Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 16 din 14 august 2024  pentru modificarea şi completarea anexei la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015 privind Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 16 din 14 august 2024 pentru modificarea şi completarea anexei la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015 privind Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 861 din 28 august 2024
    În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) şi ale art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) şi ale art. 28 alin. (8) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al prevederilor art. 36 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din data de 3 iulie 2024,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea normă:
    ART. I
    Anexa la Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015 privind Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 976 şi 976 bis din 29 decembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. - Prezentele reglementări transpun parţial prevederile următoarelor directive:
    a) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 182 din data de 29 iunie 2013;
    b) Directiva (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea, de către anumite întreprinderi şi sucursale, de informaţii privind impozitul pe profit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 429 din data de 1 decembrie 2021;
    c) Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din 16 decembrie 2022;
    d) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din 21 decembrie 2023."

    2. La capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.2 - Definiţii, punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "9. (1) În înţelesul prezentelor reglementări se aplică următoarele definiţii:
    1. interes de participare - drepturi în capitalul altor entităţi, reprezentate sau nu prin certificate, care, prin crearea unei legături durabile cu aceste entităţi, sunt destinate să contribuie la activitatea entităţii care deţine drepturile respective. Deţinerea unei părţi din capitalul unei alte entităţi reprezintă un interes de participare, dacă depăşeşte un prag procentual de 20%;
    2. parte legată - are acelaşi înţeles ca în standardele internaţionale de contabilitate adoptate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate;
    3. active imobilizate - activele care sunt destinate să servească o perioadă îndelungată activităţile entităţii, respectiv mai mare de un an;
    4. cost de achiziţie - preţul datorat şi eventualele cheltuieli conexe minus eventualele reduceri ale costului de achiziţie.
    În acest sens, costul de achiziţie a bunurilor cuprinde preţul de cumpărare, taxele de import şi alte taxe (cu excepţia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de la autorităţile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare şi alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achiziţiei bunurilor respective.
    În costul de achiziţie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
    Cheltuielile de transport sunt incluse în costul de achiziţie şi atunci când funcţia de aprovizionare este externalizată;
    5. ajustări de valoare - ajustările destinate să ţină cont de modificările valorilor activelor individuale, stabilite la data bilanţului, indiferent dacă modificarea este definitivă sau nu. Ajustările negative de valoare pot fi: ajustări permanente, denumite în continuare amortizări, şi/sau ajustări provizorii, denumite în continuare ajustări pentru depreciere sau pierdere de valoare, în funcţie de caracterul permanent sau provizoriu al ajustării respective;
    6. societate-mamă - o entitate care controlează una sau mai multe filiale;
    7. filială - o entitate controlată de o societate-mamă, inclusiv orice filială a societăţii-mamă care le conduce;
    8. grup - o societate-mamă şi toate filialele acesteia;
    9. entităţi afiliate - două sau mai multe entităţi din cadrul unui grup;
    10. entitate asociată - o entitate în care o altă entitate are un interes de participare şi ale cărei politici de exploatare şi financiare fac obiectul unei influenţe semnificative exercitate de cealaltă entitate. Se consideră că o entitate exercită o influenţă semnificativă asupra altei entităţi dacă deţine cel puţin 20% din drepturile de vot ale acţionarilor sau asociaţilor respectivei entităţi. Ca urmare, existenţa unei entităţi asociate presupune îndeplinirea cumulativă a două condiţii, respectiv deţinerea unui interes de participare în cealaltă entitate şi exercitarea influenţei semnificative asupra politicilor de exploatare şi financiare ale acesteia;
    11. prag de semnificaţie - statutul informaţiilor în cazul în care se poate anticipa în mod rezonabil că omiterea sau prezentarea eronată a acestora influenţează deciziile pe care utilizatorii le adoptă pe baza situaţiilor financiare ale entităţii. Pragul de semnificaţie al elementelor individuale se evaluează în contextul altor elemente similare;
    12. cifra de afaceri netă - sumele obţinute din activitatea de distribuţie, din crearea de produse de asigurare în asociere cu asigurătorii şi din activităţile permise conform reglementărilor privind distribuţia de asigurări, după deducerea reducerilor comerciale;
    13. aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali şi care privesc drepturile omului şi factori de guvernanţă, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiţi la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare;
    14. raportare privind durabilitatea - raportarea de informaţii referitoare la aspecte de durabilitate, în conformitate cu pct. 429^1-429^3 şi pct. 493^1-493^3;
    15. resurse necorporale esenţiale - resurse fără substanţă fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entităţii şi care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.
    (2) Definiţiile utilizate în prezentele reglementări contabile au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare, şi Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 22/2021 privind distribuţia de asigurări."

    3. La capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.3 - Categorii de entităţi raportoare şi de grupuri, punctele 10 şi 11 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "10. (1) În funcţie de criteriile de mărime, companiile de brokeraj şi subunităţile acestora prevăzute la pct. 3 se grupează în următoarele categorii:
    a) microentităţi;
    b) entităţi mici;
    c) entităţi mijlocii;
    d) entităţi mari.
    (2) Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 2.250.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.
    (3) Entităţile mici sunt entităţile care nu se încadrează în categoria microentităţilor şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
    (4) Entităţile mijlocii sunt entităţile care nu sunt microentităţi sau entităţi mici şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (5) Entităţile mari sunt entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (6) Au obligaţia auditării situaţiilor financiare anuale companiile de brokeraj mijlocii şi mari care la data bilanţului depăşesc limitele a două dintre cele trei criterii de mărime prevăzute la alin. (3) şi (4).
    (7) Companiile de brokeraj care la data bilanţului nu depăşesc limitele a două dintre criteriile de mărime prevăzute la alin. (3) şi (4) au obligaţia verificării situaţiilor financiare anuale de către cenzori, potrivit legii.
    (8) Companiile de brokeraj care au auditat situaţiile financiare anuale vor asigura verificarea situaţiilor financiare anuale numai dacă în două exerciţii financiare consecutive nu depăşesc limitele a două dintre cele trei criterii de mărime prevăzute la alin. (3) şi (4).
    (9) Companiile de brokeraj care au verificat situaţiile financiare anuale conform prevederilor alin. (7) vor audita situaţiile financiare anuale doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc limitele a două dintre cele trei criterii de mărime prevăzute la alin. (3) şi (4).
11. (1) În procesul de consolidare, în funcţie de criteriile de mărime, grupurile se grupează în două categorii, astfel: grupuri mici şi mijlocii, respectiv grupuri mari.
    (2) Grupurile mici şi mijlocii sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (3) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (4) Determinarea valorii criteriilor de mărime prevăzute la prezentul punct se bazează doar pe indicatorii corespunzători societăţii-mamă şi filialelor cuprinse în consolidare. La stabilirea criteriilor de mărime, societatea-mamă poate să nu ia în considerare filialele pe care intenţionează să le excludă din consolidare în baza oricărei situaţii prevăzute la pct. 441."

    4. La capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 429, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
    "(3) Entităţile prevăzute la pct. 10 alin. (5) raportează informaţii privind principalele resurse necorporale şi explică în ce fel modelul de afaceri al entităţii depinde în mod fundamental de astfel de resurse şi în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate."

    5. La capitolul 7 „Raportul administratorilor“, după punctul 429 se introduc trei noi puncte, punctele 429^1-429^3, cu următorul cuprins:
    "Raportarea privind durabilitatea
    429^1. (1) Entităţile prevăzute la pct. 10 alin. (5) includ în raportul administratorilor:
    a) informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului entităţii asupra aspectelor de durabilitate; şi
    b) informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia entităţii.
    (2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secţiune specifică a acestuia.
    (3) Informaţiile menţionate la alin. (1) conţin cel puţin:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei entităţii, inclusiv cu privire la:
    (i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei entităţii în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
    (ii) oportunităţile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
    (iii) planurile entităţii, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare Acordul de la Paris, şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum şi, după caz, expunerea entităţii la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
    (iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia entităţii ţin seama de interesele părţilor interesate ale entităţii şi de impactul entităţii asupra aspectelor de durabilitate;
    (v) modul în care strategia entităţii a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele entităţii legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
    c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
    d) o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;
    f) o descriere a:
    (i) procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene aplicabile entităţilor de a desfăşura un astfel de proces;
    (ii) principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale entităţii şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea de către entităţi a unui proces de diligenţă necesară a acestora;
    (iii) oricăror acţiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
    g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relaţii de dependenţă a entităţii de astfel de aspecte, precum şi a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;
    h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
    (4) Entităţile raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul administratorilor, în conformitate cu alin. (1) şi (2).
    (5) Informaţiile enumerate la alin. (3) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
    (6) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale entităţii şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
    (7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul său valoric, entitatea explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
    (8) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul administratorilor, în conformitate cu pct. 427-429, şi la sumele raportate în situaţiile financiare anuale, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
    (9) În situaţii excepţionale, entităţile pot omite informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acţionează în limitele competenţelor legale şi răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca omisiunile să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.
429^2. (1) Entităţile raportează informaţiile menţionate la pct. 429^1 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (2) Conducerea entităţii informează în consecinţă reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi le prezintă informaţii relevante şi mijloace de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanţilor salariaţilor asupra acestor aspecte.
    (3) Se consideră că entităţile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (1) şi la pct. 429^1 au respectat cerinţa prevăzută la pct. 429 alin. (1).
    (4) În cazul în care condiţiile prevăzute la alin. (6) sunt îndeplinite, o societate care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 429^1 şi la alin. (1), denumită în continuare filială scutită, dacă societatea respectivă şi filialele sale, la rândul lor, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăţi-mamă, întocmit în conformitate cu pct. 491-493 şi pct. 493^1 şi 493^2.
    (5) Scutirea se aplică, de asemenea, şi pentru o societate care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ, dacă:
    a) societatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ; şi
    b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea, adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligaţiilor de transparenţă în ceea ce priveşte informaţia referitoare la emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de modificare a Directivei 2001/34/CE.
    (6) Scutirea prevăzută la alin. (4) şi (5) se aplică în următoarele condiţii:
    a) raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile următoare:
    (i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul punct şi pct. 429^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464;
    (ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (4) şi (5), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 502 alin. (1) lit. g) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
    (iii) faptul că societatea este scutită de obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi la pct. 429^1;
    b) dacă societatea-mamă menţionată este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei aplicabile respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate cu pct. 494-497 şi cu legislaţia statului membru sub incidenţa căreia intră filiala scutită;
    c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniunea Europeană şi de filialele sale, sunt incluse fie în raportul administratorilor al filialei scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
    (7) Filialele scutite publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă în limba română şi pun la dispoziţie orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
    Formatul de raportare electronic unic
429^3. - Entităţile supuse cerinţelor prevăzute la pct. 429^1 şi 429^2 întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 28 mai 2019, şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv."

    6. La capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“, la secţiunea 8.14 - Raportul consolidat al administratorilor, după punctul 493 se introduc trei noi puncte, punctele 493^1-493^3, cu următorul cuprins:
    "Raportarea consolidată privind durabilitatea
    493^1. (1) Societăţile-mamă ale unui grup mare, definit la pct. 11 alin. (3), includ în raportul consolidat al administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia grupului.
    (2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secţiune specifică a acestuia.
    (3) Informaţiile menţionate la alin. (1) conţin:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:
    (i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei grupului în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
    (ii) oportunităţile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;
    (iii) planurile grupului, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum şi, după caz, expunerea grupului la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
    (iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia grupului ţin seama de interesele părţilor interesate ale grupului şi de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;
    (v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
    c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
    d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;
    f) o descriere a:
    (i) procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de grup în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene aplicabile entităţilor de a desfăşura un astfel de proces;
    (ii) principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale grupului şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii Europene privind desfăşurarea unui proces de diligenţă necesară;
    (iii) oricăror acţiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
    g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relaţii de dependenţă a grupului de astfel de aspecte, precum şi a modului în care grupul gestionează riscurile respective;
    h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
    (4) Societăţile-mamă raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor, în conformitate cu alin. (1) şi (2).
    (5) Informaţiile enumerate la alin. (3) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
    (6) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale grupului şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
    (7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul său valoric, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
    (8) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul consolidat al administratorilor, în conformitate cu pct. 491-493, şi la sumele raportate în situaţiile financiare consolidate, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
    (9) În situaţii excepţionale, societăţile-mamă pot omite informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acţionează în limitele competenţelor legale şi răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca omisiunile să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.
    (10) În cazul în care societatea care raportează constată că există diferenţe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta şi riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau al acestora, societatea face posibilă înţelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză şi a impactului acesteia sau al acestora.
    (11) Societăţile-mamă indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea, în temeiul pct. 429^2 alin. (4)-(7) sau al pct. 493^2 alin. (4)-(7).
493^2. (1) Societăţile-mamă raportează informaţiile menţionate la pct. 493^1 alin. (1)-(9) în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (2) Conducerea societăţii-mamă informează în consecinţă reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi le prezintă informaţii relevante şi mijloace de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanţilor salariaţilor asupra acestor aspecte.
    (3) Se consideră că societăţile-mamă care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (1) şi la pct. 493^1 au respectat cerinţele prevăzute la pct. 429 alin. (1) şi la pct. 429^1 şi 429^2.
    (4) Dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (6), o societate-mamă care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi la pct. 493^1, denumită în continuare societate-mamă scutită, dacă societatea-mamă respectivă şi filialele sale, la rândul lor, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte societăţi, întocmit în conformitate cu pct. 491-493, pct. 493^1 şi prezentul punct.
    (5) Scutirea se aplică, de asemenea, şi pentru o societate-mamă care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ, dacă:
    a) societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ; şi
    b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea, adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (6) Scutirea prevăzută la alin. (4) şi (5) se aplică în următoarele condiţii:
    a) raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite conţine toate informaţiile următoare:
    (i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul punct şi pct. 493^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea, adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
    (ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (4) şi (5), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 502 alin. (1) lit. g) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
    (iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi la pct. 493^1;
    b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei aplicabile societăţii-mamă se publică în conformitate cu pct. 494-497 şi cu legislaţia statului membru sub incidenţa căreia intră societatea-mamă scutită;
    c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala stabilită în Uniunea Europeană care este scutită de obligaţia de raportare privind durabilitatea conform pct. 429^2 alin. (4)-(7), sunt incluse fie în raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
    (7) Societatea-mamă scutită conform prezentului punct publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă în limba română şi pune la dispoziţie orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
    Formatul de raportare electronic unic
493^3. - Societăţile-mamă supuse cerinţelor prevăzute la pct. 493^1 şi 493^2 întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv."

    7. După capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“ se introduce un nou capitol, capitolul 8^1, cuprinzând punctele 493^4-493^9, cu următorul cuprins:
    "    CAP. 8^1
    Raportarea privind societăţile din state terţe
    SECŢIUNEA 8^1.1
    Rapoartele privind durabilitatea aferente societăţilor din state terţe
    493^4. (1) Filiala stabilită pe teritoriul României a cărei societate-mamă de cel mai înalt rang este reglementată de legislaţia unui stat terţ publică şi pune la dispoziţie un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile prevăzute la pct. 493^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), lit. b)-f) şi, după caz, pct. 493^1 alin. (3) lit. h), la nivel de grup al respectivei societăţi-mamă de cel mai înalt rang dintr-un stat terţ.
    (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai filialelor mari prevăzute la pct. 10 alin. (5).
    493^5. (1) Prevederile pct. 493^4 alin. (1) se aplică filialelor numai în cazul în care societatea dintr-un stat terţ, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat în Uniunea Europeană o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive.
    (2) Filialele menţionate la pct. 493^4 alin. (1) transmit Autorităţii de Supraveghere Financiară, la solicitarea acesteia şi în termenul indicat în solicitare, informaţii despre cifra de afaceri netă realizată pe teritoriul României şi în Uniunea Europeană de către societăţile din state terţe de care aparţin.
    (3) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială, astfel cum se menţionează la alin. (1) şi (2) şi la pct. 493^4, este întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum este modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), raportul privind durabilitatea comunicat de filială, menţionat la alin. (1) şi (2) şi la pct. 493^4, poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea, adoptat în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (5) În cazul în care informaţiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea, menţionat la alin. (3), nu sunt disponibile, filiala solicită societăţii-mamă dintr-un stat terţ să îi transmită toate informaţiile necesare pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile.
    (6) În cazul în care nu sunt transmise toate informaţiile solicitate, filiala respectivă întocmeşte, publică şi pune la dispoziţie raportul privind durabilitatea care conţine toate informaţiile aflate în posesia sa, obţinute sau dobândite, şi face o declaraţie în care precizează că societatea-mamă dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie informaţiile necesare.
    (7) Pentru societăţile din state terţe care intră sub incidenţa prezentului capitol cifra de afaceri netă înseamnă veniturile, astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căreia sunt întocmite situaţiile financiare ale societăţii din state terţe sau în înţelesul cadrului respectiv.
    493^6. (1) Raportul privind durabilitatea menţionat în prezentul capitol se publică însoţit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei interne a societăţii dintr-un stat terţ sau a unui stat membru.
    (2) În cazul în care societatea dintr-un stat terţ nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala face o declaraţie în care precizează că societatea dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie opinia de asigurare necesară. SECŢIUNEA 8^1.2
    Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea şi punerea la dispoziţie a rapoartelor privind durabilitatea privind societăţile din state terţe
    493^7. - (1) Membrii conducerii filialelor menţionate la pct. 493^4-493^6 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu pct. 493^4-493^6 şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu pct. 493^8. SECŢIUNEA 8^1.3
    Publicarea
    493^8. (1) Filialele menţionate la pct. 493^4 şi la pct. 493^5 alin. (1) şi (2) publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia menţionată la pct. 493^5 alin. (6), în termen de 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (2) Raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia, publicate de societăţi în conformitate cu alin. (1), sunt puse la dispoziţia publicului gratuit, în limba română, în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, pe site-ul filialei, atunci când se aplică pct. 493^4 şi pct. 493^5 alin. (1) şi (2). SECŢIUNEA 8^1.4
    Dispoziţii tranzitorii
    493^9. (1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile pct. 429^1 şi 429^2 sau ale pct. 493^1 şi 493^2 şi aparţine unei societăţi-mamă dintr-un stat terţ poate întocmi raportarea consolidată privind durabilitatea, în conformitate cu prevederile pct. 493^1 şi 493^2, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societăţii-mamă respective care intră sub incidenţa pct. 429^1 şi 429^2 sau pct. 493^1 şi 493^2.
    (2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) include informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activităţile desfăşurate de toate filialele din Uniunea Europeană ale societăţii-mamă menţionate la alin. (1) care intră sub incidenţa pct. 429^1 şi 429^2 sau pct. 493^1 şi 493^2.
    (3) Filiala din Uniunea Europeană menţionată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puţin unul dintre cele cinci exerciţii financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.
    (4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) şi (2) se publică în conformitate cu pct. 495-497.
    (5) În scopul scutirii prevăzute la pct. 429^2 alin. (4)-(7) şi la pct. 493^2 alin. (4)-(7), raportarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce priveşte entităţile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea în conformitate cu alin. (2) îndeplineşte condiţiile menţionate la pct. 429^2 alin. (6) lit. c) şi, respectiv, la pct. 493^2 alin. (6) lit. c)."

    8. La capitolul 9 „Aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale şi interimare“, la secţiunea 9.1 - Obligaţia generală de publicare, punctele 495 şi 496 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "495. - Situaţiile financiare anuale aprobate în mod corespunzător şi raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menţionat la pct. 429^3 şi 493^3, dacă este cazul, împreună cu opinia menţionată la secţiunea 10.1 «Cerinţe generale privind auditul» şi declaraţia furnizate de auditorul statutar sau de firma de audit, respectiv raportul cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare.
496. (1) Entităţile care aplică prevederile pct. 429^1, 429^2, 493^1 şi 493^2 pun la dispoziţie, la cerere, o copie scrisă a raportului administratorilor.
    (2) Trebuie să fie posibilă obţinerea, la cerere, a unor copii ale situaţiilor financiare. Preţul unei astfel de copii nu poate depăşi costul său administrativ."

    9. La capitolul 9 „Aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor financiare anuale şi interimare“, la secţiunea 9.3 - Responsabilitatea şi răspunderea pentru întocmirea şi publicarea situaţiilor financiare anuale şi a raportului administratorilor, la punctul 499, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "499. (1) Membrii conducerii unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a asigura faptul că situaţiile financiare anuale individuale şi raportul administratorilor, respectiv situaţiile financiare anuale consolidate şi rapoartele consolidate ale administratorilor sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea şi cu cerinţele de la pct. 429^3 şi 493^3, dacă este cazul."

    10. Titlul capitolului 10 „Auditul“ se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. 10
    Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea
"

    11. La capitolul 10 „Auditul“, la secţiunea 10.2 - Raportul de audit, la punctul 500, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Auditul situaţiilor financiare ale companiilor de brokeraj se realizează în funcţie de criteriile de mărime prevăzute la pct. 10 alin. (4) şi (5)."

    12. La capitolul 10 „Auditul“, la secţiunea 10.2 - Raportul de audit, la punctul 502 alineatul (1), după litera e) se introduc două noi litere, literele f) şi g), cu următorul cuprins:
    "f) o opinie privind gradul de conformitate a raportului administratorilor cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la pct. 429^1 şi 429^2;
g) dacă este cazul, o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele prezentelor reglementări, inclusiv conformitatea raportării cu standardele de raportare privind durabilitatea, adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfăşurat de societate pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu pct. 429^3 şi 493^3, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852."

    13. La capitolul 10 „Auditul“, la secţiunea 10.2 - Raportul de audit, la punctul 502, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    "(4) Opinia prevăzută la alin. (1) lit. g) poate fi exprimată şi de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit decât cel sau cea care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare."

    14. La capitolul 10 „Auditul“, la secţiunea 10.2 - Raportul de audit, la punctul 512^4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "512^4. (1) Filialele mari şi mijlocii, definite conform pct. 10 alin. (4) şi (5), controlate de către o societate-mamă de cel mai înalt rang dintr-un stat terţ, publică şi asigură accesul la un raport privind informaţiile referitoare la impozitul pe profit privind respectiva societate-mamă de cel mai înalt rang pentru cel mai recent dintre respectivele două exerciţii financiare consecutive, atunci când cifra de afaceri netă consolidată a depăşit la data bilanţului său, pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive, cuantumul de 3.700.000.000 lei, astfel cum se reflectă în situaţiile sale financiare consolidate."

    15. În tot cuprinsul reglementărilor contabile, sintagmele „brokeri de asigurare“ şi „brokeri de asigurare şi/sau reasigurare“ se înlocuiesc cu sintagma „companii de brokeraj“.


    ART. II
    Prevederile art. I se aplică după cum urmează:
    1. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2025, de către:
    a) entităţile mari prevăzute la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă;
    b) societăţile-mamă ale unui grup mare, în înţelesul prevăzut la pct. 11 alin. (3) din Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă;

    2. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2028, de către societăţile care aplică prevederile pct. 493^4-493^9 din Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă;
    3. prevederile pct. 10 şi 11 din Reglementările contabile referitoare la situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate aplicabile companiilor de brokeraj care desfăşoară activitate de distribuţie în asigurări şi/sau reasigurări, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 36/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, se aplică începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024.


    ART. III
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Alexandru Petrescu

    Bucureşti, 14 august 2024.
    Nr. 16.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016