru susţinerea examenului prevãzut la alin. (1) se achitã în contul CNADNR SA un tarif de 100 lei/persoanã; din aceastã sumã CNADNR SA vireazã 30%, fãrã TVA, în contul ARR.
(4) Pentru a participa la examen candidaţii depun o cerere scrisã, însoţitã de o copie a:
a) actului de identitate;
b) permisului de conducere deţinut;
c) documentelor de platã a tarifelor de examinare.
(5) Examenul de verificare a cunoştinţelor, de tip grilã, se organizeazã trimestrial de CNADNR SA şi ARR, conform unei proceduri aprobate de conducerea acestora şi care se publicã pe site-ul CNADNR SA.
(6) Pentru candidaţii declaraţi respinşi, la cererea acestora, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data susţinerii examenului, CNADNR SA şi ARR pot organiza o singurã sesiune de reexaminare, fãrã plata unor tarife suplimentare.
(7) Pentru eliberarea atestatelor nominale, candidaţii declaraţi admişi vor achita în contul CNADNR SA un tarif de 200 lei/persoanã; din aceastã sumã CNADNR SA va vira 30%, fãrã TVA, în contul ARR; atestatele nominale se elibereazã începând cu a 15-a zi lucrãtoare de la data absolvirii examenului.
(8) Atestatele prevãzute la alin. (1) se personalizeazã cu:
a) numãrul atestãrii;
b) numele, prenumele şi datele de identificare ale personalului specializat;
c) data eliberãrii şi durata de valabilitate de 5 ani de la data eliberãrii;
d) semnãtura şi ştampila CNADNR SA şi ARR.
(9) Personalul specializat poate efectua activitatea de însoţire a vehiculelor care circulã cu depãşiri numai în momentul primirii, în original, a atestatului.
(10) Lista cu numele personalului specializat, atestat pentru însoţirea vehiculelor cu depãşiri, este publicã şi se afişeazã pe site-ul CNADNR SA.
ART. 44
(1) Personalul specializat poate desfãşura activitatea de însoţire cu autovehiculele de însoţire ale unui operator economic specializat, numai în baza unui contract încheiat cu acesta.
(2) Operatorii economici specializaţi, înscrişi de cãtre emitent în AST, pot utiliza autovehiculele de însoţire ale altor operatori economici specializaţi.
(3) În cazul prevãzut la alin. (2), la bordul autovehiculului de însoţire va fi pãstrat pe toatã durata efectuãrii însoţirii, în original, un document semnat şi ştampilat de administratorul operatorului economic specializat înscris în AST sau de cel al operatorului economic specializat care îl deţine cu orice titlu, document care sã ateste dreptul de utilizare al autovehiculului respectiv pentru efectuarea acestei însoţiri.
ART. 45
(1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, operatorii economici şi personalul de însoţire, autorizaţi conform Normelor privind autorizarea şi efectuarea transporturilor rutiere cu greutãţi şi/sau cu dimensiuni de gabarit ce depãşesc limitele maxime prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobate prin <>Ordinul ministrului transporturilor şi al ministrului de interne nr. 407/991/1999 , cu modificãrile ulterioare, au obligaţia sã depunã la CNADNR SA, în original, autorizãrile deţinute, în vederea preschimbãrii.
(2) În cazul autovehiculelor de însoţire, preschimbarea se realizeazã numai dacã îndeplinesc condiţiile minime de dotare impuse conform art. 36 alin. (1), confirmate prin efectuarea verificãrii prevãzute la art. 42.
(3) Preschimbarea prevãzutã la alin. (1) se realizeazã de cãtre CNADNR SA şi ARR cu titlu gratuit.
(4) La expirarea termenului prevãzut la alin. (1), autorizãrile operatorilor economici şi ale personalului de însoţire nepreschimbate îşi pierd valabilitatea.

CAP. V
Controlul circulaţiei vehiculelor cu depãşiri, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

ART. 46
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale pentru circulaţia vehiculelor cu încãlcarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se efectueazã, în baza prezentãrii legitimaţiei nominale, de cãtre:
a) personalul împuternicit în acest scop de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin ordin al ministrului;
b) personalul împuternicit în acest scop de administratorii drumurilor de interes judeţean şi local, potrivit competenţelor stabilite conform legii;
c) ofiţerii şi agenţii de poliţie rutierã, dupã caz, în lipsa personalului prevãzut la lit. a) şi b).
(2) Controlul în vederea constatãrii contravenţiilor şi aplicãrii sancţiunilor contravenţionale prevãzute la alin. (1) se efectueazã:
a) pe reţeaua de drumuri publice din România;
b) în ACI ale CNADNR SA din ptf şi de pe reţeaua de drumuri de interes naţional din România;
c) în locurile în care vehiculele sunt parcate, oprite sau staţionate pe drumurile publice din România.
(3) Personalul prevãzut la alin. (1) poate reţine AST în cazul încãlcãrii uneia sau mai multor condiţii prevãzute în prezentele norme sau atunci când, din anumite motive, nu mai sunt respectate condiţiile de desfãşurare a circulaţiei vehiculului cu depãşiri. În aceste cazuri vehiculul cu depãşiri va fi retras, obligatoriu, în afara platformei drumului, pânã la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuãrii transportului.
ART. 47
În cadrul activitãţilor de control desfãşurate de personalul prevãzut la art. 46 vehiculele rutiere sunt verificate din punct de vedere al circulaţiei, cu privire la:
a) respectarea maselor maxime admise, prin cântãrire sau din documente;
b) respectarea dimensiunilor maxime admise, prin mãsurare;
c) respectarea restricţiilor de circulaţie;
d) achitarea tarifelor datorate administratorului drumului;
e) existenţa şi valabilitatea AST;
f) respectarea condiţiilor de desfãşurare a circulaţiei vehiculelor cu depãşiri, inclusiv din punctul de vedere al condiţiilor de efectuare a însoţirii.
ART. 48
(1) Verificarea, prin cântãrire, a maselor pe axe şi totalã ale vehiculelor rutiere se realizeazã de personalul prevãzut la art. 46 alin. (1) cu instalaţii care funcţioneazã condiţionat de respectarea prevederilor legale în vigoare privind introducerea pe piaţã şi punerea în funcţiune, precum şi de existenţa şi valabilitatea verificãrilor metrologice, efectuate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) În cazul efectuãrii cântãririi vehiculelor şi a mãsurãrii dimensiunilor acestora nu se aplicã tarife suplimentare, nu se elibereazã AST, nu se impun condiţii pentru însoţire, nu se constatã contravenţii şi nu se aplicã sancţiuni contravenţionale sau complementare dacã depãşirea maselor şi dimensiunilor maxime admise sau a celor autorizate prin AST se înscrie în toleranţele stabilite de autoritãţile prevãzute la art. 5, conform prevederilor legale.
(3) În situaţiile în care instalaţiile prevãzute la alin. (1) nu funcţioneazã, nu pot fi utilizate datoritã caracteristicilor vehiculului cu depãşiri, în lipsa acestora sau în cazul în care amplasamentul de control nu permite verificarea prin cântãrire:
a) masa totalã a vehiculelor se stabileşte din documentele aflate la bordul acestuia, respectiv CMR, carnet TIR, facturã, certificat de înmatriculare etc, fãrã aplicarea toleranţelor;
b) masele pe axe se stabilesc în baza declaraţiei pe propria rãspundere a operatorului de transport.
ART. 49
(1) Pentru circulaţia pe drumurile publice din România a vehiculelor cu mase şi/sau dimensiuni care depãşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise/înscrise în AST contravenientul trebuie sã achite, pe lângã amenda contravenţionalã, şi contravaloarea tarifelor suplimentare:
a) pentru circulaţia cu depãşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise; sau
b) recalculate pentru depãşirile constatate, dacã masele şi/sau dimensiunile sunt mai mari decât cele înscrise în AST.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) se elibereazã AST/o AST complementarã de cãtre administratorul drumului şi se calculeazã/recalculeazã tarifele suplimentare pentru traseul origine - punct de control - destinaţie, aflat în administrarea sa.
(3) Contravaloarea tarifelor prevãzute la alin. (1), înscrisã în procesul-verbal de constatare a contravenţiei, se poate achita şi la ACI din ptf, în cazul drumurilor de interes naţional.
(4) Pentru vehiculele înmatriculate în alte state, aflate în trafic internaţional, la solicitarea CNADNR SA sau a subunitãţilor sale, poliţia de frontierã nu permite ieşirea din România pânã la plata tarifelor datorate CNADNR SA, calculate conform alin. (2).
ART. 50
În cazul în care în ACI din ptf, pe sensul de ieşire din România, pentru vehiculele cu încãrcãturã indivizibilã se constatã cã masele şi/sau dimensiunile înscrise în AST sunt mai mari decât cele efective ale vehiculului, nu se recalculeazã şi nu se restituie diferenţa tarifelor suplimentare achitate.
ART. 51
(1) Odatã cu aplicarea sancţiunilor contravenţionale se pot aplica şi sancţiuni administrative personalului de însoţire specializat şi/sau operatorului economic specializat.
(2) Atestatul personalului specializat pentru a desfãşura activitatea de însoţire a vehiculelor cu depãşiri:
a) se suspendã pentru o perioadã de 30 de zile de la luarea mãsurii, dacã:
(i) însoţeşte vehicule cu depãşiri care nu respectã, din punctul de vedere al dotãrii şi funcţionãrii, condiţiile privind semnalizarea suplimentarã prevãzutã la art. 33;
(ii) însoţeşte vehicule cu depãşiri cu autovehicule autorizate care nu respectã, din punctul de vedere al dotãrii şi funcţionãrii, condiţiile privind semnalizarea suplimentarã prevãzutã la art. 36;
(iii) nu îşi îndeplineşte obligaţiile prevãzute la art. 37 alin. (1) lit. m)-q);
b) se suspendã pentru o perioadã de 90 de zile de la luarea mãsurii, dacã:
(i) însoţeşte vehicule cu depãşiri fãrã AST sau cu depãşirea dimensiunilor înscrise în AST;
(ii) însoţeşte vehicule cu depãşiri cu autovehicule care nu sunt autorizate sau a cãror autorizaţie a fost reţinutã sau suspendatã;
(iii) nu respectã condiţiile privind însoţirea prevãzute la <>art. 41 alin. (15)-(18) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi la art. 35;
(iv) nu deţine, în original, la bordul autovehiculului de însoţire, atestatul nominal propriu şi autorizaţia autovehiculului de însoţire şi, dupã caz, documentul prevãzut la art. 44 alin. (3) sau refuzã sã le prezinte la solicitarea personalului prevãzut la art. 46 alin. (1);
(v) nu dispune deplasarea vehiculului cu depãşiri în spaţii amenajate de oprire, parcare sau staţionare sau, în cazul lipsei acestora, în afara platformei drumului, cu asigurarea condiţiilor de semnalizare şi presemnalizare impuse de legislaţia rutierã în vigoare în cazul fenomenelor meteorologice prevãzute la art. 31 alin. (1);
c) se retrage, fãrã drept de atestare, pentru o perioadã de 12 luni de la luarea mãsurii:
(i) dacã desfãşoarã activitatea de însoţire cu autovehiculele unui operator economic specializat, în lipsa unui contract încheiat cu acesta;
(ii) dacã în decursul a 180 de zile consecutive a fost sancţionat cu 3 suspendãri ale atestatului nominal propriu;
(iii) în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotãrârea unei instanţe de judecatã în sarcina personalului de însoţire specializat.
(3) Autorizaţia autovehiculului de însoţire a vehiculelor cu depãşiri:
a) se suspendã pentru o perioadã de 15 zile de la luarea mãsurii, dacã acesta nu respectã condiţiile privind semnalizarea suplimentarã prevãzutã la art. 36;
b) se suspendã pentru o perioadã de 30 de zile de la luarea mãsurii, dacã:
(i) însoţirea cu autovehiculele de însoţire se efectueazã de cãtre personal care nu este atestat sau al cãrui atestat a fost reţinut/suspendat;
(ii) dacã este utilizat pentru activitatea de însoţire în condiţiile în care autorizaţia i-a fost reţinutã/ suspendatã.
(4) Autorizaţia operatorului economic specializat:
a) se suspendã pentru o perioadã de 90 de zile de la luarea mãsurii, dacã în decursul a 6 luni consecutive au fost suspendate, în 3 rânduri, autorizaţii ale autovehiculelor sale de însoţire;
b) se suspendã pentru o perioadã de 12 luni de la luarea mãsurii:
(i) dacã în decursul a 12 luni consecutive este sancţionat a doua oarã conform lit. a);
(ii) în cazul producerii unor accidente grave, stabilite prin hotãrârea unei instanţe de judecatã în sarcina operatorului economic specializat.
(5) Personalul sau operatorul economic pentru care s-a constatat cã a efectuat activitatea de însoţire a vehiculelor cu depãşiri fãrã a fi atestat sau autorizat, dupã caz, de cãtre CNADNR SA şi ARR pierde dreptul de a solicita atestarea sau autorizarea pentru o perioadã de 36 de luni de la data constatãrii faptelor.
(6) Personalul prevãzut la art. 46 alin. (1) reţine, în vederea suspendãrii, autorizaţiile autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic autorizat şi/sau atestatele personalului specializat, în cazurile prevãzute la alin. (2)-(4) sau atunci când, din alte motive, nu mai sunt respectate condiţiile de desfãşurare a circulaţiei vehiculului cu depãşiri.
(7) În cazurile prevãzute la alin. (6) vehiculul cu depãşiri se retrage, obligatoriu, în afara platformei drumului, pânã la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuãrii transportului.
(8) Remedierea cauzelor care au condus la mãsura prevãzutã la alin. (6) se constatã de cãtre personalul din cadrul instituţiei din care face parte personalul prevãzut la art. 46 alin. (1).
(9) Dacã motivele care au condus la reţinerea, în vederea suspendãrii, a autorizaţiilor autovehiculelor de însoţire ale operatorului economic specializat şi/sau a atestatelor personalului specializat au fost remediate, iar circulaţia vehiculului cu depãşiri se poate desfãşura, în continuare, cu respectarea prevederilor prezentelor norme, personalul prevãzut la art. 46 alin. (1) va elibera o dovadã a documentelor reţinute. În baza acestei dovezi se poate efectua însoţirea vehiculului cu depãşiri, pânã la finalizarea transportului în cauzã.
(10) Documentele reţinute se transmit la CNADNR SA, însoţite de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi, dupã caz, a dovezii prevãzute la alin. (9), în vederea aplicãrii mãsurii de suspendare.
ART. 52
Odatã cu aplicarea amenzilor contravenţionale vehiculul cu depãşiri se imobilizeazã, în condiţii de siguranţã şi securitate a transportului, de cãtre personalul care, potrivit legii, are drept de oprire şi imobilizare a vehiculelor şi, dacã este cazul, se procedeazã la ridicarea plãcuţelor de înmatriculare pânã la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuãrii transportului, pentru:
a) circulaţia cu depãşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor maxime admise, fãrã AST;
b) circulaţia cu depãşiri ale maselor şi/sau ale dimensiunilor autorizate, înscrise în AST;
c) circulaţia cu încãlcarea restricţiilor de circulaţie;
d) efectuarea transporturilor cu nerespectarea condiţiilor înscrise în AST privind numãrul de circulaţie al vehiculului cu aceleaşi caracteristici tehnice, traseul, sensul sau perioadele de efectuare a transportului;
e) nerespectarea condiţiilor de efectuare a transportului înscrise în proiectul de transport;
f) nerespectarea condiţiilor de semnalizare suplimentarã a vehiculului cu depãşiri şi/sau a autovehiculelor de însoţire şi a condiţiilor de însoţire a vehiculului cu depãşiri;
g) însoţirea transporturilor efectuate cu depãşirea masei totale şi/sau a dimensiunilor maxime admise, fãrã AST, sau a dimensiunilor înscrise în AST;
h) refuzul de a supune vehiculul verificãrii prin cântãrire şi/sau mãsurare a dimensiunilor, refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea verificãrii, refuzul de a prezenta documentele privind transportul, sustragerea de la control sau obstrucţionarea controlului, precum şi neoprirea la semnalul regulamentar al personalului cu atribuţii de control;
i) efectuarea de transporturi de mãrfuri care nu sunt indivizibile, cu depãşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise.
ART. 53
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme.


ANEXA 1
la norme

LIMITELE MAXIME DE COMPETENŢĂ
la eliberarea autorizaţiilor speciale de
transport (AST) de cãtre subunitãţile CNADNR SA



Caracteristicile Masele şi dimensiunile maxime ale vehiculelor ce
vehiculelor pot fi autorizate de cãtre subunitãţile CNADNR SA

ACI SDN DRDP EMCATR
Înãlţime (m) 4,5 4,2 5,0 4,5
Lãţime (m) 4,5 3,2 5,0 4,5
Lungime (m) 25,0 25,0 40,0 25,0
Masa totalã (t) 80,0 60,0 100,0 80,0

Masa pe axa simplã (t) - masa maximã pe axa simplã ce poate fi autorizatã,
stabilitã conform art. 15 alin. (1) din norme
Masa pe axa dublã (t) - masa maximã pe axa dublã ce poate fi autorizatã,
stabilitã conform art. 15 alin. (1) din norme
Masa pe axa triplã (t) - masa maximã pe axa triplã ce poate fi autorizatã,
stabilitã conform art. 15 alin. (1) din norme



NOTĂ:
La depãşirea limitei de competenţã a ACI, acestea pot emite AST numai în baza avizului de competenţã eliberat de DRDP în a cãrei subordine funcţioneazã sau, dupã caz, de CNADNR SA.


ANEXA 2
la norme

TERMENELE MAXIME
de soluţionare a cererilor pentru
eliberarea autorizaţiilor speciale de transport (AST)

a) CNADNR SA - 15 zile lucrãtoare de la data depunerii
b) DRDP - 8 zile lucrãtoare de la data depunerii
c) SDN - 4 zile lucrãtoare de la data depunerii
d) ACI - pe loc, dacã nu este necesarã obţinerea avizului de competenţã, sau douã zile lucrãtoare, dacã acesta este necesar
e) EMCATR - pe loc şi numai în cazul celor eliberate în urma controlului efectuat


ANEXA 3
la norme

LISTA VEHICULELOR
exceptate de la plata tarifelor suplimentare
pentru circulaţia vehiculelor cu depãşirea maselor
şi/sau a dimensiunilor maxime admise pe drumurile de
interes judeţean şi drumurile de interes local

1. Vehiculele deţinute de unitãţile Ministerului Apãrãrii Naţionale
2. Vehiculele deţinute de unitãţile subordonate Ministerului Administraţiei şi Internelor
3. Vehiculele deţinute de Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi de cãtre subunitãţile acesteia
4. Vehiculele specializate utilizate în exclusivitate pentru servicii de ambulanţã
5. Vehiculele deţinute de serviciile de urgenţã, astfel cum sunt reglementate prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 363/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare
6. Vehiculele care efectueazã transporturi în interesul NATO sau al Parteneriatului pentru Pace, aşa cum sunt definite prin <>Legea nr. 362/2004 pentru aderarea României la Acordul dintre statele pãrţi la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul forţelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, şi la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internaţionale, înfiinţate în temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952
7. Vehiculele care efectueazã transporturi funerare
8. Vehiculele care efectueazã transporturi în cazul unor calamitãţi sau dezastre naturale

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016