Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ din 9 septembrie 2015  privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ din 9 septembrie 2015 privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare

EMITENT: Comisia Naţională pentru Contrololul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 712 din 22 septembrie 2015
──────────
    Aprobată prin ORDIN nr. 177 din 9 septembrie 2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 712 din 22 septembrie 2015.
──────────
    CAP. I
    Domeniu, scop, definiţii
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu şi scop
    ART. 1
    (1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare pentru instalaţiile nucleare.
    (3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor de construcţie, punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare.

    ART. 2
    Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie pentru fazele de construcţie, punere în funcţiune şi exploatare a unei instalaţii nucleare din următoarele categorii:
    a) centrale nuclearoelectrice;
    b) reactoare de cercetare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare de demonstraţie;
    d) fabrici de combustibil nuclear;
    e) alte instalaţii nucleare pentru care CNCAN consideră necesară aplicarea, parţială sau integrală, a acestor norme în procesul de autorizare.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 3
    Termenii utilizaţi sunt definiţi în anexa care face parte integrantă din prezentele norme, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme.

    CAP. II
    Cerinţe privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare
    SECŢIUNEA 1
    Politica de securitate nucleară
    ART. 4
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să emită, în scris, politica de securitate nucleară aplicabilă în fazele de construcţie, punere în funcţiune şi exploatare pentru instalaţiile nucleare pentru care este responsabil.
    (2) Politica de securitate nucleară reprezintă un document prin care titularul de autorizaţie se angajează să menţină standarde înalte de securitate nucleară, exprimate prin obiective clare şi susţinute de resurse adecvate pentru implementarea acestora.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie emisă ca un document de sine stătător sau evidenţiată ca parte integrantă a politicii organizaţionale a titularului de autorizaţie şi a documentului care stabileşte politicile şi principiile de construcţie, respectiv de operare pentru instalaţiile nucleare respective.
    (4) Răspunderea pentru stabilirea şi implementarea politicii de securitate nucleară revine titularului de autorizaţie.

    ART. 5
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice clar principiul conform căruia securitatea nucleară are prioritate în toate activităţile legate de instalaţiile nucleare şi prevalează asupra altor cerinţe, precum şi faptul că luarea deciziilor în chestiuni legate de securitatea nucleară trebuie să se facă în acord cu acest principiu.
    (2) Politica de securitate nucleară trebuie să includă un set de principii şi linii directoare pentru procesul de luare a deciziilor, care să evidenţieze importanţa acordată securităţii nucleare.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie să includă o declaraţie conform căreia titularul de autorizaţie se angajează să ia măsuri pentru îmbunătăţirea continuă a securităţii nucleare, prin:
    a) evaluarea periodică de ansamblu a securităţii nucleare, luând în considerare experienţa de exploatare, rezultatele programelor de cercetare şi progresele ştiinţifice şi tehnologice;
    b) implementarea în timp util a tuturor măsurilor de îmbunătăţire practicabile identificate;
    c) implementarea promptă a măsurilor corective în situaţia apariţiei unor neconformităţi sau a măsurilor preventive în situaţiile în care apar noi informaţii care pot indica probleme de securitate nucleară.


    ART. 6
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice standardele şi cerinţele privind comportamentul întregului personal care desfăşoară activităţi cu impact asupra instalaţiilor nucleare sau cu potenţial impact asupra acestora.
    (2) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice responsabilităţile atât ale personalului de conducere, cât şi ale personalului de execuţie, pentru dezvoltarea şi menţinerea culturii de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii a titularului de autorizaţie.

    ART. 7
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie susţinută de cerinţe clare pentru implementarea acesteia şi pentru monitorizarea performanţelor de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să definească obiective şi ţinte clar formulate pentru implementarea politicii de securitate nucleară, astfel încât îndeplinirea acestora să poată fi urmărită şi evaluată de către personalul de conducere.

    ART. 8
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că politica de securitate nucleară este comunicată întregului personal care desfăşoară activităţi cu impact sau cu potenţial impact asupra securităţii nucleare a instalaţiilor nucleare. Prevederile relevante din politica de securitate nucleară trebuie comunicate personalului contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii, după caz, astfel încât aceştia să le înţeleagă şi să le aplice în activităţile lor.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că politica de securitate nucleară este înţeleasă şi aplicată de tot personalul care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiilor nucleare.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie afişată în mod vizibil în diferite puncte de lucru de pe amplasamentul instalaţiilor nucleare, cum ar fi camerele de comandă, birourile, centrele de pregătire, sălile de şedinţă.
    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă, ca parte a programului de pregătire pentru întreg personalul propriu, module de pregătire special dedicate dezvoltării, menţinerii şi îmbunătăţirii culturii de securitate nucleară. După caz, astfel de module de pregătire trebuie utilizate şi pentru personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii importante pentru securitatea nucleară, în particular pentru acele categorii de personal care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiilor nucleare.

    ART. 9
    (1) Sistemul de management implementat de titularul de autorizaţie trebuie să susţină şi să promoveze cultura de securitate nucleară.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să dezvolte instrumente adecvate şi indicatori relevanţi pentru a monitoriza evoluţia culturii de securitate nucleară în cadrul organizaţiei proprii şi a principalilor contractori şi furnizori de produse şi servicii importante pentru securitatea nucleară, în conformitate cu standardele şi bunele practici internaţionale aplicabile.

    ART. 10
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să încurajeze tot personalul din cadrul organizaţiei de exploatare, inclusiv personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii care îşi desfăşoară activitatea pe amplasamentul instalaţiilor nucleare, să identifice şi să raporteze orice condiţie anormală, în conformitate cu procedurile stabilite în acest scop.
    (2) Trebuie asigurat un mediu propice pentru raportarea condiţiilor anormale sau/şi neconformităţilor, astfel încât personalul să fie încurajat să identifice şi să semnaleze potenţiale probleme relevante pentru securitatea nucleară fără teama de repercusiuni din partea angajatorului.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure mecanismele prin care angajaţii să îşi poată exprima opiniile şi să aducă la cunoştinţa conducerii orice nereguli, îngrijorări sau alte aspecte de interes, precum şi propunerile de îmbunătăţire, cu încredere şi în siguranţă.
    (4) Aspectele raportate de personal trebuie evaluate prompt, cu o prioritate proporţională cu importanţa lor potenţială pentru securitatea nucleară, şi rezolvate. Modul de soluţionare trebuie comunicat persoanei care a efectuat raportarea, precum şi altor membri ai personalului, în funcţie de relevanţă.
    (5) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsuri pentru a încuraja tot personalul să adopte o atitudine interogativă şi de învăţare continuă.

    ART. 11
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să evalueze periodic politica de securitate nucleară şi modul în care aceasta este implementată. Aceste evaluări pot fi făcute ca parte a evaluării periodice a sistemului de management.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure evaluarea periodică a culturii de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii, cel puţin o dată la fiecare 2 ani.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsurile necesare pentru efectuarea unor evaluări independente ale culturii de securitate, ţinând cont de experienţa şi bunele practici internaţionale.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Evaluarea independentă a securităţii nucleare
    ART. 12
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure măsurile necesare pentru implementarea unui proces de evaluare independentă a securităţii nucleare, în ansamblu, pentru toate instalaţiile nucleare, procesele şi activităţile pentru care este responsabil.
    (2) Evaluarea independentă a securităţii nucleare se referă la o evaluare integrată, continuă, a modului în care titularul de autorizaţie respectă toate cerinţele de securitate nucleară aplicabile, efectuată de personal care deţine expertiza, experienţa şi calificările necesare şi care nu este implicat în activităţile pe care le evaluează.

    ART. 13
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să înfiinţeze o entitate organizatorică cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare. Această entitate organizatorică trebuie să aibă suficientă autoritate şi independenţă pentru implementarea responsabilităţilor atribuite şi să raporteze la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie.
    (2) Autoritatea şi independenţa entităţii organizatorice prevăzute la alin. (1) şi a personalului responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să fie clar stabilite şi definite în scris.
    (3) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă trebuie să fie separată de entităţile responsabile cu activităţile de proiectare, inginerie, construcţie, punere în funcţiune, exploatare, de entitatea organizatorică responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a sistemului de management, precum şi de entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluările curente de securitate nucleară.

    ART. 14
    (1) Dimensiunea entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie stabilită în funcţie de complexitatea instalaţiilor nucleare aflate sub controlul titularului de autorizaţie şi a activităţilor aferente.
    (2) În cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să activeze cel puţin:
    a) o persoană pentru reactoarele de cercetare, reactoarele de putere zero şi ansamblurile subcritice, pentru reactoarele de demonstraţie şi pentru fabricile de combustibil nuclear;
    b) două persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu un reactor nuclear;
    c) 3 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu două reactoare nucleare;
    d) 6 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu 3 sau mai multe reactoare nucleare.

    (3) Pentru instalaţiile nucleare aflate în fazele de construcţie sau punere în funcţiune, precum şi în cazul retehnologizării, CNCAN poate solicita titularului de autorizaţie să suplimenteze numărul persoanelor cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare.

    ART. 15
    (1) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie:
    a) să deţină competenţele tehnice şi calificările necesare conform cerinţelor din prezentele norme;
    b) să aibă acces în instalaţiile nucleare şi la personalul, activităţile de conducere şi execuţie, documentele şi înregistrările necesare pentru evaluare;
    c) să aibă acces la toate informaţiile necesare pentru a-şi menţine şi îmbunătăţi continuu cunoştinţele privind cerinţele de securitate nucleară, experienţa de exploatare internă şi externă, bunele practici din industria nucleară şi activităţile de cercetare relevante pentru securitatea nucleară;
    d) să fie independent de consideraţiile de cost şi planificare;
    e) să nu fie implicat în activităţi de execuţie sau verificare a activităţilor evaluate;
    f) să aibă acces la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie în vederea comunicării rezultatelor evaluării şi a recomandărilor formulate în urma acesteia.

    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să creeze condiţiile şi să asigure resursele necesare pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare independentă a securităţii nucleare.

    ART. 16
    (1) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare, desemnat să facă parte din entitatea organizatorică înfiinţată conform prevederilor art. 13, trebuie selectat astfel încât să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să aibă pregătire tehnică de bază corespunzătoare;
    b) să aibă experienţă de minimum 10 ani în activităţile instalaţiilor nucleare respective sau ale unei instalaţii nucleare similare, în domeniul exploatării, ingineriei şi/sau analizelor de securitate nucleară; se poate accepta o experienţă de mai puţin de 10 ani, dar nu mai mică de 5 ani, în situaţii excepţionale, dacă se demonstrează îndeplinirea cerinţelor de la alin. (2);
    c) să fi urmat un curs sau un program de pregătire specifică pentru evaluarea independentă, acceptat de CNCAN.

    (2) Personalul desemnat să activeze în cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe de competenţă:
    a) să cunoască bazele de proiectare, analizele de securitate nucleară şi limitele şi condiţiile tehnice de operare pentru instalaţiile nucleare respective;
    b) să cunoască modurile de operare şi procedurile de exploatare ale instalaţiilor nucleare, atât procedurile pentru operarea normală, cât şi procedurile pentru operare la urgenţă;
    c) să cunoască procesele, activităţile şi documentele organizaţiei care sunt importante pentru securitatea nucleară;
    d) să cunoască cerinţele de securitate nucleară stabilite prin normele şi autorizaţiile emise de CNCAN şi prin standardele şi codurile internaţionale aplicabile, inclusiv bazele de autorizare pentru instalaţiile nucleare;
    e) să cunoască bunele practici internaţionale din industria nucleară în domeniul securităţii nucleare;
    f) să aibă abilităţi interpersonale şi de comunicare, gândire strategică, abilităţi de coordonare, planificare şi organizare, abilităţi de observare, atenţie pentru detalii, atitudine interogativă şi spirit critic.

    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure condiţiile necesare astfel încât personalul care îndeplineşte condiţiile de la alin. (1) şi (2) să fie motivat să activeze în cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare.
    (4) Cerinţele de competenţă de la alin. (2) lit. a)-e) trebuie îndeplinite de entitatea organizatorică în ansamblu, fără a fi necesar ca fiecare individ în parte să posede toate cunoştinţele tehnice respective.

    ART. 17
    (1) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să fie autorizat de CNCAN.
    (2) Autorizarea de către CNCAN a fiecărei persoane desemnate să facă parte din efectivul minim de evaluatori stabilit conform art. 14 alin. (2) se face în baza transmiterii la CNCAN a unui dosar profesional care să ateste experienţa şi calificările şi în urma susţinerii unui examen care constă dintr-un interviu şi observarea de către CNCAN a unei activităţi de inspecţie efectuată de candidat în instalaţia nucleară.
    (3) Permisul de exercitare emis de CNCAN în urma autorizării de la alin. (2) are o valabilitate de 5 ani. Procesul de reautorizare este acelaşi cu cel stabilit pentru autorizarea iniţială.
    (4) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare autorizat de CNCAN nu poate fi înlocuit din funcţie fără avizul CNCAN.
    (5) Personalul responsabil pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare autorizat de CNCAN trebuie să elaboreze planuri de evaluare şi inspecţie şi să întocmească rapoarte privind implementarea acestora şi constatările şi recomandările rezultate din aceste activităţi.
    (6) Titularul de autorizaţie are obligaţia să transmită la CNCAN pentru informare planurile şi rapoartele prevăzute la alin. (5).

    ART. 18
    (1) Evaluarea independentă trebuie să acopere toate aspectele relevante pentru securitatea nucleară, inclusiv următoarele:
    a) respectarea cerinţelor din normele, standardele şi codurile aplicabile;
    b) respectarea limitelor şi condiţiilor tehnice de operare;
    c) fiabilitatea şi performanţa sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor cu funcţii de securitate nucleară;
    d) implementarea dispoziţiilor din procesele-verbale de control emise de CNCAN şi a recomandărilor rezultate din autoevaluări, audituri interne, evaluări externe şi din analizele cauzelor de profunzime pentru evenimente;
    e) modul în care experienţa de exploatare internă şi externă, rezultatele activităţilor de cercetare şi bunele practici la nivel internaţional se utilizează pentru îmbunătăţirea performanţelor de securitate nucleară ale instalaţiei nucleare şi a organizaţiei titularului de autorizaţie.

    (2) Evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să se realizeze în mod planificat prin inspecţii, activităţi de observare, audituri, analize de documente, controale, testări, supravegheri, interviuri şi alte metode asemănătoare.
    (3) Evaluarea independentă trebuie să identifice procesele şi activităţile care nu sunt eficace în prevenirea problemelor cu impact asupra securităţii nucleare şi să susţină formularea de recomandări pentru acţiuni corective şi de îmbunătăţire.
    (4) Evaluarea independentă a securităţii nucleare poate să utilizeze rezultatele evaluărilor independente ale sistemului de management efectuate în conformitate cu Normele privind cerinţele generale pentru sistemele de management al calităţii aplicate la realizarea, funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, dar nu se poate limita la acestea.

    ART. 19
    (1) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să elaboreze procedurile pentru implementarea procesului de evaluare independentă, în care să detalieze scopul şi domeniile evaluării, modul de identificare a cerinţelor aplicabile, metodele de evaluare şi activităţile asociate, ţinând cont de cele mai bune practici din industria nucleară. Procedurile pentru implementarea procesului de evaluare independentă trebuie transmise la CNCAN pentru aprobare.
    (2) Entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare trebuie să elaboreze rapoarte periodice privind activitatea desfăşurată şi să le transmită pentru informare conducerii titularului de autorizaţie. Rapoartele trebuie să descrie activitatea desfăşurată, constatările, recomandările rezultate şi bazele pentru acestea.
    (3) Conducerea titularului de autorizaţie trebuie să analizeze rezultatele evaluării independente şi să dispună acţiunile corective sau de îmbunătăţire necesare. Măsurile dispuse trebuie să fie justificate, înregistrate şi comunicate, iar implementarea acestora trebuie urmărită pentru a confirma modul în care şi-au atins obiectivele.
    (4) Suplimentar faţă de evaluările efectuate de entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare, titularul de autorizaţie trebuie să solicite periodic, cel puţin o dată la fiecare 2 ani pentru centralele nuclearoelectrice şi cel puţin o dată la fiecare 5 ani pentru alte instalaţii nucleare, misiuni de evaluare internaţionale inter pares care să verifice procesele şi ariile de activitate importante pentru securitatea nucleară.

    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 20
    În termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să ia toate măsurile necesare pentru asigurarea conformităţii cu prezentele norme şi să transmită la CNCAN un raport privind implementarea măsurilor respective.

    ANEXA 1

    la norme
    Definiţii
    - cultură de securitate nucleară - ansamblul caracteristicilor, atitudinilor şi comportamentelor indivizilor, organizaţiilor şi instituţiilor care servesc la susţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare şi care asigură că aspectele de securitate nucleară şi protecţie radiologică au prioritate şi primesc atenţia corespunzătoare în funcţie de importanţa lor
    – securitate nucleară - ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în bune condiţii, să prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului expus profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale împotriva expunerii la radiaţii ionizante sau a contaminării radioactive peste limitele permise de legislaţia în vigoare


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016