Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 6 ianuarie 2011  de inspectie a activitatii serviciilor de probatiune    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 6 ianuarie 2011 de inspectie a activitatii serviciilor de probatiune

EMITENT: MINISTERUL JUSTITIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 63 din 25 ianuarie 2011

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    Dispoziţii generale
    Controlul activitãţii serviciilor de probaţiune se realizeazã în conformitate cu prezenta metodologie, precum şi cu respectarea dispoziţiilor din Procedura de proces privind controlul serviciilor de probaţiune din cadrul Sistemului de management al calitãţii al Ministerului Justiţiei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare care reglementeazã cadrul de organizare şi funcţionare a serviciilor de probaţiune, precum şi cu cele referitoare la statutul personalului de probaţiune.
    ART. 2
    Scopul controlului activitãţii de probaţiune
    Controlul activitãţii serviciilor de probaţiune se realizeazã în scopul îmbunãtãţirii şi uniformizãrii practicii acestora la nivel naţional, precum şi pentru identificarea unor soluţii legale şi eficiente în soluţionarea unor disfuncţionalitãţi apãrute în practica serviciilor de probaţiune.
    ART. 3
    Principii şi reguli de conduitã în realizarea activitãţii de control
    (1) În exercitarea atribuţiilor de control al activitãţii serviciilor de probaţiune, inspectorii de probaţiune vor da dovadã de confidenţialitate, imparţialitate, integritate, obiectivitate, respect şi transparenţã.
    (2) În vederea bunei desfãşurãri a activitãţii de control, atât inspectorii care realizeazã inspecţiile, cât şi personalul serviciului de probaţiune inspectat vor manifesta o conduitã conformã cu onoarea şi demnitatea profesiei.

    CAP. II
    Tipurile de inspecţii

    ART. 4
    Clasificarea inspecţiilor
    (1) Controlul activitãţii serviciilor de probaţiune se realizeazã de cãtre inspectorii de probaţiune din cadrul Direcţiei de probaţiune, prin intermediul inspecţiilor generale şi specifice.
    (2) Inspecţiile generale şi inspecţiile specifice se realizeazã pe baza criteriilor de control prevãzute în anexa nr. 1.
    ART. 5
    Inspecţiile generale
    (1) Inspecţiile generale au ca scop evaluarea în ansamblu a activitãţii serviciului de probaţiune, în vederea îmbunãtãţirii practicii la nivel local.
    (2) Inspecţiile generale se realizeazã în conformitate cu planificarea anualã, cel puţin o datã la 4 ani, iar perioada pentru desfãşurarea acestora este de cel puţin 5 zile lucrãtoare.
    (3) Principalele arii de evaluare urmãrite în cadrul unei inspecţii generale sunt:
    a) activitatea de management a şefului serviciului, din perspectiva modului şi a gradului de îndeplinire a obiectivelor din planul de acţiune al serviciului;
    b) respectarea dispoziţiilor legale de cãtre personalul de probaţiune în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
    c) respectarea de cãtre personalul de probaţiune în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu a recomandãrilor şi a standardelor minime de lucru ce decurg din cadrul legal.
    ART. 6
    Inspecţiile specifice
    (1) Inspecţiile specifice au ca scop evaluarea unor aspecte particulare din activitatea serviciilor de probaţiune.
    (2) Inspecţiile specifice se realizeazã folosind, în funcţie de scopul urmãrit, unul sau mai multe dintre criteriile de control prevãzute în anexa nr. 1.
    (3) Inspecţiile specifice se realizeazã în conformitate cu planificarea anualã, iar timpul alocat desfãşurãrii acestora se stabileşte de cãtre echipa de inspectori care realizeazã inspecţia, în funcţie de aspectele care urmeazã a fi controlate.

    CAP. III
    Echipa de inspecţie

    ART. 7
    Componenţa echipei de inspecţie
    (1) Inspecţiile se realizeazã de cãtre echipe alcãtuite din cel puţin 2 inspectori de probaţiune din cadrul Direcţiei de probaţiune din Ministerul Justiţiei.
    (2) În realizarea controlului activitãţii serviciilor de probaţiune, inspectorii pot colabora cu specialişti din alte domenii de activitate.
    ART. 8
    Atribuţiile inspectorului coordonator
    (1) Activitatea echipelor de inspectori este coordonatã, prin rotaţie, de cãtre unul dintre inspectori, denumit în continuare inspector coordonator.
    (2) Inspectorul coordonator are urmãtoarele atribuţii:
    a) planificã inspecţia şi asigurã relaţionarea echipei de inspectori cu serviciul de probaţiune care urmeazã sã fie inspectat;
    b) realizeazã demersurile de ordin administrativ pentru derularea inspecţiei;
    c) realizeazã agenda inspecţiei;
    d) asigurã informarea echipei de inspectori;
    e) alocã responsabilitãţile în cadrul echipei de inspectori;
    f) stabileşte împreunã cu echipa care va realiza inspecţia criteriile şi subcriteriile care vor fi utilizate;
    g) se asigurã în timpul inspecţiei de faptul cã echipa de inspecţie realizeazã o analizã riguroasã a documentelor şi cã inspectorii prezintã un comportament adecvat;
    h) coordoneazã întâlnirea de discutare a constatãrilor preliminare ale inspecţiei;
    i) se asigurã de existenţa consensului echipei de inspecţie privind modalitatea de evaluare a activitãţii serviciului inspectat şi concluziile acestei evaluãri;
    j) coordoneazã activitatea de întocmire a raportului de inspecţie şi se asigurã de faptul cã acesta cuprinde observaţii fundamentate pe dovezi;
    k) se asigurã de faptul cã raportul de inspecţie va fi realizat în termen;
    l) comunicã serviciului de probaţiune inspectat forma intermediarã şi forma finalã a raportului de inspecţie;
    m) oferã, ori de câte ori este necesar, informaţii personalului Direcţiei de probaţiune despre activitatea serviciului de probaţiune inspectat.

    CAP. IV
    Planificarea inspecţiilor

    ART. 9
    Modalitatea de planificare a inspecţiilor
    (1) Controlul serviciilor de probaţiune se realizeazã în conformitate cu planificarea anualã a inspecţiilor aprobatã de conducerea Ministerului Justiţiei.
    (2) Planificarea anualã cuprinde calendarul inspecţiilor şi se realizeazã având în vedere:
    a) zona geograficã în care sunt situate serviciile de probaţiune care urmeazã sã fie inspectate;
    b) dimensiunea serviciilor de probaţiune, în funcţie de numãrul consilierilor de probaţiune aflaţi în activitate;
    c) periodicitatea realizãrii inspecţiei, astfel încât fiecare serviciu de probaţiune sã fie inspectat, cel puţin o datã la 4 ani, printr-o inspecţie generalã;
    d) rezultatele obţinute în activitate de serviciile de probaţiune, reflectate în datele statistice, în rapoartele lunare de activitate, în rapoartele inspecţiilor anterioare, precum şi în orice alte documente relevante;
    e) dificultãţile întâmpinate în activitate de cãtre serviciile de probaţiune.

    CAP. V
    Pregãtirea inspecţiei

    ART. 10
    Activitãţi premergãtoare inspecţiei
    (1) Demersurile administrative pentru realizarea inspecţiei vor fi îndeplinite de cãtre inspectorul coordonator.
    (2) Inspectorul coordonator elaboreazã agenda inspecţiei, anunţã serviciul de probaţiune şi, în funcţie de tipul inspecţiei, poate solicita acestuia anumite documente în legãturã cu activitatea.
    (3) În etapa de pregãtire a inspecţiei, inspectorul coordonator colecteazã, dupã caz, urmãtoarele documente:
    a) raportul inspecţiei anterioare, acolo unde este cazul;
    b) rapoarte întocmite ca urmare a vizitelor realizate în cadrul serviciului respectiv;
    c) rapoartele lunare de activitate ale serviciului din ultimele 6 luni;
    d) planul anual de acţiune al serviciului;
    e) raportul de îndeplinire a obiectivelor din planul anual de acţiune;
    f) alte documente relevante puse la dispoziţie de cãtre coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune.
    (4) Inspectorul coordonator realizeazã o întâlnire cu echipa de inspecţie şi cu coordonatorul zonal al serviciului care urmeazã a fi inspectat pentru a analiza documentele menţionate la alin. (3) şi pentru a stabili agenda inspecţiei, rolul fiecãrui inspector, criteriile şi subcriteriile de evaluare, precum şi modalitatea de eşantionare a documentelor ce vor fi verificate în cadrul inspecţiei.
    ART. 11
    Modalitatea de eşantionare a documentelor ce vor fi analizate în timpul inspecţiei
    În cadrul etapei de pregãtire a inspecţiei, echipa de inspectori stabileşte tipul şi numãrul de documente care vor fi analizate, folosind urmãtoarea metodã de eşantionare:
    a) se stabileşte un procent între 5% şi 20% din totalul de referate de evaluare, dosare de supraveghere şi dosare de reintegrare socialã şi supraveghere care vor fi analizate, cu luarea în considerare a unui numãr minim de documente care trebuie analizate pentru fiecare consilier de probaţiune;
    b) stabilirea procentului prevãzut la lit. a) se face prin raportarea la numãrul de referate de evaluare, dosare de supraveghere şi dosare de reintegrare socialã şi supraveghere aflate în evidenţele serviciului de probaţiune la data când se realizeazã inspecţia;
    c) se calculeazã pasul de eşantionare ca rezultat al împãrţirii numãrului referatelor de evaluare, dosarelor de supraveghere şi dosarelor de reintegrare socialã şi supraveghere aflate în evidenţele serviciului la procentul calculat conform lit. a) - b); atunci când rezultatul împãrţirii nu este un numãr întreg, rotunjirea opereazã în jos;
    d) se stabileşte în mod aleatoriu un numãr întreg mai mic decât numãrul care reprezintã pasul de eşantionare;
    e) se procedeazã la extragerea documentelor din evidenţele serviciului de probaţiune prin adãugarea pasului de eşantionare la numãrul stabilit la lit. d).

    CAP. VI
    Derularea inspecţiei

    ART. 12
    Metode şi tehnici de lucru
    Pe parcursul derulãrii inspecţiilor sunt utilizate metode, tehnici şi instrumente de lucru precum: observaţia, analiza documentelor, întâlniri de lucru individuale sau de grup, chestionare, precum şi alte metode şi tehnici care contribuie la atingerea scopului inspecţiei.
    ART. 13
    Deschiderea inspecţiei
    (1) Inspecţia debuteazã cu o întâlnire de grup între echipa de inspecţie şi personalul din cadrul serviciului de probaţiune inspectat.
    (2) În cadrul întâlnirii menţionate la alin. (1), inspectorul coordonator prezintã echipa de inspectori, scopul inspecţiei, agenda de lucru, metodele de lucru, iar criteriile de inspecţie, precum şi modalitatea de eşantionare a documentelor vor fi prezentate de cãtre membrii echipei de inspectori, în funcţie de rolurile alocate în echipã.
    ART. 14
    Întâlniri ale echipei de inspectori cu echipa serviciului de probaţiune inspectat
    (1) Pe parcursul derulãrii inspecţiei se realizeazã întâlniri individuale cu personalul serviciului, în vederea obţinerii informaţiilor necesare pentru a evalua activitatea de management, îndeplinirea anumitor roluri şi responsabilitãţi, precum şi modalitatea de relaţionare a personalului serviciului.
    (2) În cadrul întâlnirilor individuale între echipa de inspectori şi membrii serviciului de probaţiune inspectat se analizeazã modalitatea de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu.
    ART. 15
    Întâlniri ale echipei de inspectori cu persoane din afara serviciului de probaţiune inspectat
    În funcţie de tipul inspecţiei şi timpul alocat desfãşurãrii acesteia, se pot organiza întrevederi între echipa de inspectori şi persoanele aflate în evidenţa serviciului de probaţiune inspectat, precum şi cu reprezentanţii conducerii tribunalului, cu alte organe judiciare, parteneri ai serviciului de probaţiune, în funcţie de agenda de lucru stabilitã anterior.
    ART. 16
    Modalitatea de consemnare a informaţiilor
    Echipa de inspectori analizeazã în timpul inspecţiei documentele solicitate şi consemneazã informaţiile obţinute, prin completarea unor fişe de lucru.
    ART. 17
    Prezentarea constatãrilor preliminare şi închiderea inspecţiei
    (1) Echipa de inspectori va realiza o întâlnire consensualã în vederea stabilirii constatãrilor preliminare ale inspecţiei.
    (2) Închiderea inspecţiei se realizeazã printr-o întâlnire de grup între inspectori şi personalul serviciului de probaţiune inspectat, în vederea prezentãrii constatãrilor preliminare ale inspecţiei.
    (3) În cadrul întâlnirii menţionate la alin. (1), echipa de inspectori poate solicita membrilor serviciului de probaţiune inspectat completarea de chestionare cu privire la modalitatea de efectuare a inspecţiei.

    CAP. VII
    Întocmirea raportului de inspecţie

    ART. 18
    Conţinutul raportului de inspecţie
    (1) Dupã încheierea inspecţiei, echipa de inspectori va redacta raportul de inspecţie care va cuprinde menţiuni legate de componenţa echipei de inspectori, o scurtã prezentare a serviciului de probaţiune inspectat, obiectul inspecţiei şi programul derulãrii acesteia, rezultatul evaluãrii serviciului conform criteriilor de inspecţie, punctele tari, ariile de îmbunãtãţire, recomandãrile şi instrucţiunile inspectorilor, exemple de bunã practicã şi concluzii.
    (2) Raportul de inspecţie se întocmeşte conform modelului prevãzut în anexa nr. 2, utilizând informaţia consemnatã în fişele de lucru menţionate la art. 16 şi copii ale documentelor solicitate serviciului, dupã caz.
    ART. 19
    Arii de îmbunãtãţire, puncte tari, recomandãri şi instrucţiuni
    (1) Punctele tari sunt formulãri succinte referitoare la constatãrile pozitive ale echipei de inspectori privind managementul şi calitãţile profesionale ale membrilor serviciului de probaţiune inspectat, organizarea şi activitatea serviciului de probaţiune, respectarea cadrului legal şi a metodologiei de lucru.
    (2) Ariile de îmbunãtãţire sunt formulate succint prin referire la deficienţele constatate şi pot fi însoţite de recomandãri privind posibilele modalitãţi de remediere.
    (3) Raportul de inspecţie cuprinde în partea finalã instrucţiuni referitoare la direcţiile de acţiune pe care serviciul de probaţiune inspectat trebuie sã le urmeze, în vederea diminuãrii deficienţelor identificate în activitate.
    (4) Recomandãrile au caracter orientativ, iar instrucţiunile au caracter obligatoriu pentru serviciul de probaţiune inspectat.
    ART. 20
    Forma intermediarã a raportului de inspecţie
    (1) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data încheierii inspecţiei, echipa de inspectori întocmeşte şi înainteazã serviciului de probaţiune inspectat forma intermediarã a raportului de inspecţie.
    (2) Fiecare inspector din echipa de inspecţie are obligaţia de a întocmi secţiunea din raport corespunzãtoare activitãţilor evaluate în cadrul inspecţiei, conform rolului alocat de inspectorul coordonator.
    (3) Inspectorul coordonator centralizeazã contribuţia fiecãrui inspector şi se asigurã cã raportul de inspecţie intermediar este însuşit de fiecare membru al echipei de inspecţie.
    (4) Inspectorul coordonator trimite spre consultare forma intermediarã a raportului de inspecţie directorului Direcţiei de probaţiune, care realizeazã observaţii pe marginea acestuia, atunci când este cazul.
    (5) Dupã consultarea cu directorul Direcţiei de probaţiune, forma intermediarã a raportului de inspecţie va fi semnatã şi datatã de echipa de inspectori şi va fi transmisã serviciului de probaţiune inspectat, în vederea realizãrii eventualelor observaţii.
    (6) În termen de 5 zile lucrãtoare de la primirea raportului de inspecţie intermediar, serviciul de probaţiune inspectat transmite inspectorului coordonator eventualele observaţii pe marginea acestuia.
    (7) Echipa de inspectori analizeazã observaţiile primite din partea serviciului de probaţiune inspectat şi le include în raport, atunci când este cazul.
    (8) În situaţia în care echipa de inspectori nu a ţinut cont în tot sau în parte de observaţiile serviciului de probaţiune inspectat, va transmite acestuia o informare motivatã.
    ART. 21
    Raportul final de inspecţie
    (1) Dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 20 alin. (7) şi (8), inspectorul coordonator solicitã avizul directorului Direcţiei de probaţiune pe marginea raportului de inspecţie.
    (2) Directorul Direcţiei de probaţiune avizeazã raportul de inspecţie în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea acestuia.
    (3) Raportul final de inspecţie este raportul care poartã avizul directorului Direcţiei de probaţiune, precum şi data şi semnãtura inspectorilor care au realizat inspecţia.
    (4) Raportul final de inspecţie se va transmite serviciului de probaţiune inspectat şi spre informare secretarului de stat coordonator al Direcţiei de probaţiune.
    (5) Şeful serviciului de probaţiune inspectat are îndatorirea de a aduce la cunoştinţa consilierilor de probaţiune conţinutul raportului final de inspecţie şi de a înlãtura disfuncţionalitãţile constatate.

    CAP. VIII
    Planul de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire

    ART. 22
    Modalitatea de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire
    (1) Ariile de îmbunãtãţire şi instrucţiunile din raportul de inspecţie pot fi preluate în planul de acţiune al serviciului de probaţiune inspectat.
    (2) Atunci când în cursul inspecţiei este identificat un numãr semnificativ din punct de vedere cantitativ sau calitativ de arii de îmbunãtãţire a activitãţii, echipa de inspectori poate solicita serviciului de probaţiune inspectat elaborarea unui plan de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire identificate.
    (3) Termenul pentru implementarea planului de acoperire este stabilit de cãtre inspectorii de probaţiune ţinând seama de importanţa, complexitatea şi numãrul ariilor de îmbunãtãţire.
    ART. 23
    Conţinutul planului de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire
    (1) Serviciul de probaţiune inspectat va întocmi planul de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire, conform modelului prevãzut în anexa nr. 3, şi îl va transmite inspectorului coordonator în termenul stabilit de acesta.
    (2) Echipa de inspectori şi coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune pot formula observaţii pe marginea planului de implementare a ariilor de îmbunãtãţire, acestea fiind transmise, atunci când este cazul, serviciului de probaţiune inspectat, de cãtre coordonatorul zonal al acestuia.
    (3) Monitorizarea gradului de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire se va face de cãtre coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune inspectat, prin intermediul rapoartelor lunare de activitate.

    CAP. IX
    Raportul privind acoperirea ariilor de îmbunãtãţire

    ART. 24
    Modalitatea de raportare a acoperirii ariilor de îmbunãtãţire
    (1) La finalul termenului prevãzut la art. 22 alin. (3), coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune, dupã consultarea cu inspectorul coordonator, va solicita serviciului de probaţiune inspectat un raport privind acoperirea ariilor de îmbunãtãţire.
    (2) Echipa de inspectori care a realizat inspecţia, împreunã cu coordonatorul zonal al serviciului de probaţiune va verifica în ce mãsurã au fost acoperite ariile de îmbunãtãţire identificate în cursul inspecţiei şi va solicita serviciului de probaţiune documente doveditoare, atunci când este cazul.
    (3) Concluziile desprinse din analiza raportului prevãzut la alin. (1) vor fi transmise serviciului, de probaţiune de probaţiune inspectat de cãtre coordonatorul zonal al acestuia.

    CAP. X
    Dispoziţii finale

    ART. 25
    Pilotarea criteriilor şi a subcriteriilor de inspecţie
    (1) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta metodologie.
    (2) Criteriile şi subcriteriile de inspecţie vor fi pilotate în cursul a 4 inspecţii, putând fi revizuite dupã pilotare sau ori de câte ori se impune.


    ANEXA 1
    la metodologie

    I. Criterii de control al managementului serviciului de probaţiune
    1. Şeful serviciului se asigurã de implementarea planului de acţiune al serviciului de probaţiune.
    2. Şeful serviciului asigurã organizarea optimã a activitãţii serviciului.
    Subcriterii:
    2.1. Se urmãreşte respectarea programului de lucru de cãtre consilierii de probaţiune.
    2.2. Se urmãreşte folosirea eficientã a timpului de lucru de cãtre personalul serviciului şi elaborarea la termenele stabilite a lucrãrilor.
    2.3. Se repartizeazã cazurile de referate, supravegheri şi alte activitãţi care implicã lucrul pe caz, în mod echitabil.
    2.4. Se desemneazã responsabilitãţi sau atribuţii specifice consilierilor care au calitãţile şi responsabilitãţile necesare pentru a asigura îndeplinirea lor.
    2.5. Existã preocupare pentru gestionarea eficientã a resurselor materiale.
    2.6. Se asigurã informarea promptã şi acuratã a direcţiei de specialitate şi se solicitã avizul acesteia în cazurile prevãzute de lege sau de alte dispoziţii interne.
    2.7. Registrele serviciului sunt întocmite şi completate conform prevederilor regulamentului de ordine interioarã sau conform altor dispoziţii interne.
    3. Şeful serviciului asigurã comunicarea internã şi circulaţia informaţiilor în cadrul serviciului.
    Subcriterii:
    3.1. Şeful serviciului se asigurã cã toţi consilierii au acces liber la informaţiile necesare în exercitarea profesiei.
    3.2. Au fost stabilite criterii, proceduri şi instrumente clare pentru procesele importante care au loc în cadrul serviciului (de exemplu: o procedurã pentru circulaţia informaţiilor în cadrul serviciului; şedinţe, întâlniri de lucru).
    3.3. Şeful serviciului pune la dispoziţia consilierilor, spre informare, toate dispoziţiile interne şi actele normative care privesc activitatea serviciului, drepturile şi obligaţiile personalului (consemnarea acestora).
    3.4. Şeful serviciului se asigurã de existenţa unui climat de lucru adecvat, caracterizat prin respect şi înţelegere.
    4. Şeful serviciului monitorizeazã, verificã şi controleazã activitatea personalului serviciului.
    Subcriterii:
    4.1. Personalul este sprijinit şi îndrumat în activitate de cãtre şeful serviciului.
    4.2. Se asigurã controlul permanent al modului în care sunt realizate şi ţinute lucrãrile, dosarele, evidenţele şi registrele serviciului.
    4.3. Şeful serviciului verificã periodic, în mod obiectiv şi motivat, activitatea consilierilor.
    4.4. Şeful serviciului evalueazã anual, în mod obiectiv şi motivat, performanţele profesionale ale consilierilor.
    5. Şeful serviciului asigurã un management participativ.
    Subcriterii:
    5.1. Personalul este consultat înainte de luarea deciziilor importante care privesc activitatea serviciului.
    5.2. Şeful serviciului îşi argumenteazã deciziile importante luate.
    5.3. Şeful serviciului îşi asumã responsabilitatea pentru deciziile luate în acord cu prevederile legale, precum şi strategiile locale, naţionale şi secvenţiale în domeniul justiţiei.
    5.4. Şeful serviciului se degreveazã de o parte din atribuţii sau se implicã în activitãţile curente, în acord cu volumul de muncã al serviciului.
    5.5. Şeful serviciului gestioneazã cu imparţialitate şi responsabilitate relaţiile profesionale dintre membrii echipei.
    6. Şeful serviciului coordoneazã eficient colaborarea cu partenerii comunitari.
    Subcriterii:
    6.1. Şeful serviciului se preocupã de încheierea unor protocoale de colaborare cu instituţii publice sau ONG-uri care pot sprijini serviciul de probaţiune în reintegrarea socialã a persoanelor aflate în evidenţã şi cu organele judiciare, dupã caz.
    6.2. Protocoalele de colaborare respectã structura şi condiţiile legale de formã.
    6.3. Serviciul de probaţiune respectã procedura de avizare a protocoalelor elaboratã de Direcţia de probaţiune.
    6.4. Şeful serviciului reprezintã, direct sau prin delegare, serviciul şi dezvoltã relaţii optime de lucru cu organele judiciare, cu colaboratorii şi instituţiile partenere.
    6.5. Şeful serviciului adoptã o atitudine echilibratã şi civilizatã faţã de persoanele aflate în evidenţa serviciului.

    II. Criterii de inspectare a activitãţii de întocmire a referatelor de evaluare
    1. Referatele de evaluare sunt completate, în partea introductivã, cu date conform celor comunicate în sesizarea de solicitare a referatului de evaluare şi conform hotãrârii judecãtoreşti (în cazul persoanelor supravegheate), cu respectarea formatului standard.
    2. Referatele de evaluare sunt întocmite consultând surse de informaţii relevante, astfel încât sã fie garantat un grad cât mai mare de obiectivitate. În cazurile excepţionale referitoare la imposibilitatea accesului la unele surse de informaţii, refuz de colaborare, îndoieli privind acurateţea informaţiilor sunt respectate procedurile regulamentare.
    3. Referatele de evaluare sunt întocmite cu respectarea cerinţelor privitoare la cap. III, IV, V din structura standard a referatului de evaluare prevãzut în Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    Subcriterii:
    3.1. Distincţia dintre persoane învinuite, inculpate, supravegheate şi, respectiv, cea dintre minori şi majori determinã, conform Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã, modul în care sunt întocmite referatele de evaluare.
    3.2. În cap. III, IV şi V din referatul de evaluare este respectatã cerinţa de a stabili obiective concise, concrete, clare şi coerente.
    3.3. Sunt prezentaţi diferenţiat factorii care au favorizat comportamentul infracţional (pentru inculpaţi/învinuiţi în cap. III) şi factorii de naturã sã inhibe, respectiv sã accentueze dezvoltarea comportamentului infracţional al persoanei evaluate (în cap. IV).
    3.4. Pentru persoanele supravegheate, penultimul capitol al referatului de evaluare conţine aprecieri ale celor 3 tipuri de risc, în corelaţie cu factorii care influenţeazã sau pot influenţa conduita generalã a persoanei pentru care a fost solicitat referatul de evaluare.
    3.5. Perspectivele de reintegrare în comunitate sunt prezentate motivat şi cu menţionarea resurselor individuale, familiale şi comunitare ce pot fi utilizate în susţinerea reintegrãrii sociale a persoanei.
    4. Referatele de evaluare sunt întocmite cu respectarea procedurilor şi a termenelor regulamentare.

    III. Criterii de inspectare a activitãţii de supraveghere
    1. Competenţa serviciului de probaţiune a fost verificatã din punct de vedere material şi teritorial, iar în cazul în care aceasta nu a fost corect stabilitã sau a intervenit modificarea competenţei, s-a procedat conform prevederilor legale.
    2. Dosarul de supraveghere conţine toate documentele prevãzute la art. 19 alin. (2) şi (3) şi art. 22 alin. (6) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã. Dosarele de supraveghere respectã prevederile referitoare la formã şi termene.
    3. Au fost realizate demersurile pregãtitoare ale primei întrevederi, iar prima întrevedere a fost derulatã cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    4. Planul de supraveghere respectã prevederile regulamentare referitoare la întocmirea şi comunicarea acestuia persoanei supravegheate.
    Subcriterii:
    4.1. Planul de supraveghere conţine, în partea introductivã, date în conformitate cu cele comunicate de cãtre instanţã în adresa de înaintare a hotãrârii judecãtoreşti şi cu formularul tipizat prevãzut de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    4.2. Planul de supraveghere are conţinutul prevãzut de formatul standard prevãzut de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã, iar datele prezentate în cuprinsul planului sunt coerente şi corelate între ele, precum şi cu prevederile hotãrârii judecãtoreşti sau cu evaluãrile anterioare (dupã caz, realizate de cãtre serviciul de probaţiune sau alţi specialişti), iar termenii folosiţi sunt accesibili persoanei supravegheate.
    4.3. Persoana condamnatã este implicatã în procesul de evaluare a propriilor nevoi.
    4.4. Obiectivele incluse în planul de supraveghere sunt formulate în acord cu nevoile identificate.
    4.5. Este respectatã procedura de întocmire şi aducere la cunoştinţa persoanei condamnate a planului de supraveghere.
    5. Procesul de supraveghere este monitorizat şi evaluat; rezultatele constatate sunt consemnate periodic şi sunt avute în vedere la revizuirea planului de supraveghere. În cazul nerespectãrii mãsurilor/obligaţiilor impuse prin sentinţa penalã, sunt realizate demersurile legale.
    6. La încetarea supravegherii au fost întreprinse demersurile necesare închiderii dosarului aflat în evidenţã.

    IV. Criterii pentru inspectarea activitãţii de asistenţã şi consiliere a persoanelor supravegheate şi a persoanelor condamnate aflate în penitenciar
    1. Asistenţa şi consilierea persoanei supravegheate se acordã în baza unei cereri din partea acesteia.
    2. Dosarul de reintegrare socialã şi supraveghere conţine documentele prevãzute la art. 45 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    3. Asistenţa şi consilierea se realizeazã în baza prevederilor Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    Subcriterii:
    3.1. Asistenţa şi consilierea se realizeazã în baza unui plan de asistare.
    3.2. Planul de asistare are conţinutul prevãzut de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    3.3. Planul este realizat în termen de 20 de zile lucrãtoare de la data realizãrii cererii.
    3.4. În formularea nevoilor asistãrii se ţine cont de perspectiva persoanei condamnate asupra propriilor nevoi.
    3.5. Planul de asistenţã şi consiliere este adaptat nevoilor individuale ale persoanei, iar obiectivele sunt formulate concret şi într-un mod accesibil persoanei condamnate.
    3.6. Modificãrile survenite în situaţia persoanei sunt consemnate şi determinã revizuirea planului de asistare.
    4. Activitatea de asistenţã şi consiliere înceteazã în condiţiile prevãzute de Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã (la cererea persoanei asistate, ca urmare a lipsei de cooperare sau a comportamentului neadecvat al persoanei asistate şi consiliate ori la expirarea duratei asistenţei şi consilierii).
    5. Acolo unde este cazul, în derularea procesului de asistenţã şi consiliere, persoana supravegheatã este inclusã într-un program de intervenţie specializatã, avizat de cãtre Direcţia de probaţiune. Pe lângã subcriteriile de analizã prevãzute mai sus se vor urmãri criteriile 6 şi 7 prevãzute la pct. V referitor la inspectarea activitãţii de derulare a programelor, în acord cu art. 46 din Regulamentul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de probaţiune, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.239/2000, republicatã.
    6. Consilierii de probaţiune colaboreazã cu alte organizaţii relevante, voluntari şi membri ai familiei persoanei supravegheate, pentru acoperirea nevoilor identificate şi atingerea obiectivelor stabilite.
    7. Activitatea de asistare şi consiliere în penitenciar se structureazã pe principiile activitãţii de asistare şi consiliere a persoanelor supravegheate sau pe cele ale derulãrii unui program de intervenţie specializatã. În cazul în care asistenţa şi consilierea în penitenciar se realizeazã în baza unei cereri de asistare din partea persoanei condamnate, subcriteriile de analizã de la criteriul 3 şi criteriul 4 se respectã. În cazul în care persoana condamnatã în penitenciar este inclusã într-un program, se respectã criteriile 1, 2, 6 şi 7 prevãzute la pct. V referitor la inspectarea activitãţii de derulare a programelor.

    V. Criterii de inspectare a activitãţii de derulare a programelor de lucru cu persoanele supravegheate
    1. În cadrul serviciului de probaţiune sunt aplicate şi promovate programe de lucru cu persoanele supravegheate. În cazul în care persoana condamnatã în penitenciar este inclusã într-un program, se respectã criteriile 1, 2, 6 şi 7 prevãzute la pct. V referitor la inspectarea activitãţii de asistenţã şi consiliere a persoanelor supravegheate şi a persoanelor condamnate aflate în penitenciar.
    2. Participanţii la program sunt stabiliţi în urma unui proces de selecţie care are în vedere aspecte precum motivaţia beneficiarului, criteriile de eligibilitate ale programului, nevoile şi problemele persoanei condamnate consemnate în planul de supraveghere, existenţa unei obligaţii fixate de instanţa de judecatã de a participa la un program.
    3. Derularea programului se realizeazã ca urmare a cererii de asistenţã şi consiliere a persoanei condamnate, fiind integrat ca activitate în cadrul procesului de asistare şi consiliere. Atunci când este întâlnitã aceastã situaţie, se vor urmãri criteriul 3 de la pct. IV referitor la activitatea de asistare şi consiliere a persoanei condamnate, precum şi 6 şi 7).
    4. Derularea programului se realizeazã ca urmare a existenţei unei obligaţii stabilite de cãtre instanţa de judecatã, în aceastã situaţie existând un acord din partea persoanei condamnate (se vor verifica criteriile 6 şi 7).
    5. Derularea programului se realizeazã ca urmare a unei cereri de asistenţã şi consiliere din partea persoanei condamnate, dar care are şi obligaţie fixatã de instanţã (în aceastã situaţie se vor avea în vedere criteriul 3 de la pct. IV referitor la activitatea de asistare şi consiliere a persoanelor condamnate, precum şi 6 şi 7).
    6. Derularea programului este realizatã cu respectarea reglementãrilor legale şi a angajamentelor asumate de Ministerul Justiţiei în cadrul proiectelor internaţionale în care au fost dezvoltate programele de lucru cu persoanele supravegheate.
    Subcriterii:
    6.1. Programul este derulat de cãtre consilierii special formaţi în cadrul unor cursuri pentru aplicarea programului respectiv ori desemnaţi în acest scop.
    6.2. Programul este derulat în cadrul serviciului/de alte instituţii/în colaborare cu alte instituţii.
    6.3. Programul este aplicat cu regularitate, ţinând cont de aspectele enunţate la criteriul nr. 2.
    6.4. În derularea programului sunt respectate etapele şi integritatea acestuia, fapt care rezultã din instrumentele programului.
    7. Programele sunt monitorizate şi evaluate de cãtre consilierii care le-au aplicat.

    VI. Criterii de inspectare a activitãţii de asistenţã şi consiliere a victimelor infracţiunilor
    1. În solicitarea şi acordarea asistenţei şi consilierii sunt respectate cerinţele legate de competenţa teritorialã şi materialã a serviciului de probaţiune, prevãzute de <>Legea nr. 211/2004 privind unele mãsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    2. Derularea procesului de asistenţã şi consiliere este în acord cu prevederile <>Legii nr. 211/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Subcriterii:
    2.1. Cererea a fost soluţionatã în termenul de 10 zile prevãzut de lege.
    2.2. Cazurile au fost repartizate consilierilor pregãtiţi special în cadrul unor cursuri organizate de cãtre Direcţia de probaţiune în acest sens sau consilierilor cu specializare în domeniul psihologie.
    2.3. Sunt respectate termenele în care trebuie sã se acorde consiliere psihologicã, respectiv 6 luni pentru minori şi 3 luni pentru majori.
    2.4. Serviciul de probaţiune acordã şi alte forme de asistenţã în funcţie de nevoile victimei.
    3. Documentele din dosarul victimei reflectã demersurile realizate de consilierul responsabil de caz.
    Subcriterii:
    3.1. Cererea de solicitare a consilierii psihologice este însoţitã de documentele prevãzute la <>art. 10 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 211/2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    3.2. Planul de asistenţã şi consiliere a victimei cuprinde: nevoile identificate ale victimei, obiectivele fixate, activitãţile propuse pentru atingerea acestora, resursele necesare, programul întâlnirilor şi timpul alocat atingerii obiectivelor. Acest subcriteriu se va verifica doar în cadrul serviciilor de probaţiune care au fost implicate în cadrul Proiectului PHARE 2005, care au pilotat instrumentele de lucru cu victimele.
    3.3. În vederea acoperirii nevoilor victimei, consilierul responsabil de caz colaboreazã cu alte instituţii publice sau private din comunitate.
    4. Activitatea de asistenţã şi consiliere a victimei este monitorizatã şi evaluatã de cãtre responsabilul de caz.


    ANEXA 2
    la metodologie

     Raport privind inspecţia realizatã în perioada ......................,
     la Serviciul de probaţiune de pe lângã Tribunalul ....................

    a) Clarificãri preliminare
    b) Scurtã prezentare a serviciului
    b.1) Data înfiinţãrii
    b.2) Membrii serviciului şi pregãtirea de bazã
    b.3) Condiţii de lucru
    b.4) Date statistice
    c) Obiectul inspecţiei
    d) Echipa de inspectori
    e) Programul inspecţiei
    f) Rezultatul evaluãrii serviciului conform criteriilor de inspecţie
    - Activitãţi de inspectare realizate
    - Puncte tari
    - Arii de îmbunãtãţire
    - Recomandãri, dupã caz
    - Instrucţiuni
    g) Exemple de bunã practicã
    h) Concluziile raportului

    Data întocmirii:
    Semnãtura inspectorilor:


    ANEXA 3
    la metodologie

          Plan de acoperire a ariilor de îmbunãtãţire identificate cu
          ocazia inspecţiei realizate la Serviciul de probaţiune de pe
     lângã Tribunalul ....................... în perioada .................


 ┌────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬───────────┐
 │ Criteriul │ Aria de │ Activitãţi │ Termen de │Responsabil │ Indicator │
 │ │îmbunãtãţire│ propuse │ realizare │ │ de │
 │ │ │ pentru │ │ │verificare │
 │ │ │ depãşirea │ │ │ │
 │ │ │ ariei de │ │ │ │
 │ │ │îmbunãtãţire│ │ │ │
 ├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 │Conducere │ ├────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 ├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 │Personal │ ├────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 ├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 │Procese │ ├────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 ├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 │Rezultate │ ├────────────┼────────────┼────────────┼───────────┤
 │ │ │ │ │ │ │
 └────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴───────────┘


                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016