Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 29 decembrie 1999  privind introducerea in circuitul economic de catre unitatile autoritatii vamale a bunurilor si marfurilor intrate in proprietatea privata a statului, care indeplinesc conditiile de valorificare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 29 decembrie 1999 privind introducerea in circuitul economic de catre unitatile autoritatii vamale a bunurilor si marfurilor intrate in proprietatea privata a statului, care indeplinesc conditiile de valorificare

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 4 ianuarie 2000

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În condiţiile stabilite de prezenta metodologie se valorifica urmãtoarele categorii de bunuri:
a) bunurile confiscate de unitãţile vamale, devenite proprietate privatã a statului, în virtutea legii şi a hotãrârilor judecãtoreşti;
b) bunurile pentru care au expirat termenele legale de reţinere în vederea restituirii de cãtre unitãţile vamale;
c) bunurile care au fost abandonate în unitãţile autoritãţii vamale;
d) bunurile pentru care au expirat termenele de pãstrare, conform legii, şi care se afla în locuri unde se exercita controlul vamal sau supravegherea vamalã.
ART. 2
Sunt exceptate de la procedura de valorificare în condiţiile prezentei metodologii urmãtoarele categorii de bunuri şi mãrfuri:
a) bunurile a cãror valorificare este reglementatã de prevederile Codului de procedura penalã;
b) bunurile care se valorifica şi/sau se distrug de cãtre Ministerul Finanţelor prin organele sale teritoriale - direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
c) bunurile intrate în proprietatea privatã a statului, a cãror valorificare este reglementatã prin alte acte normative decât <>Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 (bunuri aflate la unitãţile de transport, posta, telecomunicaţii);
d) bunurile prevãzute la <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 .

CAP. 2
Declararea bunurilor trecute în proprietatea privatã a statului
ART. 3
(1) În sistemul autoritãţii vamale bunurile pot intra în proprietatea privatã a statului în urma operaţiunilor vamale realizate de urmãtoarele unitãţi:
a) birourile vamale operative;
b) brigazile de supraveghere şi control vamal din cadrul direcţiilor regionale vamale.
(2) Lucrãtorii de la nivelul acestor unitãţi, care sunt însãrcinaţi cu gestionarea acestor bunuri, au obligaţia ca în termen de 10 zile de la data primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra acestora sau de la data rãmânerii definitive a actului de confiscare, dupã caz, sa le declare compartimentelor specializate de valorificare din structura direcţiilor regionale vamale.
(3) Birourile vamale operative şi brigazile de supraveghere şi control vamal au obligaţia sa inventarieze bunurile respective, luând în acelaşi timp mãsurile de pãstrare şi conservare corespunzãtoare, pana la predarea lor efectivã spre valorificare direcţiilor regionale vamale.
ART. 4
(1) Declararea bunurilor se consemneazã într-un proces-verbal de predare-preluare, care cuprinde toate datele de identificare a acestora, astfel:
a) poziţia de înregistrare în evidenta gestiunii bunurilor devenite proprietate privatã a statului;
b) denumirea bunului şi descrierea sa; marca, seria, anul de fabricaţie, dupã caz, starea fizica (nou sau utilizat);
c) unitatea de mãsura;
d) cantitatea;
e) provenienta (din import sau indigen);
(2) Procesul-verbal se întocmeşte în doua exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la gestionarul bunurilor din unitatea vamalã, iar al doilea se preda la compartimentul specializat de valorificari din cadrul direcţiei regionale vamale.
(3) În cazul în care bunurile devenite proprietate privatã a statului sunt scoase din gestiunea birourilor vamale sau a brigazilor de supraveghere şi control vamal pentru a fi depozitate în alte spaţii (ale direcţiilor regionale vamale, ale comisionarilor, ale altor persoane juridice), procesul-verbal de predare-preluare se încheie în trei exemplare, dintre care unul rãmâne la predator, unul la compartimentul de valorificare din cadrul direcţiei regionale vamale, iar al treilea se depune la viitorul pastrator.
ART. 5
(1) Bunurile prevãzute la <>art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 se declara imediat dupã reţinere compartimentelor specializate de valorificare din cadrul direcţiilor regionale vamale şi se vand de cãtre organele de valorificare, de îndatã şi numai dupã obţinerea avizului de calitate, persoanelor juridice autorizate în comercializarea acestor bunuri, la preţurile cu ridicatã practicate în zona, fãrã efectuarea procedurilor de evaluare.
(2) Sunt bunuri de natura celor prevãzute la art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1999:
a) bãuturile alcoolice ambalate în orice mod;
b) tigarile, tigaretele, tutunul şi produsele din tutun;
c) cafeaua naturala, cafeaua prajita, înlocuitorii de cafea, preparatele din cafea, cafeaua solubila;
d) bunurile cu valoare individualã de pana la 250.000 lei;
e) bunurile de acelaşi fel în valoare totalã de pana la 100 euro, calculatã în lei la cursul zilei în care au fost reţinute, care nu intra sub incidenta legilor speciale şi care îndeplinesc condiţiile de calitate şi admisibilitate impuse pe teritoriul vamal al României.
(3) Sumele rezultate din comercializarea bunurilor menţionate la alin. (1) şi (2) se consemneazã la unitãţile vamale predatoare pana la data intrãrii bunurilor în proprietatea privatã a statului. La aceasta data sumele se vireazã la destinatiile legale în procentele stabilite de lege.

CAP. 3
Evaluarea şi valorificarea bunurilor devenite proprietate privatã a statului în unitãţile autoritãţii vamale

A. Atestarea calitãţii bunurilor
ART. 6
(1) Bunurile de consum alimentar care au inscripţionat pe ambalaj termenul de valabilitate sunt valorificate fãrã a fi necesar buletinul de analiza, dacã acestea se afla în cadrul termenului de valabilitate.
(2) În situaţia în care pentru bunurile menţionate la alin. (1) exista indoiala privind calitatea acestora, comisia de evaluare solicita certificatul constatator - buletinul de analiza - şi stabileşte dacã sunt apte pentru a fi comercializate.
(3) Pentru bunurile al cãror ambalaj nu conţine termenul de valabilitate sau elemente privind calitatea produsului se va obţine certificatul constatator - buletinul de analiza - prin care se atesta ca acestea sunt apte pentru a fi comercializate. Certificatul constatator - buletinul de analiza - se emite de cãtre instituţiile care deţin laboratoare de specialitate şi care sunt autorizate în acest sens, în termen de maximum 30 de zile de la data solicitãrii acestuia, cu excepţia bunurilor prevãzute la alin. (2), caz în care certificatul constatator se emite într-un termen cat mai scurt, astfel încât în momentul vânzãrii sau al predãrii acestea sa îndeplineascã condiţiile de comercializare.

B. Evaluarea bunurilor
ART. 7
(1) Evaluarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului se realizeazã de o comisie de evaluare în maximum 15 zile de la data declarãrii, respectiv a predãrii-preluãrii acestora. Comisia de evaluare are urmãtoarea componenta:
a) directorul adjunct al direcţiei regionale vamale - şeful comisiei;
b) un reprezentant al serviciului (compartimentului) pentru evidenta şi valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului din cadrul direcţiei impozite şi taxe a direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti - adjunct al şefului comisiei;
c) şeful serviciului control investigari, valorificare acţiuni sau o persoana desemnatã de acesta din cadrul inspectoratului de concurenta judeţean sau al municipiului Bucureşti;
d) şeful compartimentului specializat de valorificari din direcţia regionala vamalã sau un reprezentant al acestuia - membru;
e) un reprezentant al Oficiului pentru Protecţia Consumatorului - membru;
f) un reprezentant al biroului vamal sau al brigazii de supraveghere şi control vamal, care gestioneazã bunurile devenite proprietate privatã a statului prin ordin de serviciu;
g) un reprezentant al compartimentului financiar-contabil din direcţia regionala vamalã - secretarul comisiei.
(2) Rezultatele evaluãrii sunt consemnate într-un proces verbal de evaluare întocmit de comisia de evaluare în trei exemplare, semnat de membrii acesteia şi avizat de directorul direcţiei regionale vamale.
(3) Activitatea comisiei de evaluare este coordonata de directorul direcţiei regionale vamale, care numeşte prin decizie membrii acesteia şi care soluţioneazã eventualele divergenţe care pot surveni între membrii comisiei. Secretarul comisiei de evaluare se va ocupa şi de problemele organizatorice aferente bunei desfasurari a activitãţii acesteia. Comisia de evaluare se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar pentru ca activitatea de evaluare sa se desfãşoare normal. Prezenta membrilor comisiei este obligatorie, iar în caz de absenta, inlocuitorul se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Pentru buna desfãşurare a activitãţii de evaluare, prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale pot fi numite subcomisii ale comisiei de evaluare, care sa asigure informaţii privind preţurile stadiului corespunzãtor de comercializare în vederea evaluãrii bunurilor. În situaţii justificate, în funcţie de natura bunurilor, comisia de evaluare poate apela la serviciile unor evaluatori specializaţi. La evaluarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului comisia de evaluare are în vedere nivelul preţurilor pentru stadiul corespunzãtor de comercializare la produse identice sau similare. Valoarea determinata de comisia de evaluare cuprinde şi comisionul, în cazul bunurilor care se vand în regim de consignaţie.
ART. 8
(1) Bunurile care au intrat în proprietatea privatã a statului, precum şi bunurile al cãror termen de garanţie expira înainte de data rãmânerii definitive sau irevocabile, dupã caz, a hotãrârilor instanţelor de judecata în litigiu sunt valorificate de direcţiile regionale vamale, conform legii, la preţurile stadiului corespunzãtor de comercializare.
(2) În cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate în termen de 60 de zile de la data punerii în vânzare, comisia de evaluare poate proceda la reducerea preţurilor, stabilite iniţial, cu maximum 50% . Membrii comisiei de evaluare a bunurilor nu pot face parte din comisia de licitaţie.
ART. 9
(1) În cazul bunurilor devenite proprietate privatã a statului, care intra sub incidenta <>Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, se procedeazã dupã cum urmeazã:
a) dacã bunurile devenite proprietate privatã a statului au fost produse cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 8/1996 , realizate în baza unor contracte cu titularii de drepturi de autor sau drepturi conexe ori cu organismele de gestiune colectivã pentru drepturile de autor şi drepturile conexe, acestea urmeazã regimul normal de valorificare;
b) dacã bunurile intrate în proprietatea privatã a statului au fost produse cu încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 8/1996 , acestea sunt predate organelor abilitate prin lege.
(2) În ceea ce priveşte constatarea încadrãrii bunurilor în prevederile <>Legii nr. 8/1996 , aceasta se face prin expertizarea la locul de deţinere a bunurilor de cãtre delegaţii specialişti ai organismelor de gestiune colectivã pentru drepturile conexe.

C. Valorificarea bunurilor
ART. 10
Bunurile care au intrat în proprietatea privatã a statului se valorifica prin bursele de mãrfuri, prin licitaţie publica, prin regim de consignaţie sau prin societãţi comerciale de tip consignaţie şi prin servicii proprii de gestiune - magazinele autoritãţii vamale.
ART. 11
Valorificarea prin bursele de mãrfuri se face conform procedurii stabilite de Direcţia Generalã a Vamilor prin protocoale încheiate cu aceste instituţii.
ART. 12
(1) În cazul valorificãrii prin licitaţie publica, valoarea de pornire a licitaţiei este valoarea stabilitã de comisia de evaluare. În vederea organizãrii licitaţiei se publica în presa anunţuri de vânzare care trebuie sa cuprindã informaţiile privind organizarea licitaţiei. Lista cuprinzând bunurile care fac obiectul licitaţiei va fi afişatã la sediul direcţiilor regionale vamale, iar informaţiile necesare vor fi puse la dispoziţie celor interesaţi de compartimentele specializate de valorificare din cadrul acestora.
(2) Licitaţia se desfãşoarã în prezenta unei comisii formate din 3 membri desemnaţi prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale.
Comisia de licitaţie verifica garanţia depusa de participanţii la licitaţie, care nu poate fi mai mica de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei, şi va întocmi lista cuprinzandu-i pe cei acceptaţi la licitaţie. Licitaţia se va desfasura în locul şi la ora indicate în anunţul de vânzare, dacã sunt cel puţin 2 ofertanţi. În situaţia în care nu se prezintã 2 ofertanţi, licitaţia nu va mai avea loc, încheindu-se un proces-verbal de constatare. În situaţia în care nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei, va avea loc o noua licitaţie.
(3) Reluarea licitaţiei se stabileşte de cãtre compartimentul specializat de valorificari din cadrul direcţiei regionale vamale în termen de maximum 30 de zile de la data primei licitaţii, cu respectarea procedurii stabilite iniţial. Dacã la a doua licitaţie se prezintã un singur ofertant care îndeplineşte condiţiile de participare, el este admis şi va avea loc negocierea valorii de achiziţie a bunurilor, care nu poate fi sub valoarea de pornire a licitaţiei.
(4) În situaţia în care în urma celor doua licitaţii nu se obţine valoarea de pornire a licitaţiei în termen de 60 de zile de la data primei licitaţii, comisia de evaluare va proceda la o reducere a acestei valori cu maximum 50% . În termen de 30 de zile de la data noii evaluãri se va organiza o noua licitaţie, cu respectarea procedurii iniţiale, care se va desfasura şi cu participarea unui singur ofertant. Pasul de licitaţie nu poate fi mai mic de 5% şi mai mare de maximum 20% din valoarea de pornire a licitaţiei.
ART. 13
(1) Valorificarea prin regim de consignaţie şi prin societãţi comerciale de tip consignaţie se face pe baza principiului licitaţiei comisionului, în cadrul limitei de maximum 20% din valoarea bunurilor.
(2) La stabilirea comisionului comisia de licitaţie are în vedere urmãtoarele criterii, dupã caz:
a) volumul de marfa care poate fi preluat pentru valori fiecare;
b) vadul comercial al comisionarului;
c) dotarea materialã;
d) cuantumul garanţiei bãneşti ce va fi depusa dupã adjudecarea licitaţiei pentru perioada aferentã vânzãrii, respectiv 90 de zile;
e) respectarea obligaţiilor privind plata contravalorii bunului sau plata în avans.
(3) Din valoarea determinata de comisia de evaluare comisionarul retine comisionul adjudecat, iar restul va fi virat la destinatiile prevãzute de lege.
(4) Societatea comercialã care preia spre vânzare bunuri în regim de consignaţie realizeazã desfacerea aces tora la preţul stabilit de comisia de evaluare, la care se adauga comisionul adjudecat la licitaţie şi T.V.A. aferentã acestuia. Plata contravalorii bunurilor vândute se va face pe mãsura desfacerii acestora din 3 în 3 zile lucrãtoare sau integral.
ART. 14
(1) Valorificarea prin servicii proprii de gestiune - magazine ale autoritãţii vamale - se face acolo unde volumul bunurilor ce urmeazã sa fie vândute asigura continuitate în funcţionarea acestora.
(2) Vânzarea bunurilor se poate face în sistem comercial en dAtail şi angro la valoarea stabilitã de comisia de evaluare.
(3) Vânzarea bunurilor în sistem angro se poate face cu plata integrala sau eşalonat pe o perioada de maximum 3 luni şi pentru bunuri în valoare totalã de peste 30 milioane lei.

CAP. 4
Inventarierea, pãstrarea, conservarea şi predarea bunurilor prevãzute la <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998
ART. 15
(1) Bunurile prevãzute la <>art. 4 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , care intra în proprietatea privatã a statului în unitãţile autoritãţii vamale, vor fi inventariate şi vor fi luate mãsuri de pãstrare şi conservare corespunzãtoare pana la predarea lor efectivã organelor specializate ale statului.
(2) Predarea-preluarea bunurilor prevãzute la alin. (1) se face de îndatã, în baza unui proces-verbal încheiat în doua exemplare, dintre care unul se pãstreazã de cãtre unitatea vamalã predatoare, iar celãlalt se transmite organului specializat al statului.
ART. 16
Medicamentele şi aparatura medicalã se pun la dispoziţie Ministerului Sãnãtãţii, care stabileşte transmiterea cu titlu gratuit sau valorificarea acestora.
ART. 17
Produsele şi substantele toxice se predau gratuit unitãţilor specializate ale ministerelor cu atribuţii şi raspunderi legale privind regimul acestor bunuri.
ART. 18
Materialele nucleare şi radioactive se predau imediat, cu titlu gratuit, unitãţilor specializate stabilite de Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 19
(1) Bunurile, documentele sau valorile care fac parte din patrimoniul cultural naţional ori care prezintã valoare documentara, ştiinţificã, artisticã sau muzeistica vor fi predate de îndatã, cu titlu gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate instituţiilor specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
(2) Cãrţile, publicaţiile şi alte bunuri culturale de aceasta natura, cu excepţia celor menţionate la alin. (1), vor fi predate de îndatã, cu titlu gratuit, Ministerului Culturii pentru a fi repartizate bibliotecilor publice.
ART. 20
(1) Documentele care fac sau nu fac parte din Fondul Arhivistic Naţional al României vor fi predate de îndatã, cu titlu gratuit, Arhivelor Naţionale sau direcţiilor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, dupã caz, pe baza unui proces-verbal.
(2) Aprecierea apartenentei documentelor menţionate la alin. (1) la Fondul Arhivistic Naţional al României se va realiza, în condiţiile <>Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996 , de cãtre reprezentanţii Arhivelor Naţionale, la solicitarea deţinãtorilor acestor documente.
(3) Predarea documentelor prevãzute la alin. (1) se va realiza în baza unui proces-verbal de predare-preluare, care va cuprinde:
a) numãrul curent din registrul de evidenta al deţinãtorului, în care au fost înscrise documentele;
b) provenienta documentelor - cu trimitere la actele întocmite cu aceasta ocazie;
c) descrierea amãnunţitã a documentelor, realizatã de reprezentantul Arhivelor Naţionale, care se poate constitui ca inventar anexat la procesul-verbal;
d) baza legalã de trecere a documentelor în proprietatea statului.
(4) Procesul-verbal se întocmeşte în doua exemplare, dintre care unul rãmâne la deţinãtorul documentelor, iar celãlalt la unitatea din structura Arhivelor Naţionale care îl primeşte, fiind semnat şi parafat pe toate filele.
ART. 21
Metalele preţioase, pietrele preţioase şi semipretioase, bijuteriile din aceste materiale şi mijloacele de plata în valuta liber convertibilã, reţinute în vederea confiscãrii, precum şi cele intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, se depun de cãtre deţinãtorii acestora în termen de 48 de ore la Banca Nationala a României.
ART. 22
(1) Procedura de recepţie, expertizare, pãstrare, valorificare şi restituire a metalelor preţioase, pietrelor preţioase şi semipretioase, bijuteriilor din aceste materiale şi a mijloacelor de plata în valuta se efectueazã potrivit normelor de lucru ale Bãncii Naţionale a României.
(2) Mijloacele de plata în lei se depun în termen de 48 de ore la trezoreriile statului, iar în situaţia în care acestea nu sunt înfiinţate, la unitãţile Bãncii Comerciale Romane - S.A. în contul bugetului de stat.
ART. 23
(1) Armele de foc, munitiile, materialele explozive şi bunurile cu specific militar, confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului, se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor de poliţie judeţene şi Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, iar unitãţilor Ministerului Apãrãrii Naţionale, numai armele militare şi munitiile aferente acestora, materiile explozive şi bunurile cu specific militar care fac obiectul inzestrarii exclusive a unitãţilor din structura acestui minister.
(2) Materiile explozive care nu fac obiectul atribuirii, cu titlu gratuit, Ministerului de Interne sau Ministerului Apãrãrii Naţionale, armele de vanatoare, de tir, cu gaze iritante sau de neutralizare, armele de recuzita, munitiile acestora şi armele de panoplie care nu se predau organelor acestor ministere se valorifica prin unitãţile autorizate sa le comercializeze, dupã evaluare, conform legii.
(3) Evaluarea bunurilor menţionate la alin. (2) se efectueazã de comisii numite prin ordin al şefului inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti din care face parte şi un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(4) Armele care prezintã valoare de patrimoniu naţional se predau gratuit, de cãtre unitãţile de poliţie care le-au preluat, instituţiilor muzeale specializate, potrivit avizului Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colectiilor.
ART. 24
Metodologia privind evidenta, evaluarea în vederea valorificãrii, asigurarea echiparii cu armament şi muniţii a persoanelor fizice şi instituţiilor publice, precum şi destinaţia armamentului, muniţiilor şi materialelor explozive, provenite din confiscari sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privatã a statului se va aproba prin ordin al ministrului de interne, emis în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.

CAP. 5
Atribuirea cu titlu gratuit a unor categorii de bunuri intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale
ART. 25
În vederea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale, conform <>art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , Direcţia Generalã a Vamilor procedeazã astfel:
a) comunica lunar Ministerului Finanţelor situaţia nominalã privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora care au devenit, potrivit legii, proprietate privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale, pana la data de 5 a lunii urmãtoare celei în care s-au înregistrat asemenea bunuri, conform anexei nr. 1.
Situaţiile lunare cuprind doar autovehiculele care sunt în stare de funcţionare şi corespund din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice sau care au un grad de uzura fizica mai mic de 70% şi pot fi aduse în stare de funcţionare în urma unor reparaţii.
Predarea autovehiculelor cãtre instituţiile cãrora le-au fost atribuite şi valorificarea celor neatribuite de cãtre organele de valorificare ale autoritãţii vamale se efectueazã pe baza comunicãrii exprese a Ministerului Finanţelor.
Pentru autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, neatribuite cu titlu gratuit, Ministerul Finanţelor comunica organelor de valorificare ale autoritãţii vamale dacã bunurile respective rãmân la dispoziţia Secretariatului General al Guvernului sau pot fi valorificate în condiţiile prezentelor norme.
Pentru autovehicule, ambarcatiuni şi motoare atasabile acestora, care nu îndeplinesc condiţiile de a fi atribuite Secretariatului General al Guvernului, asigura preluarea acestora în vederea valorificãrii de cãtre organele specializate ale autoritãţii vamale;
b) consulta, prin intermediul direcţiilor regionale vamale, organele administraţiei publice locale sau judeţene ori serviciile publice descentralizate ale ministerelor, la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale, în scopul preluãrii cu titlu gratuit a bunurilor de cãtre: crese, grãdiniţe, cãmine de copii, de bãtrâni, aziluri, spitale, şcoli, instituţii de cult, persoane cu handicap sau persoane fizice care au avut de suferit de pe urma calamitãţilor naturale.
În situaţia acceptãrii bunurilor, direcţiile regionale vamale, la propunerea comisiei de evaluare, pot atribui cu titlu gratuit aceste bunuri.
Se pot atribui cu titlu gratuit bunurile intrate în proprietatea privatã a statului categoriilor de beneficiari mentionati la <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998 , şi în situaţia în care comisia de evaluare constata ca valorificarea acestora nu poate fi facuta în cadrul termenului de valabilitate. Pentru aceste bunuri direcţiile regionale vamale înainteazã Ministerului Finanţelor propuneri concrete şi motivate, care cuprind: beneficiarul bunurilor; lista cuprinzând bunurile, atât cantitativ, cat şi valoric;
c) atribuie, cu titlu gratuit şi cu aprobarea Ministerului Finanţelor, bunuri intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale persoanelor juridice şi persoanelor fizice care pot face dovada ca au calitatea de destinatar al materialelor cu caracter documentar, informaţional, educativ, ştiinţific.
Persoanele juridice menţionate mai sus înainteazã Ministerului Finanţelor o solicitare însoţitã de un act doveditor din care sa rezulte caracterul bunului şi calitatea de destinatar iniţial al acestuia;
d) procedeazã la atribuirea de bunuri cu titlu gratuit persoanelor juridice care au calitatea de destinatar pentru bunurile care nu pot fi valorificate în condiţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 128/1998 , pe baza de hotãrâre a Guvernului.

CAP. 6
Competentele şi obligaţiile organelor de valorificare din cadrul autoritãţii vamale
ART. 26
(1) Organele de valorificare din cadrul autoritãţii vamale au urmãtoarele competente şi obligaţii:
a) propun Ministerului Finanţelor transmiterea cu titlu gratuit a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, conform <>art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , astfel cum a fost modificat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998 ;
b) verifica dacã sumele realizate din valorificarea bunurilor se vãrsa, în termen şi în cota cuvenitã, la bugetul de stat;
c) controleazã dacã instituţiile publice şi agenţii economici, care au preluat spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privatã a statului, le pãstreazã în bune condiţii şi urmãresc operativ reintroducerea în circuitul economic a valorilor încredinţate;
d) raporteazã lunar Ministerului Finanţelor situaţia privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, intrate în proprietatea privatã a statului, conform modelului prevãzut în anexa nr. 1;
e) raporteazã trimestrial Ministerului Finanţelor situaţia generalã privind bunurile intrate în proprietatea privatã a statului pana la data de 20 a lunii urmãtoare încheierii trimestrului, conform modelului prevãzut în anexa nr. 2;
f) conduc evidentele necesare privind miscarea bunurilor respective;
g) restituie bunurile sau sumele încasate greşit ori fãrã baza legalã la nivelul valorii recuperate în urma valorificãrii bunurilor sau al valorii stabilite de comisia de evaluare în cazul bunurilor care au fost transmise cu titlu gratuit, în baza procesului-verbal de predare-preluare;
h) restituie sumele obţinute din valorificarea bunurilor prevãzute la <>art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 la nivelul actualizat al preţurilor, în funcţie de preţul de evaluare iniţialã sau cu avizul scris al unui evaluator specializat;
i) organizeazã evidenta proceselor-verbale de predarepreluare prin înregistrarea în evidenta lucrãrilor curente şi prin indosarierea acestora pe deţinãtorii de la care s-au primit bunurile şi pe persoanele fizice şi juridice prin care se face valorificarea.
(2) În mod separat se înregistreazã, se evidenţiazã şi se indosariaza procesele-verbale întocmite de comisia de evaluare. La procesele-verbale de predare-preluare şi la procesele-verbale de evaluare se vor anexa şi se vor pãstra toate actele referitoare la documentul în cauza.

CAP. 7
Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care primesc spre valorificare bunuri intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale
ART. 27
Instituţiile publice şi persoanele juridice care primesc spre valorificare bunuri devenite proprietate privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale au urmãtoarele obligaţii:
a) sa trimitã reprezentantul pentru a prelua bunurile ori de câte ori sunt înştiinţate de organele de valorificare;
b) sa se deplaseze în locurile şi la datele indicate de organele de valorificare ale autoritãţii vamale, în vederea participãrii la licitaţii şi preluãrii de bunuri etc.;
c) sa semneze, atunci când preiau bunurile, pentru primirea acestora şi sa aplice ştampila oficialã a unitãţii;
d) sa înregistreze în evidentele proprii, în ziua primirii, bunurile preluate;
e) sa organizeze evidenta bunurilor primite pe fiecare proces-verbal de predare-preluare;
f) sa menţioneze în instrumentul de plata numãrul procesului-verbal de predare-preluare şi numãrul procesului-verbal de evaluare;
g) sa asigure conservarea şi pãstrarea bunurilor în cele mai bune condiţii, având grija sa nu fie înlocuite pana la vânzare cu altele de calitate inferioarã, sa nu se altereze sau sa se deterioreze din cauza condiţiilor de întreţinere necorespunzãtoare;
h) sa ia cele mai eficiente mãsuri pentru ca bunurile preluate sa fie vândute în timp optim, expunându-le permanent spre vânzare;
i) sa vireze în termen de 3 zile de la încasare la bugetul de stat sumele cuvenite acestuia din vânzarea bunurilor respective.

CAP. 8
Procedura de distrugere a bunurilor devenite proprietate privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale
ART. 28
Bunurile intrate în proprietatea privatã a statului, care nu îndeplinesc condiţiile de comercializare, precum şi cele care nu au putut fi valorificate, inclusiv componentele rezultate din dezmembrare, transmise cu titlu gratuit sau predate unitãţilor de colectare şi valorificare a deşeurilor, vor fi distruse sub supravegherea comisiei de distrugere. De asemenea, vor fi supuse distrugerii şi bunurile al cãror nivel al valorii nu justifica angajarea cheltuielilor pentru valorificare.
ART. 29
(1) Comisia de distrugere stabileşte, în funcţie de natura bunurilor respective, locul unde urmeazã sa fie distruse acestea, putându-se apela şi la serviciile unor unitãţi specializate în acest gen de activitate. Comisia de distrugere se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale şi are urmãtoarea componenta:


a) direcţia regionala vamalã 2 membri
b) direcţia generalã a finanţelor
publice şi controlului financiar
de stat judeteana, respectiv a
municipiului Bucureşti 2 membri
c) inspectoratul judeţean de
poliţie sau Direcţia Generalã
de Poliţie a Municipiului Bucureşti 1 membru
d) agenţia judeteana de protecţie a
mediului 1 membru
e) biroul vamal operativ sau brigada
de supraveghere şi control vamal
care gestioneazã bunurile în cauza 1 membru.


(2) Numirea membrilor comisiei mentionati la lit. b), c) şi
d) se realizeazã la propunerea conducatorului unitãţii cu care persoana desemnatã a încheiat raportul juridic de munca.
(3) Dupã distrugerea bunurilor comisia de distrugere încheie un proces-verbal de distrugere, în trei exemplare, semnate de toţi membrii comisiei, precum şi de unitatea specializatã care concura la distrugere, dupã caz.
(4) Data întrunirii comisiei se stabileşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Prezenta tuturor membrilor comisiei la operaţiunea de distrugere este obligatorie, iar în caz de absenta, inlocuitorul se numeşte prin decizie a directorului direcţiei regionale vamale. Procesul-verbal de distrugere va fi avizat de directorul direcţiei regionale vamale. În funcţie de importanta operaţiunii de distrugere, se pot efectua înregistrãri video fie cu posibilitãţi proprii, fie cu invitarea posturilor locale de televiziune.

CAP. 9
Veniturile incasate şi cheltuielile aferente procedurii de valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale
ART. 30
Veniturile încasate din valorificarea bunurilor devenite proprietate privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale, din care se deduc cheltuielile de deplasare şi de cazare care vor fi plãtite membrilor comisiei de distrugere, precum şi cheltuielile necesare pentru depozitarea bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului, în condiţiile prevederilor <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 , astfel cum a fost modificat prin <>Legea nr. 98/1999 , şi ale art. 10 alin. (2) din aceeaşi ordonanta, se fac venit la bugetul de stat cu cota cuvenitã acestuia şi se vireazã în contul de valorificare nr. 20220112.
ART. 31
Cheltuielile efectuate în vederea valorificãrii bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului se acoperã din bugetul Direcţiei Generale a Vamilor - Ministerul Finanţelor, respectiv de la capitolul 72.01 "Alte acţiuni", subcapitolul 01 "Administraţia centrala vamalã şi unitãţi teritoriale", alin. 30.07 "Alte cheltuieli autorizate prin dispoziţiile legale".
ART. 32
În categoria cheltuielilor prevãzute la art. 31 se cuprind cheltuielile privind: sortarea, conservarea, manipularea, transportarea, expertizarea, licitaţiile, publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, restituirea sumelor încasate greşit sau fãrã baza legalã, timbrarea, precum şi alte cheltuieli legate de activitatea de evaluare şi valorificare a bunurilor intrate în proprietatea privatã a statului. Se cuprind în categoria acestor cheltuieli şi cele efectuate de deţinãtor cu bunurile confiscate pana la intrarea în proprietatea privatã a statului, în situaţia în care deţinãtorul este şi organ de valorificare.
ART. 33
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta metodologie.



ANEXA 1


la metodologie
--------------
SITUAŢIA
privind autovehiculele, ambarcatiunile şi motoarele atasabile acestora, intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale

Autovehicule


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Locul Capaci- Anul Numãrul Carbu- Gradul Valoa- Alte
unde tatea de kilo- ran- de rea elemente
se cilin- fa- metri- tul uzura stabi- specifice O
Nr. afla Marca drica bri- lor folo- lita autovehi- b
crt. auto- a catie inre- sit de culului s
vehi- moto- gis- comi- [seria sa- e
culul rului trati sia siului (SS) r
şi la de seria moto- v
tipul (cmc) bord eva- rului (SM), a
auto- luare seria caro- t
vehi- seriei (SC), i
culului culoarea i
etc.]
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Motoare atasabile ambarcatiunilor
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea CP Seria Gradul Starea tehnica, Obser-
crt. motorului motorului de conform fisei Valoarea vatii
uzura tehnice
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6 7 8 ───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Ambarcatiuni
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Locul Numãrul Lungi- Lati- Inal- Crevace Gradul Valoarea Obser-
crt. şi de lea mea timea (bucãţi) de vatii
tipul bucãţi (m) (m) (m) uzura
ambar-
catiu-
nii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────





ANEXA 2


la metodologie
----------------

Judeţul ...............
Trimestrul ............

SITUAŢIA GENERALĂ
privind bunurile intrate în proprietatea privatã a statului prin unitãţile autoritãţii vamale




────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Valorificari,


Bunurile legal dul tra- din care: dul
confiscate la rile TOTAL ------------------------------------ la
----------------- ince- în prin prin în prin prin prin prin sfar
Denumirea Codul pu- cur- maga- lici- re- atri- res- re- dis- şi-
tul sul zi- ta- gim bu- ti- du- tru- tul
tri- tri- nele tie de iri tu- ceri ge- tri-
mes- mes- pro- pu- con- gra- iri de re mes-
tru- tru- prii bli- sig- tu- preţ tru-
lui lui ca na- ite lui
tie


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
0 1 2 3 4=5+ 5 6 7 8 9 10 11 12=2+
..11 3+4
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) produse
alimentare
(inclusiv
bãuturi al-
coolice şi
tigari) 1
b) aparatura
electronica
(casetofoane,
video, faxuri,
televizoare
etc.) 2
c) bunuri de
uz casnic
(frigidere,
congelatoare,
aspiratoare,
cuptoare cu
microunde,
maşini de
spãlat etc.) 3
d) confecţii
şi incalta-
minte 4
e) autovehi-
cule, ambarca-
tiuni şi mo-
toare ataşa-
bile acestora 5
f) alte bu-
nuri*) 6
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL: 7
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


*) Se vor nominaliza bunurile cu pondere semnificativã.
NOTA:
O data cu anexa se va prezenta şi o informare privind urmãtoarele aspecte: modul de funcţionare a comisiilor de evaluare a bunurilor; vãrsarea în termen la bugetul de stat a sumelor datorate; penalizãri de întârziere calculate pentru nevãrsarea în termen a sumelor la bugetul de stat; nivelul comisioanelor negociate cu societãţile tip consignaţie pentru valorificarea bunurilor; alte aspecte semnificative privind acţiunea de valorificare etc.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016