Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 21 septembrie 2005  privind modul de evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii finantarii din fondurile cuprinse in Programul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 21 septembrie 2005 privind modul de evaluare si aprobare a proiectelor depuse in vederea obtinerii finantarii din fondurile cuprinse in Programul "Activitati de implementare si monitorizare a Strategiei pentru imbunatatirea situatiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005»"

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 878 din 30 septembrie 2005

I. CADRUL LEGAL DE IMPLEMENTARE ŞI MONITORIZARE A STRATEGIEI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A SITUAŢIEI ROMILOR
1.1. Istoric
Îmbunãtãţirea situaţiei romilor continuã sã fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de Guvernare 2005-2008, Capitolul 25, cuprinde referiri speciale la problematica legatã de comunitatea romilor, subliniind necesitatea implementãrii eficiente a strategiei naţionale pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor, completând prevederile din <>H.G. nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborãri fructuoase între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, continuatã şi în etapele de implementare a acesteia şi are la bazã principiile consensualitãţii, utilitãţii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizãrii în execuţie, egalitãţii şi diferenţierii identitare.
Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor are o duratã de 10 ani şi cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã, 2. Locuinţe, 3. Securitate socialã, 4. Sãnãtate, 5. Economie, 6. Justiţie şi ordine publicã, 7. Protecţia copilului, 8. Educaţie, 9. Culturã şi culte, 10. Comunicare şi participare civicã.
Conform principiului diviziunii sectoriale şi al descentralizãrii în execuţie, Strategia Guvernului României de îmbunãtãţire a situaţiei romilor prevede o structurã de organizare, coordonare şi control a acestui act normativ, precum şi responsabilitãţi specifice instituţiilor, autoritãţilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale în implementarea Planului general de mãsuri.
În perioada 2000-2002, un fond de 900.000 Euro a fost alocat proiectelor dezvoltate în parteneriat de cãtre autoritãţile publice locale şi ONG-urile care se ocupã de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01. Dintr-un numãr de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate câştigãtoare - 11 din partea organizaţiilor neguvernamentale ale romilor, 12 din partea altor organizaţii neguvernamentale, 13 din partea Primãriilor, iar 5 din partea altor instituţii publice.
În februarie 2002, a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO 0004.02.02, "Dezvoltarea societãţii civile 2000", cu o componentã de granturi destinatã "Îmbunãtãţirii situaţiei romilor", în valoare de 1.000.000 Euro, la care s-au depus 300 de cereri de finanţare. În iulie 2002, a fost datã publicitãţii lista proiectelor selectate spre finanţare în cadrul programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finanţare au fost implementate în 10 luni, în perioada 2002-2003, vizând domeniile: Administraţie publicã şi dezvoltare comunitarã, Educaţie, Sãnãtate, Securitate Socialã, Comunicare şi participare civicã.
În decembrie 2002, a fost semnat Memorandumul de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Europeanã, pentru Programul PHARE RO 2002/000-586.01.02, denumit "Sprijin pentru Strategia naţionalã de îmbunãtãţire a situaţiei romilor", în valoare totalã de 7,6 Meuro,(6 milioane Euro Comisia Europeana si 1,6 milioane Euro, contribuţia Guvernului României)
La componenta de granturi a Programului PHARE 2002, au fost depuse de cãtre autoritãţile publice 531 de proiecte, dintre care, 65 au primit o finanţare, pe urmãtoarele domenii: formare profesionala si activitãţi aducãtoare de venituri, 34 proiecte; mica infrastructura si locuinţe sociale, 14 proiecte; sãnãtate, 17 proiecte.
Guvernul a introdus în anul 2003, prin <>Legea bugetului de stat nr. 631/2002 , cofinanţarea în moneda naţionalã la Programul PHARE 2002, în valoare de 1,6 MEURO, destinatã susţinerii activitãţilor programului denumit "Parteneriat pentru sprijinul romilor - 2003", cu care au fost finanţate şi implementate 26, în domeniile mica infrastructura şi locuire, activitãţi generatoare de venituri, achiziţie de terenuri si cultivarea lor.
În decembrie 2004, s-a semnat Memorandumul de finanţare între Guvernul României şi Comisia Europeanã, pentru Programului Multianual PHARE 2004-2006, care cuprinde si subprogramul criteriul politic, minoritãţi şi prevede o estimare financiarã de 44.160.000 Euro (35 Meuro, Comisia Europeana la care se adaugã contribuţia Guvernului de 9,16 Meuro).
Pentru acest program au fost identificate şase prioritãţi acoperind domeniile: acte de identitate pentru romi, programe de conştientizare şi informare publicã legate de romi şi problemele lor, dezvoltarea capacitãţii instituţionale a Agenţiei Naţionale pentru Romi şi a structurilor locale implicate în implementarea şi monitorizarea Strategiei Guvernamentale, dezvoltare comunitarã, sãnãtate şi educaţie.
Prima fişã sectorialã a Programului Multianual a fost aprobata în decembrie 2004 şi prevede alocarea sumei de 8,5 Meuro, pentru doua proiecte:
- dezvoltarea instituţionalã a structurii de implementare a <>H.G. nr. 430/2001 , în valoare de 4,5 Meuro,
- dezvoltarea capacitãţii instituţionale şi îmbunãtãţirea mediului educaţional în anumite şcoli, în valoare de 4 Meuro. Proiectul se afla in faza de pregãtire a licitaţiilor
In anul 2004, Secretariatul General al Guvernului împreunã cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare au cofinanţat şi administrat programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2004", în valoare 6.400.000 lei (RON). În cadrul acestui program au fost finanţate şi implementate 17 proiecte în comunitãţile de romi.
1.2. Obiectivele programului şi prioritãţile pentru anul 2005
Obiectivul general al Programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - 2005", este îmbunãtãţirea condiţiilor de viaţã în comunitãţile de romi din România.
Programul va sprijini Guvernul României în consolidarea criteriilor politice de aderare la Uniunea Europeanã prin oferirea de sprijin financiar la nivel local pentru proiecte care respectã prioritãţile programului de aderare a României şi care se concentreazã pe facilitarea participãrii active a membrilor comunitãţilor de romi la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã româneascã.
Obiectivele specifice ale programului sunt:
a) punerea în practicã a Planului de mãsuri al strategiei prin sprijinirea iniţiativelor dezvoltate de cãtre autoritãţile şi instituţiile publice locale, împreunã cu reprezentanţii romilor;
b) sprijinirea dezvoltãrii de parteneriate durabile între administraţia publicã localã şi organizaţiile neguvemamentale;
c) stimularea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, educaţionalã, culturalã şi politicã a comunitãţilor locale.
1.3. Suma disponibilã pentru finanţare oferitã de ordinatorul de credite
Suma globalã indicativã disponibilã pentru oferta de proiecte de finanţare din 2005 este de 1.810.000 lei (RON).
Programul va fi administrat şi monitorizat de cãtre Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) din România.
Mãrimea finanţãrii
Orice sumã acordatã în cadrul acestor programe trebuie sã se încadreze între urmãtoarele sume minime şi maxime:
● suma minimã: 50.000 lei (RON);
● suma maximã: 200.000 lei (RON).
Finanţarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depãşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa de 10% din valoarea totalã a proiectului trebuie sã fie acoperitã din resursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia, sau din alte surse decât suma solicitatã Secretariatului General al Guvernului.
Contribuţia solicitantului poate fi financiarã şi/sau în naturã. Contribuţia în naturã poate fi reprezentatã de bunuri (terenuri, clãdiri, utilaje, echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, muncã voluntarã, servicii (utilitãţi, transport), aşa cum este prevãzut în capitolele de buget (vezi Anexa B - Bugetul proiectului).

II. REGULI REFERITOARE LA PREZENTA CERERE DE OFERTĂ DE PROIECTE DE FINANŢASE
2.1. Criterii de eligibilitate
Existã patru seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referã la:
● instituţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilã;
● parteneriatele, care constituie o condiţie pentru acordarea finanţãrii;
● proiectele pentru care se poate acorda finanţare;
● tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.
2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate depune o cerere de finanţare
● Solicitanţii trebuie sã fie instituţii ale administraţiei publice locale. Parteneriatul dintre instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, precum şi grupurile de iniţiativã din comunitãţile de romi este obligatoriu. Grupurile de iniţiativã trebuie sã fie organizate, funcţionale şi sã acţioneze în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare.
● Solicitanţii sã fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.
● Solicitanţii sã aibã surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea instituţiei lor pe perioada derulãrii proiectului şi sã participe la finanţarea proiectului.
● Solicitanţii sã aibã experienţã şi sã poatã demonstra capacitatea de a conduce activitãţi de amploarea proiectului pentru care se solicitã finanţarea.
● Solicitanţii sã recruteze forţa de muncã necesarã derulãrii proiectelor din rândul membrilor comunitãţilor de romi în cuantum de minim 30% din forţa de muncã totalã angajatã în implementarea proiectului.
Potenţialii solicitanţi nu au dreptul sã participe la cererea de ofertã de proiecte sau sã primeascã o finanţare nerambursabilã dacã:
● au încercat sã obţinã informaţii confidenţiale sau sã influenţeze Secretariatul General al Guvernului şi/sau Agenţia Naţionalã pentru Romi, în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;
● sunt subiect al unui conflict de interese
2.1.2. Eligibilitatea partenerilor
● Parteneriatul dintre aplicant şi o organizaţie neguvernamentalã a romilor/grup de iniţiativã este o condiţie obligatorie pentru acordarea finanţãrii.
● Sunt eligibili ca parteneri organizaţiile neguvernamentale (asociaţii, fundaţii) din localitatea în care se desfãşoarã proiectul
● În cazul în care în localitatea respectivã nu existã o organizaţie neguvernamentalã a romilor, sunt eligibili ca parteneri grupurile de iniţiativã ale romilor din comunitatea respectivã, constitutite conform <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã, republicatã.
● Pe toatã durata proiectului, partenerul rom (grup de iniţiativã sau ONG) va organiza întâlniri cu comunitatea de romi în care se desfãşoarã proiectul, cel puţin o datã pe lunã. În cadrul acestor întâlniri comunitatea va fi informatã despre progresele realizate în cadrul proiectului şi se va promova implicarea directã şi activã a beneficiarilor în desfãşurarea proiectului. La aceste întâlniri va participa şi coordonatorul de proiect (sau o altã persoanã din partea autoritãţilor publice locale). De asemenea, partenerul rom va întocmi, în urma acestor întâlniri cu comunitãţile de romi, un document în care se vor specifica clar (şi se vor mãsura) nevoile comunitãţii respective, precum şi propunerile de îmbunãtãţire a condiţiilor de viaţã în comunitate.
● Pe parcursul implementãrii proiectului, grupul de iniţiativã din comunitatea romã se va transforma în organizaţie neguvernamnetalã (ONG).
● Partenerii din proiect nu pot avea şi calitatea de subcontractanţi ai activiãţilor din cadrul proiectului.
2.1.3. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţare
Dimensiunea financiara a proiectelor
Orice sumã acordatã în cadrul acestui program trebuie sã se încadreze între valoarea minimã şi maximã stabilite la punctul 1.3.
Durata proiectelor
Durata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnãrii contractului şi ultima lunã în care obligatoriu se vor face raportãrile narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 30 noiembrie 2005.
Durata unui proiect nu poate depasi termenul de 30 noiembrie 2005.
Sectoare sau domenii de activitate
Programul oferã finanţare nerambursabilã pentru proiecte de dezvoltare localã menite sã îmbunãtãţeascã situaţia membrilor comunitãţilor de romi, activitãţi care sã sprijine facilitarea participãrii active a romilor la viaţa economicã, socialã, culturalã şi politicã din România în urmãtoarele domenii:
- activitãţi generatoare de venit;
- micã infrastructurã;
- reabilitare de locuinţe;
- achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora;
- pregãtire vocaţionalã
Tipuri de activitãţi eligibile (propunerile nu trebuie sã se limiteze doar la acestea)
1. Activitãţi generatoare de venit (AGV)
Aceste activitãţi aducãtoare de venit pot include - fãrã a se limita la - urmãtoarele:
- achiziţii de terenuri agricole şi cultivarea acestora;
- meserii tradiţionale (cãrãmidãrie, prelucrarea lemnului, a metalului etc) şi produse artizanale;
- ateliere profesionale (croitorie, fierãrie, cãrãmidãrie etc);
- ateliere de producţie (lãptãrie, mãcelãrie etc);
- producţii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc);
- micro-ferme (pui, vaci, porci etc);
- construcţii necesare tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi menţionate mai sus;
- mica infrastructurã, specificã tipului de activitãţi aducãtoare de venituri.
2. Activitãţile de micã infrastructurã pot include, dar nu sunt limitate la:
- introducerea reţelelor şi/sau conectarea la reţelele existente de apã, gaze, electricitate, sisteme de canalizare;
- repararea şi/sau construirea de drumuri şi poduri mici;
- renovarea de şcoli, dispensare, policlinici aflate în zone cu o densitate mare de populaţie de etnie romã.
3. Reabilitarea locuinţelor, inclusiv micã infrastructurã.
La finalizarea proiectului, aplicantul va emite o Hotãrâre a Consiliului Local în care va transfera dreptul de proprietate, unde este cazul a bunurilor achiziţionate în perioada proiectului cãtre ONG-ul/grupul de iniţiativã transformat în ONG, partener în proiect
4. Achiziţie terenurilor agricole si cultivarea acestora
- Organizarea membrilor comunitãţilor de romi în asociaţii agricole;
- Achiziţie unelte şi echipamente specifice tipurilor de activitãţi agricole;
Beneficiarii acestor activitãţi vor trebui:
- sã fie implicaţi direct în desfãşurarea activitãţilor agricole;
- sã primeascã în folosinţã îndelungatã (5 ani) terenurile agricole, uneltele si echipamentele;
Unul din criteriile de împroprietãrire a romilor, dupã trecerea perioadei de folosinţa de 5 ani, îl constituie utilizarea cu bunã credinţã a terenurilor date în folosinţã. Alte criterii în vederea dobândirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de cãtre autoritãţile locale, cu obligaţia de a fi stipulate în proiect, precum şi în Hotãrârile Consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene.
Membrii comunitãţilor de romi, beneficiari direcţi ai acestor programe, trebuie sã participe nemijlocit la tipurile de activitãţi menţionate mai sus, constituind forţa de muncã in proiect. Se recomandã ca beneficiarii direcţi, sã fie membrii unor familii numeroase şi cu venituri reduse.
Hotãrârile Consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene în care se va stipula momentul, modalitãţile şi condiţiile transferului dreptului de proprietate cãtre beneficiarii direcţi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului, respectiv a împroprietãririi acestora, vor constitui baza încheierii contractelor de finanţare dintre Secretariatul General al Guvernului şi solicitantul principal.
5. Pregãtire vocationala
Pregãtire formalã (diplomã) (care include introducerea de tehnologii îmbunãtãţite) pentru meserii tradiţionale - cum ar fi zidãria, tâmplãria şi pentru a facilita accesul pe piaţa muncii şi/sau pentru a asigura practicarea legalã a respectivei meserii.
Activitãţi neeligibile
Urmãtoarele tipuri de activitãţi nu sunt eligibile:
● sponsorizãri individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;
● burse de studiu individuale, cursuri de specializare;
● activitãţi de cercetare, studii de fezabilitate, planuri de afaceri;
● activitãţi de re-finanţare nerambursabile, credite sau împrumuturi;
● activitãţi curente ale instituţiei solicitantului.
Beneficiarii proiectului
Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt membrii comunitãţilor de romi, în principal cei care provin din familii numeroase şi care au venituri reduse.
Cel puţin 30% din forţa de muncã angajatã şi plãtitã în cadrul proiectului se va recruta din rândul comunitãţii de romi.
Numãrul de cereri pe care le poate înainta un solicitant:
● un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare;
● un solicitant nu poate primi mai mult de o finanţare nerambursabilã în cadrul acestei licitaţii de proiecte.
2.1.4. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare
Doar "costurile eligibile" pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate rnai jos. Bugetul reprezintã o estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie sã acorde o mare atenţie faptului cã aceste costuri eligibile trebuie sã se bazeze pe costuri reale şi nu pot lua forma unor sume globale.
Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare ce precede semnarea unui contract, nu relevã probleme care necesitã schimbãri ale bugetului, în urma acestei verificãri se pot cere clarificãri şi, unde este cazul responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea PNUD va propune reducerea/refacerea bugetului.
Este în interesul solicitantului sã prezinte un buget realist şi eficient din punctul de vedere al costurilor.
În cadrul proiectului, contribuţia solicitantului trebuie sã fie de minim 10% din valoarea totalã a proiectului, financiarã şi/sau în naturã.
Costuri direct eligibile
Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:
● sã fie necesare pentru derularea proiectului şi sã fie în concordanţã cu principiile unui management financiar sãnãtos cu un raport optim cost/eficienţã;
● sã fie efectuate în timpul perioadei de execuţie a proiectului şi dupã semnarea contractului;
● sã fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, sã fie identificabile şi verificabile şi sã fie dovedite cu documente originale.
Urmãtoarele costuri directe sunt eligibile:
● costul pentru personalul angajat pentru proiect, inclusiv taxele pentru asigurãri sociale şi alte costuri aferente remunerãrii (nu mai mult de 3 persoane);
● costuri pentru achiziţionarea de terenuri;
● costuri pentru achiziţionarea de unelte şi echipamente (noi sau folosite), precum şi pentru transportul acestora;
● costuri pentru auditarea proiectului.
Costuri neeligibile
Urmãtoarele costuri sunt neeligibile:
● rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
● dobânzi datorate;
● costuri pentru studii pregãtitoare sau activitãţi pregãtitoare;
● costuri pentru consumabile, bunuri şi utilitãţi necesare pentru realizarea activitãţilor proiectului;
● costuri pentru diseminarea informaţiilor despre proiect;
● costuri pentru remunerarea funcţionarilor publici/demnitarilor din instituţia contractantã, precum şi a partenerilor în proiect.
2.2. Cum trebuie completatã cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmate
2.2.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţesc
Cererea de finanţare trebuie înaintatã conform formularului cererii de finanţare anexat la prezenta "Metodologie" (Anexa A), cerere de finanţare care poate fi gãsitã şi pe urmãtoarea paginã de Internet: www.undp.org. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.
Cererea de finanţare se completeazã cu atenţie şi cât mai clar posibil pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura claritatea, în special privind modul în care obiectivele proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.
Cererile de finanţare scrise de mânã nu vor fi acceptate.
Documentele care însoţesc cerererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie însoţite de urmãtoarele documente:
1. Buget detaliat cu finanţare pe capitole si subcapitole (vezi Anexa B).
2. Statut ONG / act constitutiv şi de înregistrare a grupului de iniţiativã
3. CV-urile echipei proiectului
4. Declaraţie de parteneriat, semnatã de toţi partenerii - în original
5. Declaraţie de imparţialitate
6. Documentele de proprietate sau contractele de închiriere pentru acele proiecte care prevãd lucrãri de reparaţii şi/sau renovãri (daca este cazul) - copie
7. Documente care sã demonstreze angajamentul solicitantului, precum şi ale partenerilor în programele de îmbunãtãţire a situaţiei romilor
8. Plan de afaceri, în cazul în care propunerea de proiect se referã la activitãţi generatore de venit
9. Proiect tehnic/studiu de fezabilitate pentru activitãţile de micã infrastructurã şi reabilitarea locuinţelor
Copii dupã urmãtoarele documente care pot demonstra angajamentul în programe de îmbunãtãţire a situaţiei romilor (exemple):
● copii dupã procese verbale care aratã cã situaţia romilor a fost luatã în considerare în şedinţele oficiale ale Consiliilor locale/orãşeneşti/judeţene;
● articole din presa localã care fac referire la iniţiativele autoritãţii locale în soluţionarea problemelor cu care se confruntã comunitãţile de romi;
● rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la soluţionarea problemelor cu care se confruntã romii din comunitãţile locale.
Cererea de finanţare trebuie sa fie completã, incluzând toate documentele solicitate.
2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţare
Cererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştã recomandatã, mesagerie expresã sau livrate personal (o confirmare de primire semnatã şi datatã va fi înmânatã la livrare) la adresa urmãtoare: Secretariatul General al Guvernului - Unitatea de Implementare a Proiectelor PHARE pentru Romi, Piaţa Victoriei nr. 1, sector 1, Bucureşti.
Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu prin fax sau prin e-mail) sau livrate la alte adrese decât cea menţionatã, şi neînregistrate la Agenţia Naţionalã pentru Romi, nu vor fi luate in considerare.
Cererile de finanţare (formularul de cerere de finanţare şi anexele) trebuie înaintate în original şi o copie, precum si pe suport electronic (pe CD).
Pe plic se va specifica:
pentru Programul "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunãtãţirea situaţiei romilor - Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"
● numele complet al solicitantului
● adresa poştalã completã
2.2.3. Data limitã de depunere şi de încheiere a proiectelor
Cererile de finanţare se vor depune în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a Hotãrârii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de Înţelegere referitor la cofinanţarea şi administrarea programului "Activitãţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunãtãţirea situaţiei romilor - Programul guvernamental "Partenerlat pentru sprijinul romilor-2005"
dintre Secretariatul General al Guvernului (SGG) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Aceastã data va fi comunicatã ulterior de catre PNUD si Agenţia Naţionalã pentru Romi prin mijloace mass-media, precum şi pe cãile oficiale de comunicare ale Guvernului României. Data limitã de încheiere a activitãţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor finale de activitãţi (narative şi financiare) este 30 noiembrie 2005.
2.2.4. Informaţii suplimentare
Solicitanţii pot adresa întrebãri prin e-mail, telefon sau fax la urmãtoarea adresã.
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare
E-mail: florin.banateanu@undp.org
Telefon: 021 201 78 21, 021 201 78 27
Fax: 021 201 78 28
Dupã evaluarea proiectelor, în termen de 20 zile, fiecare solicitant va primi o adresã de rãspuns cu privire la decizia de finaţare sau respingere a finanţãrii proiectului.
2.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţare
Cererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de cãtre o comisie de evaluare. Componenta Comisiei de evaluare va fi stabilitã prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului:
- 2 membri, reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului;
- 2 membri, reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi;
- 3 membri delegaţi de organizaţiile neguvernamentale ale romilor.
Preşedintele Comisiei de evaluare si secretarul, vor fi desemnaţi de PNUD si nu au drept de vot.
Numai cererile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse procesului de evaluare.
Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform urmãtoarelor criterii:
(1) conformitatea administrativã;
(2) calitatea tehnicã;
(3) calitatea financiarã;
(4) rezultatele aşteptate;
(5) continuitatea/sustenabilitatea proiectului;
(6) capacitatea şi expertiza managerialã.
O evaluare a calitãţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus va fi efectuatã în conformitate cu criteriile de evaluare din Grila de evaluare prezentatã în continuare în "Metodologie".
Informaţii importante
Notã asupra secţiunii Relevanta
Dacã punctajul total obţinut la secţiune este mai mic de 28 de puncte (bun), propunerea nu va fi evaluatã mai departe.
Notã privind acordarea punctajului
Criteriile de evaluare sunt împãrţite in secţiuni şi subsecţiuni. Fiecãrei subsecţiuni i se va acorda un punctaj între 1 şi 5 în conformitate cu urmãtoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab ; 3 = satisfãcãtor; 4 = bun; 5 = foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obţinut cele mai mari punctaje.



┌──────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┐
│ Secţiunea │ Punctaj │ Punctaj │
│ │ maxim │ obţinut │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1. Relevanţã │ 30 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.1. Cât de relevantã esie propunerea pentru nevoile │ │ │
│şi constrângerile specifice localitãţii/regiunii │ 5 │ │
│vizate? │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.2. Cât de clar sunt definite şi strategic alege │ │ │
│grupurile ţintã ? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.3. Cât de relevantã este propunerea pentru nevoile │ │ │
│grupului ţintã propus ? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.4. Cât de relevanţã este propunerea pentru │ │ │
│obiectivele şi pentru una sau mai multe dintre │ 5 │ │
│prioritãţile programului ? Notã: un punctaj de 5 │ │ │
│(foarte bun) va fi alocat numai în cazul în care │ │ │
│propunerea acoperã cel puţin o prioritate. │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.5. Cât de coerente adecvate şi practice sunt │ │ │
│activitãţile propuse? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│1.6. În ce mãsura propunerea conţine elemente │ │ │
│specifice care mãresc valoarea, cum ar fi abordãri │ 5 │ │
│inovative, modele de buna practicã ? │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┤
│2. Metodologie │ 25 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│2.1. Cât de coerent este planul general al │ │ │
│proiectului? │ 2x5 │ │
│(Inclusiv pregãtirea pentru evaluare) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│2.2. Cât de satisfãcãtor este nivelul de implicare şi │ │ │
│activitatea beneficiarilor ? Sunt necesare informaţii │ 5 │ │
│relevante despre acest aspect. │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│2.3. Cât de clar şi fezabil este planul de acţiune? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│2.4. In ce mãsura propunerea conţine indicatori │ │ │
│verificabili în mod obiectiv pentru rezultatele │ 5 │ │
│proiectului ? │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┤
│3. Asigurarea continuitãţii proiectului │ 20 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│3.1. In ce mãsurã proiectul va avea un impact tangibil│ │ │
│asupra grupurilor ţintã ? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│3.2. In ce mãsurã propunerea conţine posibile efecte │ │ │
│multiplicatoare? (Inclusiv posibilitatea replicãrii şi│ │ │
│extinderii rezultatelor proiectului, diseminarea │ 5 │ │
│informaţiilor) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│3.3. În ce mãsura rezultatele proiectului propus sunt │ │ │
│durabile: financiar (cum vor fi finanţate activitãţile│ │ │
│dupã încheierea finanţãrii SGG?) instituţional (Struc-│ │ │
│turile care permit desfãşurarea activitãţilor vor │ │ │
│continua sã existe la sfârşitul acestui proiect) la │ 10 │ │
│nivelul politicilor (unde este cazul) (care va fi │ │ │
│impactul structural al proiectului - de ex.: va │ │ │
│conduce la îmbunãtãţirea legislaţiei, a codurilor de │ │ │
│conduitã, a metodelor etc?) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┤
│4. Bugetul şi Eficienţa costurilor │ 10 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│4.1. În ce mãsurã bugetul este clar şi detailat? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│4.2. În ce mãsura cheltuielile propuse sunt necesare │ │ │
│pentru implementarea proiectului? │ 5 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┤
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┤
│5. Capacitatea şi Expertiza Managerialã │ 15 │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│5.1. Cât de satisfãcãtoare este experienţa anterioara │ │ │
│a solicitantului în domeniul managementului de │ 5 │ │
│proiect ? │ │ │
│Notã: dacã solicitantul nu a avut experienţe anteri- │ │ │
│oare de management de proiect punctajul va fi 1. │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│5.2. Cât de satisfãcãtoare este expertiza tehnicã a │ │ │
│solicitantului? (ex. Cunoaşterea problemelor care vor │ 5 │ │
│fi abordate) │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│5.3. Cât de satisfãcãtoare este capacitatea actualã de│ │ │
│management a solicitantului (inclusiv personalul, │ 5 │ │
│echipamentul şi abilitatea de a administra bugetul │ │ │
│proiectului)? │ │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┤
│ Punctajul total maxim │ 100 │ │
└──────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┘



2.4. Informaţii referitoare la decizia Secretariatului General al Guvernului de a acorda finanţãri nerambursabile
Solicitanţii vor fi informaţi în scris de cãtre PNUD asupra deciziei referitoare la cererea de finanţare. Decizia de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare se va baza pe urmãtoarele motive:
● cererea de finanţare este incompletã sau neconformã cu condiţiile administrative prestabilite;
● solicitantul nu este eligibil în conformitate cu secţiunea 2.1.1.;
● proiectul nu este eligibil (propunerea depãşeşte durata maximã permisã, contribuţia solicitatã este mai micã decât suma minimã permisã, în conformitate cu secţiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);
● relevanţa şi calitatea tehnicã a propunerii este consideratã mai slabã decât cea a propunerilor selectate;
● calitatea financiara a propunerii este consideratã supradimensionatã sau insuficientã;
● activitãţile propuse nu corespund prioritãţilor identificate pentru derularea fondului.
Decizia Comisiei de Evaluare de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare este finalã.
2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului, ulterior deciziei de acordare a finanţãrii
Dupã decizia de selectare în vederea, finanţãrii, se va efectua o vizitã de precontractare de cãtre o echipã formatã din reprezentanţi ai PNUD şi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi, în care se vor evalua capacitãţile manageriale şi tehnice de implementare a proiectelor respective de cãtre autoritãţile locale aplicante. În funcţie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se va propune semnarea unui contract de finanţare cu PNUD, care va fi realizat în concordanţã cu procedurile de contractare ale SGG şi ANR, precum şi cu regulile şi procedurile PNUD.
Contractul va avea ca anexã bugetul proiectului.
Eşecul în realizarea obiectivelor
Dacã beneficiarul nu reuşeşte sã implementeze proiectul în condiţiile asumate şi stipulate în contract, PNUD îşî rezervã dreptul de a întrerupe plãţile şi/sau de a rezilia contractul.
Contribuţia Secretariatului General al Guvernului prin PNUD pentru un proiect poale fi redusã, iar în acest caz PNUD poate solicita returnarea sumelor deja plãtite dacã beneficiarul nu respectã termenii contractuali.
Amendamente la contractul de finanţare şi modificãri în cadrul bugetului
Orice modificare adusã contractului trebuie consemnatã în scris, printr-un amendament, sub formã de act adiţional la contractul original.
Modificãri în cadrul bugetului
Capitolele de buget pot fi modificate faţã de cifrele prevãzute în bugetul iniţial numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
(1) modificãrile nu afecteazã scopul iniţial al proiectului;
(2) impactul financiar este limitat la un transfer în cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer între capitole de buget care implicã o modificare de maxim 10% a sumei iniţiale a capitolului bugetar. In acest caz, contractantul nu poate aplica modificarea fãrã sã informeze PNUD.
În toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie fãcutã o solicitare în scris cãtre administratorul proiectului, PNUD
Raportarea
Dupã cheltuirea primei tranşe de finanţare de 30%, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar intermediar, însoţit de documentele justificative. PNUD va elibera tranşa a doua de finanţare dupã primirea acestor documente.
La finalul proiectului, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar final precum şi raportul de audit realizat de un auditor independent.
Un dosar de raportare finalã, incluzând aceste documente, precum şi altele solicitate de PNUD ca justificare a realizãrii obiectivelor proiectului, va fi trimis cãtre PNUD.
Plãţi
Pentru administrarea financiarã a proiectului, contractantul are obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.
Plãţile se vor efectua dupã urmãtoarea metodologie:
1) dupã semnarea contractului, contractantul va transmite cãtre PNUD o solicitare de platã în baza cãreia va primi un avans de 30% din finanţare, conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 şi a pct. 14 din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plãţi în avans din fonduri publice, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2) dupã justificarea avansului primit, contractantul va angaja cheltuieli în limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai dupã prezentarea documentelor justificative, conform paragrafului "Raportarea", primul alineat;
3) în situaţia în care contractantul a efectuat cheltuieli ce depãşesc avansul primit, diferenţa dintre avansul primit şi suma cheltuitã va fi viratã în contul beneficiarului în termen de 10 zile de la efectuarea decontului.
Înregistrãri şi conturi ale operaţiei
Contractantul trebuie sã ţinã înregistrãri exacte, periodice, înregistrãri contabile separate şi transparente ale implementãrii proiectului. Aceste înregistrãri trebuie sã fie pãstrate pe o perioadã de 5 ani dupã data de terminare a proiectului.
Auditul
La sfârşitul proiectului, contractantul va realiza obligatoriu un audit financiar autorizat, de cãtre un auditor independent, care va fi înaintat Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.
In contract se va stipula posibilitatea efectuãrii unor inspecţii asupra documentelor şi locului de derulare a proiectului de cãtre SGG, ANR, PNUD şi Curtea de Conturi.
Publicitatea
Proiectul va asigura o vizibilitate corespunzãtoare finanţãrii SGG şi PNUD în cadrul tuturor rapoartelor şi publicaţiilor realizate atât pe perioada de implementare, cât şi dupã încheierea programului, precum şi în toate evenimentele publice asociate proiectului.

III. LISTA ANEXELOR
Anexa A - Cererea de finanţare (format Word)
Anexa B - Bugetul proiectului (format Excel)
Anexa C - Declaraţia de imparţialitate


ANEXA A

CERERE DE FINANŢARE

1. TITLUL PROIECTULUI
2. LOCUL DE DESFĂŞURARE (judeţ, localitate, cu menţionarea comunitãţii în care se va implementa proiectul)
3. INIŢIATORI
Aplicant (denumirea instituţiei, adresã, telefon, fax, email)
Parteneri (denumire, adresã, telefon, fax, email)
Anexaţi o listã cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia/instiuţia dv (atât aplicantul, cât şi partenerul)
4. DURATA PROIECTULUI (trebuie sã se încadreze în intervalul de timp stabilit)
5. GRUPUL ŢINTĂ (descrieţi grupul ţintã în contextul localitãţii/comunitãţii din care face parte)
6. OBIECTIVELE PROIECTULUI
7. REZUMATUL PROIECTULUI (maximum 10 rânduri - scopul proiectului, grupul ţintã şi principalele activitãţi)
8. DESCRIEREA PROIECTULUI (maxim 2 pagini) va cuprinde: relevanta proiectului pentru obiectivele programului, descrierea detaliatã a nevoilor cu care se confruntã localitatea şi comunitate respectivã, descrierea detailatã a activitãţilor propuse, rolul pateneritor în derularea activitãţilor, numãrul estimativ de beneficiari direcţi şi indirecţi ai proiectului)
9. METODOLOGIA PROIECTULUI va cuprinde metodele de implementare, modul de monitorizare şi evaluare internã a proiectului, echipa propusã pentru implementarea proiectului, modalitãţile de diseminare a informaţiei despre proiect.
10. ROLUL PARTENERILOR ÎN PROIECT (se va prezenta aportul lor în conceperea şi desfãşurarea proiectului, aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)
11. REZULTATELE AŞTEPTATE
12. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI
13. COORDONATOR PROIECT (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)
Anexaţi Curriculum Vitae
14. PERSOANA ÎMPUTERNICITĂ STATUTAR SĂ REPREZINTE ORGANIZAŢIA/INSTITUŢIA (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/ instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)
Semnãtura
L.S.


ANEXA B

BUGETUL PROIECTULUI (pentru achiziţiile de bunuri şi servicii se vor respecta obligatoriu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare)
Activitatea
Tipul cheltuielilor
Suma totalã
Contribuţia organizaţiei/instituţiei beneficiare
Contribuţia altor finanţatori
Contribufia SGG/PNUD
Observaţii
De preferinţã bugetul se va realiza în format EXCEL.


ANEXA C

DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE

Conflictul de interese reprezintã orice situaţie ce influenţeazã capacitatea candidatului/ ofertantului/ contractorului de a avea o opinie profesionistã obiectivã şi imparţialã, sau ce îl împiedicã, în orice moment, sã acorde prioritate intereselor Autoritãţii Contractante; orice consideraţie legatã de posibile contracte viitoare sau conflict cu alte angajamente, trecute sau prezente, ale candidatului/ ofertantului/ contractorului. Aceste restricţii se aplicã şi oricãrui subcontractor sau angajat al candidatului/ ofertantului/ contractorului.

Subsemnatul, fiind persoanã cu drept de reprezentare a organizaţiei solicitante/ partenere, mã oblig sã iau toate mãsurile preventive necesare pentru a evita orice conflict de interese, aşa cum este acesta definit mai sus, şi sã informez imediat Autoritatea Contractantã, despre orice situaţie ce genereazã sau ar putea genera un asemenea conflict.



┌────────────────────┬──────────────────┬─────────────────┬──────────────────┐
│ │ Solicitantul │Partener 1: │ Partener 2 *1): │
├────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤
│Nume: │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤
│Funcţie: │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤
│Semnãturã: │ │ │ │
├────────────────────┼──────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤
│Data şi locul: │ │ │ │
└────────────────────┴──────────────────┴─────────────────┴──────────────────┘


-------
*1) În cazul în care existã mai mulţi parteneri, fiecare dintre aceştia trebuie sã semneze aceastã declaraţie.


-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016