Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 29 martie 2012  privind aplicarea planurilor-cadru de invatamant pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale - clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 29 martie 2012 privind aplicarea planurilor-cadru de invatamant pentru invatamantul primar, ciclul achizitiilor fundamentale - clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 327 din 15 mai 2012

    I. Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie reglementeazã aplicarea planurilor-cadru de învãţãmânt pentru învãţãmântul primar, ciclul achiziţiilor fundamentale - clasa pregãtitoare, clasa I şi clasa a II-a.
    ART. 2
    În sensul prezentei metodologii, se definesc urmãtorii termeni:
    a) plan-cadru de învãţãmânt - document oficial de tip reglator, instrument de bazã în promovarea politicilor educaţionale la nivel naţional, care jaloneazã resursele de timp ale procesului de predare-învãţare-evaluare; planurile-cadru de învãţãmânt stabilesc, difere nţiat în funcţie de nivelul de şcolarizare, disciplinele studiate de cãtre elevi în şcoalã, numãrul minim şi maxim de ore alocate acestora, precum şi numãrul total de ore studiate pe sãptãmânã;
    b) cicluri curriculare - periodizãri ale şcolaritãţii, grupând mai mulţi ani de studiu, în funcţie de nivelurile de dezvoltare cognitivã, afectivã şi fizicã ale elevilor. Prin definirea unui profil de formare adecvat unei etape de vârstã, ciclurile curriculare jaloneazã proiectarea programelor şcolare, oferind reperele optime pentru structurarea achiziţiilor în învãţare la nivelul fiecãrei discipline;
    c) arie curricularã - grupaj de discipline şcolare care transpun didactic domenii înrudite din cunoaşterea umanã. La nivelul proiectãrii programelor şcolare, gruparea pe arii curriculare favorizeazã coerenţa orizontalã între discipline şi economia de timp şcolar prin transferurile conceptuale şi metodologice care se realizeazã între discipline înrudite;
    d) trunchi comun - oferta educaţionalã de parcurs în mod obligatoriu de cãtre toţi elevii care urmeazã acelaşi tip de program de formare;
    e) opţionale - oferta educaţionalã propusã de şcoalã; asigurã cadrul pentru dezvoltarea unor oferte curriculare proprii fiecãrei unitãţi de învãţãmânt, pentru susţinerea unor niveluri de performanţã diferenţiate şi a unor nevoi şi interese specifice de învãţare ale elevilor. Disciplinele opţionale sunt prevãzute cu alocãri orare pe fiecare arie curricularã, dar şi ca opţionale integrate, care vizeazã competenţe de integrare şi transfer aparţinând unor arii curriculare diferite;
    f) plajã orarã - marja cuprinsã între numãrul minim şi numãrul maxim de ore pe sãptãmânã alocat fiecãrei discipline/respectiv fiecãrei arii curriculare prin planul-cadru de învãţãmânt. Plaja orarã a ariei curriculare regleazã posibilitãţile de opţiune pentru numãrul de ore alocate disciplinelor din cadrul ariei;
    g) schemã orarã - modalitatea concretã prin care clasele şi şcolile îşi alcãtuiesc programul, pe baza urmãtoarelor opţiuni: opţiunea pentru un numãr de ore pe sãptãmânã cuprins între numãrul minim şi numãrul maxim alocat prin planul-cadru de învãţãmânt; opţiunea pentru completarea trunchiului comun, pânã la numãrul de ore ales (minim sau maxim), cu extinderi ale disciplinelor cuprinse în planul-cadru de învãţãmânt şi cu opţionale (cel puţin un opţional). Schemele orare ale claselor formeazã împreunã schema orarã a şcolii.

    II. Elaborarea planului-cadru de învãţãmânt pentru ciclul achiziţiilor fundamentale
    ART. 3
    Construcţia planului-cadru de învãţãmânt are în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizeazã clasa a II-a, profil determinat de domeniile de competenţe-cheie specificate în art. 68 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În mod concret, pânã la finalul clasei a II-a se urmãreşte atingerea unui nivel de performanţã elementar în formarea competenţelor-cheie:
    1. Competenţe de comunicare:
    - receptarea şi producerea de mesaje verbale şi nonverbale scurte şi simple în contexte cunoscute;
    - folosirea unor componente elementare ale convenţiilor terminologice specifice diferitelor discipline şcolare;
    - interacţiunea verbalã în limba maternã, în contexte de comunicare familiare.
    2. Competenţe de bazã specifice matematicii, ştiinţelor şi tehnologiilor:
    - observarea unor elemente/fenomene/regularitãţi din mediul apropiat;
    - manifestarea curiozitãţii pentru elemente/fenomene/regularitãţi din mediul apropiat;
    - relatarea unor fapte/relaţii/fenomene observate în mediul apropiat;
    - folosirea unor proceduri simple în rezolvarea unor probleme;
    - formularea unor explicaţii simple la întrebãri de tipul: de ce?, când?, cum?;
    - formularea unor pãreri simple asupra unor obiecte/fapte/fenomene din mediul înconjurãtor;
    - manifestarea grijii pentru un mediu înconjurãtor curat şi prietenos.
    3. Competenţe de utilizare a tehnologiei informaţiei ca instrument de învãţare şi cunoaştere:
    - utilizarea tehnologiei informaţiei şi a comunicãrii în scopuri ludice/practice;
    - manifestarea interesului pentru un program echilibrat de utilizare a computerului şi a altor resurse digitale.
    4. Competenţe sociale şi civice:
    - respectarea unor norme elementare de conduitã în contexte uzuale;
    - manifestarea interesului pentru relaţionare în cadrul clasei;
    - participarea la activitãţi de grup;
    - disponibilitatea pentru rezolvarea unor conflicte;
    - transpunerea şi interpretarea unor roluri în activitãţi ludice şi în viaţa de zi cu zi;
    - manifestarea activã în cadrul unui rol social în contextul familiei, grupului de joacã şi grupului de învãţare.
    5. Competenţe antreprenoriale:
    - manifestarea curiozitãţii pentru urmãrirea şi atingerea unor scopuri;
    - derularea unor activitãţi orientate spre un scop;
    - participarea la activitãţi focalizate şi structurate, de tipul proiectelor propuse de cadrul didactic;
    - manifestarea interesului pentru un regim sãnãtos de viaţã şi de muncã.
    6. Competenţe de relaţionare şi exprimare culturalã:
    - manifestarea curiozitãţii pentru diferite forme de expresivitate artisticã;
    - exprimarea sensibilitãţii artistice prin intermediul unor mijloace simple;
    - formularea unor pãreri referitoare la aspectele estetice din mediul apropiat;
    - manifestarea autocontrolului şi a exprimãrii personale prin jocuri sportive.
    7. Competenţe metacognitive (a învãţa sã înveţi):
    - acceptarea îndrumãrii şi a cooperãrii în procesul de învãţare;
    - cãutarea de informaţii pentru rezolvarea unor sarcini de lucru simple, punctuale;
    - manifestarea disciplinei şi a perseverenţei în realizarea cu sprijin a unor sarcini simple în contexte familiare;
    - manifestarea încrederii în propriile forţe.
    ART. 4
    (1) Planul-cadru de învãţãmânt stabileşte disciplinele studiate de cãtre elevi în ciclul curricular al achiziţiilor fundamentale, numãrul minim/maxim de ore pe sãptãmânã, numãrul total de ore pe sãptãmânã în trunchiul comun, precum şi numãrul de ore pe sãptãmânã alocat fiecãrei discipline studiate în trunchiul comun.
    (2) Ponderea disciplinelor obligatorii şi opţionale prevãzute în planul-cadru de învãţãmânt, precum şi numãrul maxim de ore alocat sãptãmânal disciplinelor din plan respectã prevederile art. 66 din Legea nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 5
    Planul-cadru de învãţãmânt pentru ciclul achiziţiilor fundamentale opereazã cu urmãtoarele arii curriculare: Limbã şi comunicare, Om şi societate, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii, Sãnãtate şi motricitate, Consiliere şi orientare.
    ART. 6
    (1) Planul-cadru de învãţãmânt cuprinde o zonã comunã pentru toţi elevii - trunchiul comun - reprezentatã de numãrul minim de ore prevãzut în planul-cadru pentru fiecare disciplinã. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolarã, cu excepţia elementelor notate cu asterisc (*) în programa şcolarã respectivã.
    (2) Pentru acoperirea numãrului minim sau, dupã caz, maxim de ore pe sãptãmânã prevãzut prin planul-cadru de învãţãmânt, în oferta şcolii vor fi incluse ore reprezentând curriculum la decizia şcolii, care pot fi distribuite astfel: pentru opţional, pentru extindere sau pentru aprofundare.
    (3) În cazul în care la un obiect de studiu se opteazã pentru extindere, atunci programa şcolarã se parcurge în integralitatea ei, acoperind inclusiv elementele marcate prin asterisc (*).
    (4) Orele pentru aprofundare se alocã, prin oferta şcolii, în mod specific pentru abordarea diferenţiatã. Astfel, la nivelul clasei pregãtitoare, acei elevi/acele grupuri de elevi care în urma evaluãrilor curente dovedesc un ritm mai lent de învãţare vor parcurge în cadrul acestor ore un program de remediere, iar elevii cu ritm mai rapid de învãţare vor parcurge în cadrul acestor ore un program personalizat de antrenament şi dezvoltare, dupã caz, în funcţie de nivelul şi calitatea achiziţiilor individuale. Începând cu clasa I, se analizeazã rezultatele elevilor în anii şcolari anteriori, identificând, pe de o parte, elevii cu risc de a nu dobândi achiziţiile minimale prevãzute de programa şcolarã şi care, ca urmare, necesitã remediere şi, pe de altã parte, elevii care au achiziţii consolidate. În cazul opţiunii pentru aprofundare, se vor afecta una sau mai multe ore din plaja orarã a disciplinei pentru parcurgerea programei de trunchi comun.
    (5) Schemele orare ale claselor vor cuprinde în mod obligatoriu cel puţin o orã de opţional, stabilitã în urma procesului de consultare a elevilor şi a pãrinţilor.
    ART. 7
    Se recomandã alocarea, în schemele orare la nivelul claselor, a cel puţin unei ore de opţional din aria curricularã Limbã şi comunicare pentru studierea unei limbi moderne.
    ART. 8
    Pentru fiecare disciplinã prevãzutã în planul-cadru de învãţãmânt la clasa pregãtitoare, activitãţile de predare-învãţare-evaluare acoperã 30-35 minute din ora de curs, restul timpului fiind destinat unor activitãţi liber alese, recreative.
    ART. 9
    (1) În clasa pregãtitoare, precum şi în clasele I şi a II-a din învãţãmântul primar, în afara orelor de educaţie fizicã şi sport prevãzute în planul-cadru de învãţãmânt se pot constitui formaţii sportive şi ansambluri sportive.
    (2) Formaţiile sportive se constituie şi se pregãtesc pentru o singurã disciplinã sportivã, în cazul sporturilor pe echipe, şi pentru una sau mai multe discipline sportive, în cazul sporturilor individuale.
    (3) Numãrul formaţiilor sportive se aprobã de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, la propunerea catedrelor de specialitate, în funcţie de resursele materiale şi umane disponibile. În unitãţile de învãţãmânt în care nu existã catedre de specialitate, propunerea se face de cãtre profesorul de educaţie fizicã.
    (4) Pentru pregãtirea formaţiilor sportive se alocã un numãr de douã ore pe sãptãmânã, pentru fiecare formaţie sportivã, în afara orarului zilnic. Aceste ore intrã în norma didacticã a cadrului didactic de specialitate şi se consemneazã în condicã.
    (5) O formaţie sportivã este alcãtuitã din minimum 10 şi maximum 25 de elevi, proveniţi din una sau mai multe clase de acelaşi nivel de învãţãmânt.
    (6) Programele şcolare pentru acest gen de activitate sunt cele elaborate pentru nivelul "începãtori" - disciplina Pregãtire sportivã practicã, învãţãmânt sportiv integrat.
    ART. 10
    (1) Ansamblurile sportive se desfãşoarã pe grupe, cu câte o (una) orã pe sãptãmânã, în afara orarului zilnic. Orele de ansamblu sportiv sunt incluse în norma didacticã a cadrului didactic de specialitate şi se consemneazã în condicã.
    (2) Fiecare grupã este alcãtuitã din minimum 10 şi maximum 25 de elevi, proveniţi de la una sau mai multe clase.
    (3) Numãrul grupelor de ansamblu sportiv se aprobã de cãtre consiliul de administraţie al unitãţii de învãţãmânt, la propunerea catedrelor de specialitate. În unitãţile de învãţãmânt în care nu existã catedre de specialitate, propunerea se face de cãtre profesorul de educaţie fizicã.
    (4) Elevii care au statutul de scutit medical la lecţiile de educaţie fizicã pot participa, în funcţie de recomandãrile scrise ale medicului specialist, la orele de ansamblu sportiv.
    (5) Programul activitãţilor motrice din cadrul orei de ansamblu sportiv este stabilit de cãtre profesorul de educaţie fizicã împreunã cu elevii participanţi.
    (6) Numãrul ansamblurilor sportive şi al formaţiilor sportive ale unei unitãţi de învãţãmânt, precum şi criteriile de constituire a acestora se aprobã de cãtre consiliul de administraţie în luna mai, pentru anul şcolar urmãtor, dupã analiza opţiunilor elevilor/pãrinţilor elevilor, prezentate în scris.
    (7) Monitorizarea activitãţilor sportive din cadrul orelor de ansamblu sportiv şi orelor de pregãtire a formaţiilor sportive se realizeazã, la nivelul unitãţii de învãţãmânt, de cãtre conducerea acesteia, iar la nivel judeţean, de cãtre inspectorul şcolar de specialitate.
    (8) Semestrial, comisia/catedra metodicã realizeazã un raport privind organizarea şi desfãşurarea activitãţilor sportive din cadrul orelor de ansamblu sportiv şi orelor de pregãtire a formaţiilor sportive, raport care se prezintã şi se supune spre analizã şi aprobare consiliului de administraţie.

    III. Procedura de aplicare a planului-cadru de învãţãmânt pentru ciclul achiziţiilor fundamentale
    ART. 11
    Aplicarea planului-cadru de învãţãmânt în unitãţile de învãţãmânt se realizeazã prin intermediul schemelor orare.
    ART. 12
    (1) Pentru anul şcolar 2012-2013, schemele orare pentru clasa pregãtitoare sunt definitivate de consiliul de administraţie al şcolii, la începutul lunii septembrie 2012, pe baza evaluãrii resurselor umane şi a materialelor proprii, precum şi pe baza consultãrii cadrelor didactice şi a pãrinţilor elevilor.
    (2) Începând cu anul şcolar 2013-2014, schemele orare ale claselor din ciclul achiziţiilor fundamentale vor fi realizate pânã la sfârşitul anului şcolar în curs şi se vor face actualizãri, dacã este cazul, în primele 5 zile ale lunii septembrie din noul an şcolar.
    (3) Planul-cadru de învãţãmânt permite o abordare flexibilã a elaborãrii schemelor orare, oferind şi posibilitatea organizãrii tematice a orarului unei clase. În acest caz, poziţionarea disciplinelor în orar poate varia de la o sãptãmânã la alta, cu condiţia ca numãrul orelor pe sãptãmânã sã fie acelaşi. Organizarea tematicã a orarului se realizeazã pânã la sfârşitul anului şcolar în curs, cu posibilitate de revizuire în primele zile ale lunii septembrie din anul şcolar respectiv - pentru semestrul I şi, dacã este necesar, la sfârşitul semestrului I - pentru semestrul al II-lea.
    (4) Consiliile profesorale pot face propuneri de scheme orare consiliului de administraţie, pe baza evaluãrii condiţiilor locale şi, în cazul claselor I şi a II-a, a potenţialului şi intereselor elevilor.
    (5) Consultarea pãrinţilor de cãtre consiliul de administraţie poate fi fãcutã prin mai multe cãi: completarea de cãtre pãrinţi a unor chestionare, votul exprimat de pãrinţi în adunarea clasei sau a şcolii, învestirea de cãtre pãrinţi a reprezentanţilor lor în consiliul de administraţie cu puterea de a decide în numele lor etc. Fiecare consiliu de administraţie îşi va alege propria cale de consultare a pãrinţilor elevilor.
    ART. 13
    Realizarea schemei orare porneşte de la tabelul care expliciteazã trunchiul comun. La acesta se adaugã ore în funcţie de opţiunile privind: numãrul minim sau maxim de ore pe sãptãmânã, extindere, aprofundare, opţionale.
    ART. 14
    Exemple de scheme orare pentru clasele din ciclul achiziţiilor fundamentale se regãsesc în anexa care face parte integrantã din prezenta metodologie.


    ANEXÃ
    ----------
la metodologie
--------------

                  Exemple de scheme orare la nivelul claselor

                             1. Clasa pregãtitoare

               1.1. Variante de scheme orare - clasa pregãtitoare



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ pregãtitoare │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 4-8 │ 4 │ 7 │ 4 │ 4 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 4-6 │ 4 │ 5 │ 4 │ 4 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 2 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe ale│ 4-5 │ 4 │ 4 │ 4 │ 4 │
 │naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 4 │ 4 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 3-5 │ 3 │ 4 │ 5 │ 4 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 2-3 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ - │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ - │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 18/ │ 16 │ 20 │ 18 │ 19 │
 │ │ max. 20 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘




    1.2. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa pregãtitoare pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 1.1

    Clasa pregãtitoare - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (20).
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare şi Arte şi tehnologii, astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru o disciplinã consideratã, în mod obişnuit, ca fundamentalã (Comunicare în limba românã);
    - 2 ore: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: extindere, pentru Arte vizuale şi lucru manual.

    Clasa pregãtitoare - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (18).
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru aria curricularã Arte şi tehnologii, astfel:
    - 1 orã: opţional, pentru TIC (Jocul cu calculatorul);
    - 1 orã: extindere, pentru Muzicã şi mişcare.

    Clasa pregãtitoare - Varianta C
    ● Varianta propune 19 ore/sãptãmânã.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate atât pentru ariile curriculare Arte şi tehnologii şi Consiliere şi orientare, cât şi pentru un opţional integrat, astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Muzicã şi mişcare;
    - 1 orã: extindere, pentru Dezvoltare personalã;
    - 1 orã: opţional integrat - Buzunarul cu idei. Arii curriculare implicate: Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii, Om şi societate, Consiliere şi orientare.


                     1.3. Variante de scheme orare - clasa
           pregãtitoare Învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ pregãtitoare │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 7-10 │ 7 │ 8 │ 9 │ 7 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 3-4 │ 3 │ 3 │ 3 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba maternã │ 4-6 │ 4 │ 5 │ 4 │ 4 │
 │(minoritãţi) │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ 2 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 4 │ 5 │
 │ale naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 4 │ 5 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 3-5 │ 3 │ 3 │ 4 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ - │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 1 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 21/ │ 19 │ 21 │ 23 │ 22 │
 │ │ max. 23 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘



    1.4. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa pregãtitoare - învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 1.3

    Clasa pregãtitoare - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (21).
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare şi Sãnãtate şi motricitate, astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Comunicare în limba maternã (minoritãţi);
    - 1 orã: opţional, în cadrul ariei curriculare Sãnãtate şi motricitate.

    Clasa pregãtitoare - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (23).
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Arte şi tehnologii şi Consiliere şi orientare, astfel:
    - 2 ore: opţional, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: opţional, pentru TIC (Jocul cu calculatorul);
    - 1 orã: extindere, pentru Dezvoltare personalã.

    Clasa pregãtitoare - Varianta C
    ● Varianta propune 22 ore/sãptãmânã.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Matematicã şi ştiinţe ale naturii şi Consiliere şi orientare, precum şi pentru un opţional integrat, astfel:
    - 1 orã: aprofundare, pentru Matematicã şi explorarea mediului;
    - 1 orã: extindere, pentru Dezvoltare personalã;
    - 1 orã: opţional integrat - Jocuri şi jucãrii. Sunt implicate ariile curriculare: Arte şi tehnologii, Sãnãtate şi motricitate, Consiliere şi orientare.


                                   2. Clasa I

                    2.1. Variante de scheme orare - clasa I



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ I │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 5-8 │ 5 │ 7 │ 5 │ 6 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 5-6 │ 5 │ 5 │ 5 │ 6 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 2 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 2 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 5 │
 │ale naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 2-4 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ 1 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ - │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 18/ │ 16 │ 20 │ 18 │ 19 │
 │ │ max. 20 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘



    2.2. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa I pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 2.1

    Clasa I - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (20).
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Om şi societate şi Arte şi tehnologii, astfel:
    - 2 ore: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: extindere, pentru Educaţie pentru societate;
    - 1 orã: opţional pentru TIC (Jocul cu calculatorul).

    Clasa I - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (18).
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru aria curricularã Matematicã şi ştiinţe ale naturii şi pentru un opţional integrat, astfel:
    - 1 orã: aprofundare, pentru Matematicã şi explorarea mediului;
    - 1 orã: opţional integrat - Clubul curioşilor. Sunt implicate ariile curriculare: Limbã şi comunicare, Om şi societate, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii.

    Clasa I - Varianta C
    ● Varianta propune 19 ore/sãptãmânã.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, precum şi pentru un opţional integrat astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Comunicare în limba românã;
    - 1 orã: opţional, în cadrul ariei curriculare Matematicã şi ştiinţe ale naturii - Explorare în naturã;
    - 1 orã: opţional integrat - Teatru de pãpuşi. Sunt implicate ariile curriculare: Limbã şi comunicare, Om şi societate, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii.


                    2.3. Variante de scheme orare - clasa I
                 Învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ I │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 8-10 │ 8 │ 10 │ 9 │ 9 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 3-4 │ 3 │ 3 │ 3 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba maternã │ 5-6 │ 5 │ 5 │ 5 │ 6 │
 │(minoritãţi) │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 2 │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │ale naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 3 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ - │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 3 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ - │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 21/ │ 19 │ 21 │ 23 │ 22 │
 │ │ max. 23 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘



    2.4. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa I - învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 2.3

    Clasa I - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (21).
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru aria curricularã Limbã şi comunicare, astfel:
    - 2 ore: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã.

    Clasa I - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (23).
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii, Sãnãtate şi motricitate, astfel:
    - 1 orã: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: extindere, pentru Matematicã şi explorarea mediului;
    - 1 orã: opţional, pentru TIC (Jocul cu calculatorul);
    - 1 orã: opţional în cadrul ariei Sãnãtate şi motricitate - Dansuri populare.

    Clasa I - Varianta C
    ● Varianta propune 22 ore/sãptãmânã.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Sãnãtate şi motricitate, precum şi pentru un opţional integrat astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Comunicare în limba maternã;
    - 1 orã: opţional, în cadrul ariei curriculare Sãnãtate şi motricitate - Dans sportiv;
    - 1 orã: opţional integrat - Poveştile: între cuvânt şi culoare. Arii curriculare implicate: Limbã şi comunicare, Arte şi tehnologii, Om şi societate, Consiliere şi orientare.


                                3. Clasa a II-a

                  3.1. Variante de scheme orare - clasa a II-a



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ a II-a │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 5-8 │ 5 │ 7 │ 5 │ 6 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 5-6 │ 5 │ 5 │ 5 │ 6 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 2 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 2 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 5 │
 │ale naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 2-4 │ 2 │ 3 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ 1 │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 2 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ - │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 18/ │ 16 │ 20 │ 18 │ 19 │
 │ │ max. 20 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘



    3.2. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa a II-a pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 3.1

    Clasa a II-a - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (20). În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã opţiunile din clasa I, continuând studiul opţionalelor şi extinderii din anul şcolar precedent.
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Om şi societate şi Arte şi tehnologii, astfel:
    - 2 ore: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: extindere, pentru Educaţie pentru societate;
    - 1 orã: opţional, pentru TIC (Jocul cu calculatorul).

    Clasa a II-a - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (18). În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã doar o opţiune din clasa I.
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Matematicã şi ştiinţe ale naturii şi pentru un opţional integrat, astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Matematicã şi explorarea mediului;
    - 1 orã: opţional integrat - Figurine din lut. Sunt implicate ariile curriculare: Om şi societate şi Arte şi tehnologii.

    Clasa a II-a - Varianta C
    ● Varianta propune 19 ore/sãptãmânã. În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã una dintre opţiunile din clasa I.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, precum şi Sãnãtate şi motricitate, astfel:
    - 1 orã: extindere, pentru Comunicare în limba românã;
    - 1 orã: opţional, în cadrul ariei curriculare Matematicã şi ştiinţe ale naturii - Jocuri matematice;
    - 1 orã: opţional, în cadrul ariei curriculare Sãnãtate şi motricitate - Dansuri.


                  3.3. Variante de scheme orare - clasa a II-a
                 Învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale



 ┌──────────────────────────────┬──────────┬──────────────────────────────────┐
 │ Clasa │Nr. de ore│ Ore alocate pentru clasa │
 │ │ conform │ a II-a │
 │ │ planului-├───────┬────────┬────────┬────────┤
 │ │ cadru │Trunchi│Varianta│Varianta│Varianta│
 │ │ │ comun │ A │ B │ C │
 │Aria curricularã/ │ │ │ │ │ │
 │Disciplina │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │I. Limbã şi comunicare │ 8-10 │ 8 │ 10 │ 9 │ 10 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba românã │ 3-4 │ 3 │ 3 │ 3 │ 3 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Comunicare în limba maternã │ 5-6 │ 5 │ 5 │ 5 │ 6 │
 │(minoritãţi) │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ 2 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │II. Om şi societate │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie pentru societate │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Religie │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │III. Matematicã şi ştiinţe │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │ale naturii │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Matematicã şi explorarea │ 4-5 │ 4 │ 4 │ 5 │ 4 │
 │mediului │ │ │ │ │ │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │IV. Arte şi tehnologii │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 3 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Arte vizuale şi lucru manual │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Muzicã şi mişcare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │TIC (Jocul cu calculatorul) │ 0-1 │ - │ - │ 1 │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │V. Sãnãtate şi motricitate │ 2-4 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Educaţie fizicã şi sport │ 2-3 │ 2 │ 2 │ 2 │ 2 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-2 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │VI. Consiliere şi orientare │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Dezvoltare personalã │ 1-2 │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale │ 0-1 │ - │ - │ - │ - │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Opţionale integrate │ 0-4 │ - │ - │ 1 │ 1 │
 ├──────────────────────────────┼──────────┼───────┼────────┼────────┼────────┤
 │Total ore │ min. 21/ │ 19 │ 21 │ 23 │ 22 │
 │ │ max. 23 │ │ │ │ │
 └──────────────────────────────┴──────────┴───────┴────────┴────────┴────────┘



    3.4. Exemple privind alocarea opţionalelor la clasa a II-a - Învãţãmânt în limbile minoritãţilor naţionale pentru variantele de scheme orare de la secţiunea 3.3

    Clasa a II-a - Varianta A
    ● Varianta propune numãrul minim de ore admis sãptãmânal (21). În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã opţiunile din clasa I.
    ● Cele 2 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru aria curricularã Limbã şi comunicare, astfel:
    - 2 ore: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã.

    Clasa a II-a - Varianta B
    ● Varianta propune numãrul maxim de ore admis sãptãmânal (23). În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã 3 dintre opţiunile din clasa I.
    ● Cele 4 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru ariile curriculare Limbã şi comunicare, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Arte şi tehnologii, astfel:
    - 1 orã: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: extindere, pentru Matematicã şi explorarea mediului;
    - 1 orã: opţional, pentru TIC (Jocul cu calculatorul);
    - 1 orã: opţional integrat - Popas în lumea cãrţilor. Sunt implicate ariile curriculare: Limbã şi comunicare, Arte şi tehnologii, Matematicã şi ştiinţe ale naturii, Consiliere şi orientare.

    Clasa a II-a - Varianta C
    ● Varianta propune 22 ore/sãptãmânã. În aceastã variantã elevii îşi pãstreazã doar o opţiune din clasa I.
    ● Cele 3 ore peste trunchiul comun sunt alocate pentru aria curricularã Limbã şi comunicare, precum şi pentru un opţional integrat, astfel:
    - 1 orã: aprofundare, pentru Comunicare în limba maternã;
    - 1 orã: opţional recomandat de planul-cadru, pentru o limbã modernã;
    - 1 orã: opţional integrat - Atelierul jucãriilor. Sunt implicate toate ariile curriculare.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016