Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 4 din 3 februarie 2023  pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2011 privind investirea şi evaluarea activelor fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2011     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 4 din 3 februarie 2023 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2011 privind investirea şi evaluarea activelor fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2011

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 142 din 20 februarie 2023
    Având în vedere prevederile art. 23,25,28 şi 54 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 79 alin. (4),art. 84,87 şi 90 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d),art. 3 alin. (1) lit. b),art. 5 lit. c),art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 1 februarie 2023,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. I
    Norma nr. 11/2011 privind investirea şi evaluarea activelor fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 5 ianuarie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 2 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
    "c^1) art. 3 din Legea nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de normele şi regulamentele de aplicare a acesteia;"

    2. La articolul 2 alineatul (2), literele d) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "d) agenţii de rating - agenţiile internaţionale de evaluare a riscului ale căror calificative sunt luate în considerare la încadrarea instrumentelor financiare în categoria investment grade sunt Fitch, Standard & Poor’s şi Moody’s;
e) O.P.C.V.M. tranzacţionabil (Exchange Traded Fund - ETF) - un O.P.C.V.M. admis la tranzacţionare pe o piaţă reglementată din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, în cazul conformării cu prevederile Ghidului ESMA privind O.P.C.V.M.-urile tranzacţionabile de tip ETF şi alte aspecte legate de O.P.C.V.M.-uri, cu modificările şi completările ulterioare, a cărui politică de investiţii stabilită în regulile fondului are ca obiectiv replicarea completă sau parţială a performanţei unui anumit indice de acţiuni, denumit indice de referinţă, prin investirea totală sau parţială în componentele indicelui de referinţă;"

    3. La articolul 2 alineatul (2), litera h) se abrogă.
    4. La articolul 2 alineatul (2), literele r) şi t) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "r) Directiva MiFID - Directiva 2014/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele de instrumente financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/EC şi a Directivei 2011/61/EU, republicată, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 173 din 12 iunie 2014;
    .................................................
t) piaţa reglementată - sistem multilateral, operat şi/sau administrat de un operator de piaţă, care asigură sau facilitează reunirea, în cadrul sistemului şi în conformitate cu regulile cu caracter nediscreţionar ale pieţei reglementate, a unor interese multiple de vânzare şi cumpărare de instrumente financiare ale unor terţe părţi, într-un mod care conduce la încheierea de contracte cu instrumente financiare admise la tranzacţionare pe baza normelor şi/sau a sistemelor sale şi care este autorizat şi funcţionează în mod regulat şi care este prezent în lista pieţelor reglementate în conformitate cu prevederile art. 56 din Direcţia MiFID;"

    5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 4
    (1) Administratorul are următoarele obligaţii:
    a) să asigure investirea activelor fondurilor de pensii private cu respectarea limitelor prevăzute de Legea nr. 411/2004 şi de Legea nr. 204/2006 şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
    b) să investească activele fondurilor de pensii private într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea activelor fondului de pensii private;
    c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii private, în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se diversifică în mod corespunzător, astfel încât să se evite dependenţa excesivă de un anumit activ, emitent sau grup de societăţi comerciale, precum şi concentrări de riscuri pe ansamblul activelor;
    d) să acţioneze, în desfăşurarea activităţilor sale, în mod loial şi echitabil, cu competenţa, grija şi diligenţa care se impun, în interesul fondurilor de pensii private pe care le administrează;
    e) să aibă şi să utilizeze eficient resursele şi procedurile necesare pentru buna desfăşurare a activităţilor sale;
    f) să adopte măsuri pentru identificarea, prevenirea şi gestionarea conflictelor de interese;
    g) să se conformeze tuturor reglementărilor aplicabile în desfăşurarea activităţilor, astfel încât să promoveze cele mai bune interese ale participanţilor şi ale beneficiarilor săi.
    (2) Administratorul aplică un nivel ridicat de diligenţă în selectarea şi monitorizarea permanentă a investiţiilor.
    (3) Administratorul se asigură de faptul că persoanele implicate în activitatea de investire dispun de cunoştinţe şi de o înţelegere adecvată a activelor în care se investeşte.
    (4) Administratorul stabileşte, instituie şi aplică politici şi proceduri scrise privind diligenţa necesară şi pune în aplicare măsuri eficiente pentru a se asigura că deciziile de investiţii luate în numele fondurilor de pensii private se execută în conformitate cu obiectivele, strategia de investiţii şi gradul de risc ale fondurilor de pensii private.
    (5) Politicile şi procedurile privind diligenţa necesară menţionate la alin. (4) se revizuiesc şi se actualizează cel puţin anual."

    6. La articolul 5, litera b) se abrogă.
    7. La articolul 6, litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) proceduri de investire a activelor, care conţin descrierea procesului de elaborare, aprobare şi aplicare a strategiei de investiţii, responsabilităţile structurii de conducere şi ale directorului de investiţii cu privire la aplicarea strategiei de investiţii, respectiv analizarea oportunităţilor investiţionale, inclusiv procesele de dezinvestire, implementarea unor sisteme de alertă timpurie în cazul în care valoarea unui instrument financiar din portofoliu, cu excepţia titlurilor emise de statul român, înregistrează o scădere cu cel puţin 10% faţă de valoarea de achiziţie, inclusiv ajustată cu valoarea dividendelor/ cupoanelor încasate, alertă care să declanşeze obligativitatea reevaluării deţinerii din portofoliul fondului de pensii şi adoptarea de măsuri asumate la nivelul structurii de conducere a administratorului;"

    8. La articolul 12 alineatul (1), litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "m) activele fondului de pensii private pot fi alocate investiţiilor private de capital, cu următoarele limite:
    (i) 1% din active pot fi alocate investiţiilor private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    (ii) 3% din activele fondului de pensii private pot fi alocate investiţiilor private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European în care statul român deţine acţiuni sau titluri de participare;
    (iii) 5% din activele fondului de pensii private pot fi alocate investiţiilor private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European în care statul român deţine acţiuni sau titluri de participare, care sunt finanţate din fonduri alocate prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă şi domeniile în care se realizează investiţiile sunt supuse aprobării Autorităţii de Supraveghere Financiară (A.S.F.) şi Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene."

    9. La articolul 13, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
    "(2^1) În cazul în care statul român deţine, direct sau indirect, o participaţie mai mare de 50% din capitalul social al unui emitent, administratorul poate investi 10% din activele unui fond de pensii în respectivul emitent sau în fiecare categorie de active ale acestuia, fără a depăşi în total 10%."

    10. După articolul 17^2 se introduc două noi articole, articolele 17^3 şi 17^4, cu următorul cuprins:
    "ART. 17^3
    Prin excepţie de la prevederile art. 17 alin. (1) lit. c) şi d), administratorul poate investi activele fondurilor de pensii private în obligaţiuni corporative fără rating sau cu calificativ insuficient, emise de persoane juridice din România, în cazul în care statul român deţine, direct sau indirect, o participaţie de minimum 50% din capitalul social al emitentului respectiv.
    ART. 17^4
    (1) Atunci când administratorul investeşte activele fondului de pensii private în instrumentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k) şi m), acesta evaluează tranzacţiile selectate luând în considerare oportunităţile şi riscurile asociate, toţi factorii de natură juridică, fiscală sau financiară ori de altă natură care afectează valoarea, resursele umane şi materiale, precum şi strategiile, inclusiv strategiile de ieşire.
    (2) Administratorul se asigură că documentele de constituire ale entităţilor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k) şi m) cuprind obligativitatea evaluării activelor în care acestea investesc în conformitate cu principiul valorii juste, iar entităţile menţionate realizează evaluarea cel puţin cu frecvenţă anuală.
    (3) Atunci când administratorul investeşte activele fondului de pensii private în instrumentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k) şi m):
    a) depune toate diligenţele astfel încât investiţia să fie atent monitorizată în privinţa drepturilor fondului de pensii private şi a obligaţiilor contrapărţii care decurg din documentele semnate între administrator şi administratorul fondului de private equity;
    b) monitorizează şi evaluează, fără a se limita la, alocarea activelor şi investiţiile fondului de private equity, evenimentele corporative ale societăţilor în care fondul de private equity a investit, după caz, funcţionarea sistemului de guvernanţă şi evitarea conflictului de interese în cadrul fondului de private equity şi îndeplinirea de către administratorul fondului de private equity a obligaţiilor fiduciare;
    c) se asigură că portofoliul are nivelul de lichiditate necesar desfăşurării activităţii şi obligaţiilor fondurilor de pensii private.
    (4) Posibilitatea de a investi activele fondului de pensii private în acţiuni şi obligaţiuni emise de societăţile de proiect sau în fonduri de investiţii specializate în infrastructură, prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k), sau în investiţii private de capital, prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. m), trebuie să fie clar precizată în cadrul declaraţiei privind politica de investiţii a administratorului şi reflectată corespunzător în politica şi procedurile de administrare a riscurilor care trebuie să conţină cel puţin criterii generale de alegere a emitentului, precum şi criterii care să conducă la o tranzacţionare în beneficiul participanţilor.
    (5) Investirea activelor fondului de pensii în acţiuni şi obligaţiuni emise de societăţile de proiect sau în fonduri de investiţii specializate în infrastructură, prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k), sau în investiţii private de capital, prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. m), poate fi realizată numai în baza deciziei directorului de investiţii, adoptată pentru fiecare tranzacţie în parte, fundamentată în scris şi care conţine cel puţin detalii referitoare la emitent, la preţul tranzacţiei, la durata investiţiei, precum şi orice alte detalii specifice investiţiei realizate în conformitate cu documentele de emisiune/contractele încheiate, după caz.
    (6) Decizia de investire menţionată la alin. (5) se transmite Autorităţii de Supraveghere Financiară la solicitarea acesteia."

    11. La articolul 22, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Administratorul nu poate transmite ordine de tranzacţionare în numele fondului de pensii private pe care îl administrează entităţilor prevăzute la alin. (1), cu excepţia ofertelor publice de vânzare sau cumpărare, ofertelor de tip plasament privat, inclusiv a tranzacţiilor pe piaţa primară a titlurilor de stat.
    ...............................................
(4) Administratorul nu poate transmite ordine de tranzacţionare în numele fondului de pensii private pe care îl administrează entităţilor prevăzute la alin. (3), cu excepţia ofertelor publice de vânzare sau cumpărare, ofertelor de tip plasament privat, inclusiv a tranzacţiilor pe piaţa primară a titlurilor de stat."

    12. La articolul 31 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) folosind ca preţ net cotaţia bid a BVAL London 4PM (sursa BVL4), afişată de furnizorul de cotaţii Bloomberg Finance L.P. sau cotaţia bid a RRPS (sursa RRPS), afişată de furnizorul de cotaţii Thomson Reuters S.A. pentru ziua respectivă;"

    13. La articolul 31, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu următorul cuprins:
    "(7) În calcularea valorii activelor va fi utilizată:
    a) rotunjirea la 6 zecimale a datelor care vor fi folosite la calcul, respectiv preţ net şi dobânda acumulată în valori monetare exprimate în valuta instrumentului;
    b) rotunjirea la două zecimale, la momentul trecerii în echivalent monetar în lei.
(8) În calculul dobânzii zilnice acumulate se va utiliza exclusiv rata dobânzii la nivelul formulei/convenţiei precizate în prospectul de emisiune."

    14. La articolul 35, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 35
    (1) Depozitele cu plata dobânzii la scadenţă constituite la instituţii de credit, indiferent de durata depozitului, se evaluează folosindu-se metoda bazată pe recunoaşterea zilnică a dobânzii aferente perioadei scurse de la data efectuării plasamentului, utilizându-se convenţia de calcul cu prima zi inclusă pentru acumularea dobânzii."

    15. La articolul 43, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) În cazul în care contrapartida nu a furnizat o cotaţie, administratorul utilizează pentru evaluarea zilnică, pentru o perioadă de maximum 3 zile lucrătoare consecutive, ultima evaluare a contractului forward furnizată de contrapartidă."

    16. La articolul 43, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În cazul în care contrapartida nu a furnizat o cotaţie ulterior perioadei prevăzute la alin. (2), administratorul utilizează pentru evaluarea zilnică cotaţia oferită de un alt furnizor."

    17. Articolul 46 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 46
    (1) Pentru evaluarea investiţiilor private de capital sub forma acţiunilor la societăţi din România, din state ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European sau sub forma participaţiilor la fondurile de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European şi pentru evaluarea acţiunilor emise de societăţile de proiect se utilizează valoarea contabilă.
    (2) Valoarea contabilă este determinată prin raportarea poziţiei «Capitaluri proprii» din cele mai recente situaţii financiare anuale auditate, depuse la organele competente, după caz, la numărul de acţiuni emise/participaţii existente.
    (3) Valoarea contabilă se calculează în termen de maximum 60 de zile de la data-limită de depunere la organele competente a situaţiilor financiare anuale auditate sau, în cazul în care nu există obligativitatea depunerii acestora la organele competente, valoarea contabilă se calculează în termen de maximum 60 de zile de la data aprobării situaţiilor financiare anuale de către organele statutare competente, în baza situaţiilor financiare anuale auditate.
    (4) În cazul în care administratorii nu obţin situaţiile financiare anuale auditate în termen de 60 de zile de la data aprobării acestora de către organele statutare competente sau de la data-limită de depunere a acestora la organele competente, după caz, investiţiile private de capital se includ în activul fondului de pensii private la valoarea zero.
    (5) Valoarea contabilă determinată conform prevederilor alin. (3) este valabilă până la maximum 60 de zile după data-limită de depunere a următoarelor situaţii financiare anuale auditate la organele competente, sau, în cazul în care nu există obligativitatea depunerii acestora la organele competente, până la maximum 60 de zile de la data aprobării de către organele statutare competente.
    (6) Administratorul transmite către Autoritatea de Supraveghere Financiară situaţiile financiare anuale auditate utilizate în determinarea valorii contabile cel târziu în ziua lucrătoare următoare utilizării în evaluare a valorii contabile respective.
    (7) În aplicarea prevederilor alin. (1), administratorul se asigură că auditorul este firmă de audit, în sensul Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, are o experienţă profesională de cel puţin 36 de luni şi nu se află într-o situaţie de incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzută de legislaţia în vigoare. În lipsa îndeplinirii acestor condiţii de către auditor, investiţiile prevăzute la alin. (1) se includ în activul fondului de pensii la valoarea zero.
    (8) Administratorul transmite către Autoritatea de Supraveghere Financiară rezultatele verificării efectuate în aplicarea prevederilor alin. (7) în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării verificării.
    (9) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), până la data obţinerii celor mai recente situaţii financiare anuale auditate, depuse la organele competente, după caz, pentru evaluarea investiţiilor prevăzute la alin. (1) se utilizează preţul de achiziţie."

    18. La articolul 50, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu următorul cuprins:
    "(3^1) În categoria «SumeÎnDecontareTranzitRezolvare» sunt incluse sumele reprezentând:
    a) garanţia/marja/colateralul constituite pentru contractele derivate pentru acoperirea riscului valutar;
    b) garanţia/marja/colateralul constituite pentru contractele derivate pentru acoperirea riscului de dobândă."

    19. La articolul 55, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 55
    (1) Comisionul de administrare din activul total al fondului de pensii private este estimat şi înregistrat zilnic în calculul valorii activului net şi regularizat lunar, conform documentelor justificative."

    20. Articolul 60 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 60
    În vederea gestionării operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatorică o direcţie de investiţii organizată în mod distinct, responsabilă cu analiza oportunităţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilită de consiliul de administraţie sau de consiliul de supraveghere, după caz, condusă de un director de investiţii, persoană cu funcţie-cheie autorizată de A.S.F."

    21. Articolul 61 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 61
    Directorul de investiţii are cel puţin următoarele atribuţii în domeniul său de activitate:
    a) să organizeze activitatea direcţiei de investiţii;
    b) să asigure investirea activelor, cu respectarea limitelor prevăzute de Legea nr. 411/2004, de Legea nr. 204/2006, de prezenta normă şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
    c) să asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii private şi să menţină un grad adecvat de lichiditate;
    d) să decidă cu privire la investirea activelor fondului de pensii în limita competenţelor şi în conformitate cu strategia de investire a activelor stabilită de administrator;
    e) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri adecvate privind analiza oportunităţilor investiţionale şi a plasării activelor;
    f) să asigure respectarea reglementărilor prudenţiale;
    g) să asigure informarea structurii de conducere asupra problemelor şi evoluţiilor semnificative care ar putea influenţa profilul de risc al fondului de pensii private;
    h) să stabilească sisteme de raportare detaliate şi oportune către structura de conducere, care să permită acesteia să efectueze o evaluare corectă a activităţii desfăşurate;
    i) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri privind monitorizarea continuă a portofoliului de investiţii şi a procesului de investire şi dezinvestire a activelor;
    j) să asigure dezvoltarea de politici şi proceduri privind tranzacţiile efectuate în numele fondului de pensii, astfel încât să se asigure obţinerea celui mai bun rezultat posibil, ţinând seama de preţul, costurile, rapiditatea, probabilitatea de executare şi de decontare, mărimea, natura ordinelor de tranzacţionare sau de orice alte considerente privind executarea tranzacţiei."



    ART. II
    Investiţiile private de capital deţinute în portofoliul fondurilor de pensii private la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 174/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private, precum şi angajamentele asumate prin contractele aflate în curs de derulare la data respectivă, care depăşesc limitele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. m) din Norma nr. 11/2011 privind investirea şi evaluarea activelor fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sunt supuse dispoziţiilor legale aplicabile la data încheierii contractelor/asumării angajamentelor respective.

    ART. III
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Nicu Marcu

    Bucureşti, 3 februarie 2023.
    Nr. 4.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016