Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 25 din 23 noiembrie 2017  pentru modificarea şi completarea Normei nr. 15/2009 privind operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin conturile fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2009     Twitter Facebook
Cautare document

 NORMĂ nr. 25 din 23 noiembrie 2017 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 15/2009 privind operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin conturile fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2009

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 976 din 8 decembrie 2017
    Având în vedere prevederile art. 41 lit. f), art. 46 alin. (1) lit. a) şi ale art. 88 lit. a) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
    în baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor din şedinţa Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 22.11.2017,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. I
    Norma nr. 15/2009 privind operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin conturile fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 3 octombrie 2009, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 3 alineatul (2), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) contul DIP pentru plata unică - contul bancar al fondului de pensii deschis la banca depozitar pentru plata unică a contravalorii activului personal net al participantului la fond în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie;"

    2. La articolul 3 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
    "e) contul DIP pentru plata eşalonată - contul bancar al fondului de pensii deschis la banca depozitar pentru plata eşalonată a contravalorii activului personal net al participantului la fond în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie."

    3. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţiile în care depozitarul constată că sunt încălcate prevederile referitoare la operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin contul colector al fondului de pensii, acesta are obligaţia de a notifica Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare Autoritatea, şi administratorul până la finalul următoarei zile lucrătoare ulterioare datei constatării."

    4. La articolul 8, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Calculul comisionului de administrare din contribuţii brute cuprinde următoarele etape:
    a) determinarea valorii contribuţiei brute lunare, ca rezultat al totalizării viramentelor pentru fiecare participant;
    b) calcularea comisionului de administrare din contribuţia brută lunară, pentru fiecare participant, prin aplicarea procentului prevăzut în prospectul schemei de pensii la valoarea contribuţiei brute lunare, determinată conform lit. a), cu două zecimale, prin trunchiere;
    c) verificarea comisionului de administrare din contribuţia brută lunară, determinată conform lit. b) pentru fiecare participant şi la nivelul fondului de pensii, astfel încât aceasta să nu depăşească procentul maxim prevăzut de prospectul schemei de pensii."

    5. La articolul 10 alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) operaţiuni privind plata contravalorii activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie, în contul DIP pentru plată unică şi contul DIP pentru plata eşalonată ale fondului de pensii, conform ordinului de plată;"

    6. La articolul 10 alineatul (1), după litera j) se introduc două noi litere, literele k) şi l), cu următorul cuprins:
    "k) operaţiuni privind încasarea cupoanelor, dividendelor şi altor sume aferente plasamentelor efectuate;
l) operaţiuni privind transferul disponibilităţilor din/către alte conturi operaţionale ale aceluiaşi fond, conform ordinului de plată."

    7. La articolul 10, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţiile în care depozitarul constată că sunt încălcate prevederile referitoare la operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin contul operaţional al fondului de pensii, acesta are obligaţia de a notifica Autoritatea şi administratorul până la finalul următoarei zile lucrătoare ulterioare datei constatării."

    8. La articolul 13 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "d) operaţiuni privind încasarea provizionului tehnic din contul de provizion al administratorului, în aceeaşi zi în care se efectuează transferul activului personal al participantului transferat din contul operaţional în contul de transfer al fondului de pensii administrat privat;"

    9. La articolul 13, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(3) În situaţiile în care depozitarul constată că sunt încălcate prevederile referitoare la operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin contul de transfer al fondului de pensii, acesta are obligaţia de a notifica Autoritatea şi administratorul până la finalul următoarei zile lucrătoare ulterioare datei constatării."

    10. Titlul capitolului V se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. V
    Metodologia operaţiunilor de încasări şi plăţi efectuate prin conturile DIP ale fondului de pensii
"

    11. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    (1) Prin contul DIP pentru plată unică al fondului deschis la banca depozitar se desfăşoară următoarele categorii de operaţiuni:
    a) operaţiuni privind viramentul contravalorii activului personal net al participantului la un fond de pensii în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie din contul de operaţiuni în contul DIP pentru plată unică al fondului de pensii, conform ordinului de plată;
    b) operaţiuni privind plata unică a activului personal net al participantului la un fond de pensii în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie, conform ordinului de plată;
    c) operaţiuni privind plata impozitelor, taxelor şi comisioanelor aferente operaţiunilor prevăzute la lit. b), conform ordinului de plată;
    d) bonificarea dobânzilor aferente disponibilităţilor existente în contul DIP pentru plată unică la un moment dat, conform extrasului de cont;
    e) transferul dobânzilor bonificate din contul DIP pentru plată unică în contul operaţional, conform ordinului de plată;
    f) operaţiuni privind încasarea provizionului tehnic din contul de provizion al administratorului în contul DIP pentru plata unică al fondului, în aceeaşi zi în care se efectuează anularea unităţilor de fond ale participantului şi virarea drepturilor cuvenite;
    g) operaţiuni privind încasarea sumelor din contul DIP pentru plăţi eşalonate.
    (2) Prin contul DIP pentru plăţi eşalonate al fondului deschis la banca depozitar se desfăşoară următoarele categorii de operaţiuni:
    a) operaţiuni privind viramentul contravalorii activului personal net al participantului la un fond de pensii în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie din contul de operaţiuni în contul DIP pentru plăţi eşalonate al fondului de pensii, conform ordinului de plată;
    b) operaţiuni privind plata eşalonată a activului personal net al participantului la un fond de pensii în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie, conform ordinelor de plată;
    c) operaţiuni privind plata impozitelor, taxelor şi comisioanelor aferente operaţiunilor prevăzute la lit. b), conform ordinului de plată;
    d) bonificarea dobânzilor aferente disponibilităţilor existente în contul DIP pentru plăţi eşalonate la un moment dat, conform extrasului de cont;
    e) operaţiuni privind încasarea provizionului tehnic din contul de provizion al administratorului în contul DIP pentru plata eşalonată al fondului, în aceeaşi zi în care se efectuează anularea unităţilor de fond ale participantului şi virarea drepturilor cuvenite;
    f) operaţiuni privind viramentul sumelor cuvenite participanţilor şi beneficiarilor către contul DIP pentru plată unică.
    (3) Evidenţierea contului prin care se efectuează operaţiunile privind plata unică a contravalorii activului personal net al participantului la fond în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie în contabilitatea fondului de pensii se realizează prin intermediul contului analitic 512141 «Contul DIP pentru plată unică», iar evidenţierea contului prin care se efectuează operaţiunile privind plata eşalonată a contravalorii activului personal al participantului se realizează prin intermediul contului analitic 512142 «Contul DIP pentru plată eşalonată».
    (4) În situaţiile în care depozitarul constată că sunt încălcate prevederile referitoare la operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate prin conturile DIP ale fondului de pensii, acesta are obligaţia de a notifica Autoritatea şi administratorul până la finalul următoarei zile lucrătoare ulterioare datei constatării.
    (5) Sumele din conturile DIP nu sunt supuse procesului de investire şi nu constituie element de calcul al valorii unitare a activului net al fondului."

    12. Articolul 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 17
    (1) Comisioanele bancare de administrare aferente conturilor DIP pentru plată unică şi DIP pentru plată eşalonată sunt cheltuieli suportate de administrator.
    (2) Comisioanele bancare aferente viramentului contravalorii activului net în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie din conturile DIP pentru plată unică şi DIP pentru plăţi eşalonate ale fondului de pensii în contul bancar al participantului/beneficiarului, precum şi comisioanele asimilate acestuia, respectiv taxele datorate bugetului de stat, sunt suportate de către participant.
    (3) Comisionul de retragere a numerarului din conturile DIP ale fondului de pensii, în cazul în care plata se face prin mandat poştal, este suportat de către participant.
    (4) Veniturile din dobânzi aferente contului DIP pentru plată unică sunt venituri ale fondului de pensii.
    (5) Veniturile din dobânzi aferente contului DIP pentru plată eşalonată sunt venituri ale participanţilor.
    (6) Repartizarea dobânzilor bonificate conform art. 16 alin. (2) lit. d) către fiecare participant la un fond de pensii în caz de invaliditate, în caz de deces şi în caz de deschidere a dreptului acestuia la pensie, se realizează în funcţie de suma existentă în plată şi de perioada de timp pentru care optează participantul."



    ART. II
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 aprilie 2018.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Leonardo Badea

    Bucureşti, 23 noiembrie 2017.
    Nr. 25.

    -----

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice