Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 35 din 4 octombrie 2023  pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 35 din 4 octombrie 2023 pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 932 din 16 octombrie 2023
    În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (3) şi (4), precum şi ale art. 93 şi 94 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 26.09.2023,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. I
    Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 28/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 14 decembrie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) plată eşalonată - suma plătită de către administrator participantului/beneficiarului, conform graficului de plăţi transmis acestuia, reprezentând rate lunare egale cu o valoare de minimum 500 lei, cu excepţia ultimei rate care va fi o rată reziduală, din acestea scăzându-se deducerile legale şi comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor sau taxelor poştale, după caz, pe o perioadă de maximum 5 ani;"

    2. La articolul 5, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu următorul cuprins:
    "(5^1) În cazul transmiterii documentelor prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, mandatarul transmite cererea de plată, semnată cu semnătură electronică calificată de către participant/mandatar, şi procura specială autentică, semnată cu semnătură electronică calificată de către notariatele publice, însoţite de copia actului de identitate al participantului/paşaportului emis de către autorităţile române, după caz, şi copia actului său de identitate, valabile la data depunerii cererii, în format electronic."

    3. La articolul 7, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(9) Anularea unităţilor de fond aferente transferului contravalorii activului personal net al participantului se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei prevăzute la art. 5 şi se efectuează în aceeaşi zi cu transferul sumei prevăzute la alin. (8), din contul operaţional în contul DIP pentru plăţi eşalonate al fondului de pensii facultative, plata din contul DIP pentru plăţi eşalonate către participant realizându-se conform graficului stabilit de către administratorul fondului."

    4. La articolul 8, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) Participantul care beneficiază de pensie de invaliditate, în condiţiile Legii pensiilor publice, respectiv de o pensie similară stabilită în baza legilor care reglementează acordarea pensiei în cazul unor categorii profesionale, după caz, are dreptul să primească contravaloarea activului personal net, ca plată unică, sau plăţi eşalonate, la cerere."

    5. La articolul 8, alineatele (2) şi (3) se abrogă.
    6. La articolul 9 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) decizia administrativă valabilă privind acordarea pensiei de invaliditate, respectiv a unei categorii similare de pensie;"

    7. La articolul 9 alineatul (1), litera c) se abrogă.
    8. La articolul 9, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se remit astfel:
    a) în original, pentru documentele prevăzute la alin. (1), administratorul păstrând pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi d)-f) copiile acestora, după ce verifică conformitatea cu originalul pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), e) şi f);
    b) în original pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), în copie legalizată pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi f) şi în copie pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e), pentru documentele transmise prin intermediul serviciilor poştale sau similare;
    c) prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, prin semnarea cu semnătură electronică calificată de către participant pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. a), de către casele teritoriale de pensii pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. b), de către notariatele publice pentru documentul prevăzut la alin. (1) lit. f), însoţite de documentele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e) în copie electronică.
(3) În cazul în care participantul este reprezentat prin mandatar, mandatarul prezintă actul său de identitate valabil la data depunerii cererii şi depune copia acestuia, împreună cu documentele prevăzute la alin. (1) şi în forma precizată la alin. (2) lit. a) şi b), administratorul păstrând copia după ce verifică conformitatea cu originalul."

    9. La articolul 10, alineatele (3) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (5), pentru situaţia în care participantul optează pentru o plată unică, sau conform unui grafic stabilit de către administrator, în cazul plăţilor eşalonate.
    ...............................................................................................
(9) Anularea unităţilor de fond aferente transferului contravalorii activului personal net al participantului se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei prevăzute la art. 9 şi se efectuează în aceeaşi zi cu transferul sumei prevăzute la alin. (8), din contul operaţional în contul DIP pentru plăţi eşalonate al fondului de pensii facultative, plata din contul DIP pentru plăţi eşalonate către participant realizându-se conform graficului stabilit de către administratorul fondului."

    10. La articolul 12, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care nu primeşte nicio solicitare de plată a activului de la niciun beneficiar, administratorul retransmite anual informarea prevăzută la alin. (1), pe o perioadă de 3 ani."

    11. La articolul 13 alineatul (2), după litera b) se introduce o nouă literă, litera c), cu următorul cuprins:
    "c) prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, prin semnarea cu semnătură electronică calificată de către beneficiar a documentului prevăzut la alin. (1) lit. a) şi de către notariatele publice a documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e), însoţite de documentele prevăzute la alin. (1) lit. b), d) şi f) în copie electronică."

    12. La articolul 13, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţia în care beneficiarul este reprezentat de mandatar, de ocrotitorul legal sau de curatorul desemnat în acest sens, acesta depune actul său de identitate, valabil la data depunerii cererii, împreună cu documentele prevăzute la alin. (1) şi în forma precizată la alin. (2) lit. a) şi b), administratorul păstrând copia acestuia după ce verifică conformitatea cu originalul."

    13. La articolul 14, alineatele (5) şi (10) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(5) Plata sumei prevăzute la alin. (1) se face în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii însoţite de documentele prevăzute la art. 13 şi la alin. (4) al prezentului articol.
    ...............................................................................................
(10) Anularea unităţilor de fond aferente transferului contravalorii activului personal net al participantului decedat se va face în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei prevăzute la art. 13 şi la alin. (4) al prezentului articol şi se efectuează în aceeaşi zi cu transferul sumei prevăzute la alin. (9) din contul operaţional în contul DIP pentru plăţi eşalonate al fondului de pensii facultative, plata din contul DIP pentru plăţi eşalonate către beneficiar realizându-se conform graficului stabilit de către administratorul fondului."

    14. După articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 15^1
    Beneficiarul participantului decedat aflat în plată eşalonată optează pentru încasarea sumei rămase de plată, sub formă de plată unică sau plăţi eşalonate, la cerere."

    15. Articolele 17 şi 18 se abrogă.
    16. La articolul 20, alineatele (3^1) şi (3^2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(3^1) Pentru participantul care a optat pentru intrarea în posesia contravalorii activului personal net, conform art. 4 lit. a), respectiv art. 8 alin. (1), transmiterea documentelor prevăzute la alin. (3) lit. a), b) şi d) către administrator se poate face şi prin mijloace de comunicare electronice, caz în care cererea de plată este semnată de către participant utilizând semnătura electronică calificată.
(3^2) În cazul în care participantul care a optat pentru intrarea în posesia contravalorii activului personal net, conform art. 4 lit. a), respectiv art. 8 alin. (1), este reprezentat prin mandatar, mandatarul prezintă procura specială autentică administratorului, administratorul păstrând o copie a acesteia, după ce verifică conformitatea cu originalul, sau transmite o copie legalizată a acesteia prin intermediul serviciilor poştale sau similare."

    17. La articolul 20, după alineatul (3^2) se introduce un nou alineat, alineatul (3^3), cu următorul cuprins:
    "(3^3) Pentru participanţii şi beneficiarii care au solicitat modificarea tipului de plată a activului personal net, conform alin. (1), în cazul în care documentul prevăzut la alin. (3) lit. a) este semnat cu semnătură electronică calificată de către participanţi/beneficiari şi documentul prevăzut la alin. (3) lit. c) este semnat cu semnătură electronică calificată de către notariatele publice, acestea se transmit administratorului prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, însoţite de documentele prevăzute la alin. (3) lit. b) şi d) în copie electronică."

    18. La articolul 23, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Activul personal al participantului decedat continuă să fie administrat în perioada cuprinsă între plata ultimei contribuţii la fond a participantului înainte de deces şi data efectuării transferului drepturilor cuvenite către beneficiari, cu respectarea art. 14."

    19. La articolul 25, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Graficul prevăzut la alin. (1) se transmite participanţilor/beneficiarilor în termen de 5 zile lucrătoare de la anularea unităţilor de fond."

    20. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 28
    Nerespectarea de către administrator a obligaţiilor prevăzute de prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 120, 120^1, 120^2, art. 121 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)-(13), art. 122 şi 122^1 din Lege."



    ART. II
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Nicu Marcu

    Bucureşti, 4 octombrie 2023.
    Nr. 35.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016