Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 9 decembrie 1999  privind trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile ale debitorilor persoane juridice, supuse executării silite    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 9 decembrie 1999 privind trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile ale debitorilor persoane juridice, supuse executării silite

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 616 din 16 decembrie 1999

    ART. 1
    Debitorul persoana juridică, cu obligaţii de plată faţă de bugetul de stat şi/sau bugetul asigurărilor sociale de stat, aflat în procedura de executare silită, poate cere stingerea unor creanţe ale bugetului de stat sau ale bugetului asigurărilor sociale de stat prin darea în plată a unor bunuri imobile din patrimoniul său, care trec în proprietatea publică a statului, organului competent să aplice procedura de executare silită din cadrul Ministerului Finanţelor sau al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz.
    ART. 2
    Cererea poate fi depusă de debitor, în scris, în tot cursul executării silite asupra bunurilor imobile, începând cu ziua în care, din comunicarea somaţiei prevăzute la art. 59 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumita în continuare ordonanţă, a luat cunoştinţă de măsurile privind executarea silită a bunurilor imobile. De asemenea, cererea se poate depune în perioada în care, până la împlinirea termenului de prescripţie, în conformitate cu prevederile art. 68 din ordonanţă, organul competent va repeta procedura de licitaţie.
    ART. 3
    Cererea va cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele date:
    a) denumirea şi sediul debitorului;
    b) alte date de identificare a debitorului (codul fiscal, numărul de înmatriculare la registrul comerţului etc.);
    c) volumul şi natura creanţelor bugetare;
    d) bunurile imobile supuse executării silite pentru care se solicită trecerea în proprietatea publică a statului (denumirea, datele de identificare a acestora, precum şi o scurtă descriere);
    e) actele doveditoare potrivit cărora bunurile imobile respective constituie proprietatea debitorului;
    f) acordul expres al debitorului privind preţul de evaluare al bunurilor imobile supuse executării silite, stabilit de organul competent, în conformitate cu prevederile art. 64 din ordonanţă;
    g) menţiunea debitorului ca bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini, dovedită cu documente;
    h) acordul debitorului cu privire la compensarea diferenţei cu obligaţii bugetare viitoare;
    i) semnătura reprezentantului legal al debitorului persoană juridică, precum şi ştampila acestuia.
    ART. 4
    Cererea se depune de către debitor la unitatea teritorială subordonată Ministerului Finanţelor sau la direcţia generală de muncă şi protecţie socială, după caz, în raza căreia este înregistrat ca plătitor de obligaţii faţă de bugetul de stat ori faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat. La cerere se anexează copii legalizate de pe actele care atestă dreptul său de proprietate asupra bunurilor imobile pentru care solicita trecerea în proprietatea publică a statului, precum şi dovada că acestea nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini, emisă de biroul de carte funciară din cadrul judecătoriei pe a carei raza teritorială se află bunul imobil.
    Cererea debitorului se transmite direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor sau, după caz, al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, desemnată prin ordin al ministrului, însoţită de următoarele acte:
    a) documentele prevăzute la alin. 1;
    b) copiile certificate de pe toate actele aflate în dosarul de executare silită;
    c) propunerile organului competent să aplice procedura de executare silită, din cadrul Ministerului Finanţelor sau al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în a cărui rază teritorială debitorul are sediul;
    d) punctul de vedere al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti ori al Direcţiei Generale a Vămilor, numai pentru creanţele determinate în vamă, sau al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz.
    O dată cu documentele precizate la alin. 2 direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Direcţia Generală a Vămilor ori direcţiile generale de muncă şi protecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, vor comunica şi solicitările de bunuri imobile de felul celor pentru care se cere trecerea în proprietatea publică a statului, primite de la instituţii publice, iar în situaţiile în care nu exista solicitanţi pentru bunurile imobile, aceasta se va menţiona în mod expres.
    ART. 5
    La primirea cererii, însoţită de documentele anexate, Ministerul Finanţelor sau Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, prin direcţia de specialitate desemnată, procedează la înregistrarea şi la prezentarea acesteia, în termen de 15 zile lucrătoare, unei comisii numite, prin ordin al ministrului, pentru analizarea şi pronunţarea unei decizii.
    Comisia va analiza şi va decide asupra fiecărei cereri, având în vedere următoarele elemente:
    a) documentele prezentate de debitor, care atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicita trecerea în proprietatea publică a statului, precum şi dovada că acestea nu sunt grevate de drepturi reale şi de alte sarcini;
    b) existenta solicitărilor pentru obţinerea în administrare a unor bunuri imobile de felul celor pentru care urmează să se analizeze oportunitatea trecerii în proprietatea publică a statului;
    c) respectarea reglementărilor legale în vigoare, referitoare la aplicarea procedurii de executare silită a creanţelor bugetare. Se vor avea în vedere şi situaţiile în care suma obţinută prin aplicarea modalităţilor de valorificare a bunurilor imobile ar permite realizarea într-o măsura mai mare a creanţelor bugetare faţă de debitorul supus executării silite;
    d) impactul reglementărilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietăţii, în măsura în care acesta poate fi prevăzut;
    e) propunerile organului competent pentru aplicarea procedurii de executare silită, precum şi punctul de vedere al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, al Direcţiei Generale a Vămilor sau al direcţiei generale de muncă şi protecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz;
    f) cheltuielile necesare, estimate de către instituţia publică solicitantă a bunurilor imobile ce urmează să fie trecute în proprietatea publică a statului, pentru transformarea acestora în sedii corespunzătoare desfăşurării activităţii;
    g) eficienta trecerii bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, rezultată din compararea, de către direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana, respectiv a municipiului Bucureşti, ori de către Direcţia Generală a Vămilor, numai pentru creanţele determinate în vama, sau de către direcţia generală de muncă şi protecţie socială judeţeana, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz, a creanţelor bugetare stinse prin aceasta modalitate, la care se adauga şi cheltuielile de amenajare, cu cheltuielile necesare unei noi construcţii sau achiziţii.
    h) orice alte elemente necesare soluţionării cererii.
    Comisia din cadrul Ministerului Finanţelor, prevăzută la alin. 1, va aproba trecerea în proprietatea publică a statului a imobilelor şi terenurilor necesare în vederea desfăşurării activităţii Ministerului Finanţelor şi unităţilor subordonate acestuia, precum şi altor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, inclusiv serviciile descentralizate ale acestora, după caz, numai în cazuri strict justificate din punct de vedere al desfăşurării activităţii, care să se reflecte în reducerea efortului bugetar.
    Comisia din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, prevăzută la alin. 1, va decide trecerea în proprietatea publică a statului a imobilelor şi terenurilor necesare în vederea desfăşurării activităţii Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi unităţilor subordonate acestuia.
    ART. 6
    Imobilele, clădiri şi/sau terenuri, care nu corespund condiţiilor pentru a fi folosite ca sedii sau spaţii cu alta destinaţie, necesare în vederea desfăşurării activităţii instituţiilor respective, vor fi valorificate potrivit reglementărilor în vigoare privind executarea silită a creanţelor bugetare, sumele realizate urmând să fie virate în contul creanţelor bugetare respective.
    ART. 7
    În cazul cererilor de realizare a creanţelor bugetului asigurărilor sociale de stat prin trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile supuse executării silite, decizia va fi pronunţată numai cu acordul comisiei numite prin ordin al ministrului finanţelor, potrivit prevederilor art. 5.
    ART. 8
    Decizia va fi comunicată de direcţia de specialitate desemnată din cadrul Ministerului Finanţelor ori din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare, organului competent să aplice procedura de executare silită, prin direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana, respectiv a municipiului Bucureşti, Direcţia Generală a Vămilor, direcţia generală de muncă şi protecţie socială judeţeana, respectiv a municipiului Bucureşti, după caz.
    În cazul în care comisia decide oportunitatea stingerii creanţelor bugetare prevăzute la art. 1, prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publică a statului, se va solicita organului competent să aplice procedura de executare silită, încheierea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea statului a bunului imobil, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, şi stingerea creanţei bugetare pentru care s-a început executarea silită. Totodată debitorul va fi înştiinţat despre acestea.
    La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea statului a bunului imobil supus executării silite, organul competent va actualiza nivelul majorărilor de întârziere şi nivelul cheltuielilor de executare până la aceasta data. Totodată se va calcula, potrivit legii, taxa pe valoarea adăugată, datorată bugetului de stat pentru transferul proprietăţii bunului imobil respectiv.
    Pe data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea statului a bunului imobil încetează măsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate.
    ART. 9
    Bunurile imobile, pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului, vor fi evaluate, conform art. 64 din ordonanţa, de către organele sau persoanele specializate.
    În cazul în care valoarea stabilită conform alin. 1 este mai mica decât valoarea de inventar evidenţiată în contabilitatea persoanei juridice debitoare, se va lua în considerare valoarea stabilită de organele sau de persoanele specializate.
    Dacă valoarea stabilită de organele sau de persoanele specializate este mai mare decât valoarea de inventar evidenţiată în contabilitate, se va lua în considerare aceasta din urma valoare.
    Cu valoarea determinata potrivit alin. 2 sau 3, după caz, se stinge, total sau parţial, creanţa bugetară prevăzută la art. 1, inclusiv majorările de întârziere şi cheltuielile de executare, actualizate.
    În cazul în care valoarea de evaluare a bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului este mai mica decât creanţa bugetară prevăzută la art. 1, inclusiv majorările de întârziere aferente şi cheltuielile de executare silită, actualizate, diferenţa urmează să fie realizată prin aplicarea celorlalte modalităţi prevăzute de ordonanţa.
    În cazul în care suma care reprezintă atât creanţa bugetară prevăzută la art. 1, cât şi majorările de întârziere aferente şi cheltuielile de executare, actualizate, este mai mica decât valoarea de evaluare a bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publică a statului, cu aceasta diferenţa se va proceda la compensare, potrivit legii.
    ART. 10
    Bunurile imobile pentru care s-au întocmit actele de trecere în proprietatea statului sunt date în administrarea Ministerului Finanţelor sau a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, ori a serviciilor descentralizate ale acestora, în vederea utilizării ca sedii sau ca spaţii necesare pentru desfăşurarea activităţii.
    Darea în administrare se va efectua pe baza unei hotărâri a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor sau de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz.
    ART. 11
    În cazul bunurilor imobile, solicitate pentru a fi atribuite altor ordonatori principali de credite ai instituţiilor publice finanţate integral de la bugetul de stat, se va proceda astfel:
    a) bunurile imobile, împreună cu documentele aferente vor fi predate în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" din subordinea Secretariatului General al Guvernului;
    b) ordonatorii principali de credite ai instituţiilor publice finanţate integral de la bugetul de stat, interesaţi în preluarea bunurilor imobile, vor iniţia proiecte de hotărâri ale Guvernului pentru aprobarea dării în administrare.
    ART. 12
    Operaţiunile legate de stingerea creanţelor bugetare, prin preluarea de la debitori a bunurilor imobile şi trecerea lor în proprietatea publică a statului, se reflecta în execuţia bugetară şi în activitatea fiscală la nivelul organelor de specialitate ale Ministerului Finanţelor ori ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, în a căror raza teritorială îşi au sediul debitorii respectivi, astfel:
    A. În cazul în care instituţia publică are prevăzute în buget credite pentru achiziţionarea sau construirea de sedii sau spaţii:
    a) Pe baza hotărârii Guvernului de aprobare a atribuirii bunului imobil, instituţia publică aloca din fondurile aprobate cu aceasta destinaţie în bugetul propriu suma reprezentând contravaloarea bunului imobil stabilită în documentele de trecere în proprietatea publică a statului.
    b) Pe baza documentelor de trecere în proprietatea publică a statului, instituţia publică aloca, cu ordin de plata, suma aferentă contravalorii imobilului, în contul debitorului, pentru stingerea, pe categorii de venituri, a obligaţiilor către bugetul de stat sau bugetul asigurărilor sociale de stat, după caz.
    c) Organele de specialitate ale Ministerului Finanţelor sau ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, urmăresc ca sumele prevăzute la lit. a) să fie folosite de către debitor numai pentru stingerea obligaţiilor bugetare, înregistrând aceasta operaţiune în evidenta nominală a debitelor.
    B. În cazul în care instituţia publică nu are prevăzute în buget credite pentru achiziţionarea de sedii sau de spaţii cu alta destinaţie, însă pentru desfăşurarea activităţii are nevoie de imobilul trecut în proprietatea publică a statului:
    a) Pe baza hotărârii Guvernului de atribuire în administrare a imobilului respectiv şi a procesului-verbal pentru trecerea acestuia în proprietatea statului, întocmit de organele competente să aplice procedura de executare silită, instituţia publică înregistrează în contabilitatea proprie valoarea bunului primit, cu consemnarea în evidenta mijloacelor fixe a documentelor pe baza cărora s-a preluat bunul respectiv.
    b) Instituţia publică va prezenta organului de specialitate competent, în termen de 10 zile de la preluarea bunului imobil, angajamente în vederea obţinerii fondurilor la nivelul valorii bunului imobil primit în administrare. Aceste angajamente vor fi confirmate de ordonatorul de credite ierarhic superior, în ceea ce priveşte asigurarea fondurilor necesare.
    c) La elaborarea proiectului bugetului de stat sau al bugetului asigurărilor sociale de stat, după caz, precum şi al bugetului rectificat în cursul anului ordonatorii principali de credite vor cuprinde, cu prioritate, în cheltuielile de capital sumele reprezentând contravaloarea bunurilor imobile trecute în proprietatea publică a statului şi preluate în administrare.
    d) În funcţie de fondurile aprobate în buget, obligaţiile bugetare, în suma egala cu valoarea bunurilor imobile preluate în administrare de către instituţiile publice, pot fi stinse, în mod eşalonat, în maximum 3 ani.
    În lista cuprinzând obiectivele de investiţii vor fi cuprinse distinct fondurile necesare pentru dobândirea bunurilor imobile date în administrarea instituţiei publice respective.
    Din fondurile aprobate instituţia publică va transfera suma la bugetul de stat sau la bugetul asigurărilor sociale de stat, după caz, la capitolul "30.01.01 - Venituri din valorificarea unor bunuri ale instituţiilor publice", respectiv "22.04.30 - Încasări din alte surse".
    Organul de specialitate teritorial al Ministerului Finanţelor sau al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, după caz, va proceda în cazul prevăzut la lit. B astfel:
    a) lichidează în evidenta nominală a impozitelor pe plătitor creanţele bugetare, pe fiecare impozit, inclusiv majorările de întârziere aferente, în limita valorii bunului imobil preluat din proprietatea publică a statului (se vor specifica actele care au stat la baza acestei operaţiuni);
    b) organizează evidenta nominală a instituţiilor publice care urmează să primească în administrare, fără plata, bunurile imobile proprietate publică a statului;
    c) urmăreşte permanent modul de lichidare a obligaţiilor de către instituţiile publice.
    C. În cazul în care bunurile imobile rămân în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" se va proceda astfel: sumele încasate din închirierea sau din concesionarea imobilelor se vărsa integral de către Regia Autonomă "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" la bugetul de stat, la capitolul 30.01.01 "Venituri din valorificarea unor bunuri ale instituţiilor publice", în termen de 5 zile de la expirarea lunii în care s-a făcut încasarea sumei.


    ANEXA

    MINISTERUL FINANŢELOR
    D.G.F.P.C.F.S. ................. ┌─────────────────────────────────────┐
    Unitatea fiscală ............... │ Data Funcţia Semnătura│
    Str. ............ nr. .......... ├─────────────────────────────────────┤
    Localitatea .................... │Aprobat │
    Dosar de executare nr. ..../.... ├─────────────────────────────────────┤
                                          │Vizat │
                                          ├─────────────────────────────────────┤
                                          │Verificat │
                                          └─────────────────────────────────────┘


                                 PROCES-VERBAL
                    pentru trecerea în proprietatea statului
                    a bunului imobil supus executării silite
                   încheiat astăzi .... luna ..... anul .....

    În baza art. 68^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi completările ulterioare, s-au aplicat modalităţile de executare silită asupra debitorului (persoana juridică) ..... din localitatea ....., str. ...... nr. ....., nr. de înmatriculare la registrul comerţului ........., codul fiscal nr. ........, pentru încasarea obligaţiilor către bugetul de stat, astfel cum au fost specificate în titlurile executorii nr. ......, emise de ......, în suma totală de ..... lei, din care rămase de recuperat*):
    ..............................................................
    Întrucât debitorul nu a plătit la termenele stabilite obligaţiile prevăzute mai sus, se efectuează trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil înscris în Procesul-verbal de identificare a bunurilor imobile nr. ..... din ...., întocmit de ...., care se anexează la prezentul proces-verbal.
    a) Date privind identificarea bunului imobil (clădire şi/sau teren) ........
    b) Descrierea sumară .......................................
    c) Documente care atesta dreptul de proprietate al debitorului asupra bunului imobil ..........................................
    d) Preţul de evaluare a bunului imobil, acceptat de debitor (exclusiv T.V.A.) .....lei
    e) Suma obligaţiilor bugetare ....... lei
    f) Diferenţa, din care:
    - obligaţii bugetare rămase de recuperat [e)-d)] ..... lei
    - suma rămasă în plus, care urmează să fie regularizată conform dispoziţiilor legale în vigoare [d)-e)].......... lei.
    Documentele din care rezulta că bunul imobil este liber de orice sarcini (din evidentele de publicitate imobiliară) .........
    Preţul de evaluare a bunului imobil, acceptat de debitor, este de ..... lei plus T.V.A. în suma de ...... lei.
    Prezentul proces-verbal s-a încheiat în baza Deciziei nr. ..... din data de ..... a direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor, în ........... exemplare.

       Conducătorul organului
         de executare, Debitor,
              L.S. L.S.

          .............. ...............


──────────
    *) Se înscriu sumele rămase de recuperat, pe tipuri de impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului de stat, inclusiv majorările de întârziere şi cheltuielile de executare, actualizate.
──────────

    M.F. cod 14.13.37.99

                         ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016