Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 20 martie 2023  de admitere a persoanelor adulte cu dizabilităţi în mediul rezidenţial, prevăzută la art. 13 din Legea nr. 7/2023 privind susţinerea procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia şi de prevenire a instituţionalizării, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 20 martie 2023 de admitere a persoanelor adulte cu dizabilităţi în mediul rezidenţial, prevăzută la art. 13 din Legea nr. 7/2023 privind susţinerea procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia şi de prevenire a instituţionalizării, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

EMITENT: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 291 din 6 aprilie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 235 din 20 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 6 aprilie 2023.
──────────
    ART. 1
    Scopul prezentei metodologii este de reglementare unitară a modului de aplicare a prevederilor art. 13 din Legea nr. 7/2023 privind susţinerea procesului de dezinstituţionalizare a persoanelor adulte cu dizabilităţi şi aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia şi de prevenire a instituţionalizării, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, denumită în continuare lege, şi de a îndruma principalii actori implicaţi în ceea ce priveşte situaţiile de solicitare a admiterii în centre rezidenţiale publice a persoanelor adulte cu dizabilităţi.

    ART. 2
    În sensul prezentei metodologii, sintagmele şi termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) mediul rezidenţial este reprezentat de centrele rezidenţiale publice pentru persoane adulte cu handicap, denumite în continuare centrele rezidenţiale publice, prevăzute la art. 51 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 448/2006;
    b) persoane adulte cu dizabilităţi sunt persoanele adulte încadrate în grad de handicap, în condiţiile Legii nr. 448/2006;
    c) beneficiarii serviciilor sociale rezidenţiale publice sunt persoane adulte cu dizabilităţi care se află într-o situaţie de dependenţă şi necesită servicii specializate de îngrijire, asistenţă, abilitare şi reabilitare, care nu pot fi asigurate în familie ori comunitate.


    ART. 3
    Principalii actori implicaţi în soluţionarea situaţiilor de solicitare a admiterii în centre rezidenţiale publice sunt persoanele adulte cu dizabilităţi, membrii familiilor acestora sau reprezentanţii lor legali, autorităţile publice locale, prin reprezentanţii acestora, compartimentele de asistenţă socială, serviciile de asistenţă socială, respectiv direcţiile de asistenţă socială comunitară, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, instituţii, precum şi orice alte persoane fizice şi juridice interesate.

    ART. 4
    (1) Criteriile de admitere a persoanelor adulte cu dizabilităţi în serviciile sociale sunt următoarele:
    - admiterea în centrul rezidenţial public este efectuată numai cu acordul persoanei adulte cu dizabilităţi, exprimat sub orice formă, cu respectarea principiului Alegere şi control al planificării centrate pe persoană, prevăzut în anexa nr. 2 - Ghidul privind accelerarea procesului de dezinstituţionalizare din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind prevenirea instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi şi accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, pentru perioada 2022-2030, şi numai în măsura în care serviciile furnizate corespund nevoilor acesteia;
    – admiterea se efectuează în centrul rezidenţial public cel mai apropiat de domiciliul/reşedinţa persoanei adulte cu dizabilităţi şi care asigură un nivel cât mai sporit de autonomie în exercitarea drepturilor şi obligaţiilor;
    – admiterea se efectuează numai pentru o perioadă de până la 24 de luni, în funcţie de tipul serviciului oferit, urmând ca beneficiarul să fie dezinstituţionalizat potrivit prevederilor Legii nr. 7/2023, respectiv ale Ghidului privind accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, prevăzut în anexa nr. 2 la Strategia naţională privind prevenirea instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi şi accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022, în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă, la solicitarea sau cu acordul persoanei cu dizabilităţi;
    – admiterea se efectuează pe locurile vacante din centrele rezidenţiale publice, cu excepţia celor prevăzute la art. 5, în limita a 5% pe an, din numărul total de beneficiari ce vor fi dezinstituţionalizaţi până la data de 30 iunie 2026, potrivit ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi prin care se stabilesc obiectivele asociate indicatorilor-cheie de performanţă, planificate la nivelul fiecărui judeţ/sector al municipiului Bucureşti.

    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), admiterea în centrele rezidenţiale publice a persoanelor cu dizabilităţi repatriate de pe teritoriul altui stat, a persoanelor cu dizabilităţi intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a persoanelor cu dizabilităţi aflate în situaţii de risc privind producerea unor consecinţe grave cu privire la sănătatea sau integritatea lor se efectuează fără a limita numărul acestora şi numai cu avizul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.
    (3) În vederea obţinerii avizului prevăzut la alin. (2), direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti evaluează nevoile individuale de servicii în baza metodologiei de evaluare periodică a nevoii de servicii la nivel local, inclusiv pentru identificarea nevoilor specifice ale persoanelor cu dizabilităţi, aprobată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, prevăzută la art. 25 din Legea nr. 7/2023, şi transmit Autorităţii întreaga documentaţie, în termen de 10 zile de la data înregistrării solicitării de admitere.

    ART. 5
    În centrele rezidenţiale publice care au în implementare planuri de restructurare potrivit art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată prin Legea nr. 92/2021, cu modificările ulterioare, nu se efectuează admiteri ale persoanelor adulte cu dizabilităţi.

    ART. 6
    (1) În vederea aplicării prevederilor art. 13 din lege, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au în vedere asigurarea îndeplinirii la nivel judeţean/local al sectorului municipiului Bucureşti a ţintelor, obiectivelor şi indicatorilor-cheie de performanţă aferenţi procesului de dezinstituţionalizare şi de prevenire a instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi.
    (2) În îndeplinirea obligaţiilor descrise la alin. (1) şi prevăzute în lege, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, prin conducătorii acestora sau persoanele împuternicite de aceştia, monitorizează traseul în serviciile rezidenţiale publice al beneficiarilor admişi şi raportează trimestrial situaţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi, potrivit modelului de raport aflat în anexa la prezenta metodologie.

    ART. 7
    (1) Admiterea într-un mediu rezidenţial, cu excepţia centrelor prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se face cu prioritate în locuinţe protejate şi numai dacă există pe raza teritorială a municipiului, a oraşului sau a comunei în care funcţionează serviciul social rezidenţial respectiv un centru de zi de ale cărui servicii să beneficieze persoana cu dizabilităţi.
    (2) Găzduirea unui beneficiar în locuinţa protejată se efectuează pentru o perioadă de maximum 24 de luni, urmând ca acesta să fie dezinstituţionalizat, potrivit prevederilor legale; dacă beneficiarul provine din alt serviciu rezidenţial, găzduirea în locuinţa protejată se efectuează pe o perioadă mai mică, astfel încât perioada totală de admitere în mediul rezidenţial să nu depăşească 24 de luni.
    (3) Admiterea într-un centru public rezidenţial de tip centru de îngrijire şi asistenţă sau centru de abilitare/reabilitare se efectuează numai în măsura în care serviciile furnizate în aceste centre sunt de strictă necesitate şi pentru o perioadă de maximum 24 de luni, după care beneficiarul este direcţionat spre un alt tip de serviciu în comunitate; în cazul în care acesta necesită servicii de tip locuinţă protejată se aplică prevederile alin. (2) în mod corespunzător.
    (4) Admiterea într-un centru public rezidenţial de tip centru respiro/de criză se efectuează pentru o perioadă de maximum 30 de zile în centrul respiro, respectiv 90 de zile în centrul de criză, urmând ca beneficiarii să fie direcţionaţi spre un alt tip de serviciu în comunitate; în cazul în care aceştia necesită servicii într-un mediu rezidenţial, altul decât centrele prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se aplică în mod corespunzător prevederile alin. (1)-(3).
    (5) Tinerilor cu dizabilităţi care împlinesc vârsta de 18 ani, respectiv 26 de ani, care necesită protecţie potrivit prevederilor art. 30 lit. b) din Legea nr. 448/2006, direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti le asigură cu prioritate măsuri de protecţie la asistentul personal profesionist.
    (6) În situaţia în care nu se pot asigura măsurile prevăzute la alin. (5), iar tinerii respectivi necesită servicii într-un mediu rezidenţial, altul decât centrele prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se aplică în mod corespunzător prevederile alin. (1)-(3).

    ART. 8
    (1) Admiterea persoanei adulte cu dizabilităţi în mediul rezidenţial, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu prevederile art. 17 din Metodologia privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 430/2008, cu modificările ulterioare, denumită în continuare H.G. nr. 430/2008, respectiv cu cele ale Ordinului ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, cu modificările ulterioare.
    (2) Documentele prevăzute la art. 17 alin. (1) din anexa la H.G. nr. 430/2008 se completează în mod obligatoriu cu adeverinţa eliberată de primăria din raza de domiciliu/de reşedinţă a persoanei care solicită admiterea în mediul rezidenţial, din care rezultă obligaţia ca, în termen de 24 de luni de la data admiterii, beneficiarul să fie transferat în comunitatea de domiciliu sau de reşedinţă şi să i se asigure accesul la un serviciu social din comunitate.
    (3) Admiterea persoanelor cu dizabilităţi intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi nr. 43/2022 privind aprobarea procedurii de acordare a serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, însoţite sau neînsoţite, intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România.

    ART. 9
    (1) Pe parcursul găzduirii în centrele rezidenţiale, persoanele cu dizabilităţi care provin din mediul rezidenţial, furnizat de direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, beneficiază de măsurile, activităţile şi serviciile prevăzute în Ghidul privind accelerarea procesului de dezinstituţionalizare din anexa nr. 2 la Strategia naţională privind prevenirea instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi şi accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022.
    (2) Pentru persoanele cu dizabilităţi admise în mediul rezidenţial potrivit prezentei metodologii se pot asigura servicii sociale contractate de la furnizori de servicii sociale privaţi, acreditaţi în condiţiile legii, numai cu respectarea termenului prevăzut la art. 4.
    (3) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei metodologii, comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, împreună cu structurile de specialitate din cadrul direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene/locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, analizează cererile de admitere în mediul rezidenţial înregistrate, în vederea identificării măsurilor de asistenţă socială şi a celor de protecţie care pot fi dispuse, şi orientează solicitanţii cu prioritate spre serviciile sociale publice şi private din comunitate, respectiv spre centrele rezidenţiale publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, cu informarea persoanelor interesate.
    (4) În situaţia admiterii persoanelor adulte cu dizabilităţi într-un mediu rezidenţial, cererile acestora se completează potrivit prevederilor art. 8 alin. (2).

    ANEXA 1

    la metodologie
    RAPORT
    privind traseul în serviciile rezidenţiale al beneficiarilor admişi

┌─────┬────┬─────────┬───────────┬──────┬────────┬──────────┬───────┬───────────┬─────────┬─────────┬────────────────────────────────┬────────────────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬──────────┬───────┐
│ │ │ │ │ │ │Există o │ │ │ │ │ │Nu a fost modificată │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │măsură de │ │Măsura de │ │ │A fost modificată măsura de │măsura de protecţie, dar│ │ │ │ │Are │
│ │ │ │ │ │ │protecţie │ │protecţie │ │ │protecţie. │beneficiarul a fost │Data │ │ │Tipurile │manager│
│ │ │ │ │ │ │anterioară│ │stabilită │Denumirea│ │ │transferat în alt │încetării │Localitatea│Măsura de │de │de caz?│
│ │Nr. │Numele şi│Localitate │ │Grad de │admiterii?│Tipul │de Comisia │centrului│Data │ │serviciu rezidenţial. │măsurii de │în care a │protecţie │servicii │ │
│Judeţ│crt.│prenumele│de │Vârstă│handicap├─────┬────┤măsurii│de Evaluare│în care a│admiterii├───────┬───────────┬────────────┼───────────┬────────────┤protecţie │fost │în │sociale ├──┬────┤
│ │ │ │provenienţă│ │ │ │ │ │a │fost │ │ │Denumirea │ │Denumirea │ │în mediul │dezinstitu-│comunitate│oferite în│ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │Persoanelor│admis │ │Tipul │serviciului│Data │serviciului│Data │rezidenţial│ţionalizat │ │comunitate│ │ │
│ │ │ │ │ │ │Da │Nu │ │Adulte cu │ │ │măsurii│social în │transferului│social în │transferului│ │ │ │ │Da│Nu │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │Handicap │ │ │ │care a fost│ │care a fost│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │transferat │ │transferat │ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼────┼─────────┼───────────┼──────┼────────┼─────┼────┼───────┼───────────┼─────────┼─────────┼───────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼───────────┼──────────┼──────────┼──┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────┼────┼─────────┼───────────┼──────┼────────┼─────┼────┼───────┼───────────┼─────────┼─────────┼───────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼───────────┼──────────┼──────────┼──┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├────┼─────────┼───────────┼──────┼────────┼─────┼────┼───────┼───────────┼─────────┼─────────┼───────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼───────────┼──────────┼──────────┼──┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ ├────┼─────────┼───────────┼──────┼────────┼─────┼────┼───────┼───────────┼─────────┼─────────┼───────┼───────────┼────────────┼───────────┼────────────┼───────────┼───────────┼──────────┼──────────┼──┼────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────┴────┴─────────┴───────────┴──────┴────────┴─────┴────┴───────┴───────────┴─────────┴─────────┴───────┴───────────┴────────────┴───────────┴────────────┴───────────┴───────────┴──────────┴──────────┴──┴────┘


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016