Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ din 2 februarie 2016  de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2014 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ din 2 februarie 2016 de aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2014 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională

EMITENT: MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 10 februarie 2016

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    În Ministerul Apărării Naţionale, finanţarea cheltuielilor instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2014 privind finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2015, denumită în continuare Ordonanţă, cu particularităţile detaliate în prezentele norme, determinate de specificul apartenenţei la organismul militar, precum şi cu respectarea principiilor de finanţare integrală din venituri proprii a instituţiilor de învăţământ superior, reglementate prin dispoziţiile actelor normative din domeniul educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice.
    ART. 2
    (1) Sistemul de finanţare a instituţiilor de învăţământ superior militar cuprinde:
    a) planificarea financiară, elaborarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli;
    b) execuţia bugetară;
    c) controlul şi evaluarea procesului bugetar;
    d) raportarea indicatorilor financiari.
    (2) Dimensionarea, funcţionarea şi modificarea sistemului de finanţare prevăzut la alin. (1) se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii şi/sau cerinţe principale:
    a) finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează pe bază de autonomie financiară în ceea ce priveşte activităţile de planificare financiară, programare bugetară, elaborare şi aprobare a bugetelor proprii, precum şi derularea procesului bugetar, în acord cu statutul de autonomie universitară şi responsabilităţile ce le revin în formarea şi perfecţionarea resurselor umane în Ministerul Apărării Naţionale;
    b) responsabilitatea asigurării, în bugetele proprii ale instituţiilor de învăţământ superior militar, a sumelor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Ordonanţă revine directorilor de programe majore sau ordonatorilor de credite ierarhic superiori în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar;
    c) responsabilitatea realizării veniturilor proprii şi utilizării acestora în condiţii de eficienţă şi legalitate, pentru destinaţiile aprobate prin Ordonanţă, revine conducătorilor instituţiilor de învăţământ superior militar, potrivit prevederilor actelor normative referitoare la rolul şi responsabilităţile ordonatorilor terţiari de credite;
    d) sprijinul instituţional, logistic sau de luptă al instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează prin grija directorilor de programe majore care au calitatea de ordonatori de credite sau a ordonatorilor de credite ierarhic superiori în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, împreună cu structurile care coordonează instituţiile de învăţământ superior militar din punct de vedere administrativ, care pot emite precizări în acest sens;
    e) la declararea stării de asediu, mobilizare sau război, finanţarea instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează potrivit reglementărilor speciale elaborate de Ministerul Finanţelor Publice şi actelor normative specifice din Ministerul Apărării Naţionale.

    CAP. II
    Planificarea financiară, elaborarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli

    ART. 3
    (1) În procesul de planificare financiară, instituţiile de învăţământ superior militar estimează volumul veniturilor proprii pe care urmează să le realizeze şi determină necesarul de fonduri financiare pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital, în perioada de plan stabilită prin actele normative în vigoare.
    (2) Planificarea financiară se concretizează în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, documentul de conducere a activităţii financiar-contabile şi principalul instrument în baza căruia se desfăşoară activitatea economică şi administrativă a instituţiei.
    ART. 4
    (1) În bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor de învăţământ superior militar se prevăd fondurile necesare finanţării cheltuielilor curente şi de capital, atât la partea de venituri, cât şi la cea de cheltuieli, mai puţin sumele necesare achiziţionării bunurilor şi serviciilor prevăzute la art. 2^1 din Ordonanţă.
    (2) Sumele pentru achiziţionarea bunurilor şi serviciilor prevăzute la art. 2^1 din Ordonanţă se planifică şi se prevăd în proiectele de buget ale ordonatorilor de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, în baza solicitării acestora, se programează potrivit dispoziţiilor în vigoare în anul bugetar respectiv şi se repartizează în bugetele autorităţilor contractante competente, în calitate de utilizator de credite bugetare.
    (3) Ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, instituie măsuri de verificare a modului de respectare a prevederilor alin. (1) şi (2).
    ART. 5
    (1) La fundamentarea bugetului de venituri şi cheltuieli, pentru realizarea bunei gestiuni financiare, sarcinile de finanţare se prioritizează în funcţie de importanţa obiectivelor şi misiunilor instituţiei, fiind interzise supraestimarea realizării veniturilor proprii şi majorarea nejustificată a cheltuielilor prevăzute să se suporte din sume alocate de la bugetul de stat.
    (2) Răspunderea pentru modul de fundamentare a bugetului de venituri şi cheltuieli revine rectorului/conducătorului instituţiei de învăţământ superior militar.
    (3) În activitatea de fundamentare a bugetului propriu şi dimensionarea veniturilor şi cheltuielilor, instituţiile de învăţământ superior militar vor avea în vedere obiectivele şi sarcinile de finanţare care se realizează prin intermediul şcolilor de aplicaţie/centrelor de perfecţionare ale armelor şi serviciilor aflate în coordonare.
    ART. 6
    (1) În scopul fundamentării eficiente a bugetelor şi raţionalizării utilizării resurselor financiare la nivelul Ministerului Apărării Naţionale, instituţiile de învăţământ superior militar îşi stabilesc şi inventariază anual toate obiectivele şi sarcinile, potrivit prevederilor standardelor 5 "Obiective" şi 6 "Planificarea" din Codul controlului intern/managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015.
    (2) Activitatea prevăzută la alin. (1) se desfăşoară pe baza concepţiei de realizare a sprijinului instituţional, logistic sau de luptă al acestora, comunicate de ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar.
    (3) Concepţia prevăzută la alin. (2) se concretizează în detalierea bunurilor, serviciilor şi/sau lucrărilor care urmează să fie asigurate prin grija altor structuri din Ministerul Apărării Naţionale.
    (4) Bunurile şi serviciile asigurate prin grija altor structuri din Ministerul Apărării Naţionale se pun la dispoziţia instituţiilor de învăţământ superior militar şi se utilizează cu titlu gratuit, în condiţiile prevăzute de art. 2^1 alin. (2) din Ordonanţă.
    ART. 7
    Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte potrivit calendarului stabilit prin dispoziţiile legale din domeniul finanţelor publice şi se aprobă de rectorul/conducătorul instituţiei de învăţământ superior militar, cu acordul ordonatorului de credite ierarhic superior, în finanţarea căruia se află instituţiile de învăţământ superior militar.

    CAP. III
    Execuţia bugetară

    ART. 8
    (1) Bugetele de venituri şi cheltuieli, elaborate şi aprobate în condiţiile prevăzute la cap. II, se execută potrivit dispoziţiilor legale în vigoare referitoare la utilizarea fondurilor publice, potrivit controlului financiar preventiv propriu şi controlului intern/managerial.
    (2) În procesul execuţiei bugetare, rectorul/conducătorul instituţiei de învăţământ superior militar dispune implementarea instrumentelor de control intern/managerial pentru realizarea bunei gestiuni financiare, urmărind asigurarea legalităţii, regularităţii, economicităţii, eficacităţii şi eficienţei în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.
    ART. 9
    (1) Instituţiile de învăţământ superior militar au obligaţia de a urmări realizarea veniturilor prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli, la termenele şi în volumul aprobat, pentru asigurarea oportună a disponibilităţilor din care se efectuează plata cheltuielilor curente şi de capital.
    (2) Veniturile provenind din sume alocate de la bugetul de stat, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţă, se asigură pe baza procedurii de cerere de fonduri, cu justificarea utilizării acestora.
    (3) Ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, asigură alimentarea cu sumele prevăzute la alin. (2) astfel încât la finele exerciţiului bugetar să nu existe excedente din sumele alocate de la bugetul statului în conturile de disponibilităţi ale instituţiilor de învăţământ superior militar.
    ART. 10
    (1) Rectorii/Conducătorii instituţiilor de învăţământ superior militar solicită ordonatorilor de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, acordul de modificare a bugetelor de venituri şi cheltuieli în situaţia nerealizării veniturilor aprobate, pe baza estimărilor efectuate, prezentând şi planurile de restructurare a activităţilor care nu mai pot fi finanţate.
    (2) În situaţia încasării unor venituri peste prevederile bugetare se aplică principiul potrivit căruia sumele aprobate prin buget la partea de venituri reprezintă limite minime, instituţiile de învăţământ superior militar având dreptul de a le reţine şi utiliza. Utilizarea se va face numai după modificarea corespunzătoare a bugetelor.
    ART. 11
    (1) Sumele încasate de instituţiile de învăţământ superior militar se reţin şi utilizează sub forma veniturilor proprii, dacă prin lege nu li se stabilesc altă destinaţie.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), se utilizează pentru realizarea de investiţii sumele provenite din valorificarea activelor fixe sau a altor bunuri materiale, în condiţiile legii.

    CAP. IV
    Controlul şi evaluarea procesului bugetar

    ART. 12
    (1) Procesul bugetar organizat şi derulat la nivelul instituţiilor de învăţământ superior militar este supus evaluării şi controlului intern, sub următoarele forme:
    a) controlul intern/managerial, organizat prin grija organelor de conducere proprii;
    b) controlul financiar preventiv propriu şi delegat, după caz.
    (2) Formele de evaluare şi control extern stabilite prin lege, aplicabile instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, se aplică în mod corespunzător şi instituţiilor de învăţământ superior militar.
    (3) Auditul public intern la nivelul instituţiilor de învăţământ superior militar se realizează de către Direcţia audit intern, conform legislaţiei aplicabile în domeniu.
    (4) Ordonatorul principal de credite poate dispune structurilor abilitate din Ministerul Apărării Naţionale efectuarea de verificări şi controale privind modul de formare şi utilizare a fondurilor publice la instituţiile de învăţământ superior militar.
    ART. 13
    (1) În cadrul organizării şi exercitării controlului financiar preventiv propriu la instituţiile de învăţământ superior militar se instituie proceduri specifice de control al solicitării, utilizării şi justificării sumelor acordate de la bugetul de stat, în condiţiile prevăzute la art. 2 alin. (2) din Ordonanţă.
    (2) Ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, dispun măsurile necesare pentru verificarea periodică şi sistematică a următoarelor procese:
    a) elaborarea şi aprobarea proiectelor de buget ale instituţiilor de învăţământ superior militar;
    b) modul de solicitare a fondurilor de către instituţiile de învăţământ superior militar, în baza prevederilor art. 2 alin. (2) din Ordonanţă;
    c) alimentarea conturilor de disponibilităţi ale instituţiilor de învăţământ superior militar, prin cuprinderea acestei operaţiuni în sfera controlului financiar preventiv propriu;
    d) fundamentarea solicitării modificărilor bugetelor pe parcursul exerciţiului bugetar.

    CAP. V
    Raportarea indicatorilor financiari

    ART. 14
    Raportarea indicatorilor financiari reprezintă procesul de transmitere a datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil, între elementele sistemului de finanţare, pentru asigurarea oportună şi în volumul cerut, în limitele aprobate prin buget, a fondurilor necesare desfăşurării activităţii instituţiilor de învăţământ superior militar.
    ART. 15
    (1) Transmiterea datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil se realizează, în principal, între ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar şi acestea.
    (2) În sensul prevederilor alin. (1), prin date şi informaţii cu caracter financiar-contabil se înţelege:
    a) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
    b) cererea lunară de fonduri;
    c) situaţia justificativă a cererii lunare de fonduri;
    d) situaţia utilizării fondurilor până la o anumită dată;
    e) situaţia financiară, trimestrială sau anuală;
    f) alte documente statistice, stabilite potrivit reglementărilor financiar-contabile aplicabile instituţiilor publice.
    ART. 16
    Modelul şi procedurile de transmitere a datelor şi informaţiilor cu caracter financiar-contabil prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. a)-e) se stabilesc de către ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, în funcţie de specificul fiecărei instituţii şi se comunică acestora în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.

    CAP. VI
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 17
    (1) Autorităţile contractante delegate şi ordonatorii de credite ierarhic superiori, în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, asigură, la cererea instituţiilor de învăţământ superior militar, consultanţă şi asistenţă de specialitate în domeniul achiziţiilor publice a bunurilor şi serviciilor care fac obiectul suportării din veniturile proprii ale instituţiilor de învăţământ superior militar.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior militar îşi organizează şi conduc contabilitatea astfel încât să asigure evidenţa cantitativă şi valorică distinctă a bunurilor materiale, pe surse de finanţare.
    ART. 18
    Directorii de programe majore şi ordonatorii de credite ierarhic superiori în finanţarea cărora se află instituţiile de învăţământ superior militar, precum şi structurile centrale ale Ministerului Apărării Naţionale cu responsabilităţi în domeniu pot emite precizări pentru aplicarea unitară a prevederilor art. 2^1 din Ordonanţă şi a prezentelor norme.
    ART. 19
    Nerespectarea dispoziţiilor prezentelor norme atrage răspunderea materială, disciplinară, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate, în condiţiile legii.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016