Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ din 27 iunie 2018  privind prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţii de urgenţă pentru categoria de pregătire pentru urgenţă I, categoria de pregătire pentru urgenţă II şi categoria de pregătire pentru urgenţă III    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ din 27 iunie 2018 privind prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţii de urgenţă pentru categoria de pregătire pentru urgenţă I, categoria de pregătire pentru urgenţă II şi categoria de pregătire pentru urgenţă III

EMITENT: Comisia Naţională pentru Contrololul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 554 bis din 3 iulie 2018

──────────
        Aprobat de Ordinul nr. 146/2018 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 3 iulie 2018.
──────────

    CAP. I
    Obiective, domeniul de aplicare şi definiţii
    ART. 1
        Prezentele norme stabilesc cerinţele specifice pentru prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţie de urgenţă nucleară sau radiologică pentru instalaţiile nucleare şi radiologice în vederea detalierii cerinţelor din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/113/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 523 bis din 26 iunie 2018.

    ART. 2
    (1) Prezentele norme se aplică tuturor titularilor şi solicitanţilor de autorizaţie identificaţi în procesul de autorizare care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din categoria de pregătire pentru urgenţă I, categoria de pregătire pentru urgenţă II şi categoria de pregătire pentru urgenţă III.
    (2) Titularul şi solicitantul de autorizaţie trebuie să identifice cărei categorii de pregătire pentru urgenţă aparţine instalaţia unde îşi desfăşoară activitatea, astfel cum este prevăzut la art. 31 alin. (3) şi alin. (4) din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologie.

    ART. 3
        În sensul prezentelor norme, pe lângă termenii definiţi în Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologie, se utilizează următorii termeni, expresii şi abrevieri:
    a) Accident bază de proiect - accidentul considerat la stabilirea bazelor de proiectare pentru o instalaţie nucleară sau radiologică.
    b) Accident sever - situaţie de accident care implică defectări sistematice ale combustibilului nuclear sau avarierea zonei active a reactorului nuclear.
    c) Condiţii anormale - situaţie în care un proces operaţional se abate de la condiţiile normale de operare şi care se preconizează că va avea loc cel puţin o dată pe durata de viaţă operaţională a instalaţiei nucleare, dar care, datorită sistemelor şi măsurilor corespunzătoare prevăzute în proiectul instalaţiei nucleare, nu provoacă daune semnificative sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor importante pentru securitatea nucleară şi nici nu creează condiţii de accident.
    d) CPU - Categoria de Pregătire pentru Urgenţă
    e) Incident - eveniment de protecţie fizică
    f) Modul normal de operare a organizaţiei de răspuns la urgenţă este determinat de situaţia de operare normală a instalaţiei. În modul normal este de aşteptat ca persoanele declarate în organizaţia de răspuns la urgenţă prezente în instalaţie să fie disponibile astfel încât să poată fi activate în maxim 10 minute în cazul declarării unui tranzient/alertă.
    g) Modul alertă de operare a organizaţiei de răspuns la urgenţă este determinat de situaţia de operare anormală a instalaţiei. În modul alertă este de aşteptat ca persoanele declarate în organizaţia de răspuns la urgenţă prezente în instalaţie să participe la acţiunile de răspuns la un tranzient sau o situaţie de urgenţă.
    h) Modul răspuns complet de operare a organizaţiei de răspuns la urgenţă este determinat de situaţia de urgenţă identificată şi declarată. În modul răspuns complet este de aşteptat ca persoanele declarate în organizaţia de răspuns la urgenţă să participe la acţiunile de implementare a măsurilor de protecţie şi la acţiunile privind limitarea consecinţelor şi/sau pentru situaţiile de urgenţă.
    i) NAU - Niveluri de acţiune la urgenţă
    j) NOI - Niveluri operaţionale de intervenţie
    k) Personal neesenţial - personalul de pe amplasament care nu are atribuţii în operarea instalaţiei şi răspunsul la situaţii de urgenţă.
    l) Procedura de notificare - set de reguli pentru titularul de autorizaţie, persoana juridică înregistrată sau primul respondent pentru a recunoaşte şi notifica urgenţa către autorităţile publice şi responsabilului cu protecţia radiologică.
    m) PTA - Planul titularului de autorizaţie de răspuns la situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică
    n) ORU - Organizaţia de răspuns la urgenţă
    o) Termen sursă - cantitatea şi compoziţia izotopică a materialului eliberat de la o instalaţie nucleară ca urmare a unui accident.
    p) Tranzient - deviaţie neplanificată de la condiţiile normale de exploatare, care poate afecta o funcţie de securitate nucleară şi care se aşteaptă să apară odată sau de mai multe ori pe durata de viaţă operaţională a unei instalaţii.


    CAP. II
    Planul titularului de autorizaţie de răspuns la situaţii de urgenţă nucleari sau radiologică
    SECŢIUNEA 1
    Cerinţe generale
    ART. 4
        PTA este un document unic integrat, dezvoltat de titularul de autorizaţie, avizat de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI) prin structura locală Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobat de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN).

    ART. 5
    (1) PTA se bazează pe analiza de pericole care determină şi caracterizează acele condiţii care pot afecta angajaţii şi alte persoane de pe amplasament, populaţia din afara amplasamentului, proprietatea şi mediul înconjurător.
    (2) Analiza de pericole trebuie să conţină cel puţin informaţiile descrise la art. 11.

    ART. 6
        PTA trebuie să conţină cel puţin:
    a) informaţii generale despre instalaţie;
    b) termeni specifici şi definiţii;
    c) scopul, obiectivele şi domeniul de aplicare;
    d) bazele pregătirii pentru răspuns în situaţii de urgenţă în conformitate cu prevederile capitolului II Secţiunea 1 din prezentele norme;
    e) acţiunile de răspuns în situaţii de urgenţă în conformitate cu prevederile capitolului V din prezentele norme;
    f) aranjamente pentru pregătirea în situaţii de urgenţă a titularului de autorizaţie în conformitate cu prevederile capitolului IV din prezentele norme;
    g) anexe în conformitate cu prevederilecapitolului VI din prezentele norme.


    ART. 7
        Următoarele evenimente de iniţiere pentru situaţiile de urgenţă nuclear sau radiologică trebuie luate în considerare în PTA:
    a) pierderea funcţiilor de securitate;
    b) incendii, accidente chimice sau industriale pe amplasament;
    c) acte de sabotaj pe amplasament;
    d) evenimente externe extreme.


    ART. 8
    (1) Un incident care nu conduce la pierderea funcţiilor de securitate nu trebuie luat în considerare în PTA.
    (2) Răspunsul la evenimente de protecţie fizică care nu conduc la pierderea funcţiilor de securitate, nu trebuie luat în considerare în PTA.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Bazele pregătirii
    ART. 9
    (1) Bazele pregătirii pentru titularul de autorizaţie pentru instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să includă următoarele informaţii despre instalaţie:
    a) situaţiile de urgenţă care ar putea rezulta în expunerea pe amplasament sau eliberări de materiale radioactive în afara amplasamentului care necesită acţiuni de protecţie;
    b) informaţii care ar putea să conţină elemente de avertizare privind eliberări sau expunere potenţială;
    c) compoziţia radiologică tipică şi intervalul eliberării radioactive;
    d) condiţii radiologice şi de mediu în instalaţie pe durata răspunsului;
    e) acţiuni potenţiale pentru atenuarea situaţiei de urgenţă sau reducerea emisiei.

    (2) Bazele pregătirii pentru titularul de autorizaţie pentru instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să includă următoarele informaţii din afara amplasamentului, privind:
    a) suportul medical, poliţie sau pompieri, serviciile profesioniste de urgenţă;
    b) adăpost specific, disponibil;
    c) modalităţi de transport pentru evacuare;
    d) canale de comunicare disponibile decidenţilor;
    e) canale de comunicare disponibile pentru alertarea şi informarea populaţiei;
    f) alimentele şi laptele produc pe plan local care ar putea fi contaminate direct;
    g) informaţii privind sistemul de colectare şi distribuţie a produselor agricole;
    h) sistemele de alimente cu apă potabilă;
    i) sistemele de transport care ar putea fi afectate de o situaţie de urgenţă (şosele, căi ferate, căi aeriene, transportul pe mare, canale maritime);

    (3) Bazele pregătirii pentru titularul de autorizaţie pentru instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să includă următoarele informaţii privind condiţiile de mediu din afara amplasamentului:
    a) gama de condiţii de mediu pentru care se vor desfăşură acţiunile de protecţie şi monitorizarea radiologică;
    b) condiţiile externe severe care pot cauza apariţia situaţiei de urgenţă.


    ART. 10
    (1) Bazele pregătirii pentru titularul de autorizaţie pentru instalaţiile din CPU III trebuie să includă următoarele informaţii despre instalaţie:
    a) situaţiile de urgenţă care pot rezulta în expuneri pe amplasament sau eliberări de materiale radioactive în afara amplasamentului, după caz, ce justifică acţiuni de protecţie;
    b) informaţii care pot constitui avertizări înainte de eliberare sau expunerea potenţială;
    c) compuşii radiologici tipici şi secvenţa în timp a eliberării;
    d) condiţii radiologice şi de mediu în instalaţie pe durata răspunsului;
    e) acţiuni în instalaţie care ar putea fi luate pentru atenuarea situaţiei de urgenţă sau pentru a reduce eliberarea.

    (2) Elementele pregătirii pentru titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să includă informaţii generale din afara amplasamentului:
    a) suportul medical disponibil, servicii profesioniste de urgenţe;
    b) canalele de comunicare pentru factorii de decizie.

    (3) Elementele pregătirii pentru titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să includă condiţii de mediu din afara amplasamentului:
    a) condiţiile meteorologice în care pot fi luate acţiuni de protecţie şi poate fi făcută monitorizarea;
    b) condiţii meteorologice extreme care ar putea conduce la o situaţie de urgenţă.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Analiza de pericole
    ART. 11
    (1) Analiza de pericole trebui făcută înainte de punerea în funcţiune a instalaţiei, luând în considerare un set de scenarii, care include, fără a se limita la:
    a) incidente şi pierderea funcţiilor de securitate;
    b) accidente bază de proiect;
    c) accidente în afara bazei de proiect şi
    d) accidente severe cu probabilitate foarte mică dar cu impact radiologie asociat ridicat.

    (2) Analiza de pericole ia în considerare dar nu se limitează la:
    a) starea instalaţiei;
    b) starea funcţiilor de securitate;
    c) durata eliberării;
    d) căile de eliberare a materialului radioactiv;
    e) termenul sursă în diferite etape în evoluţia accidentului;
    f) condiţiile meteo.

    (3) În cadrul analizei, scenariile iau în considerare: evoluţia condiţiilor centralei, a termenului sursă, dispersia materialului radioactiv şi calculul dozelor către public.

    ART. 12
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să pregătească raportul analizei de pericole.
    (2) Raportul analizei de pericole include:
    a) descrierea sursei/instalaţiei;
    b) acele evenimente pentru care pot fi necesare acţiuni de răspuns;
    c) scenarii de accidente posibile şi probabilitatea asociată;
    d) acţiunile de răspuns care ar fi efective pentru atenuarea consecinţelor unor astfel de evenimente;
    e) natura şi amploarea situaţiei de urgenţă;
    f) zone expuse de accidentul posibil şi consecinţele potenţiale ale situaţiei de urgenţă pentru public, proprietate şi mediu înconjurător precum şi probabilitatea de apariţie a acestora;
    g) clasificarea zonelor din afara amplasamentului, pe baza consecinţelor radiologice proiectate produse de situaţia de urgenţă aşteptată;
    h) setul de Niveluri de Acţiune la Urgenţă (NAU) care reflectă situaţia instalaţiei cu termenul sursă aşteptat pentru acel stadiu;
    i) clasificarea situaţiei de urgenţă la instalaţie, pe buza NAU, a abordării bazate pe probabilitatea de apariţie a evenimentului şi a evaluării consecinţelor radiologice produse de termenul sursă aşteptat;
    j) sugestii privind clasificarea amplasamentului pe baza analizei de pericole şi a criteriilor generice;
    k) sugestii privind structura şi valorile Nivelurilor Operaţionale de Intervenţie (NOI) pentru corectarea timpurie a deciziilor iniţiale privind implementarea acţiunilor de protecţie.


    CAP. III
    Prevenire
    SECŢIUNEA 1
    Cerinţe specifice pentru titularii şi solicitanţii de autorizaţie
    ART. 13
    (1) Titularul şi solicitantul de autorizaţie trebuie să aibă capabilitatea de răspuns pentru:
    a) incidente şi pierderea funcţiilor de securitate;
    b) accidente bază de proiect;
    c) accidente postulate şi accidente severe având probabilitate de apariţie foarte mică dar cu impact radiologie ridicat.

    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să pregătească şi să elaboreze Planul titularului de autorizaţie de răspuns la situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică pentru evenimentele de la alin. (1) în conformitate cu analiza de pericole.

    ART. 14
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească pentru pregătirea şi răspunsul pe amplasament propria organizaţie de răspuns la urgenţă (ORU) ce respectă principiile Sistemului de Comandă şi Control descris în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic.
    (2) ORU trebuie să fie disponibilă în orice moment.
    (3) Sunt definite următoarele moduri de operare a organizaţiei de răspuns la urgenţă pe amplasament:
    a) Modul normal;
    b) Modul alertă;
    c) Modul răspuns complet.

    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să definească în PTA tranziţia de la modul normal la modul răspuns complet.

    ART. 15
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să includă în ORU poziţiile responsabile pentru:
    a) coordonarea pregătirii pentru situaţii de urgenţă;
    b) interfaţa privind coordonarea acţiunilor de urgenţă la nivel local, judeţean şi naţional;
    c) luarea deciziilor privind acţiunile urgente de protecţie;
    d) implementarea acţiunilor urgente de protecţie;
    e) punerea la dispoziţie a suportului necesar pentru serviciile de urgenţă profesioniste;
    f) punerea la dispoziţie a resurselor necesare răspunsului pentru activităţile infracţionale/criminale (răspuns tactic şi investigaţii);
    g) luarea deciziilor privind acţiunile de protecţie pe termen lung, inclusiv referitoare la consumul de apă şi alimente;
    h) implementarea acţiunilor de protecţie pe termen lung, inclusiv referitoare la consumul de apă şi alimente;
    i) coordonarea cu media;
    j) monitorizarea în afara amplasamentului şi capabilităţi privind efectuarea analizelor de laborator.

    (2) Baza pregătirii pentru titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să includă în ORU poziţiile responsabile pentru:
    a) coordonarea pregătirii în cadrul instalaţiei;
    b) coordonarea pregătirii la nivel local;
    c) punerea la dispoziţie a suportului necesar pentru serviciile de urgenţă profesioniste;
    d) punerea la dispoziţie a răspunsului pentru activităţile infracţionale/criminale (răspuns tactic şi investigaţii);
    e) coordonarea cu media;


    ART. 16
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să asigure că în orice moment sunt disponibile resurse şi sunt îndeplinite condiţiile pentru a iniţia şi asigura, din timp, acţiuni de operare a instalaţiei în condiţii anormale şi de a iniţia acţiuni de răspuns la situaţia de urgenţă.
    (2) PTA trebuie să stabilească o limită de timp pentru activarea modului răspuns complet pentru o perioadă de cel puţin 72 ore fără întrerupere.

    ART. 17
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să desemneze personal calificat corespunzător pentru managementul şi execuţia funcţiilor menţionate în schema ORU.
    (2) Numărul persoanelor desemnate pentru fiecare tip de sarcină de răspuns trebuie să fie suficient pentru a efectua cu succes acţiuni de atenuare a situaţiei specifice, precum şi alte măsuri de protecţie pentru cel puţin 36 ore fără întrerupere.
    (3) Pentru a îndeplini sarcini specifice de răspuns în situaţii de urgenţă, titularul de autorizaţie trebuie să aibă un program de pregătire şi calificare pentru personalul cu funcţii şi responsabilităţi în situaţii de urgenţă, stabilite în PTA.

    ART. 18
        Titularul de autorizaţie trebuie să pună la dispoziţie autorităţilor locale suport tehnic pentru dezvoltarea Planului local de răspuns la situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică. Planul local trebuie să fie coordonat cu PTA.

    ART. 19
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să pună continuu, indiferent de modul de operare al instalaţiei, la dispoziţia CNCAN valorile parametrilor critici şi a altor date tehnice relevante, inclusiv date privind protecţia fizică a instalaţiei, cu respectarea legislaţiei din domeniul protecţiei informaţiilor clasificate.
    (2) Condiţiile şi modul de transmitere trebuie stabilite prin Protocol încheiat între cele două părţi.

    ART. 20
    (1) Sprijinul acordat titularului de autorizaţie de către autorităţile publice pentru răspunsul pe amplasamentul instalaţiei în caz de situaţii de urgenţă trebuie să fie prevăzut în protocoale sau alte înţelegeri încheiate între titularul de autorizaţie şi instituţiile care participă la intervenţie.
    (2) Acţiunile de răspuns în situaţii de urgenţă ale titularului de autorizaţie trebuie să fie coordonate cu acţiunile de căutare şi salvare, servicii de specialitate civile şi militare.

    ART. 21
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să menţină şi să dezvolte propriul sistem de pregătire pentru situaţii de urgenţă.
    (2) Sistemul de pregătire pentru situaţii de urgenţă de la alin. (1) trebuie descris în PTA, şi următoarele elemente trebuie incluse:
    a) structura programului de pregătire,
    b) planuri şi proceduri,
    c) echipamente şi sprijinul logistic,
    d) programul de pregătire pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă,
    e) programul pentru efectuarea exerciţiilor,
    f) cerinţe referitoare la sistemul de management.

    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să asigure formarea şi pregătirea personalului implicat în răspunsul la situaţii de urgenţă.

    ART. 22
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să ia în considerare în programul de pregătire:
    a) implementarea măsurilor în vederea reducerii efectelor accidentului, pentru aducerea instalaţiei într-o stare sigură şi stabilă,
    b) reducerea eliberării potenţiale de materiile radioactive,
    c) limitarea consecinţelor eliberărilor radioactive, evitând doze adiţionale pentru personalul de exploatare şi de răspuns, şi
    d) măsuri pentru evitarea efectelor biologice deterministice pentru personalul de exploatare, de răspuns şi personalul de pe amplasament.

    (2) Pentru îndeplinirea cerinţelor prevăzute la alin. (1), titularul de autorizaţie trebuie să ia în considerare următoarele aspecte:
    a) acţiunile necesare pentru exploatarea instalaţiei în toate modurile de operare;
    b) cerinţe privind informaţiile de operare;
    c) condiţiile de stres şi volum crescut de muncă pentru personalul de exploatare;
    d) acţiunile de răspuns în situaţii de urgenţă în cadrul instalaţiei;
    e) personalul de intervenţie;
    f) funcţionarea sistemelor, instalarea echipamentelor şi instrumentelor în condiţii anormale sau de accident;
    g) proceduri de operare a instalaţiei/centralei pentru toate tipurile de tranzienţi şi scenarii de accident bază de proiect;
    h) ghiduri privind accidentele severe şi accidentele în afara bazei de proiect.


    ART. 23
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II, ca parte a fazei de prevenire, trebuie să pregătească materiale de informare pentru populaţie.
    (2) Materialele de informare trebuie să includă cel puţin următoarele:
    a) informaţii de bază cu privire la radioactivitate şi efectele radiaţiilor asupra corpului uman şi a mediului;
    b) alte categorii de risc şi efectele acestora asupra populaţiei şi a mediului;
    c) măsuri planificate pentru alarmare, protecţie şi ajutorul populaţiei în cazul unei situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică;
    d) recomandări privind modul în care ar trebui să acţioneze populaţia în cazul unei situaţii de urgenţă.

    (3) Materialele de informare trebuie să fie analizate şi revizuite periodic, cel puţin o dată la 3 ani, de către titularul de autorizaţie.
    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să pună materialele de informare la dispoziţia autorităţilor locale.

    ART. 24
    (1) Pe durata situaţiei de urgenţă, autorităţile publice pot delega unele responsabilităţi titularului de autorizaţie.
    (2) Condiţiile precum şi responsabilităţile delegate sau transferate conform alin. (1), trebuie să fie stabilite printr-un protocol încheiat între părţi şi descrise în PTA.

    CAP. IV
    Pregătire
    SECŢIUNEA 1
    Organizaţia de răspuns la urgenţă
    ART. 25
    (1) Pentru îndeplinirea sarcinilor specifice pentru pregătirea şi răspunsul la situaţii de urgenţă, titularul de autorizaţie trebuie să desemneze personal adecvat calificat.
    (2) Numărul persoanelor alocate pentru fiecare tip de acţiune trebuie să fie suficient pentru îndeplinirea acţiunilor specifice în răspunsul la situaţii de urgenţă.

    ART. 26
        Rolurile şi responsabilităţile personalului instalaţiei care participă la răspunsul la situaţii de urgenţă, inclusiv responsabilităţile funcţiilor de conducere pentru fiecare grup şi echipe de lucru a structurii de urgenţă trebuie să fie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.

    ART. 27
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească, în cadrul ORU, poziţia Managerului Urgenţei, responsabil de răspunsul la situaţii de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească, în cadrul ORU, poziţia responsabilă de coordonarea răspunsului la situaţia de urgenţă pe amplasament cu răspunsul la situaţia de urgenţă în afara amplasamentului, precum şi de colaborarea cu autorităţile publice pentru răspunsul la situaţia de urgenţă.
    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să nominalizeze poziţia responsabilă de coordonarea răspunsului la situaţia de urgenţă precum şi de colaborarea cu autorităţile publice în răspunsul la situaţia de urgenţă.

    ART. 28
    (1) Managerul Urgenţei este responsabil de:
    a) conducerea şi coordonarea ORU şi de menţinerea comunicării permanente cu autorităţile publice;
    b) coordonarea cu acţiunile de răspuns în afara amplasamentului;
    c) declararea terminării situaţiei de urgenţă.

    (2) Funcţia de Manager al Urgenţei poate fi transferată altor poziţii implicate în managementul situaţiei de urgenţă atunci când este necesar, dacă persoana care ocupă poziţia respectivă este calificată şi pregătită adecvat.
    (3) Următoarele poziţii şi activităţi din cadrul ORU trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri:
    a) poziţii responsabile de executarea anumitor acţiuni specifice de răspuns;
    b) poziţii responsabile de evaluarea situaţiei de urgenţă;
    c) circumstanţele şi modalităţile în care se realizează delegarea sau transferul responsabilităţilor la diferite nivele de decizie şi implicaţiile deciziilor şi acţiunilor de răspuns.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Planuri şi proceduri
    ART. 29
        Poziţiile şi funcţiile din cadrul ORU şi acţiunile specifice de răspuns trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.

    ART. 30
        Titularul de autorizaţie trebuie să dezvolte, în cadrul pregătirii pentru situaţii de urgenţă, procedurile, programele, bazele de date şi alte mecanisme care urmează a fi folosite în situaţia de urgenţă, necesare pentru un răspuns prompt şi efectiv.

    ART. 31
    (1) PTA trebuie să fie revizuit pe baza reanalizării de pericole şi testat înainte de a avea loc modificări majore la instalaţie dacă acestea au fost decise.
    (2) PTA trebuie să fie revizuit o dată la 3 ani sau ori de câte ori s-au identificat cerinţe de îmbunătăţire pe baza diverselor procese de evaluare:
    a) evaluarea rezultatelor exerciţiilor de urgenţă;
    b) autoevaluare;
    c) evaluarea independentă prin audituri interne/externe;
    d) analiza comparativă;
    e) indicatori de performanţă.

    (3) Revizia PTA trebuie să includă, inclusiv, soluţii pentru problemele care au fost identificate ca eronate, incomplete sau nesatisfăcătoare şi/sau problemele identificate în reanalizarea de pericole, ţinând cont de cerinţele legale, standardele şi recomandările aplicabile, precum şi schimbările privind condiţiile de operare la instalaţie.
    (4) Procedurile trebuie revizuite o dată la 2 ani sau ori de câte ori este nevoie iar la revizia procedurilor trebuie luate în considerare şi aplicate toate schimbările survenite de la ultima revizie şi remedierea defecţiunilor şi problemelor identificate în timpul exerciţiilor şi testărilor sau în alte situaţii.
    (5) Listele cu date de contact cuprinse în cadrul procedurilor de notificare trebuie revizuite la 6 luni sau mai repede, dacă apar schimbări importante.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Resurse materiale şi suport logistic
    ART. 32
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească în PTA resursele materiale şi suportul logistic pentru pregătirea şi răspuns, la situaţiile de urgenţă.
    (2) Resursele materiale necesare pentru răspunsul la situaţia de urgenţă, care cuprind cel puţin spaţii de lucru, echipamente, sisteme de alarmare şi comunicaţii, furnituri şi documente, trebuie să fie disponibile în orice moment.

    ART. 33
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să aibă la dispoziţie un Centru de Control al Urgenţei, precum şi alte spaţii de lucru pentru ORU.
    (2) Centrul de control al urgenţei pe amplasament trebuie să fie dotat cu sisteme de ventilaţie şi filtre operaţionale, calificate corespunzător.
    (3) Rutele de acces dintre spaţiile destinate răspunsului la situaţia de urgenţă trebuie să fie sigure şi semnalizate corect.
    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure alimentarea cu energie de rezervă pentru Centrul de control al urgenţei pe amplasament.
    (5) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să stabilească o zonă de lucru protejată pentru activitatea ORU.
    (6) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să amenajeze şi să descrie în PTA facilităţile de urgenţă respectând descrierile din anexa la norme - Descrierea locaţiilor şi instalaţiilor de urgenţă recomandate.

    ART. 34
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să asigure pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă pe amplasament şi serviciile profesioniste care acţionează pe amplasament, echipament pentru comunicaţii în situaţii de urgenţă, echipament individual de protecţie, echipament de protecţie respiratorie, pastile de iodură de potasiu, dozimetre personale şi echipamente pentru monitorizarea radiologică, suficiente pentru desfăşurarea acţiunilor de răspuns.
    (2) Echipamentele pentru comunicaţii în situaţii de urgenţă, echipamentele individuale de protecţie, echipamentele de protecţie respiratorie, pastilele de iodură de potasiu, dozimetrele personale şi echipamentele pentru monitorizarea radiologică trebuie menţinute în stare de funcţionare prin proceduri de rutină pentru a fi disponibile în orice moment.
    (3) Spaţiile de depozitare a echipamentelor pentru situaţii de urgenţă trebuie să fie adecvate, semnalizate şi uşor accesibile într-o situaţie de urgenţă.
    (4) Trebuie stabilite zone speciale pentru decontaminarea personalului şi a echipamentelor utilizate în situaţii de urgenţă.

    ART. 35
        Trebuie să fie păstrate şi disponibile, atât în format electronic, cât şi pe suport hârtie, informaţii privind localizare, capacitatea de funcţionare şi starea de funcţionare a spaţiilor, sistemelor, echipamentelor şi a instrumentelor necesare a fi utilizate în timpul răspunsului de urgenţă. Aceste informaţii trebuie actualizate permanent.

    ART. 36
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să asigure că acordurile stabilite şi structura organizatorică responsabilă pentru asigurarea suportului logistic pe amplasament pentru o situaţie de urgenţă sunt descrise în PTA şi detaliate în proceduri.
    (2) Acordurile stabilite trebuie să asigure procurarea rapidă a suportului necesar răspunsului şi serviciilor administrative în situaţia de urgenţă.

    ART. 37
        Aranjamentele şi structura organizaţională responsabilă pentru operarea sistemelor de alarmare şi comunicare în situaţii de urgenţă trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.

    ART. 38
    (1) Pentru instalaţiile din CPU I şi CPU II, protocoalele şi dotările necesare pentru transferul automat al datelor de la instalaţia nucleară către CNCAN trebuie stabilite în PTA.
    (2) Conţinutul şi formatul datelor specificat la alin. (1), mijloacele de transmisie utilizate şi condiţiile pentru iniţierea şi rularea transferului datelor de la sistemele de control ale instalaţiei nucleare către CNCAN trebuie stabilite în PTA şi detaliate în proceduri.
    (3) Datele transmise către CNCAN în situaţii de urgenţă trebuie să includă cel puţin:
    a) parametrii critici de securitate nucleară;
    b) parametrii principali care descriu starea starea instalaţiei;
    c) parametrii din clădirea reactorului;
    d) parametrii circuitului primar;
    e) parametrii circuitului secundar;
    f) parametrii care descriu starea sistemelor de răcire la avarie, alimentarea cu apă şi alimentarea cu apă de rezervă;
    g) parametrii care descriu starea sistemului de răcire;
    h) starea sistemelor speciale de securitate;
    i) starea sistemelor electrice, inclusiv generatoarele fixe sau mobile;
    j) situaţia radiologică pe amplasament;
    k) date dozimetrice ale lucrătorilor în situaţii de urgenţă;
    l) situaţia radiologică în vecinătatea amplasamentului;
    m) condiţiile meteorologice pe amplasament;
    n) rezultatele calculului de doze şi prognoza;
    o) alţi parametrii şi date stabilite de către CNCAN.


    ART. 39
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să descrie resursele materiale pe care le implică în răspunsul din afara amplasamentului în PTA.
    (2) Pe lângă descrierea prevăzută la alin. (1), PTA trebuie să cuprindă descrierea acţiunilor necesare minimizării limitărilor în ceea ce priveşte resursele materiale, a acordurilor încheiate, a condiţiilor şi suportului material şi logistic din partea autorităţilor publice sau a altor organizaţii implicate în răspunsul pe amplasament.
    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să detalieze informaţiile prevăzute la alin. (2) în proceduri.

    ART. 40
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA, precum şi să detalieze în proceduri, spaţiile, localizarea acestora pe amplasament, sistemele de alarmare, sistemele de comunicare pe amplasament, sistemele de comunicare cu autorităţile competente şi autorităţile publice şi/sau alte organizaţii implicate în răspuns, cu serviciile speciale, cu echipele de monitorizare şi resursele materiale disponibile în răspuns.
    (2) Pentru suportul acţiunilor de răspuns, trebuie să fie disponibile pe amplasament echipamente, instrumente şi alte resurse materiale necesare pentru managementul acţiunilor de răspuns pentru:
    a) evaluarea situaţiei de urgenţă;
    b) alertare;
    c) comunicare;
    d) transferul şi înregistrarea datelor;
    e) schimbul de informaţii;
    f) incendiu;
    g) adunarea/recenzarea;
    h) reevaluarea situaţiei;
    i) evacuarea şi decontaminarea personalului,
    j) acordarea primului ajutor;
    k) monitorizarea individuală;
    l) analiza şi măsurarea radioactivităţii în laborator şi în teren.

    (3) Controlul accesului în zonele special amenajate, pentru desfăşurarea acţiunilor de răspuns, trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Pregătirea şi informarea personalului
    ART. 41
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să pregătească corespunzător personalul desemnat care participă la acţiuni de răspuns.
    (2) Pregătirea personalului privind răspunsul la situaţii de urgenţă cât şi în domeniul protecţiei radiologice trebuie efectuată înainte de atribuirea responsabilităţilor pentru desfăşurarea funcţiilor specifice.
    (3) Pregătirea personalului trebuie făcută corespunzător funcţiei specifice ce urmează a fi desfăşurată în răspunsul la situaţii de urgenţă.

    ART. 42
        Pregătirea specifică pentru răspunsul la situaţii de urgenţă trebuie inclusă în planul anual de pregătire al titularului de autorizaţie.

    ART. 43
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să instituie programe periodice de pregătire, exerciţii şi testări atât pentru personalul propriu, cât şi pentru personalul contractanţilor, implicat în activităţi de răspuns la situaţii de urgenţă.
    (2) Programele de pregătire trebuie să includă aspecte privind sarcinii desfăşurate în mod neadecvat, observate în desfăşurarea exerciţiilor sau în alte situaţii de urgenţă, precum şi dezvoltarea şi îmbunătăţirea răspunsului individual pe durata acţiunilor specifice de răspuns.

    ART. 44
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I trebuie să ofere sprijin autorităţilor publice în organizarea cursurilor de pregătire, pregătire privind protecţia la radiaţii şi pregătirea la situaţii de urgenţă pentru lucrătorii externi, membrii serviciilor speciale de intervenţie, administraţia locală şi judeţeană precum şi alte organizaţii cu atribuţii în situaţii de urgenţă.
    (2) Cerinţele necesare pentru îndeplinirea prevederile de la alin. (1) trebuie să fie incluse în planul anual de pregătire al titularului de autorizaţie.

    ART. 45
        Titularul de autorizaţie care răspunde de protecţia lucrătorilor în situaţii de urgenţă asigură informarea corespunzătoare a lucrătorilor respectivi în domeniul protecţiei radiologice.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Exerciţii
    ART. 46
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să testeze periodic PTA sau părţi ale acestuia, precum şi personalul de răspuns desemnat să participe la intervenţie, ca parte a procesului de pregătire.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să menţină înregistrări ale personalului care participă la exerciţii şi trebuie să asigure că tot personalul cu atribuţii în răspunsul la situaţii de urgenţă este testat periodic.
    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să testeze PTA cel puţin o dată pe an cu participarea autorităţilor locale.

    ART. 47
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să descrie în PTA structura organizatorică responsabilă cu organizarea exerciţiilor de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să programeze în timpul anului în curs exerciţiile ce se vor desfăşură pe amplasament în următorul an şi să transmită la CNCAN această programarea în luna septembrie a anului în curs.
    (3) Exerciţiile trebuie să vizeze funcţii specifice şi activităţi ce se vor desfăşură pe durata situaţiei de urgenţă, echipamente de testare, instrumente şi zone de răspuns, instrucţiuni de legare, proceduri, ghiduri şi coduri utilizate în răspunsul la situaţii de urgenţă, testarea capabilităţilor organizaţiei pentru identificarea deficienţelor în pregătirea şi desfăşurarea răspunsului precum şi nevoia de corectare, modificare sau îmbunătăţire.
    (4) Fiecare exerciţiu trebuie să fie organizat conform unei planificări anterioare.
    (5) Planul de exerciţii trebuie să includă scopul, obiectivele, participanţii, scenariul, tehnici, metode şi formulare de evaluare.

    ART. 48
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să organizeze un exerciţiu anual de urgenţă pe amplasament cu activarea structuri de urgenţă în modul complet.
    (2) Exerciţiile anuale trebuie să acopere testarea funcţiilor principale de răspuns şi a activităţilor de răspuns specifice.
    (3) În exerciţiile anuale pe amplasament, titularul de autorizaţie trebuie să includă participarea în cadrul exerciţiului, ca jucători, a serviciilor profesioniste de urgenţă, a autorităţilor publice, în funcţie de specificul exerciţiului, precum şi participarea observatorilor.

    ART. 49
        Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I trebuie să organizeze cel puţin o dată la 3 luni exerciţii parţiale de urgenţă, cu activarea uneia sau a mai multor componente din cadrul ORU.

    ART. 50
    (1) Cel puţin odată la 3 ani, titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să participe într-un exerciţiu naţional complex, împreună cu autorităţile locale, judeţene şi naţionale.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să sprijine autorităţile publice în pregătirea exerciţiului naţional complex.

    ART. 51
        Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să organizeze, cel puţin lunar, teste de comunicare cu autorităţile publice şi CNCAN.

    ART. 52
    (1) Pentru fiecare exerciţiu desfăşurat, titularul de autorizaţie trebuie să pregătească un raport de evaluare.
    (2) Raportul de evaluare trebuie elaborat ţinând cont de:
    a) formularele de evaluare completate în timpul exerciţiului,
    b) evaluarea primită de la alte organizaţii participante,
    c) observaţii şi comentarii primite de la observatori.

    (3) Raportul de evaluare trebuie să includă toate deficienţele, anomaliile şi problemele identificate în desfăşurarea funcţiilor şi activităţilor specifice răspunsului, care au fost testate.
    (4) Toate aspectele identificate conform alin. (3), inclusiv aspecte pozitive, descrise în raportul de evaluare, trebuie să fie tratate gradual, ţinând cont de importanţa constatării, şi să conţină recomandări sau sugestii.
    (5) Recomandările şi sugestiile trebuie luate în considerare în dezvoltarea acţiunilor de remediere, la revizia procedurilor şi atunci când este cazul, la revizia PTA.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Sistemul de management integrat
    ART. 53
    (1) Sistemul de management integrat al titularului de autorizaţie trebuie să includă procesul de pregătire la situaţii de urgenţă, în concordanţă cu reglementările naţionale şi standardele internaţionale.
    (2) Sistemul integrat de management trebuie să cuprindă:
    a) achiziţionarea de sisteme, echipamente, aparatură, sisteme de comunicare fiabile;
    b) întreţinerea sistemelor, echipamentelor şi aparaturii, inclusiv calibrarea acestora;
    c) reparaţii/calibrare rapidă a sistemelor, echipamentelor şi aparaturii în timpul situaţiei de urgenţă;
    d) achiziţionarea de consumabile de calitate şi verificarea valabilităţii acestora înainte de utilizare;
    e) materiale de calitate şi spaţii pentru accesorii pentru activităţile de răspuns la situaţii de urgenţă;
    f) un sistem de control şi metode de măsurare pentru echipele de monitorizare în teren şi echipele de laborator, participarea la intercomparări naţionale şi internaţionale pentru diferite tipuri de analize şi măsurători;
    g) revizuirea periodică a planurilor şi procedurilor;
    h) revizuirea şi testarea periodică a procedurilor şi instrucţiunilor de lucru pentru situaţii de urgenţă;
    i) corectarea, în interval de o lună, a deficienţelor grave identificate în proceduri;
    j) revizuirea şi îmbunătăţirea deficienţelor mai puţin importante, într-un interval ce nu trebuie să depăşească 12 luni;
    k) controlul înregistrărilor de la art. 79;
    l) lecţii învăţate din experienţa exerciţiilor anterioare şi experienţa altor titulari de autorizaţie.


    CAP. V
    Răspunsul la situaţia de urgenţă nucleară sau radiologică
    SECŢIUNEA 1
    Stabilirea managementului situaţiei de urgenţă
    ART. 54
        Activităţile de răspuns şi evaluare care trebuie descrise în PTA sunt următoarele:
    a) identificarea, notificarea şi declararea urgenţei;
    b) măsuri de protecţie şi acţiuni de atenuare;
    c) furnizarea de recomandări şi informaţii autorităţilor publice şi locale;
    d) protecţia la radiaţii a lucrătorilor în situaţii de urgenţă;
    e) furnizarea de asistenţă medicală şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă, altele decât cele radiologice;
    f) măsurători de radioactivitate pe amplasament şi în afara acestuia, în timpul şi după terminarea situaţiei de urgenţă;
    g) măsuri privind încheierea situaţiei de urgenţă şi acţiuni luate după încheierea situaţiei de urgenţă;
    h) păstrarea înregistrărilor şi informaţiilor privind starea instalaţiei;
    i) acţiunile titularului de autorizaţie în operaţiunile de căutare şi salvare.


    ART. 55
    (1) Coordonarea acţiunilor de răspuns se află în responsabilitatea Managerului Urgenţei.
    (2) Acţiunile pe amplasament ale serviciilor profesioniste de urgenţă, trebuie să fie coordonate cu acţiunile ORU.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA modul în care capacităţile şi resursele pentru răspunsul la situaţiile de urgenţă convenţionale vor fi folosite în răspunsul la situaţiile de urgenţă nucleară şi/sau radiologică.

    ART. 56
    (1) Pe durata situaţiei de urgenţă, titularul de autorizaţie pune la dispoziţie publicului şi CNCAN informaţii suficiente privind starea instalaţiei şi evoluţia situaţiei de urgenţă.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), titularul de autorizaţie desemnează o persoană de legătură pentru comunicare şi informarea publicului în ceea ce priveşte coordonarea acţiunilor cu autorităţile locale.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Identificarea, notificarea şi declararea urgenţei
    ART. 57
    (1) În modul normal de funcţionare al ORU trebuie stabilită poziţia persoanei responsabile cu identificarea, notificarea şi declararea urgenţei.
    (2) Persoana responsabilă trebuie să fie capabilă să identifice din timp şi să clasifice urgenţa la instalaţie, precum şi să notifice CNCAN şi autorităţile publice.

    ART. 58
    (1) PTA trebuie să descrie modul de identificare şi clasificare a urgenţei, modul de evaluare şi declarare a urgenţei.
    (2) Identificarea, clasificarea, evaluarea şi declararea urgenţei trebuie să fie detaliate în proceduri.

    ART. 59
    (1) PTA trebuie să includă o descriere a modului de alarmare a personalului centralei şi a modului de notificare a autorităţilor publice şi CNCAN.
    (2) Acţiunile specificate la alin. (1) trebuie să fie detaliate în proceduri.
    (3) Procedurile de notificare a urgenţei trebuie să fie elaborate împreună cu autorităţile care trebuie notificate.
    (4) Conţinutul mesajelor de notificare şi a punctelor de contact trebuie să fie stabilit în prealabil şi inclus în proceduri.

    ART. 60
    (1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a lua măsurile necesare pentru solicitarea de asistenţă din partea pompierilor, a forţelor de ordine, a serviciilor medicale şi a altor autorităţi naţionale pentru a sprijini răspunsul pe durata unei situaţii de urgenţă.
    (2) În situaţia în care capabilităţile naţionale sunt depăşite, cererea de asistenţă internaţională trebuie solicitată prin intermediul CNCAN în acord cu Decretul nr. 223/1990.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să îşi dezvolte propriile proceduri pentru solicitarea de asistenţă internaţională, în colaborare cu Autoritatea Naţională Competentă, CNCAN.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Acţiuni de protecţie şi acţiuni de limitare
    ART. 61
    (1) Acţiunile de protecţie pentru personalul de pe amplasament trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.
    (2) Acţiunile de protecţie de la alin. (1) trebuie să includă cel puţin:
    a) alarmarea în instalaţie;
    b) recenzarea personalului şi zonele de adunare;
    c) adăpostirea;
    d) evacuarea;
    e) administrarea de pastile de iodură de potasiu, KI, dacă este cazul;
    f) decontaminarea personalului;
    g) monitorizarea contaminării;
    h) acordarea primului ajutor şi operaţiuni de căutare şi salvare.

    (3) Pe lângă acţiunile de protecţie prevăzute la alin. (1) şi (2), PTA trebuie să cuprindă o descriere a zonelor de adunare a personalului, a zonelor de decontaminare, a rutelor de acces şi de evacuare pentru personalul care nu este parte a structurii de răspuns la situaţii de urgenţă.

    ART. 62
    (1) Pentru instalaţiile din CPU I şi CPU II, criteriile utilizate pentru recomandarea acţiunilor de protecţie pentru populaţie trebuie descrise în PTA şi detaliate în proceduri.
    (2) Criteriile utilizate sunt:
    a) clasificarea situaţiei de urgenţă;
    b) situaţia instalaţiei nucleare şi prognoza evoluţiei;
    c) situaţia radiologică pe amplasament şi în afara amplasamentului;
    d) condiţiile meteorologice şi prognoza pe termen scurt.

    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să facă recomandări pentru protecţia populaţiei imediat după clasificarea urgenţei şi să transmită aceste recomandări cât mai curând posibil autorităţilor publice responsabile pentru luarea deciziilor.
    (4) Reevaluarea recomandărilor privind măsurile de protecţie pentru populaţie trebuie făcută o dată cu evoluţia situaţiei de urgenţă, pe baza:
    a) condiţiilor instalaţiei/centralei;
    b) situaţiei radiologice pe amplasament şi în afara amplasamentului;
    c) prognozei meteorologice.


    ART. 63
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să declare în PTA strategia de protecţie, pe baza criteriilor generice stabilite în Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să dezvolte niveluri operaţionale de intervenţie.

    ART. 64
    (1) Pentru evenimentele şi scenariile de la art. 13 alin. (1), titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA şi să detalieze în proceduri acţiunile imediate pe care structurile de urgenţă trebuie să le ia pentru a evita agravarea situaţiei de urgenţă, pentru a reduce efectele şi a aduce instalaţia într-o situaţie sigură şi stabilă.
    (2) Acţiunile de la alin. (1) sunt bazate pe evaluarea situaţiei de urgenţă, condiţiile tehnice ale sistemelor instalaţiei, situaţia radiologică în instalaţie, pe amplasament şi în afara amplasamentului.
    (3) PTA va include o descriere a acţiunilor pentru prevenirea sau reducerea pe cât posibil a eliberărilor necontrolate de materiale radioactive în mediu.

    ART. 65
    (1) La declararea alertei, titularul de autorizaţie trebuie să activeze ORU, în modul "Alertă".
    (2) La declararea alertei, titularul de autorizaţie trebuie să ia măsuri prompte pentru:
    a) a evalua şi a atenua consecinţele potenţiale ale evenimentului;
    b) a restabili funcţiile de securitate şi a recăpăta controlul asupra instalaţiei;
    c) a preveni escaladarea situaţiei.


    ART. 66
    (1) La declararea urgenţei pe unitate sau pe amplasament ori a urgenţei generale, titularul de autorizaţie trebuie să activeze ORU, în modul "Răspuns complet".
    (2) La declararea urgenţei pe unitate, titularul de autorizaţie trebuie să ia imediat măsuri pentru:
    a) a evalua şi a atenua consecinţele potenţiale;
    b) a preveni evoluţia situaţiei de urgenţă şi dezvoltarea unor condiţii catastrofale pe amplasament şi a condiţiilor severe în afara amplasamentului.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Furnizarea recomandărilor şi informărilor către autorităţile locale şi publice
    ART. 67
        Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să descrie în PTA protocoalele stabilite cu autorităţile locale privind informarea şi avertizarea populaţiei pentru situaţii de urgenţă.

    ART. 68
        Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească în PTA grupul responsabil cu sprijinirea autorităţilor locale pentru alertarea populaţiei în cazul unei situaţii de urgenţă şi care este responsabil pentru furnizarea recomandărilor şi informărilor către public.

    ART. 69
        Titularul de autorizare care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să descrie în PTA sistemele de alarmare şi resursele materiale utilizate pentru furnizarea suportului pentru alarmarea, pregătirea şi informarea publicului pentru situaţii de urgenţă.

    ART. 70
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească măsuri pentru sprijinirea autorităţilor publice în informarea publicului pe durata situaţiei de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA protocoalele cu autorităţile locale privind furnizarea informaţiilor către public pe durata răspunsului la situaţia de urgenţă pentru informarea promptă a populaţiei, evitarea apariţiei zvonurilor şi pentru a creşte încrederea publicului.
    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să dezvolte suportul pentru informările şi recomandările transmise autorităţilor publice. Acestea trebuie să fie clare şi să furnizeze informaţii privind:
    a) situaţia existentă;
    b) starea instalaţiei;
    c) prognoza situaţiei;
    d) riscul radiologie pentru populaţie;
    e) măsuri de protecţie pentru personalul titularului de autorizaţie;
    f) starea de sănătate a personalului;
    g) recomandări şi măsuri de protecţie pentru populaţie.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Protecţia lucrătorilor în situaţii de urgenţă
    ART. 71
        Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să stabilească şi să desemneze personalul responsabil cu protecţia împotriva radiaţiilor ionizante pe durata situaţiei de urgenţă.

    ART. 72
    (1) Pentru activităţile de răspuns anticipate, titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să declare locaţiile şi condiţiile riscului radiologic precum şi alte riscuri potenţiale pentru personalul de răspuns care va lucra în situaţii de urgenţă pe amplasament şi în afara amplasamentului.
    (2) Titularul de autorizaţie va lua măsurile necesare pentru protecţia lucrătorilor în situaţii de urgenţă pentru toate condiţiile de risc anticipat.
    (3) Pentru titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II, măsurile de la alin. (2) trebuie să includă:
    a) metode de monitorizare. înregistrare şi raportare a dozelor pentru fiecare lucrător expus, pe durata răspunsului;
    b) metode pentru reconstrucţia dozelor;
    c) primele măsuri de protecţie care vor fi luate de personalul salvator după declararea situaţiei de urgenţă;
    d) metode de pregătire pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă, înaintea situaţiei de urgenţă şi după încheierea acesteia;
    e) furnizarea de echipament de protecţie şi dozimetre individuale pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Diminuarea consecinţelor asupra sănătăţii pe durata situaţiei de urgenţă şi după încheierea acesteia
    ART. 73
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA măsurile pentru acordarea primului ajutor, tratarea persoanelor contaminate sau supraexpuse, decontaminarea şi transportul răniţilor către unităţi medicale specializate şi pentru reconstrucţia dozelor.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în PTA protocoalele încheiate cu instituţiile medicale locale şi instituţiile medicale specializate pentru supravegherea medicală a lucrătorilor în situaţii de urgenţă pe durata situaţiei de urgenţă şi după încheierea acesteia.
    (3) În cadrul protocoalelor încheiate între titularul de autorizaţie, instituţii medicale locale şi unităţi medicale specializate trebuie luat în considerare tratamentul cazurilor severe de contaminare sau supraexpunere.

    ART. 74
        Titularul de autorizaţie trebuie să pună la dispoziţia lucrătorilor în situaţii de urgenţă consiliere psihologică pe durata pregătirii răspunsului şi suport medical şi psihologic pe durata situaţiei de urgenţă şi după terminarea acesteia.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Monitorizarea radiologică
    ART. 75
    (1) Pentru evaluarea condiţiilor de urgenţă şi prognoza evoluţiei, titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţie din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să dispună de tehnici şi echipamente de monitorizare adecvate.
    (2) Echipamentele şi tehnicile de evaluare de la alin. (1) trebuie definite în proceduri.

    ART. 76
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească metode privind evaluarea inventarului de radionuclizi pentru toate situaţiile de urgenţă postulate.
    (2) Pentru monitorizarea radiologică trebuie utilizate atât date de la staţiile şi reţelele fixe de monitorizare, cât şi de la echipele mobile.
    (3) Pentru evaluarea consecinţelor radiologice ale situaţiei de urgenţă, titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să utilizeze şi rezultatele măsurătorilor meteorologice înregistrate la turnul meteo al instalaţiei.

    ART. 77
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I trebuie să stabilească proceduri şi echipamente pentru monitorizarea radiologică de mediu, pe amplasament şi în zona de planificare a acţiunilor preventive de protecţie (PAZ) şi să stabilească împreună cu autorităţile locale efectuarea de măsurători în alte zone de planificare la situaţii de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să dispună de:
    a) echipe de monitorizare în teren;
    b) echipe responsabile cu prelevarea de probe;
    c) protocoale cu alte instituţii pentru analize de radioactivitate şi măsurători specifice de laborator.

    (3) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să pună la dispoziţie echipe de monitorizare şi prelevare probe dotate cu echipament individual de protecţie, precum şi dozimetre personale.
    (4) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să aibă, în orice moment, disponibil, cel puţin un laborator mobil, cu dotări adecvate, pentru monitorizare şi prelevare de probe.
    (5) Echipele de monitorizare în teren trebuie să fie echipate cu dispozitive de comunicare pentru transmiterea rezultatelor măsurătorilor, către factorii de decizie.
    (6) Echipele de monitorizare în teren trebuie să primească instrucţiuni clare privind comunicarea cu publicul.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Încheierea unei situaţii de urgenţă nucleară sau radiologică
    ART. 78
        Titularul de autorizaţie trebuie să aibă proceduri pentru revenirea la modul normal de operare sau pentru tranziţia la dezafectarea instalaţiei după încheierea situaţiei de urgenţă, în conformitate cu decizia CNCAN.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Păstrarea înregistrărilor pe durata situaţiei de urgenţă
    ART. 79
    (1) Pe durata situaţiei de urgenţă, titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să aibă proceduri şi să dispună de resurse pentru înregistrarea tuturor informaţiilor importante legate de situaţia de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să stabilească formulare specifice pentru înregistrarea, raportarea şi evaluarea datelor colectate pe durata situaţiei de urgenţă.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Acţiunile titularului de autorizaţie legate de operaţiunile de căutare şi salvare
    ART. 80
    (1) PTA trebuie să includă o descriere a acţiunilor luate de titularul de autorizaţie în cadrul operaţiunilor de căutare şi salvare pe amplasament, inclusiv alocarea responsabilităţilor pentru operaţiunile de pe amplasament.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să detalieze informaţiile prevăzute la alin. (1) în proceduri.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să desemneze personal calificat în domeniul protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante şi al protecţiei fizice pentru a asista serviciile specializate de salvare în desfăşurarea operaţiunilor specifice pe amplasament.

    CAP. VI
    Anexele planului titularului de autorizaţie de răspuns la situaţia de urgenţă nucleară sau radiologică
    ART. 81
    (1) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I şi CPU II trebuie să includă în anexele PTA cel puţin următoarele:
    a) structura de răspuns la urgenţă: descrierea structurii de urgenţă, autoritate, responsabilităţi, capabilităţi şi resurse pentru situaţiile de urgenţă;
    b) protocoale: lista organizaţiilor cu care titularul de autorizaţie a încheiat protocoale şi înţelegeri;
    c) hărţi: zone de planificare la situaţia de urgenţă, zone de adunare, zone de adăpostire, zone de acces şi puncte de prelevare probe, alte locaţii de urgenţă, zone potenţial periculoase, etc;
    d) sistemul de clasificare al urgenţei: descrierea sistemului de clasificare al urgenţei;
    e) măsuri şi acţiuni de protecţie: descrierea măsurilor protective şi acţiuni ce urmează a fi implementate pe amplasament în afara amplasamentului;
    f) resurse: lista resurselor necesare pentru implementarea PTA, inclusiv acele resurse care pot fi puse la dispoziţie de autorităţile locale şi naţionale sau de către organizaţiile externe;
    g) documente suport: lista tuturor documentelor relevante pentru implementarea PTA.

    (2) Titularul de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU III trebuie să specifice în anexele la PTA cel puţin următoarele:
    a) structura de răspuns la urgenţă: descrierea structurii de urgenţă, autoritate, responsabilităţi, capabilităţi şi resurse pentru situaţiile de urgenţă;
    b) protocoale: lista organizaţiilor cu care titularul de autorizaţie a încheiat protocoale şi înţelegeri;
    c) sistemul de clasificare al situaţiei de urgenţă: descrierea sistemului de clasificare al situaţiei de urgenţă;
    d) măsuri şi acţiuni de protecţie: descrierea măsurilor protective şi acţiuni ce urmează a fi implementate pe amplasament şi în afara amplasamentului, după caz;
    e) resurse: lista resurselor necesare pentru implementarea planului de intervenţie pe amplasament, inclusiv acele resurse care pot fi puse la dispoziţie de autorităţile locale şi naţionale sau de către organizaţiile externe.


    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 82
        În textul normei, unde nu este specificată categoria de pregătire pentru urgenţă, prevederile sunt aplicabile CPU I, CPU II şi CPU III.

    ART. 83
        Pentru toate solicitările de autorizaţii inclusiv solicitările în curs de la data intrării în vigoare ale prezentelor norme, solicitanţii de autorizaţii care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să demonstreze îndeplinirea cerinţelor din prezentele norme prin documentaţia suport în timpul procesului de autorizare.

    ART. 84
    (1) PTA şi orice revizie a acestuia, trebuie aprobate de CNCAN.
    (2) Procedurile, inclusiv reviziile acestora, trebuie transmise la CNCAN pentru informare, dacă nu a fost stabilit altfel în procesul de autorizare.

    ART. 85
    (1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie care îşi desfăşoară activitatea în instalaţiile din CPU I, CPU II şi CPU III trebuie să demonstreze implementarea dispoziţiilor prezentelor norme.
    (2) Demonstrarea cerută la alin. (1) se face fie prin revizia PTA sau fie prin transmiterea la CNCAN a unui raport de conformitate prin care de dovedeşte implementarea dispoziţiilor.
    (3) Pentru toate solicitările de autorizaţii, inclusiv solicitările în curs de la data intrării în vigoare ale prezentelor norme, solicitanţii de autorizaţii care desfăşoară activităţi din CPU I, II, III trebuie să demonstreze îndeplinea cerinţelor din prezentele norme prin documentaţia suport în timpul procesului de autorizare.

    ART. 86
     Anexa la norme face parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
             Descrierea locaţiilor şi instalaţiilor de urgenţă recomandate

┌────────────┬─────────────┬────────────────┐
│Locaţia │Funcţiile │Caracteristicile│
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │Zonele (una sau │
│ │ │mai │
│ │ │multe) în │
│ │ │interiorul │
│ │Locaţiile │perimetrului de │
│ │unde │securitate al │
│ │personalul │instalaţiei │
│Zona de │care nu este │având camere │
│adunare │esenţial din │suficiente │
│ │cadrul │pentru │
│ │instalaţiei │personalul │
│ │se │neesenţial de pe│
│ │adună, în │amplasament │
│ │vederea │(inclusiv │
│ │recenzării, │lucrătorii în │
│ │adăpostirii │construcţii, │
│ │sau │personalul │
│ │evacuării. │subcontractor, │
│ │ │sau alt │
│ │ │personal │
│ │ │ne-permanent). │
│ │ │Locaţiile │
│ │ │trebuie să fie │
│ │ │uşor accesibile,│
│ │ │să ofere │
│ │ │protecţie în │
│ │ │eventualitatea │
│ │ │unei │
│ │ │eliberări sau │
│ │ │expuneri şi │
│ │ │să fie │
│ │ │monitorizate │
│ │ │continuu. │
│ │ │Timpul de │
│ │ │activare: în │
│ │ │15 minute de la │
│ │ │declararea │
│ │ │situaţiei de │
│ │ │urgenţă. │
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │Accesul la │
│ │Controlul │datele │
│ │operaţional │necesare pentru │
│ │al │identificarea şi│
│ │instalaţiei, │clasificarea │
│Camera de │identificarea│situaţiei de │
│control │şi │urgenţă şi │
│ │clasificarea │implementarea │
│ │situaţiei de │acţiunilor de │
│ │urgenţă, │atenuare/ │
│ │activarea │mitigare; să │
│ │organizaţiei │rămână │
│ │de răspuns. │locuibile în │
│ │Funcţiile │timpul │
│ │care nu sunt │situaţiilor de │
│ │operaţionale │urgenţă │
│ │trebuie │severe; │
│ │preluate de │monitorizarea │
│ │alte │continuă a │
│ │entităţi cât │nivelului de │
│ │de curând │radiaţii; │
│ │posibil. │protecţie │
│ │ │fizică pentru a │
│ │ │preveni │
│ │ │accesul │
│ │ │neautorizat. │
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │Acordarea │ │
│ │primului │ │
│ │ajutor │Disponibilitate │
│ │lucrătorilor │24 de ore │
│Serviciile │(şi/sau │din 24. Doar │
│medicale din│vizitatorilor│primul │
│instalaţie │de │ajutor şi │
│ │pe │prevederi │
│ │amplasament -│minimale pentru │
│ │dacă │pregătirea │
│ │este cazul) │victimelor │
│ │şi pregătirea│contaminate │
│ │acestora │pentru │
│ │pentru │transport. │
│ │transportul │ │
│ │la spital. │ │
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │Pentru │
│ │ │instalaţiile din│
│ │ │CPU I şi CPU II │
│ │Localizarea │cel mai │
│Punctul de │comandantului│probabil locaţia│
│comandă al │incidentului │va fi │
│incidentului│şi a altor │cea a Centrului │
│pe │membrii ai │de │
│amplasament │sistemului │răspuns la │
│(PCA) │unificat de │situaţii de │
│ │comandă şi │urgenţă. Pentru │
│ │control, │alte │
│ │precum şi │situaţii de │
│ │personalul │urgenţă, │
│ │suport. │locaţia va fi o │
│ │ │zonă │
│ │ │sigură, │
│ │ │securizată şi │
│ │ │adecvată pentru │
│ │ │controlul │
│ │ │operaţiunilor. │
│ │ │Timpul de │
│ │ │activare: o oră │
│ │ │de la declararea│
│ │ │situaţiei de │
│ │ │urgenţă. │
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │Localizat în │
│ │ │apropierea │
│ │ │situaţiei de │
│ │ │urgenţă │
│ │ │având spaţiu şi │
│Centrul │Coordonarea │infrastructură │
│titularului │informaţiilor│adecvate │
│de │transmise de │pentru │
│autorizaţie,│titularul de │activităţile │
│destinat │autorizaţie │media │
│informării │către media, │şi informările │
│publicului │referitoare │de presă. │
│ │la situaţia │Pentru │
│ │de urgenţă. │instalaţiile din│
│ │ │CPU I centrul │
│ │ │este un │
│ │ │spaţiu în afara │
│ │ │zonei de │
│ │ │planificare a │
│ │ │acţiunilor │
│ │ │urgente de │
│ │ │protecţie │
│ │ │(UPZ). │
│ │ │Timpul de │
│ │ │activare: │
│ │ │în 4 ore de la │
│ │ │declararea │
│ │ │situaţiei de │
│ │ │urgenţă. │
├────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │Coordonarea │Locaţia va fi │
│ │monitorizării│stabilită │
│Centru] de │radiologice, │la declanşarea │
│evaluare şi │prelevare │situaţiei │
│monitorizare│probe şi │de urgenţă pe │
│radiologică │evaluare │baza │
│al │pentru │criteriilor │
│titularului │toate │radiologice │
│de │organizaţiile│şi operaţionale.│
│autorizaţie │de │Timpul de │
│ │răspuns │activare: în 24 │
│ │(instalaţie, │de ore de la │
│ │organizaţii │declanşarea │
│ │locale şi │situaţiei de │
│ │naţionale). │urgenţă. │
│ │ │ │
└────────────┴─────────────┴────────────────┘


            ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016