Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 23 din 11 august 2021  privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 23 din 11 august 2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 816 din 26 august 2021
    În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b),art. 3 alin. (1) lit. b) şi art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 4 alin. (12)-(14) şi (29)-(31), art. 10 alin. (2) şi (3) şi ale art. 36 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din data de 28.07.2021,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. 1
    Prevederi generale
    (1) Prezenta normă stabileşte cadrul legal pentru:
    a) dobândirea şi menţinerea sau actualizarea cunoştinţelor şi abilităţilor profesionale ale persoanelor care activează în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări prin:
    (i) mecanismele de formare, consolidare, evaluare, examinare şi certificare a competenţelor profesionale în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor;
    (ii) mecanismele de supraveghere, monitorizare şi control care garantează respectarea cerinţelor de pregătire profesională.

    b) autorizarea/avizarea furnizorilor de programe;
    c) obligaţiile furnizorilor de programe, ale Institutului de Studii Financiare, denumit în continuare ISF, ale societăţilor şi ale intermediarilor principali şi secundari în ceea ce priveşte activitatea de pregătire şi certificare profesională în asigurări şi/sau reasigurări;
    d) atestarea lectorilor;
    e) alte elemente privind activitatea de pregătire profesională în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor.

    (2) Dispoziţiile prezentei norme se aplică distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, furnizorilor de programe, intermediarilor, societăţilor, ISF, respectiv lectorilor.

    ART. 2
    Definiţii
    În înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile utilizate au semnificaţiile prevăzute în legislaţia aplicabilă în domeniul asigurărilor-reasigurărilor, precum şi următoarele semnificaţii:
    1. activitatea de mentorat - proces interactiv, complex, de consiliere şi suport acordat debutanţilor de către mentori, care are drept scop îndrumarea acestora în vederea dobândirii competenţelor în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări;
    2. adeverinţă de pregătire profesională - adeverinţă eliberată de furnizorii de programe sau societăţi care atestă parcurgerea programelor de pregătire profesională;
    3. certificat de absolvire - certificat eliberat de ISF, care atestă promovarea examenului de pregătire profesională şi cel de definitivat, însoţit de o anexă denumită „Supliment descriptiv al certificatului“, în care se precizează competenţele profesionale dobândite;
    4. ciclu de pregătire profesională continuă - perioada de 3 ani între două examinări consecutive obligatorii;
    5. credit de pregătire profesională - echivalentul unei ore de pregătire profesională;
    6. debutant - persoană fizică aflată la începutul carierei, care intenţionează să activeze în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări, aflată sub îndrumarea unui mentor, pentru o perioadă de maximum 3 luni de la data începerii colaborării;
    7. distribuitor în asigurări şi/sau reasigurări - persoana fizică prevăzută în anexa nr. 1 care desfăşoară/intenţionează să desfăşoare activitate de distribuţie de asigurări şi/sau reasigurări;
    8. examenul de definitivat - examen susţinut la ISF, după 3 cicluri de pregătire profesională, care asigură continuitatea activităţii distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări şi în urma căruia nu mai este necesară nicio altă examinare;
    9. furnizor de programe - entitate care intenţionează să dobândească calitatea de furnizor sau care deţine deja această calitate, autorizată sau avizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., în scopul organizării cursurilor de pregătire profesională în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor pentru distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări;
    10. lector - persoană fizică, atestată de A.S.F., care susţine cursurile aferente programelor de pregătire profesională în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor;
    11. mentor - persoană fizică cu statut de angajat, avizată de ISF, desemnată să desfăşoare activitate de mentorat în cadrul societăţilor sau intermediarilor principali, direct implicată în activitatea de distribuţie, cu experienţă de minimum 5 ani în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor, avizată în baza metodologiei ISF;
    12. metodologie ISF - set de proceduri şi ghiduri elaborate de ISF cu respectarea prezentei norme şi aprobate de A.S.F. prin care se detaliază procesul privind pregătirea profesională a persoanelor prevăzute în anexa nr. 1; metodologia este aprobată cu obţinerea în prealabil a avizului structurilor de specialitate din cadrul A.S.F. şi publicată pe site-ul ISF;
    13. platforma ISF - aplicaţie informatică realizată de ISF, care permite cel puţin derularea activităţii de examinare şi de menţinere a evidenţelor privind îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională şi certificare;
    14. pregătire profesională continuă - actualizarea, dezvoltarea şi consolidarea competenţelor, precum şi acumularea de noi cunoştinţe în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări;
    15. pregătire profesională iniţială - dobândirea competenţelor profesionale necesare desfăşurării activităţii în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări;
    16. pregătire profesională - pregătirea profesională prevăzută la pct. 14 şi 15;
    17. program de pregătire profesională - program elaborat şi organizat de ISF, furnizori de programe sau societăţi pentru angajaţii proprii, după caz, cu respectarea metodologiei ISF şi a prevederilor prezentei norme; programul de pregătire profesională continuă este elaborat de furnizorii de programe, respectiv societăţi pentru angajaţii proprii şi aprobat de către ISF;
    18. sistem e-Learning - ansamblu de instrumente şi proceduri privind pregătirea profesională realizate prin intermediul unei platforme de instruire bazată pe tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor, denumită în continuare platformă e-Learning, care oferă accesul lectorilor şi cursanţilor la programele de pregătire profesională în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor prin susţinerea la distanţă a cursurilor.


    ART. 3
    Pregătirea profesională - prevederi generale
    (1) Informaţiile privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări sunt menţinute de către societăţi şi intermediari principali, după caz, astfel încât să existe posibilitatea verificării permanente a acestora de către A.S.F.; ISF, prin intermediul platformei proprii, pune la dispoziţia societăţilor, intermediarilor principali, furnizorilor de programe şi a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări informaţiile privind pregătirea profesională, iar lectorilor informaţii referitoare la atestarea acestora.
    (2) Pregătirea profesională în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări se realizează prin cursuri susţinute de către furnizorii de programe şi societăţi pentru angajaţii proprii, în condiţiile prezentei norme.
    (3) Certificarea dobândirii competenţelor în domeniul distribuţiei de asigurări şi/sau reasigurări dobândite în mod formal, nonformal şi informal se realizează prin susţinerea unui examen de absolvire la ISF.
    (4) În cadrul procesului de pregătire profesională, cursurile organizate de furnizorii de programe se desfăşoară sub una dintre următoarele forme:
    a) în sala de curs;
    b) în sistem e-Learning, care permite instruirea în medii sincrone, asincrone şi sesiuni de testare;
    c) în sistem online prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare directă la distanţă care să întrunească condiţiile tehnice necesare pentru identificarea persoanelor participante;
    d) mixt, prin folosirea alternativă a formelor prevăzute la lit. a-c).

    (5) Absolvirea programelor de pregătire profesională în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor se atestă după cum urmează:
    a) pentru pregătirea profesională iniţială, prin certificat de absolvire a examenului susţinut la ISF sau recunoaşterea studiilor conform alin. (7);
    b) pentru pregătirea profesională continuă prin:
    (i) adeverinţă de pregătire profesională din care să reiasă parcurgerea anuală a celor 15 credite de pregătire profesională continuă obligatorie, conform anexei nr. 3 macheta nr. 3;
    (ii) certificat de absolvire a examenului susţinut la ISF.


    (6) Programele de pregătire profesională se pot urma, în condiţiile prezentei norme, de către:
    a) persoane cu domiciliul sau rezidenţa în România;
    b) persoane cu domiciliul sau rezidenţa în statele membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi cetăţeni din Confederaţia Elveţiană, din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, precum şi din state terţe în măsura în care regimul de supraveghere din acestea este declarat echivalent, permanent sau temporar de către instituţiile europene abilitate.

    (7) Diplomele, certificatele şi alte titluri oficiale de calificare aferente pregătirii profesionale în domeniul asigurărilor obţinute de către persoanele care intenţionează să devină distribuitori în asigurări şi/sau reasigurări în statele menţionate la alin. (6) lit. b), respectiv în cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în România sunt recunoscute de către ISF; criteriile privind recunoaşterea documentelor sunt stabilite prin metodologia ISF.
    (8) În vederea completării şi actualizării datelor aferente pregătirii profesionale a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, acestea sunt transmise de ISF, în registrele administrate de A.S.F., în format electronic, după cum urmează:
    a) certificatele de absolvire se transmit în ziua eliberării;
    b) creditele de pregătire profesională continuă, obţinute în urma finalizării programelor de pregătire profesională continuă, se transmit până la data de 15 ianuarie a fiecărui an calendaristic.

    (9) Programele de pregătire profesională sunt furnizate de către furnizorii de programe şi de către societăţi pentru angajaţii proprii.
    (10) Societăţile se asigură de faptul că angajaţii proprii respectă cerinţele de pregătire profesională prevăzute de prezenta normă; evidenţa creditelor de pregătire profesională pentru angajaţii proprii se menţine prin înregistrarea acestora în platforma ISF până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an calendaristic.
    (11) Societăţile includ în cadrul procedurilor proprii prevederi referitoare la organizarea programelor de pregătire profesională, inclusiv în cazul în care acestea sunt externalizate către alţi furnizori de programe.
    (12) Tipurile de examen susţinute în baza prezentei norme sunt:
    a) examen aferent pregătirii profesionale iniţiale;
    b) examen aferent pregătirii profesionale continue;
    c) examen de definitivat.

    (13) Persoanele care deţin funcţii de conducere executivă, fie că acestea sunt nou-numite, fie că deţin deja această calitate, efectuează pregătirea profesională, conform metodologiei ISF, astfel:
    a) în cazul în care nu desfăşoară activitate de distribuţie:
    (i) pregătirea profesională iniţială se consideră a fi îndeplinită odată cu aprobarea acestora de către A.S.F.;
    (ii) parcurg programul anual de pregătire profesională continuă fără a mai fi necesară susţinerea examenului de absolvire.

    b) în cazul în care desfăşoară activitate de distribuţie:
    (i) parcurg programul de pregătire profesională iniţială şi susţin examenul de absolvire;
    (ii)parcurg programul anual de pregătire profesională continuă şi susţin examenul de absolvire sau definitivat.


    (14) Pregătirea profesională a persoanelor care deţin funcţii de conducere executivă aflate în situaţia prevăzută la alin. (13) lit. b), respectiv a persoanelor cu atribuţii de conducere şi/sau administrare a activităţii de distribuţie din cadrul intermediarilor se efectuează conform prevederilor art. 4 şi 5.
    (15) Pregătirea profesională a agenţilor şi asistenţilor auxiliari este realizată după cum urmează:
    a) pregătirea profesională iniţială, conform art. 4;
    b) pregătirea profesională continuă se efectuează prin urmarea programelor structurate pe module, puse la dispoziţie de furnizorii de programe, astfel încât acestea să fie adaptate pregătirii profesionale specifice produselor de asigurare pe care aceştia le distribuie sau au posibilitatea de a le distribui şi prin promovarea examenului aferent.

    (16) Spaţiul în care se desfăşoară procesul de pregătire profesională la sala de curs este dotat corespunzător din punct de vedere tehnico-material şi respectă cel puţin cerinţele din anexa nr. 2.
    (17) A.S.F. deleagă ISF următoarele activităţi:
    a) elaborarea şi actualizarea programelor de pregătire profesională iniţială şi a programelor analitice şi tematicilor aferente acestora, respectiv a tematicilor programelor de pregătire profesională continuă în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor;
    b) elaborarea şi actualizarea tematicilor examenelor de absolvire aferente pregătirii profesionale în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor;
    c) stabilirea criteriilor de recunoaştere a diplomelor, certificatelor şi a altor titluri oficiale de calificare aferente pregătirii profesionale menţionate la alin. (7);
    d) întocmirea şi menţinerea situaţiilor privind evidenţa pregătirii profesionale prin intermediul platformei ISF, în baza informaţiilor înregistrate de către societăţi, intermediarii principali, respectiv furnizorii de programe, după caz;
    e) menţinerea şi actualizarea listei cu lectorii atestaţi de A.S.F. prin intermediul platformei ISF;
    f) menţinerea şi actualizarea situaţiilor programelor aprobate prin intermediul platformei ISF;
    g) punerea la dispoziţia societăţilor şi intermediarilor principali, la solicitare, a informaţiilor privind valabilitatea certificatului de absolvire a programului de pregătire profesională şi a adeverinţelor privind susţinerea programului de pregătire profesională continuă;
    h) îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 6 alin. (8) lit. b pct. (ii) şi (iii) prin punerea la dispoziţia furnizorilor de programe de informaţii prin intermediul platformei ISF;
    i) eliberarea unui duplicat al certificatului de absolvire în cazul pierderii sau al furtului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii; termenul se aplică şi în situaţia în care este necesară îndreptarea unor eventuale erori materiale;
    j) actualizarea, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei norme, a metodologiei, care cuprinde cel puţin proceduri şi ghiduri, după caz, privind:
    (i) programele şi tematicile prevăzute la lit. a) şi b);
    (ii) aprobarea programelor de pregătire profesională prevăzute la art. 7;
    (iii) forma şi conţinutul certificatului de absolvire;
    (iv) recunoaşterea diplomelor, certificatelor şi a altor titluri oficiale de calificare aferente pregătirii profesionale prevăzute la alin. (7);
    (v) raportarea/evidenţa activităţilor de pregătire profesională continuă;
    (vi) actualizarea permanentă a platformei gestionate.

    k) publicarea pe site-ul propriu a metodologiei aprobate în prealabil de A.S.F.;
    l) elaborarea, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei norme, a procedurii de obţinere a definitivatului, a suportului de curs şi a instrumentelor de evaluare corespunzătoare.

    (18) ISF poate percepe taxe pentru:
    a) examinare, reexaminare, contestaţii la examinare;
    b) emitere documente sau duplicate ale acestora;
    c) înregistrare şi menţinere în platforma ISF;
    d) aprobare/avizare activităţi prevăzute de prezenta normă;
    e) alte activităţi prevăzute în prezenta normă.

    (19) Taxele percepute de către ISF pentru activităţile prevăzute la alin. (18) sunt supuse aprobării A.S.F. şi publicate pe site-ul ISF.

    ART. 4
    Pregătirea profesională iniţială
    (1) Programul de pregătire profesională iniţială, inclusiv în sistem e-Learning, are o durată de minimum 45 de ore, echivalentul a 45 de credite de pregătire profesională, şi este structurat în două părţi după cum urmează:
    a) partea teoretică, cu o durată de minimum 30 de ore, echivalentul a 30 de credite de pregătire profesională;
    b) partea practică, cu o durată de minimum 15 ore, echivalentul a 15 credite de pregătire profesională.

    (2) Înscrierea în programul de pregătire profesională iniţială este condiţionată de respectarea cerinţelor referitoare la studii, conform prevederilor reglementărilor A.S.F. privind activitatea de distribuţie de asigurări.
    (3) Intermediarii principali şi societăţile pot organiza programe de mentorat dedicate debutanţilor, sub răspunderea unui mentor; ulterior se poate urma programul de pregătire profesională iniţială conform prevederilor prezentei norme.
    (4) Programul dedicat debutanţilor, în situaţia în care aceştia urmează programul de pregătire iniţială, este echivalat cu un număr de 3 credite de pregătire profesională din partea practică, diferenţa de până la 15 credite de pregătire profesională urmând a fi efectuată la furnizorii de programe; partea teoretică de pregătire se desfăşoară conform programului de pregătire iniţială.
    (5) Societăţile şi intermediarii principali pot opta pentru programul de mentorat dedicat debutanţilor în cadrul pregătirii profesionale iniţiale, cu condiţia ca procedurile proprii să cuprindă informaţii referitoare la activitatea de mentorat şi programul de mentorat dedicat debutanţilor.
    (6) Programele analitice aferente pregătirii profesionale iniţiale a angajaţilor societăţilor care desfăşoară activitate de distribuţie de asigurări şi/sau reasigurări cuprind cel puţin cerinţele minime privind cunoştinţele şi competenţele profesionale prevăzute în anexa la Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu completările ulterioare.
    (7) Programul de pregătire profesională iniţială se finalizează prin certificarea obţinută în urma susţinerii examenului de absolvire la ISF.
    (8) Modalitatea de promovare a examenului de absolvire a programului de pregătire profesională iniţială este stabilită prin metodologia ISF.
    (9) În cazul în care nu promovează examenul, absolventul are dreptul de a susţine un nou examen, în aceleaşi condiţii, ori de câte ori doreşte, fără a depăşi 6 luni de la data absolvirii cursului de pregătire profesională; după expirarea termenului de 6 luni se reia procesul de pregătire profesională iniţială.
    (10) Certificatul de absolvire obţinut are termen de valabilitate 3 ani de la data absolvirii examenului şi cuprinde cel puţin elementele prevăzute în anexa nr. 3 macheta nr 1.

    ART. 5
    Pregătirea profesională continuă
    (1) Programul de pregătire profesională continuă parcurs în fiecare an calendaristic însumează cel puţin 15 credite de pregătire profesională, echivalentul a 15 ore, este structurat pe module care pot fi urmate la furnizori de programe diferiţi şi poate fi susţinut conform art. 3 alin. (4).
    (2) Modulele de pregătire profesională prevăzute la alin. (1) au o structură de minimum 5 credite de pregătire profesională şi sunt configurate pe teme care, în situaţia în care nu intervin evenimente legislative, nu se pot repeta mai devreme de 2 ani.
    (3) Programele analitice aferente pregătirii profesionale continue cuprind cel puţin cerinţele minime privind cunoştinţele şi competenţele profesionale prevăzute în anexa la Legea nr. 236/2018, cu completările ulterioare, şi alte aspecte prin care se dezvoltă cunoştinţele şi abilităţile cursanţilor.
    (4) Agenţii auxiliari şi asistenţii auxiliari efectuează pregătirea profesională continuă cu respectarea prevederilor prezentei norme.
    (5) Pregătirea profesională continuă a persoanelor prevăzute la alin. (4) cuprinde cel puţin un modul dedicat activităţii specifice produselor distribuite.
    (6) Atestarea îndeplinirii obligaţiilor de pregătire profesională continuă a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, prevăzută la art. 3 alin. (5) lit. b), se realizează cu respectarea alin. (1) şi (2) şi cuprinde descrierea detaliată a tematicilor parcurse.
    (7) Ciclurile de pregătire profesională continuă se efectuează după cum urmează:
    a) primul ciclu de pregătire profesională continuă reprezintă perioada de 3 ani de la data obţinerii certificatului de absolvire a pregătirii profesionale iniţiale până la data obţinerii primului certificat de pregătire profesională continuă şi are următoarele caracteristici:
    (i) promovarea examenului se efectuează fără a se depăşi data de valabilitate a certificatului de absolvire a pregătirii profesionale iniţiale;
    (ii) înscrierea în vederea susţinerii examenului de absolvire se poate face cel mai devreme cu 6 luni înaintea expirării termenului de valabilitate a certificatului de absolvire a pregătirii profesionale iniţiale;
    (iii) condiţiile de promovare a examenului de absolvire sunt stabilite prin metodologia ISF;
    (iv) persoana care nu promovează examenul are dreptul de a susţine un nou examen, ori de câte ori doreşte, în aceleaşi condiţii;
    (v) în situaţia în care nu promovează examenul de absolvire până la data expirării certificatului de absolvire a pregătirii iniţiale, distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări îşi pierd dreptul de a profesa şi intră într-un nou program de pregătire profesională continuă, finalizat cu promovarea unui nou examen de absolvire, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a expirat certificatul de pregătire iniţială;
    (vi) în situaţia în care, în termenul de 6 luni de la data expirării certificatului de pregătire profesională iniţială, nu s-a obţinut certificatul de pregătire profesională continuă, se reia programul de pregătire profesională iniţială.

    b) cel de-al doilea ciclu de pregătire profesională continuă reprezintă perioada de la data obţinerii primului certificat de absolvire a pregătirii profesionale continue până la data obţinerii celui de-al doilea certificat de absolvire a pregătirii profesionale continue şi are următoarele caracteristici:
    (i) examinarea se efectuează la 3 ani de la data obţinerii primului certificat de absolvire a pregătirii profesionale continue;
    (ii) înscrierea în vederea susţinerii examenului de absolvire a pregătirii profesionale continue se poate face cel mai devreme cu 6 luni înaintea expirării termenului de valabilitate a primului certificat de absolvire a pregătirii profesionale continue;
    (iii) condiţiile de promovare a examenului de absolvire a pregătirii profesionale continue sunt stabilite prin metodologia ISF;
    (iv) persoana care nu promovează examenul de absolvire a pregătirii profesionale continue are dreptul de a susţine un nou examen, ori de câte ori doreşte, în aceleaşi condiţii;
    (v) în situaţia în care nu promovează examenul de absolvire a pregătirii profesionale continue aferent celui de-al doilea ciclu de pregătire profesională până la data expirării certificatului de absolvire a pregătirii profesionale continue deţinut anterior, distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări îşi pierd dreptul de a profesa şi intră într-un nou program de pregătire profesională continuă, finalizat cu promovarea unui nou examen de absolvire a pregătirii profesionale continue, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a expirat certificatul deţinut anterior pentru pregătirea profesională continuă;
    (vi) în situaţia în care, în termenul de 6 luni de la data expirării certificatului de pregătire profesională continuă deţinut anterior, nu s-a obţinut următorul certificat de pregătire continuă, se reia programul de pregătire profesională iniţială.


    (8) După parcurgerea a 3 cicluri de pregătire profesională finalizate prin promovarea examenului susţinut la ISF, persoanele menţionate în anexa nr. 1 pot opta pentru susţinerea examenului de definitivat, astfel:
    a) examinarea se efectuează oricând după promovarea examenului aferent celui de-al treilea ciclu de pregătire;
    b) persoanele care nu promovează examenul de definitivat îl pot susţine ori de câte ori doresc, în aceleaşi condiţii;
    c) în situaţia în care nu promovează şi nu doresc să mai susţină un nou examen de definitivat, rămân la nivelul celui deal treilea ciclu de pregătire profesională continuă;
    d) păstrarea calificării este condiţionată de parcurgerea anuală a celor 15 credite de pregătire profesională continuă.

    (9) În vederea înscrierii pentru susţinerea examenului de definitivat este necesară deţinerea diplomei de bacalaureat; condiţiile de promovare a examenului sunt stabilite prin metodologia ISF.
    (10) Ulterior absolvirii examenului de definitivat, în situaţia în care distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări nu efectuează cele 15 credite de pregătire profesională anuală, aceştia vor pierde dreptul de a profesa până la data recuperării creditelor de pregătire profesională; recuperarea creditelor se realizează întrun termen de 6 luni de la data la care trebuie efectuate.
    (11) Distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări aflaţi în situaţia prevăzută la alin. (10) îşi pot redobândi dreptul de a profesa fără a mai susţine examenul de definitivat, prin recuperarea tuturor creditelor de pregătire profesională continuă şi susţinerea unui nou examen de absolvire a pregătirii profesionale continue; recuperarea creditelor constă în reluarea parcurgerii programelor de pregătire profesională continuă oferite de furnizorii de programe.
    (12) Persoanele care desfăşoară activitate de distribuţie în cadrul societăţilor şi intermediarilor, fie cu statut de angajat, fie în baza unui contract de mandat ori în calitate de colaborator, pot schimba categoria de distribuitor sub care îşi desfăşoară activitatea, cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare, astfel:
    a) în cazul distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări din cadrul intermediarilor:
    (i) notifică angajatorul sau intermediarul sub care îşi desfăşoară activitatea şi ISF asupra intenţiei de schimbare a categoriei;
    (ii) nu au întrerupt activitatea pentru o perioadă mai mare de 3 ani;
    (iii) urmează programul de pregătire profesională iniţială, în situaţia în care nu este respectată cerinţa de la pct. (ii).

    b) în cazul distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări din cadrul societăţilor:
    (i)respectă obligaţiile prevăzute la lit. a);
    (ii) au absolvit examenul de pregătire profesională iniţială la data intrării în vigoare a prezentei norme;

    c) în cazul distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări care doresc să deţină calitatea de conducător executiv, aceasta se realizează cu respectarea cerinţelor impuse de A.S.F.

    (13) Certificatul de absolvire atestă finalizarea şi promovarea unui ciclu de pregătire profesională de 3 ani şi cuprinde cel puţin elementele prevăzute în anexa nr. 3 macheta nr 1; certificatul care atestă susţinerea examenului de definitivat şi promovarea acestuia cuprinde elementele prevăzute în anexa nr. 3 macheta nr. 2.
    (14) În cazurile prevăzute în reglementările A.S.F. privind activitatea de distribuţie de asigurări privind suspendarea contractului de intermediar secundar persoană fizică, pentru o perioadă de maximum 2 ani, din motive similare celor aplicabile suspendării contractului individual de muncă, prevăzute la art. 50 lit. a)-c) şi art. 51 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dacă o persoană prevăzută în anexa nr. 1 nu a putut susţine examenul pentru pregătirea profesională continuă în termenul prevăzut în certificatul de absolvire, persoana respectivă îl susţine în termen de 90 de zile de la reluarea activităţii; intermediarii principali şi societăţile notifică A.S.F. şi ISF cu privire la decizia de suspendare a contractului, în termen de 5 zile de la emiterea acesteia, utilizând mijloacele electronice puse la dispoziţie.
    (15) Persoanele cărora li se aplică cerinţele alin. (14) efectuează pregătirea profesională continuă prin participarea la cursuri organizate de furnizorii de programe, cu respectarea prevederilor alin. (1); cele 15 credite de pregătire profesională aferente anului în care îşi reiau activitatea se pot obţine şi în perioada suspendării contractului.
    (16) În situaţia în care se optează pentru activitatea de mentorat în cadrul programului dedicat debutanţilor, aceasta se echivalează în credite de pregătire profesională din cadrul programului de pregătire profesională continuă a mentorului; activitatea de mentorat este echivalată cu un număr de 5 credite de pregătire profesională.
    (17) În anul calendaristic în care se promovează examenul de pregătire profesională iniţială nu se vor mai efectua cele 15 credite de pregătire profesională continuă.
    (18) Nerespectarea de către persoanele prevăzute în anexa nr. 1 a obligaţiilor de pregătire profesională continuă conduce la pierderea calităţii deţinute; societăţile şi intermediarii principali le radiază din registre conform art. 35 alin. (8) lit. c) din Legea nr. 236/2018, cu completările ulterioare, iar angajaţii societăţilor nu mai pot desfăşura activitate de distribuţie.
    (19) Punerea în aplicare a prevederilor alin. (18) se realizează la începutul fiecărui an calendaristic până la data de 20 ianuarie.

    ART. 6
    Autorizarea/Avizarea şi modul de desfăşurare a activităţii furnizorilor de programe
    (1) Dosarul de autorizare/avizare a furnizorilor de programe, care include şi cererea de autorizare/avizare, se depune la Registratura A.S.F., prin poştă, cu confirmare de primire, sau se poate transmite electronic, cu semnătură electronică calificată a reprezentantului legal al entităţii; modelul cererii de autorizare/avizare este prevăzut în anexa nr. 5, iar conţinutul dosarului, în anexa nr. 6.
    (2) Cererea de autorizare/avizare se soluţionează de către A.S.F. ulterior depunerii documentaţiei complete.
    (3) A.S.F. autorizează/avizează entităţile care intenţionează să devină furnizori de programe, în sensul prezentei norme, după cum urmează:
    a) avizează intermediarii principali;
    b) autorizează entităţile care nu sunt acreditate de către ministerul de resort ca furnizori de programe;
    c) avizează furnizorii de programe acreditaţi de către ministerul de resort.

    (4) În vederea autorizării/avizării, furnizorii de programe îndeplinesc următoarele cerinţe:
    a) au ca obiect de activitate desfăşurarea altor forme de învăţământ, conform Clasificărilor activităţilor din economia naţională (CAEN);
    b) fac dovada faptului că bateriile de teste sunt elaborate în conformitate cu metodologia ISF;
    c) nu înregistrează debite în ceea ce priveşte impozitele, taxele şi contribuţiile datorate bugetului de stat;
    d) spaţiul în care se desfăşoară procesul de formare profesională la sala de curs respectă cerinţele prevăzute în anexa nr. 2;
    e) în cazul furnizării programelor de pregătire profesională în sistem e-Learning, fac dovada îndeplinirii cerinţelor software minime prevăzute în anexa nr. 4;
    f) coordonatorii departamentelor sau ai activităţii de pregătire profesională şi persoanele din conducerea furnizorului îndeplinesc următoarele cerinţe:
    (i) nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de natură economică sau fiscală;
    (ii) nu se află sub incidenţa unor sancţiuni aplicate de autorităţile de supraveghere din domeniul economic/ financiar cu privire la interdicţia de a desfăşura activităţi în domeniul supus autorizării/avizării;

    g) personalul cu statut de angajat/colaborator implicat în procesul de predare deţine calitatea de lector atestat de A.S.F.;
    h) în cazul furnizorilor de programe prevăzuţi la alin. (3) lit. c), deţin acreditarea ministerului de resort, care se transmite A.S.F. ori de câte ori aceasta se reînnoieşte;
    i) deţin programul de pregătire profesională iniţială elaborat de ISF;
    j) deţin aprobarea ISF pentru programul de pregătire profesională continuă, inclusiv la actualizarea acestuia.

    (5) În situaţia în care documentele solicitate la alin. (4) nu sunt complete sau lizibile, A.S.F. poate solicita entităţilor completarea acestora sau informaţii suplimentare în vederea soluţionării cererii de autorizare/avizare.
    (6) A.S.F. respinge, prin decizie motivată, cererea de autorizare/avizare prevăzută la alin. (1) în următoarele situaţii:
    a) nu sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (4);
    b) nu sunt transmise documentele şi informaţiile prevăzute în anexele nr. 5 şi 6;
    c) nu sunt transmise documentele solicitate conform alin. (5), caz în care cererea de autorizare/avizare este respinsă în termen de 30 de zile de la data solicitării A.S.F.

    (7) A.S.F. înregistrează furnizorii de programe autorizaţi/ avizaţi în Registrul furnizorilor, deschis, menţinut şi publicat pe site-ul propriu.
    (8) Furnizorii de programe îndeplinesc pe tot parcursul desfăşurării activităţii următoarele:
    a) afişează dovada autorizării/avizării pe pagina de internet proprie şi prezintă la solicitarea persoanelor interesate dovada privind autorizarea/avizarea;
    b) publică pe site-ul propriu:
    (i) informaţii privind programele de pregătire profesională şi modul de desfăşurare a acestora;
    (ii) registrul persoanelor care au finalizat programul de pregătire profesională;
    (iii) raportul anual privind gradul de promovabilitate al absolvenţilor determinat de numărul anual de persoane care au absolvit examenul şi numărul total de cursanţi, în baza datelor înregistrate în platforma ISF;

    c) asigură accesul persoanelor care urmează cursurile de pregătire profesională la bateriile de teste prin intermediul platformei e-Learning;
    d) asigură, în situaţia în care se întrerupe colaborarea cu un lector, continuitatea programelor de pregătire profesională organizate la sala de curs prin înlocuirea acestuia în timp util cu un alt lector înscris în platforma ISF;
    e) înregistrează pe suport durabil documentele care atestă activitatea de pregătire profesională;
    f) eliberează în termen de 5 zile adeverinţa de pregătire profesională şi înregistrează în platforma ISF, în termen de 10 zile lucrătoare, datele din registrul menţionat la lit. b) pct. (ii) în vederea actualizării permanente a datelor din platforma ISF;
    g) atestă recuperarea creditelor de pregătire profesională conform art. 5 alin. (10);
    h) achită anual taxa de menţinere în Registrul furnizorilor, în conformitate cu reglementările în vigoare.

    (9) Furnizorii de programe notifică A.S.F. în termen de 30 de zile cu privire la orice modificare survenită în documentele pe baza cărora s-a făcut înregistrarea în Registrul furnizorilor; notificarea este însoţită de documente justificative.
    (10) Platforma e-Learning utilizată poate fi dezvoltată atât intern, cât şi de către alte entităţi.
    (11) A.S.F. retrage autorizaţia/avizul unui furnizor de programe şi îl radiază din Registrul furnizorilor în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (4), (8) şi (9);
    b) la cerere, cu condiţia ca furnizorul de programe să nu înregistreze debite către A.S.F.;
    c) dacă împotriva furnizorului de programe a fost deschisă procedura de insolvenţă prevăzută de legislaţia în vigoare;
    d) dacă în urma procesului de supraveghere, monitorizare şi control A.S.F. constată nerespectarea prevederilor Legii nr. 236/2018, cu completările ulterioare şi ale prezentei norme.

    (12) Retragerea autorizaţiei/avizului de către A.S.F. nu produce efecte asupra recunoaşterii finalizării programelor de pregătire pentru persoanele care au urmat cursuri finalizate anterior retragerii autorizaţiei/avizului.
    (13) La retragerea autorizaţiei/avizului de către A.S.F., furnizorul de programe eliberează persoanelor care au desfăşurat programe de pregătire profesională adeverinţa de pregătire profesională, care atestă numărul de credite efectuate până în acel moment, şi restituie eventualele diferenţe de taxe, atât pentru programele de pregătire profesională aflate în derulare, cât şi pentru cele planificate.
    (14) A.S.F. decide cu privire la retragerea autorizaţiei/avizului, prin decizie motivată, în termen de maximum 45 de zile de la data constatării sau luării cunoştinţă de situaţiile prevăzute la alin. (11).

    ART. 7
    Aprobarea programului de pregătire profesională
    (1) Dosarul de aprobare conţine cel puţin documentele prevăzute în metodologia ISF şi este transmis de către furnizorii de programe la ISF, în vederea aprobării de către acesta.
    (2) Revizuirea programelor analitice şi tematicilor prevăzute la art. 3 alin. (17) lit. a) şi b) se efectuează de către ISF cel puţin o dată pe an, precum şi ori de câte ori se impune.
    (3) ISF elaborează şi actualizează programele de pregătire profesională iniţială şi aprobă programele de pregătire profesională continuă.
    (4) Programele de pregătire profesională se pot realiza de către furnizorii de programe şi în limbile minorităţilor naţionale.
    (5) Suportul de curs utilizat de furnizorii de programe pentru pregătirea profesională continuă poate fi elaborat şi de un alt furnizor de programe, situaţie în care trebuie precizată sursa şi respectate condiţiile prevăzute în metodologia ISF.

    ART. 8
    Atestarea şi modul de desfăşurare a activităţii lectorilor
    (1) Cererea de atestare, însoţită de dosarul de atestare, se depune personal la Registratura A.S.F., prin poştă, cu confirmare de primire, sau se poate transmite electronic, cu semnătură electronică calificată; modelul cererii de atestare este prevăzut în anexa nr. 7.
    (2) Dosarul de atestare cuprinde documentaţia prevăzută în anexa nr. 8, după cum urmează:
    a) pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (4), documentele prevăzute în macheta nr. 1 a anexei;
    b) pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (5), documentele prevăzute în macheta nr. 2 a anexei.

    (3) Cererea de atestare a lectorilor se soluţionează de către A.S.F. ulterior depunerii documentaţiei complete.
    (4) În vederea atestării persoanelor fizice în calitate de lectori, acestea îndeplinesc cumulativ următoarele cerinţe:
    a) au absolvit, cu diplomă, o instituţie de învăţământ superior din România, din statele membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European, din Confederaţia Elveţiană, din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, precum şi din state terţe în măsura în care regimul de supraveghere din acestea este declarat echivalent, permanent sau temporar de către instituţiile europene abilitate;
    b) au o experienţă profesională de cel puţin 5 ani în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor, inclusiv dacă aceasta reprezintă activitate desfăşurată în cadrul distribuitorilor, cu exceptarea funcţiilor-suport din cadrul acestora;
    c) au absolvit un program acreditat de formator conform Clasificării ocupaţiilor din România sau au urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă sau echivalentul acestora conform prevederilor legale incidente;
    d) au o bună reputaţie şi probitate morală şi nu au fost condamnate printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de natură economică sau fiscală;
    e) depun dosarul de atestare conform prevederilor alin. (2).

    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4) lit. a)-c), pot dobândi calitatea de lectori şi următoarele categorii de persoane:
    a) membru/fost membru al Consiliului A.S.F.;
    b) cadru didactic universitar, cu grad de minimum lector universitar, cu experienţă de cel puţin 3 ani de predare în domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor;
    c) specialist, după cum urmează:
    (i) desemnat de A.S.F.;
    (ii) care nu se află în relaţii de muncă cu A.S.F. şi face dovada unor competenţe de specialitate de nivel înalt, ca urmare a experienţei profesionale, a studiilor de specialitate şi/sau a activităţii didactice în domeniul financiar, respectiv experienţă profesională de specialitate de minimum 10 ani în instituţii financiare, studii de doctorat în domeniul financiar, studii postuniversitare de specialitate recunoscute internaţional, activitate didactică universitară în domeniul financiar de minimum 5 ani;

    d) angajat, fost angajat sau persoana care, în baza unui mandat ori în calitate de colaborator, se încadrează în una dintre următoarele situaţii:
    (i) are o experienţă de minimum 3 ani în cadrul unor autorităţi, instituţii, entităţi din România sau din străinătate, al căror obiect de activitate are legătură cu domeniul asigurărilor şi/sau reasigurărilor, inclusiv cu cel de pregătire profesională, în sensul prezentei norme;
    (ii) are o experienţă de minimum 5 ani, acumulată în ultimii 7 ani, în cadrul A.S.F. - Sectorul Asigurări-Reasigurări, la data depunerii cererii.


    (6) Lectorii respectă şi menţin pe tot parcursul desfăşurării activităţii condiţiile de atestare şi notifică A.S.F., în termen de 30 de zile, cu privire la modificările survenite în documentele pe baza cărora s-a efectuat atestarea.
    (7) A.S.F. respinge, prin decizie motivată, cererea de atestare prevăzută la alin. (1) dacă:
    a) nu sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (4);
    b) nu sunt transmise documentele sau informaţiile prevăzute în anexele nr. 7 şi 8;
    c) nu sunt transmise documentele solicitate de A.S.F. în vederea completării sau clarificării anumitor aspecte, caz în care cererea de atestare este respinsă în termen de 30 de zile de la data solicitării A.S.F.

    (8) ISF înregistrează lectorii atestaţi de către A.S.F. în platforma ISF.
    (9) Retragerea atestatului de lector se efectuează de către A.S.F. în una dintre următoarele situaţii:
    a) la cerere;
    b) ca urmare a verificărilor derulate asupra activităţii profesionale şi a constatării unor probleme de etică sau conflict de interese sau prin susţinerea cursurilor la un nivel calitativ deficitar, cu un grad de promovabilitate scăzut;
    c) nerespectarea prevederilor alin. (4).

    (10) A.S.F. decide cu privire la retragerea atestatului în termen de 45 de zile de la data constatării sau luării cunoştinţă de situaţiile prevăzute la alin. (9).
    (11) A.S.F. informează ISF în legătură cu atestarea sau retragerea atestării lectorilor.

    ART. 9
    Susţinerea examenului şi eliberarea certificatului de absolvire
    (1) Programele de pregătire profesională se finalizează cu examen de absolvire organizat de ISF în limba română, conform metodologiei ISF.
    (2) Organizarea şi desfăşurarea examenului de absolvire sunt realizate de către ISF în baza metodologiei proprii.
    (3) Înscrierea la examen este condiţionată de prezentarea documentelor care atestă finalizarea pregătirii profesionale şi a dosarului de înscriere la examen, precum şi a oricăror alte documente în conformitate cu metodologia ISF.
    (4) Certificatele de absolvire sunt eliberate de ISF în limba română, în termen de maximum 30 de zile de la data promovării examenului.

    ART. 10
    Prevederi tranzitorii şi finale
    (1) Certificatele emise de către ISF anterior datei intrării în vigoare a prezentei norme îşi păstrează valabilitatea până la data expirării, cu condiţia respectării cerinţelor de pregătire profesională continuă.
    (2) Transmiterea creditelor de formare profesională privind pregătirea profesională continuă aferente anului 2021 se va realiza conform Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2018 privind pregătirea profesională a persoanelor implicate în activitatea de distribuţie, cu modificările ulterioare.
    (3) Distribuitorii în asigurări şi/sau reasigurări care până la data intrării în vigoare a prezentei norme au susţinut cel puţin 3 examene aferente pregătirii profesionale şi care respectă cerinţele anuale de pregătire profesională pot susţine examenul de definitivat la 3 luni de la data aprobării procedurii prevăzute la art. 3 alin. (17) lit. l).
    (4) În vederea protejării drepturilor clienţilor, societăţile documentează şi comunică la cererea A.S.F. modalitatea prin care se asigură că angajaţii proprii urmează anual programele de pregătire profesională continuă şi susţin examenul conform prezentei norme.
    (5) Documentarea şi comunicarea prevăzute la alin. (4) se pot realiza prin intermediul platformei ISF.
    (6) Societăţile implementează politici proprii privind pregătirea profesională, cu respectarea cel puţin a prevederilor privind pregătirea profesională prevăzute la art. 3-5 şi a cerinţelor minime privind cunoştinţele şi competenţele profesionale prevăzute în anexa la Legea nr. 236/2018, cu completările ulterioare.
    (7) A.S.F. notifică conducerea societăţilor, intermediarilor principali, intermediarilor secundari, ISF şi a furnizorilor de programe, precum şi lectorii asupra încălcării prevederilor prezentei norme.
    (8) Conducerea societăţilor, intermediarilor principali, intermediarilor secundari, ISF şi a furnizorilor de programe, respectiv lectorii pot să transmită în termen de 7 zile de la primirea notificării prevăzute la alin. (7) un răspuns motivat cu referire la cele constatate.
    (9) Termenul prevăzut la alin. (8) curge de la data de înregistrare a notificării prevăzute la alin. (7).
    (10) În vederea exercitării atribuţiilor specifice procesului de pregătire profesională, A.S.F. poate realiza schimburi de informaţii cu ISF, inclusiv schimburi privind datele cu caracter personal, cu respectarea prevederilor reglementărilor în vigoare.
    (11) În conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, solicitările depuse la A.S.F. anterior intrării în vigoare a prezentei norme şi nefinalizate la data intrării în vigoare a acesteia se soluţionează potrivit prevederilor Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2018 privind pregătirea profesională a persoanelor implicate în activitatea de distribuţie, cu modificările ulterioare.
    (12) Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta normă.
    (13) Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancţionează conform prevederilor art. 28 din Legea nr. 236/2018, cu completările ulterioare.

    ART. 11
    Intrare în vigoare şi abrogare
    (1) Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
    (2) La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 20/2018 privind pregătirea profesională a persoanelor implicate în activitatea de distribuţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.090 din 21 decembrie 2018, cu modificările ulterioare.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Nicu Marcu

    Bucureşti, 11 august 2021.
    Nr. 23.
    ANEXA 1

    Categorii de distribuitori în asigurări şi/sau reasigurări cărora li se aplică prevederile privind pregătirea profesională
    1. Angajaţii care desfăşoară activitate de distribuţie în cadrul societăţilor, companiilor de brokeraj şi în cadrul instituţiilor de credit şi firmelor de investiţii, în calitate de intermediari principali
    2. Angajaţii care desfăşoară activitate de distribuţie în cadrul intermediarilor secundari - persoane juridice: subagenţii, subagenţii auxiliari, subagenţii afiliaţi, subasistenţii, subasistenţii auxiliari
    3. Persoane fizice care desfăşoară activitate de distribuţie: agenţii, agenţii auxiliari, asistenţii, asistenţii auxiliari
    4. Conducere executivă

    ANEXA 2

    Cerinţe minime privind spaţiul şi dotările tehnico-materiale în care se desfăşoară cursurile
    1. Dimensiunile spaţiilor şi dotările prevăzute la pct. 2 trebuie să fie asigurate în raport cu numărul participanţilor la programul de pregătire profesională, cu respectarea normelor specifice de protecţie a muncii şi a legislaţiei incidente.
    2. Dotarea spaţiilor pentru pregătirea profesională cu echipamente de prezentare de tipul: tablă, flipchart, calculatoare, retro/videoproiectoare, aparatură video/TV; materiale demonstrative, cum ar fi: planşe, mijloace de stocare a informaţiilor, software specializat, conform programei de pregătire
    3. Cantitate adecvată de materiale consumabile necesară desfăşurării activităţii practice
    4. Accesul la suportul de curs în formă tipărită şi/sau electronică^1
    ^1 Furnizorii de programe în sistem e-Learning pot pune la dispoziţia participanţilor suportul de curs online. În situaţia în care suportul de curs este elaborat de un alt furnizor, se precizează sursa şi se respectă condiţia de aprobare din partea Institutului de Studii Financiare.

    ANEXA 3

    Elemente obligatorii în cuprinsul certificatelor şi al adeverinţelor de pregătire profesională
    Macheta nr. 1 - Elemente obligatorii în cuprinsul certificatului de absolvire a programului de pregătire profesională^1
    1. Datele de identificare ale Institutului de Studii Financiare (ISF)
    2. Tipul de pregătire profesională^2
    3. Numele şi prenumele absolventului
    4. Categoria profesională^3
    5. Semnătura reprezentantului legal al ISF
    6. Data eliberării
    7. Seria şi numărul certificatului
    8. Termenul de valabilitate
    ^1 Anexa certificatului de absolvire, denumită „Supliment descriptiv al certificatului“, va conţine şi CNP-ul titularului.
    ^2 Se completează cu tipul de pregătire profesională: iniţială sau continuă.
    ^3 Se completează conform anexei nr. 1 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări.

    Macheta nr. 2 - Elemente obligatorii în cuprinsul certificatului de absolvire a definitivatului^1
    1. Datele de identificare ale ISF
    2. Tipul de pregătire profesională^2
    3. Numele şi prenumele absolventului
    4. Categoria profesională^3
    5. Semnătura reprezentantului legal al ISF
    6. Data eliberării
    7. Seria şi numărul certificatului
    ^1 Anexa certificatului de absolvire, denumită „Supliment descriptiv al certificatului“, va conţine şi CNP-ul titularului.
    ^2 Se completează cu tipul de pregătire profesională: definitivat.
    ^3 Se completează conform anexei nr. 1 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări.

    Macheta nr. 3 - Elemente obligatorii în cuprinsul adeverinţei de pregătire profesională a programului de pregătire profesională
    1. Datele de identificare ale furnizorului de programe
    2. Tipul de pregătire profesională^1
    3. Numele, prenumele şi CNP-ul absolventului
    4. Categoria profesională^2
    5. Semnătura reprezentantului legal al furnizorului de programe
    6. Data eliberării
    7. Durata în ore echivalate în credite a programului de pregătire profesională
    8. Descrierea modulelor conform art. 5 alin. (1) şi (2) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    9. Seria şi numărul adeverinţei
    ^1 Se completează cu pregătire profesională continuă.
    ^2 Se completează conform anexei nr. 1 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări.


    ANEXA 4

    Cerinţe software minime pentru platforma e-Learning
    1. Aplicaţia trebuie să fie o soluţie la cheie, personalizabilă din punctul de vedere al dezvoltării şi accesibilă cu mijloace clasice de navigare pe internet.
    2. Generarea de rapoarte privind evidenţa monitorizării participării fiecărui cursant la programul de pregătire profesională, corespunzător calităţii deţinute.
    3. Aplicaţia deţine un sistem de monitorizare a zonei de lucru care să oprească contorul de timp în cazul depăşirii a 10 minute de inactivitate a cursantului.
    4. Portalul trebuie să permită accesul unui număr de minimum 9.999 de utilizatori/per furnizor de programe.
    5. Aplicaţia trebuie să ofere suport pentru autentificarea pe bază de utilizator şi parolă, să permită de asemenea schimbarea parolei de către utilizator, să permită administrarea centralizată.
    6. Aplicaţia trebuie să ofere posibilitatea ca fiecare utilizator să aibă o pagină personală dedicată unde să îşi poată urmări planul personal de dezvoltare, cursurile urmate şi calificativele obţinute.
    7. Aplicaţia trebuie să permită implementarea unei structuri pe grupuri de utilizatori cu drepturi specifice, cum ar fi cursanţi, administratori ş.a.
    8. Posibilităţi de stocare:
    a) aplicaţia trebuie să permită stocarea într-o structură organizată a documentelor ce vor fi folosite ca materiale de curs, exerciţii sau chestionare, inclusiv răspunsul cursanţilor la acestea;
    b) aplicaţia trebuie să permită stocarea altor tipuri de fişiere specifice beneficiarului, cum ar fi fişiere video, imagini ş.a.

    9. Comunicare - în funcţie de diverse evenimente, aplicaţia trebuie să fie capabilă să genereze şi să trimită notificări/alerte prin e-mail; principalele evenimente pentru care se vor trimite notificări sunt crearea şi modificarea de documente, cursuri în aşteptare, cursuri alocate participanţilor.
    10. Mecanism de căutare şi raportare:
    a) utilizatorul final trebuie să aibă posibilitatea de căutare adhoc atât după titlurile şi proprietăţile documentelor, cât şi după conţinutul acestora, filtrare şi raportare la anumite nivele, în funcţie de dreptul asociat al acestuia;
    b) utilizatorul trebuie să aibă posibilitatea să definească diferite tipuri de filtre pe oricare dintre atributele definite în aplicaţie.

    11. Profile de utilizator:
    a) aplicaţia trebuie să permită stocarea informaţiilor despre utilizatori, precum şi să ofere o interfaţă personalizată utilizatorului;
    b) aplicaţia trebuie să limiteze drepturile de utilizator.


    ANEXA 5

    *) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.




    Cerere de autorizare/avizare în calitate de furnizor de programe de pregătire profesională
     - model -
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 6

    Dosar de autorizare/avizare a furnizorului de programe de pregătire profesională
    Macheta nr. 1 - Documente pentru intermediarii principali care solicită Autorităţii de Supraveghere Financiară (A.S.F.) avizul pentru a deveni furnizori de programe
    1. Opis dosar
    2. Cerere de avizare semnată de conducerea executivă a intermediarului principal
    3. Certificat constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din care să rezulte că au prevăzut ca obiect de activitate şi desfăşurarea altor forme de învăţământ, conform Clasificărilor activităţilor din economia naţională (CAEN)
    4. Copie a hotărârii conducerii executive privind aprobarea structurii organizatorice, organigrama şi regulamentul de organizare şi funcţionare
    5. Certificatul de cazier judiciar pentru reprezentantul legal şi certificatul de cazier fiscal pentru intermediarul principal, ambele aflate în termenele de valabilitate prevăzute de legislaţia în vigoare
    6. Următoarele documente pentru lectorii cu statut de angajat sau colaborator:
    a) copie după atestatul de lector;
    b) declaraţie pe propria răspundere privind:
    (i) lipsa antecedentelor penale şi fiscale pentru infracţiunile de gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită şi pentru alte infracţiuni de natură economică sau fiscală;
    (ii) faptul că nu se află sub incidenţa unor sancţiuni aplicate de autorităţile de supraveghere din domeniul economico-financiar cu privire la interdicţia de a desfăşura activităţi în domeniul supus autorizării/ avizării.


    7. Declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, a reprezentantului legal din care să reiasă că sunt respectate prevederile anexei nr. 2 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    8. Dovada din care să reiasă faptul că platforma e-Learning îndeplineşte cumulativ cel puţin condiţiile din anexa nr. 4 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    9. Dovada din care să rezulte îndeplinirea cerinţei de la art. 6 alin. (4) lit. c) şi j) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    10. Dovada îndeplinirii cerinţei de la art. 7 alin. (5) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, dacă este cazul

    Macheta nr. 2 - Documente pentru entităţile care nu sunt acreditate/autorizate de către ministerul de resort, care solicită A.S.F. autorizarea pentru a deveni furnizori de programe
    1. Opis dosar
    2. Cerere de autorizare
    3. Certificat constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în cazul societăţilor, sau extras din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor valabil la data solicitării autorizării, în cazul asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor, din care să rezulte că au prevăzut ca obiect de activitate şi desfăşurarea altor forme de învăţământ, conform Clasificărilor activităţilor din economia naţională (CAEN)
    4. Certificatul de cazier judiciar pentru reprezentantul legal şi certificatul de cazier fiscal pentru entitate, ambele aflate în termenele de valabilitate prevăzute de legislaţia în vigoare
    5. Următoarele documente pentru lectori cu statut de angajat sau colaborator:
    a) copie după atestatul de lector;
    b) declaraţie pe propria răspundere privind:
    (i) lipsa antecedentelor penale şi fiscale pentru infracţiunile de gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de natură economică sau fiscală;
    (ii) faptul că nu se află sub incidenţa unor sancţiuni aplicate de autorităţile de supraveghere din domeniul economico-financiar cu privire la interdicţia de a desfăşura activităţi în domeniul supus autorizării/ avizării


    6. Declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, a reprezentantului legal din care să reiasă că sunt respectate prevederile anexei nr. 2 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    7. Dovada din care să reiasă faptul că platforma e-Learning îndeplineşte cumulativ cel puţin condiţiile din anexa nr. 4 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    8. Dovada din care să rezulte îndeplinirea cerinţei de la art. 6 alin. (4) lit. c) şi j) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    9. Dovada îndeplinirii cerinţei de la art. 7 alin. (5) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, dacă este cazul

    Macheta nr. 3 - Documente pentru furnizorii de programe acreditaţi/autorizaţi de către ministerul de resort, care solicită A.S.F. avizarea pentru a deveni furnizori de programe
    1. Opis dosar
    2. Copie după acreditarea emisă de ministerul de resort
    3. Certificat constatator emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în cazul societăţilor, sau extras din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor valabil la data solicitării autorizării, în cazul asociaţiilor, fundaţiilor sau federaţiilor, din care să rezulte că au prevăzut ca obiect de activitate şi desfăşurarea altor forme de învăţământ, conform Clasificărilor activităţilor din economia naţională (CAEN)
    4. Certificatul de cazier judiciar pentru reprezentantul legal şi certificatul de cazier fiscal pentru entitate, ambele aflate în termenele de valabilitate prevăzute de legislaţia în vigoare
    5. Următoarele documente pentru lectori cu statut de angajat sau colaborator:
    a) copie după atestatul de lector;
    b) declaraţie pe propria răspundere privind:
    (i) lipsa antecedentelor penale şi fiscale pentru infracţiunile de gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum şi pentru alte infracţiuni de natură economică sau fiscală;
    (ii) faptul că nu se află sub incidenţa unor sancţiuni aplicate de autorităţile de supraveghere din domeniul economico-financiar cu privire la interdicţia de a desfăşura activităţi în domeniul supus autorizării/ avizării
    6. Declaraţie pe proprie răspundere, sub semnătură olografă, a reprezentantului legal din care să reiasă că sunt respectate prevederile anexei nr. 2 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    7. Dovada din care să reiasă faptul că platforma e-Learning îndeplineşte cumulativ cel puţin condiţiile din anexa nr. 4 la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    8. Dovada din care să rezulte îndeplinirea cerinţei de la art. 6 alin. (4) lit. c) şi j) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    9. Dovada îndeplinirii cerinţei de la art. 7 alin. (5) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări, dacă este cazul




    ANEXA 7

    *) Anexa nr. 7 este reprodusă în facsimil.




    Cerere de atestare în calitate de lector
     - model -
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 8

    Dosar atestare lector
    Macheta nr. 1 - Dosar pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (4) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    1. Opis dosar
    2. Copia actului de identitate, valabil la data depunerii solicitării
    3. Curriculum vitae actualizat, în format Europass, cu semnătură olografă
    4. Copia diplomei de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior sau diploma tradusă în limba română legalizată; în cazul în care diplomele de studii au fost obţinute în străinătate, acestea vor fi însoţite de documente privind recunoaşterea/echivalarea acestora în România, iar în cazul în care numele titularului înscris pe diplomă diferă de numele din actul de identitate se prezintă documente doveditoare privind identitatea persoanei, în copie
    5. Documente justificative privind experienţa, precum copie a contractului/carnetului de muncă/raportului REVISAL, adeverinţe, contracte de management sau alte documente cu caracter oficial
    6. Declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea cerinţei prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. d) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    7. Certificatul de formator conform Clasificării ocupaţiilor din România sau copie a diplomei de studii pentru persoanele care au urmat studii universitare de pedagogie finalizate cu diplomă de licenţă
    8. Dovada, dacă se impune, a plăţii în contul Autorităţii de Supraveghere Financiară (A.S.F.) a taxei de atestare conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.

    Macheta nr. 2 - Dosar pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 8 alin. (5) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021 privind pregătirea profesională a distribuitorilor în asigurări şi/sau reasigurări
    1. Opis dosar
    2. Copia actului de identitate, valabil la data depunerii solicitării
    3. Curriculum vitae actualizat, în format Europass, cu semnătură olografă
    4. Copia diplomei de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior sau diploma tradusă în limba română legalizată; în cazul în care diplomele de studii au fost obţinute în străinătate, acestea vor fi însoţite de documente privind recunoaşterea/ echivalarea acestora în România; în cazul în care numele titularului înscris pe diplomă diferă de numele din actul de identitate se prezintă documente doveditoare privind identitatea persoanei, în copie
    5. Documente care atestă experienţa persoanelor prevăzute la art. 8 alin. (5) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021, după cum urmează:
    a) pentru persoanele prevăzute la lit. a) şi b): copie a contractului/carnetului de muncă/raportului REVISAL, adeverinţe sau alte documente cu caracter oficial;
    b) pentru persoanele prevăzute la lit. c): documente oficiale care atestă studiile/experienţa profesională, după caz;
    c) pentru persoanele prevăzute la lit. d): adeverinţă eliberată de A.S.F., autorităţi/instituţii, din România sau din străinătate, după caz

    6. Declaraţie pe propria răspundere, sub semnătură olografă, din care să rezulte îndeplinirea cerinţei prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. d) din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 23/2021
    7. Dovada, dacă se impune, a plăţii în contul A.S.F. a taxei de atestare conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016