Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 13 noiembrie 2008  privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare si a normativelor feroviare pentru proiectarea, constructia, modernizarea, repararea si intretinerea infrastructurii feroviare si a materialului rulant    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 13 noiembrie 2008 privind elaborarea/actualizarea normelor tehnice feroviare si a normativelor feroviare pentru proiectarea, constructia, modernizarea, repararea si intretinerea infrastructurii feroviare si a materialului rulant

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 828 din 9 decembrie 2008

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta normã stabileşte tipurile de norme tehnice elaborate/actualizate de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, planificarea şi etapele de elaborare/actualizare, structura şi regulile generale de redactare, precum şi termenul pentru actualizarea periodicã în vederea alinierii la progresul tehnic şi ştiinţific şi armonizãrii cu legislaţia şi reglementãrile europene în domeniul feroviar.
ART. 2
(1) Autoritatea Feroviarã Românã - AFER elaboreazã, în calitate de instituţie publicã desemnatã de cãtre Ministerul Transporturilor, proiectele urmãtoarelor categorii de reglementãri tehnice:
a) norme tehnice feroviare;
b) normative feroviare.
(2) Nu fac obiectul prezentei norme instrucţiile şi instrucţiunile tehnice elaborate în baza prevederilor Ordinului ministrului transporturilor privind stabilirea competenţelor şi procedurilor de elaborare a reglementãrilor specifice în transportul feroviar şi cu metroul.
(3) Prezenta normã se poate utiliza şi pentru:
a) elaborarea/actualizarea unor norme tehnice pentru proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii şi a materialului rulant din domeniul transportului urban şi suburban pe şine, la solicitarea proprietarilor/ deţinãtorilor de infrastructurã şi de material rulant, autoritãţilor publice locale şi a operatorilor de transport urban şi suburban pe şine;
b) elaborarea, la solicitarea diverşilor beneficiari sau din iniţiativa Autoritãţii Feroviare Române - AFER, a unor ghiduri feroviare pentru activitãţile privind proiectarea, construcţia, modernizarea, repararea şi întreţinerea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. Ghidurile feroviare au caracter voluntar, se aprobã de cãtre directorul general al Autoritãţii Feroviare Române - AFER şi se publicã în Buletinul AFER.
ART. 3
Normele tehnice feroviare şi normativele feroviare, denumite în continuare NT, sunt reglementãri tehnice ale cãror dispoziţii sunt obligatorii pentru activitãţile de proiectare, construire, modernizare, reparare şi întreţinere a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant.
ART. 4
La elaborarea/actualizarea NT trebuie avute în vedere urmãtoarele:
a) asigurarea respectãrii cerinţelor privind siguranţa circulaţiei feroviare şi securitatea transporturilor feroviare, securitatea şi sãnãtatea în muncã, integritatea cãlãtorilor şi a mãrfurilor transportate, protecţia mediului;
b) asigurarea interschimbabilitãţii pieselor, ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii şi a materialului rulant;
c) stabilirea unui sistem unitar de cerinţe pentru omologarea/agrementarea tehnicã/certificarea conformitãţii calitãţii pieselor, ansamblurilor şi subansamblurilor din componenţa infrastructurii feroviare şi a materialului rulant;
d) alinierea la progresul tehnic, promovarea utilizãrii celor mai recente rezultate ale ştiinţei şi tehnologiilor din industria feroviarã şi conexã;
e) eliminarea barierelor în libera circulaţie a produselor, serviciilor şi a informaţiilor;
f) recunoaşterea pe piaţa feroviarã europeanã a produselor şi serviciilor feroviare româneşti.
Termeni şi definiţii
ART. 5
Pentru înţelegerea prezentei norme, termenii de specialitate se definesc dupã cum urmeazã:
a) autoritate - organul de specialitate al administraţiei publice, centrale ori locale, sau organismul de specialitate aflat în subordinea ori în coordonarea acestuia, abilitat ca în exerciţiul autoritãţii de stat sã ia mãsuri obligatorii şi sã adopte norme în domeniul sãu de competenţã;
b) autoritate de reglementare - autoritatea care este responsabilã cu elaborarea sau cu adoptarea normelor. În sensul prezentei norme autoritatea de reglementare este Ministerul Transporturilor;
c) normã tehnicã feroviarã - documentul care stabileşte, fie în mod direct, fie prin referire la un document de referinţã, condiţii tehnice, caracteristici, prescripţii, cu caracter obligatoriu pentru produse şi servicii feroviare bine definite;
d) normativ feroviar - documentul care stabileşte, fie în mod direct, fie prin referire la un document de referinţã, condiţii tehnice generale privind proiectarea, fabricarea, modernizarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea unor categorii de produse, instalaţii şi servicii feroviare;
e) ghid feroviar - cartea sau broşura care cuprinde diverse informaţii şi practici necesare informãrii în domeniul feroviar;
f) reglementare - documentul care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care a fost adoptat de o autoritate;
g) reglementare tehnicã - reglementarea care prevede condiţii tehnice, fie în mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificaţie tehnicã, la un cod de bunã practicã sau care preia integral conţinutul acestora;
h) specificaţie tehnicã - documentul care specificã cerinţele tehnice pe care trebuie sã le satisfacã un produs, un proces sau un serviciu;
i) cod de bunã practicã - documentul care recomandã practici sau proceduri privind proiectarea, construcţia, instalarea, întreţinerea şi utilizarea echipamentelor, structurilor sau produselor;
j) sistem feroviar existent - structura alcãtuitã din infrastructuri feroviare care cuprind liniile de cale feratã şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar plus materialul rulant existent, de toate categoriile şi originile, care circulã pe infrastructura respectivã;
k) subsistem feroviar existent - rezultatul împãrţirii sistemului feroviar existent;
l) consens - starea care rezultã din comunitatea sau coincidenţa de sentimente, idei, intenţii etc. ale unor persoane sau ale unor comunitãţi; stare caracterizatã de concepţii comune asupra unor chestiuni; înţelegere;
m) document de referinţã - norma tehnicã, fişã a Uniunii Internaţionale a Cãilor Ferate, denumitã în continuare UIC, instrucţie, standard naţional, standard european, standard internaţional sau oricare alt act normativ public la care se face referire în cuprinsul normei tehnice;
n) produs/serviciu feroviar critic - produsul/serviciul utilizat în domeniul transportului feroviar şi cu metroul, încadrat în una dintre clasele de risc 1A, 1B, 2A, 2B, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 290/2000 privind admiterea tehnicã a produselor şi/sau serviciilor destinate utilizãrii în activitãţile de construire, modernizare, întreţinere şi de reparare a infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, pentru transportul feroviar şi cu metroul , cu modificãrile ulterioare;
o) neconformitate - neîndeplinirea unei cerinţe specificate;
p) trasabilitate - abilitatea de a reconstitui istoricul, aplicarea sau localizarea a ceea ce este luat în considerare.

CAP. II
Planificarea şi etapele de elaborare/actualizare a NT

SECŢIUNEA 1
Întocmirea şi aprobarea programului anual de elaborare/actualizare a NT

ART. 6
(1) În luna noiembrie a fiecãrui an, Autoritatea Feroviarã Românã - AFER solicitã potenţialelor pãrţi interesate, operatori de transport feroviar, administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionarii infrastructurii feroviare, asociaţii profesionale, asociaţii patronale, organizaţii neguvernamentale etc., propuneri pentru întocmirea programului de elaborare/actualizare a NT, pentru anul urmãtor.
(2) Termenul pentru transmiterea la Autoritatea Feroviarã Românã - AFER a propunerilor de elaborare/actualizare a NT este de maximum 45 de zile de la data adresei de solicitare.
(3) La întocmirea propunerilor, potenţialele pãrţi interesate vor avea în vedere strategia de dezvoltare a sectorului feroviar, activitãţile proprii neacoperite prin NT care vizeazã siguranţa şi securitatea transporturilor feroviare, securitatea şi sãnãtatea în muncã, protecţia mediului înconjurãtor, alinierea la standardele şi normele europene.
(4) Autoritatea Feroviarã Românã - AFER analizeazã propunerile de elaborare şi actualizare a NT şi, în funcţie de urgenţa solicitãrilor şi resursele umane de care dispune, întocmeşte Programul pentru elaborarea/actualizarea NT pe anul ........., denumit în continuare program, conform modelului din anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta normã.
(5) Programul se aprobã de cãtre directorul general al Autoritãţii Feroviare Române - AFER şi se avizeazã de cãtre directorul general al direcţiei care are în atribuţii şi coordonarea activitãţii de reglementare în sectorul feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.
(6) Orice modificare sau completare a programului se face prin utilizarea aceleiaşi proceduri ca la aprobarea iniţialã.

SECŢIUNEA a 2-a
Etapele de elaborare/actualizare a NT

ART. 7
În activitatea de elaborare/actualizare a NT trebuie parcurse urmãtoarele etape:
a) cercetarea documentarã;
b) elaborarea studiilor tehnice;
c) elaborarea proiectului NT;
d) ancheta publicã, întocmirea sintezei observaţiilor;
e) analizarea şi punerea de acord a modului de rezolvare a observaţiilor;
f) modificarea proiectului NT ca urmare a însuşirii observaţiilor;
g) consultarea Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO, denumitã în continuare ASRO;
h) modificarea proiectului NT ca urmare a observaţiilor ASRO;
i) elaborarea proiectului NT pentru avizare;
j) avizarea proiectului NT de cãtre direcţiile cu atribuţii în avizarea NT din cadrul Ministerului Transporturilor în vederea aprobãrii;
k) aprobarea NT avizate de direcţiile cu atribuţii în acest sens din Ministerul Transporturilor pânã la nivel de secretar de stat şi notificarea la Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru analizare şi stabilire a NT ce trebuie transmise statelor membre ale Uniunii Europene, în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind mãsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementãrilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societãţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeanã, cu modificãrile ulterioare;
l) codificarea şi evidenţa NT;
m) aprobarea NT prin ordin al ministrului transporturilor şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Cercetarea documentarã şi elaborarea studiilor tehnice
ART. 8
(1) Etapa de cercetare documentarã are ca scop cunoaşterea temeinicã a domeniului ce trebuie reglementat prin studierea documentelor de referinţã şi a unor norme similare europene sau internaţionale.
(2) Pentru stabilirea prevederilor NT care vizeazã produse/servicii noi sau modernizate se vor utiliza numai documente de referinţã (standarde, fişe UIC), armonizate cu normele tehnice europene sau cu legislaţia europeanã din domeniul ce face obiectul NT.
(3) Atunci când documentele de referinţã existente nu fundamenteazã suficient cerinţele şi dispoziţiile NT se elaboreazã studii tehnice pentru stabilirea unor metodologii, a unor programe de calcul, se efectueazã încercãri, determinãri, verificãri, se consultã bazele de date şi statisticile în domeniu.
Elaborarea/actualizarea proiectului de NT
ART. 9
(1) NT se elaboreazã/actualizeazã, dupã caz, pentru fiecare etapã din ciclul de viaţã a unui produs/serviciu feroviar critic: proiectare, fabricare/execuţie, întreţinere şi reparare, exploatare, urmãrire a comportãrii în exploatare.
(2) Soluţiile tehnice stabilite trebuie sã acopere întreaga problematicã a obiectului normei tehnice, trebuie sã ia în considerare diferitele ipoteze care se pot ivi la aplicarea NT şi sã fie prezentate în succesiune logicã. Atunci când în aplicarea unei NT se constatã neconformitãţi, respectiva NT se modificã în conformitate cu prevederile art. 28.
(3) Pentru elaborarea/actualizarea proiectului NT care se transmite în ancheta publicã se vor respecta prevederile cap. II secţiunea a 3-a.
Ancheta publicã, întocmirea sintezei observaţiilor
ART. 10
(1) Proiectul NT elaborat va fi trimis în anchetã publicã la factorii interesaţi, stabiliţi de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, în funcţie de complexitatea şi domeniul de aplicare ale normei tehnice, dupã caz: institute de proiectare şi cercetare, instituţii de învãţãmânt superior, operatori de transport feroviar, administratorul infrastructurii feroviare publice, gestionari de infrastructurã feroviarã, societãţi comerciale constructoare, reparatoare, societãţi care întreţin şi exploateazã infrastructura feroviarã şi materialul rulant, asociaţii patronale, asociaţii profesionale, organizaţii neguvernamentale.
(2) Observaţiile cu privire la proiectul NT se transmit la Autoritatea Feroviarã Românã - AFER în scris, argumentate şi cu precizarea documentelor de referinţã în baza cãrora au fost formulate. Atunci când pãrţile interesate, supuse anchetei publice, nu rãspund în termen de 45 de zile calendaristice de la data transmiterii NT în anchetã publicã, se considerã cã nu au observaţii şi cã sunt de acord cu proiectul NT în forma primitã.
(3) Sinteza observaţiilor se întocmeşte în conformitate cu modelul din anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta normã.
ART. 11
(1) Analiza modului de însuşire a observaţiilor se face în cadrul unei întâlniri, la sediul Autoritãţii Feroviare Române - AFER, a reprezentaţilor tuturor pãrţilor interesate, care au participat la ancheta publicã, indiferent dacã au transmis sau nu observaţii scrise.
(2) Deciziile privind modul de însuşire a observaţiilor sunt luate, de regulã, prin consultarea şi cu acordul tuturor pãrţilor interesate care participã la şedinţã. Atunci când existã opinii şi propuneri contrare, deciziile se iau pe baza votului a cel puţin douã treimi din numãrul participanţilor la şedinţã.
(3) Principalele propuneri cu privire la modificarea şi completarea proiectului NT, precum şi opiniile şi propunerile contrare se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei. Procesul-verbal al şedinţei se semneazã de cãtre toţi delegaţii prezenţi reprezentanţi ai pãrţilor interesate.
(4) Proiectul NT modificat ca urmare a însuşirii observaţiilor devine proiect al NT.
Consultarea Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO
ART. 12
(1) Proiectul NT însoţit de procesul-verbal al şedinţei se transmite de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER la ASRO, pentru a fi analizat din punctul de vedere al modului cum sunt fãcute referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 177/2005 pentru completarea <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare naţionalã.
(2) Proiectul NT modificat ca urmare a recomandãrilor ASRO devine proiect pentru avizare.
Avizarea proiectelor NT de cãtre direcţiile din Ministerul Transporturilor şi notificarea lor cãtre statele membre ale Uniunii Europene
ART. 13
Proiectele de NT elaborate/actualizate se trimit pentru avizare şi aprobare la direcţia din cadrul Ministerului Transporturilor care are în atribuţii şi coordonarea activitãţii de reglementare în sectorul feroviar, în conformitate cu regulamentul propriu întocmit în baza legislaţiei în vigoare.
ART. 14
(1) Proiectele NT, avizate de cãtre direcţiile cu atribuţii în avizarea NT din Ministerul Transporturilor pânã la nivel de secretar de stat, se transmit de Ministerul Transporturilor la Ministerul Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementãrile tehnice, pentru a fi analizate din punctul de vedere al existenţei unor bariere în calea liberei circulaţii a mãrfurilor şi a informaţiilor.
(2) Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementãrile tehnice din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor întocmeşte observaţiile rezultate din analizã şi stabileşte care dintre NT trebuie notificate statelor membre ale Uniunii Europene.
(3) Dupã însuşirea observaţiilor de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã - AFER, NT care trebuie notificate se transmit Compartimentului pentru schimb de informaţii pentru reglementãrile tehnice, iar cele care nu trebuie notificate statelor membre ale Uniunii Europene sunt transmise la direcţiile cu atribuţii de avizare şi aprobare din cadrul Ministerului Transporturilor, pentru reavizare şi aprobare.
(4) Dupã însuşirea de cãtre Autoritatea Feroviarã Românã a eventualelor observaţii primite de la statele membre ale Uniunii Europene, NT se transmit la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare la nivel de ministru.

SECŢIUNEA a 3-a
Structura şi modul de redactare al NT

Pagina de gardã
ART. 15
(1) Pagina de gardã a unei NT trebuie sã fie conformã cu modelul din anexa nr. 3, care face parte integrantã din prezenta normã.
(2) Pagina de gardã conţine pe verso preambulul NT. Acesta descrie pe scurt scopul NT, domeniul de aplicare, utilizatorii, documentele de referinţã utilizate şi normele tehnice sau alte documente tehnice normative pe care le înlocuieşte.
Structura NT
ART. 16
NT sunt structurate pe capitole, puncte, subpuncte şi alineate. În textul NT pot fi introduse figuri, tabele, grafice, desene şi schiţe. În funcţie de subiectul NT, aceasta poate conţine şi anexe.
Capitol
ART. 17
(1) Titlul capitolului trebuie sã fie cât mai concis, clar şi exact, fãrã ambiguitãţi şi detalii inutile. Capitolele se numeroteazã cu cifre arabe.
(2) Fiecare capitol trateazã un aspect specific al subiectului şi este de sine stãtãtor. Dacã subiectul capitolului conţine aspecte comune, acestea trebuie prezentate la începutul capitolului, iar aspectele specifice sunt descrise în continuare, ca pãrţi distincte.
Punctul
ART. 18
Punctul este subdiviziunea de bazã a conţinutului unei NT. Fiecare punct se numeroteazã cu cifre arabe, începând cu cifra care indicã numãrul capitolului, şi este urmat eventual de un titlu amplasat separat de textul care urmeazã.
Subpunctul şi alineatul
ART. 19
(1) Subpunctul este subdiviziunea numerotatã a unui punct şi poate la rândul sãu sã fie subdivizat pânã la nivelul 4. Fiecare subpunct poate sã aibã eventual un titlu amplasat separat de textul care urmeazã. Între cifrele care indicã subpunctul se vor pune puncte (de exemplu, subpunctul 1.2.5).
(2) Alineatul este elementul structural al unui subpunct, constituit dintr-o propoziţie sau frazã prin care se asigurã succesiunea logicã a ideilor şi o coerenţã a prevederilor. Alineatul se evidenţiazã printr-o uşoarã retragere de la alinierea textului pe verticalã şi se numeroteazã la începutul fiecãruia cu litere mici ale alfabetului român. În cadrul alineatului, mai multe propoziţii vor fi separate prin punct şi virgulã.
Enumerãri
ART. 20
Enumerãrile trebuie introduse printr-o frazã sau propoziţie completã, urmatã de douã puncte. Fiecare termen al enumerãrii trebuie precedat de o literã a alfabetului românesc, urmatã de o parantezã, iar dacã este necesar, pot exista subdiviziuni numerotate cu cifre arabe, urmate de paranteze. O altã modalitate de enumerare, dupã douã puncte, se poate face prin utilizarea unor liniuţe.
Anexe
ART. 21
(1) Anexele trebuie sã aibã un temei-cadru în corpul NT şi sã se refere exclusiv la subiectul determinat prin textul de trimitere. Anexele trebuie sã fie prezentate în ordinea strictã în care sunt citate în text.
(2) Anexele pot cuprinde: prevederi, metodologii concretizate în texte, tabele, desene sau diagrame, fişe de mãsurãtori, prescripţii tehnice. Anexele vor fi numerotate cu cifre arabe şi vor avea un titlu care cuprinde exprimarea sinteticã a ideii din textul de trimitere.
(3) Atunci când NT cuprinde anexe, ultimul capitol al acesteia se va denumi "Anexe" şi va cuprinde denumirea tuturor anexelor şi precizarea cã ele fac parte integrantã din NT.
Tabele
ART. 22
(1) Tabelele trebuie utilizate atunci când datele reprezintã cel mai eficient mijloc de prezentare a informaţiei, în cea mai uşoarã formã de înţelegere a acesteia. Textul NT trebuie sã facã referire explicitã la tabelele cuprinse în ea.
(2) Deasupra tabelului se va scrie "Tabelul nr. _..", fãcându-se numerotarea cu cifre arabe, şi în continuare, dacã existã, se precizeazã titlul. Tabelele pot conţine note de subsol pentru unele explicaţii suplimentare.
Figuri
ART. 23
(1) Figurile trebuie utilizate atunci când reprezintã mijlocul cel mai eficient şi uşor de înţeles în prezentarea informaţiilor, fãcându-se referire la ele în cadrul textului.
(2) Imaginile trebuie prezentate sub formã de desene, grafice, scheme sau diagrame, sub care se scrie "Figura nr._", se numeroteazã cu cifre arabe şi vor fi urmate, dacã este cazul, de un titlu centrat pe orizontalã sub figurã.
ART. 24
Detaliile privind reprezentarea figurilor, întocmirea tabelelor, utilizarea unitãţilor de mãsurã, simboluri şi semne, formule matematice, abrevieri, simboluri grafice, toleranţe, formele de exprimare a prevederilor, evidenţa actualizãrilor şi evidenţa modificãrilor NT vor fi stabilite prin instrucţiuni de lucru aprobate de cãtre directorul general al Autoritãţii Feroviare Române - AFER.
Stilul de redactare
ART. 25
(1) Partea de reglementare a NT o constituie conţinutul propriu-zis al sãu, alcãtuit din totalitatea prevederilor obligatorii care fac obiectul normei.
(2) La punctul "domeniul de aplicare" trebuie sã fie definite fãrã ambiguitãţi subiectul tratat şi limitele de aplicare, fãrã sã fie impuse condiţii.
(3) Prin modul de exprimare, NT trebuie sã asigure dispoziţiilor sale un caracter obligatoriu. Atunci când dispoziţiile nu vizeazã siguranţa circulaţiei, securitatea şi sãnãtatea oamenilor, integritatea cãlãtorilor şi a mãrfurilor transportate, mediul înconjurãtor, acestea pot avea, dupã caz, caracter permisiv, alternativ, tranzitoriu, temporar, de recomandare. Caracterul lor trebuie sã rezulte clar din redactarea normelor.
(4) Textul NT trebuie sã fie clar, concis, fãrã echivoc, fãrã greşeli sintactice şi formulãri confuze. Forma exprimãrii nu trebuie sã prejudicieze conţinutul normei.
(5) Termenii de specialitate, simbolurile şi abrevierile utilizate se definesc într-un punct distinct la începutul NT.
Modul de referire la standardele naţionale şi la actele normative
ART. 26
(1) În cuprinsul NT se fac referiri la standardele naţionale, europene sau internaţionale, reglementãri, fişe UIC, rapoarte ale Institutului European de Cercetare în domeniul Cãilor Ferate - ERRI, instrucţii, instrucţiuni, alte acte normative care sunt publice. Referirile la standarde trebuie sã prevadã explicit cã aplicarea lor reprezintã o modalitate recomandatã pentru asigurarea conformitãţii cu cerinţele din standardele respective.
(2) Preluarea parţialã sau totalã a unor standarde pentru elaborarea NT care se referã la produse/servicii care afecteazã viaţa şi sãnãtatea oamenilor şi mediul înconjurãtor se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Referirile la reglementãri şi la acte normative în cadrul NT se fac numai dacã acestea sunt publicate în totalitatea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin precizarea categoriei juridice a acestora, a denumirii, a numãrului şi a datei Monitorului Oficial în care au fost publicate.
(4) Documentele de referinţã vor fi cuprinse într-o anexã la NT, denumitã Lista documentelor de referinţã.
(5) În cuprinsul NT documentul de referinţã va fi menţionat prin numãrul de ordine din Lista documentelor de referinţã, încadrat între paranteze drepte.

SECŢIUNEA a 4-a
Codificarea şi aprobarea NT

ART. 27
(1) Dupã însuşirea ultimelor observaţii efectuate de cãtre direcţiile din Ministerul Transporturilor cu atribuţii pentru avizarea NT sau, dupã caz, de cãtre Ministerul Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii pentru reglementãrile tehnice, Autoritatea Feroviarã Românã - AFER va atribui fiecãrei NT un cod unic de identificare, care se înscrie pe pagina de gardã, în colţul din stânga, sus conform anexei nr. 3. Codificarea se face în conformitate cu prevederile din anexa nr. 4, care face parte integrantã din prezenta normã.
(2) Aprobarea NT se face prin ordin al ministrului transporturilor în conformitate cu reglementãrile în vigoare.

CAP. III
Modificarea şi completarea NT

ART. 28
(1) Modificarea unei NT se face atunci când în aplicarea ei se constatã neconformitãţi sau atunci când, prin alte reglementãri tehnice sau acte normative, se modificã cerinţele privitoare la siguranţa şi securitatea transportului feroviar, sãnãtatea şi securitatea în muncã, protecţia mediului şi compatibilitatea tehnicã.
(2) Propunerile de modificare a unei NT se transmit în scris la Autoritatea Feroviarã Românã - AFER de cãtre orice operator economic care utilizeazã NT în activitãţile de proiectare/fabricare/întreţinere şi reparare/exploatare a produselor feroviare critice, precum şi în activitãţile de furnizare a serviciilor feroviare critice. Propunerile de modificare trebuie sã fie justificate, precizând reglementãrile tehnice, actele normative sau alte motive care au stat la baza formulãrii acestora.
(3) Propunerile de modificare vor fi analizate şi textul modificãrii se va stabili prin consens în cadrul unor şedinţe de analizã, la care sunt invitaţi sã participe operatorul economic care a fãcut propunerea şi toţi factorii interesaţi la care NT a fost transmisã în anchetã publicã înainte de aprobarea iniţialã. Şedinţele de analizã şi punere de acord a textului de modificare vor avea loc la sediul Autoritãţii Feroviare Române - AFER.
(4) Completarea NT constã în introducerea unor dispoziţii noi, care cuprind soluţii şi ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugã prevederilor existente, prin utilizarea unei formule de exprimare consacrate.
(5) Modificãrile şi completãrile unei NT pot viza reformulãri ale dispoziţiilor, modificarea unor valori ale parametrilor sau caracteristicilor tehnice, modificarea graficelor/diagramelor/ desenelor, corectarea erorilor de redactare etc.
(6) Modificarea sau completarea unei NT este admisã numai dacã nu este afectatã concepţia generalã ori caracterul unitar al acesteia sau dacã nu priveşte întreaga ori cea mai mare parte a normei în cauzã. În caz contrar, se elaboreazã o nouã NT. Deciziile privind validarea propunerilor de modificare şi completare se iau în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2).
(7) Propunerile de modificare şi completare a NT vor fi consemnate în procesul-verbal al şedinţei de analizã, care se semneazã de cãtre participanţi şi se anexeazã la proiectul de ordin al ministrului transporturilor pentru aprobarea modificãrilor.
(8) Aprobarea modificãrilor şi completãrilor unei NT se face urmând aceeaşi procedurã ca la aprobarea ei iniţialã.
Actualizarea NT
ART. 29
(1) Actualizarea unei NT este o acţiune planificatã şi constã în modificarea unor articole, capitole sau a textului, în cea mai mare parte sau în întregime, ca urmare a modificãrii documentelor de referinţã, a unor norme conexe sau a altor acte normative, şi are ca scop alinierea NT la progresul tehnic.
(2) Cu ocazia actualizãrii unei NT se introduc şi toate modificãrile şi completãrile ulterioare efectuate în textul NT în cauzã.
(3) Normele tehnice se actualizeazã periodic la intervale de 3 ani.
(4) Aprobarea unei NT actualizate se face conform procedurii urmate la aprobarea iniţialã.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 30
NT elaborate înainte de intrarea în vigoare a prezentei norme rãmân în forma în care au fost elaborate pânã la prima actualizare.
ART. 31
Responsabilitatea pentru conţinutul tehnic al NT revine în exclusivitate Autoritãţii Feroviare Române - AFER.
ART. 32
Observaţiile rezultate din analiza NT la direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor, care avizeazã NT în vederea aprobãrii, nu trebuie sã afecteze conţinutul tehnic al prevederilor stabilite prin consens în cadrul şedinţei de analizã a sintezei observaţiilor.


ANEXA 1


───────
la normã
─────────





AUTORITATEA FEROVIARĂ ROMÂNĂ - AFER DIRECŢIA GENERALĂ INFRASTRUCTURĂ
Director general, ŞI TRANSPORT FEROVIAR
.................................... Director general,
(numele, prenumele şi semnãtura) .................................
(numele, prenumele şi semnãtura)

PROGRAM
pentru elaborarea/actualizarea NT
pe anul ...........
- model -
┌────┬───────┬───────┬───────────┬─────────────┬──────────────┬───────────┬────┐
│Nr. │Denumi-│Catego-│ Data │Data transmi-│Data depunerii│Responsabil│ │
│crt.│rea NT│ria NT │elaborãrii │terii la ASRO│la MT - DGITF │────────── │Obs.│
│ │ │ │proiectului│pentru │pentru avizare│Colectiv │ │
│ │ │ │NT(inclusiv│consultare │în vederea │elaborare │ │
│ │ │ │ancheta │ │aprobãrii │ │ │
│ │ │ │publicã) │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼───────────┼────┤
│ 1 │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼───────┼───────────┼─────────────┼──────────────┼───────────┼────┤
│ 2 │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴───────┴───────────┴─────────────┴──────────────┴───────────┴────┘

Director coordonator,
.....................
(numele, prenumele şi semnãtura)

Şef serviciu,
.............
(numele, prenumele şi semnãtura)




ANEXA 2


───────
la normã
─────────





SERVICIUL ELABORARE NORME
Nr. .....................

SINTEZA
observaţiilor la proiectul NT
privind ".........................."
(titlul NT)
- model -
┌────┬───────────────────┬─────────────┬────────────┬──────────────────────────┐
│Nr. │Capitolul, punctul,│Denumirea │Conţinutul │Propunerile AFER │
│crt.│subpunctul din NT │operatorului │observaţiei/│privind modul de │
│ │la care se referã │economic care│propunerii │rezolvare a observaţiei │
│ │ observaţia │a fãcut │ │ │
│ │ │observaţia/ │ │ │
│ │ │propunerea şi│ │ │
│ │ │nr./data │ │ │
│ │ │actului de │ │ │
│ │ │transmitere │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ 1 │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ 2 │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────────────────┤
│ 3 │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴─────────────┴────────────┴──────────────────────────┘

Şef serviciu,
..................................
(numele, prenumele şi semnãtura)



ANEXA 3


───────
la normã
─────────

PAGINA DE GARDĂ
- model -

DENUMIREA TIPULUI NT
Cod NT ................


DENUMIREA NT
...........................................
...........................................
...........................................


NT are caracter obligatoriu


ANEXA 4
───────
la normã
─────────

CODIFICAREA ŞI STABILIREA
documentelor pentru asigurarea trasabilitãţii
procesului de elaborare a NT

1. Codificarea NT
Fiecãrei NT i se atribuie un cod de tip alfanumeric, format dintr-un grup de litere care semnificã prescurtarea denumirii categoriei documentului, urmat de un grup numeric format din 5 cifre şi de anul intrãrii în vigoare.
a) Grupurile de litere au urmãtoarea semnificaţie:
NTF - normã tehnicã feroviarã;
NF - normativ feroviar;
GF - ghid feroviar.
b) Grupul numeric are urmãtoarea semnificaţie:
- primele douã cifre indicã domeniul şi subdomeniul activitãţii feroviare, conform codificãrii domeniilor şi subdomeniilor din sectorul feroviar menţionate la pct. 2 de mai jos;
- urmãtoarele 3 cifre indicã numãrul de ordine al NT din registrul de evidenţã întocmit conform instrucţiunilor de lucru elaborate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER.
Exemple de codificare:
a) Normã tehnicã feroviarã "Vehicule de cale feratã. Controlul ultrasonic al osiilor montate de la vagoane" se codificã astfel:
NTF 51-001: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor fiind:
- NTF - normã tehnicã feroviarã;
- 51 - codul domeniului şi subdomeniului (5 - codul domeniului "Vagoane"; 1 - codul subansamblului "Organe de rulare şi suspensii");
- 001 - numãrul de ordine din registrul de evidenţã pentru grupa 51;
- 2008 - anul intrãrii în vigoare a NTF.
b) Normativ feroviar "Vehicule de cale feratã. Revizii şi reparaţii planificate" se codificã astfel:
NF 67-005: 2008, semnificaţia literelor şi cifrelor fiind:
- NF - normativ feroviar;
- 67 - codul domeniului şi subdomeniului (6 - codul domeniului "Tracţiune"; 5 - codul subdomeniului "Întreţinerea şi repararea vehiculelor feroviare");
- 005 - numãrul de ordine din registrul de evidenţã pentru grupa 67;
- 2008 - anul intrãrii în vigoare a NF.
2. Codificarea domeniilor şi a subdomeniilor feroviare
2.1. Codificarea domeniilor feroviare
1. TRAFIC DE CĂLĂTORI ŞI BAGAJE
2. TRAFIC DE MĂRFURI
3. FINANŢE, CONTABILITATE, COSTURI, STATISTICI
4. EXPLOATARE
5. VAGOANE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
6. TRACŢIUNE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
7. INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ ŞI INTERVENŢII
8. MATERIALE ŞI SUBANSAMBLURI
9. METROU
10. DIVERSE
2.2. Codificarea subdomeniilor feroviare
1. TRAFIC DE CĂLĂTORI ŞI BAGAJE
0. Reglementãri şi acorduri internaţionale
1. Elaborare şi aplicare tarife internaţionale
2. Tarife interne
3. Agenţii de voiaj
4. Dezvoltare trafic de cãlãtori. Mãsuri comerciale
5. Rezervã
6. Rezervã
7. Executare serviciu în trenuri
8. Rezervã
9. Relaţii cu alte moduri de transport
2. TRAFIC DE MĂRFURI
0. Reglementãri şi acorduri internaţionale
1. Elaborare şi aplicare tarife internaţionale
2. Tarife interne
3. Vamã în general
4. Nomenclator de mãrfuri
5. Dezvoltare trafic de mãrfuri. Mãsuri
6. Ambalare şi etichetare cãtre public
7. Alte moduri de transport: paletizare, containerizare
8. Transporturi cu vagoane particulare
9. Transporturi combinate
3. FINANŢE, CONTABILITATE, COSTURI, STATISTICI
0. Schimb şi conturi elementare
1. Conturi generale
2. Productivitate la cãile ferate
3. Mãsuri pentru uniformizare
4. Avantaje financiare acordate utilizatorilor
5. Organizare lucrãri
6. Costuri
7. Rezervã
8. Statistici
9. Rapoarte. Analize
4. EXPLOATARE
0. Organizare generalã. Schimb de informaţii
1. Transport de cãlãtori, bagaje şi colete expres
2. Transport de mãrfuri
3. Transporturi speciale/excepţionale
4. Vagoane de cãlãtori. Caracteristici. Schimburi
5. Vagoane de marfã. Caracteristici. Schimburi
6. Circulaţia trenurilor. Reglementãri de siguranţã
7. Executarea serviciului în gãri şi trenuri
8. Staţii de cale feratã. Frontiere regionale. Frontiere de stat
9. Terminale. Transbordãri
5. VAGOANE-PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
0. Dispoziţii generale în relaţia cu infrastructura de cale feratã
1. Rulare şi suspensii
2. Aparate de legare şi tamponare
3. Şasiuri şi cutii
4. Frâne
5. Alimentarea cu energie. Iluminat. Încãlzire. Confort
6. Prescripţii diverse privind vagoanele de cãlãtori
7. Prescripţii diverse privind vagoanele de marfã. Tipuri de vagoane
8. Semne convenţionale şi inscripţii exterioare şi interioare
9. Containere. Palete. Vehicule rutiere adaptate pentru mers pe calea feratã
6. TRACŢIUNE - PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE, MENTENANŢĂ
0. Prescripţii generale cu privire la tracţiunea pe liniile electrificate
1. Tracţiune electricã. Locomotive electrice
2. Tracţiune cu motoare Diesel. Locomotive Diesel. Automotoare
3. Mijloace de tracţiune cu alte moduri de propulsie
4. Prescripţii comune pentru diferitele mijloace de tracţiune
5. Rame şi unitãţi de tracţiune
6. Trenuri de mare vitezã
7. Întreţinere şi reparare vehicule feroviare
8. Rezervã
9. Rezervã
7. INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ -PROIECTARE, CONSTRUCŢIE, MODERNIZARE, REABILITARE, MENTENANŢĂ ŞI INTERVENŢII
0. Caracteristici generale ale liniilor
1. Suprastructura cãii
2. Terasamente, lucrãri de consolidare şi apãrare, colectarea şi drenarea apelor
3. Semnalizare, centralizare, telecomandã
4. Telecomunicaţii
5. Instalaţii fixe pentru tracţiunea electricã
6. Staţii şi clãdiri
7. Treceri la nivel, pasaje superioare şi inferioare, tuneluri pietonale
8. Poduri şi tuneluri
9. Trenuri de lucru şi utilaje de cale
8. MATERIALE ŞI SUBANSAMBLURI
0. Liste selective
1. Organe de rulare şi suspensii
2. Organe de tamponare, tracţiune - legare
3. Organe din componenţa instalaţiilor de frânã
4. Elemente ale materialului rulant remorcat
5. Elemente ale materialului rulant motor
6. Materiale de cale, piese componente şi subansambluri ale instalaţiilor pentru lucrãri de reabilitare şi intervenţii
7. Asamblãri nedemontabile (sudare, nituire, lipire)
8. Acoperiri de protecţie anticorozivã, vehicule feroviare şi subansambluri
9. Rezervã
9. METROU
0. Organe. Relaţii. Convenţii
1. Exploatare şi întreţinere reţea
2. Trafic de cãlãtori
3. Finanţe. Contabilitate. Costuri. Statistici
4. Circulaţie trenuri. Reglementãri siguranţã
5. Material rulant. Rame
6. Galerii. Trenuri
7. Trenuri de lucru şi utilaje de cale, drezine
8. Rezervã
9. Rezervã
10. DIVERSE - INFORMATICĂ
0. Rapoarte. Analize
1. Diverse. Convenţii
2. Transmisie date. Tratare informaţii
3. Documentaţie
4. Codificare
5. Informatizare
6. Aprovizionare
7. Personal (Evidenţã. Pregãtire)
8. Gabarite
9. Rezervã
3. Stabilirea documentelor care asigurã trasabilitatea procesului de elaborare a NT
În scopul asigurãrii trasabilitãţii pentru fiecare NT, aprobatã sau neaprobatã, se formeazã un dosar care trebuie sã cuprindã:
a) programul anual de elaborare/actualizare a NT;
b) proiectul NT;
c) adresele de trimitere în anchetã publicã (la Autoritatea Feroviarã Românã - AFER şi la alţi factori interesaţi);
d) adresele cu observaţiile primite ca urmare a anchetei publice;
e) sinteza observaţiilor;
f) procesul-verbal al şedinţei de analizã şi punere de acord a observaţiilor;
g) proiectul NT pentru avizare la Asociaţia de Standardizare din România - ASRO;
h) adresa de trimitere a NT la Asociaţia de Standardizare din România - ASRO pentru verificarea modului în care s-au fãcut referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale în baza <>Legii nr. 177/2005 pentru completarea <>art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare naţionalã;
i) rãspunsul Asociaţiei de Standardizare din România - ASRO cu recomandãrile privind modul în care s-au fãcut referirile la standardele naţionale, europene şi internaţionale în conţinutul normei;
j) proiectul de ordin pentru aprobarea NT;
k) referatul de aprobare a NT;
l) adresele de trimitere a proiectului NT la Ministerul Transporturilor, pentru avizare şi aprobare;
m) adresele cu observaţiile direcţiilor de specialitate din Ministerul Transporturilor;
n) adresele cu observaţiile Ministerului Economiei şi Finanţelor - Compartimentul pentru schimb de informaţii, referitoare la NT care se notificã statelor membre ale Uniunii Europene;
o) adresa de trimitere la Ministerul Economiei şi Finanţelor;
p) documentele solicitate de Ministerul Economiei şi Finanţelor (notificare, studiul de impact, lista documentelor de referinţã);
q) norma tehnicã aprobatã;
r) alte acte privind corespondenţa cu factorii interesaţi;
s) documentaţia tehnicã (desene, grafice, prescripţii) primitã de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER la şedinţa de analizã a observaţiilor, care justificã observaţiile efectuate de participanţi;
t) procesele-verbale ale şedinţelor de analizã a propunerilor de modificare;
u) ordinele ministrului transporturilor pentru aprobarea modificãrilor;
v) alte documente.
Pentru fiecare actualizare se întocmeşte un dosar separat, care trebuie sã conţinã documentele menţionate mai sus.
Dosarul cu documentele de mai sus se pãstreazã în arhiva Autoritãţii Feroviare Române - AFER. La arhivarea şi scoaterea din arhivã a normelor tehnice se vor respecta prevederile procedurilor interne AFER.
_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016