Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 19 iulie 2007  privind transporturile pe caile ferate din Romania, aplicabile operatorilor si beneficiarilor de transport feroviar public de calatori*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 19 iulie 2007 privind transporturile pe caile ferate din Romania, aplicabile operatorilor si beneficiarilor de transport feroviar public de calatori*)

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 16 bis din 9 ianuarie 2008
______________
*) Normã aprobatã de <>Ordinul nr. 655/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16, din data de 19 ianuarie 2008.




Regulament:
"ARTICOLUL 1
Obiectul şi sfera de aplicare

(1) Prezentul regulament are ca obiect stabilirea normelor cu privire la drepturile, obligaţiile şi rãspunderile administratorului şi gestionarilor infrastructurii feroviare, ale operatorilor de transport feroviar şi ale beneficiarilor transporturilor efectuate pe cãile ferate din România. (Norme uniforme cãlãtori 1 şi 2)
(2) Prezentul regulament se aplicã expediţiilor, transporturilor publice de cãlãtori, de mãrfuri şi alte bunuri pe cãile ferate din România, precum şi activitãţilor accesorii acestora.
(3) Prezentul regulament se aplicã, dupã caz, şi transporturilor pe cãile ferate din România, efectuate în interes propriu, precum şi activitãţilor accesorii acestora.
(4) Transporturile publice feroviare se executã pe bazã de contract de transport. (Norme uniforme cãlãtori 3)
(5) În traficul intern, contractul de transport se încheie şi se executã în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale altor reglementãri în vigoare.
(6) În traficul internaţional, contractul de transport se încheie şi se executã şi în conformitate cu acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte.
(7) Efectuarea unui transport militar se desfãşoarã pe baza unei convenţii care va fi încheiatã între operatorul de transport feroviar şi autoritatea respectivã din domeniul apãrãrii naţionale.
(8) Dacã siguranţa naţionalã, siguranţa circulaţiei feroviare şi interesul public o cer, administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare şi/sau operatorul de transport feroviar, conform dispoziţiilor autoritãţilor competente, potrivit legii, pot decide ca:
a) traficul şi/sau serviciul sã fie suspendate pe anumite rute, total sau parţial;
b) unele expediţii sã fie excluse de la transport sau primite numai în anumite condiţii, prestabilite;
c) anumite expediţii sã se bucure de prioritate;
d) transporturile militare sã fie executate neîntrerupt, în caz de necesitate.
(9) Mãsurile prevãzute la alin. (8) trebuie aduse la cunoştinţã celor interesaţi sau fãcute publice, în prealabil, dupã caz."
Norme uniforme cãlãtori 1
Normele uniforme pentru transportul feroviar se aplicã administratorului/gestionarilor de infrastructurã feroviarã, operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori şi beneficiarilor de transport feroviar.
Norme uniforme cãlãtori 2
Normele uniforme stabilesc drepturile, obligaţiile şi rãspunderile administratorului/gestionarilor de infrastructurã feroviarã, operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori şi beneficiarilor de transport feroviar în efectuarea transporturilor pe cãile ferate din România.
Norme uniforme cãlãtori 3
La transportul feroviar de cãlãtori se procurã o legitimaţie de cãlãtorie care conţine câte un bilet pentru fiecare operator de transport feroviar public de cãlãtori în parte, dacã existã încheiatã convenţie între operatorii de transport feroviar public de cãlãtori.

Regulament:
"ARTICOLUL 4
Tarife de transport

(1) Stabilirea sau modificarea tarifelor de transport feroviar de cãlãtori se face conform reglementãrilor legale în vigoare.
(2) Tarifele de transport feroviar de marfã se formeazã liber pe piaţã.
(3) Tarifele de transport feroviar intrã în vigoare dupã publicare şi/sau, în cazul tarifelor de cãlãtori, dupã afişare la casele de bilete şi la celelalte puncte unde se vând legitimaţii de cãlãtorie.
(4) Preţul prestaţiei de transport se stabileşte conform tarifelor operatorilor de transport feroviar în vigoare în momentul încheierii contractului de transport.
(5) Tarifele de transport feroviar se publicã. Tarifele de cãlãtori sunt aduse la cunoştinţã publicã prin afişare în locurile unde se vând legitimaţii de cãlãtorie şi pot fi aduse la cunoştinţã şi prin mijloace de informare în masã. Condiţiile de publicare se vor stabili prin Normele uniforme. (Norme uniforme cãlãtori 4 şi 5)
(6) Operatorii de transport feroviar pot acorda facilitãţi sau reduceri tarifare pe baza prevederilor unor acte normative, numai dacã autoritatea, agentul, respectiv persoana juridicã ce a solicitat facilitatea sau reducerea asigurã compensãrile aferente. (Norme uniforme cãlãtori 6 şi 7)
(7) În scopuri comerciale, pe baza unor convenţii încheiate între operatorii de transport feroviar şi clienţi se pot acorda reduceri tarifare sau se pot practica alte tarife decât cele publicate, cu excepţia transportului feroviar de cãlãtori. Publicarea acestora nu este obligatorie.
(8) Operatorii de transport feroviar de marfã sunt în drept sã perceapã şi alte sume, neprevãzute în tarife, ca urmare a unor costuri suplimentare care cad în sarcina clienţilor. Aceste sume se înscriu distinct pe documentul de transport şi trebuie justificate cu acte doveditoare.
(9) Tarifele, normele şi instrucţiunile de serviciu nu pot deroga de la prevederile prezentului regulament.
(10) Operatorii de transport feroviar de cãlãtori sunt în drept sã perceapã şi alte sume, calculate pe bazã de deviz pentru prestaţii la cererea clientului. Aceste sume se încaseazã pe bazã de facturã sau de alte documente financiare în uz."
Norme uniforme cãlãtori 4
În Mersul trenurilor de cãlãtori, care se editeazã anual, se va publica şi un extras din Regulamentul privind transportul pe cãile ferate din România şi din Normele uniforme privind transporturile pe cãile ferate din România, aplicabile operatorilor şi beneficiarilor de transport feroviar public de cãlãtori.
Norme uniforme cãlãtori 5
5.1. La publicarea tarifelor şi a modificãrilor la acestea, operatorii de transport feroviar public de cãlãtori comunicã şi data de aplicare a acestora.
5.2. Dacã tariful se modificã în timpul transportului, se aplicã tarifele în vigoare la data încheierii contractului de transport.
5.3. În cazul transporturilor feroviare de cãlãtori, la emiterea în tren a legitimaţiilor de cãlãtorie tarifele practicate vor fi cele valabile la data şi ora emiterii acestora, astfel pentru legitimaţiile emise dupã ora 0,00 a zilei în care se modificã tarifele de transport, tarifarea se va face ţinându-se seama de noile tarife.
Norme uniforme cãlãtori 6
6.1. Operatorul de transport feroviar public de cãlãtori va acorda facilitãţile prevãzute de actele normative, cu respectarea prevederilor instrucţiunilor de aplicare, a normelor de aplicare sau prin încheierea de convenţii conform prevederilor legale în vigoare.
6.2. În cazul în care nu se asigurã compensãrile pânã la nivelul tarifului de transport de cãtre autoritatea, agentul, respectiv organizaţia care a solicitat reducerea, potrivit prevederilor actului normativ, operatorii de transport feroviar public de cãlãtori pot dispune mãsuri pentru urmãrirea încasãrii datoriei de la cel care trebuie sã o achite şi încetarea derulãrii contractelor privind transporturile respective.
Norme uniforme cãlãtori 7
Legitimaţiile de cãlãtorie care se folosesc pe baza unor convenţii sau reglementãri se procurã în condiţiile pe care acestea le stabilesc.

Regulament:
"ARTICOLUL 8
Condiţiile de acceptare la transport

Operatorul de transport feroviar efectueazã transporturile de cãlãtori conform prezentului regulament, atât timp cât:
a) transportul este posibil cu agenţii şi mijloacele de transport disponibile, care permit satisfacerea solicitãrilor de transport;
b) transportul nu este împiedicat de împrejurãri pe care operatorul de transport feroviar nu le poate evita şi a cãror înlãturare nu depinde de el. (Norme uniforme cãlãtori 8 şi 9)"
Norme uniforme cãlãtori 8
Dupã plecarea din staţia de pornire, dacã apare o împiedicare la transport pe care operatorul de transport feroviar public de cãlãtori nu o poate evita, iar continuarea cãlãtoriei nu mai este posibilã, operatorul de transport feroviar public de cãlãtori este obligat, la solicitarea acestuia, sã-l transporte pe cãlãtor împreunã cu bagajele sale în staţia iniţialã, fãrã plata tarifului.
Norme uniforme cãlãtori 9
În situaţia prevãzutã la Normele Uniforme Cãlãtori 8, operatorul de transport feroviar public de cãlãtori nu este obligat sã despãgubeascã în vreun fel pe cãlãtor. În aceastã situaţie se restituie tariful pe parcursul rãmas neefectuat, în condiţiile prevãzute în art. 21 din Regulamentul de Transport.

Regulament:
"ARTICOLUL 9
Admiterea la transport. Persoane excluse de la transport.
Admiterea condiţionatã

(1) Sunt admişi la transport cãlãtorii care posedã legitimaţii de cãlãtorie valabile la trenul, ruta şi clasa alese pentru cãlãtorie.
(2) Sunt excluşi de la transport cãlãtorii care nu respectã prezentul regulament şi dispoziţiile operatorului de transport feroviar, fãcute publice. (Norme uniforme cãlãtori 10)
(3) În tren şi în staţie nu se admit sau pot fi evacuate:
a) persoanele care, prin comportare, perturbã ordinea publicã, contravin normelor de conduitã publicã şi bunelor moravuri ori care produc vãtãmãri materialului rulant aparţinând operatorului de transport feroviar sau care nu respectã prevederile prezentului regulament. Aceste persoane nu au dreptul nici la restituirea contravalorii cãlãtoriei;
b) persoanele care, din cauzã de boalã pun în pericol sãnãtatea celorlalţi cãlãtori, în afarã de cazul în care cãlãtoresc cu plata rezervãrii întregului compartiment. Persoanele care s-au îmbolnãvit pe parcurs şi care necesitã intervenţii de urgenţã trebuie sã fie transportate pânã la prima staţie, unde li se acordã îngrijirile necesare. Acestor persoane li se restituie diferenţa dintre tarifele plãtite şi cele aferente pentru parcursul efectuat, pentru legitimaţia de cãlãtorie, în condiţiile prevãzute la art. 21; (Norme uniforme cãlãtori 11)
c) persoanele care insultã sau agreseazã agenţii operatorului de transport feroviar sau ai administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare aflat în timpul serviciului. (Norme uniforme cãlãtori 12)
(4) Transportul bolnavilor contagioşi se reglementeazã prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al ministrului sãnãtãţii publice. (Norme uniforme cãlãtori 13)"
Norme uniforme cãlãtori 10
Cãlãtorul fãrã legitimaţie de cãlãtorie care refuzã plata imediatã a tarifelor de taxare în tren sau prezentarea actului de identitate, în vederea întocmirii procesului verbal de contravenţie, este exclus de la transport, fiind coborât în prima staţie de cale feratã în care trenul are oprire itineraricã.
Norme uniforme cãlãtori 11
Tariful biletelor de cãlãtorie, al diferenţelor de clasã şi al suplimentelor corespunzãtoare categoriei trenului se restituie parţial, în cazul îmbolnãvirii în parcurs, numai pentru distanţa neparcursã.
Norme uniforme cãlãtori 12
12.1. Comportarea necuviincioasã faţã de ceilalţi cãlãtori a persoanelor se trateazã potrivit legii, de agenţii operatorului de transport feroviar public de cãlãtori, respectiv de organele de poliţie.
12.2. Insultarea personalului feroviar aflat în exerciţiul funcţiunii, în cazul în care întruneşte condiţiile infracţiunii de ultraj, se va trata potrivit legii penale.
Norme uniforme cãlãtori 13
13.1. Bolnavii necontagioşi, transportaţi pe targã sau pe cãrucior, pot cãlãtori în vagoanele de cãlãtori clasã, numai pe baza certificatelor medicale, în care se precizeazã acest mod de transport, precum şi faptul cã bolnavul nu suferã de o boalã molipsitoare.
13.2. Bolnavii necontagioşi transportaţi pe targã sau pe cãrucior trebuie sã prezinte atâtea legitimaţii de cãlãtorie valabile la trenul respectiv câte locuri ocupã cu targa sau cu cãruciorul.
13.3. Însoţitorii bolnavului trebuie sã posede legitimaţii de cãlãtorie valabile la trenul respectiv.
Toate aceste legitimaţii pot fi cu tarif întreg, gratuite sau cu reducere.

Regulament:
"ARTICOLUL 10
Mersul trenurilor de cãlãtori şi suspendarea circulaţiei trenurilor
(1) Cãlãtorii sunt transportaţi cu trenuri prevãzute în Mersul trenurilor de cãlãtori, publicat şi afişat în staţii, şi cu trenuri suplimentare. La solicitare, cãlãtorii pot fi transportaţi cu trenuri sau vagoane special comandate, cu achitarea tarifelor aferente cererii. (Norme uniforme cãlãtori 14-16)
(2) Operatorul de transport feroviar şi/sau administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare, dupã caz, trebuie sã aducã la cunoştinţã publicului suspendarea sau anularea unor trenuri ori a circulaţiei trenurilor, prin mass-media şi afişare în staţii.
(3) Întârzierea trenurilor se aduce de îndatã la cunoştinţã publicului de cãtre administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare, prin afişare în staţii şi/sau prin instalaţiile de avizare, precum şi prin informarea verbalã a cãlãtorilor de cãtre agenţi, dupã caz. (Norme uniforme cãlãtori 17)
(4) Condiţiile în care se pot efectua cãlãtoriile şi serviciile oferite cãlãtorilor sunt prevãzute în Mersul trenurilor de cãlãtori şi, dupã caz, în Normele uniforme sau în reglementãrile proprii ale operatorilor de transport feroviar. (Norme uniforme cãlãtori 18 şi 19)
(5) Când, din cauza întârzierii trenului, cãlãtorul nu prinde trenul de legãturã prevãzut pentru continuarea cãlãtoriei, pentru care posedã legitimaţie de cãlãtorie, operatorul de transport feroviar este obligat sã-l transporte cu bagajele sale, fãrã a percepe noi tarife, cu primul tren de acelaşi rang sau de rang inferior, pe aceeaşi rutã sau pe altã rutã, astfel încât acesta sã ajungã la destinaţie cu întârzierea cea mai micã, cu respectarea prevederilor Normelor uniforme sau ale reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar. (Norme uniforme cãlãtori 20)
(6) În cazul suspendãrii circulaţiei unui tren, dacã acest fapt nu a fost fãcut cunoscut înainte de plecarea din staţia de pornire, iar cãlãtorul nu doreşte sã continue cãlãtoria cu alte trenuri sau pe alte rute, operatorul de transport feroviar este obligat sã-l aducã înapoi la staţia de plecare, cu primul tren în circulaţie, fãrã platã, restituindu-i-se tarifele plãtite pentru transportul neefectuat. (Norme uniforme cãlãtori 21 şi 22)
(7) Dacã întreruperea sau suspendarea circulaţiei unui tren a fost anunţatã în ziua anterioarã plecãrii din staţia de pornire, cãlãtorii vor plãti tarifele aferente rutei ocolitoare. (Norme uniforme cãlãtori 23)
(8) În cazul în care circulaţia trenurilor de cãlãtori se întrerupe ca urmare a stãrii necorespunzãtoare a infrastructurii feroviare, administratorul/gestionarii infrastructurii feroviare vor organiza, în condiţiile tehnice existente, un serviciu de transport pentru cãlãtori şi bagaje cu alte vehicule pe cheltuiala lor, pânã la destinaţie sau pânã la primul punct de legãturã pentru continuarea cãlãtoriei cu trenul. Dupã constatarea cauzei care a condus la întreruperea circulaţiei, administratorul/gestionarii infrastructurii feroviare îşi vor recupera cheltuielile cu transportul cãlãtorilor şi al bagajelor acestora de la cei responsabili de deteriorarea infrastructurii.
(9) Cãlãtorul poate amâna cãlãtoria dacã prezintã legitimaţia pentru viza de amânare în termenul prevãzut în Normele uniforme. Dacã se utilizeazã un tren sau servicii cu tarife mai mari, cãlãtorul va plãti diferenţa de tarif. (Norme uniforme cãlãtori 24)
(10) Cãlãtorul poate renunţa la cãlãtorie dacã prezintã legitimaţia pentru viza de neutilizare în termenul prevãzut în Normele uniforme. (Norme uniforme cãlãtori 25)
(11) Prin aceste dispoziţii nu se prelungeşte durata legitimaţiilor de cãlãtorie al cãror timp de întrebuinţare este determinat prin Normele uniforme."
Norme uniforme cãlãtori 14.
Vagoane special comandate.
14.1. Atunci când cererile de transport nu pot fi asigurate prin capacitatea de transport pusã la dispoziţie în planul de mers tren, dacã posibilitãţile de exploatare şi disponibilitãţile de material rulant permit, la cerere, se pot pune la dispoziţie vagoane de cãlãtori pentru transportul cãlãtorilor în grupuri organizate.
14.2. Vagoanele special comandate se ataşeazã la trenurile de cãlãtori în circulaţie, cu respectarea condiţiilor tehnice şi de exploatare.
14.3. Comandarea vagoanelor speciale se face prin cerere scrisã adresatã operatorului de transport feroviar public de cãlãtori.
14.4. În cerere se vor indica numãrul cãlãtorilor de transportat, categoria de vagon doritã, relaţia de transport, modalitatea de platã a tarifelor aferente prestaţiei, data de executarea a transporturilor şi trenurile la care se solicitã ataşarea de vagoane.
14.5. Condiţiile privind executarea transporturilor cu vagoane special comandate, respectiv:
a) termenele pentru executare a transporturilor;
b) posibilitãţile tehnice şi de exploatare;
c) tarifarea transporturilor;
d) urgentarea execuţiei transporturilor;
e) renunţarea la transport;
f) penalitãţile şi despãgubirile;
g) plata prestaţiei;
h) eliberarea documentelor de transport;
se stabilesc de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori prin reglementãri proprii.
14.6. Pentru vagoanele de dormit, cuşetã, bar şi restaurant cererea se transmite cãtre societatea comercialã prestatoare de servicii cu aceste categorii de vagoane.
14.7. Modul de tarifare a vagoanelor special comandate se stabileşte de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori prin reglementãri proprii.
Norme uniforme cãlãtori 15.
Trenuri special comandate.
15.1. Solicitãrile de transport pentru grupurile mari de cãlãtori, care nu pot fi executate cu vagoane special comandate, ataşate la trenurile în circulaţie, se pot onora cu trenuri special comandate având în compunere vagoane de cãlãtori sau automotoare.
15.2. Operatorul de transport feroviar public de cãlãtori poate aproba punerea la dispoziţie de trenuri special comandate, dacã planul grafic de circulaţie şi disponibilitãţile de material rulant permit.
15.3. Comandarea transporturilor cu trenuri speciale se face în aceleaşi condiţii ca şi pentru vagoanele special comandate.
15.4. Condiţiile privind executarea transporturilor cu trenuri special comandate se stabilesc de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori prin reglementãri proprii.
15.5. Modul de tarifare a trenurilor special comandate se stabileşte de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori prin reglementãri proprii.
Norme uniforme cãlãtori 16
16.1. Cererile de vagoane special comandate, trenuri special comandate şi rezervãri de locuri/compartimente/vagoane la trenurile în circulaţie, pentru filmãri cu caracter publicitar, artistic, documentar, altele decât cele care susţin interesul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori, se pot onora de cãtre acesta cu respectarea legislaţiei în vigoare.
16.2. Comandarea acestor prestaţii se poate face prin cerere scrisã adresatã operatorului de transport feroviar public de cãlãtori. În cerere se va indica data executãrii prestaţiei, felul prestaţiei - vagon special, tren special sau rezervare la un tren în circulaţie, categoria vagoanelor, locaţia unde se executã filmarea - relaţia de transport, staţia cf sau numãrul trenului -, scopul filmãrii, orare, durata executãrii filmãrii şi alte elemente de care depinde executarea prestaţiei.
16.3. Condiţiile privind executarea acestor prestaţii se stabilesc de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori prin reglementãri proprii.
Norme uniforme cãlãtori 17
Agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori care deserveşte trenurile de cãlãtori are obligaţia sã informeze, imediat, publicul cãlãtor cu privire la cauzele care au condus la întreruperea circulaţiei trenului, la circulaţia întârziatã sau la circulaţia pe o altã rutã. Publicul cãlãtor va fi informat permanent despre evoluţia stãrii de fapt în care se aflã trenul în cauzã pe tot parcursul şi cu ocazia reviziei de bilete.
Norme uniforme cãlãtori 18
Tarifele sunt diferenţiate în funcţie de vitezele de circulaţie şi de gradul de confort pe diferitele niveluri de tarifare. Categoriile de trenuri care se grupeazã prin tarife sunt urmãtoarele:
18.1. trenuri de persoane;
18.2. trenuri accelerate;
18.3. trenuri rapide;
18.4. trenuri intercity;
18.5. trenuri special comandate.
Norme uniforme cãlãtori 19
Pentru transportul cãlãtorilor se folosesc:
19.1. vagoane clasã compartimentate clasa 1 şi/sau clasa a 2-a;
19.2. vagoane clasã tip salon clasa 1 şi/sau clasa a 2-a;
19.3. automotoare şi remorci de automotoare clasa 1 şi/sau clasa a 2-a;
19.4. vagoane de dormit clasa 1 - cu 2 paturi în cabinã - şi/sau clasa a 2-a - cu 3 paturi în cabinã;
19.5. vagoane cuşetã - cu 4 sau 6 paturi în cabinã.
Norme uniforme cãlãtori 20
Dacã, pentru a ajunge la destinaţie, pânã la urmãtorul tren de acelaşi rang sau de rang inferior sunt mai mult de 6 ore sau acestea circulã dupã ora 24,00 a zilei în care era trenul de legãturã - staţia Bucureşti - Nord este închisã între orele 00,00 - 04,00 pentru curãţenie - cãlãtorul poate folosi primul tren în circulaţie, chiar dacã acesta este de rang superior, fãrã achitarea de tarife suplimentare. Dacã se foloseşte un tren de rang superior şi i se asigurã loc rezervat, nu se plãteşte costul tichetului de rezervare.
Norme uniforme cãlãtori 21
21.1. Când cãlãtorul cere înapoierea sa şi a bagajelor sale la staţia de pornire, cãlãtoria se efectueazã pe baza legitimaţiei de dus. În acest caz agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori din staţia de întrerupere va face valabilã legitimaţia de cãlãtorie pentru înapoiere. Restituirea tarifelor plãtite pentru distanţa neefectuatã se face la staţia de pornire, conform prevederilor din tarifele operatorului de transport feroviar public de cãlãtori.
21.2. Dacã din cauza suspendãrii circulaţiei unui tren, legãtura nu mai poate avea loc şi cãlãtorul doreşte sã-şi continue cãlãtoria, operatorul de transport feroviar public de cãlãtori este obligat sã îl transporte cu bagajele sale, fãrã plata diferenţelor, cu un tren care circulã în aceeaşi direcţie chiar pe rutã ocolitoare, cu respectarea prevederilor de la Norme Uniforme Cãlãtori 20.
Norme uniforme cãlãtori 22
22.1. Imediat ce s-a produs o întrerupere de circulaţie, agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori din staţia unde s-a produs întreruperea trebuie sã informeze cãlãtorii sosiţi în aceastã staţie cu privire la posibilitãţile existente pentru continuarea cãlãtoriei şi despre modul cum este organizatã vizarea legitimaţiilor de cãlãtorie.
22.2. Legitimaţiile de cãlãtorie trebuie sã poarte una dintre urmãtoarele vize, sub semnãtura agentului operatorului de transport feroviar public de cãlãtori şi ştampila rotundã sau o altã ştampilã special destinatã acestui scop:
a) "Întrerupt circulaţia, telegrama nr. .... din ............, valabil pentru înapoiere la staţia de pornire";
b) "Întrerupt circulaţia, telegrama nr. .... din ................, valabil pe ruta ..... sau cu trenul ..... din ..........";
c) "Întrerupt circulaţia, telegrama nr. ..... din ..........., se va restitui costul pentru distanţa ...............".
Norme uniforme cãlãtori 23
23.1. Operatorii de transport feroviar public de cãlãtori sunt obligaţi sã-i anunţe pe cãlãtori, înainte de plecare, despre întreruperile de circulaţie produse pe reţea sau despre suspendarea circulaţiei trenurilor pe anumite parcursuri. Anunţarea se face prin afişe la ghişeele de bilete şi prin alte mijloace - televiziune, radio - şi alte modalitãţi de avizare.
23.2. Cãlãtorii care posedã legitimaţii de cãlãtorie eliberate anticipat datei când s-a întrerupt circulaţia trenurilor, vor fi transportaţi la staţia de destinaţie pe noua rutã de circulaţie a trenului, fãrã plata diferenţei de rutã, legitimaţiile de cãlãtorie fiind valabile la trenul respectiv.
Norme uniforme cãlãtori 24
24.1. Amânarea cãlãtoriei impune prezentarea obligatorie a legitimaţiei de cãlãtorie, în termen de cel mult o orã dupã plecarea trenului pentru care aceasta a fost emisã, la agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori, pentru obţinerea vizei aferente.
24.2. Amânarea cãlãtoriei la agenţiile de voiaj cf impune prezentarea legitimaţiei de cãlãtorie, înainte de ora de plecare a trenului pentru care aceasta a fost emisã, la ghişeul special afectat pentru aceasta, din agenţia de voiaj, sau la şeful de agenţie, pentru obţinerea vizei aferente.
Norme uniforme cãlãtori 25
Renunţarea la cãlãtorie impune prezentarea obligatorie a legitimaţiei de cãlãtorie, în termen de cel mult o orã de la plecarea trenului din staţie, la ghişeul special afectat pentru aceasta, din staţie sau agenţia de voiaj ori la agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori/şeful agenţiei de voiaj, pentru obţinerea vizei aferente.

Regulament:
"ARTICOLUL 11
Legitimaţiile de cãlãtorie şi durata valabilitãţii lor

(1) Orice legitimaţie de cãlãtorie trebuie sã conţinã menţiunile prevãzute în Normele uniforme. (Norme uniforme cãlãtori 26-28)
(2) Legitimaţiile de cãlãtorie se obţin de la staţii, agenţii, de la agenţi autorizaţi, de la agenţii operatorilor de transport din trenuri sau prin mijloace electronice, în condiţiile stabilite de operatorul de transport feroviar.
(3) Tarifele pentru legitimaţiile de cãlãtorie obţinute de la agenţii operatorilor de transport din trenuri, pot fi mai mari decât cele de la casele de bilete din staţii, în condiţiile stabilite de operatorul de transport feroviar.
(4) Cãlãtorul trebuie sã verifice pe loc, la primirea legitimaţiei de cãlãtorie, dacã aceasta corespunde cererii sale.
(5) Vânzarea legitimaţiilor de cãlãtorie de cãtre persoane neautorizate nu este permisã. Legitimaţiile de cãlãtorie gãsite în aceste cazuri vor fi anulate, iar cãlãtorii vor fi consideraţi ca fãrã legitimaţie de cãlãtorie şi trataţi corespunzãtor. Persoanele neautorizate care revând legitimaţii de cãlãtorie vor fi tratate drept contraveniente.
(6) Cedarea legitimaţiilor de cãlãtorie nominale sau cu tarife reduse altor persoane care nu au dreptul la acestea este interzisã. Persoanele care cedeazã legitimaţiile de cãlãtorie sunt considerate contraveniente. Legitimaţiile gãsite în aceastã situaţie sunt reţinute de personalul de tren, iar cãlãtorii în cauzã vor fi consideraţi fãrã legitimaţie de cãlãtorie şi trataţi corespunzãtor.
(7) Operatorul de transport feroviar va face publice normele de utilizare şi duratele de valabilitate a legitimaţiilor de cãlãtorie."
Norme uniforme cãlãtori 26
Orice legitimaţie de cãlãtorie trebuie sã conţinã, în mod obligatoriu, urmãtoarele menţiuni:
26.1. seria, numãrul şi elemente de securizare;
26.2. parcursul;
26.3. clasa;
26.4. tariful;
26.5. datele de valabilitate - anul, luna, ziua, eventual timpul şi altele asemenea.
Norme uniforme cãlãtori 27
Pe legitimaţiile de cãlãtorie care trebuie sã conţinã timpul, acesta se va menţiona astfel:
27.1. timpul 1, când plecarea trenului are loc între orele 0,01 - 6,00;
27.2. timpul 2, când plecarea trenului are loc între orele 6,01 - 12,00;
27.3. timpul 3, când plecarea trenului are loc între orele 12,01 - 18,00;
27.4. timpul 4, când plecarea trenului are loc între orele 18,01 - 24,00, ale zilei respective.
În afarã de aceste menţiuni obligatorii, unele legitimaţii de cãlãtorie mai pot conţine şi alte menţiuni ajutãtoare în legãturã cu modul lor de utilizare, precum: numele cãlãtorului, fotografia, etc.
Norme uniforme cãlãtori 28
28.1. Fiecare operator de transport feroviar public de cãlãtori îşi va stabili modele proprii de legitimaţii de cãlãtorie, legitimaţii care trebuie sã respecte menţiunile obligatorii prevãzute de prezentele Norme Uniforme Cãlãtori.
28.2. Legitimaţiile de cãlãtorie sunt valabile de la data indicatã de casier prin compostare, vizare sau înscriere pentru începerea cãlãtoriei şi pânã în momentul când trenul cu care s-a început cãlãtoria - respectiv ultimul tren direct de legãturã - ajunge în staţia de destinaţie, valabilitatea prelungindu-se cu timpul de întrerupere la care, eventual, dã dreptul legitimaţia de cãlãtorie respectivã.

Regulament:
"ARTICOLUL 12
Ocuparea şi rezervarea locurilor

(1) Cãlãtorul poate ocupa loc în tren, respectând dreptul la clasã şi serviciile asigurate prin legitimaţia sa de cãlãtorie.
(2) La trenurile cu regim de rezervare a locurilor, cãlãtorul poate ocupa numai locurile înscrise în legitimaţia de cãlãtorie.
(3) Modalitãţile de rezervare a locurilor în trenuri sunt reglementate de operatorul de transport feroviar şi aduse la cunoştinţã publicului cãlãtor prin Mersul trenurilor de cãlãtori.
(4) În condiţiile stabilite prin Normele uniforme sau prin reglementãrile proprii ale operatorilor de transport feroviar, cãlãtorul poate sã utilizeze un loc la o clasã superioarã, servicii superioare ori un tren de categorie superioarã celor indicate pe legitimaţia de cãlãtorie sau poate cere sã i se modifice itinerarul, cu achitarea diferenţelor tarifare. (Norme uniforme cãlãtori 29 şi 30)
(5) Cãlãtorul care nu poate obţine loc şi nu consimte sã cãlãtoreascã în picioare are dreptul sã cearã restituirea contravalorii legitimaţiei de cãlãtorie pentru parcursul neefectuat, amânarea cãlãtoriei sau sã plãteascã diferenţa pentru cãlãtoria la o clasã superioarã, conform prevederilor Normelor uniforme ori ale reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar. (Norme uniforme cãlãtori 31)
(6) În cazul în care cãlãtorul nu poate ocupa locul rezervat potrivit legitimaţiei de cãlãtorie, agentul operatorului de transport feroviar este obligat sã îi asigure alt loc, în limita locurilor disponibile din tren, conform prevederilor Normelor uniforme sau reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar. În cazul în care nu i se poate asigura loc, se restituie tariful tichetului de rezervare. Cererea de restituire a tarifului se adreseazã operatorului de transport feroviar, care suportã şi cheltuielile de transmitere a acestuia prin poştã. (Norme uniforme cãlãtori 32)
(7) La trenurile fãrã regim de rezervare, în condiţiile Normelor uniforme sau ale reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar, se pot rezerva compartimente întregi. (Norme uniforme cãlãtori 33)"
Norme uniforme cãlãtori 29
Pentru cãlãtoria cu tren de rang superior cãlãtorul trebuie sã posede legitimaţie de cãlãtorie valabilã la trenul respectiv pentru clasa şi relaţia pe care circulã.
29.1. Când un cãlãtor utilizeazã mai mult de un tren de rang superior pentru deplasarea între staţia de plecare şi staţia de destinaţie, suplimentul de tren se va tarifa pentru fiecare tren în parte, indiferent de rangul acestuia - accelerat, rapid sau intercity.
29.2. În cazul în care se utilizeazã trenuri succesive de acelaşi rang se va tarifa un singur supliment de tren pentru întreaga distanţã pe care se utilizeazã trenurile succesive.
29.3. Tichetul de rezervare a locului se încaseazã pentru fiecare tren în parte, dupã caz.
Norme uniforme cãlãtori 30
30.1. Cãlãtorii care doresc sã cãlãtoreascã:
a) la o clasã superioarã, trebuie sã plãteascã diferenţã de clasã;
b) pe o ruta mai lungã, trebuie sã plãteascã diferenţã de rutã;
c) cu un tren de categorie superioarã, trebuie sã plãteascã diferenţã de tren de categorie superioarã.
30.2. Aceste diferenţe de tarif pot fi cerute la staţia de pornire, la o staţie din parcurs sau la agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori care deserveşte acel tren.
Norme uniforme cãlãtori 31
31.1. În cazul pierderii trenului sau al lipsei locului în trenul respectiv, cãlãtorul are dreptul sã cearã restituirea tarifului plãtit, viza pentru amânarea cãlãtoriei sau cãlãtoria la o clasã superioarã cu achitarea diferenţelor tarifare, cu respectarea condiţiilor prevãzute în reglementãrile proprii ale operatorului de transport feroviar public de cãlãtori.
31.2. De asemenea, în cazul în care cãlãtorul doreşte sã cãlãtoreascã cu un tren care circulã înainte de trenul pentru care şi-a procurat legitimaţia de cãlãtorie, are dreptul sã cearã viza pentru anticiparea cãlãtoriei, indiferent de data pentru care aceasta a fost emisã.
31.3. Viza pentru amânarea sau anticiparea cãlãtoriei nu anuleazã dreptul de întrerupere dat de legitimaţia de cãlãtorie respectivã.
a. Prin amânarea cãlãtoriei nu se prelungeşte termenul de valabilitate al legitimaţiilor cu duratã fixã - bilet de cãlãtorie grup, bilet de cãlãtorie circuit, bilet de cãlãtorie dus/întors etc.;
b. Viza de anticipare nu se acordã pentru legitimaţiile de cãlãtorie cu duratã fixã - abonamente, cartea VSD etc.
Norme uniforme cãlãtori 32
În situaţiile în care operatorul de transport feroviar public de cãlãtori este nevoit, datoritã situaţiilor din exploatare, sã modifice compunerea trenurilor de cãlãtori sau tipul vagoanelor/automotoarelor din compunerea trenurilor, acesta este obligat sã redistribuie, pe locuri libere, cãlãtorii care au procurat deja legitimaţii de cãlãtorie. Agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori va înscrie pe verso-ul legitimaţiei de cãlãtorie noul loc ocupat de cãlãtor, urmat de menţiunea "redistribuit".
Norme uniforme cãlãtori 33
33.1. În staţiile de îndrumare a trenurilor fãrã regim de rezervare pe întreaga distanţã sau a vagoanelor directe se pot rezerva, dacã posibilitãţile traficului permit, compartimente întregi. Compartimentele rezervate se eticheteazã de staţia respectivã indicându-se legitimaţia emisã. Persoanele care ocupa efectiv locuri în compartimentul rezervat pot prezenta orice fel de legitimaţie de cãlãtorie - gratuite, cu reducere, tarif integral - valabile la trenul respectiv, însã completarea pânã la numãrul de locuri din compartiment se face numai cu achitarea tarifului integral valabil la trenul şi clasa respectivã.
33.2. În cazul în care compartimentul nu se ocupã pânã în momentul plecãrii trenului, rezervarea fãcutã se considerã anulatã. Locurile din compartiment se pun la dispoziţie publicului cãlãtor imediat dupã plecarea trenului.
33.3. Pentru trenurile care circulã cu regim de rezervare facultativã a locurilor pe o anumitã distanţã, se pot rezerva locuri cu urcare din staţiile de pe parcursul pe care trenul circulã fãrã regim de rezervare, cu achitarea tichetului de rezervare. Rezervarea locului se poate face în perioada de anticipare a vânzãrii, mai puţin în ziua plecãrii trenului.

Regulament:
"ARTICOLUL 13
Reduceri din tarifele de cãlãtori

(1) Copiii pânã la vârsta de 5 ani împliniţi, pentru care nu se cere un loc separat, se transportã gratuit, fãrã legitimaţie de cãlãtorie.
(2) Copiii pânã la vârsta de 10 ani împliniţi plãtesc 50% din tariful de transport şi din suplimentul de tren, având drept la loc separat. La trenurile cu locuri rezervate plãtesc şi tariful integral al tichetului.
(3) Operatorul de transport feroviar poate acorda reduceri comerciale, reglementate prin tarife şi aduse la cunoştinţã publicului cãlãtor prin publicare, conform art. 4 alin. (5). (Norme uniforme cãlãtori 34)
(4) Nici o reducere acordatã de operatorul de transport feroviar nu se mai poate aplica legitimaţiilor de cãlãtorie care se bucurã deja de o reducere din tariful întreg.
(5) Cãlãtorii care beneficiazã de reduceri trebuie sã prezinte, la cererea agentului operatorului de transport feroviar, dovada cã pot beneficia de reducerile respective. Cãlãtorii care nu fac dovada cã pot beneficia de reducerile respective vor fi consideraţi contravenienţi şi vor fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile legale."
Norme uniforme cãlãtori 34.
Operatorul de transport feroviar public de cãlãtori poate acorda şi alte reduceri de tarife, care constau în "oferte speciale" de cãlãtorie pe perioade limitate de timp sau cu ocazia unor evenimente deosebite, reduceri ce se stabilesc de fiecare operator de transport feroviar public de cãlãtori în parte şi sunt aduse la cunoştinţa publicului cãlãtor.

Regulament:
"ARTICOLUL 14
Dreptul la transport

(1) Cãlãtorul trebuie sã posede o legitimaţie de cãlãtorie valabilã la data, trenul, clasa şi serviciul utilizat, obţinutã conform reglementãrilor în vigoare. Celor care contravin acestei prevederi, operatorul de transport feroviar nu le recunoaşte niciun drept şi nu rãspunde de eventualele daune suferite de aceştia.
(2) Cãlãtorul este obligat sã pãstreze legitimaţia de cãlãtorie asupra sa în tot timpul cãlãtoriei şi sã o prezinte pentru verificare, la cerere, agentului operatorului de transport feroviar împuternicit în acest scop.
(3) Legitimaţiile de cãlãtorie care prezintã modificãri necertificate, conform prevederilor Normelor uniforme sau ale reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar, nu sunt valabile şi sunt retrase de agenţii operatorului de transport feroviar. (Norme uniforme cãlãtori 35)
(4) Cãlãtorul care nu prezintã în tren o legitimaţie de cãlãtorie valabilã este obligat sã plãteascã tariful de taxare în tren. În cazul în care refuzã plata tarifului de taxare în tren, este considerat contravenient şi tratat potrivit legii.
(5) Cãlãtorii contravenienţi care nu pot fi legitimaţi pentru întocmirea procesului-verbal de contravenţie se predau organelor de ordine publicã în prima staţie de pe traseu, unde acestea existã, pentru identificare şi sancţionare.
(6) Verificarea legitimaţiilor de cãlãtorie în tren, în timpul staţionãrii în staţii, se reglementeazã prin reglementãrile proprii ale operatorilor de transport feroviar."
Norme uniforme cãlãtori 35
35.1. Sunt admise ca modificãri certificate pe legitimaţiile de cãlãtorie de cãtre agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori cele fãcute în legãturã cu anticiparea/amânarea cãlãtoriei, valabilitatea pe altã rutã, în condiţiile prezentelor norme sau a reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori.
35.2. Cãlãtorii care prezintã legitimaţii de cãlãtorie cu alte modificãri decât cele prezentate la pct. 35.1 sunt consideraţi ca fiind fãrã legitimaţie de cãlãtorie şi vor fi trataţi dupã tariful biletelor de cãlãtorie cu taxare în tren.

Regulament:
"ARTICOLUL 15
Întreruperea cãlãtoriei

(1) Legitimaţia de cãlãtorie dã dreptul, de regulã, la o singurã întrerupere a cãlãtoriei, care trebuie sã se încadreze în minimum 24 de ore de la plecarea trenului cu care a sosit cãlãtorul sau de la plecarea primului tren de legãturã de acelaşi rang. Excepţiile sunt prevãzute în reglementãrile proprii ale operatorilor de transport feroviar. (Norme uniforme Cãlãtori 36)
(2) Condiţiile în care se acordã întreruperea cãlãtoriei sunt stabilite prin reglementãri proprii ale operatorilor de transport feroviar."
Norme uniforme cãlãtori 36
Prin întreruperea cãlãtoriei nu se prelungeşte termenul de valabilitate al legitimaţiilor cu duratã fixã - abonamente, cartea VSD etc.

Regulament:
"ARTICOLUL 17
Bagaje de mânã

(1) Cãlãtorul poate sã ia cu el în vagoanele de cãlãtori, în mod gratuit, bagaje de mânã. Bagajele de mânã trebuie sã fie uşor de manipulat şi bine ambalate, astfel încât sã nu fie posibilã scurgerea conţinutului, avarierea sau murdãrirea vagoanelor ori incomodarea celorlalţi cãlãtori.
(2) Fiecare cãlãtor dispune, pentru bagajele sale de mânã, doar de spaţiul situat deasupra locului pe care îl ocupã sau de un spaţiu echivalent în boxa pentru bagaje a vagoanelor. Masa totalã a bagajelor de mânã admisã pentru fiecare loc ocupat este de 30 kg. (Norme uniforme cãlãtori 37)
(3) În vagoanele de cãlãtori nu pot fi introduse ca bagaje:
a) materiile şi obiectele excluse de la transportul de bagaje;
b) obiectele de naturã sã stânjeneascã sau sã incomodeze cãlãtorii ori sã cauzeze o pagubã cãlãtorilor, operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructurã feroviarã;
c) obiectele interzise prin actele normative ale autoritãţilor administrative;
d) vietãţile, potrivit art. 18.
(4) Operatorul de transport feroviar are dreptul sã se asigure pentru motive întemeiate, în prezenţa cãlãtorului, de natura obiectelor introduse în vagoanele de cãlãtori sau în spaţiile acestuia. Aceasta nu dã dreptul operatorului de transport feroviar sã percheziţioneze bagajele cãlãtorului, decât cu acordul acestuia din urmã. Dacã nu este posibil sã se identifice persoana deţinãtoare a obiectelor supuse verificãrii, operatorul de transport feroviar efectueazã verificarea în prezenţa organelor de ordine publicã.
(5) Supravegherea obiectelor pe care cãlãtorul le ia cu el în vagon revine acestuia.
(6) Cãlãtorul este rãspunzãtor de orice pagubã cauzatã de obiectele şi vietãţile pe care le ia cu el în vagon.
(7) Aceste dispoziţii nu influenţeazã rãspunderea pe care o poate avea operatorul de transport feroviar, potrivit art. 22.
(8) Bagajele de mânã care depãşesc condiţiile impuse prin alin. (2) se trateazã conform reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar.
(9) Reglementãrile privind bagajele uitate în tren vor fi cuprinse în Normele uniforme, precum şi în reglementãrile proprii ale operatorului de transport feroviar, care vor fi aduse la cunoştinţã cãlãtorilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (Norme uniforme cãlãtori 38)"
Norme uniforme cãlãtori 37
În vagoanele de clasa a 2-a cãlãtorul poate sã-şi ia, în plus, şi o pereche de schiuri, dacã nu îi incomodeazã pe ceilalţi cãlãtori.
Norme uniforme cãlãtori 38
Bagajele uitate în tren şi gãsite de agenţii operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori, vor fi depuse la staţia de domiciliu, respectiv staţia finalã a trenului, cu respectarea reglementãrilor privind modul de pãstrare şi valorificare care sunt prevãzute în reglementãrile proprii ale operatorilor de transport feroviar public de cãlãtori.

Regulament:
"ARTICOLUL 18
Transportul vietãţilor în vagoanele de cãlãtori

(1) Animalele, pãsãrile, reptilele, peştii şi insectele vii nu pot fi transportate, de regulã, în vagoanele de cãlãtori.
(2) Excepţiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc prin Normele uniforme. (Norme uniforme cãlãtori 39 şi 40)"
Norme uniforme cãlãtori 39
În vagoanele de cãlãtori pot fi primiţi la transport câini însoţiţi.
39.1. Transportul câinilor însoţiţi, este admis numai pentru cei prevãzuţi cu botniţã, ţinuţi în lesã pe podeaua vagonului, în compartimente, în vagoane la clasa a 2-a, dacã nici un cãlãtor nu protesteazã. În caz de obiecţii ridicate de cãlãtori, agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori sau organul de control, în cazuri bine justificate, poate interzice cãlãtoria cu aceste animale.
39.2. Cãlãtorul, proprietar al câinelui, este obligat sã menţinã curãţenia pe toatã durata cãlãtoriei, având asupra sa materiale de igienizare, în caz contrar va fi tratat conform reglementãrilor legale în vigoare.
39.3. Condiţiile şi tarifele pentru transportul vietãţilor în vagoanele de cãlãtori sunt stabilite de fiecare operator de transport feroviar public de cãlãtori în reglementãrile proprii.
Norme uniforme cãlãtori 40
Câinii, pisicile şi animalele mici, purtate pe braţe, precum şi pãsãrile mici în colivii se pot transporta, fãrã platã, dacã nici un cãlãtor nu protesteazã. În caz de obiecţii ridicate de cãlãtori, agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori sau organul de control, în cazuri bine justificate, poate interzice cãlãtoria cu aceste animale.

Regulament:
"ARTICOLUL 19
Alte forme de contractare a transporturilor de cãlãtori

(1) Operatorul de transport feroviar poate face servicii de transport combinat şi/sau multimodal.
(2) Normele uniforme reglementeazã modul de executare a acestor servicii. (Norme uniforme cãlãtori 41)"
Norme uniforme cãlãtori 41
La stabilirea serviciilor de transport combinat şi/sau multimodal operatorii de transport feroviar public de cãlãtori vor face publice prin mass-media şi prin afişare în staţii condiţiile de utilizare a acestor servicii, precum şi reglementãrile de utilizare a acestora.

Regulament:
"ARTICOLUL 20
Informarea cãlãtorilor. Mersul trenurilor de cãlãtori

(1) Administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare va afişa la loc vizibil, în staţii, Mersul trenurilor de cãlãtori. Administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare va anunţa pentru cãlãtori, prin staţiile de amplificare, sosirea, staţionarea şi plecarea trenurilor din staţie. Operatorul de transport feroviar va afişa la loc vizibil tarifele de transport pentru cãlãtori. (Norme Uniforme Cãlãtori 42 şi 43)
(2) În staţiile de cãlãtori trebuie sã existe ghişeu de informaţii, panouri de informaţii care afişeazã compunerea trenurilor, principalele legãturi între trenuri şi alte informaţii utile cãlãtorilor. Staţiile cu ghişeu de informaţii se stabilesc de operatorul de transport feroviar sau de administratorul/gestionarul de infrastructurii feroviare, dupã caz. (Norme uniforme cãlãtori 44)
(3) Trenurile care circulã cu ordin special, care se pun sau se retrag din circulaţie în condiţiile stabilite de operatorul de transport feroviar se afişeazã în spaţiul rezervat Mersului trenurilor de cãlãtori.
(4) În staţiile în care fluxul de cãlãtori este mare, trebuie sã existe cel puţin un ghişeu special de eliberare a legitimaţiilor de cãlãtorie pentru: femeile gravide, femeile cu copii în braţe, persoanele care din motive de sãnãtate nu pot aştepta la rând pentru eliberarea legitimaţiei, cãlãtorii al cãror tren pleacã în mai puţin de 20 de minute. Operatorul de transport feroviar va aduce la cunoştinţã cãlãtorilor, prin mijloace specifice de informare, existenţa acestor ghişee speciale."
Norme uniforme cãlãtori 42
42.1. Afişarea în staţii a Mersului trenurilor de cãlãtori se va face la loc vizibil pe peronul central. Tabloul cu afişarea Mersului trenurilor de cãlãtori va cuprinde numãrul trenului, categoria acestuia, relaţia pe care circulã, ora de sosire, ora de plecare, linia de garare, minute de staţionare şi alte informaţii referitoare la circulaţia trenurilor - circulã cu ordin special, circulã în perioada .... etc.
42.2. Trenurile suplimentare sunt trenuri neprevãzute în tabloul de afişare a mersului trenurilor. Acestea vor fi afişate separat, sub mersul trenurilor cu subtitlul "trenuri suplimentare", la loc vizibil, în mod similar trenurilor prevãzute în mersul trenurilor, menţionându-se în plus perioada pe care acestea circulã.
Norme uniforme cãlãtori 43
43.1. În staţiile de îndrumare a trenurilor de cãlãtori, precum şi în staţiile cu opriri mai mari de 5 minute, înainte de plecarea trenurilor, cãlãtorii sunt avizaţi prin staţia de amplificare sau verbal asupra orelor de plecare a fiecãrui tren.
43.2. În acelaşi mod se face avizarea şi pentru trenurile care sosesc, indicându-se numãrul trenului, direcţia de circulaţie, precum şi linia de sosire. În cadrul avizãrii la sosirea sau plecarea trenurilor, cãlãtorii vor fi informaţi şi despre compunerea, ordinea vagoanelor şi despre numerotarea vagoanelor.
Norme uniforme cãlãtori 44
44.1. Informarea cãlãtorilor despre posibilitatea de orientare în staţie, despre trenul care îi intereseazã, precum şi despre alte condiţii de cãlãtorie se face cu ajutorul indicatoarelor, tablourilor de sosire şi de plecare a trenurilor, avizelor scrise, anunţurilor prin staţia de amplificare sau verbal. În incinta staţiilor de cale feratã şi a agenţiilor de voiaj trebuie sã fie afişate tablouri cu Mersul trenurilor de cãlãtori.
44.2. Informaţiile care se transmit prin staţia de amplificare trebuie sã fie formulate din timp şi transmise clar, la momentul potrivit, iar pentru trenurile internaţionale, informaţiile se vor transmite şi în una sau mai multe limbi de circulaţie internaţionalã.
44.3. Informaţiile verbale se transmit de cãtre agenţii administratorului/gestionarului de infrastructurã feroviarã şi/sau de operatorii de transport feroviar public de cãlãtori, iar în staţiile cu trafic intens şi de cãtre salariaţi anume însãrcinaţi cu informarea cãlãtorilor.
44.4. În staţiile cu trafic intens de cãlãtori funcţioneazã birouri de informaţii, încadrate cu salariaţi având o pregãtire corespunzãtoare, care, pe lângã informarea cãlãtorilor, aplicã şi vize pe legitimaţiile de cãlãtorie.

Regulament:
"ARTICOLUL 21
Restituirea contravalorii încasate a transportului neefectuat integral sau parţial

Restituirea contravalorii încasate a transportului neefectuat integral sau parţial se face conform prevederilor Normelor uniforme şi reglementãrilor proprii ale operatorilor de transport feroviar. (Norme uniforme cãlãtori 45-51)"
Norme uniforme cãlãtori 45
Tariful de transport se restituie în totalitate sau parţial, când:
a) legitimaţia de cãlãtorie nu a fost utilizatã sau a fost utilizatã parţial;
b) datoritã lipsei de loc, legitimaţia a fost utilizatã într-o clasã sau un tren de categorie inferioarã celei menţionate pe legitimaţie, exceptând cazurile când cãlãtorul solicitã de bunã voie cãlãtoria într-o clasã sau cu un tren de categorie inferioarã.
Norme uniforme cãlãtori 46
46.1. Tariful de transport se restituie integral, inclusiv tichetul de rezervare, în cazurile în care trenul pentru care s-a emis legitimaţia de cãlãtorie nu mai circulã, sau în situaţii de forţã majorã.
46.2. Tarifele de transport se restituie parţial, în cazuri de:
a) întreruperi de circulaţie,
b) suprimãri de trenuri;
c) pierderea legãturilor;
d) îmbolnãvire în parcurs;
e) renunţare la efectuarea cãlãtoriei integrale,
însã numai pentru porţiunea de traseu neparcursã.
46.3. Pentru situaţiile prevãzute la pct. 46.2 lit. d) şi e) la calculul tarifelor de restituit se reţine tariful de procesare care reprezintã 10% din tariful de transport rãmas de restituit.
Norme uniforme cãlãtori 47
47.1. Tariful legitimaţiilor de cãlãtorie emise de staţii sau agenţii de voiaj se restituie cu reţinerea tarifului de procesare care reprezintã 10% din tariful de transport. Restituirea se face la cererea verbalã a cãlãtorului, indiferent de motive, cu condiţia de a prezenta legitimaţia de cãlãtorie la agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori din unitatea emitentã în termen de maximum 1 (una) orã de la plecarea trenului pentru care a fost eliberatã. Legitimaţiile de cãlãtorie eliberate de agenţiile de voiaj se pot prezenta pentru restituire şefului agenţiei de voiaj respective, în termen de maximum 2 (douã) ore de la plecarea trenului.
47.2. Legitimaţiile de cãlãtorie emise pentru trenurile care pleacã dupã ora de închidere a agenţiilor de voiaj trebuie prezentate, în termen de 1 (una) orã de la plecarea trenului, agentului operatorului de transport feroviar public de cãlãtori din staţia cf, pentru a fi vizate ca neutilizare, apoi şefului agenţiei de voiaj pentru aprobarea restituirii, în prima zi lucrãtoare, în termen de 2 (douã) ore de la deschiderea agenţiei.
47.3. Tariful tichetului de rezervare nu se restituie.
Norme uniforme cãlãtori 48
48.1. Dupã expirarea acestor termene, restituirea se poate solicita numai pe baza de cerere scrisã, la care se anexeazã legitimaţia, vizatã sau nu de neutilizare - dupã caz, precum şi un act oficial din care sã rezulte cã persoana respectivã a fost în imposibilitate de a se prezenta la timp, pentru aplicarea vizei de neutilizare sau pentru solicitarea restituirii, din cauzã de boalã, accident, a fost reţinutã de autoritãţi sau din alte asemenea cauze.
48.2. Cererea se prezintã la agentului operatorului de transport feroviar public de cãlãtori din unitatea emitentã, respectiv şefului agenţiei de voiaj pentru legitimaţiile de cãlãtorie emise de agenţiile de voiaj în termen de 3 (trei) zile de la plecarea trenului pentru care a fost emisã legitimaţia de cãlãtorie. Cererile prezentate dupã expirarea acestui termen se rezolva de cãtre organele ierarhice superioare ale subunitãţilor arãtate mai sus, restituirea fãcându-se pe cale de ordonanţare, dupã ce sa stabilit temeinicia motivului cererii de restituire.
48.3. Comisionul încasat de agenţiile de voiaj, de regulã, nu se restituie. În anumite cazuri conducerea operatorului de transport feroviar public de cãlãtori poate aproba restituirea acestuia.
Norme uniforme cãlãtori 49
49.1. Tariful suplimentul de pat/cuşetã se restituie în urmãtoarele cazuri:
a) când vagonul de dormit/cuşetã pentru care a fost emis suplimentul nu mai circulã pe întreaga distanţã;
b) când cãlãtorul s-a îmbolnãvit, a suferit vreun accident sau a fost reţinut de autoritãţi;
c) când cãlãtorul renunţã la cãlãtorie;
d) când cãlãtorul amânã plecarea şi cere preschimbarea suplimentului de pat/cuşetã pentru altã zi.
49.2. Pentru cazurile prevãzute la pct. 49.1 lit. a) şi b) restituirea se face integral, pe baza cererii scrise a cãlãtorului, la care se anexeazã suplimentul de pat/cuşetã şi un act oficial din care sã rezulte cã a fost în unul dintre cazurile enumerate la lit. b).
49.3. Pentru cazurile prevãzute la pct. 49.1 lit. c) şi d) tariful suplimentului de pat/cuşetã se restituie în urmãtoarele condiţii:
a) dacã suplimentul se prezintã cel mai târziu cu o zi înainte de plecarea trenului, tariful suplimentului se restituie cu reţinerea tarifului de procesare care reprezintã 10% din tariful suplimentului de pat/cuşetã;
b) dacã suplimentul se prezintã mai târziu, cu cel mult o orã înainte de plecarea trenului din staţia de formare, se restituie numai 50% din tariful încasat;
c) dupã expirarea termenului prevãzut la lit. b) tariful suplimentului de pat/cuşetã nu se mai restituie.
49.4. Dacã locul plãtit nu se ocupã în interval de 1 (una) orã de la plecarea trenului din staţia de îndrumare sau din staţia din parcurs indicatã pe suplimentul de pat/cuşetã, locul se considerã liber.
49.5. Cererile de restituire a suplimentelor de pat/cuşetã, pentru cazuri neprevãzute mai sus, vor fi rezolvate de cãtre organele ierarhic superioare unitãţilor emitente, numai cu avizul societãţii comerciale prestatoare de servicii privind vagoanele de dormit, cuşetã şi restaurant, care urma sã efectueze prestaţia.
Norme uniforme cãlãtori 50
50.1. Regulile privind restituirea tarifelor de transport vor fi aduse la cunoştinţa publicului cãlãtor.
50.2. Legitimaţiile de cãlãtorie vizate cu valabilitate pentru alt tren decât cel la care acestea au fost emise, respectiv vizate de anticipare, amânare sau întrerupere a cãlãtoriei, care nu se mai utilizeazã, se vor trata ca şi cum ele au fost emise pentru trenul la care au fost fãcute valabile prin viza aplicatã.
50.3. Restituirea parţialã, numai pentru parcursul neefectuat, se face de:
a) staţia unde s-a întrerupt cãlãtoria, atunci când cãlãtorul nu doreşte înapoierea în staţia de plecare;
b) unitatea de unde s-a procurat legitimaţia de cãlãtorie respectivã, în baza vizei de neutilizare parţialã, înscrisã pe legitimaţia de cãlãtorie de cãtre şeful staţiei de întrerupere, în cazul în care cãlãtorul doreşte înapoierea în staţia de plecare.
Calcularea tarifului pentru parcursul nestrãbãtut se face scãzându-se din tariful total al cãlãtoriei, tariful pe distanţa strãbãtutã, din suma rezultatã reţinându-se 10% ca tarif de procesare.
50.4. Legitimaţiile de cãlãtorie emise pe bazã de cecuri sau de alte instrumente de platã se restituie numai prin organele ierarhice superioare unitãţii, pe cale de ordonanţare, în contul agentului economic sau persoanei fizice care le-a cumpãrat, numai dacã sunt prevãzute cu viza de neutilizare totalã sau parţialã aplicatã pe legitimaţiile respective de şeful staţiei de plecare sau întrerupere.
Norme uniforme cãlãtori 51
În cazul trenurilor care circulau pe rutã ocolitã, când se reia circulaţia pe porţiunile de linie care au fost închise accidental, restituirile diferenţelor de rutã solicitate de cãlãtori, pentru legitimaţiile de cãlãtorie procurate pe ruta ocolitoare, anticipat redeschiderii traficului pe ruta iniţialã, se fac astfel:
a) în situaţia în care cãlãtorul solicitã restituirea diferenţei de rutã înainte de începerea cãlãtoriei, restituirea se va face în baza solicitãrii verbale a cãlãtorului fãcutã la unitatea care a emis legitimaţia de cãlãtorie, tariful de restituit calculându-se ca diferenţa dintre tariful încasat iniţial pe ruta ocolitoare şi tariful legitimaţiei de cãlãtorie pe ruta redeschisã, reţinându-se legitimaţia emisã iniţial şi înmânându-se cãlãtorului o legitimaţie de cãlãtorie valabilã pe ruta redeschisã. Legitimaţia reţinutã se va trata conform prevederilor proprii ale operatorului de transport feroviar public de cãlãtori;
b) în situaţia în care cãlãtorul solicitã restituirea diferenţei de rutã dupã efectuarea cãlãtoriei pe ruta redeschisã în baza legitimaţiei emise pe rutã ocolitoare, restituirea se va face pe baza cererii scrise a cãlãtorului, depusã la agentul operatorului de transport feroviar public de cãlãtori desemnat cu aceastã sarcinã sau la agenţia de voiaj de destinaţie, la care va anexa legitimaţia de cãlãtorie în baza cãreia a cãlãtorit. Restituirea se efectueazã cu respectarea prevederilor de la lit. a) de organele ierarhic superioare unitãţii care a emis legitimaţia, suma rezultatã a fi restituitã fiind transmisã cu mandat poştal, cu suportarea de cãtre operatorul de transport feroviar public de cãlãtori a cheltuielilor cu spezele poştale.

Regulament:
"ARTICOLUL 23
Daune-interese în caz de deces al cãlãtorului

(1) În cazul decesului cãlãtorului, în condiţiile alin. (1) al art. 22, daunele-interese cuprind:
a) cheltuielile rezultate în urma decesului, în special cele pentru transportul cadavrului, pentru înmormântare sau pentru incinerare;
b) dacã decesul nu s-a produs imediat, daunele-interese sunt cele prevãzute la art. 24. (Norme uniforme cãlãtori 52)
(2) Dacã, în urma decesului, rãmân lipsite de susţinãtor persoane faţã de care cãlãtorul avea sau are în viitor obligaţia de întreţinere în virtutea legii, aceste persoane au dreptul sã primeascã o indemnizaţie sau o rentã, dupã caz, pentru aceastã pierdere.
(3) Acţiunea în daune-interese a persoanelor pe care cãlãtorul le întreţinea fãrã a fi obligat prin lege se exercitã în condiţiile legii."
Norme uniforme cãlãtori 52
Dacã accidentul care a cauzat moartea s-a produs din vina administratorului/gestionarului infrastructurii feroviare şi/sau operatorului de transport feroviar public de cãlãtori, aceştia sunt obligaţi sã întocmeascã, în baza declaraţiilor celui îndreptãţit, formularul "Raport de accident". În acest raport se vor înscrie, obligatoriu, elemente care au cauzat decesul, dacã acesta a survenit imediat sau ulterior accidentului.

Regulament:
"ARTICOLUL 25
Repararea altor prejudicii

Operatorul de transport feroviar va plãti daune-interese şi pentru alte prejudicii decât cele prevãzute la art. 23 şi art. 24, potrivit prevederilor legale referitoare la rãspunderea civilã. (Norme uniforme cãlãtori 53)"
Norme uniforme cãlãtori 53
Orice alt prejudiciu de natura moralã sau fizicã pe care cel îndreptãţit îl solicitã în plus se acordã numai în baza unei hotãrâri judecãtoreşti.

Regulament:
"ARTICOLUL 26
Forma şi limitarea daunelor-interese în caz de deces sau de rãnire a cãlãtorului

(1) Daunele-interese prevãzute la alin. (2) al art. 23 trebuie acordate sub formã de sumã globalã, în cazul indemnizaţiei. (Norme uniforme cãlãtori 54)
(2) Alocarea unei rente în cazul prevãzut la alin. (2) al art. 23 se poate acorda, la cerere, în condiţiile legii.
(3) Totalul daunelor-interese care urmeazã a fi acordate potrivit alin. (1) se stabileşte în conformitate cu prevederile legale. În aplicarea prezentului regulament se fixeazã pentru fiecare cãlãtor o limitã maximã în lei a echivalentului de 75.000 euro în sumã globalã sau sub formã de rentã anualã corespunzãtoare acestei sume globale."
Norme uniforme cãlãtori 54
Aceastã sumã poate fi acordatã, potrivit legislaţiei în vigoare, fie în sumã globalã, fie sub forma unei rente, la cererea celui îndreptãţit sau din iniţiativa celui vinovat.

Regulament:
"ARTICOLUL 74
Transportul mesageriei

(1) Transportul mesageriei pe cãile ferate române se face în vagoane speciale, de cãtre societãţile comerciale care au în obiectul de activitate transportul mesageriei pe cãile ferate române.
(2) Vagoanele speciale pentru transportul mesageriei se ataşeazã la trenurile în circulaţie ale operatorilor de transport feroviar de marfã sau de cãlãtori.
(3) Ataşarea vagoanelor la trenurile de cãlãtori se face pe bazã de contract, încheiat între societatea comercialã şi operatorul de transport feroviar de cãlãtori.
(4) Prin Normele uniforme se vor stabili condiţiile minimale de desfãşurare a activitãţii de mesagerie, obligaţiile operatorilor de mesagerie şi ale clienţilor. (Norme uniforme cãlãtori 55)"
Norme uniforme cãlãtori 55
55.1. Activitatea de mesagerie poate fi desfãşuratã de societãţi comerciale care sunt autorizate şi licenţiate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER.
55.2. Societãţile comerciale care desfãşoarã activitate de mesagerie vor face publice tarifele şi condiţiile generale de acceptare la transport a mesageriei.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016