Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 23 martie 2022  de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare şi actualizare a strategiilor guvernamentale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 23 martie 2022 de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare şi actualizare a strategiilor guvernamentale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 285 din 24 martie 2022
──────────
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 379 din 23 martie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 285 din 24 martie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie stabileşte obiectivele, principiile, cadrul general, instituţiile implicate şi procedurile de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare şi actualizare a strategiilor guvernamentale, ca parte a procesului de management strategic.

    ART. 2
    Strategiile guvernamentale se iniţiază de Secretariatul General al Guvernului, ministere şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea şi/sau în coordonarea Guvernului, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor, prin ministerele în a căror subordine sau coordonare se află, în conformitate cu atribuţiile şi domeniul de activitate, precum şi de autorităţile administrative autonome.

    ART. 3
    (1) Secretariatul General al Guvernului, denumit în continuare S.G.G., coordonează la nivel naţional procesul de elaborare a strategiilor guvernamentale, potrivit prezentei metodologii, evaluează concordanţa propunerilor de strategii cu priorităţile stabilite la nivel guvernamental prin Programul de guvernare, cu obligaţiile asumate de România faţă de Uniunea Europeană prin documente strategice naţionale, precum şi cu priorităţile impuse de situaţiile excepţionale care pot să apară pe parcursul guvernării şi care au un impact economic şi/sau social şi verifică respectarea normelor impuse prin prezenta metodologie.
    (2) În cazul constatării de neconcordanţe între strategiile propuse de către instituţiile iniţiatoare şi priorităţile stabilite la nivel guvernamental, prin Programul de guvernare, S.G.G. notifică instituţiile iniţiatoare în vederea reanalizării propunerilor prezentate şi a identificării variantelor de strategii care să respecte aceste priorităţi.
    (3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1), S.G.G., prin Direcţia coordonare politici şi priorităţi, denumită în continuare D.C.P.P., şi Departamentul pentru dezvoltare durabilă, denumit în continuare D.D.D., în sfera sa de competenţă referitoare la implementarea Agendei ONU 2030, colaborează cu unităţile de politici publice, denumite în continuare U.P.P., constituite conform dispoziţiilor art. 11 alin. (1) din Regulamentul privind procedurile de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la nivel central, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2005, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu structurile cu atribuţii în domeniul elaborării, implementării, monitorizării, evaluării şi actualizării strategiilor guvernamentale, constituite în cadrul fiecărei autorităţi a administraţiei publice centrale.

    ART. 4
    În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) strategie guvernamentală - document de politică publică iniţiat şi aplicabil la nivel guvernamental ce defineşte viziunea, priorităţile, obiectivele, acţiunile, resursele şi indicatorii de performanţă asociaţi, după caz, privind un anumit domeniu de activitate, pe termen mediu şi lung;
    b) strategie intersectorială - document de politică publică iniţiat şi aplicabil la nivel guvernamental care vizează unul sau mai multe aspecte ce au o dimensiune comună şi presupune cooperarea dintre diferite sectoare prin intermediul instituţiilor care le coordonează;
    c) instituţii iniţiatoare - Secretariatul General al Guvernului, ministere şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, aflate în subordinea şi/sau în coordonarea Guvernului, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale aflate în subordinea sau în coordonarea ministerelor, prin ministerele în a căror subordine sau coordonare se află, în conformitate cu atribuţiile şi domeniul de activitate, precum şi autorităţile administrative autonome;
    d) departament iniţiator - structură de specialitate din cadrul instituţiei iniţiatoare care elaborează proiecte de strategii în conformitate cu atribuţiile şi domeniul de activitate;
    e) instituţii implicate - instituţii care au atribuţii în domeniul politicii publice vizate de strategie;
    f) management strategic - totalitatea proceselor de identificare şi îndeplinire a obiectivelor strategice naţionale care vizează o mai bună prioritizare a politicilor publice, optimizarea procesului decizional şi a cheltuielilor publice, precum şi creşterea eficacităţii şi a eficienţei Guvernului;
    g) inventarul strategiilor - listă completă a strategiilor guvernamentale în implementare, publicată pe site-ul S.G.G.: https://sgg.gov.ro/new/strategy-unit-unitatea-de-coordonare-a-strategiilor/;
    h) aplicaţia informatică PSI - aplicaţia informatică dezvoltată în mediul de intranet pentru monitorizarea implementării obiectivelor strategice şi a planurilor strategice instituţionale (PSI), precum şi pentru raportarea performanţelor şi asigurarea transparenţei cheltuirii resurselor publice la nivelul administraţiei publice centrale, aflată în proprietatea Secretariatului General al Guvernului;
    i) obiective de dezvoltare durabilă - cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale Agendei 2030 adoptate prin Rezoluţia Adunării Generale a ONU din septembrie 2015;
    j) indicatorii naţionali de dezvoltare durabilă - setul oficial de indicatori naţionali stabiliţi pentru măsurarea implementării obiectivelor de dezvoltare durabilă;
    k) plan de acţiune - plan de lucru detaliat, care prezintă programe, proiecte şi activităţi specifice, cu precizarea bugetelor sau a surselor de finanţare, a termenelor şi a responsabilităţilor instituţionale asumate, obligatoriu pentru punerea în aplicare a strategiei;
    l) indicator de performanţă - factor măsurabil care arată gradul în care au fost atinse rezultatele; măsoară şi evaluează realizarea obiectivelor planificate; poate fi de mai multe tipuri: de impact, de rezultat, de realizare imediată şi de eficienţă, de produs şi de eficienţă; se elaborează pe baza datelor statistice şi trebuie să se afle într-o strânsă legătură cu rezultatele stabilite în documentele de politici publice;
    m) planul anual de lucru al Guvernului, denumit în continuare PALG - instrumentul de planificare anuală a documentelor de politică publică şi a proiectelor de acte normative prioritare pe care instituţiile iniţiatoare le au în vedere spre a le supune aprobării Guvernului, în cursul unui an calendaristic.


    CAP. II
    Obiectivele şi principiile metodologiei şi structura strategiei guvernamentale
    SECŢIUNEA 1
    Obiectivele şi principiile metodologiei
    ART. 5
    Prezenta metodologie urmăreşte:
    a) stabilirea unor obiective strategice sectoriale şi a unor opţiuni de politici publice bazate pe date concrete, temeinic justificate, în vederea unei riguroase fundamentări a politicilor publice şi a planificărilor financiare;
    b) ghidarea, eficientizarea şi asigurarea unei abordări intersectoriale în procesul de elaborare a strategiilor;
    c) asigurarea concordanţei cu priorităţile naţionale şi coordonarea cu strategiile sectoriale în scopul evitării paralelismelor şi pentru crearea unui cadru unitar şi coerent în abordarea managementului strategic;
    d) coerenţa politicilor publice pentru dezvoltare durabilă;
    e) îmbunătăţirea procesului decizional;
    f) prioritizarea politicilor publice;
    g) eficientizarea şi transparentizarea cheltuielilor publice.


    ART. 6
    Procesul de elaborare a strategiilor se fundamentează pe următoarele principii:
    a) principiul participării - se referă la procesele de consultare în elaborarea strategiilor, ce implică autorităţi ale administraţiei publice centrale şi/sau locale, organizaţii neguvernamentale, parteneri sociali, asociaţii profesionale, reprezentanţi ai sectorului privat, după caz;
    b) principiul responsabilităţii - reprezintă asumarea de către iniţiatori a unui set explicit de rezultate în cadrul unei alocări bugetare definite într-o perioadă de timp specificată;
    c) principiul fundamentării - reprezintă utilizarea de date concrete, factuale în procesele de documentare şi analize care precedă elaborarea strategiilor;
    d) principiul sustenabilităţii - reprezintă ansamblul acţiunilor şi deciziilor iniţiatorilor privind politicile publice care contribuie la îndeplinirea obiectivelor Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă;
    e) principiul predictibilităţii - reprezintă ansamblul acţiunilor şi deciziilor iniţiatorilor privind politicile publice şi alocările bugetare stabilite în cadrul bugetar pe termen mediu şi care contribuie la implementarea obiectivelor strategice şi la obţinerea rezultatelor asumate;
    f) principiul transparenţei - reprezintă informarea prealabilă a cetăţenilor asupra problemelor care sunt de interes public, în consultarea acestora cu privire la proiectele de strategii care vizează interesul public, precum şi participarea lor activă la procesul de luare a deciziilor, la elaborarea de strategii, precum şi asigurarea accesului acestora la informaţiile relevante privind alocarea şi cheltuirea resurselor publice pentru realizarea rezultatelor planificate, conform dispoziţiilor art. 5 şi art. 7 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, cu modificările ulterioare.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Structura strategiei guvernamentale
    ART. 7
    (1) Strategia guvernamentală este elaborată sub forma unei structuri care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele secţiuni:
    a) introducerea - argumentarea necesităţii elaborării strategiei, menţionarea perioadei de implementare, descrierea modului de lucru şi prezentarea instituţiilor implicate;
    b) viziunea - prezintă o evoluţie dezirabilă, pe termen lung, a domeniului care face obiectul strategiei; aceasta este pusă în aplicare prin atingerea obiectivelor generale şi specifice;
    c) priorităţile, politicile şi cadrul legal existente - identificarea priorităţilor, politicilor şi strategiilor guvernamentale sau europene în vigoare, precum şi a legislaţiei existente în domeniul strategiei, care influenţează strategia respectivă şi se regăsesc în strânsă corelaţie cu priorităţile generale ale Guvernului;
    d) analiza contextului şi definirea problemelor - analiză a situaţiei actuale şi identificarea problemelor actuale care justifică necesitatea elaborării strategiei;
    e) obiectivele generale şi specifice - obiectivele strategiei prin care sunt soluţionate problemele identificate. Obiectivele reprezintă ţintele pe care Guvernul se angajează să le realizeze prin iniţierea de măsuri într-un anumit domeniu de politică publică;
    f) programe - direcţiile de acţiune care vor sprijini atingerea obiectivelor şi implementarea strategiei, asigurând concordanţa cu programele incluse în PSI;
    g) rezultatele aşteptate - prezentarea efectelor preconizate ale strategiilor şi rezultatelor conexe într-o manieră cuantificabilă, descriindu-se schimbările economice, sociale, de mediu şi culturale, inclusiv contribuţia la obiectivele de dezvoltare durabilă, ca rezultat al impactului implementării strategiei;
    h) indicatorii - prezentarea indicatorilor pe baza cărora se va măsura evoluţia implementării strategiei, cu referire la indicatorii naţionali de dezvoltare durabilă vizaţi, după caz;
    i) procedurile de monitorizare şi evaluare - prezentarea modului în care se vor monitoriza şi evalua implementarea şi impactul strategiei;
    j) instituţiile responsabile - instituţiile implicate, răspunzătoare de sarcinile care le revin;
    k) implicaţiile bugetare şi sursele de finanţare - estimarea resurselor financiare necesare şi identificarea surselor de finanţare necesare implementării acţiunilor strategiei;
    l) implicaţiile asupra cadrului juridic - descrierea impactului strategiei asupra actelor normative în vigoare şi propunerea de modificări sau adoptarea de noi acte normative pentru punerea în aplicare a măsurilor prevăzute în strategie.

    (2) Strategiile sunt însoţite de o anexă care conţine un plan de acţiune - defalcat pe acţiuni, instituţii responsabile, perioade de implementare, rezultate aşteptate şi indicatori de monitorizare şi etapele evaluării.

    CAP. III
    Grupurile de lucru/Structurile interministeriale şi coordonarea activităţii acestora
    ART. 8
    (1) În cadrul fiecărei instituţii iniţiatoare se constituie un grup de lucru responsabil cu procesul de identificare a opţiunilor care vor avea ca rezultat obţinerea unor soluţii tehnice pentru problemele de politici publice din domeniul de competenţă, cu procesul de elaborare, consultare, avizare şi finalizare a proiectului de strategie guvernamentală, precum şi cu implementarea, monitorizarea şi evaluarea implementării şi a rezultatelor strategiei, coordonat de secretarul general sau de o altă persoană desemnată.
    (2) Componenţa grupului de lucru se aprobă prin decizie/ordin a/al conducătorului instituţiei iniţiatoare, după caz.

    ART. 9
    (1) În funcţie de domeniul ce urmează a fi reglementat prin proiectul de strategie se pot constitui structuri interministeriale, potrivit art. 24 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Structurile interministeriale prevăzute la alin. (1) sunt coordonate de secretarul de stat cu atribuţii în domeniul de politică publică ce face obiectul respectivei strategii din cadrul instituţiei iniţiatoare sau de o altă persoană desemnată de conducătorul instituţiei, după caz.
    (3) Structura interministerială are următoarea componenţă:
    a) reprezentanţi ai departamentului iniţiator, reprezentanţi ai U.P.P. sau ai structurii cu atribuţii similare, care pot asigura şi secretariatul tehnic;
    b) reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului, ai structurilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în funcţie de domeniul care face obiectul strategiei;
    c) reprezentanţi ai departamentelor cu atribuţii în domeniul care face obiectul strategiei din cadrul ministerelor/instituţiilor implicate, după caz;
    d) reprezentanţi şi/sau specialişti ai altor instituţii, structuri sau organizaţii nonguvernamentale relevante care activează în domeniul vizat de strategie.

    (4) Reprezentanţii prevăzuţi la alin. (3) şi numărul acestora se desemnează prin acte administrative ale conducătorilor ministerelor/instituţiilor implicate.

    ART. 10
    Pentru activităţile de elaborare, consultare, avizare şi aprobare, precum şi pentru cele de implementare, monitorizare şi evaluare a implementării strategiei, structurile prevăzute la art. 8 şi 9 au următoarele atribuţii:
    a) coordonarea întregului proces de dezvoltare a unei strategii guvernamentale;
    b) asigurarea elaborării strategiilor guvernamentale în conformitate cu prezenta metodologie şi cu respectarea metodologiei de evaluare preliminară a impactului;
    c) coordonarea implementării, monitorizării, evaluării şi actualizării strategiilor guvernamentale în conformitate cu prezenta metodologie.


    ART. 11
    Instituţiile iniţiatoare au următoarele atribuţii:
    a) transmiterea către D.C.P.P. din cadrul S.G.G., prin e-mail, la adresa strategii@gov.ro, a unei informări cu privire la intenţia de iniţiere a fiecărei noi strategii guvernamentale, în scopul justificării oportunităţii acesteia şi al verificării concordanţei priorităţilor care vor fi avute în vedere în propunerea de strategie cu priorităţile sectoriale din Programul de guvernare şi din alte documente strategice asumate de România, conform dispoziţiilor art. 3 alin. (1);
    b) depunerea diligenţelor necesare constituirii structurilor prevăzute la art. 8 sau 9, după caz;
    c) planificarea aprobării strategiei guvernamentale prin introducerea acesteia în planul anual de lucru al Guvernului - PALG;
    d) întreprinderea măsurilor necesare consultării publice şi interministeriale, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, cu modificările ulterioare, şi Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, cu modificările ulterioare, anterior transmiterii strategiei spre aprobare;
    e) transmiterea la S.G.G. - D.C.P.P. a proiectului de strategie, în conformitate cu dispoziţiile art. 20 alin. (2) din regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, cu modificările ulterioare;
    f) după încheierea procedurii de avizare, transmiterea către S.G.G. a proiectului de strategie, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului, cu respectarea dispoziţiilor art. 23 din Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, cu modificările ulterioare;
    g) transmiterea strategiilor aprobate către S.G.G. în vederea includerii în inventarul de strategii al Guvernului;
    h) publicarea strategiei guvernamentale aprobate prin hotărâre a Guvernului pe pagina de internet proprie, cu respectarea dispoziţiilor art. 46 din Regulamentul privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, cu modificările ulterioare, într-un format electronic editabil şi care să conţină funcţionalităţi de căutare;
    i) asigurarea introducerii şi verificării datelor necesare în aplicaţia informatică PSI, în scopul monitorizării implementării obiectivelor strategiei;
    j) asigurarea întocmirii rapoartelor de monitorizare şi evaluare privind implementarea strategiei, în conformitate cu dispoziţiile prezentei metodologii şi cu prevederile legale în vigoare, cuprinse în Regulamentul privind procedurile de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicilor publice la nivel central, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2005, cu modificările şi completările ulterioare;
    k) întreprinderea demersurilor necesare actualizării strategiei, atunci când identifică o astfel de necesitate, potrivit art. 16.


    ART. 12
    (1) S.G.G., prin Direcţia coordonare politici şi priorităţi, asigură îndrumare metodologică din etapa de elaborare a strategiilor până în etapa evaluării şi actualizării acestora, după caz.
    (2) Îndrumarea metodologică a procesului de elaborare a strategiilor constă în:
    a) oferirea de sprijin în consultările iniţiale legate de identificarea şi alegerea opţiunilor, precum şi în asigurarea concordanţei propunerilor de strategii cu priorităţile stabilite la nivel guvernamental potrivit art. 3;
    b) organizarea de sesiuni de formare, inclusiv în domeniul colectării şi analizei de date, adresate personalului din ministere implicat în procesul de elaborare a strategiilor;
    c) acordarea de asistenţă de specialitate pe tot parcursul procesului de elaborare şi actualizare a strategiei pentru asigurarea armonizării obiectivelor, a rezultatelor şi a indicatorilor, potrivit art. 3;
    d) operaţionalizarea şi gestionarea adresei de e-mail strategii@gov.ro, prin intermediul căreia se va desfăşura comunicarea dintre S.G.G. şi grupurile de lucru din cadrul instituţiilor iniţiatoare şi/sau implicate, respectiv comunicarea cu structurile interministeriale;
    e) participarea la grupuri de lucru, în cazul strategiilor intersectoriale, la solicitarea iniţiatorului;
    f) acordarea de asistenţă de specialitate pentru asigurarea complementarităţii şi a unei abordări integrate cu alte iniţiative sau strategii din acelaşi domeniu sau din domenii conexe;
    g) asigurarea includerii strategiilor în inventarul documentelor strategice, după aprobarea acestora prin hotărâre a Guvernului;
    h) asigurarea sprijinului necesar identificării şi stabilirii modalităţilor de actualizare a strategiilor, respectiv a măsurilor şi acţiunilor necesar a fi întreprinse.


    CAP. IV
    Monitorizarea, evaluarea şi actualizarea strategiilor guvernamentale
    ART. 13
    Pentru activitatea de monitorizare a implementării strategiei guvernamentale, S.G.G. şi instituţiile iniţiatoare utilizează aplicaţia informatică PSI, administrată de S.G.G. prin D.C.P.P., asigurându-se astfel corelarea obiectivelor cu acţiunile prevăzute şi stabilirea gradului de realizare a obiectivelor strategiei.

    ART. 14
    (1) Fiecare strategie cuprinde un capitol de monitorizare şi evaluare a atingerii rezultatelor, ce stabileşte criterii de măsurare a evoluţiei indicatorilor. Monitorizarea şi evaluarea implementării strategiei se realizează periodic, astfel cum s-a prevăzut în planul de acţiune prezentat în anexa strategiei, şi cuprind procedura consultării cu organizaţii neguvernamentale, parteneri sociali, asociaţii profesionale, reprezentanţi ai sectorului privat, după caz.
    (2) Anterior publicării pe pagina de internet proprie, rapoartele de monitorizare şi evaluare sunt transmise de către instituţiile iniţiatoare către S.G.G.

    ART. 15
    Monitorizarea şi evaluarea strategiilor se desfăşoară potrivit art. 17-23 din regulamentul aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 775/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 16
    (1) Actualizarea unei strategii guvernamentale se face: la momentul expirării perioadei de implementare, dacă domeniul necesită continuarea intervenţiei pentru atingerea obiectivelor; în contextul unor situaţii de criză/urgenţă nou-apărute ce justifică modificarea în timpul implementării; în vederea alinierii cu priorităţile europene.
    (2) Actualizarea strategiilor de către instituţiile iniţiatoare se va face potrivit prezentei metodologii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016