Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 2 aprilie 2012  de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 2 aprilie 2012 de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor

EMITENT: Ministerul Administraţiei şi Internelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 239 din 9 aprilie 2012
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie stabileşte cadrul legal pentru certificarea conformităţii în vederea introducerii pe piaţă în România a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor, denumite în continuare produse, în domenii care nu sunt acoperite de legislaţia Uniunii Europene de armonizare.

    ART. 2
    (1) Introducerea pe piaţă a produselor prevăzute la art. 1 se realizează în baza unui certificat pentru introducere pe piaţă, eliberat în condiţiile prezentei metodologii.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică produselor comercializate în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau în Turcia ori într-un stat AELS care este parte contractantă a Acordului privind Spaţiul Economic European, chiar dacă acestea sunt fabricate în conformitate cu norme tehnice diferite de cele la care sunt supuse produsele naţionale.
    (3) Fac excepţie de la aplicarea prevederilor alin. (2) restricţiile justificate pe baza motivelor prevăzute la art. 36 din versiunea consolidată a Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene sau pe baza altor motive imperative de interes public general pentru produsele care nu oferă un nivel suficient şi adecvat de siguranţă.

    ART. 3
    Evaluarea în vederea emiterii certificatului pentru introducere pe piaţă se face de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare Inspectoratul General, prin Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă, denumit în continuare Centrul Naţional.

    ART. 4
    (1) În înţelesul prezentei metodologii, expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) certificat de conformitate - document emis pe baza regulilor unui sistem de certificare, care indică existenţa unei încrederi adecvate că un produs, identificat corespunzător, este conform cu reglementarea tehnică aplicabilă, cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
    b) introducere pe piaţă a unui produs - punerea la dispoziţie, pentru prima dată, pe piaţa din România, a unui produs din domeniul reglementat prin prezenta metodologie;
    c) certificat pentru introducere pe piaţă - document emis în vederea comercializării şi utilizării unui produs, care atestă că acesta îndeplineşte condiţiile de introducere pe piaţă;
    d) distribuitor - persoană fizică autorizată sau persoană juridică din lanţul de distribuţie care pune la dispoziţie pe piaţă un produs;
    e) evaluare a conformităţii - activitate al cărei obiect este determinarea faptului că un produs satisface cerinţele specificate în reglementarea tehnică în vederea comercializării şi utilizării pentru apărarea împotriva incendiilor;
    f) importator - orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică stabilită într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, care introduce pe piaţă un produs dintr-o ţară terţă;
    g) mijloc tehnic pentru apărare împotriva incendiilor - produs destinat activităţilor specifice din competenţa Inspectoratului General, conform anexei nr. 1; h) reprezentant autorizat - persoană fizică sau juridică stabilită într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, care a primit un mandat scris din partea unui producător de a acţiona în numele acestuia în legătură cu sarcini specifice;
    i) operator economic - denumire generică pentru producător, reprezentant autorizat, importator şi distribuitor;
    j) producător - orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică ce fabrică un produs sau pentru care se proiectează sau se fabrică un astfel de produs şi care comercializează produsul în cauză sub numele sau sub marca sa;
    k) punere la dispoziţie pe piaţă - furnizarea unui produs pentru distribuţie, consum sau uz, în România, de pe piaţa comunitară în cursul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
    l) reglementare tehnică - document care conţine reguli cu caracter obligatoriu şi care este adoptat de către o autoritate;
    m) rechemare - orice măsură cu scopul de a returna un produs care a fost pus deja la dispoziţia utilizatorului final;
    n) retragere - orice măsură cu scopul de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unui produs în lanţul de distribuţie;
    o) supravegherea pieţei - activităţile desfăşurate şi măsurile luate de autoritatea competentă, respectiv Inspectoratul General, pentru a se asigura că produsele introduse pe piaţă/puse la dispoziţie pe piaţă şi utilizate pentru apărarea împotriva incendiilor îndeplinesc prevederile reglementărilor tehnice aplicabile, se comercializează în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, şi că acestea nu pun în pericol sănătatea, siguranţa sau alte aspecte referitoare la interesele publice.

    (2) Producătorul sau importatorul pot avea calitatea de distribuitor în sensul prevăzut de alin. (1) lit. d) atunci când pune la dispoziţie pe piaţa din România un produs comercializat în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, situaţie în care este supus obligaţiilor prevăzute la art. 17.
    (3) Distribuitorul sau importatorul pot avea calitatea de producător în sensul prevăzut de alin. (1) lit. j) atunci când introduce pe piaţă un produs sub numele sau marca sa ori modifică un produs deja introdus pe piaţă într-o manieră care generează posibilitatea să fie afectată conformitatea cu cerinţele aplicabile, situaţie în care este supus obligaţiilor prevăzute la art. 14.

    ART. 5
    Certificarea conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a produselor se face având ca referenţial reglementările tehnice elaborate de Inspectoratul General şi aprobate prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.

    ART. 6
    Reglementările tehnice prevăd cel puţin următoarele:
    a) definirea produselor pentru care se aplică evaluarea conformităţii;
    b) proceduri pentru evaluarea conformităţii produselor;
    c) cerinţe minime de performanţă, metodele de încercare şi analiză, cu precizarea specificului naţional, după caz.


    CAP. II
    Evaluarea în vederea eliberării certificatului pentru introducere pe piaţă
    ART. 7
    Examinarea în vederea eliberării certificatului pentru introducere pe piaţă se face prin evaluarea conformităţii cu reglementarea tehnică aplicabilă.

    ART. 8
    (1) Pentru iniţierea activităţii de evaluare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a produsului, solicitantul depune o cerere, în acest sens, la Centrul Naţional, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
    (2) Certificatul pentru introducerea pe piaţă se acordă pe o perioadă de 5 ani.

    ART. 9
    (1) Cererea pentru certificarea conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a produsului, denumită în continuare cerere pentru certificare, trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
    a) certificatul de conformitate emis de un organ de certificare acreditat pentru domeniul relevant de activitate de evaluare a conformităţii, care a obţinut acreditarea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 ;
    b) declaraţia de conformitate dată de furnizor conform prevederilor standardului SR EN ISO/CEI 17050;
    c) dovada achitării contravalorii prestărilor de servicii.

    (2) În cazul în care produsul nu deţine certificatul de conformitate, cererea trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
    a) rapoarte de încercare emise de un laborator acreditat pentru domeniul relevant de activitate de evaluare a conformităţii, care a obţinut acreditarea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 ;
    b) documentaţia tehnică aferentă produsului;
    c) declaraţia de conformitate dată de furnizor conform prevederilor standardului SR EN ISO/CEI 17050;
    d) certificatul pentru controlul producţiei în fabrică pentru produsul menţionat în cerere, eliberat de un organism care a obţinut acreditarea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 ;
    e) dovada achitării contravalorii prestărilor de servicii.

    (3) Cererea pentru certificare, însoţită de documentele prevăzute la alin. (1) şi (2), semnate şi ştampilate pentru conformitate de către solicitant, se prezintă în limba română.

    ART. 10
    (1) Centrul Naţional îi comunică în scris solicitantului eventualele neconformităţi constatate, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.
    (2) În cazul în care solicitantul nu rezolvă toate neconformităţile în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea notificării scrise, cererea pentru certificare se respinge.

    ART. 11
    (1) Cererea solicitantului se procesează în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei complete.
    (2) În cazul în care cererea pentru certificare se respinge, solicitantul trebuie informat cu privire la decizia de respingere, cu precizarea motivelor care au stat la baza luării deciziei.
    (3) Modelul certificatului pentru introducerea pe piaţă este prevăzut în anexa nr. 3.
    (4) Exemplarul nr. 1 al certificatului pentru introducerea pe piaţă se înmânează solicitantului, iar exemplarul nr. 2 se păstrează la Centrul Naţional.

    ART. 12
    (1) Centrul Naţional înscrie şi ţine evidenţa produselor care au obţinut certificat pentru introducerea pe piaţă în Registrul produselor certificate, în vederea introducerii pe piaţă pe teritoriul României.
    (2) Lista produselor certificate se postează pe site-ul Inspectoratului General şi al Centrului Naţional.

    CAP. III
    Libera circulaţie a produselor
    ART. 13
    (1) Produsele care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (2) pot fi puse la dispoziţie pe piaţa din România numai după notificarea prealabilă a Centrului Naţional, pentru fiecare produs, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
    (2) Notificarea se face de către distribuitor.
    (3) Produsul notificat se înregistrează în Registrul produselor certificate, în vederea punerii la dispoziţie pe piaţa din România.
    (4) Lista produselor notificate se publică pe site-ul Inspectoratului General şi al Centrului Naţional.

    CAP. IV
    Obligaţiile operatorilor economici
    ART. 14
    Producătorul trebuie să asigure:
    a) obţinerea certificatului pentru introducerea pe piaţă a produsului;
    b) că produsele sunt proiectate şi fabricate în conformitate cu cerinţele reglementării tehnice aplicabile;
    c) întocmirea documentaţiei tehnice solicitate, efectuarea procedurii aplicabile de evaluare a conformităţii;
    d) că procedurile în vigoare garantează conformitatea continuă a producţiei;
    e) aplicarea pe produs a tipului, lotului sau numărului de serie ori a oricărui element de identificare, conform reglementării tehnice aplicabile; dacă mărimea sau natura produsului nu permite acest lucru, producătorul se asigură că informaţia solicitată este prevăzută pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte produsul;
    f) indicarea pe produs a numelui, denumirii comerciale şi adresei la care poate fi contactat; dacă mărimea sau natura produsului nu permite acest lucru, producătorul indică datele pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte produsul, adresa constând într-un singur punct de contact pentru producător;
    g) că produsul este însoţit de instrucţiuni şi informaţii de siguranţă scrise în limba română, indiferent de ţara de origine a acestuia, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi;
    h) luarea măsurilor necesare pentru a rechema/retrage produsele pe care le-a introdus pe piaţă şi nu mai sunt conforme cu reglementarea tehnică aplicabilă;
    i) informarea imediată a Inspectoratului General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, a Centrului Naţional, în cazul în care produsul introdus pe piaţă prezintă un risc, indicând detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la măsurile corective luate;
    j) cooperarea cu Inspectoratul General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, cu Centrul Naţional, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de produsele introduse pe piaţă, precum şi furnizarea în limba română a tuturor informaţiilor şi a documentaţiei necesare pentru a demonstra conformitatea produsului, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi;
    k) testarea prin eşantionare a produselor comercializate şi efectuarea de investigaţii, ori de câte ori acestea prezintă riscuri pentru siguranţa şi sănătatea consumatorilor şi, după caz, ţinerea unui registru de reclamaţii, produse neconforme şi rechemări ale unor produse, cu informarea distribuitorilor despre orice astfel de activităţi de monitorizare.


    ART. 15
    (1) Reprezentantul autorizat trebuie să îndeplinească sarcinile prevăzute în mandatul primit, în scris, de la producător.
    (2) Mandatul permite reprezentantului autorizat să îndeplinească cel puţin următoarele atribuţii:
    a) să furnizeze Inspectoratului General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, Centrului Naţional, la cererea acestuia, toate informaţiile şi documentaţia necesară pentru a demonstra conformitatea unui produs;
    b) să coopereze cu Inspectoratul General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, cu Centrul Naţional, la cererea acestuia, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor reprezentate de produsele acoperite de mandatul lor.

    (3) Nu fac parte din mandatul reprezentantului autorizat obligaţia prevăzută la art. 14 lit. b), şi nici întocmirea documentaţiei tehnice.

    ART. 16
    Importatorul trebuie să asigure:
    a) că produsul are certificat pentru introducere pe piaţă;
    b) că producătorul a respectat cerinţele prevăzute la art. 14 lit. e) şi f);
    c) că introduce pe piaţă numai produse care sunt conforme cu reglementarea tehnică aplicabilă;
    d) că pe produs apar numele importatorului, denumirea lui comercială şi adresa la care poate fi contactat; dacă mărimea sau natura produsului nu permite acest lucru, importatorul le indică pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte produsul;
    e) că produsul este însoţit de instrucţiuni şi informaţii de siguranţă scrise în limba română, indiferent de ţara de origine a acestuia, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi;
    f) că, atât timp cât un produs se află în responsabilitatea lui, condiţiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea cu cerinţele reglementării tehnice;
    g) testarea prin eşantionare a produselor comercializate pentru a proteja sănătatea şi siguranţa consumatorilor, ori de câte ori este justificat acest lucru de riscurile prezentate de un produs, investigând şi, după caz, ţinând un registru de reclamaţii, produse neconforme şi rechemări ale unor produse, informând distribuitorii despre orice astfel de activităţi de monitorizare;
    h) luarea măsurilor necesare pentru a rechema/retrage produsele pe care le-a introdus pe piaţă şi care nu mai sunt conforme cu reglementarea tehnică aplicabilă;
    i) informarea imediată a Inspectoratului General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, a Centrului Naţional, în cazul în care produsul introdus pe piaţă prezintă un risc, indicând detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la măsurile corective luate;
    j) cooperarea cu Inspectoratul General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, cu Centrul Naţional, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de produsele introduse pe piaţă, precum şi furnizarea în limba română a tuturor informaţiilor şi a documentaţiei necesare pentru a demonstra conformitatea produsului, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi.


    ART. 17
    Distribuitorul trebuie să asigure:
    a) că produsul are certificat pentru introducere pe piaţă;
    b) notificarea la Centrul Naţional, pentru produsele comercializate în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
    c) că producătorul a respectat cerinţele prevăzute la art. 14 lit. e) şi f), iar importatorul pe cele prevăzute la art. 16 lit. d) şi e);
    d) că pune la dispoziţie pe piaţă numai produse care sunt conforme cu reglementarea tehnică aplicabilă;
    e) luarea măsurilor necesare pentru a rechema/retrage produsele pe care le-a introdus pe piaţă şi nu mai sunt conforme cu reglementarea tehnică aplicabilă;
    f) că, atunci când produsul pus la dispoziţie pe piaţă prezintă un risc, informează imediat producătorul şi importatorul în acest sens, precum şi Inspectoratul General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, Centrul Naţional, indicând detaliile, în special cu privire la neconformitate şi la orice măsuri corective luate;
    g) că, atât timp cât un produs se află în responsabilitatea lui, condiţiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea cu cerinţele reglementării tehnice;
    h) cooperarea cu Inspectoratul General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau, după caz, cu Centrul Naţional, cu privire la orice acţiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de produsele puse la dispoziţie pe piaţă, precum şi furnizarea în limba română a tuturor informaţiilor şi a documentaţiei necesare pentru a demonstra conformitatea produsului, fără a exclude prezentarea acestora şi în alte limbi;
    i) identificarea, după caz, a producătorului, a reprezentantului autorizat al acestuia, importatorului sau a persoanei care i-a furnizat produsul.


    ART. 18
    Operatorul economic are obligaţia:
    a) să comunice în scris Centrului Naţional orice modificare survenită în documentele care au stat la baza eliberării certificatului pentru introducerea pe piaţă, în termen de 15 zile lucrătoare de la data modificării acestora;
    b) să transmită Centrului Naţional documentele actualizate.


    CAP. V
    Supravegherea pieţei
    ART. 19
    (1) Operatorii economici sunt supuşi unei activităţi de supraveghere a pieţei.
    (2) Supravegherea pieţei se efectuează prin structura specializată din cadrul Inspectoratului General.
    (3) Supravegherea pieţei asigură un sistem de control pentru produsele aflate în utilizare sau comercializare.
    (4) Prin activitatea de supraveghere a pieţei se verifică dacă produsele:
    a) deţin certificat pentru introducere pe piaţă;
    b) au fost notificate, în cazul celor comercializate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
    c) deţin documente care atestă că acestea au fost comercializate în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
    d) îndeplinesc condiţiile care au stat la baza eliberării certificatului pentru introducerea pe piaţă sau a documentului în baza căruia se comercializează legal produsul într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European.

    (5) Verificarea produselor introduse pe piaţă se realizează prin:
    a) controlul produselor în locurile unde se comercializează, se depozitează şi se utilizează;
    b) controale inopinate;
    c) examinarea caracteristicilor unui produs prin verificări ale documentaţiei, iar, dacă este cazul, verificări fizice şi încercări de laborator pe baza unor eşantioane adecvate;
    d) controlul produselor expuse la târguri, expoziţii, prezentări demonstrative privind conformitatea cu modul de inscripţionare prevăzut de lege.

    (6) Verificarea prin încercare a eşantioanelor prelevate se efectuează numai la laboratoare acreditate pentru domeniul relevant de activitate şi recunoscute la nivel european sau internaţional.
    (7) Dacă încercările nu corespund cu prevederile reglementării tehnice aplicabile precizate în certificatul pentru introducerea pe piaţă sau cu prevederile menţionate în documentul în baza căruia se comercializează produsul legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul şi/sau distribuitorul, după caz, vor/va suporta contravaloarea acestora.
    (8) În cazul în care structura specializată de supraveghere a pieţei identifică un produs care nu este în conformitate cu prevederile reglementării tehnice aplicabile precizate în certificatul pentru introducerea pe piaţă sau pentru care nu se poate dovedi că se comercializează în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European printr-un document sau o informare primită de la un punct de informare despre produse, aceasta ia următoarele măsuri:
    a) solicită producătorului sau importatorului, după caz, să realizeze conformitatea cu prevederile reglementării tehnice aplicabile produsului introdus pe piaţă, potrivit precizărilor din certificatul pentru introducerea pe piaţă;
    b) solicită distribuitorului să realizeze conformitatea cu prevederile reglementării tehnice aplicabile produsului pus la dispoziţie pe piaţă, potrivit precizărilor din documentul în baza căruia produsul a fost comercializat în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European;
    c) comunică operatorului economic, în termen de două zile lucrătoare, neconformităţile constatate cu atenţionarea acestuia, pentru ca în termen de 25 de zile lucrătoare de la data comunicării să ia măsurile care se impun pentru a aduce produsul în conformitate;
    d) în cazul în care, la expirarea perioadei de 25 de zile lucrătoare, pentru primirea de observaţii din partea operatorului economic, nu s-au luat măsurile necesare pentru realizarea conformităţii produsului, propune printr-un raport inspectorului general fie restricţionarea/interzicerea punerii la dispoziţie pe piaţă a produsului neconform, fie retragerea produsului de pe piaţă.

    (9) Decizia privind restricţionarea, interzicerea punerii la dispoziţie pe piaţă sau retragerea de pe piaţă a produselor neconforme se ia de către inspectorul general al Inspectoratului General, pe baza raportului prevăzut la alin. (8) lit. d), vizat în prealabil de adjunctul inspectorului general; retragerea efectivă a produsului neconform de pe piaţă se realizează de operatorul economic în cauză.
    (10) Raportul prevăzut la alin. (8) lit. d) se întocmeşte în termen de 20 de zile lucrătoare de la expirarea perioadei pentru primirea de observaţii din partea operatorului economic, în 3 exemplare, şi, după aprobarea acestuia de către inspectorul general, se comunică Centrului Naţional şi operatorului economic în cauză, cu precizarea motivelor care au stat la baza măsurilor luate şi a căilor de atac disponibile.
    (11) Constatarea neconformităţilor se face prin referatul de supraveghere sau pe baza raportului de încercare; referatul de supraveghere se întocmeşte în 3 exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 şi se comunică Centrului Naţional şi operatorului economic în cauză.

    ART. 20
    Activitatea de supraveghere a pieţei cu privire la produsele puse la dispoziţie pe piaţă se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 764/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a unor proceduri de aplicare a anumitor norme tehnice naţionale pentru produsele comercializate în mod legal în alt stat membru şi de abrogare a Deciziei nr. 3.052/95/CE .

    CAP. VI
    Retragerea certificatului pentru introducere pe piaţă
    ART. 21
    (1) În cazul luării măsurii retragerii de pe piaţă a produselor neconforme, Centrul Naţional dispune retragerea certificatului pentru introducerea pe piaţă.
    (2) Decizia de retragere a certificatului pentru introducerea pe piaţă se comunică în scris operatorului economic şi Inspectoratului General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, în termen de două zile lucrătoare de la primirea raportului prin care a fost aprobată măsura retragerii de pe piaţă a produselor neconforme.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 22
    (1) Orice modificare adusă produsului introdus pe piaţă care schimbă performanţele tehnice ale acestuia impune o nouă evaluare în vederea introducerii pe piaţă a produsului.
    (2) Orice furnizare a produsului trebuie să fie însoţită de o copie a certificatului pentru introducerea pe piaţă, după caz, precum şi de certificatul de garanţie.

    ART. 23
    (1) Certificatul pentru introducerea pe piaţă rămâne valabil 5 ani de la data eliberării, dacă documentele care au stat la baza evaluării nu expiră în perioada de valabilitate a certificatului. În cazul expirării unui document solicitantul trebuie să depună un nou document valabil, în caz contrar certificatul pierzându-şi valabilitatea.
    (2) Certificatul pentru introducerea pe piaţă se reînnoieşte la cerere.
    (3) În vederea reînnoirii certificatului, operatorul economic trebuie să depună o solicitare la Centrul Naţional, cu cel puţin 60 de zile lucrătoare înaintea expirării termenului de valabilitate a certificatului pentru introducerea pe piaţă.
    (4) Reînnoirea certificatului pentru introducerea pe piaţă nu implică costuri şi nici repetarea de încercări prevăzute în reglementările tehnice aplicabile din România, dacă producătorul declară că produsul nu a suferit modificări faţă de modelul care a fost supus evaluării.
    (5) Certificatul pentru introducerea pe piaţă care a fost retras nu poate fi reînnoit; în vederea obţinerii unui nou certificat, operatorul economic depune documentele prevăzute la art. 9.

    ART. 24
    (1) Avizele şi certificatele de conformitate emise în baza Ordinului ministrului internelor şi reformei administrative nr. 607/2008 privind aprobarea Metodologiei de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărare împotriva incendiilor rămân valabile până la expirarea perioadei înscrise în document.
    (2) Pentru produsele certificate până la intrarea în vigoare a prezentei metodologii, operatorul economic trebuie să se asigure că produsul respectă condiţiile care au stat la baza emiterii avizului/certificatului de conformitate.

    ART. 25
    Contestarea deciziei de respingere a cererii de certificare, precum şi a deciziei Inspectoratului General, în calitate de structură specializată pentru supravegherea pieţei, sau a Centrului Naţional se face în conformitate cu dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 26
    Activitatea de evaluare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a produselor se realizează contra cost, pe baza tarifelor stabilite potrivit art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 privind înfiinţarea şi stabilirea atribuţiilor Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă.

    ART. 27
    La târguri, expoziţii şi altele asemenea sunt permise expunerea şi/sau demonstraţiile produselor neconforme cu prevederile prezentei metodologii, cu condiţia să existe o indicaţie vizibilă care să menţioneze clar că ele nu pot fi introduse pe piaţă, comercializate în mod legal şi nici puse în funcţiune înainte de aducerea lor în conformitate.

    ART. 28
    (1) Un produs inovator destinat prevenirii şi stingerii incendiilor, care se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) şi care nu este menţionat în anexa nr. 1, pentru care nu există o reglementare tehnică sau standard, va fi introdus pe piaţă pe baza evaluării conformităţii cu specificaţia tehnică elaborată de producător şi aprobată de Inspectoratul General.
    (2) Procedura introducerii pe piaţă pentru acest tip de produse se va derula la fel ca pentru produsele prevăzute la art. 2 alin. (1).

    ART. 29
    Anexele nr. 1 - 5 fac parte integrantă din prezenta metodologie.

    ANEXA 1

    la metodologie
    MIJLOACE TEHNICE
    pentru apărare împotriva incendiilor
    1. Stingătoare portative
    2. Stingătoare transportabile
    3. Aparate portabile şi dispozitive mobile de stins incendii
    4. Utilaje, unelte şi alte mijloace de intervenţie:
    4.1. racorduri fixe, de aspiraţie, de refulare, înfundate, reducţii de racorduri;
    4.2. chei pentru racorduri;
    4.3. hidranţi portativi;
    4.4. ţevi de refulare;
    4.5. sorb;
    4.6. distribuitor;
    4.7. colector;
    4.8. furtun de refulare cauciucat pentru utilaje de stins incendii;
    4.9. furtun de refulare semirigid pentru utilaje de stins incendii;
    4.10. tunuri pentru stins incendii cu apă şi spumă;
    4.11. pături antifoc;
    4.12. scări portabile pentru incendiu;
    4.13. furtunuri de aspiraţie şi flexibile de cauciuc şi materiale plastice;
    4.14. topoare p.s.i.;
    4.15. căngi de incendiu;
    4.16. amestecător de linie pentru utilaje de stins incendii.

    5. Pulberi
    6. Spumanţi
    7. Agenţi neutralizatori speciali
    8. Produs ignifug pentru lemn
    9. Produs ignifug textil

    ANEXA 2

    la metodologie
    - Model -
    CERERE
    Către
    Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă
    Subsemnatul/Subsemnata ................................, în calitate de ................. al ................, cu sediul în localitatea .................., str. .............. nr. ......., judeţul ....................., telefon .................., fax ........................, ţara ..................., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ..............., contul ..............................., deschis la ..........................., solicit emiterea certificatului pentru introducere pe piaţă pentru următorul produs:
    .........................................................................................................................................................................................................................................................
    Depunem alăturat dosarul cuprinzând documentaţia tehnică pentru produsul nominalizat, în conformitate cu prevederile Metodologiei de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor, aprobată prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 88/2012.
    Data Semnătura
    ..................... .....................
    L.S.

    ANEXA 3

    la metodologie
    - Model -
    ROMÂNIA
    MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR
    INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
    [Stema României]
    CENTRUL NAŢIONAL PENTRU SECURITATE LA INCENDIU ŞI PROTECŢIE CIVILĂ
    CERTIFICAT
    pentru introducere pe piaţă Seria ...... nr. ....... din ......
    În baza prevederilor art. 50 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 259/2005 privind înfiinţarea şi stabilirea atribuţiilor Centrului Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă şi ale Metodologiei de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor, aprobată prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 88/2012, se certifică, în vederea comercializării şi utilizării, produsul (tip/model/cod) ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
    Producătorul ..................................................................................
    Adresa ........................................................................................
    Ţara ..........................................................................................
    Produsul este conform cu prevederile ................................................................................................................
    Certificatul este valabil 5 ani, cu condiţia ca pe această perioadă produsul să nu sufere modificări de fabricaţie faţă de tipul/modelul care a fost supus evaluării.
    Şeful Centrului Naţional pentru Securitate Certificare produse
    la Incendiu şi Protecţie Civilă,
    ............................... .................
    La cererea structurii specializate pentru supravegherea pieţei este obligatorie prezentarea certificatului pentru introducere pe piaţă.
    Deţinătorul certificatului poartă răspunderea pentru utilizarea în condiţii legale a produsului.
    Nerespectarea condiţiilor din documentaţia în baza căreia s-a eliberat prezentul certificat duce la retragerea acestuia şi răspunderea potrivit legii.

    ANEXA 4

    la metodologie
    - Model -
    NOTIFICARE
    Subsemnatul/Subsemnata ........................., în calitate de .................... al ....................., cu sediul în localitatea ................, str. ..................... nr. ........, judeţul ...................., telefon ..................., fax ................., ţara ..............., înregistrată la registrul comerţului cu nr. ..............., contul ................, deschis la ..............., în conformitate cu art. 13 din Metodologia de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor, aprobată prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 88/2012, vă notificăm că produsul (denumire produs, tip, model, cod de referinţă al produsului dat de producător, numele producătorului, ţara de origine) ...................................................................................................................................................................................................................................................................., comercializat în mod legal într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, ..........................................., pentru care s-a emis Certificatul cu nr. ............. din ..........., valabil până la data de ..............., emis de ........................, va fi pus la dispoziţie pe piaţa din România.
    Produsul este conform cu prevederile (standard de referinţă, specificaţie tehnică, alte acte normative) ...................................................................................................................
    Data Semnătura
    ...................... .......................
    L.S.

    ANEXA 5

    la metodologie
    ROMÂNIA
    MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR
    INSPECTORATUL GENERAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
    REFERAT DE SUPRAVEGHERE
    Nr. ........... din ..........
    Noi, ...../(gradul, numele şi prenumele)............., din I.G.S.U. şi domnul/doamna ............................, având funcţia de ................., din partea, cu sediul în localitatea ...................., str. .................. nr. ......., bl. ......., sc. ....., ap. ......., judeţul (sectorul) ........, telefon/fax ............., am procedat la verificarea condiţiilor care au stat la baza eliberării certificatului pentru introducerea pe piaţă, respectiv a documentelor privind comercializarea în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, pentru produsul ................................................................................................................................................., conform prevederilor Metodologiei de certificare a conformităţii în vederea introducerii pe piaţă a mijloacelor tehnice pentru apărarea împotriva incendiilor, aprobată prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 88/2012, şi am constatat:
    1. produsul deţine/nu deţine certificat pentru introducerea pe piaţă;
    2. produsul este/nu este însoţit de documentele care atestă că acesta a fost comercializat în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, cu menţionarea documentelor prezentate;
    3. produsul îndeplineşte/nu îndeplineşte condiţiile ....................................................................................., care au stat la baza eliberării certificatului pentru introducerea pe piaţă sau a documentului în baza căruia se comercializează în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European.
    Alte observaţii:
    .............................................................................
    .............................................................................
    .............................................................................
    Prezentul referat de supraveghere s-a încheiat în 3 exemplare, după cum urmează:
    - exemplarul nr. 1 la Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă;
    – exemplarul nr. 2 la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă;
    – exemplarul nr. 3 la operatorul economic.

    Persoana desemnată pentru supravegherea pieţei, Operatorul economic,
    ......................................... ...................
    --------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016