Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 2 mai 2012  pentru evaluarea externa in vederea autorizarii provizorii, acreditarii si pentru evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 2 mai 2012 pentru evaluarea externa in vederea autorizarii provizorii, acreditarii si pentru evaluarea periodica a scolilor doctorale, pe domenii

EMITENT: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 312 din 10 mai 2012

    ART. 1
    (1) Programele doctorale corespund celui de-al treilea ciclu de studii universitare în cadrul procesului Bologna şi permit dobândirea unei calificãri de nivelul 8 din EQF/CEC şi din Cadrul naţional al calificãrilor.
    (2) Autorizarea provizorie, acreditarea şi evaluarea periodicã a şcolilor doctorale, pe domenii de studii universitare de doctorat, se realizeazã în conformitate cu prezenta metodologie.
    (3) Pot organiza programe de studii universitare de doctorat într-un anumit domeniu instituţiile prevãzute la art. 158 alin. (2) şi (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (4) La nivelul fiecãrei instituţii care are dreptul de a organiza cel puţin douã programe de studii universitare de doctorat, în domenii diferite, se creeazã o structurã specificã în acest scop, numitã instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat, denumitã în continuare IOSUD. În cazul în care într-o instituţie se organizeazã studii universitare de doctorat doar într-un singur domeniu disciplinar sau interdisciplinar, instituţia respectivã nu se organizeazã ca IOSUD.
    (5) În cadrul IOSUD, organizarea studiilor universitare de doctorat se realizeazã prin intermediul şcolilor doctorale constituite pe domenii de studii universitare de doctorat sau interdisciplinar. Acestea reprezintã comunitãţi organizate de profesori/cercetãtori şi doctoranzi în cadrul unei IOSUD, organizate ca structuri administrative axate pe cercetarea ştiinţificã/creaţia artisticã şi învãţarea prin cercetare, activitãţi care se finalizeazã prin teze de doctorat, publicaţii ştiinţifice, inovaţii, brevete, performanţe artistice şi sportive şi alte rezultate ale cercetãrii ştiinţifice/creaţiei artistice.
    ART. 2
    Programele de studii universitare de doctorat sunt de douã tipuri:
    a) doctorat ştiinţific, care are ca finalitate producerea de cunoaştere ştiinţificã originalã, relevantã internaţional, pe baza unor metode ştiinţifice, organizat numai la forma de învãţãmânt cu frecvenţã. Doctoratul ştiinţific este o condiţie pentru cariera profesionalã în învãţãmântul superior şi cercetare;
    b) doctorat profesional, în domeniile artelor sau sportului, care are ca finalitate producerea de cunoaştere originalã pe baza aplicãrii metodei ştiinţifice şi a reflecţiei sistematice, asupra unor creaţii artistice sau asupra unor performanţe sportive de înalt nivel naţional şi internaţional, şi care poate constitui o bazã pentru cariera profesionalã în învãţãmântul superior şi în cercetare în domeniile artelor şi sportului.
    ART. 3
    Pentru realizarea obiectivelor de cercetare, programele de studii universitare de doctorat au ca scop formarea competenţelor specifice şi a competenţelor transversale, definite conform Hotãrârii Guvernului nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat, şi cuprind: programul de studii avansate şi programul de cercetare ştiinţificã/creaţie artisticã. Programele de studii universitare de doctorat se desfãşoarã numai la forma de învãţãmânt cu frecvenţã.
    ART. 4
    (1) Programele de studii universitare de doctorat se organizeazã în şcoli doctorale autorizate provizoriu sau acreditate, care funcţioneazã în cadrul unei IOSUD. Autorizarea provizorie sau acreditarea unei şcoli doctorale se realizeazã pe baza autoevaluãrii şi a evaluãrii externe.
    (2) Evaluarea externã a şcolilor doctorale, în conformitate cu prezenta metodologie, se face de cãtre Agenţia Românã de Asigurare a Calitãţii în Învãţãmântul Superior (ARACIS) sau de cãtre o altã agenţie de asigurare a calitãţii, din ţarã sau din strãinãtate, înregistratã în EQAR, denumitã în continuare agenţia abilitatã, pe baza rapoartelor elaborate de cãtre Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice, denumit în continuare CNCS, care evalueazã calitatea cercetãrii, şi de cãtre Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, denumit în continuare CNATDCU, care evalueazã calitatea resurselor umane prin rezultatele cercetãrii.
    ART. 5
    (1) Pe baza rezultatelor evaluãrii externe a şcolii doctorale, agenţia abilitatã propune Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului acordarea sau, dupã caz, retragerea autorizãrii provizorii/acreditãrii în vederea organizãrii de studii universitare de doctorat. Autorizarea provizorie sau acreditarea în vederea organizãrii de studii universitare de doctorat se atestã prin ordin al ministrului educaţiei, cercetãrii, tineretului şi sportului.
    (2) Autorizarea provizorie a şcolii doctorale nu se poate întinde pe o perioadã mai mare de 3 ani, conform art. 16 alin. (3) din Codul studiilor universitare de doctorat, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 681/2011. În cazul în care o şcoalã doctoralã autorizatã provizoriu nu solicitã acreditarea în acest termen, statutul de autorizare provizorie este anulat în mod automat, şcoala doctoralã nu mai poate organiza admitere la studii doctorale şi nu mai poate emite acte de studii, intrând în lichidare.
    (3) Şcolile doctorale acreditate sunt evaluate periodic, la intervale de maximum 5 ani, în vederea reacreditãrii pe baza performanţelor proprii şi a capacitãţii instituţionale a IOSUD în care funcţioneazã.
    ART. 6
    Evaluarea externã a unei şcoli doctorale, în vederea autorizãrii provizorii, a acreditãrii sau a reacreditãrii, se axeazã, în principal, pe urmãtoarele aspecte:
    a) mãsura în care şcoala doctoralã respectã criteriile, standardele şi indicatorii de performanţã stabiliţi în prezenta metodologie;
    b) respectarea relevanţei studiilor şi a publicaţiilor realizate în cadrul şcolii doctorale pentru domeniul de cercetare şi calitatea resursei umane implicate pentru formarea competenţelor ştiinţifice şi transversale;
    c) respectarea prevederilor regulamentare referitoare la organizarea studiilor universitare de doctorat în limba românã, în una dintre limbile minoritãţilor naţionale sau într-o limbã de circulaţie internaţionalã;
    d) respectarea prevederilor regulamentare referitoare la organizarea concursului de admitere la studii universitare de doctorat;
    e) respectarea cerinţei de a realiza proiecte de cercetare, care implicã doctoranzi şi sunt finalizate prin publicaţii;
    f) respectarea prevederilor regulamentare privind finalizarea studiilor de doctorat, prin susţinerea în şedinţã publicã a tezei de doctorat, cu respectarea standardelor de calitate şi de transparenţã;
    g) respectarea cerinţei ca în cadrul programului de studii universitare de doctorat sã nu se repete cursuri din ciclul de studii universitare de licenţã şi de master.
    ART. 7
    (1) La intrarea în vigoare a prezentei metodologii, şcolile doctorale şi programele de studii universitare de doctorat au urmãtorul statut diferenţiat:
    a) şcolile doctorale ale cãror domenii sunt asociate unor programe de studii universitare de licenţã şi de master care sunt plasate în categoriile A în orice clasã de universitãţi sau în categoria B din clasa universitãţilor de cercetare avansatã şi educaţie şi din clasa universitãţilor de educaţie şi cercetare sunt considerate ca acreditate şi se supun evaluãrii periodice în vederea reacreditãrii;
    b) şcolile doctorale ale cãror domenii sunt asociate unor programe de studii universitare de licenţã şi de master care sunt plasate în categoriile C, D sau E din clasa universitãţilor de cercetare avansatã şi educaţie sau din clasa universitãţilor de educaţie şi cercetare intrã în lichidare şi nu mai organizeazã examene de admitere începând cu anul universitar 2012-2013;
    c) şcolile doctorale ale cãror domenii sunt asociate cu programe de studii universitare de licenţã şi de master care sunt plasate în categoriile B, C, D sau E şi aparţin universitãţilor clasate ca universitãţi centrate pe educaţie intrã în lichidare şi nu mai organizeazã examene de admitere începând cu anul universitar 2012-2013.
    (2) La competiţia organizatã pentru alocarea granturilor de studii doctorale din fonduri publice pentru anul universitar 2012-2013 pot participa numai şcolile doctorale considerate ca acreditate sau reprezentanţi ai acestora.
    ART. 8
    Autorizarea provizorie/Acreditarea/Evaluarea periodicã a unei şcoli doctorale presupune parcurgerea urmãtoarelor etape de lucru succesive:
    1. În baza cererii de declanşare a procedurii de evaluare externã în vederea autorizãrii provizorii/acreditãrii/evaluãrii periodice, depusã la departamentul de acreditare al agenţiei abilitate de cãtre furnizorul de educaţie, conducerea executivã a agenţiei abilitate hotãrãşte declanşarea procedurii de evaluare externã, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) furnizorul de educaţie are programele de studii universitare de licenţã şi de master din domeniul în care doreşte sã organizeze studii universitare de doctorat plasate în categoriile A sau B pentru universitãţile de cercetare avansatã şi educaţie, precum şi pentru universitãţile de educaţie şi cercetare, respectiv în categoria A pentru universitãţile centrate pe educaţie; în condiţiile în care universitatea nu desfãşoarã programe de licenţã sau masterat în acel domeniu de ierarhizare, universitatea pune la dispoziţia agenţiei abilitate informaţiile necesare care sã permitã evaluarea domeniului şi ierarhizarea acestuia potrivit prevederilor Hotãrârii Guvernului nr. 789/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare în scopul clasificãrii universitãţilor şi ierarhizãrii programelor de studii;
    b) furnizorul de educaţie a depus raportul de evaluare internã, elaborat ţinând seama de prevederile art. 10 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitãţii educaţiei, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 87/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c)furnizorul de educaţie face dovada cu acte cã a achitat taxa legalã pentru activitatea de autorizare provizorie/acreditare/evaluare periodicã.
    2. Consiliul agenţiei abilitate numeşte o comisie de evaluare externã, formatã din 4 evaluatori cu competenţe în domeniul şcolii doctorale, dintre care 2 din partea agenţiei abilitate şi câte unul din partea CNCS, respectiv CNATDCU. Unul dintre cei 2 membri desemnaţi de cãtre agenţia abilitatã este director de misiune. Toţi membrii comisiei de evaluare externã trebuie sã aibã calitatea de conducãtor de doctorat. Atribuţiile reprezentantului CNATDCU vizeazã evaluarea resursei umane a şcolii doctorale, în timp ce atribuţiile reprezentantului CNCS privesc evaluarea proceselor producţiei ştiinţifice din şcolile doctorale. Membrul comisiei de evaluare externã numit de agenţia de asigurare a calitãţii abilitatã din registrul propriu de evaluatori evalueazã activitãţi care corespund celorlalte criterii şi standarde de evaluare ale şcolii doctorale, în special cele care privesc capacitatea instituţionalã a IOSUD.
    3. Comisia de evaluare externã formatã din cei 4 membri verificã, prin vizitã la instituţia solicitantã, îndeplinirea standardelor pe domenii, a procedurilor legale şi a criteriilor aprobate prin prezenta metodologie. Rezultatele verificãrilor sunt consemnate într-un document numit fişa vizitei, care va fi încãrcat într-o bazã de date şi va fi semnat de toţi membrii comisiei, precum şi de conducerea instituţiei, conducerea IOSUD şi a şcolii doctorale, atât în format scris, cât şi în format electronic.
    4. În urma desfãşurãrii procesului de evaluare, comisia de evaluare externã elaboreazã un raport de evaluare care conţine o analizã cantitativã şi calitativã a datelor validate în urma vizitei, o analizã a tendinţelor înregistrate de la precedenta evaluare, în cazul evaluãrii periodice, o analizã a punctelor tari şi slabe identificate de cãtre instituţie şi validate de cãtre comisie, precum şi o serie de recomandãri privind îmbunãtãţirea calitãţii, care vor fi transmise instituţiei solicitante. Raportul este structurat în mod distinct pe cele 3 secţiuni care corespund competenţelor ARACIS, CNCS, CNATDCU. De asemenea, raportul comisiei de evaluare externã conţine în mod obligatoriu o recomandare privind autorizarea/acreditarea/neacreditarea în cazul procesului de autorizare provizorie, respectiv acreditare sau privind acordarea încrederii/neîncrederii în cazul evaluãrii periodice în vederea reacreditãrii, respectiv al intrãrii în lichidare a şcolii doctorale. Recomandãrile vor fi justificate prin prisma datelor factuale observate în timpul vizitei, precum şi a celor rezultate din analiza documentelor puse la dispoziţie de cãtre instituţia solicitantã. Raportul de evaluare va fi semnat numai de cãtre membrii comisiei de evaluare externã. Acordarea încrederii în vederea reacreditãrii se poate face numai pentru programele din categoriile A sau B pentru universitãţile de cercetare avansatã şi educaţie, precum şi pentru universitãţile de educaţie şi cercetare, respectiv categoria A pentru universitãţile centrate pe educaţie.
    5. Raportul de evaluare întocmit de experţii care au efectuat vizita se înainteazã pentru analizã Consiliului general al CNATDCU şi CNCS, care vor desemna raportorii şi vor înainta documentul comisiilor de specialitate ale CNATDCU şi CNCS pentru fiecare şcoalã doctoralã. Pe baza rapoartelor comisiilor de specialitate, CNCS şi CNATDCU elaboreazã un aviz cu menţiunea "Da"/"Nu" pentru acordarea încrederii, respectiv autorizare/acreditare/reacreditare. Rapoartele şi avizele vor avea în vedere fiecare şcoalã doctoralã, în mod distinct, din cadrul unei IOSUD.
    6. Rapoartele menţionate la pct. 4 şi 5 sunt transmise consiliului agenţiei abilitate, care le dirijeazã spre comisia departamentului de acreditare, care îl analizeazã în şedinţe de lucru, pe comisii de specialitate. Raportul panelului de experţi este avizat de departamentul de acreditare, cu scopul de a verifica respectarea prezentei metodologii, conform procedurii interne a agenţiei abilitate. Şedinţele de lucru sunt organizate pe domenii şi la acestea participã toţi membrii comisiilor de evaluare externã din domeniul respectiv. În urma acestei analize se încheie un proces-verbal care cuprinde sinteza analizei şi a discuţiilor pentru fiecare şcoalã doctoralã şi care este ataşat raportului de evaluare. Departamentul de acreditare întocmeşte propriul sãu raport. Cele douã rapoarte, al comisiei de evaluare externã şi al Departamentului de acreditare, sunt documente publice.
    7. Consiliul agenţiei abilitate, pe baza concluziilor prezentate de directorul de misiune, menţionate în raportul de evaluare, a eventualelor observaţii din partea departamentului de acreditare, menţionate în procesul-verbal al şedinţei de departament, şi în urma dezbaterilor şi a rapoartelor CNATDCU şi CNCS, voteazã decizia finalã şi elaboreazã raportul consiliului. Raportul consiliului nu poate fi pozitiv dacã unul dintre rapoartele subsecvente este negativ.
    8. Acest raport este înaintat Ministerului Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului cu propunerea de acordare sau, dupã caz, de neacordare a autorizãrii provizorii/acreditãrii/reacreditãrii şcolii doctorale şi este publicat pe site-ul agenţiei abilitate. Raportul va menţiona explicit termenul de valabilitate al autorizãrii provizorii/acreditãrii/reacreditãrii şcolii doctorale, respectiv data de la care intrã în vigoare şi data la care expirã. Agenţia abilitatã va notifica instituţia care organizeazã studii universitare de doctorat cu 6 luni înainte de expirarea termenului, iar instituţia are obligaţia de a depune dosarul cu 3 luni înainte de expirarea termenului. Dacã, cu 3 luni înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizãrii provizorii/acreditãrii/reacreditãrii, instituţia care organizeazã studii universitare de doctorat nu depune un nou dosar, şcoala doctoralã intrã în lichidare, aceasta nemaiavând dreptul sã organizeze admitere, sã înmatriculeze studenţi doctoranzi, iar studenţii doctoranzi aflaţi deja în timpul studiilor urmând sã îşi finalizeze studiile.
    ART. 9
    (1) Procesul de evaluare a şcolilor doctorale se realizeazã diferenţiat pe cele douã etape în care este structurat, respectiv programul de studii avansate şi programul de cercetare ştiinţificã/creaţie artisticã.
    (2) Evaluarea programului de pregãtire avansatã constatã compatibilitatea cu standardele aferente programelor de studii de masterat de cercetare şi/sau alte programe similare. Comisia de evaluare acordã calificativul de încredere sau neîncredere atât pentru programul de studii avansate, cât şi pentru cel de cercetare ştiinţificã/creaţie artisticã. O şcoalã doctoralã poate obţine calificativul de încredere, respectiv avizul pentru obţinerea acreditãrii în cazul procedurii de acreditare, doar dacã ambele calificative aferente celor douã etape sunt de încredere.
    ART. 10
    (1) Şcolile doctorale care nu s-au înscris în procesul de evaluare periodicã într-un interval de maximum 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii intrã în faza de lichidare şi nu pot participa la competiţia de acordare a granturilor de studii universitare de doctorat din fonduri publice.
    (2) În cazul în care, în urma unei noi evaluãri în vederea ierarhizãrii programelor de studii şi a clasificãrii universitãţilor, unul sau mai multe domenii de studii universitare de licenţã şi master dintr-o universitate se situeazã în categoriile A sau B, respectiva instituţie, indiferent de clasa în care se situeazã, poate solicita autorizarea provizorie a uneia sau a mai multor şcoli doctorale în respectivele domenii de studii universitare, conform prevederilor prezentei metodologii.
    ART. 11
    (1) Pentru autorizarea provizorie, acreditarea şi evaluarea periodicã a şcolilor doctorale, pe domenii de doctorat, se aplicã criteriile, standardele şi indicatorii de performanţã prezentaţi în metodologia de evaluare externã a agenţiei abilitate.
    (2) Cerinţele normative minimale pentru autorizarea provizorie/acreditarea/evaluarea periodicã a şcolilor doctorale, pe domenii de doctorat, se referã la cadrul juridic de organizare şi funcţionare a şcolii doctorale, conţinutul procesului de învãţãmânt şi cercetare ştiinţificã/creaţie artisticã, etica ştiinţificã, profesionalã şi universitarã, baza materialã a instituţiei de învãţãmânt superior.
    ART. 12
    (1) Programele de studii universitare de doctorat se organizeazã şi se desfãşoarã în cadrul IOSUD numai prin şcolile doctorale. O şcoalã doctoralã se poate constitui doar dacã cuprinde cel puţin 3 conducãtori de doctorat. În cadrul IOSUD pot funcţiona una sau mai multe şcoli doctorale, fiecare specializatã pe un domeniu disciplinar sau interdisciplinar de studiu şi cercetare. Cadrul general de organizare şi de funcţionare a şcolilor doctorale este stabilit prin dispoziţiile Hotãrârii Guvernului nr. 681/2011, prin regulamentul instituţional de organizare şi desfãşurare a programelor de studii universitare de doctorat şi poate fi completat cu prevederile regulamentului IOSUD şi cu cel propriu fiecãrei şcoli doctorale, cu respectarea legii.
    (2) Înfiinţarea şcolilor doctorale este propusã de conducãtorii instituţiilor componente ale IOSUD, este avizatã de cãtre organele colective de conducere ale fiecãrei instituţii componente a IOSUD şi este aprobatã de cãtre Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat.
    (3) În structura unei instituţii de învãţãmânt superior, o şcoalã doctoralã poate organiza centre sau laboratoare de cercetare care funcţioneazã ca unitãţi de venituri şi cheltuieli în cadrul instituţiei de învãţãmânt superior, potrivit prevederilor art. 131, art. 133 alin. (4) şi art. 134 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Relaţiile de afiliere dintre o şcoalã doctoralã şi alte structuri ale instituţiilor componente ale IOSUD sunt stabilite prin regulamentul instituţional de organizare şi desfãşurare a programelor de studii universitare de doctorat.
    (4) Fiecare şcoalã doctoralã posedã un regulament care stabileşte modul în care sunt organizate şi se desfãşoarã programele de studii universitare de doctorat în cadrul şcolii doctorale şi care respectã urmãtoarele condiţii:
    a) regulamentul şcolii doctorale este elaborat de cãtre consiliul şcolii doctorale, prin consultarea tuturor conducãtorilor de doctorat membri ai şcolii respective, cu respectarea regulamentului instituţional de organizare şi desfãşurare a programelor de studii universitare de doctorat de la nivelul IOSUD;
    b) regulamentul şcolii doctorale este avizat prin votul universal, direct, secret şi egal al majoritãţii absolute a conducãtorilor de doctorat membri ai şcolii respective.
    (5) Regulamentul şcolii doctorale stabileşte criterii, proceduri şi standarde obligatorii vizând cel puţin urmãtoarele aspecte:
    a) acceptarea de noi membri conducãtori de doctorat, precum şi reglementãri referitoare la modalitatea prin care unui conducãtor de doctorat îi poate fi retrasã calitatea de membru al şcolii doctorale;
    b) mecanismele prin care se iau deciziile în ceea ce priveşte oportunitatea, structura şi conţinutul programului de pregãtire bazat pe studii universitare avansate;
    c) modalitãţile de schimbare a conducãtorului de doctorat al unui anumit student doctorand şi procedurile de mediere a conflictelor;
    d) condiţiile în care programul de doctorat poate fi întrerupt;
    e) modalitãţile de prevenire a fraudei în cercetarea ştiinţificã, inclusiv a plagiatului;
    f) asigurarea accesului la resursele de cercetare;
    g) obligaţiile de frecvenţã ale studenţilor doctoranzi, conform unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului;
    h) stabilirea costurilor de studii şi a taxelor de studii, ţinând seama de urmãtoarele:
      (i) universitatea are proceduri de stabilire a costurilor de şcolarizare, pe fiecare program, ciclu de studii şi limbã de predare;
      (ii) senatul universitãţii a stabilit taxele de studii în temeiul autonomiei universitare şi pe baza costurilor reale calculate pentru fiecare domeniu, ciclu de studii şi limbã de predare;
      (iii) universitatea a comunicat cuantumul costurilor şi al taxei de şcolarizare tuturor celor interesaţi, inclusiv pe site-ul universitãţii;
      (iv) universitatea poate acoperi unele dintre costurile şcolarizãrii din alte surse. În acest caz universitatea a fãcut publice aceste surse pentru fiecare program, inclusiv pe site-ul universitãţii, şi demonstreazã cheltuirea lor în scop educaţional.
    (6) Regulamentul se aplicã şi în cazul programelor de studii universitare de doctorat desfãşurate în cotutelã, dacã prin acordul de parteneriat s-a decis astfel.
    ART. 13
    Şcolile doctorale au obligaţia sã ofere informaţii corecte şi complete privind programele de studii universitare de doctorat candidaţilor la aceste programe, comunitãţii universitare şi altor persoane fizice sau juridice interesate.
    ART. 14
    (1) Şcolile doctorale, cu sprijinul logistic al IOSUD, asigurã publicarea pe internet a tuturor informaţiilor necesare privind programele de studii universitare de doctorat, vizându-se cu precãdere urmãtoarele categorii:
    a) regulamentul şcolii doctorale;
    b) informaţii privind posturile vacante pentru studenţi doctoranzi;
    c) informaţii privind posturile vacante pentru conducãtori de doctorat;
    d) informaţii privind modul de organizare şi desfãşurare a programelor doctorale;
    e) informaţii privind conţinutul programelor de studii universitare de doctorat;
    f) informaţii privind modul de finanţare a studiilor, precum şi a costurilor suportate de studentul doctorand;
    g) modelul contractului-cadru de studii doctorale;
    h) informaţii privind conducãtorii de doctorat şi studenţii doctoranzi pe care îi coordoneazã, care includ cel puţin lista publicaţiilor şi a brevetelor acestora;
    i) informaţii privind rezultatele şi performanţele profesionale ale conducãtorilor de doctorat;
    j) informaţii privind tezele de doctorat, respectiv standarde de elaborare, proceduri şi criterii de evaluare a acestora;
    k) rezumatele tezelor de doctorat ce urmeazã sã fie susţinute public, precum şi data, ora şi locaţia aferente susţinerilor publice, cu cel puţin 14 zile înaintea susţinerii acestora;
    l) adresele la care pot fi accesate tezele de doctorat finalizate, publicate pe un site administrat de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului.
    (2) Raportul de autoevaluare trebuie sã cuprindã informaţii de acest tip, certificate de conducerea instituţiei.
    ART. 15
    Programul de studii universitare de doctorat cuprinde:
    a) un program de pregãtire bazat pe studii universitare avansate, în cadrul şcolii doctorale;
    b) un program individual de cercetare ştiinţificã sau creaţie artisticã.
    ART. 16
    (1) Programele de studii universitare de doctorat asigurã formarea de competenţe profesionale, respectiv de conţinut, cognitive şi de cercetare, în domenii de specialitate, precum şi a unor competenţe transversale.
    (2) Sunt calificate drept competenţe profesionale urmãtoarele competenţe specifice domeniului:
    a) cunoştinţe avansate în domeniu;
    b) capacitatea de identificare, formulare şi soluţionare a problemelor de cercetare;
    c) stãpânirea metodelor şi tehnicilor de cercetare avansatã;
    d) cunoştinţe privind managementul proiectelor de cercetare;
    e) stãpânirea procedeelor şi a soluţiilor noi în cercetare;
    f) abilitãţi de documentare, elaborare şi valorificare a lucrãrilor ştiinţifice;
    g) abilitãţi lingvistice la nivel academic în limbi de circulaţie internaţionalã, necesare documentãrii şi elaborãrii de lucrãri ştiinţifice;
    h) înţelegerea şi capacitatea de aplicare a principiilor şi valorilor eticii cercetãrii ştiinţifice în domeniul respectiv.
    (3) Sunt considerate competenţe transversale urmãtoarele:
    a) competenţe de comunicare, scrisã şi oralã, în domeniul ştiinţei şi culturii;
    b) competenţe lingvistice avansate în limbi de circulaţie internaţionalã;
    c) utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicãrii;
    d) abilitãţi de interrelaţionare şi de lucru în echipã;
    e) cunoştinţe de management al resurselor umane, materiale şi financiare;
    f) calitãţi de conducere;
    g) cunoştinţe privind managementul carierei, precum şi însuşirea de tehnici privind cãutarea unui loc de muncã şi de creare de locuri de muncã pentru alţii;
    h) cunoştinţe privind managementul riscului, crizei şi al eşecului;
    i) cunoştinţe privind utilizarea legislaţiei în domeniul drepturilor de proprietate intelectualã;
    j) capacitãţi de antreprenoriat economic, tehnologic şi social.
    ART. 17
    (1) Şcolile doctorale pot pune la dispoziţia studenţilor doctoranzi un program de pregãtire bazat pe studii universitare avansate, alcãtuit din activitãţi desfãşurate în formaţiuni instituţionalizate de studiu, prin cursuri, seminare, laboratoare şi altele asemenea.
    (2) Oportunitatea organizãrii unui program de pregãtire universitarã avansatã, precum şi structura şi conţinutul acestuia sunt la latitudinea şcolii doctorale, potrivit regulamentului şcolii doctorale.
    ART. 18
    Şcoala doctoralã este obligatã sã asigure accesul liber şi neîngrãdit la programul de pregãtire avansatã tuturor studenţilor doctoranzi din cadrul şcolii doctorale respective sau din cadrul altor şcoli doctorale.
    ART. 19
    (1) În vederea asigurãrii bazei necesare de cunoştinţe pentru desfãşurarea studiilor universitare de doctorat, şcolile doctorale pot organiza în cadrul lor programe de studii universitare de master de cercetare, exclusiv la forma de învãţãmânt cu frecvenţã şi orientate preponderent spre formarea competenţelor de cercetare ştiinţificã. Învãţarea realizatã în cadrul masterului de cercetare poate fi echivalatã cu programul de pregãtire bazat pe studii universitare avansate.
    (2) Programul de pregãtire bazat pe studii universitare avansate poate fi realizat şi prin participarea studenţilor doctoranzi la cursurile masterului de cercetare organizat de şcoala doctoralã, dacã nu au mai parcurs aceste cursuri, fãrã ca studenţii doctoranzi sã fie obligaţi sã susţinã examenele de promovare din cadrul acestui ciclu.
    ART. 20
    Conţinutul programului individual de cercetare ştiinţificã sau creaţie artisticã va evidenţia:
    a) tradiţia şi rezultatele şcolii doctorale;
    b) existenţa unui plan de cercetare al tezei de doctorat;
    c) stabilirea unor obiective concrete şi realizabile ale cercetãrii din cadrul tezei de doctorat, inclusiv de realizare de publicaţii;
    d) existenţa planului de experimente aferent conţinutului teoretic, dacã este cazul;
    e) alte elemente considerate relevante.
    ART. 21
    În evaluarea activitãţilor dintr-o şcoalã doctoralã, o atenţie deosebitã este acordatã finalizãrii cercetãrilor cu publicaţii în reviste de prestigiu internaţional sau în volume colective.
    ART. 22
    (1) Şcoala doctoralã şi conducãtorul de doctorat au obligaţia de a informa studentul doctorand cu privire la etica ştiinţificã, profesionalã şi universitarã şi de a verifica respectarea acesteia, inclusiv:
    a) respectarea prevederilor deontologice pe parcursul realizãrii cercetãrii de doctorat;
    b) respectarea prevederilor deontologice în redactarea şi finalizarea tezei de doctorat.
    (2) Şcoala doctoralã şi IOSUD iau mãsuri pentru prevenirea şi sancţionarea abaterilor de la normele eticii ştiinţifice, profesionale şi universitare, conform codului de eticã şi deontologie profesionalã al instituţiei. În cazul unor eventuale fraude academice, al unor încãlcãri ale eticii universitare sau al unor abateri de la buna conduitã în cercetarea ştiinţificã, inclusiv al plagiatului, studentul doctorand şi/sau conducãtorul de doctorat rãspund/rãspunde în condiţiile legii.
    ART. 23
    Instituţia de învãţãmânt superior/Şcoala doctoralã trebuie sã facã dovada cã dispune de laboratoare proprii, biblioteci şi alte facilitãţi pentru cercetarea ştiinţificã avansatã, cu dotarea corespunzãtoare.
    ART. 24
    Instituţia de învãţãmânt superior/Şcoala doctoralã trebuie sã facã dovada cã dispune de bibliotecã dotatã cu salã de lecturã, fond de carte propriu şi bibliotecã virtualã.
    ART. 25
    Bibliotecile instituţiei de învãţãmânt asigurã un numãr suficient de abonamente la publicaţii şi periodice româneşti şi strãine, corespunzãtor misiunii asumate.
    ART. 26
    Experţii evaluatori au datoria de a aduna, de a verifica şi de a schimba între ei documentele şi elementele justificative, astfel încât sã poatã verifica afirmaţiile fãcute în documentaţia de autoevaluare şi sã formuleze propriile aprecieri asupra gradului de îndeplinire a standardelor aplicate în şcoala doctoralã. Evaluatorii vor discuta şi vor schimba între ei informaţiile adunate, vor verifica înţelegerea şi interpretarea datelor şi vor analiza diverse surse, pentru a ajunge la o concluzie comunã.
    ART. 27
    Experţii evaluatori vor fi selectivi în ceea ce priveşte investigaţiile şi se vor concentra asupra elaborãrii de aprecieri bazate pe criterii bine definite. Ei vor rafina concluziile în curs de formare, folosind o gamã cât mai variatã de informaţii.
    ART. 28
    Experţilor evaluatori li se cere sã evalueze felul în care probele adunate sunt conforme cu autoevaluarea fãcutã de şcoala doctoralã, sã verifice în ce mãsurã probele pot susţine calificativele autoatribuite în cursul autoevaluãrii. Aceasta presupune stabilirea mãsurii în care sunt respectate standardele şi indicatorii de performanţã anunţaţi de instituţie.
    ART. 29
    Criteriile şi indicatorii de performanţã utilizaţi în evaluarea unei şcoli doctorale sunt prevãzuţi în anexa care face parte integrantã din prezenta metodologie, pe baza cãreia se vor elabora ghidurile CNCS, CNATDCU, ARACIS şi fişa finalã de evaluare, aprobate de consiliile respective şi integrate de ARACIS.


    ANEXĂ
    la metodologie

    Criterii şi indicatori de performanţã utilizaţi în evaluarea unei şcoli doctorale



┌─────────────────────────────┬────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│ Domenii │ Criterii │ Indicatori de performanţã │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│A. Capacitatea instituţionalã│1. Capacitatea de a susţine │a) unitãţi disponibile în biblioteca │
│ │învãţarea în cadrul şcolii │instituţiei (cãrţi, reviste, material │
│ │doctorale │audiovideo, planuri/schiţe/proiecte etc.); │
│ │ │b) unitãţi disponibile în biblioteca │
│ │ │instituţiei (cãrţi, reviste, material │
│ │ │audiovideo, planuri/schiţe/proiecte etc.) a│
│ │ │cãror vechime este mai micã de 5 ani de │
│ │ │zile; │
│ │ │c) dotarea laboratoarelor pentru predare şi│
│ │ │cercetare; clasa dotãrilor (echipamente/ │
│ │ │biblioteci de înaltã performanţã pentru │
│ │ │domeniul respectiv, echipamente/biblioteci │
│ │ │de clasã medie etc.); gradul de utilizare │
│ │ │a echipamentelor/bibliotecilor; │
│ │ │d) salarizarea personalului didactic; │
│ │ │e) birouri pentru personalul de predare şi │
│ │ │de cercetare ştiinţificã; │
│ │ │f) numãrul calculatoarelor aflate în mod │
│ │ │regulat la dispoziţia studenţilor │
│ │ │doctoranzi; │
│ │ │g) numãrul de persoane angajate pentru a │
│ │ │oferi servicii de secretariat; │
│ │ │h) suma cheltuitã din venituri proprii │
│ │ │pentru mobilitatea personalului ştiinţific │
│ │ │şi de cercetare. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │2. Capacitatea şcolii doctor│le de a susţine cercetarea şi învãţãmântul │
│ │de doctorat │ │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │2.1. Situaţia statisticã a │a) conducãtorii de doctorat şi data │
│ │conducãtorilor de doctorat, │dobândirii calitãţii/abilitãrii; │
│ │a studenţilor doctoranzi, a │b) studenţii doctoranzi înmatriculaţi în │
│ │absolvenţilor şi a comisii- │ultimii 5 ani, forma de învãţãmânt, condu- │
│ │lor de îndrumare │cãtorii lor, data susţinerilor publice, │
│ │ │titluri confirmate de Consiliul Naţional de│
│ │ │Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi │
│ │ │Certificatelor Universitare (CNATDCU), │
│ │ │respingeri ale tezelor de cãtre CNATDCU │
│ │ │(prima respingere, a doua respingere, │
│ │ │motivãrile comisiei), stadiul actual pentru│
│ │ │cei care nu au susţinut public (în │
│ │ │programul de pregãtire, în programul de │
│ │ │cercetare ştiinţificã, exmatriculaţi); │
│ │ │c) locuri scoase la concurs, candidaţi │
│ │ │înscrişi, studenţi doctoranzi │
│ │ │înmatriculaţi; │
│ │ │d) membri ai şcolii doctorale (personal de │
│ │ │predare şi cercetare) care nu au calitatea │
│ │ │de conducãtori de doctorat; │
│ │ │e) numãrul studenţilor doctoranzi │
│ │ │sprijiniţi de o comisie de îndrumare şi │
│ │ │numãrul studenţilor doctoranzi care nu sunt│
│ │ │sprijiniţi de o comisie de îndrumare. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │2.2. Alocãri destinate │a) cheltuieli pentru dotarea cu aparaturã │
│ │şcolii doctorale │şi echipamente; │
│ │ │b) cheltuieli din venituri proprii privind │
│ │ │activitãţi de cercetare ştiinţificã la │
│ │ │nivel de universitate şi şcoalã doctoralã; │
│ │ │c) cheltuieli pentru achiziţia de materiale│
│ │ │ştiinţifice/bibliografice. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │3. Capacitatea universitãţii│a) Mãsura în care şcoala doctoralã este │
│ │de a susţine serviciile │angajatã în proiecte ale comunitãţii │
│ │furnizate societãţii │(proiecte economice, sociale, culturale) │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│B. Eficacitatea educaţionalã │4. Curriculum şi calificãri │a) curriculum: modalitatea de aprobare, │
│ │ │cursuri, titulari, credite, ore alocate │
│ │ │diverselor activitãţi; │
│ │ │b) relaţiile şcolii doctorale cu │
│ │ │absolvenţii. Inserţia profesionalã pe piaţa│
│ │ │muncii: │
│ │ │- numãrul de absolvenţi care s-au angajat │
│ │ │la 12 luni dupã confirmarea titlului de │
│ │ │doctor; │
│ │ │- nivelul companiilor care au angajat │
│ │ │absolvenţii, internaţionalizarea acestora; │
│ │ │c) durata medie a unui doctorat. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │5. Rezultate obţinute din │Calitatea inputurilor şi a proceselor │
│ │activitatea de cercetare │cercetãrii ştiinţifice/creaţiei artistice │
│ │ştiinţificã/creaţie │disponibile şi realizate de membrii şcolii │
│ │artisticã │doctorale, inclusiv de doctoranzi, │
│ │ │certificate prin publicaţii realizate în │
│ │ │perioada studiilor doctorale │
│ │ │Se vor utiliza criteriile şi indicatorii │
│ │ │Consiliului Naţional al Cercetãrii │
│ │ │Ştiinţifice (CNCS) şi ai CNATDCU prevãzuţi │
│ │ │în ghidurile de evaluare a şcolilor │
│ │ │doctorale. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │6. Relaţia şcolii doctorale │a) numãrul de brevete, produse, tehnologii │
│ │cu mediul socio-economic │sau servicii noi, cu impact economic │
│ │ │demonstrabil, inclusiv proiecte de │
│ │ │elaborare, implementare şi/sau evaluare de │
│ │ │politici publice, ale membrilor persona- │
│ │ │lului de predare şi cercetare ştiinţificã │
│ │ │şi ale studenţilor doctoranzi; │
│ │ │b) venituri din prestãri de servicii şi │
│ │ │furnizare de produse; │
│ │ │c) acorduri/parteneriate cu sectorul │
│ │ │socio-economic. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │7. Asigurarea cu resurse │a) personal de predare şi cercetare cu │
│ │umane de calitate │norma de bazã; │
│ │ │b) personal de predare şi cercetare │
│ │ │asociat; │
│ │ │c) personal format în afara universitãţii, │
│ │ │în universitãţi din strãinãtate; │
│ │ │d) raportul numãr doctoranzi/numãr de c │
│ │ │onducãtori de doctorat; │
│ │ │e) îndeplinirea de cãtre membrii şcolii │
│ │ │doctorale a standardelor minimale necesare │
│ │ │pentru conferirea titlurilor didactice din │
│ │ │învãţãmântul superior, a gradelor │
│ │ │profesionale de cercetare-dezvoltare şi a │
│ │ │atestatului de abilitare, pentru domeniul │
│ │ │ştiinţific aferent şcolii doctorale; │
│ │ │f) se vor utiliza criteriile şi indicatorii│
│ │ │CNCS şi ai CNATDCU prevãzuţi în ghidurile │
│ │ │de evaluare a şcolilor doctorale. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │8. Asigurarea resurselor │a) studenţii doctoranzi înmatriculaţi în │
│ │necesare activitãţii de │ultimii 5 ani şi modalitatea de finanţare; │
│ │cercetare ştiinţificã/ │b) taxe de şcolarizare; │
│ │creaţie artisticã │c) surse de finanţare extrabugetarã; │
│ │ │d) numãrul proiectelor finanţate de │
│ │ │instituţii din ţarã, obţinute în calitate │
│ │ │de beneficiar sau partener principal, │
│ │ │respectiv cele obţinute în calitate de │
│ │ │partener; │
│ │ │e) numãrul proiectelor finanţate de │
│ │ │instituţii din strãinãtate, obţinute în │
│ │ │calitate de beneficiar sau partener │
│ │ │principal, respectiv cele obţinute în │
│ │ │calitate de partener; │
│ │ │f) fonduri provenind de la instituţii din │
│ │ │ţarã, obţinute în calitate de beneficiar │
│ │ │sau partener principal, respectiv cele │
│ │ │obţinute în calitate de partener; │
│ │ │g) fonduri provenind de la instituţii din │
│ │ │strãinãtate, obţinute în calitate de │
│ │ │beneficiar sau partener principal, │
│ │ │respectiv cele obţinute în calitate de │
│ │ │partener; │
│ │ │h) valoarea contractelor de cercetare- │
│ │ │dezvoltare derulate, contractate de un │
│ │ │beneficiar privat. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │9. Internaţionalizarea │a) numãrul doctoratelor în cotutelã aflate │
│ │ │în desfãşurare; │
│ │ │b) numãrul doctoratelor în cotutelã │
│ │ │finalizate în ultimii 5 ani calendaristici;│
│ │ │c) numãrul de proiecte internaţionale │
│ │ │depuse şi/sau câştigate în ultimii 5 ani │
│ │ │calendaristici; │
│ │ │d) numãrul studenţilor doctoranzi │
│ │ │înmatriculaţi la programe de studii ale │
│ │ │unor instituţii de învãţãmânt superior din │
│ │ │strãinãtate, pe o perioadã de cel puţin │
│ │ │3 luni; │
│ │ │e) numãrul studenţilor doctoranzi cetãţeni │
│ │ │ai altor state; │
│ │ │f) numãrul de internshipuri internaţionale │
│ │ │oferite şi realizate în cadrul şcolii │
│ │ │doctorale în ultimii 5 ani; │
│ │ │g) numãrul de şcoli de varã cu participare │
│ │ │internaţionalã organizate de cãtre şcoala │
│ │ │doctoralã în ultimii 5 ani; │
│ │ │h) numãrul membrilor personalului de │
│ │ │predare şi cercetare ştiinţificã şi numãrul│
│ │ │studenţilor doctoranzi care au participat │
│ │ │la şcoli de varã/iarnã; │
│ │ │i) numãrul membrilor personalului de │
│ │ │predare şi cercetare ştiinţificã atras de │
│ │ │la universitãţi din strãinãtate, pentru │
│ │ │activitãţi de predare sau pentru activitãţi│
│ │ │de cercetare ştiinţificã (pentru o perioadã│
│ │ │echivalentã cu cel puţin un semestru); │
│ │ │j) numãrul membrilor personalului de │
│ │ │predare şi de cercetare ştiinţificã care au│
│ │ │beneficiat de programe de mobilitate │
│ │ │internaţionalã; │
│ │ │k) numãrul studenţilor doctoranzi care │
│ │ │studiazã integral într-o limbã de │
│ │ │circulaţie internaţionalã; │
│ │ │l) cursuri predate într-o limbã de │
│ │ │circulaţie internaţionalã; │
│ │ │m) personal angajat provenind din │
│ │ │strãinãtate, din universitãţi şi institute │
│ │ │de cercetare; │
│ │ │n) susţinere de prelegeri în strãinãtate │
│ │ │pentru o perioadã de minimum o sãptãmânã. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │10. Implicarea socialã şi │a) implicarea în proiecte ale comunitãţii; │
│ │culturalã a şcolii doctorale│b) evenimente culturale organizate; │
│ │ │c) colaborãri cu organizaţii nonprofit. │
├─────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│C. Managementul calitãţii │11. Misiune, obiective şi │a) misiunea şi obiectivele şcolii doctorale│
│ │integritate economicã │b) strategia pe termen mediu şi lung; │
│ │ │c) codul etic; │
│ │ │d) combaterea fraudei intelectuale. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │12. Conducere şi administra-│a) documente specifice pentru desfãşurarea │
│ │ţie la nivel de şcoalã │studiilor de doctorat, în cadrul şcolii │
│ │doctoralã specificã sau la │doctorale: regulamentul şcolii doctorale │
│ │nivel de universitate │(evaluarea modalitãţii de aprobare, a │
│ │ │conţinutului şi a aplicãrii sale), │
│ │ │contractul de studii universitare de │
│ │ │doctorat, alte documente prevãzute de │
│ │ │legislaţia în vigoare; │
│ │ │b) prezenţa documentelor şcolilor doctorale│
│ │ │pe internet; │
│ │ │c) alegerea membrilor consiliului şcolii │
│ │ │doctorale şi alegerea directorului; │
│ │ │respectarea legislaţiei în vigoare; │
│ │ │d) consiliul şcolii doctorale: modul de │
│ │ │îndeplinire a atribuţiilor; │
│ │ │e) repartizarea creditelor pentru │
│ │ │activitãţile din programul de pregãtire │
│ │ │bazat pe studii universitare avansate: │
│ │ │regulament, metodologie, aplicare. │
│ ├────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────┤
│ │13. Strategii şi proceduri │a) existenţa unei metodologii de evaluare │
│ │pentru asigurarea calitãţii │internã; │
│ │ │b) analiza procedurilor de evaluare internã│
│ │ │a programelor, studenţilor doctoranzi şi a │
│ │ │conducãtorilor de doctorat; │
│ │ │c) respectarea procedurilor de evaluare │
│ │ │internã. │
└─────────────────────────────┴────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────┘


                       __________


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016