Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 18 decembrie 1997  privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 18 decembrie 1997 privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea propunerilor de acte normative care se inainteaza Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 7 ianuarie 1998

CAP. 1
Dispozitii privind pregatirea, elaborarea si avizarea propunerilor de acte normative
ART. 1
In conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei, masurile generale de conducere si de organizare a activitatii de stat economice si sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament - unica autoritate legiuitoare in Romania.
ART. 2
(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile Guvernului se emit pentru organizarea executarii legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor si dispozitiilor cuprinse in lege.
(3) Ordonantele se emit numai in temeiul unei legi speciale de abilitare a Guvernului, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta. In situatiile prevazute la art. 114 din Constitutie, Guvernul poate adopta, in mod exceptional, ordonante de urgenta.
ART. 3
Fiecare propunere de act normativ trebuie sa fie elaborata in conformitate cu prevederile Constitutiei si corelata cu dispozitiile celorlalte acte normative, astfel incat sa se integreze organic in sistemul general al legislatiei.
ART. 4
(1) Au dreptul sa faca propuneri de acte normative Guvernului, in conformitate cu atributiile si cu domeniul lor de activitate, urmatoarele autoritati publice;
a) ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
b) prefecturile, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti - prin Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
(2) Propunerile de acte normative, facute de autoritatile publice locale prevazute la alin. (1), se elaboreaza, in functie de importanta si de complexitatea problemelor supuse reglementarii, pe baza unor studii si lucrari de documentare aprofundate, inclusiv de legislatie comparata, urmarindu-se concordanta reglementarilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social si economic ale legislatiei in vigoare, insuficientele acesteia, evidentiindu-se necesitatea unei noi reglementari. Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante si vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementari, cu prezentarea efectelor previzibile ale solutiilor preconizate.
(3) In vederea definitivarii concluziilor si, pe aceasta baza, a propunerilor de acte normative, initiatorul ii va atrage in activitatea de elaborare pe toti factorii interesati si va consulta organele care urmeaza sa avizeze reglementarile respective.
(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi elaborate cu consultarea acestora.
ART. 5
(1) In vederea elaborarii propunerilor de acte normative, la ministere si la celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale se constituie colective speciale. Colectivul se constituie prin ordin al ministrului, in componenta acestuia fiind desemnati: un reprezentant al compartimentului juridic, un reprezentant al compartimentului de integrare europeana, reprezentanti ai directiilor corespunzatoare profilului propunerilor de reglementare si secretarul general din minister.
(2) Colectivul prevazut la alin. (1) intocmeste o prima forma a propunerii de act normativ, care se prezinta conducatorului ministerului, respectiv al organului central de specialitate initiator, iar in lipsa, persoanei desemnate prin ordin al acestuia.
(3) Propunerea de act normativ este insotita de o expunere de motive in cazul proiectelor de legi si de o nota de fundamentare in celelalte cazuri.
(4) In expunerea de motive sau, dupa caz, in nota de fundamentare se vor face mentiuni in legatura cu modul de avizare a propunerii de act normativ de catre autoritatile publice interesate.
ART. 6
Redactarea propunerilor de acte normative se va face cu respectarea normelor de tehnica legislativa.
ART. 7
Propunerea de act normativ, insusita de catre conducatorul ministerului sau al organului de specialitate al administratiei publice centrale initiator, se transmite, concomitent, in copie, tuturor ministerelor, precum si altor autoritati ale administratiei publice centrale interesate, care au obligatia de a analiza si de a comunica ministerului initiator eventualele observatii si propuneri, in termen de 7 zile de la primire.
ART. 8
(1) Dupa obtinerea tuturor punctelor de vedere din partea institutiilor care avizeaza, ministerul initiator definitiveaza propunerea de act normativ. La operatiunea de definitivare; care se face de catre colectivul prevazut la art. 5 alin. (1), pot participa si reprezentanti ai ministerelor care avizeaza si un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului.
(2) Secretariatului General al Guvernului ii revine obligatia de a asigura medierea eventualelor divergente aparute intre initiator si cei care avizeaza, reprezentati de secretarii generali sau de secretarii de stat desemnati de ministri. In cazul in care initiatorul si cei care avizeaza isi mentin punctele de vedere diferite, propunerea de act normativ va fi avizata cu obiectii, care vor fi anexate si prezentate in cadrul sedintei Guvernului.
(3) Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalitatii, de catre Ministerul Justitiei. Avizul Ministerului Justitiei, care incheie succesiunea operatiunilor din etapa de avizare, nu este obligatoriu in cazul hotararilor Guvernului, cu caracter individual, care sunt avizate din punct de vedere al legalitatii de catre Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului.
ART. 9
Textele actelor cu caracter international, care se supun aprobarii Guvernului sau care se transmit Parlamentului spre ratificare, se dactilografiaza, la un rand si jumatate, prin grija ministerului initiator, care va stampila fiecare pagina si va atesta pe ultima pagina, prin stampila si sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 10
(1) Propunerile de acte normative, avizate, se transmit de catre initiator Secretariatului General al Guvernului, in scopul solicitarii, imediat, a avizului Consiliului Legislativ, care urmeaza a fi emis, potrivit legii, in termen de:
a) 24 de ore de la solicitare, pentru proiectele de ordonante de urgenta;
b) cel putin 48 de ore de la solicitare, pentru proiectele de legi care urmeaza a fi transmise Parlamentului cu solicitarea dezbaterii in procedura de urgenta;
c) cel putin 10 zile de la solicitare, pentru celelalte proiecte de acte normative.
(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Directia juridica, va verifica indeplinirea conditiilor de fond si de forma ale fiecarei propuneri de act normativ, precum si concordanta prevederilor acesteia cu Programul de guvernare si va intocmi o nota cu observatii.
ART. 11
Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratie publice centrale si, dupa caz, Secretariatul General al Guvernului sunt obligate, in termenele si in conditiile stabilite prin <>Legea nr. 73/1993 , sa furnizeze Consiliului Legislativ informatiile si documentatiile necesare privind avizarea propunerilor de acte normative.
ART. 12
Propunerile de acte normative care nu corespund tuturor prevederilor art. 6, 7 si 9 vor fi restituite initiatorilor, in vederea refacerii lor.
ART. 13
(1) Dupa parcurgerea etapelor prevazute la art. 10, Secretariatul General al Guvernului transmite initiatorului:
a) avizul Consiliului Legislativ;
b) nota cuprinzand observatiile formulate de catre Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului.
(2) Pe baza avizului Consiliului Legislativ si a observatiilor cuprinse in nota prevazuta la alin. (1) lit. b), colectivul prevazut la art. 5 alin. (1) are obligatia de a reanaliza si, dupa caz, de a reface propunerea de act normativ, pe care o transmite la Secretariatul General al Guvernului, stampilata pe fiecare fila, cu cel putin 5 zile inainte de data sedintei Guvernului pe a carei ordine de zi solicita sa fie inscrisa. Refacerea propunerii nu presupune si refacerea expunerii de motive sau, dupa caz, a notei de fundamentare.
ART. 14
In situatia in care unele observatii de fond prevazute in avizul Consiliului Legislativ sau in nota elaborata de Directia juridica a Secretariatului General al Guvernului nu au fost insusite de catre de catre initiator, se intocmeste o nota, semnata de conducatorul organului initiator, in care se motiveaza aceasta situatie si care insoteste propunerea respectiva de act normativ.

CAP. 2
Dispozitii privind analiza si supunerea spre adoptare a proiectelor de legi, ordonante si hotarari ale Guvernului

ART. 15
(1) Pregatirea sedintelor Guvernului se realizeaza de catre Secretariatul General al Guvernului.
(2) In acest scop, Secretariatul General al Guvernului intruneste colectivul pentru elaborarea proiectului ordinii de zi, alcatuit din:
a) secretarul general adjunct al Guvernului cu probleme de analiza si de avizare juridica;
b) secretarul general adjunct al Guvernului pentru relatia cu secretarii generali din ministere;
c) un secretar de stat de la Ministerul Justitie;
d) secretarul de stat pentru relatii cu Parlamentul.
(3) Proiectul ordinii de zi, avizat de secretarul general al Guvernului, se prezinta, de catre acesta, primului-ministru, spre aprobare, si se comunica tuturor celor interesati, impreuna cu materialele aferente, cu cel putin doua zile inainte de data programata pentru desfasurarea sedintei.
(4) Secretariatul General al Guvernului convoaca membrii Guvernului, reprezentantii unor institutii centrale, precum si ceilalti invitati a caror prezenta este necesara pentru buna desfasurare a sedintei Guvernului.
ART. 16
(1) Propunerea de act normativ care cuprinde o reglementare la nivel de hotarare sau de ordonanta a Guvernului devine, dupa caz, proiect de hotarare sau de ordonanta, dupa aprobarea de catre primul-ministru a inscrierii acelei propuneri pe ordinea de zi a sedintei Guvernului.
(2) Propunerea de act normativ, care, prin natura sa, contine reglementari la nivel de lege, devine proiect de lege dupa insusirea sa de catre Guvern.
ART. 17
In cazuri exceptionale, cu aprobarea primului-ministru, pe durata desfasurarii sedintei Guvernului pot fi luate in discutie si alte proiecte de acte normative neinscrise pe ordinea de zi. In astfel de situatii, initiatorul are obligatia de a-si insusi toate observatiile si propunerile ulterioare in legatura cu legalitatea proiectului respectiv, precum si pe cele de tehnica legislativa.
ART. 18
(1) La dezbaterea proiectelor de acte normative inscrise pe ordinea de zi a sedintei Guvernului pot lua parte numai ministrii care au depus observatii si propuneri, in scris, in termenul prevazut la art. 7.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in situatii exceptionale, justificate si numai cu aprobarea primului-ministru, pot lua parte la dezbateri si ministrii care nu au depus observatii si propuneri, in scris, in termenul prevazut la art. 7.
ART. 19
(1) Incheierea dezbaterii fiecarui proiect de act normativ este marcata prin anuntul primului-ministru privind adoptarea, amanarea sau respingerea acestuia, dupa caz.
(2) Inainte de inceperea dezbaterii proiectelor de acte normative inscrise pe ordinea de zi, ministrii pot solicita primului-ministru, motivat, permisiunea de retragere a unuia sau a mai multor proiecte initiate de ministerele ai caror conducatori sunt. Permisiunea de retragere poate fi solicitata si in cadrul dezbaterii respectivelor proiecte de acte normative.
ART. 20
Dupa sedinta Guvernului, Secretariatul General al Guvernului va proceda la:
a) definitivarea, dupa caz, impreuna cu initiatorii, a textului actului normativ aprobat de Guvern, urmarind punerea de acord a textului propus de initiator cu amendamentele formulate si aprobate;
b) obtinerea semnaturii primului-ministru si a contrasemnaturilor din partea ministrilor conducatori ai ministerelor care urmeaza sa aplice acel act normativ. Acestia au obligatia de a le contrasemna in termen de cel mult 24 de ore de la data semnarii lor de catre primul-ministru;
c) transmiterea ordonantelor si a hotararilor Guvernului spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei. Sunt exceptate de la publicare hotararile cu caracter militar, care se comunica numai institutiilor interesate;
d) transmiterea proiectelor de legi Parlamentului, insotite de hotararea de adoptare si de expunere de motive, semnate de primul-ministru.
ART. 21
(1)Proiectele de legi si de ordonante carora li s-au adus modificari de fond ca urmare a discutarii si aprobarii lor in sedinta Guvernului vor fi supuse unei noi avizari a Consiliului Legislativ, anterior trimiterii acestora spre adoptare la Parlament.
(2) In cazul in care, ca urmare a noii avizari de catre Consiliul Legislativ, este necesara operarea unor modificari de fond ori avizul respectiv este negativ, proiectul va fi repus, in mod obligatoriu, pe ordinea de zi a sedintei Guvernului.
ART. 22
Lucrarile de documentare si de fundamentare, variantele si formele succesive ale propunerilor si proiectelor de acte normative, precum si originalul actului normativ adoptat se pastreaza la Secretariatul General al Guvernului, astfel incat sa se asigure cunoasterea intregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.

CAP. 2
Dispozitii privind ordinele, instructiunile si alte acte emise de conducatorii ministerelor, ai altor organe centrale de specialitate, precum si de prefecti

ART. 23
(1) Ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte acte cu caracter normativ ale conducatorilor ministerelor, ai altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cele ale prefectilor se emit pe baza si in executarea legilor si a hotararilor Guvernului.
(2) Ordinele si instructiunile se emit, de regula, atunci cand printr-o dispozitie legala se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit in acest scop si cu indicarea expresa a temeiului legal.
(3) Ordinele si instructiunilor vor fi elaborate respectandu-se normele de tehnica legislativa, cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritatii publice respective, si vor fi, in mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu.
(4) Ordinele si instructiunilor se semneaza numai de catre conducatorii autoritatilor publice emitente.
ART. 24
(1) Ministerele si celelalte organe centrale de specialitate vor transmite spre publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, toate ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter normativ, numai dupa obtinerea avizului Ministerului Justitiei.
(2) Prefecturile vor publica ordinele emise in monitoarele oficiale ale judetelor, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Nu sunt supuse regimului de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, daca legea nu dispune altfel, ordinele, instructiunile si alte acte cu caracter normativ care au ca obiect reglementari din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala.

CAP. 4
Dispozitii finale

ART. 25
Pe intregul parcurs al elaborarii propunerilor si proiectelor de acte normative se interzice personalului initiatorilor, cat si celui al organelor care avizeaza, furnizarea in afara institutiilor respective a unor date sau informatii cu privire la respectivele proiecte de acte normative.
ART. 26
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratie publice centrale, precum si prefecturile vor analiza, periodic, stadiul aplicarii actelor normative din domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementarilor legale la cerintele impuse de evolutia vietii economico-sociale.
ART. 27
(1) In situatia in care impotriva unei hotarari a Guvernului se formuleaza o reclamatie administrativa, in conditiile <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , adresata Secretariatului General al Guvernului, aceasta se comunica, de indata, atat initiatorului, cat si organelor care avizeaza.
(2) Initiatorul si organele care avizeaza au obligatia sa reanalizeze hotararea prevazuta la alin. (1) din punct de vedere al legalitatii si sa comunice Secretariatului General al Guvernului, in termen de 10 zile de la solicitare, propuneri concrete de mentinere, modificare si/sau completare ori de abrogare a acesteia.
(3) Propunerile initiatorului si ale organelor care avizeaza, redactarea sub forma unei note care exprima punctul de vedere adoptat, sunt prezentate Secretariatul General al Guvernului, in cadrul primei sedinte a Guvernului, pentru a se decide cu privire la mentinerea, modificarea si/sau completarea ori abrogarea hotararii care face obiectul reclamatiei administrative.
(4) In functie de cele stabilite potrivit alin. (3), raspunsul la reclamatia administrativa este elaborat si comunicat autorului prin grija Secretariatului General al Guvernului.
ART. 28
Atributiile si competentele care revin fiecarui compartiment din cadrul Secretariatului General al Guvernului in vederea punerii in aplicare a prevederilor prezentei metodologii se stabilesc prin ordin al ministerului delegat pe langa primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala.

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016