Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 7 octombrie 2011  privind organizarea serviciilor de sprijin educational pentru copiii, elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale integrati in invatamantul de masa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 7 octombrie 2011 privind organizarea serviciilor de sprijin educational pentru copiii, elevii si tinerii cu cerinte educationale speciale integrati in invatamantul de masa

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 785 din 4 noiembrie 2011

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Învãţãmântul special integrat reprezintã o formã de instruire şcolarã diferenţiatã, precum şi o formã de asistenţã educaţionalã, socialã şi medicalã complexã, destinatã copiilor/elevilor/tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã. Aceasta trebuie sã corespundã nevoilor de dezvoltare ale copiilor, prin evaluarea adecvatã a potenţialului de învãţare/dezvoltare şi prin asigurarea reabilitãrii, recuperãrii şi compensãrii deficienţelor ori tulburãrilor, dificultãţilor de învãţare. Copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învãţãmântul de masã beneficiazã de suport educaţional prin cadre didactice de sprijin şi itinerante, de la caz la caz.
    ART. 2
    Serviciile educaţionale de sprijin pentru persoane cu cerinţe educaţionale speciale se organizeazã şi funcţioneazã în conformitate cu principiile care guverneazã învãţãmântul preuniversitar.
    ART. 3
    În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) deficienţã - absenţa, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei funcţii (leziune anatomicã, tulburare fiziologicã sau psihologicã) a individului, rezultând în urma unei maladii, unui accident ori a unei perturbãri, care îl împiedicã sã participe normal la activitate în societate;
    b) educaţie specialã - ansamblul proceselor de punere în aplicare a programelor, activitãţilor de învãţare şi asistenţã complexã de recuperare, compensare, psihoterapeuticã, medicalã, socialã, culturalã, adaptate persoanelor care nu reuşesc independent sã atingã, temporar sau pe toatã durata şcolarizãrii, un nivel de dezvoltare corespunzãtor vârstei, pentru formarea competenţelor de bazã în vederea pregãtirii pentru viaţa de adult;
    c) şcoalã specialã - unitatea de învãţãmânt în care se asigurã de cãtre profesori specializaţi educaţie şi intervenţie psihopedagogicã persoanelor cu diferite tipuri şi grade de dizabilitãţi/deficienţe;
    d) cerinţe educaţionale speciale (CES) - necesitãţile educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularitãţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe/dizabilitãţi sau tulburãri/dificultãţi de învãţare ori de altã naturã, precum şi o asistenţã complexã (medicalã, socialã, educaţionalã etc.);
    e) integrare (şcolarã) - procesul de adaptare a persoanei cu CES la normele şi cerinţele şcolii pe care o urmeazã, de stabilire a unor relaţii afective pozitive cu membrii grupului şcolar (grupã/clasã) şi de desfãşurare cu succes a activitãţilor şcolare;
    f) incluziune (şcolarã) - procesul permanent de îmbunãtãţire a serviciilor oferite de unitãţile de învãţãmânt pentru a cuprinde în procesul de educaţie toţi membrii comunitãţii, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultãţile acestora;
    g) şcoalã incluzivã - unitatea de învãţãmânt în care se asigurã o educaţie pentru toţi copiii şi reprezintã mijlocul cel mai eficient de combatere a atitudinilor de discriminare şi segregare. Copiii/Elevii din aceste unitãţi de învãţãmânt beneficiazã de toate drepturile şi serviciile educaţionale, psihoterapeutice, medicale şi sociale, conform principiilor incluziunii sociale, echitãţii şi al asigurãrii egalitãţii de şanse;
    h) adaptare curricularã - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilitãţile elevului cu CES, din perspectiva finalitãţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolarã şi socialã a acestuia;
    i) profesor itinerant şi de sprijin - cadrul didactic cu studii superioare în domeniul psihopedagogic care desfãşoarã activitãţi de învãţare, stimulare, compensare şi recuperare cu persoanele cu CES integrate în unitãţile de învãţãmânt de masã, în colaborare cu toţi factorii implicaţi;
    j) plan de servicii individualizat - modalitatea de programare şi coordonare coerentã a resurselor şi serviciilor individualizate pentru copiii/elevii/tinerii cu CES integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã, focalizatã pe nevoile de dezvoltare ale acestora;
    k) program de intervenţie personalizat - instrumentul de proiectare şi implementare a activitãţilor educaţional-terapeutice utilizat pentru eficientizarea activitãţilor de intervenţie şi atingerea finalitãţilor prevãzute în planul de servicii individualizat;
    l) centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi de asistenţã educaţionalã (CJRAE/CMBRAE) - unitatea specializatã a învãţãmântului preuniversitar, cu personalitate juridicã, coordonatã metodologic de inspectoratul şcolar, care desfãşoarã servicii de asistenţã psihopedagogicã pentru pãrinţi, copii, cadre didactice şi care coordoneazã, monitorizeazã şi evalueazã, la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, activitatea şi serviciile educaţionale oferite de cãtre centrele logopedice interşcolare şi cabinetele logopedice, centrele şi cabinetele de asistenţã psihopedagogicã, mediatorii şcolari;
    m) certificat de orientare şcolarã şi profesionalã - documentul/actul oficial eliberat de cãtre CJRAE/CMBRAE, conform prevederilor cuprinse în Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, care precizeazã diagnosticul/deficienţa şi orienteazã copiii, elevii şi tinerii cu CES în învãţãmântul de masã sau în învãţãmântul special;
    n) incapacitate - limitãrile funcţionale cauzate de disfuncţionalitãţi/deficienţe fizice, intelectuale sau senzoriale, de condiţii de sãnãtate ori de mediu şi care reduc posibilitatea individului de a realiza o activitate motricã sau cognitivã ori un comportament;
    o) handicap - dezavantajul social rezultat în urma unei deficienţe sau incapacitãţi şi care limiteazã ori împiedicã îndeplinirea de cãtre individ a unui rol aşteptat de societate;
    p) dizabilitate - rezultatul sau efectul unor relaţii complexe dintre starea de sãnãtate a individului, factorii personali şi factorii externi care reprezintã circumstanţele de viaţã ale acestui individ. Datoritã acestei relaţii, impactul diverselor medii asupra aceluiaşi individ, cu o stare de sãnãtate datã, poate fi extrem de diferit. "Dizabilitatea" este termenul generic pentru afectãri, limitãri ale activitãţii şi restricţii de participare, conform Clasificãrii internaţionale a funcţionãrii, dizabilitãţii şi sãnãtãţii;
    q) CIF - Clasificarea internaţionalã a funcţionãrii, dizabilitãţii şi sãnãtãţii, document elaborat de Organizaţia Mondialã a Sãnãtãţii, Geneva, 2001;
    r) afectare - o pierdere sau o anormalitate a structurii corpului ori a unei funcţii fiziologice, inclusiv funcţiile mintale. Prin noţiunea de "anormalitate" se înţelege aici variaţiile semnificative de la norma stabilitã statistic (adicã o deviaţie de la media populaţiei stabilitã conform normelor standard mãsurate), iar aceastã noţiune trebuie utilizatã exclusiv în acest sens, conform CIF;
    s) funcţionare - termen generic pentru funcţiile organismului, structurile corpului, activitãţi şi participare. Acestea denotã aspectele pozitive ale interacţiunii dintre individ (care are o problemã de sãnãtate) şi factorii contextuali în care se regãseşte (factori de mediu şi personali), conform CIF;
    t) adaptare curricularã - corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilitãţile elevului cu CES sau alte tipuri de cerinţe educaţionale din perspectiva finalitãţilor procesului de adaptare şi de integrare şcolarã şi socialã a acestuia;
    u) educaţie incluzivã - procesul permanent de îmbunãtãţire a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învãţãmânt a tuturor persoanelor din cadrul unei comunitãţi;
    v) şcoalã profesionalã specialã - instituţia şcolarã care prin organizarea şi desfãşurarea procesului de predare-învãţare-evaluare faciliteazã integrarea socioprofesionalã a elevilor prin certificarea calificãrilor profesionale;
    w) liceu special - unitatea de învãţãmânt care organizeazã şi desfãşoarã procesul de predare-învãţare-evaluare în mod special pentru elevii/tinerii cu deficienţe senzoriale şi motorii;
    x) centru de educaţie specialã, centru de resurse şi asistenţã educaţionalã, centru de zi, centrul de pedagogie curativã şi alte tipuri de centre - unitãţi de învãţãmânt organizate de cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului sau de cãtre organizaţii neguvernamentale în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, care au ca scop şi finalitate recuperarea, compensarea, reabilitarea şi integrarea şcolarã şi socialã a diferitelor categorii de copii/elevi/tineri cu CES. Acestea sunt considerate alternative de educaţie specialã al cãror conţinut poate fi fundamentat şi pe anumite pedagogii experimentale (Montessori, Freinet, Waldorf etc.);
    y) atelier protejat - spaţiul adaptat nevoilor persoanelor cu CES/dizabilitãţi, cu care acestea desfãşoarã activitãţi de perfecţionare şi dezvoltare a abilitãţilor, în vederea integrãrii în viaţa activã a tinerilor; atelierul poate funcţiona în locaţii din comunitate, în centre de zi, în centre rezidenţiale sau în unitãţi de învãţãmânt special.

    CAP. II
    Organizarea serviciilor educaţionale de sprijin

    ART. 4
    În vederea realizãrii atribuţiilor specifice în domeniul educaţiei integrate, CJRAE/CMBRAE organizeazã urmãtoarele activitãţi şi servicii:
    a) evalueazã şi orienteazã şcolar şi profesional, în colaborare cu specialiştii din unitãţile şcolare, toţi copiii/elevii cu CES;
    b) emite certificatul de orientare şcolarã şi profesionalã;
    c) identificã unitãţile de învãţãmânt de masã de pe raza judeţului/municipiului Bucureşti care asigurã cele mai bune condiţii de dezvoltare psihoindividualã în funcţie de tipul şi gradul deficienţei;
    d) oferã consultanţã de specialitate tuturor unitãţilor de învãţãmânt în vederea îndeplinirii condiţiilor optime pentru asigurarea serviciilor educaţionale de sprijin;
    e) oferã consultanţã de specialitate pentru pãrinţi şi elevi;
    f) organizeazã echipe multidisciplinare pentru depistarea tuturor copiilor/elevilor cu CES şi pentru aplicarea planurilor de servicii individualizate;
    g) asigurã servicii de orientare a formãrii continue prin parteneriate cu instituţii abilitate;
    h) organizeazã întâlniri de lucru, simpozioane etc. în vederea diseminãrii exemplelor de bune practici în domeniul educaţiei incluzive;
    i) identificã, în colaborare cu specialiştii unitãţilor şcolare, copii/elevi cu dificultãţi de învãţare, dezvoltare sau de adaptare şcolarã care se gãsesc la un moment dat în situaţie de eşec şcolar ori în risc de abandon şcolar şi organizeazã echipe multidisciplinare care sã asigure servicii de educaţie remedialã, consiliere psihopedagogicã în funcţie de nevoile pe termen lung sau scurt ale acestora.

    CAP. III
    Specificul serviciilor educaţionale de sprijin

    ART. 5
    Integrarea şcolarã a persoanelor cu CES se realizeazã în unitãţi de învãţãmânt de masã.
    ART. 6
    Pentru integrarea eficientã a persoanelor cu CES este necesarã crearea unor servicii de sprijin specializate în asistenţa psihopedagogicã de care sã beneficieze copiii/elevii/tinerii integraţi, precum şi a unor servicii de consultanţã pentru cadrele didactice din şcoala incluzivã, ceilalţi elevi, familie şi comunitate.
    ART. 7
    Serviciile specializate necesare pentru realizarea integrãrii copiilor cu CES sunt asigurate de profesorii itineranţi şi de sprijin, în colaborare cu toţi factorii implicaţi.
    ART. 8
    (1) Pentru ocuparea unui post de profesor itinerant şi de sprijin trebuie îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) absolvirea cu diplomã a studiilor universitare de licenţã, cu calificarea în psihopedagogie specialã, psihologie sau pedagogie;
    b) absolvirea unui master didactic cu durata de 2 ani, cu una din specializãrile din domeniul psihopedagogic;
    c) efectuarea unui stagiu practic, cu durata de un an şcolar, realizat într-o unitate de învãţãmânt, în funcţia didacticã corespunzãtoare studiilor, sub îndrumarea unui profesor mentor cu experienţã în educaţia specialã.
    (2) Posturile de profesor itinerant şi de sprijin pot fi ocupate şi de absolvenţii unei instituţii de învãţãmânt superior, studii de lungã duratã, cu calificarea în psihopedagogie specialã, psihologie sau pedagogie.
    (3) Absolvenţii altor specialitãţi/facultãţi, titulari pe catedrele de profesor itinerant şi de sprijin, trebuie sã îşi completeze studiile în termen de 6 ani de la aplicarea prezentei metodologii, prin master de 2 ani în psihopedagogie sau studii universitare de licenţã nivel 1 Bologna în domeniul psihopedagogiei.
    ART. 9
    (1) Posturile didactice de profesori itineranţi şi de sprijin sunt normate în cadrul unitãţilor de învãţãmânt special, fiind ocupate prin concurs în conformitate cu prevederile art. 89 din Legea nr. 1/2011.
    (2) În situaţia în care într-un judeţ nu existã o unitate de învãţãmânt special, profesorul itinerant şi de sprijin este încadrat de cãtre unitatea de învãţãmânt de masã care are cei mai mulţi copii/elevi cu CES integraţi.
    (3) În funcţie de necesitãţile locale, unitãţile de învãţãmânt pot transforma posturi/catedre didactice în posturi de profesori itineranţi şi de sprijin.
    ART. 10
    Activitatea unui profesor itinerant şi de sprijin este normatã ca activitate de învãţãmânt special, conform art. 262 alin. (3) pct. f) din Legea nr. 1/2011.
    ART. 11
    (1) Normarea şi încadrarea profesorilor itineranţi şi de sprijin se realizeazã astfel:
    a) un post pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu deficienţe moderate sau uşoare, integraţi individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase din unitãţi de învãţãmânt de masã, echivalent normei de predare de 16 ore;
    b) un post pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu deficienţe grave, profunde sau asociate, integraţi individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase din unitãţi de învãţãmânt de masã, echivalent normei de predare de 16 ore.
    (2) Cele 16 ore/sãptãmânã aferente normei de predare se realizeazã în activitate directã cu copilul/elevul integrat, în clasã sau în sãli multifuncţionale/centre de resurse din unitatea de învãţãmânt unde este înscris copilul/elevul.
    ART. 12
    (1) Cel puţin jumãtate din activitatea din cadrul celor 16 ore se desfãşoarã în grupã/clasã, în timpul activitãţilor/lecţiilor de predare-învãţare, în parteneriat cu cadrul didactic de la grupã/clasã.
    (2) Activitatea directã cu copilul/elevul integrat, în sãli multifuncţionale/centre de resurse din unitatea de învãţãmânt, se desfãşoarã în afara orelor de curs.
    (3) Numãrul de ore şi disciplinele de învãţãmânt la care participã profesorul itinerant şi de sprijin sunt stabilite de comun acord cu cadrele didactice de la grupã/clasã.
    ART. 13
    (1) Categoriile de copii/elevi care beneficiazã de serviciile educaţionale de sprijin sunt:
    a) copii/elevi cu certificat de orientare şcolarã şi profesionalã eliberat de comisia de evaluare şi orientare şcolarã şi profesionalã din cadrul CJRAE/CMBRAE;
    b) copii/elevi cu dificultãţi de învãţare, de dezvoltare sau de adaptare şcolarã care se gãsesc la un moment dat în situaţie de eşec şcolar sau în risc de abandon şcolar şi beneficiazã de servicii de educaţie remedialã/consiliere psihopedagogicã din partea cadrelor didactice de la clasã/consilierului şcolar/profesorului logoped etc. În funcţie de evoluţia elevului, cadrele didactice care au lucrat cu acesta pot recomanda evaluarea de cãtre comisia din cadrul CJRAE/CMBRAE în vederea asigurãrii unui profesor itinerant şi de sprijin.
    (2) Toţi copiii/elevii care au fost orientaţi şcolar cãtre serviciile educaţionale de sprijin beneficiazã de suportul psihopedagogic al unui profesor itinerant şi de sprijin.
    ART. 14
    În situaţia în care elevul nu atinge standardele minime de evaluare pentru fiecare disciplinã, domeniu de studiu, de pregãtire corespunzãtoare a clasei în care se aflã, deşi a beneficiat de toate serviciile educaţionale de sprijin, acesta poate fi reorientat cãtre o unitate de învãţãmânt special, în conformitate cu prevederile art. 54 din Legea nr. 1/2011.
    ART. 15
    (1) În vederea depistãrii precoce, CJRAE/CMBRAE constituie echipe multidisciplinare care realizeazã evaluarea tuturor copiilor cu CES sau cu risc în dezvoltarea competenţelor personale.
    (2) Pentru realizarea activitãţii prevãzute la alin. (1), CJRAE/CMBRAE obţine informaţii de la medici pediatri, medici de familie, psihologi, specialişti din direcţiile generale de asistenţã şi protecţia copilului, cadre didactice din creşe, grãdiniţe şi centre de zi etc.
    ART. 16
    (1) Toţi copiii/elevii evaluaţi şi identificaţi cu CES sau cu risc în dezvoltarea competenţelor personale vor fi orientaţi şcolar de cãtre comisiile din cadrul CJRAE/CMBRAE.
    (2) Orientarea şcolarã se face în funcţie de tipul şi gradul deficienţei, cãtre unitãţi de învãţãmânt de masã sau speciale, în conformitate cu prevederile art. 50 alin. (1) din Legea nr. 1/2011.
    (3) În situaţia în care copilul este orientat şcolar spre unitãţile de învãţãmânt de masã, acesta va beneficia şi de serviciile educaţionale de sprijin.
    ART. 17
    Copilul/Elevul cu CES integrat va fi monitorizat şi evaluat periodic de cãtre comisia internã de expertizã complexã din unitatea de învãţãmânt special la care este încadrat profesorul itinerant şi de sprijin, care oferã serviciile de sprijin.
    ART. 18
    Anual, comisia internã de expertizã complexã realizeazã un raport pe care îl trimite, împreunã cu dosarul elevului, comisiei din cadrul CJRAE/CMBRAE, propunând menţinerea tipului de orientare şcolarã sau modificarea acestuia, în funcţie de rezultatele evaluãrii.
    ART. 19
    Atribuţiile profesorului itinerant şi de sprijin sunt urmãtoarele:
    a) colaboreazã cu comisia internã de expertizã complexã din unitatea de învãţãmânt special în vederea preluãrii informaţiilor privind evaluarea şi planul de servicii individualizat al copilului/elevului cu CES integrat în învãţãmântul de masã;
    b) colaboreazã cu toate cadrele didactice din unitatea de învãţãmânt în care este înscris copilul/elevul în vederea realizãrii unei integrãri şcolare eficiente şi a punerii în aplicare în mod unitar a planului de servicii individualizat;
    c) elaboreazã şi pune în aplicare planul de intervenţie personalizat realizat pe baza planului de servicii individualizat, în parteneriat cu membrii echipei multidisciplinare;
    d) realizeazã adaptarea curricularã în parteneriat cu cadrele didactice de la grupã/clasã;
    e) monitorizeazã aplicarea programelor curriculare adaptate şi evalueazã, în parteneriat cu cadrele didactice de la grupã/clasã, rezultatele aplicãrii acestora;
    f) realizeazã materiale didactice, instrumente de lucru şi de evaluare specifice în colaborare cu cadrele didactice de la grupa/clasa în care sunt elevi cu CES;
    g) participã, în timpul orelor de predare-învãţare, la activitãţile care se desfãşoarã în clasã;
    h) participã la activitãţile educative şcolare şi extraşcolare din grupã/clasã în calitate de observator, consultant, coparticipant;
    i) desfãşoarã activitãţi de stimulare cognitivã individualã sau în grup;
    j) realizeazã evaluãri periodice şi reproiecteazã programul de intervenţie personalizat în funcţie de rezultatele obţinute;
    k) consiliazã pãrinţii/tutorii copiilor/elevilor care beneficiazã de serviciile de sprijin şi colaboreazã cu aceştia;
    l) la cererea pãrinţilor/tutorilor şi/sau a cadrelor didactice poate recomanda evaluarea şi orientarea şcolarã de cãtre comisia din cadrul CJRAE/CMBRAE a tuturor acelor copii/elevi care au dificultãţi de învãţare şi nu beneficiazã de servicii educaţionale de sprijin.
    ART. 20
    Profesorii itineranţi şi de sprijin sunt salarizaţi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

    CAP. IV
    Facilitãţi acordate unitãţilor de învãţãmânt integratoare

    ART. 21
    În grupele/clasele în care sunt integraţi copii/elevi cu CES care beneficiazã de servicii educaţionale de sprijin efectivele se diminueazã cu 2 copii/elevi pentru fiecare copil/elev integrat.
    ART. 22
    Cadrele didactice din unitãţile de învãţãmânt integratoare beneficiazã de cursuri de formare în domeniul educaţiei incluzive, organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului.
    ART. 23
    (1) Cadrelor didactice care lucreazã cu copii/elevi cu CES integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã li se vor acorda în fişele de evaluare cel puţin 5 puncte pentru fiecare copil/elev integrat, dar nu mai mult de 10 puncte. De punctajul acordat beneficiazã şi profesorul itinerant şi de sprijin.
    (2) Se recomandã inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti ca, la întocmirea grilei cu punctajele prevãzute pentru obţinerea gradaţiei de merit şi a distincţiilor, sã stabileascã pentru cadrele didactice din învãţãmântul de masã care integreazã copii/elevi cu CES un punctaj echivalent cu cel acordat pentru obţinerea unor performanţe în pregãtirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    ART. 24
    Pentru elevii cu CES integraţi în unitãţi de învãţãmânt de masã se asigurã servicii educaţionale prin profesori itineranţi şi de sprijin pe durata învãţãmântului preşcolar şi pe întreaga perioadã a şcolarizãrii.
    ART. 25
    Pentru asigurarea egalitãţii de şanse, toţi elevii cu CES care participã la evaluãrile prevãzute de art. 74 din Legea nr. 1/2011 şi la examenele/concursurile locale şi naţionale beneficiazã de adaptarea condiţiilor de desfãşurare a acestora, pe baza recomandãrilor formulate în certificatul de orientare şcolarã şi profesionalã.
    ART. 26
    (1) Copiii/Elevii/Tinerii cu CES, integraţi în unitãţile de învãţãmânt de masã, beneficiazã de asistenţã socialã constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hranã, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrãcãmintei şi a încãlţãmintei în cuantum egal cu cel asigurat copiilor aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, precum şi de gãzduire gratuitã în internatele sau centrele de asistare pentru copiii cu CES din cadrul direcţiilor generale judeţene/a municipiului Bucureşti de asistenţã socialã şi protecţia copilului.
    (2) Drepturile prevãzute la alin. (1) vor fi asigurate din bugetele locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale de care aparţin unitãţile de învãţãmânt la care sunt înscrişi copiii/elevii.

                                      ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016