Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin ORDINUL nr. 723 din 28 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 929 din 8 octombrie 2025.────────── CAP. I Scopul metodologiei ART. 1 (1) Prezenta metodologie are scopul de a stabili etapele, criteriile de eligibilitate, responsabilităţile părţilor implicate şi documentele/instrumentele de lucru necesare activităţii de acordare a tehnologiilor asistive şi de acces prin intermediul unui e-voucher din cadrul proiectului „Incluziune socială pentru persoane cu dizabilităţi prin tehnologii asistive şi de acces: TECH-ASSIST“. (2) Metodologia urmăreşte asigurarea unui proces echitabil, transparent şi eficient de distribuire a e-voucherelor, pentru un număr minim de 4.307 de beneficiari (copii şi adulţi) din toate judeţele României şi din municipiul Bucureşti, ţinând cont de nevoile specifice ale solicitantului şi de contextul social şi economic. (3) Accesul la echipamente şi tehnologii asistive reprezintă un element esenţial al incluziunii sociale a persoanelor cu dizabilităţi, facilitând accesul în condiţii de egalitate la educaţie, muncă, timp liber şi cultură şi spaţii fizice, informaţionale şi comunicaţionale. (4) Prin utilizarea de echipamente adaptate, persoanele cu dizabilităţi îşi pot îmbunătăţi semnificativ autonomia, mobilitatea, capacitatea de comunicare şi accesul la informaţii - aspecte care contribuie direct la creşterea şanselor de şcolarizare, angajare şi menţinere pe piaţa muncii. (5) Acordarea e-voucherelor prin proiectul TECH-ASSIST urmăreşte: a) de a sprijini îmbunătăţirea funcţionării individuale a persoanelor cu dizabilităţi, prin furnizarea de tehnologii asistive şi de acces adaptate nevoilor lor specifice, în vederea reducerii limitărilor în activitate şi participare; b) de a promova accesul la tehnologii asistive şi de acces pentru persoanele care au nevoie de aceste produse, dar care până în prezent nu au beneficiat de soluţii adecvate; c) de a contribui la incluziunea şi participarea activă a persoanelor cu dizabilităţi în familie, comunitate şi în toate sferele vieţii sociale, economice şi politice; d) de a susţine funcţionarea în domenii esenţiale precum mobilitate, comunicare, auz, vedere, îngrijire personală; e) de a asigura un impact durabil prin îmbunătăţirea stării de sănătate, a bunăstării şi a participării sociale a beneficiarilor, cu efecte pozitive asupra familiilor şi comunităţii în ansamblu. CAP. II Definiţii operaţionale ART. 2 În înţelesul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie: a) persoane cu dizabilităţi - conform Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele cu dizabilităţi, definite ca fiind „persoane cu handicap“, acele „persoane cărora mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale“; b) solicitant de înscriere în grupul-ţintă - persoană cu dizabilităţi interesată să participe la activităţile proiectului şi să se înscrie în grupul-ţintă; c) grup-ţintă - totalitatea persoanelor eligibile care pot beneficia de sprijinul acordat prin proiectul TECH-ASSIST, respectiv persoane cu dizabilităţi (copii şi adulţi) încadrate într-un grad de handicap conform legislaţiei în vigoare, şi care îndeplinesc criteriile de selecţie stabilite prin cererea de finanţare şi metodologia de implementare; d) solicitant de e-voucher - persoana care a fost selectată în grupul-ţintă, căreia i s-a efectuat evaluarea nevoii de tehnologie asistivă şi de acces şi care depune electronic dosarul în vederea acordării unui e-voucher; e) beneficiar - persoană cu dizabilităţi, beneficiară de evoucher în cadrul proiectului TECH-ASSIST; f) participant - conform ghidului de indicatori, este persoana cu dizabilităţi care deţine un certificat de încadrare în grad de handicap şi a cărei situaţie s-a ameliorat la încetarea calităţii de participant în proiect; g) e-voucher - instrument digital emis nominal prin intermediul platformei RNTAA, care conferă solicitantului un sprijin financiar nerambursabil destinat achiziţionării unui dispozitiv eligibil din lista tehnologiilor asistive; h) platforma RNTAA - spaţiul virtual al Registrului naţional al tehnologiilor asistive şi de acces, prin care se facilitează interacţiunea dintre persoanele cu dizabilităţi, furnizorii de tehnologie asistivă şi de acces şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD). RNTAA are ca scop furnizarea de informaţii şi educaţie generală referitoare la tehnologiile asistive şi de acces şi facilitarea accesului la dispozitive prin depunerea în siguranţă a documentaţiei online; i) tehnologia asistivă şi de acces - orice articol, echipament, aplicaţie software sau produs care este utilizat în scopul de a creşte, menţine sau îmbunătăţi capacităţile funcţionale ale persoanelor cu dizabilităţi (conform SNDPD 2022-2030). Deşi cuprind şi unele dispozitive medicale, tehnologiile asistive şi de acces reprezintă o categorie distinctă, cu scopuri predominant funcţionale şi sociale, nu exclusiv medicale; j) accesorii - componente sau echipamente adăugate produsului principal (de exemplu, scaun rulant, aparat auditiv, dispozitiv comunicare) care facilitează utilizarea mai eficientă sau mai confortabilă, sprijină adaptarea produsului la nevoile individuale ale utilizatorului sau contribuie la întreţinerea sau integrarea cu alte sisteme; k) furnizor - operator economic sau producător de tehnologii şi dispozitive asistive şi de acces înscris în Lista furnizorilor/producătorilor de tehnologii şi dispozitive asistive şi de acces disponibilă pe site-ul ANPDPD şi pe platforma RNTAA; l) expert de grup-ţintă - persoană desemnată în cadrul proiectului cu responsabilităţi directe privind identificarea, informarea şi sprijinirea înscrierii şi monitorizarea beneficiarilor în cadrul intervenţiei TECH-ASSIST; m) specialist* - persoana care recomandă un anumit tip sau produs de tehnologie asistivă şi de acces, astfel: (i) pentru dispozitive medicale, poate fi medicul specialist (medic în specialitatea corespunzătoare tipului de dizabilitate şi necesităţii solicitantului, inclusiv medic de recuperare/medicină sportivă); (ii) pentru tehnologia asistivă şi de acces, care nu face parte din categoria dispozitivelor medicale, poate fi medicul specialist menţionat anterior, precum şi profesor de sprijin, logoped, psihopedagog, terapeut ocupaţional, consilier şcolar, psiholog, asistent social, evaluator în accesibilitate, kinetoterapeut; * Specialiştii anterior menţionaţi trebuie să profeseze în cadrul instituţiilor publice/private (spitale, clinici, cabinete), respectiv: Direcţia Generală Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC), servicii sociale, centre judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE), şcoli, spitale, ONG-uri cu activitate în domeniul dizabilităţii, cabinete de specialitate, direcţia de asistenţă socială (DAS). n) expert 3.1 - participă la desfăşurarea subactivităţii A3.1. Realizarea şi actualizarea periodică a Registrului naţional al tehnologiilor asistive şi de acces (RNTAA); o) expert 4.2 - analizează şi validează documentaţia depusă de beneficiari în vederea obţinerii e-voucherelor; analizează şi validează dosarele furnizorilor pentru decontarea e-voucherelor; p) recomandare medicală/specialist - document eliberat de un medic specialist, care justifică necesitatea achiziţionării unui dispozitiv asistiv în conformitate cu diagnosticul şi tipul de dizabilitate. Recomandarea este parte esenţială a procesului de înscriere şi validare a eligibilităţii; q) validare - procesul de verificare administrativă prin intermediul RNTAA a documentelor depuse online şi aprobare a e-voucherelor de echipa de proiect, alţi membri decât experţii grupului-ţintă; r) sprijin financiar - o formă de sprijin cu destinaţie specială, acordat sub formă de voucher digital; s) decontare - procesul de rambursare a valorii evoucherelor ce se realizează exclusiv către operatorii economici înscrişi în Lista furnizorilor/producătorilor de tehnologii şi dispozitive asistive şi de acces disponibilă pe platforma RNTAA, pe baza documentului care atestă transferul dreptului de proprietate asupra dispozitivului/produselor achiziţionate, precum şi a celor care dovedesc livrarea/predarea bunului achiziţionat; t) zi/zile - zile calendaristice, dacă nu este menţionat altfel; u) autoritate finanţatoare - entitatea publică care alocă, gestionează şi monitorizează resurse financiare pentru derularea proiectului de acordare e-vouchere pentru tehnologie asistivă şi de acces pentru persoanele cu dizabilităţi; v) TAA - tehnologie asistivă şi de acces; w) ANPDPD - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi; x) CNAS - Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. CAP. III Obiectivele proiectului ART. 3 (1) Obiectivul general al proiectului constă în creşterea incluziunii socioeconomice a persoanelor cu dizabilităţi, prin facilitarea accesului la tehnologii asistive şi de acces, pentru a sprijini parcursul către o viaţă independentă. (2) Acest proiect este conceput pentru a răspunde obiectivului specific al PIDS: ESO4.11. Lărgirea accesului egal şi în timp util la servicii de calitate, sustenabile şi la preţuri accesibile, inclusiv servicii care promovează accesul la locuinţe şi îngrijire orientată către persoane, asistenţă medicală, modernizarea sistemelor de protecţie socială, precum şi promovarea accesului la protecţie socială. (3) Îmbunătăţirea accesibilităţii, pentru persoanele cu dizabilităţi, precum şi a eficacităţii şi rezilienţei sistemelor de sănătate şi a serviciilor de îngrijire pe termen lung (FSE+) vor fi finanţate prin intermediul unor acţiuni ce duc la îndeplinirea măsurii FSE+, complementar cu asigurarea finanţării FEDR din obiectivul specific RSO4.3. Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) urmăreşte promovarea incluziunii socioeconomice a comunităţilor marginalizate, a gospodăriilor cu venituri reduse şi a grupurilor defavorizate, a persoanelor cu nevoi speciale, prin acţiuni integrate, respectiv locuinţe şi servicii sociale, prin furnizarea de echipamente adaptate, care contribuie la sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi pentru un parcurs către o viaţă independentă. (4) Obiectivele specifice ale proiectului sunt următoarele: a) promovarea rolului tehnologiei asistive şi de acces pentru creşterea autonomiei şi a calităţii vieţii persoanelor cu dizabilităţi; b) creşterea accesului persoanelor cu dizabilităţi la tehnologii asistive şi de acces; c) promovarea îmbunătăţirii cadrului legislativ pentru asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la tehnologiile asistive şi de acces. CAP. IV Indicatorii de rezultat ai proiectului ART. 4 (1) Indicatorul 6S17 are în vedere persoanele cu dizabilităţi (persoane care deţin un certificat de încadrare în grad de handicap) a căror situaţie s-a ameliorat la momentul ieşirii din operaţiune: a) regiune mai puţin dezvoltată - ţintă: 3.390 de persoane; b) regiune mai dezvoltată - ţintă: 917 de persoane. (2) Situaţia persoanei cu dizabilităţi va fi evaluată atât la momentul intrării, cât şi la momentul ieşirii participantului din operaţiune. Evaluarea situaţiei, în ambele momente relevante, se va realiza având în vedere instrucţiunile din Ghidul Solicitantului Condiţii Specifice (GSCS) şi prevederile legale în vigoare, în special cele din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi alte acte normative relevante. (3) Se consideră că se află într-o situaţie ameliorată persoanele care, la ieşirea din operaţiune, se găsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii: a) trăiesc în comunitate independent sau cu sprijin specializat; b) au un loc de muncă, inclusiv desfăşoară o activitate independentă; c) urmează studii sau cursuri de formare la încetarea calităţii de participant; d) dobândesc o calificare la încetarea calităţii de participant; e) şi-au diminuat dependenţa faţă de ajutorul acordat de stat sau de comunitate; f) şi-au îmbunătăţit abilităţile individuale, condiţia fizică şi mentală sau nivelul de integrare socială; g) şi-au îmbunătăţit capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai (hrană, îmbrăcăminte, igienă personală, menţinerea şi salubrizarea locuinţei); h) şi-au îmbunătăţit capacitatea de a realiza o activitate motrică, cognitivă sau de a adopta un comportament dezirabil; i) şi-au îmbunătăţit capacitatea de a munci; j) participă activ la diverse aspecte economice, sociale, culturale şi politice ale societăţii/comunităţii; k) şi-au îmbunătăţit capacitatea de a realiza activităţi uzuale ale vieţii de zi cu zi; l) şi-au îmbunătăţit abilităţile de învăţare; m) şi-au îmbunătăţit abilităţile de adaptare la o viaţă independentă; n) trăiesc într-un mediu fizic şi social îmbunătăţit; o) îşi exercită drepturile fundamentale: dreptul la locuinţă, la asistenţă socială şi medicală, la educaţie sau la loc de muncă; p) alte situaţii, în care se evidenţiază o evoluţie favorabilă a persoanei faţă de momentul intrării în operaţiune şi care poate fi justificată utilizând procedurile şi documentele menţionate în GSCS. (4) Indicatorul 6S39 măsoară numărul persoanelor cu dizabilităţi care utilizează echipamentele asistive şi de acces ca urmare a sprijinului primit prin program: a) regiune mai puţin dezvoltată - ţintă: 3.390 de persoane; b) regiune mai dezvoltată - ţintă: 917 persoane. CAP. V Grupul-ţintă al proiectului ART. 5 (1) Grupul-ţintă este format din minimum 4.307 persoane cu dizabilităţi, copii şi adulţi, pentru care mediul social, neadaptat deficienţelor lor fizice, senzoriale, psihice, mentale şi/sau asociate, le împiedică total sau le limitează accesul cu şanse egale la viaţa societăţii, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul integrării şi incluziunii sociale, conform art. 2 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Persoanele menţionate la alin. (1) pot fi încadrate în orice tip şi grad de handicap. (3) Tehnologiile asistive şi de acces solicitate trebuie să corespundă nevoilor funcţionale identificate şi justificate ale persoanei cu dizabilitate. De exemplu, o persoană cu mobilitate redusă va putea solicita sprijin pentru tehnologii care facilitează deplasarea sau transferul, iar o persoană cu dificultăţi de comunicare va putea solicita tehnologii care sprijină exprimarea şi interacţiunea. Această corespondenţă este esenţială pentru a asigura utilizarea eficientă, personalizată şi echitabilă a resurselor disponibile. (4) Numărul minim de beneficiari din grupul-ţintă, de 4.307 persoane cu dizabilităţi, a fost stabilit în funcţie de bugetul alocat proiectului şi valoarea maximă a unui e-voucher. Există însă un potenţial real ca grupul-ţintă să fie extins, întrucât pentru anumite categorii de tehnologii asistive şi de acces, costul real al produselor necesare poate fi mai redus decât valoarea maximă a e-voucherului. În astfel de cazuri, sumele rămase vor fi redistribuite, permiţând acordarea de e-vouchere suplimentare şi creşterea numărului total de beneficiari sprijiniţi în cadrul proiectului. CAP. VI Condiţii generale de eligibilitate ART. 6 (1) Beneficiarii sprijinului financiar acordat prin evouchere sunt persoanele cu dizabilităţi, definite conform legislaţiei în vigoare. (2) Eligibilitatea se stabileşte pe baza criteriilor prevăzute în prezentul capitol. ART. 7 Condiţiile de eligibilitate pentru copii (minori)/ persoană adultă cu măsura de ocrotire sunt următoarele: a) au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României; b) sunt încadraţi în grad de handicap, cu certificat valabil la data înscrierii în grupul-ţintă, eliberat de Comisia pentru protecţia copilului judeţeană sau locală a sectorului municipiului Bucureşti, şi anexa acestuia; c) sunt reprezentaţi legal de părinţi sau tutori care depun documentaţia necesară; d) nu au beneficiat de finanţare pentru tehnologie asistivă şi de acces în ultimul an până la data înscrierii în grupul-ţintă, din fonduri publice/europene/decontată prin CNAS pentru aceeaşi subclasă, conform Inventarului tehnologiilor asistive şi de acces recunoscute internaţional, cu evidenţierea disponibilităţii pe piaţa naţională (clasificarea ISO 9999:2022), cu excepţia persoanelor care suferă de deficienţe bilaterale, pentru care s-a decontat un singur produs/dispozitiv, dar care însă nu acoperă complet nevoia bilaterală a solicitantului; e) nu au beneficiat de subvenţionarea dobânzii de la bugetul de stat pentru achiziţionarea unui dispozitiv asistiv şi de acces pentru aceeaşi subclasă, conform clasificării ISO 9999:2022. ART. 8 Condiţiile de eligibilitate pentru persoanele adulte sunt următoarele: a) au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României; b) sunt încadrate în grad de handicap, cu certificat valabil la data înscrierii în grupul-ţintă, eliberat de comisiile de evaluare complexă judeţene sau locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, sau decizie de încadrare în grad de handicap, eliberată de Comisia superioară de încadrare în grad de handicap din cadrul ANPDPD, împreună cu actele doveditoare ale calităţii de reprezentant legal, acolo unde este cazul, şi anexa acestuia; c) nu au beneficiat de finanţare pentru tehnologie asistivă şi de acces, în ultimii trei ani, din fonduri publice/europene/ decontată prin CNAS pentru aceeaşi subclasă, conform Inventarului tehnologiilor asistive şi de acces recunoscute internaţional, cu evidenţierea disponibilităţii pe piaţa naţională (clasificarea ISO 9999:2022), cu excepţia persoanelor care suferă de deficienţe bilaterale, pentru care s-a decontat un singur produs/dispozitiv, dar care însă nu acoperă complet nevoia bilaterală a solicitantului; d) nu au beneficiat de subvenţionarea dobânzii de la bugetul de stat pentru achiziţionarea unui dispozitiv asistiv şi de acces pentru aceeaşi subclasă, conform clasificării ISO 9999:2022. ART. 9 (1) În cadrul proiectului, o gamă largă de tehnologii asistive şi de acces vor fi recomandate în funcţie de nevoile specifice ale fiecărui solicitant, conform clasificării ISO 9999:2022^1 şi în măsura disponibilităţii acestora pe piaţa din România. ^1 Clasificarea internaţională ISO 9999 oferă un cadru standardizat pentru descrierea şi organizarea produselor de asistenţă destinate persoanelor cu dizabilităţi. Aceasta grupează tehnologiile asistive în funcţie de domeniul de funcţionare pe care îl sprijină, facilitând comunicarea între furnizori, utilizatori şi autorităţi şi contribuind la comparabilitatea datelor şi la dezvoltarea de politici publice coerente. Mai multe detalii la: https://www.iso.org/standard/72464.html (2) Pentru a se finanţa printr-un e-voucher acordat în cadrul proiectului, un produs TAA trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii: a) legătura directă cu dizabilitatea - tehnologia solicitată trebuie să răspundă în mod specific unei limitări funcţionale generate de dizabilitate. Dispozitivele fără relevanţă directă nu pot fi finanţate. Corelarea dintre dizabilitate şi dispozitivul asistiv sau de acces poate fi documentată, după caz, prin recomandare medicală/specialist (anexa nr. 5 la metodologia de identificare grup-ţintă) şi fişa de evaluare a solicitantului cu sprijinul expertului de grup-ţintă; b) concordanţa cu obiectivele personale declarate - tehnologia solicitată trebuie să contribuie la atingerea unuia sau mai multor obiective din fişa de evaluare (de exemplu, creşterea independenţei la domiciliu, acces la educaţie sau angajare etc.); c) facilitarea participării sociale şi economice - se finanţează doar acele tehnologii prin a căror utilizare persoana cu dizabilităţi care solicită acordarea unui e-voucher poate desfăşura activităţi care, direct sau indirect, îi permit să se implice în activităţi de zi cu zi, recreaţionale, educaţionale sau profesionale. ART. 10 Condiţiile de eligibilitate ale tehnologiilor asistive şi de acces sunt următoarele: a) conformitatea tehnică şi siguranţa - tehnologia solicitată trebuie să fie încadrată într-un cod din standardul ISO 9999:2022 şi să deţină marcaj CE corespunzător^2; ^2 Pentru dispozitive medicale - conform Regulamentului (UE) 2017/745; pentru echipamente electrice/IT - conform directivelor aplicabile (RED 2014/53/UE, LVD 2014/35/UE, EMC 2014/30/UE) şi Regulamentului (UE) 2023/988 privind siguranţa generală a produselor. b) în cazul dispozitivelor medicale, acestea trebuie să fie avizate la Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale din România. ART. 11 Perioada de valabilitate a e-voucherului este de şase luni de la data emiterii acestuia. ART. 12 (1) Valoarea maximă a unui e-voucher pentru achiziţionarea de tehnologii asistive şi de acces va fi de 39.900 lei, cu TVA inclus. Valoarea e-voucherului va acoperi tehnologiile asistive şi de acces identificate în lista furnizorului transmisă de acesta la ANPDPD. Produsele vor fi distincte şi/sau complementare (inclusiv accesoriile necesare funcţionării produselor alese). (2) Produsele recomandate trebuie să fie în concordanţă cu codurile de boală menţionate în certificatul de încadrare în grad de handicap, precum şi eventualele afecţiuni care decurg din boala principală ce a determinat handicapul. În situaţia în care medicul specialist identifică o afecţiune derivată, se va menţiona acest aspect la punctul 6 din recomandare şi va specifica produsul medical aferent la punctul 5 din aceeaşi recomandare (anexa nr. 5 la metodologia de identificare grup-ţintă). (3) Voucherul poate fi utilizat pentru achiziţia de produse destinate acoperirii unei/unor nevoi specifice, corespunzătoare ariilor de funcţionalitate (mobilitate, deplasare şi manipulare obiecte, vedere, auz, comunicare, funcţii mintale, autoîngrijire şi menţinerea sănătăţii, viaţa domestică, interacţiuni şi relaţii interpersonale, educaţie/muncă/viaţă economică, viaţa socială), cu posibilitatea achiziţionării a maximum trei produse şi cel mult trei accesorii, în funcţie de tipul de dizabilitate, conform certificatului de încadrare. Accesoriile pot fi achiziţionate doar împreună cu produsul asistiv corespunzător şi doar în măsura în care contribuie la utilizarea optimă a produsului principal. (4) Este admis cumulul între produse din clase diferite (de exemplu, mobilitate cod 12 şi comunicare cod 22). (5) Este admis, în mod excepţional, cumul pentru produse din aceeaşi clasă, dar din subclase diferite, dacă există o interdependenţă tehnică sau funcţionalitate complementară între cele două dispozitive. Prin interdependenţă tehnică se înţelege situaţia în care funcţia asistivă completă rezultă doar prin folosirea simultană a două (sau mai multe) dispozitive din subclase diferite ale aceleiaşi clase, sub condiţia ca unul dintre dispozitive să nu îşi poate realiza scopul fără celălalt (de exemplu, scaun rulant electric şi sistemul alternativ de control - fiecare dispozitiv este inutil sau insuficient fără celălalt în cazul unui utilizator cu tetraplegie). Prin funcţionalitate complementară se înţelege situaţia în care două dispozitive distincte, din subclase diferite ale aceleiaşi clase, se completează reciproc pentru a răspunde nevoilor complexe ale utilizatorului, deşi fiecare are şi o utilitate de sine stătătoare (de exemplu, scaun rulant electric cu elevator - scaunul rulant asigură mobilitatea, iar elevatorul permite accesul vertical, împreună contribuind la mobilitatea deplină a utilizatorului). (6) Nu este admis cumulul între produse din aceeaşi clasă, subclasă, dar diviziuni diferite, atunci când diferenţierea este minimă, iar dublarea nu se justifică din perspectiva proporţionalităţii bugetare (de exemplu, scaun rulant manual cu propulsie pe jante şi scaun rulant manual asistat electric; cel din urmă oferă deja toate funcţiile primului, la care se adaugă asistenţă electrică la urcare pe rampă sau pe distanţe lungi. Prin urmare, finanţarea ambelor simultan ar însemna o cheltuială publică dublă pentru un beneficiu redus, astfel încât utilizatorul ar trebui să aleagă un singur dispozitiv, nu să le cumuleze). (7) Costul produselor va include personalizarea acestora în funcţie de nevoile individuale, precum şi instruirea şi/sau ajustarea lor. (8) În funcţie de nevoile specifice şi tipul de echipament ales, valoarea achiziţiei poate fi mai mică decât plafonul maxim. În acest caz, sumele neutilizate vor fi redistribuite pentru acordarea de noi e-vouchere, contribuind astfel la extinderea sprijinului către un număr cât mai mare de persoane cu dizabilităţi. (9) În situaţia în care valoarea produsului achiziţionat depăşeşte valoarea e-voucherului, diferenţa este suportată de către persoana cu dizabilităţi sau reprezentantul legal al acesteia, după caz. Modalitatea de încasare a diferenţei este în responsabilitatea exclusivă a furnizorului. (10) În situaţia în care valoarea produsului achiziţionat este mai mică decât valoarea e-voucherului, diferenţa neutilizată nu i se restituie beneficiarului şi nu îi revine dreptul de a o păstra. (11) Sprijinul financiar se acordă sub forma unui voucher digital (e-voucher), care va conţine următoarele elemente de identificare: a) seria şi numărul e-voucherului; b) numele şi prenumele beneficiarului; c) CNP-ul beneficiarului; d) datele de contact ale beneficiarului (adresa de domiciliu); e) denumirea produsului/produselor ce se va/vor achiziţiona; f) valoarea totală a e-voucherului; g) perioada de valabilitate a e-voucherului; h) numele şi adresa emitentului, precum şi datele sale de identificare. CAP. VII Alocarea fondurilor ART. 13 (1) Pentru a asigura o distribuţie echitabilă şi flexibilă a resurselor, fondurile se vor pune la dispoziţia solicitanţilor prin două sesiuni succesive. În cadrul fiecărei sesiuni se vor parcurge următoarele etape: preînscrierea, înscrierea grupului-ţintă, evaluarea nevoilor şi validarea evoucherului. (2) Pe parcursul întregii perioade de implementare a proiectului, sesiunile vor fi anunţate pe rând, până la epuizarea fondurilor. (3) În cadrul primei sesiuni se stabileşte un plafon maxim de 35% din numărul total de e-vouchere disponibile la nivel judeţean. (4) Măsura prevăzută la alin. (3) are rolul de a asigura o distribuţie echitabilă a resurselor între judeţe şi de a preveni concentrarea disproporţionată a sprijinului într-o zonă limitată. (5) În situaţia în care după încheierea primei sesiuni există solicitanţi cu punctaj ridicat cărora nu li s-au alocat fonduri, aceştia vor fi incluşi automat în sesiunea a doua şi vor fi reevaluaţi pe baza noilor criterii stabilite prin metodologia actualizată de acordare a e-voucherelor. (6) Respectarea plafonului se verifică de către experţii de grup-ţintă, anterior aprobării listelor finale de beneficiari. (7) În cea de-a doua sesiune de alocare se vor utiliza exclusiv e-voucherele rămase disponibile după încheierea primei sesiuni. (8) În situaţia în care după finalizarea celei de-a doua sesiuni rămân e-vouchere nealocate la nivelul unor judeţe, acestea vor fi redistribuite la nivel naţional, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute de solicitanţi, până la epuizarea fondurilor disponibile. (9) O persoană poate beneficia de un singur e-voucher pe durata implementării proiectului, indiferent de suma decontată. (10) Dacă două sau mai multe persoane obţin acelaşi punctaj, departajarea se stabileşte în funcţie de ordinea în care au fost înregistrate cererile de preînscriere (Etapa 0). (11) Pe baza datelor privind distribuţia persoanelor cu certificat de încadrare în grad de handicap din România şi luând în considerare clasificarea produselor asistive ISO 9999:2022, au fost delimitate trei segmente de finanţare, fiecare cu alocare bugetară specifică: a) segmentul mobilitate, transport, orteze şi proteze (clasele ISO 9999:2022 coduri 06 şi 12) - cuprinde toate dispozitivele menite să restabilească, să compenseze sau să optimizeze deplasarea şi poziţionarea corpului. Include atât ortozele şi protezele externe - destinate susţinerii sau înlocuirii membrelor ori segmentelor anatomice -, cât şi mijloacele asistive de mobilitate personală: scaune rulante manuale sau electrice, cadre de mers, sisteme de transfer, rampe, trotinete şi accesorii de ancorare pentru vehicule. Prin acest segment sunt finanţate soluţii care reduc barierele biomecanice şi permit accesul sigur la spaţiile comunităţii şi la transport. Pentru acest segment vor fi alocate iniţial 40% din fondurile disponibile; b) segmentul comunicare şi managementul informaţiei (clasa ISO 9999:2022 cod 22) - acoperă tehnologiile care susţin recepţia, procesarea şi transmiterea informaţiei sub forma limbajului, simbolurilor, sunetelor şi imaginilor. Intră aici aparatele auditive, sistemele de amplificare şi transmitere a sunetului, dispozitivele şi software-urile de comunicare augmentativ-alternativă, displayurile şi imprimantele Braille, lupele electronice, soluţiile OCR/Text-to-Speech, cititoarele de ecran, interfeţele de control vocal ori ocular şi orice echipamente IT adaptate. Aceste soluţii facilitează dialogul, accesul la cunoaştere şi participarea digitală. Pentru acest segment se alocă iniţial 30% din fondurile disponibile; c) segmentul alte tehnologii asistive (reuneşte restul codurilor ISO 9999:2022 01-05, 07-11, 13-21, 23-99) - include dispozitive pentru autoîngrijire, siguranţă, organizare, activităţi domestice, recreere şi integrare în mediul construit. Pot fi finanţate, de exemplu, mobilier adaptat, sisteme de alarmă şi localizare, dispozitive de monitorizare a sănătăţii sau echipamente sportive adaptate. Acest segment are o alocare iniţială de 30% din totalul fondurilor disponibile şi asigură acoperirea nevoilor care nu se încadrează în primele două segmente, oferind astfel acces egal la sprijin pentru toate tipurile de dizabilităţi şi nevoi funcţionale. (12) În cazul în care pentru un anumit segment nu se consumă integral fondurile alocate, resursele neutilizate vor fi redistribuite către segmentul cel mai accesat. (13) Având în vedere importanţa accesului la tehnologii asistive şi de acces în copilărie, din perspectiva prevenirii deteriorării stării de sănătate şi a limitărilor generate de dizabilitate, minimum 25% din totalul fondurilor disponibile vor fi alocate copiilor cu dizabilităţi. Acest mecanism ţine cont de specificitatea grupului-ţintă, care implică nevoi dinamice şi înlocuirea mai frecventă a anumitor tipuri de produse asistive. Astfel, alocarea urmăreşte să maximizeze şansele de integrare şcolară şi profesională şi să contribuie, pe termen lung, la reducerea costurilor sociale. (14) Măsurile prevăzute la alin. (11) şi (13) se aplică la nivelul fiecărui judeţ şi se verifică de către expertul de grup-ţintă, înainte de aprobarea finală a listelor. În cazul în care numărul cererilor eligibile pentru un anumit tip de dizabilitate depăşeşte plafonul stabilit, selecţia se va face în ordinea preînscrierilor. CAP. VIII Etapele acordării e-voucherelor ART. 14 (1) Pentru a asigura o distribuţie echitabilă şi transparentă a e-voucherelor, solicitanţii trebuie să parcurgă etapele descrise mai jos. Aceştia vor beneficia de sprijinul experţilor de grup-ţintă, care se vor asigura că informaţia cu privire la această oportunitate ajunge corect la persoanele interesate. De asemenea, aceşti experţi vor oferi şi asistenţă solicitanţilor pe tot parcursul procesului. (2) Acordarea de e-vouchere se va realiza printr-un sistem hibrid, structurat în două sesiuni distincte: a) prima sesiune de acordare a e-voucherelor se va derula prin evaluarea fizică, cu respectarea prevederilor din prezenta metodologie; b) în a doua sesiune de acordare a e-voucherelor, etapa a treia se va desfăşura online, prin intermediul platformei RNTAA. (3) Calendarul şi modalitatea de organizare a fiecărei sesiuni vor fi comunicate public prin intermediul site-ului Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi şi prin alte canale oficiale de informare. ART. 15 Sesiunea 1 are următoarele etape: 1. Etapa 0 - preînscrierea a) Pentru înscrierea în grupul-ţintă, solicitantul îşi va declara intenţia completând formularul de preînscriere disponibil pe siteul ANPDPD, în secţiunea dedicată acestei etape. Începerea etapei va fi anunţată pe site-ul ANPDPD şi prin alte canale de comunicare, inclusiv în mod proactiv de către experţii de grupţintă, prin contactarea asociaţiilor, serviciilor public-private, şcolilor şi DGASPC-urilor din regiunea pe care o acoperă fiecare. b) În această etapă, solicitantul completează câmpurile cu datele solicitate, pe site-ul ANPDPD, cu sprijinul experţilor de grup-ţintă, dacă este cazul. c) Datele solicitate includ: numele şi prenumele solicitantului, CNP-ul, datele de contact (telefon, e-mail, adresa conform cărţii de identitate), tipul şi gradul de handicap, precum şi data de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap. De asemenea, va fi nevoie şi de acordul privind prelucrarea datelor personale. În cazul în care solicitantul nu este de acord cu prelucrarea acestor informaţii, formularul de preînscriere nu va putea fi transmis, deoarece datele cu caracter personal nu pot fi prelucrate fără acordul expres al solicitantului, conform Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului. d) După transmiterea formularului va fi generat automat un mesaj în care solicitantului i se va aduce la cunoştinţă numărul de înregistrare. e) Solicitantul va fi ulterior contactat de către expertul de grup-ţintă alocat regiunii şi se vor solicita documentele aferente etapei 1. f) Fiecare solicitant se va înregistra o singură dată, pe baza CNP-ului înscris în formularul de preînscriere. g) Perioada de preînscriere va fi de 15 zile calendaristice. h) Documentul solicitat pentru etapa 0 este formularul de preînscriere (anexa nr. 1 la metodologia de identificare grup-ţintă), disponibil în secţiunea dedicată etapei de preînscriere de pe site-ul ANPDPD. 2. Etapa 1 - înscrierea în grupul-ţintă a) Fiecare expert de grup-ţintă, în funcţie de regiunea alocată, va contacta persoanele care şi-au transmis intenţia de a participa în cadrul proiectului, în ordinea cronologică preînscrierii din etapa 0. b) În termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea solicitării, expertul de grup-ţintă va analiza formularul şi va întocmi lista persoanelor preînscrise. c) Expertul de grup-ţintă va comunica solicitantului/ reprezentantului legal documentele necesare pentru înscrierea în grupul-ţintă şi va oferi informaţii suplimentare, după caz. d) Documentele necesare pentru înscrierea în grupul-ţintă, conform metodologiei de selecţie şi monitorizare a grupului-ţintă (A1.2), pot fi completate şi cu ajutorul expertului de grup-ţintă. e) Documentele pentru întocmirea dosarului de grup-ţintă trebuie prezentate atât în original, cât şi în copie, pentru verificarea prealabilă de către expertul de grup-ţintă. f) Vor fi aprobate dosarele care îndeplinesc toate condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezenta metodologie, în ordinea cronologică a înregistrării în etapa 0. g) După verificarea şi aprobarea dosarului se completează formularul de înregistrare individuală a participanţilor la operaţiunile finanţate prin PEO/PoIDS 2021-2027 (anexa nr. 3 la metodologia de identificare grup-ţintă), care este asumat prin semnătură atât de către expert, cât şi de către solicitant. h) După completarea şi semnarea formularului de înregistrare individuală, solicitantul devine persoană înscrisă în grupul-ţintă al proiectului şi se califică pentru etapa 2. i) Documente solicitate în Etapa 1: • declaraţia de consimţământ privind prelucrarea datelor cu caracter personal (anexa nr. 2 la metodologia de identificare grup-ţintă); • act de identitate: - minor până în 14 ani: copie certificat de naştere şi copie CI părinte/reprezentant legal; – minor după 14 ani: copie CI (după 14 ani) şi copie CI părinte/reprezentant legal; – adult: copie CI; – excepţie: noua carte electronică de identitate (CEI) nu conţine informaţii despre domiciliu sau reşedinţă, astfel încât nu poate fi folosită singular pentru a dovedi aceste aspecte. În acest caz se va prezenta certificatul privind domiciliul/reşedinţa (https://hub.mai.gov.ro/serviciu/view?id=29); • copie certificat de încadrare în handicap în termen de valabilitate la data depunerii documentaţiei, împreună cu anexa la certificat; • copie hotărâre judecătorească pentru reprezentantul legal al adultului pus sub interdicţie, dacă este cazul, şi copie CI a acestuia sau copie hotărâre judecătorească privind dispunerea măsurii de punere sub ocrotire şi instituire a tutelei speciale, alături de decizia de desemnare a unui tutore şi copie CI a acestuia; • copie după sentinţa judecătorească/hotărârea de plasament sau sentinţa judecătorească de stabilire a măsurii de ocrotire, dacă este cazul; • copie după decizia medicală asupra capacităţii de muncă, după caz; • formularul de înregistrare individuală a participanţilor la operaţiunile finanţate prin PEO/PoIDS 2021-2027 (anexa nr. 3 la metodologia de identificare grup-ţintă); • declaraţia de angajament şi etnie adult (anexa nr. 4a la metodologia de identificare grup-ţintă); • declaraţie de angajament şi etnie a reprezentantului legal pentru copilul cu handicap/persoana adultă cu măsură de ocrotire (anexa nr. 4b la metodologia de identificare grup-ţintă) - declaraţii predefinite (anexele nr. 4a şi 4b la metodologia de identificare grup-ţintă) prin care solicitantul/reprezentantul legal pentru copilul cu handicap/persoana adultă cu măsură de ocrotire/părintele declară, cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal referitoare la falsul în declaraţii, pe propria răspundere, că: - nu a mai participat la alte activităţi similare cu cele ale proiectului; - nu a mai beneficiat, în ultimii trei ani/în ultimul an, de sprijin financiar din fonduri publice/europene (sau decontat de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate) pentru aceeaşi subclasă conform clasificării ISO 9999:2022; - nu a beneficiat de subvenţionarea dobânzii de la bugetul de stat pentru achiziţionarea unui dispozitiv asistiv sau de acces; - nu va înstrăina sau vinde produsul(ele) achiziţionat(e) în baza voucherului; - produsul achiziţionat va fi utilizat pe o perioadă minimă de şase luni de la data achiziţiei; - după o perioadă de cel puţin 6 luni de la achiziţia produsului asistiv sau de acces vor fi efectuate vizite de monitorizare; • alte documente justificative solicitate de Autoritatea finanţatoare, pe care solicitanţii au obligaţia de a le prezenta întocmai, conform cerinţelor acesteia. 3. Etapa 2 - evaluarea nevoii de tehnologie asistivă şi de acces a) În această etapă se analizează nevoia persoanei cu dizabilităţi de către expertul de grup-ţintă, pentru identificarea soluţiei potrivite în vederea selectării tehnologiei asistive sau de acces, prin aplicarea fişei de evaluare a situaţiei individuale: - evaluarea are rolul de a identifica principalele aspecte/domenii care vor fi îmbunătăţite după achiziţia de tehnologie asistivă sau de acces, precum accesul la o viaţă independentă, la educaţie şi formare profesională, integrarea pe piaţa muncii etc.; – se va prezenta recomandarea medicului/specialistului, conform modelului din anexa nr. 5 la metodologia de identificare grup-ţintă, privind tipul de tehnologii asistive şi de acces necesare. Această recomandare se bazează pe evaluarea medicului/specialistului a situaţiei funcţionale a persoanei cu dizabilităţi; – în cazul în care produsul dorit este o tehnologie asistivă sau de acces, dar nu face parte din categoria dispozitivelor medicale, se va depune recomandarea obţinută de la un specialist, precum: medic de recuperare/medicină sportivă, specialist în reabilitare sportivă, profesor de sprijin, logoped, psihopedagog, terapeut ocupaţional, consilier şcolar, psiholog clinician sau specialist în reabilitare/recuperare; – specialistul îşi asumă responsabilitatea profesională pentru identificarea domeniului de funcţionare ce urmează a fi susţinut (de exemplu, mobilitate, comunicare, integrare educaţională etc.), precum şi pentru identificarea tipurilor de produse, denumirea acestora fiind conform listei de produse asistive şi de acces afişate pe site-ul ANPDPD; – recomandarea va avea o valabilitate de 12 luni; – în cazul în care codul de diagnostic nu se regăseşte în anexa certificatului de încadrare în grad de handicap, recomandarea va fi eliberată obligatoriu de la medicul specialist din aria medicală corespunzătoare afecţiunii pentru care se solicită produsul asistiv, unde pot fi menţionate mai multe afecţiuni în funcţie de situaţia solicitantului; – în cazul în care între evaluarea iniţială şi acordarea evoucherului au trecut peste 12 luni sau situaţia medicală s-a modificat, se impune efectuarea unei reevaluări; – fişa de evaluare a nevoilor de tehnologie asistivă şi de acces va fi semnată de ambele părţi (expert de grup-ţintă şi beneficiar); – după evaluarea nevoilor solicitantului, expertul de grup-ţintă întocmeşte un clasament al persoanelor eligibile pentru acordarea e-voucherelor. În funcţie de punctajele obţinute şi de numărul de vouchere alocate judeţului respectiv, expertul contactează solicitanţii eligibili şi îi direcţionează către posibilii furnizori pentru alegerea produsului/produselor. Solicitantul are obligaţia de a obţine de la furnizor confirmarea produsului/ produselor ales(e) de către acesta (anexa la metodologia de validare şi decontare e-voucher), care trebuie să includă: denumirea furnizorului, denumirea produsului/produselor şi preţul/preţurile fiecărui produs. Produsele trebuie să fie conforme cu lista furnizorului transmisă de acesta la ANPDPD; – solicitantul are la dispoziţie maximum 30 de zile pentru a selecta produsul/produsele; – furnizorul confirmă disponibilitatea produselor şi transmite documentul prin e-mail către expertul de grup-ţintă; – după primirea confirmării de la furnizor, expertul de grup-ţintă contactează solicitantul pentru a stabili ce produse alege dintre ofertele disponibile şi către ce furnizor se va achita avansul, în cazul în care valoarea produselor dorite depăşeşte valoarea e-voucherului, urmând ca solicitantul să contacteze furnizorul şi să îl informeze cu privire la decizia de a achita avansul aferent; – furnizorul transmite dovada plăţii diferenţei/avansului către expertul de grup-ţintă; – expertul de grup-ţintă înaintează dosarul complet către experţii A3.1; – selectarea produsului reprezintă o condiţie prealabilă transmiterii dosarului către experţii A3.1 pentru verificarea conformităţii. b) Documente solicitate în etapa 2: - recomandare medic/specialist (anexa nr. 5 la metodologia de identificare grup-ţintă); – fişa de evaluare a nevoilor de tehnologie asistivă şi de acces (anexa nr. 6 la metodologia de identificare grup-ţintă); – alte documente justificative solicitate de autoritatea finanţatoare, pe care solicitanţii au obligaţia de a le prezenta întocmai, conform cerinţelor acesteia. 4. Etapa 3 - validarea şi acordarea e-voucherului - offline a) Validarea şi acordarea e-voucherului se realizează de către experţii 4.2, conform procedurilor stabilite prin prezenta metodologie. b) Acordarea e-voucherelor se va realiza în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute la etapa 2 (evaluarea nevoilor). c) Procedura de emitere şi transmitere a e-voucherelor parcurge următoarele etape: - experţii de grup-ţintă transmit dosarele fizice către experţii A3.1, pentru verificarea conformităţii documentaţiei; – după declararea conformităţii, experţii A4.2 au responsabilitatea validării finale a documentaţiei şi emiterii voucherului electronic; – voucherul electronic se va transmite pe e-mail atât beneficiarului, cât şi furnizorului/furnizorilor. ART. 16 (1) Etapele 0, 1 şi 2 din cadrul sesiunii 2 se vor derula potrivit procedurii aplicabile în cadrul sesiunii 1, cu respectarea aceloraşi reguli şi condiţii prevăzute în prezenta metodologie. Se menţionează că modalitatea de evaluare a nevoilor persoanelor cu dizabilităţi poate suferi modificări. (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), etapa 3 din cadrul sesiunii 2 se va desfăşura în format online, prin intermediul platformei RNTAA. (3) Etapa 3 din cadrul sesiunii 2 corespunde cu lansarea platformei RNTAA. (4) În cadrul etapei prevăzute la alin. (3) se aplică următoarele dispoziţii: a) acordarea e-voucherelor se va realiza în funcţie de punctajele obţinute la etapa 2; b) persoanele din grupul-ţintă care în urma evaluării sunt declarate eligibile (solicitanţi) vor putea să îşi deschidă cont pe platforma RNTAA. Experţii A3.1 oferă sprijin solicitanţilor în procesul de creare a contului pe platforma RNTAA; c) fiecare solicitant are obligaţia de a-şi crea un singur cont de utilizator în platforma RNTAA, în baza CNP-ului. La momentul înregistrării este obligatorie încărcarea cărţii de identitate (sau, după caz, a certificatului de naştere), precum şi a certificatului de încadrare în grad de handicap, însoţit de anexa aferentă. Documentele solicitate în etapele 1 şi 2 pot fi încărcate ulterior fie direct de către solicitant, fie cu sprijinul expertului A3.1, care are responsabilitatea de a asista solicitantul în completarea dosarului pe platforma RNTAA; d) dosarele solicitanţilor, validate fizic de către expertul de grup-ţintă, vor fi transmise către experţii A3.1. Aceştia gestionează fluxul documentelor atât pentru etapa de intrare în grup-ţintă, cât şi pentru cea de evaluare a situaţiei solicitantului, pe platforma RNTAA; e) experţii A4.2 analizează şi validează dosarul încărcat pe platforma RNTAA pentru a determina eligibilitatea şi pentru a aviza obţinerea e-voucherelor; f) platforma RNTAA va genera o notificare prin care solicitantul, expertul de grup-ţintă şi/sau coordonatorul A3.1 sunt/este informaţi/informat asupra eligibilităţii acestuia; g) în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data validării dosarului, solicitantul poate selecta produsul recomandat şi furnizorul. Cu 5 zile înainte de expirarea termenului se transmite o notificare către solicitant şi experţii implicaţi (expertul de grup-ţintă şi/sau coordonatorul A4.2) pentru finalizarea alegerii; h) în situaţia în care termenul de 30 de zile nu este respectat, această perioadă poate fi prelungită cu încă 30 de zile, fiind posibilă solicitarea prelungirii în contul creat, înainte de expirarea termenului iniţial de 30 de zile; i) în cazul în care solicitantul nu se încadrează în termenele prevăzute anterior, cererea se va respinge, cu posibilitatea reînscrierii într-o sesiune ulterioară. Solicitantul poate utiliza documentele anterioare, cu condiţia ca acestea să nu fi depăşit termenul de valabilitate şi să nu fi intervenit modificări în certificatul de handicap sau în situaţia funcţională evaluată; j) după selectarea produsului şi a furnizorului, experţii A4.2 validează produsul, se emite voucherul în format digital cu valoarea aferentă acestuia şi se transmite automat în contul furnizorului/furnizorilor şi al beneficiarului din platforma RNTAA; k) în cazul în care produsul este greşit selectat, experţii A4.2 vor sprijini solicitantul să selecteze produsul în conformitate cu recomandarea specialistului; l) în eventualitatea în care, după emiterea e-voucherului, beneficiarul, din motive obiective, doreşte schimbarea furnizorului/produsului, se va anula e-voucherul iniţial şi se vor relua paşii de la momentul selectării produsului, generându-se un nou e-voucher. Opţiunea poate fi exercitată o singură dată, într-un termen de maximum 5 zile de la data la care acesta îşi manifestă intenţia de achiziţionare a produsului; m) în eventualitatea în care, după emiterea e-voucherului, se schimbă încadrarea în grad, iar beneficiarul doreşte schimbarea produsului, e-voucherul se va anula şi se vor relua paşii de la momentul evaluării nevoii de tehnologie asistivă sau de acces; n) în eventualitatea în care furnizorul nu poate onora comanda, iar beneficiarul e-voucherului doreşte alegerea unui alt furnizor, se va anula e-voucherul iniţial şi se vor relua paşii de la momentul selectării produsului, generându-se un nou evoucher; o) perioada maximă de predare a produsului de către furnizor nu poate să depăşească 6 luni de la emiterea e-voucherului; p) în situaţia în care beneficiarul doreşte să se retragă din grupul-ţintă va exista posibilitatea de renunţare din platformă; q) în limita fondurilor disponibile se va suplimenta numărul de e-vouchere. În situaţia suplimentării se vor respecta etapele din procesul de acordare, conform metodologiei; r) în eventualitatea în care într-un judeţ nu au fost acordate toate e-voucherele disponibile, restul de e-vouchere nefolosite vor fi redistribuite la nivel naţional. Redistribuirea se va face în funcţie de punctajul obţinut de fiecare solicitant, urmând ordinea descrescătoare a punctajului; s) în ceea ce priveşte decontarea e-voucherului, furnizorul trebuie să respecte întocmai condiţiile de decontare prevăzute în metodologia de validare şi decontare din cadrul subactivităţii A4.2. (5) Normele prezentei metodologii se completează, după caz, cu prevederile metodologiilor elaborate în cadrul cererii de finanţare a proiectului. (6) Documentul solicitat în etapa 3 din cadrul sesiunii 2 este e-voucherul al cărui model este prevăzut în anexa la prezenta metodologie. CAP. IX Securitate şi confidenţialitate - platforma RNTAA ART. 17 (1) Platforma RNTAA asigură protecţia datelor cu caracter personal, în conformitate cu cerinţele Regulamentului (UE) 2016/679. (2) Măsurile de securitate care trebuie implementate sunt următoarele: a) accesul securizat prin autentificare individuală, utilizator unic şi parolă personalizată; b) stocarea datelor pe o perioadă stabilită de trei ani; c) garantarea confidenţialităţii datelor beneficiarilor şi furnizorilor, fiind interzisă transmiterea acestora către terţi; d) auditarea modificărilor efectuate asupra dosarelor, prin înregistrarea tuturor schimbărilor, astfel încât să se poată verifica ultimele modificări, momentul realizării acestora şi natura modificărilor; e) stocarea documentelor pe servere conforme cu standardele de securitate. CAP. X Conformitatea documentelor ART. 18 (1) Documentele depuse trebuie să fie complete, corect completate, în termen de valabilitate şi să corespundă cerinţelor metodologiei. (2) Produsele recomandate trebuie să se regăsească în Lista tehnologiilor asistive şi de acces publicată de ANPDPD. (3) Recomandarea medicului/specialistului trebuie să conţină obligatoriu denumirea subclasei produsului conform ISO 9999. (4) Documentele care nu respectă cerinţele de conformitate atrag respingerea solicitării. CAP. XI Monitorizare şi evaluare ART. 19 (1) Indicatorul de rezultat al proiectului este de 4.307 persoane cu dizabilităţi a căror situaţie s-a îmbunătăţit la încetarea calităţii de participant. (2) Îmbunătăţirea situaţiei se verifică prin chestionare de impact aplicate la 6 luni după acordarea tehnologiei asistive şi de acces, având în vedere aspecte precum: autonomie personală, integrare socială, acces la educaţie sau muncă, reducerea dependenţei de sprijinul social. Chestionarul va fi anexă la metodologia de identificare, informare, înscriere şi monitorizare grup-ţintă. (3) După intrarea în posesia tehnologiei asistive şi de acces, pentru o perioadă de 3 ani, beneficiarul nu va putea vinde sau comercializa produsul obţinut. În situaţia în care se va constata că produsul a fost înstrăinat sau comercializat, beneficiarul va trebui să returneze suma aferentă e-voucherului acordat, fără îndeplinirea vreunei alte formalităţi ulterioare transmiterii notificării de restituire a sumei. (4) Metodologia poate fi revizuită, pe baza rezultatelor şi feedbackurilor primite, pentru a optimiza distribuţia fondurilor şi pentru a acoperi cât mai eficient nevoile persoanelor cu dizabilităţi. CAP. XII Clasificarea judeţelor după numărul persoanelor cu handicap la 31.03.2025 ART. 20 Repartizarea pe judeţe a numărului total de beneficiari este orientativă, fiind posibilă modificarea acesteia în funcţie de evoluţia necesităţilor, astfel:
┌────┬───────────────┬────────┬─────────┬────────────┬───────────────┬────────┐
│ │ │ │ │ │Ponderea │ │
│ │ │ │ │ │persoanelor cu │Număr │
│ │ │ │ │ │dizabilităţi la│minim de│
│ │ │ │ │ │nivel de judeţ/│persoane│
│ │ │Gradul │ │Persoane cu │Bucureşti-Ilfov│care pot│
│Nr. │Judeţul │de │Categoria│dizabilităţi│din numărul │primi │
│crt.│ │handicap│de vârstă│la │total de │sprijin │
│ │ │ │ │31.03.2025 │persoane cu │în │
│ │ │ │ │ │dizabilităţi │fiecare │
│ │ │ │ │ │(judeţe)/ │judeţ │
│ │ │ │ │ │regiunea │ │
│ │ │ │ │ │Bucureşti-Ilfov│ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│1 │Alba │I + II +│C + A │19.128 │2,21% │75 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│2 │Arad │I + II +│C + A │18.900 │2,18% │74 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│3 │Argeş │I + II +│C + A │36.360 │4,20% │142 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│4 │Bacău │I + II +│C + A │23.245 │2,69% │91 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│5 │Bihor │I + II +│C + A │24.445 │2,82% │96 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│6 │Bistriţa-Năsăud│I + II +│C + A │21.608 │2,50% │85 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│7 │Botoşani │I + II +│C + A │17.077 │1,97% │67 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│8 │Braşov │I + II +│C + A │21.803 │2,52% │85 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│9 │Brăila │I + II +│C + A │17.298 │2,00% │68 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│10 │Buzău │I + II +│C + A │19.661 │2,27% │77 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│11 │Caraş-Severin │I + II +│C + A │17.984 │2,08% │70 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│12 │Călăraşi │I + II +│C + A │15.712 │1,82% │62 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│13 │Cluj │I + II +│C + A │33.410 │3,86% │131 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│14 │Constanţa │I + II +│C + A │22.952 │2,65% │90 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│15 │Covasna │I + II +│C + A │7.164 │0,83% │28 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│16 │Dâmboviţa │I + II +│C + A │22.956 │2,65% │90 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│17 │Dolj │I + II +│C + A │19.744 │2,28% │77 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│18 │Galaţi │I + II +│C + A │20.258 │2,34% │79 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│19 │Giurgiu │I + II +│C + A │13.088 │1,51% │51 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│20 │Gorj │I + II +│C + A │14.285 │1,65% │56 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│21 │Harghita │I + II +│C + A │16.031 │1,85% │63 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│22 │Hunedoara │I + II +│C + A │21.777 │2,52% │85 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│23 │Ialomiţa │I + II +│C + A │11.242 │1,30% │44 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│24 │Iaşi │I + II +│C + A │35.954 │4,15% │141 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│25 │Maramureş │I + II +│C + A │22.755 │2,63% │89 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│26 │Mehedinţi │I + II +│C + A │25.718 │2,97% │101 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│27 │Mureş │I + II +│C + A │27.562 │3,18% │108 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│28 │Neamţ │I + II +│C + A │20.782 │2,40% │81 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│29 │Olt │I + II +│C + A │32.583 │3,77% │128 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│30 │Prahova │I + II +│C + A │38.793 │4,48% │152 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│31 │Satu Mare │I + II +│C + A │20.050 │2,32% │79 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│32 │Sălaj │I + II +│C + A │17.144 │1,98% │67 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│33 │Sibiu │I + II +│C + A │16.490 │1,91% │65 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│34 │Suceava │I + II +│C + A │25.768 │2,98% │101 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│35 │Teleorman │I + II +│C + A │14.995 │1,73% │59 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│36 │Timiş │I + II +│C + A │27.731 │3,20% │109 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│37 │Tulcea │I + II +│C + A │9.108 │1,05% │36 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│38 │Vaslui │I + II +│C + A │24.276 │2,81% │95 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│39 │Vâlcea │I + II +│C + A │29.843 │3,45% │117 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│40 │Vrancea │I + II +│C + A │19.690 │2,28% │77 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│ │Total judeţe │ │ │865.370 │100,00% │3.390 │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│41 │Sectorul 1 │I + II +│C + A │11.191 │11,05% │101 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│42 │Sectorul 2 │I + II +│C + A │15.612 │15,42% │141 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│43 │Sectorul 3 │I + II +│C + A │15.519 │15,32% │141 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│44 │Sectorul 4 │I + II +│C + A │11.704 │11,56% │106 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│45 │Sectorul 5 │I + II +│C + A │14.084 │13,91% │128 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│46 │Sectorul 6 │I + II +│C + A │14.202 │14,02% │129 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│47 │Ilfov │I + II +│C + A │18.955 │18,72% │172 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│ │Total Bucureşti│ │ │101.267 │100,00% │917 │
│ │+ Ilfov │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────┼────────┼─────────┼────────────┼───────────────┼────────┤
│ │TOTAL GENERAL │I + II +│C + A │966.637 │ │4.307 │
│ │ │III + IV│ │ │ │ │
└────┴───────────────┴────────┴─────────┴────────────┴───────────────┴────────┘
ANEXA 1 la metodologie E-VOUCHER pentru achiziţionarea tehnologiilor asistive şi de acces de către persoanele cu dizabilităţi din lista tehnologiilor asistive şi de acces Data emiterii: ZZ/LL/AAAA Serie: AB (indicativ judeţ) nr. 00001 Titular: Nume: ............................. Prenume: ............................. CNP: ............................., Domiciliul: ................................ Produs 1: (denumire şi preţ) ..............................................; accesoriu 1: (denumire şi preţ) ............................................... Produs 2: (denumire şi preţ) ..............................................; accesoriu 2: (denumire şi preţ) .............................................. Produs 3: (denumire şi preţ) ..............................................; accesoriu 3: (denumire şi preţ) .............................................. Valoarea maximă: .............................................. (valoarea totală acordată) Valabilitate: 6 luni de la data emiterii, în vederea utilizării la furnizorii de tehnologie asistivă (operatori economici sau producători de tehnologii şi dispozitive asistive şi de acces înscrişi în lista furnizorilor*) *) Disponibilă pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, www.anpd.gov.ro şi ulterior pe platforma RNTAA. Emitent: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, CUI 45718117, adresa: str. G-ral Constantin Budişteanu nr. 28C, et. 1, sectorul 1, Bucureşti, e-mail: registratura@anpd.gov.ro, tel: 0314.338.090 Atenţie! E-voucherul nu poate fi utilizat decât în scopul achiziţionării tehnologiilor asistive şi de acces. În situaţia în care valoarea produsului achiziţionat depăşeşte valoarea e-voucherului, diferenţa este suportată de către persoana cu dizabilităţi sau reprezentantul legal al acesteia, după caz. În situaţia în care valoarea produsului achiziţionat este mai mică decât valoarea evoucherului, diferenţa neutilizată nu i se restituie beneficiarului şi nu îi revine dreptul de a o păstra. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.