Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 23 din 21 iulie 2022  pentru aplicarea Ghidului MAR - Amânarea publicării informaţiilor privilegiate  şi interacţiunile care fac obiectul supravegherii prudenţiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 23 din 21 iulie 2022 pentru aplicarea Ghidului MAR - Amânarea publicării informaţiilor privilegiate şi interacţiunile care fac obiectul supravegherii prudenţiale

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 777 din 4 august 2022
    În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2), precum şi ale art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei,
    în baza prevederilor art. 141 din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată,
    potrivit deliberărilor din şedinţa Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 20.07.2022,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. 1
    Autoritatea de Supraveghere Financiară aplică prevederile Ghidului MAR - Amânarea publicării informaţiilor privilegiate şi interacţiunile care fac obiectul supravegherii prudenţiale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta normă.

    ART. 2
    Emitenţii au obligaţia respectării ghidului menţionat la art. 1.

    ART. 3
    Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancţionează potrivit dispoziţiilor titlului VI din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, republicată.

    ART. 4
    La data intrării în vigoare a prezentei norme, Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 5/2017 pentru aplicarea Ghidului MAR - Persoanele cărora le este adresată sondarea de piaţă şi a Ghidului MAR - Amânarea publicării informaţiilor privilegiate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 12 aprilie 2017, se modifică după cum urmează:
    1. Titlul normei se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "NORMĂ
    pentru aplicarea Ghidului MAR - Persoanele cărora le este adresată sondarea de piaţă"

    2. Articolul 2 se abrogă.
    3. Anexa nr. 2 se abrogă.


    ART. 5
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Nicu Marcu

    Bucureşti, 21 iulie 2022.
    Nr. 23.
    ANEXA 1

    GHID MAR - Amânarea publicării informaţiilor privilegiate şi interacţiunile care fac obiectul supravegherii prudenţiale

    Cuprins
    1. Domeniu de aplicare
    2. Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
    3. Scop
    4. Obligaţii de conformare şi de raportare
    4.1. Statutul ghidului
    4.2. Cerinţe de raportare

    5. Ghid privind interesele legitime ale emitenţilor pentru amânarea publicării informaţiilor privilegiate şi situaţiile în care amânarea publicării este de natură să inducă publicul în eroare
    1. Domeniu de aplicare
    Cui i se aplică?
    1. Prezentul ghid se aplică autorităţilor competente desemnate în temeiul art. 22 din MAR şi emitenţilor.

    Ce se aplică?
    2. Prezentul ghid prezintă o listă neexhaustivă şi orientativă a intereselor legitime ale emitenţilor care sunt susceptibili de a fi prejudiciaţi de publicarea imediată a informaţiilor privilegiate, precum şi a situaţiilor în care amânarea publicării informaţiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare, astfel cum este menţionat la art. 17 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014. Totodată, prezentul ghid oferă, în conformitate cu art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA, clarificări cu privire la existenţa unor informaţii privilegiate în legătură cu cerinţele de capital şi orientările în materie de capital aferente pilonului 2.

    Când se aplică?
    3. Prezentul ghid se aplică după două luni de la data publicării traducerilor.

    2. Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
    Referinţe legislative
    CRD - Directiva privind cerinţele de capital - Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE^1
    ^1 JO L 176, 27.6.2013, p. 338.

    CRR - Regulamentul privind cerinţele de capital - Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012^2
    ^2 JO L 176, 27.6.2013, p. 1.

    MAR - Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piaţă (Regulamentul privind abuzul de piaţă) şi de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE şi 2004/72/CE ale Comisiei^3
    ^3 JO L 173, 12.6.2014, p. 1.

    Regulamentul ESMA - Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^4
    ^4 JO L 331, 15.12.2010, p. 84.


    Acronime
    ANC CRD - autoritate naţională competentă, astfel cum este definită la art. 3 alin. (1) pct. (36) din CRD
    Autorităţi competente în materie de supraveghere prudenţială - ANC CRD şi BCE
    BCE - Banca Centrală Europeană
    P2G - orientări în materie de capital aferente pilonului 2
    P2R - cerinţe de capital aferente pilonului 2
    PSE - proces de supraveghere şi evaluare
    SESF - Sistemul european de supraveghere financiară

    Definiţii
    Emitent - o persoană juridică, astfel cum este definită la art. 3 alin. (1) pct. (21) din MAR, care face obiectul obligaţiilor de transparenţă în temeiul art. 17 alin. (1) din MAR
    Instituţii - instituţii de credit şi instituţii, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) şi, respectiv, alin. (3) din CRR, combinate cu art. 11 alin. (2) din CRR

    3. Scop
    4. Ghidul este elaborat în temeiul art. 17 alin. (11) din MAR şi al art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Obiectivele prezentului ghid sunt acelea de a stabili practici consecvente, eficiente şi eficace în materie de supraveghere în cadrul SESF şi de a garanta aplicarea comună, uniformă şi consecventă a art. 7 alin. (1) şi a art. 17 alin. (1) şi (4) din MAR. În special, prezentul ghid oferă orientări prin prezentarea de exemple menite să sprijine emitenţii în decizia acestora de a amâna publicarea informaţiilor privilegiate în temeiul art. 17 alin. (4) din MAR, în cadrul unei liste neexhaustive şi orientative a intereselor legitime ale emitenţilor care sunt susceptibili de a fi prejudiciaţi de publicarea imediată a informaţiilor privilegiate, precum şi a situaţiilor în care amânarea publicării informaţiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare. De asemenea, prezentul ghid oferă clarificări cu privire la existenţa informaţiilor privilegiate în legătură cu P2R şi P2G.

    4. Obligaţii de conformare şi de raportare
    4.1. Statutul ghidului
    5. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autorităţile competente şi participanţii la pieţele financiare trebuie să depună toate eforturile necesare în vederea respectării ghidului.
    6. Autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice şi/sau de supraveghere naţionale, după caz, inclusiv în cazul în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanţii la pieţele financiare. În acest caz, autorităţile competente trebuie să asigure, prin activităţi de supraveghere, respectarea ghidului de către participanţii la pieţele financiare.

    4.2. Cerinţe de raportare
    7. În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să notifice ESMA (la adresa [MARguidelinesGL3@esma.europa.eu]) dacă (i) respectă, (ii) nu respectă, dar intenţionează să respecte, sau (iii) nu respectă şi nu intenţionează să respecte ghidul.
    8. În caz de neconformitate, autorităţile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele de neconformare. Un model de notificare este disponibil pe site-ul ESMA. Modelul se completează şi se transmite la ESMA.
    9. Emitenţii nu sunt obligaţi să raporteze dacă respectă sau nu respectă prezentul ghid.


    5. Ghid privind interesele legitime ale emitenţilor pentru amânarea publicării informaţiilor privilegiate şi situaţiile în care amânarea publicării este de natură să inducă publicul în eroare
    1. Interesele legitime ale emitentului pentru amânarea publicării informaţiilor privilegiate
    Orientarea 1:
    10. În sensul lit. a) a art. 17 alin. (4) din MAR, cazurile în care publicarea imediată a informaţiilor privilegiate ar putea prejudicia interesele legitime ale emitenţilor ar putea include, printre altele, următoarele circumstanţe:
    a) emitentul poartă negocieri, în situaţia în care rezultatul unor astfel de negocieri ar putea fi periclitat de publicarea imediată. Pot constitui exemple negocierile referitoare la fuziuni, achiziţii, sciziuni şi întreprinderi de tip spin-off, achiziţia sau cedarea de active majore sau filiale ale activităţii întreprinderilor, restructurări şi reorganizări;
    b) în caz de pericol grav şi iminent care ameninţă viabilitatea financiară a emitentului, dar care nu intră sub incidenţa dispoziţiilor aplicabile din dreptul insolvenţei, iar publicarea imediată a informaţiilor privilegiate ar prejudicia grav interesele acţionarilor existenţi şi potenţiali, punând în pericol încheierea negocierilor care au drept scop asigurarea redresării financiare a emitentului;
    c) informaţiile privilegiate se referă la decizii luate sau contracte încheiate de organul cu funcţie de conducere al unui emitent, care necesită, pentru a intra în vigoare conform legii naţionale sau statutului emitentului, aprobarea unui alt organ al emitentului decât adunarea generală a acţionarilor, cu condiţia ca:
    (i) publicarea imediată a informaţiilor respective înaintea unei astfel de decizii definitive să pericliteze evaluarea corectă a informaţiilor de către public; şi
    (ii) emitentul să fi luat măsuri pentru luarea deciziei definitive cât mai curând posibil;

    d) emitentul să fi realizat un produs sau o invenţie, iar publicarea imediată a informaţiilor respective să fie de natură să pericliteze drepturile de proprietate intelectuală ale emitentului;
    e) emitentul să intenţioneze să cumpere sau să vândă o participaţie majoră într-o altă entitate, iar publicarea unor astfel de informaţii să fie de natură să pericliteze punerea în aplicare a acestui plan;
    f) o tranzacţie anunţată anterior să fie supusă aprobării autorităţii publice, iar o astfel de aprobare să fie condiţionată de cerinţe suplimentare, în situaţia în care publicarea imediată a acestor cerinţe va fi de natură să afecteze posibilitatea emitentului de a le îndeplini şi, prin urmare, să împiedice, în cele din urmă, reuşita acordului sau a tranzacţiei;
    g) emitentul este o instituţie care face obiectul CRR, iar decizia de a efectua o amortizare, reducere, răscumpărare, rambursare sau o opţiune call pentru instrumente de fonduri proprii sau o reducere, distribuire sau reclasificare ca alt element de fonduri proprii al conturilor de prime de emisiune aferente instrumentelor de fonduri proprii a fost adoptată, dar nu a fost încă autorizată de autoritatea competentă, astfel cum este definită la art. 4 alin. (1) pct. (40) din CRR, în temeiul art. 77 din CRR;
    h) emitentul este o instituţie care face obiectul supravegherii prudenţiale în temeiul CRD şi care a primit un proiect de decizie PSE sau informaţii preliminare conexe, ce va deveni definitivă într-o etapă ulterioară, după încheierea procesului decizional al autorităţii prudenţiale competente. În acest caz, o anunţare prematură a oricărei informaţii privilegiate care constituie proiectul de decizie PSE sau a informaţiilor preliminare conexe ar fi în contradicţie cu procedura PSE şi, în special, cu dreptul instituţiei de a fi audiată, ceea ce ar putea prejudicia în mod nejustificat interesul instituţiei pentru o apreciere corectă a impactului acestor informaţii de către piaţă.

    11. ESMA reaminteşte că, în conformitate cu art. 17 alin. (7) din MAR, chiar şi în cazurile în care divulgarea imediată a informaţiilor privilegiate ar putea prejudicia interesele legitime ale emitenţilor, ori de câte ori confidenţialitatea nu mai este asigurată, emitentul va face publice informaţiile privilegiate respective cât mai curând posibil.


    2. Situaţii în care amânarea publicării informaţiilor privilegiate este de natură să inducă publicul în eroare
    Orientarea 2:
    12. În sensul art. 17 alin. (4) lit. (b) din MAR, situaţiile în care amânarea publicării informaţiilor privilegiate este de natură să inducă în eroare publicul includ cel puţin următoarele circumstanţe:
    a) informaţiile privilegiate a căror publicare emitentul intenţionează să o amâne sunt semnificativ diferite de cele cuprinse în anunţul public anterior al emitentului cu privire la aspectele la care se referă informaţiile privilegiate; sau
    b) informaţiile privilegiate a căror publicare emitentul intenţionează să o amâne se referă la faptul că obiectivele financiare ale emitentului nu sunt susceptibile de a fi realizate, în situaţia în care astfel de obiective au fost anunţate public anterior; sau
    c) informaţiile privilegiate a căror publicare emitentul intenţionează să o amâne sunt diferite de aşteptările pieţei, în situaţia în care astfel de aşteptări se bazează pe semnale pe care emitentul le-a transmis anterior pe piaţă, cum ar fi interviuri, expoziţii itinerante sau orice alt tip de comunicare organizată de către emitent sau cu aprobarea acestuia.



    3. P2R şi P2G şi informaţiile privilegiate
    Orientarea 3:
    13. Pentru a evalua dacă proiectul de P2R sau P2R finale reprezintă informaţii privilegiate în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. (a) din MAR, emitenţii care sunt instituţii ce fac obiectul supravegherii prudenţiale în temeiul CRD trebuie să verifice dacă propriile lor P2R sunt:
    a) informaţii fără caracter public;
    b) legate direct de instituţia care le-a primit;
    c) lipsite de echivoc.

    14. Totodată, este foarte probabil ca P2R să fie sensibile la preţ. Instituţiile trebuie să evalueze sensibilitatea la preţ a P2R, ţinând seama de amploarea diferenţei dintre P2R ale instituţiei şi nivelul actual de capital. Sensibilitatea la preţ nu trebuie exclusă nici în cazul în care nivelul actual de capital al instituţiei este mai ridicat decât P2R.
    15. Cu excepţia unui număr foarte limitat de cazuri şi în urma unei evaluări minuţioase realizate de instituţie, se preconizează că P2R vor fi considerate informaţii privilegiate.

    Orientarea 4:
    16. Pentru a evalua dacă proiectul de P2G sau P2G finale reprezintă informaţii privilegiate în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. (a) din MAR, emitenţii care sunt instituţii ce fac obiectul supravegherii prudenţiale în temeiul CRD trebuie să verifice dacă propriile lor P2G sunt:
    a) informaţii fără caracter public;
    b) legate direct de instituţia care le-a primit;
    c) lipsite de echivoc.

    17. P2G pot fi, de asemenea, sensibile la preţ. Instituţiile trebuie să evalueze sensibilitatea la preţ a P2G, ţinând, totodată, seama de amploarea diferenţei dintre P2G ale instituţiei şi nivelul actual de capital, dacă se preconizează că va fi necesară o reacţie la nivelul instituţiei pentru a respecta P2G şi calendarul relevant pentru lansarea şi finalizarea acestora.
    18. Exemple de situaţii în care se preconizează că P2G vor fi sensibile la preţ sunt următoarele:
    a) diferenţa dintre P2G şi nivelul de capital al instituţiei nu este una minoră şi probabil va genera o reacţie majoră din partea instituţiei, cum ar fi o majorare de capital;
    b) P2G ale instituţiei nu corespund aşteptărilor pieţei, astfel încât se poate preconiza un impact asupra preţurilor.




    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016