Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 30 august 2022  de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 30 august 2022 de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 932 din 22 septembrie 2022
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.869/2.698/2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 932 din 22 septembrie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Activitatea de evaluare externă pentru acordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie şi a acreditării, respectiv evaluarea externă periodică a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară este realizată de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP).

    ART. 2
    Activitatea de evaluare externă se desfăşoară cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 155/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar.

    ART. 3
    Activitatea de evaluare externă a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară se realizează în baza standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 994/2020, cu modificările ulterioare.

    ART. 4
    În înţelesul prezentei metodologii, serviciile de educaţie timpurie antepreşcolară sunt servicii integrate de educaţie, îngrijire şi supraveghere oferite antepreşcolarilor, în următoarele tipuri de unităţi/instituţii de educaţie timpurie antepreşcolară:
    a) creşe arondate unei unităţi de învăţământ preşcolar cu personalitate juridică, cu program prelungit;
    b) creşe arondate unei unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică ce are în componenţă nivel preşcolar, inclusiv creşele confesionale care solicită arondarea prin decizie a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti;
    c) creşe nearondate unei unităţi de învăţământ, pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare şi care devin unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi sunt coordonate metodologic de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;
    d) centre de zi cu grupe de antepreşcolari, care nu au statutul de unităţi de învăţământ.


    CAP. II
    Procedurile de autorizare de funcţionare provizorie, de acreditare şi de evaluare externă periodică
    SECŢIUNEA 1
    Prevederi generale
    ART. 5
    (1) ARACIP întocmeşte registre speciale, denumite Registrul naţional al furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară autorizaţi să funcţioneze provizoriu, precum şi Registrul naţional al furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară acreditaţi.
    (2) Înscrierea furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară în registrele menţionate la alin. (1) se realizează după emiterea ordinului ministrului educaţiei de autorizare, respectiv de acreditare.

    ART. 6
    (1) Autorizarea de funcţionare provizorie acordă dreptul furnizorilor de educaţie timpurie de a organiza activităţi de educaţie antepreşcolară.
    (2) Grupele de nivel antepreşcolar înfiinţate într-o unitate de învăţământ preuniversitar cu grupe de nivel preşcolar acreditate sau într-o unitate de învăţământ preşcolar cu personalitate juridică acreditată se consideră de drept autorizate să funcţioneze provizoriu şi se vor supune doar procesului de evaluare în vederea acreditării.
    (3) Furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară nou-înfiinţaţi ca entităţi distincte de tip creşă au obligaţia de a demara procedura de autorizare de funcţionare provizorie.
    (4) Furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară acreditaţi fac parte din sistemul naţional de învăţământ şi beneficiază de toate drepturile şi obligaţiile conferite de lege.

    ART. 7
    (1) Furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară autorizaţi să funcţioneze provizoriu vor depune cerere în vederea acreditării în maximum 3 ani după finalizarea primului ciclu complet de şcolarizare.
    (2) După acreditare, toţi furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară se supun procedurii de evaluare externă periodică, în condiţiile prevăzute de art. 33 şi 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedurile de autorizare de funcţionare provizorie şi de acreditare
    ART. 8
    (1) Procesul de acreditare a/al unei/unui unităţi/nivel de educaţie timpurie antepreşcolară presupune parcurgerea a două etape:
    a) autorizarea de funcţionare provizorie;
    b) acreditarea.

    (2) Procesul de evaluare externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi a acreditării se derulează la cerere, pe bază de contract încheiat cu ARACIP.

    ART. 9
    (1) În vederea autorizării de funcţionare provizorie a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară nou-înfiinţaţi, persoanele juridice publice sau private interesate în furnizarea de educaţie timpurie antepreşcolară trebuie să depună la ARACIP o cerere de declanşare a procedurii de evaluare externă, însoţită de o fişă-tip şi un raport de evaluare internă.
    (2) Fişa-tip conţine informaţii privind infrastructura, curriculumul, resursele umane şi materiale, avizele şi autorizaţiile necesare procesului de evaluare externă. Fişa-tip este asumată de reprezentantul legal al furnizorului de educaţie timpurie antepreşcolară şi este avizată de inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Formatul fişei-tip se stabileşte prin instrucţiuni periodice emise de ARACIP.
    (3) Cererea de evaluare externă şi fişa-tip se transmit în format letric la ARACIP.
    (4) Raportul de evaluare internă cuprinde componente stabilite în funcţie de tipul de proces de evaluare externă.
    (5) În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele:
    - fişa-tip, conform formatului stabilit de ARACIP;
    – acte privind persoana juridică iniţiatoare, după caz: acte care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice;
    – documente manageriale de prognoză;
    – oferta educaţională;
    – modelul de contract educaţional;
    – proiectul de regulament de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ furnizoare de educaţie timpurie antepreşcolară.

    (6) În vederea obţinerii acreditării, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele:
    - fişa-tip, conform formatului stabilit de ARACIP;
    – actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar;
    – documente manageriale de diagnoză, pentru fiecare an şcolar din perioada de funcţionare provizorie (raportul anual de evaluare internă, raportul anual de activitate);
    – documente manageriale de prognoză (noul plan de dezvoltare instituţională, planul managerial pe fiecare an şcolar din perioada de funcţionare provizorie, programul de dezvoltare a sistemului de control managerial, pentru unităţile de învăţământ de stat);
    – documente manageriale de evidenţă, pentru fiecare an şcolar din perioada de funcţionare provizorie (stat de funcţii, organigramă, schema orară/programul zilnic, planul de şcolarizare);
    – regulamentul propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ furnizoare de educaţie timpurie antepreşcolară;
    – lista procedurilor proprii privind funcţionarea comisiilor;
    – regulamentul propriu de funcţionare a comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii;
    – strategia proprie de funcţionare a comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii;
    – contractul educaţional utilizat;
    – certificatul de atestare fiscală pentru iniţiator, unitate de învăţământ, după caz.


    ART. 10
    (1) Raportul de evaluare internă este evaluat de ARACIP, rezultatul fiind comunicat furnizorului respectiv în termen de maximum 15 zile de la data înregistrării raportului.
    (2) Vizita de evaluare în vederea autorizării de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării se desfăşoară în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării la ARACIP a cererii de declanşare a procedurii de evaluare externă.

    ART. 11
    (1) În vederea desfăşurării vizitei de evaluare pentru autorizarea de funcţionare provizorie, ARACIP desemnează un colaborator extern al ARACIP, expert în evaluare şi acreditare, înscris în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare.
    (2) Pentru vizita de evaluare în vederea acreditării, ARACIP desemnează o comisie de evaluare formată din 2-3 colaboratori externi ai ARACIP, experţi în evaluare şi acreditare, înscrişi în registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare.
    (3) Comisiile de experţi verifică îndeplinirea standardelor de evaluare, precum şi conformitatea cu situaţia reală a informaţiilor din raportul de evaluare internă depus la ARACIP.

    ART. 12
    (1) Durata vizitei de evaluare în vederea autorizării de funcţionare provizorie este de o zi.
    (2) Durata vizitei de evaluare în vederea acreditării este de două zile.
    (3) În cazuri excepţionale, durata vizitei de evaluare poate fi modificată prin decizie a preşedintelui Consiliului ARACIP.

    ART. 13
    (1) Comisiile de evaluare desemnate pentru desfăşurarea vizitei de evaluare întocmesc un raport de evaluare externă, pe care îl înaintează la ARACIP în maximum 5 zile de la data finalizării evaluării.
    (2) ARACIP primeşte, înregistrează şi verifică rapoartele de evaluare externă întocmite.
    (3) În cazul în care, în urma verificării rapoartelor de evaluare externă întocmite de către comisiile de evaluare, se constată neconcordanţe între datele din rapoartele de evaluare externă şi documentaţia cuprinsă în raportul de evaluare internă, ARACIP dispune completarea documentaţiei sau refacerea raportului de evaluare externă. Pentru realizarea noului raport de evaluare externă este desemnat şi expertul din cadrul ARACIP care a realizat expertiza raportului de evaluare internă depus de furnizorul de educaţie timpurie antepreşcolară.
    (4) În urma verificării prevăzute la alin. (3), ARACIP validează raportul de evaluare externă şi îl înaintează Consiliului ARACIP, care îl analizează şi îl aprobă în maximum 30 de zile de la data primirii acestuia. Rapoartele de evaluare externă se fac publice pe site-ul ARACIP.
    (5) După aprobarea rapoartelor, Consiliul ARACIP propune acordarea/neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie, respectiv a acreditării.
    (6) Acordarea/Neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie/acreditării se realizează prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Consiliului ARACIP.

    ART. 14
    (1) În cazul în care furnizorul de educaţie timpurie antepreşcolară nu a primit acreditarea, acesta are dreptul de a depune un nou raport de evaluare internă, în termen de maximum un an, după remedierea tuturor deficienţelor care au stat la baza neacordării acreditării, cu respectarea procedurii prevăzute de prezenta metodologie.
    (2) În cazul menţionat la alin. (1), raportul de evaluare internă va cuprinde doar informaţiile referitoare la remedierea tuturor deficienţelor care au stat la baza neacordării acreditării.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Evaluarea externă periodică a instituţiilor care oferă servicii de educaţie timpurie antepreşcolară
    ART. 15
    (1) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se realizează din 5 în 5 ani, după obţinerea acreditării, şi se finalizează cu atestarea nivelului de calitate realizat la indicatorii de calitate prevăzuţi în Hotărârea Guvernului nr. 994/2020, cu modificările ulterioare, şi cu eliberarea de către ARACIP a unui atestat.
    (2) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se realizează la cererea furnizorului de educaţie timpurie antepreşcolară acreditat sau la cererea administraţiilor publice locale.
    (3) Documentele necesare în vederea realizării vizitei de evaluare externă se fac publice de către ARACIP.
    (4) Declanşarea evaluării externe periodice a calităţii educaţiei se face după încheierea unui contract între ARACIP şi furnizorul de educaţie şi achitarea tarifului de evaluare periodică stabilit prin hotărâre a Guvernului.

    ART. 16
    (1) Evaluarea externă periodică a calităţii educaţiei se finalizează cu acordarea următoarelor calificative, pentru fiecare indicator evaluat din standardele aprobate prin hotărâre a Guvernului:
    a) „nesatisfăcător“, în situaţia neîndeplinirii cel puţin a unei cerinţe din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
    b) „satisfăcător“, în situaţia îndeplinirii tuturor cerinţelor din standardele de acreditare şi evaluare periodică;
    c) „bine“, în situaţia îndeplinirii tuturor cerinţelor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi cel puţin a unei cerinţe din standardele de referinţă;
    d) „foarte bine“, în situaţia îndeplinirii tuturor cerinţelor din standardele de acreditare şi evaluare periodică şi a tuturor cerinţelor din standardele de referinţă;
    e) „excelent“, în situaţia îndeplinirii tuturor cerinţelor din standardele de acreditare şi evaluare periodică, a tuturor cerinţelor din standardele de referinţă, precum şi a unor cerinţe proprii, definite de unitatea de învăţământ.

    (2) Atestarea nivelului de calitate pentru un furnizor de educaţie timpurie antepreşcolară are o valabilitate de 5 ani.

    ART. 17
    (1) În cazul în care, în urma desfăşurării evaluării externe periodice a calităţii educaţiei, furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară acreditaţi obţin calificativul „nesatisfăcător“, nu se eliberează atestatul.
    (2) În cazul menţionat la alin. (1) furnizorul de educaţie timpurie antepreşcolară va urmări cu prioritate implementarea unor măsuri remediale.
    (3) Inspectoratele şcolare realizează monitorizarea furnizorilor prevăzuţi la alin. (1) în vederea remedierii calificativului „nesatisfăcător“, urmărind progresul înregistrat. În cazul în care se constată remedierea aspectelor negative, inspectoratul şcolar informează ARACIP în vederea eliberării atestatului.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 18
    La activităţile de evaluare a furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară în vederea autorizării şi acreditării şi la evaluarea externă periodică pot participa, cu statut de observator, reprezentanţi ai inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, reprezentanţi ai părinţilor, ai altor instituţii reprezentative din comunitatea locală, ai autorităţilor administraţiei publice judeţene şi locale interesate.

    ART. 19
    (1) Furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară care au funcţionat legal în anul şcolar 2021-2022, conform legislaţiei în vigoare, se consideră acreditaţi şi se supun doar procedurilor de evaluare externă periodică, în urma cărora vor fi înscrişi în Registrul naţional al furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară acreditaţi.
    (2) În vederea înscrierii furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară prevăzuţi la alin. (1) în Registrul naţional al furnizorilor de educaţie timpurie antepreşcolară acreditaţi, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi autorităţile administrative publice locale vor înainta ARACIP, la solicitarea acesteia, datele şi informaţiile necesare în termen de maximum 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii.
    (3) Furnizorii de educaţie timpurie antepreşcolară prevăzuţi la alin. (1) vor înainta ARACIP avizul conform prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 566/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, în termen de maximum 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016