Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 28 septembrie 2007  privind organizarea procesului de invatamant in cadrul Programului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 28 septembrie 2007 privind organizarea procesului de invatamant in cadrul Programului "A doua sansa" pentru invatamantul primar

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 21 noiembrie 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar are ca scop sprijinirea copiilor/tinerilor/adulţilor pentru recuperarea învãţãmântului primar, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat acest nivel de studii şi care au depãşit cu cel puţin 4 ani vârsta de şcolarizare corespunzãtoare învãţãmântului primar.
(2) Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar este o continuare şi o completare a Programului de combatere a marginalizãrii şi excluderii sociale şi profesionale a tinerilor care au abandonat învãţãmântul obligatoriu şi nu au dobândit competenţele minime necesare ocupãrii unui loc de muncã, derulat conform ordinelor ministrului educaţiei, cercetãrii şi tineretului.
(3) În anul şcolar 2005-2006 programul s-a derulat experimental în judeţele în care s-a implementat Programul PHARE "Acces la educaţie pentru grupuri dezavantajate".
(4) Pe baza experienţei câştigate în perioada de pilotare, în urma evaluãrii şi monitorizãrii, programul a fost revizuit, astfel încât sã se poatã extinde la nivel naţional.
ART. 2
(1) Şcolile interesate pot înfiinţa clase în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, cu acordul inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(2) Pentru a se putea organiza o clasã în Programul "A doua şansã", numãrul minim este de 8 elevi şi numãrul maxim, de 15 elevi. În situaţii excepţionale, se pot organiza clase cu un numãr mai mic sau mai mare de elevi, cu aprobarea Ministerului Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului, acordatã la solicitarea inspectoratelor şcolare. Pe durata standard a programului este permisã funcţionarea claselor sub sau peste efectivul prevãzut la constituirea lor, în scopul asigurãrii programului de pregãtire individualizat al elevilor.
(3) Nivelul de studiu al elevilor cuprinşi în fiecare clasã poate fi diferit, forma de organizare fiind în regim simultan.
ART. 3
În funcţie de necesitãţile locale, Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar se poate desfãşura în limbile minoritãţilor naţionale, în condiţiile în care existã minimum 8 solicitãri în acest sens, consemnate în cererile de înscriere ale candidaţilor, şi dacã unitatea de învãţãmânt poate asigura resursele umane necesare şi traducerea, prin eforturi proprii, în limba minoritãţii naţionale a materialelor elaborate în cadrul programului.
ART. 4
(1) Forma de organizare a procesului de învãţãmânt în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar poate fi în regim de zi, seral, comasat şi intensiv, conform deciziei luate de cãtre consiliul de administraţie al fiecãrei şcoli, dupã consultarea elevilor înscrişi în program.
(2) În cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, învãţãmântul primar poate fi parcurs în 2 ani. Durata de şcolarizare se poate micşora sau mãri pentru fiecare elev în parte, în funcţie de competenţele dovedite în domeniul educaţiei de bazã, conform prevederilor prezentei metodologii.

CAP. II
Înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar

ART. 5
(1) În Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar se pot înscrie persoane care au depãşit cu cel puţin 4 ani vârsta de şcolarizare corespunzãtoare învãţãmântului primar şi care se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
(i) nu au parcurs nicio clasã din învãţãmântul primar;
(ii) au abandonat pe parcurs şi au depãşit vârsta maximã legalã pentru reînscrierea în învãţãmântul primar.
(2) Înscrierea se face la unitãţile de învãţãmânt care organizeazã Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, pe baza dosarelor de înscriere.
(3) Pentru persoanele care solicitã înscrierea în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar la nivelul I (corespunzãtor clasei I), înscrierea se face automat, prin completarea cererii şi depunerea actelor solicitate.
(4) Candidaţii care declarã cã au competenţe peste nivelul I de studiu pot solicita unitãţilor de învãţãmânt înscrierea într-un nivel superior. Acordul va fi dat de cãtre comisia de evaluare, în urma evaluãrii iniţiale prezentate la art. 12.
(5) Un candidat poate consemna în fişa de înscriere opţiunea pentru studierea programului în limba maternã.
ART. 6
(1) La nivelul unitãţilor şcolare organizatoare ale Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar se va constitui o comisie de înscriere în program, alcãtuitã din:
- director/director adjunct;
- secretar-şef;
- un învãţãtor;
- mediator şcolar, dacã existã;
- coordonatorul Programului "A doua şansã" de la nivelul unitãţii şcolare.
(2) Atribuţiile comisiei de înscriere în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar sunt:
- anunţã în comunitate începerea programului, condiţiile de organizare (numãrul de locuri disponibile, documentele necesare înscrierii, planificarea activitãţilor etc.);
- centralizeazã cererile de înscriere;
- verificã dosarele participanţilor;
- colaboreazã cu comisia de evaluare, definitã la art. 13, pentru planificarea şi organizarea procesului de evaluare a cunoştinţelor anterior dobândite;
- centralizeazã cererile şi alcãtuieşte grupele de cursanţi, dupã încheierea procesului de evaluare;
- analizeazã cazurile deosebite (cereri ale persoanelor cu cerinţe educaţionale speciale) şi propune soluţii pentru integrarea acestora în program;
- propune alternative de programe flexibile pentru derularea programului, în conformitate cu cerinţele educaţiei adulţilor şi cu nevoile personale ale participanţilor la program.
ART. 7
(1) Un candidat se poate înscrie în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar la începutul anului şcolar, conform art. 8 alin. (4).
(2) Înscrierea în program se face pe bazã de cerere, depusã la secretariatul fiecãrei şcoli organizatoare, însoţitã de urmãtoarele acte:
a) certificatul de naştere, în copie şi în original; în cazul inexistenţei documentelor de naştere, o adeverinţã eliberatã de autoritãţile locale;
b) certificatul de cãsãtorie, dacã este cazul, în copie şi în original;
c) actul de identitate, în copie şi în original;
d) foaie matricolã sau adeverinţe care sã ateste parcurgerea anumitor clase;
e) fişa medicalã; în cazul inexistenţei documentului, fişele vor fi alcãtuite ulterior înscrierii;
f) adeverinţã de serviciu, dacã este cazul.
(3) În cazul în care persoanele doritoare sã se înscrie în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar nu au documente de identitate, acestea sunt acceptate, urmând sã finalizeze procedurile pentru obţinerea documentelor pânã la sfârşitul nivelului IV. Şcoala se va adresa autoritãţilor locale/ poliţiei pentru a solicita sprijinul în vederea obţinerii documentelor de identitate.

CAP. III
Organizarea procesului de învãţãmânt în cadrul programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar

ART. 8
(1) Programul se poate organiza în regim de zi/seral (cu frecventarea cursurilor în mod zilnic, dimineaţa ori dupã-amiaza), în regim intensiv (la sfârşit de sãptãmânã) sau comasat ( în perioada vacanţelor şcolare).
(2) Pentru organizarea programului în regim de zi/seral, fiecãrui an de studiu îi corespunde un semestru şcolar cu un numãr de 16-17 sãptãmâni. În acest mod, un cursant care nu a frecventat niciun an din ciclul primar poate finaliza recuperarea învãţãmântului primar în 2 ani.
(3) Pentru organizarea programului în regim comasat sau intensiv, pentru calcularea numãrului de ore se va ţine seama de numãrul estimat de sãptãmâni menţionat la alin. (4) şi de numãrul de ore din planul-cadru.
(4) Structura anului şcolar în Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar este urmãtoarea:
Semestrul 1:
- începerea cursurilor: luna octombrie;
- durata cursurilor - 16 sãptãmâni.
Semestrul 2
- începerea cursurilor: luna februarie;
- durata cursurilor - 17 sãptãmâni.
ART. 9
Structura menţionatã la art. 8 poate fi adaptatã condiţiilor locale, decizia aparţinând consiliului de administraţie al fiecãrei şcoli, în urma consultãrii elevilor înscrişi în program, cu condiţia parcurgerii orelor prevãzute în planul-cadru pentru fiecare semestru.
ART. 10
Fiecare nivel de studiu include un numãr de module/discipline de studiu obligatorii şi opţionale (conform planului-cadru din anexa nr. 2), definite pe baza curriculumului naţional şi a finalitãţilor învãţãmântului primar, esenţializate, adaptate nevoilor elevilor, astfel încât sã faciliteze învãţarea transdisciplinarã.
ART. 11
(1) Frecventarea modulelor este obligatorie şi se consemneazã în documentele de evidenţã şcolarã, cu excepţia situaţiei în care elevul a promovat modulele educaţiei de bazã în sesiunea de evaluare iniţialã, programatã la înscrierea în program.
(2) Absenţele se înregistreazã în catalog. Motivarea absenţelor se poate face în baza unei scutiri medicale, obţinutã în condiţii legale, a unei învoiri scrise din partea cadrului didactic sau în baza unei adeverinţe de la locul de muncã, pentru cei care lucreazã.

CAP. IV
Evaluarea iniţialã

ART. 12
(1) La înscrierea în program, evaluarea iniţialã se aplicã doar acelor candidaţi care solicitã înscrierea la alt nivel decât nivelul I.
(2) Evaluarea iniţialã constã în susţinerea unui interviu şi a unor probe orale şi scrise.
(3) Pentru cuprinderea candidatului la nivelul II, respectiv III, evaluarea va viza doar competenţele fundamentale, corespunzãtoare disciplinelor Limba românã şi Matematicã.
(4) Pentru cuprinderea candidatului la nivelul IV sau pentru încheierea studiilor corespunzãtoare învãţãmântului primar, evaluarea iniţialã va viza toate disciplinele corespunzãtoare acestor niveluri, prevãzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar.
(5) Un elev cuprins în urma evaluãrii la nivelul III sau IV are responsabilitatea de a studia individual sau de a participa la orele de curs ale colegilor înscrişi la nivelurile anterioare, pentru a recupera modulele de limbã strãinã corespunzãtoare nivelurilor anterioare de studiu.
(6) În cadrul interviurilor, candidaţii se autoevalueazã, în funcţie de numãrul de clase primare urmate şi de competenţele personale, şi definesc nivelul la care doresc sã fie (re)înscrişi.
(7) Pentru recunoaşterea competenţelor corespunzãtoare unui nivel, se susţin probe orale şi scrise pentru disciplinele prevãzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, specifice nivelului solicitat.
(8) Probele de evaluare se construiesc în funcţie de autoevaluarea candidatului şi pe baza standardelor de evaluare pentru fiecare nivel, standarde specificate în programele şcolare aprobate. Probele de evaluare sunt concepute de comisiile de evaluare din fiecare şcoalã, definite conform art. 13.
(9) Rezultatele evaluãrii iniţiale se înregistreazã în procesul-verbal care rãmâne în unitatea în care elevul urmeazã sã frecventeze cursurile.
(10) În cazul în care nivelul de pregãtire a elevului pentru cele douã discipline este diferit (de exemplu, la limba românã, nivelul III, iar la matematicã, nivelul II), elevul se va înscrie pentru parcurgerea modulului de la nivelul inferior, cu posibilitatea de a urma cu o altã grupã de cursanţi modulul la care este evaluat ca avansat.
ART. 13
Organizarea evaluãrii iniţiale se face de cãtre o comisie de evaluare care este alcãtuitã din:
- învãţãtor metodist;
- directorul şcolii;
- coordonatorul Programului "A doua şansã" de la nivelul unitãţii şcolare;
- 2 învãţãtori;
- profesori pentru disciplinele prevãzute în Planul-cadru pentru Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar.

CAP. V
Evaluarea curentã

ART. 14
(1) Pentru nivelurile corespunzãtoare învãţãmântului primar evaluarea curentã se face folosindu-se calificative.
(2) Evaluarea la sfârşitul fiecãrui modul se va derula în sesiuni speciale, stabilite de consiliul de administraţie al fiecãrei şcoli. La acestea vor participa toţi cursanţii, indiferent de forma de învãţãmânt parcursã.
(3) Probele de evaluare pot fi probe orale, scrise sau practice, concepute pe baza standardelor de evaluare corespunzãtoare fiecãrui modul. Ele sunt stabilite de învãţãtorii, respectiv profesorii care predau în cadrul Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar şi sunt anunţate cursanţilor de la începerea cursurilor. Rezultatele finale vor fi consemnate în cataloage.
(4) Elevii care nu promoveazã testul de absolvire a unui modul se pot reînscrie în semestrul urmãtor pentru reluarea modulului. Sunt permise reînscrieri pentru fiecare modul.
(5) Un modul se considerã promovat dacã se obţine minimum calificativul "suficient".

CAP. VI
Certificare

ART. 15
(1) În urma promovãrii fiecãrui modul se elibereazã o adeverinţã de promovare a modulului.
(2) În urma promovãrii fiecãrui nivel, se elibereazã o adeverinţã de promovare a nivelului.
(3) În urma promovãrii tuturor nivelurilor corespunzãtoare învãţãmântului primar, se elibereazã un certificat de absolvire a învãţãmântului obligatoriu de nivel primar.
(4) În cazul în care elevii absolvã nivelul 4 (corespunzãtor clasei a IV-a), aceştia au aceleaşi drepturi cu absolvenţii învãţãmântului primar de masã.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 16
(1) Cadrele didactice încadrate la clasele din Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar vor fi: cadre didactice calificate; cel puţin cu grad definitiv; participante la programele de formare continuã organizate în cadrul Programului "A doua şansã" sau la alte programe de formare continuã.
(2) Plata cadrelor didactice pentru clasele Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar se poate face prin plata cu ora sau prin cumul. Crearea de posturi în cadrul Programului "A doua şansã" se poate face cu asumarea responsabilitãţii inspectoratelor şcolare, în urma unui studiu atent privind viabilitatea acelui post, cu acordul cadrului didactic interesat şi cu încadrarea în numãrul de posturi aprobat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului.
ART. 17
(1) În fiecare şcoalã în care funcţioneazã Programul "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar, consiliul de administraţie al şcolii alege/numeşte un coordonator al Programului "A doua şansã", care coordoneazã atât programul derulat pentru învãţãmântul primar, cât şi cel destinat învãţãmântului secundar inferior, dacã existã.
(2) Atribuţiile coordonatorului Programului "A doua şansã" pentru învãţãmântul primar de la nivelul fiecãrei unitãţi şcolare sunt:
- participã la activitãţi de formare care au ca subiect programele de tip "A doua şansã";
- informeazã comunitatea în legãturã cu beneficiile programului (împreunã cu mediatorul şcolar);
- se implicã în organizarea activitãţii comisiei de înscriere şi a comisiei de evaluare de la nivelul şcolii;
- monitorizeazã intern desfãşurarea programului.
(3) Activitatea coordonatorului Programului "A doua şansã" de la nivelul unitãţii şcolare va fi monitorizatã la nivelul inspectoratelor judeţene de cãtre coordonatorul programului "A doua şansã" de la nivel judeţean. Acesta va colabora cu persoanele abilitate de la nivel judeţean, precum: inspectorul pentru romi, inspectorul pentru învãţãmântul primar, inspectorul pentru învãţãmânt special, formatori, directorul casei corpului didactic.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016