Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 3 august 2011  de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 3 august 2011 de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 569 din 10 august 2011

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) La procesul de clasificare participã toate universitãţile acreditate sau autorizate sã funcţioneze provizoriu, de stat, particulare şi confesionale.
    (2) La procesul de ierarhizare participã toate programele de studii universitare de licenţã şi master, acreditate sau autorizate sã funcţioneze provizoriu, din universitãţile acreditate sau autorizate provizoriu, de stat, particulare şi confesionale.
    ART. 2
    (1) Evaluarea realizatã în baza prezentei metodologii se realizeazã de cãtre organismul stabilit, dupã caz, potrivit prevederilor art. 193 alin. (5) şi (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, denumit în continuare organism de evaluare.
    (2) Selecţia organismului internaţional prevãzut la art. 193 alin. (5) din Legea nr. 1/2011, respectiv a organismului internaţional sau a agenţiei de asigurare a calitãţii din strãinãtate prevãzut/prevãzute la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011 se face de cãtre Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS.
    (3) Consorţiul prevãzut la art. 193 alin. (5) din Legea nr. 1/2011 îşi desfãşoarã activitatea în condiţiile legii.
    ART. 3
    (1) Evaluarea în scopul clasificãrii universitãţilor şi ierarhizãrii programelor de studii se realizeazã pe baza unora dintre urmãtoarele criterii:
    a) predarea şi învãţarea;
    b) cercetarea ştiinţificã;
    c) creaţia artisticã, în cazul universitãţilor de arte;
    d) relaţia universitãţii cu mediul extern;
    e) capacitatea instituţionalã.
    (2) Evaluarea în scopul clasificãrii universitãţilor utilizeazã cel puţin criteriul prevãzut la alin. (1) lit. b).
    (3) Evaluarea în scopul ierarhizãrii programelor de studii utilizeazã cel puţin criteriile prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b).
    (4) Fiecãrui criteriu îi este asociat un set de standarde de referinţã, iar fiecãrui standard îi este asociat un set de indicatori.
    (5) Standardele şi indicatorii utilizaţi în scopul clasificãrii universitãţilor pot fi distincţi faţã de cei utilizaţi în scopul ierarhizãrii programelor de studii.

    CAP. II
    Evaluarea în scopul clasificãrii universitãţilor

    ART. 4
    Evaluarea în scopul clasificãrii universitãţilor are urmãtoarele componente:
    a) evaluarea pe baza unor date şi informaţii structurate pe criteriile prevãzute la art. 3, pe standarde şi pe indicatori, denumitã în continuare evaluarea primarã;
    b) evaluarea prin vizite realizate în universitãţi de cãtre echipe de experţi evaluatori, denumitã în continuare evaluarea instituţionalã.
    ART. 5
    (1) Evaluarea primarã se realizeazã anual, pentru toate universitãţile supuse evaluãrii, înaintea începerii anului universitar, iar rezultatul acestei evaluãri este valabil pe durata anului universitar urmãtor evaluãrii.
    (2) Evaluarea instituţionalã se realizeazã, pentru fiecare universitate, odatã la maximum 4 ani, iar rezultatul acestei evaluãri este valabil pânã la urmãtoarea evaluare instituţionalã.
    ART. 6
    (1) Categoria în care se clasificã o universitate, dintre cele prevãzute la art. 193 alin. (4) din Legea nr. 1/2011, este cea care corespunde celei mai scãzute intensitãţi a activitãţii de cercetare ştiinţificã şi/sau de creaţie artisticã rezultate fie din evaluarea primarã, fie din cea instituţionalã, în cazul în care aceastã din urmã evaluare a avut loc.
    (2) Rezultatele clasificãrii universitãţilor, astfel cum acestea au fost stabilite de organismul de evaluare prevãzut la art. 2 alin. (1), se constatã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, înainte de începutul fiecãrui an universitar.
    ART. 7
    (1) Evaluarea primarã se realizeazã prin desfãşurarea urmãtoarelor activitãţi:
    a) constituirea de cãtre MECTS a unei baze de date cuprinzând datele şi informaţiile relevante, structurate pe criterii, standarde şi indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universitãţile supuse evaluãrii;
    b) verificarea datelor şi informaţiilor furnizate de universitãţi, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)-(3) din Legea nr. 1/2011; aceastã verificare are caracter continuu, iar MECTS poate decide depunctarea universitãţilor care au raportat date false;
    c) prelucrarea datelor şi informaţiilor colectate, în conformitate cu aplicarea unor formule de calcul şi statistice propuse de organismul de evaluare şi aprobate prin ordin de cãtre ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    (2) Rezultatele evaluãrii primare se publicã anual, pentru toate universitãţile supuse evaluãrii.
    ART. 8
    (1) Evaluarea instituţionalã se realizeazã prin desfãşurarea urmãtoarelor activitãţi:
    a) asumarea de cãtre universitate a unei misiuni instituţionale specifice de educaţie universitarã, cercetare ştiinţificã şi/sau creaţie artisticã, care încadreazã universitatea în una dintre categoriile prevãzute la art. 193 alin. (4) din Legea nr. 1/2011;
    b) realizarea de cãtre universitate a unui raport sintetic de autoevaluare care analizeazã dimensiunile prevãzute la alin. (4) şi alin. (5) lit. b)-m);
    c) vizitarea universitãţii de cãtre echipe de experţi evaluatori, selectaţi de cãtre organismul de evaluare prevãzut la art. 2 alin. (1), în vederea validãrii sau invalidãrii externe a îndeplinirii misiunii instituţionale asumate de universitãţi şi a corespondenţei acesteia cu rezultatele evaluãrii primare şi cu situaţia realã a universitãţii.
    (2) Rezultatele evaluãrii instituţionale se publicã, pentru fiecare universitate evaluatã instituţional, la finalizarea fiecãrei evaluãri instituţionale a unei universitãţi.
    (3) Echipele de experţi evaluatori sunt constituite din persoane care îndeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    (4) Echipele de experţi evaluatori viziteazã universitãţile evaluate şi identificã punctele tari şi punctele slabe cu privire la diferitele dimensiuni ale activitãţii universitãţilor.
    (5) Evaluarea instituţionalã are vedere cel puţin urmãtoarele aspecte:
    a) criteriile, standardele şi indicatorii pe baza cãrora se realizeazã evaluarea primarã;
    b) mãsura în care universitatea îşi îndeplineşte misiunea şi obiectivele organizaţionale asumate;
    c) calitatea şi rezultatele activitãţii de predare/învãţare şi de cercetare;
    d) calitatea resursei umane;
    e) politicile referitoare la recrutarea, evaluarea şi formarea personalului didactic şi de cercetare:
    (i) standardele universitãţii pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare, stabilite potrivit art. 1 din Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învãţãmântul superior, aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 457/2011;
    (ii) mãsura în care sunt implicaţi experţi externi în comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor, potrivit art. 23 din Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învãţãmântul superior, aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 457/2011;
    (iii) metodologia de evaluare periodicã a personalului, mãsura în care sunt implicaţi experţi externi în evaluarea periodicã a personalului şi standardele minime ale rezultatelor activitãţilor didactice şi de cercetare prevãzute în contractele de muncã ale personalului didactic şi de cercetare, potrivit art. 303 din Legea nr. 1/2011;
    (iv) procesele decizionale în urma cãrora se scot la concurs posturile didactice şi de cercetare, conform art. 213, 295 şi 301 din Legea nr. 1/2011;
    (v) formarea profesionalã continuã a personalului, în special referitoare la competenţele didactice;
    f) strategia universitãţii privitoare la asigurarea şi creşterea calitãţii activitãţilor de predare şi cercetare:
    (i) existenţa acestei strategii;
    (ii) mãsura în care aceastã strategie este implementatã şi eficienţa implementãrii acesteia;
    (iii) organizarea sistemului de asigurare a calitãţii;
    (iv) responsabilitãţile structurilor universitãţii şi personalului pentru asigurarea calitãţii;
    (v) modalitãţile de monitorizare şi revizuire a sistemului de asigurare a calitãţii;
    g) sistemele de aprobare, monitorizare şi evaluare periodicã a programelor de studii şi a conţinutului acestora:
    (i) existenţa unor proceduri interne de aprobare a programelor de studii de cãtre un organism care nu include personalul care predã în cadrul acestor programe;
    (ii) evaluarea şi monitorizarea periodicã a programelor de studii de cãtre specialişti externi, reprezentanţi ai angajatorilor, absolvenţilor, studenţilor şi de cãtre alte entitãţi relevante, organizatã de cãtre universitate;
    (iii) participarea studenţilor în activitãţile de asigurare a calitãţii programelor de studii;
    h) procedurile de evaluare şi notare a studenţilor;
    i) alte modalitãţi prin care universitatea îşi duce la îndeplinire finalitãţile asumate, respectiv:
    (i) procesele decizionale şi administrative;
    (ii) alocarea resurselor;
    (iii) structura internã;
    j) resursele informaţionale disponibile pentru procesul de predare/învãţare: biblioteci, acces online la reviste ştiinţifice, programe de tutorat;
    k) infrastructura de cercetare/de creaţie artisticã în cazul universitãţilor de arte;
    l) sistemele informaţionale utilizate în administrarea universitãţii, inclusiv în culegerea datelor şi informaţiilor utilizate în evaluarea primarã;
    m) strategia de dezvoltare organizaţionalã.
    (6) Procedura de realizare a evaluãrii instituţionale se propune de cãtre organismul de evaluare şi se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului, care se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    CAP. III
    Evaluarea în scopul ierarhizãrii programelor de studii universitare

    ART. 9
    Programele de studii universitare sunt stabilite potrivit art. 137 din Legea nr. 1/2011.
    ART. 10
    (1) Ierarhizarea programelor de studii universitare de licenţã şi master se realizeazã prin poziţionarea universitãţii care le organizeazã în domeniul de ierarhizare în care se încadreazã respectivele programe de studii universitare.
    (2) Programele de studii sunt plasate, în funcţie de poziţia universitãţii care le organizeazã în domeniul de ierarhizare în care se încadreazã acestea, în 5 categorii: A, B, C, D şi E, astfel încât A reprezintã categoria celor mai performante programe, iar E categoria celor mai puţin performante.
    ART. 11
    (1) Lista domeniilor de ierarhizare se propune de Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Superior, Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice şi de Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare şi se aprobã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    (2) Un program de studii universitare se încadreazã într-un singur domeniu de ierarhizare.
    (3) Încadrarea unui program de studii într-un anumit domeniu de ierarhizare se face de cãtre universitatea care organizeazã respectivul program. În cazul unei încadrãri necorespunzãtoare, organismul de evaluare poate modifica aceastã încadrare.
    ART. 12
    Evaluarea în scopul ierarhizãrii programelor de studii universitare se realizeazã prin desfãşurarea urmãtoarelor activitãţi:
    a) constituirea de cãtre MECTS a unei baze de date cuprinzând datele şi informaţiile relevante, structurate pe criterii, standarde şi indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universitãţile supuse evaluãrii;
    b) verificarea datelor şi informaţiilor furnizate de universitãţi, inclusiv a modului în care acestea au încadrat programele de studii în domenii de ierarhizare, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)-(3) din Legea nr. 1/2011;
    c) prelucrarea datelor şi informaţiilor colectate, în conformitate cu aplicarea unor formule de calcul şi/sau statistice propuse de organismul de evaluare şi aprobate prin ordin de cãtre ministrul educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    ART. 13
    (1) Evaluarea în scopul ierarhizãrii programelor de studii universitare se realizeazã anual.
    (2) Rezultatele evaluãrii în scopul ierarhizãrii programelor de studii universitare se publicã înaintea începerii anului universitar şi sunt valabile pe durata anului universitar urmãtor evaluãrii.
    ART. 14
    Sunt considerate programe de excelenţã, în sensul art. 193 alin. (8) din Legea nr. 1/2011, programele de studii universitare de licenţã şi master plasate în categoria A.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale

    ART. 15
    Prima evaluare în scopul ierarhizãrii programelor de studii şi clasificãrii universitãţilor, care este realizatã de cãtre organismul internaţional sau agenţia din strãinãtate prevãzut/prevãzutã la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, este constituitã din:
    a) evaluãrile primare din cadrul evaluãrii în scopul clasificãrii universitãţilor şi evaluãrile în scopul ierarhizãrii programelor de studii ale cãror rezultate sunt valabile pentru anii universitari 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 şi 2014-2015;
    b) prima evaluare instituţionalã din cadrul evaluãrii în scopul clasificãrii universitãţilor a fiecãrei universitãţi supuse evaluãrii, realizatã în primii 4 ani ulterior intrãrii în vigoare a prezentei metodologii.
    ART. 16
    Urmãtoarele informaţii sunt considerate informaţii de interes public şi se publicã pe un site web administrat de MECTS:
    a) datele şi informaţiile utilizate pentru realizarea evaluãrilor, structurate pe criterii, standarde şi indicatori;
    b) indicatorii şi indicii rezultaţi prin prelucrarea datelor şi informaţiilor prevãzute la lit. a);
    c) formulele de calcul şi/sau statistice utilizate în prelucrarea datelor şi informaţiilor prevãzute la lit. a);
    d) rapoartele sintetice de autoevaluare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b);
    e) componenţa nominalã a echipelor de experţi evaluatori prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. c);
    f) rezultatele evaluãrilor.
    ART. 17
    Organismul de evaluare, angajaţii acestuia şi experţii evaluatori au obligaţia de a sesiza MECTS în cazul în care constatã existenţa unor date false în cadrul rapoartelor furnizate de universitãţi.

                        ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016