Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 17 noiembrie 2010  de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 17 noiembrie 2010 de atribuire a custodiei ariilor naturale protejate care nu necesita constituirea de structuri de administrare

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 816 din 7 decembrie 2010

    ART. 1
    Atribuirea în custodie a ariilor naturale protejate care nu necesitã constituirea de structuri de administrare se face de cãtre autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, denumitã în continuare autoritatea responsabilã, pe bazã de convenţie de custodie.
    ART. 2
    (1) În vederea asigurãrii eficiente a managementului ariilor naturale protejate autoritatea responsabilã deleagã urmãtoarele competenţe Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi instituţiilor din subordine, care:
    a) îndrumã şi instruiesc custozii ariilor naturale protejate în vederea exercitãrii custodiei în condiţiile legii şi conform bunelor practici în domeniul ariilor naturale protejate, inclusiv în vederea realizãrii planurilor de management ale ariilor naturale protejate;
    b) emit recomandãri şi propuneri de îmbunãtãţire a activitãţii custozilor, dacã este cazul;
    c) monitorizeazã activitatea custozilor în procesul de administrare a ariei naturale protejate atribuite în custodie;
    d) analizeazã şi emit puncte de vedere asupra mãsurilor de conservare, regulamentelor şi planurilor de management elaborate de cãtre custozi;
    e) propun autoritãţii responsabile rezilierea convenţiilor de custodie, în cazul în care exercitarea activitãţii de custode nu este corespunzãtoare.
    (2) Pânã la atribuirea în custodie, responsabilitatea managementului ariilor naturale protejate revine autoritãţii responsabile, prin structurile prevãzute la alin. (4).
    (3) În cazul în care custodele unei arii este una dintre structurile prevãzute la alin. (4), pentru evitarea conflictelor de interese, autoritatea competentã pentru emiterea actelor de reglementare este structura imediat superioarã celei care este custode.
    (4) Competenţele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt duse la îndeplinire, dupã cum urmeazã:
    a) agenţiile judeţene pentru protecţia mediului pentru ariile naturale protejate care nu depãşesc limitele teritoriale de competenţã ale acestora;
    b) agenţia regionalã de protecţie a mediului competentã pentru ariile naturale protejate ale cãror limite se desfãşoarã pe teritoriul a douã sau mai multor judeţe din cadrul aceleiaşi regiuni;
    c) Agenţia Naţionalã pentru Protecţia Mediului pentru ariile naturale protejate ale cãror limite se desfãşoarã pe teritoriul a douã sau mai multor regiuni.
    ART. 3
    (1) Dupã actualizarea, de cãtre autoritatea responsabilã, a listei cu ariile naturale protejate care nu necesitã structuri de administrare, atribuirea în custodie se realizeazã conform prezentei metodologii.
    (2) În cazul în care o arie naturalã protejatã care nu necesitã structurã proprie de administrare se suprapune total sau parţial cu unul sau mai multe situri "Natura 2000" care nu necesitã structurã proprie de administrare, custodia se asigurã de cãtre un singur custode pentru ariile naturale protejate respective, cu realizarea planului de management integrat.
    (3) Convenţiile de custodie încheiate anterior pentru ariile naturale protejate prevãzute la alin. (2) înceteazã de drept în momentul semnãrii noii convenţii de custodie.
    (4) În cazul în care un custode al uneia sau mai multor arii naturale protejate renunţã la convenţia de custodie, aria naturalã protejatã rãmâne în grija autoritãţii responsabile, prin structurile prevãzute la art. 2 alin. (3).
    ART. 4
    (1) În vederea încheierii convenţiilor de custodie pentru una sau mai multe arii naturale protejate care nu necesitã structuri proprii de administrare, autoritatea responsabilã organizeazã douã sesiuni semestriale de atribuire.
    (2) Sesiunea de atribuire se organizeazã în a treia lunã din fiecare semestru.
    ART. 5
    (1) În vederea atribuirii în custodie a uneia sau mai multor arii naturale protejate, persoanele fizice şi juridice interesate depun la sediul autoritãţii responsabile pentru fiecare arie solicitatã un dosar de candidaturã prevãzut la art. 6 alin. (2).
    (2) Autoritatea responsabilã încheie convenţiile de custodie cu persoanele fizice şi juridice declarate câştigãtoare pe baza unei evaluãri fãcute de comisia de evaluare constituitã conform prevederilor art. 7.
    ART. 6
    (1) Etapele procedurii de atribuire în custodie sunt:
    a) afişarea la sediul autoritãţii responsabile şi pe pagina proprie de internet a listei ariilor naturale protejate care fac obiectul prezentei metodologii şi stabilirea termenului-limitã de depunere a dosarului de candidaturã;
    b) depunerea dosarelor de candidaturã în format hârtie şi electronic în termen de 30 de zile din momentul afişãrii listei la sediul autoritãţii responsabile;
    c) transmiterea de cãtre autoritatea responsabilã, cãtre membrii comisiei de evaluare, a dosarelor de candidaturã în format electronic în termen de 5 zile de la termenul-limitã de depunere a dosarelor de candidaturã;
    d) întrunirea comisiei de evaluare şi evaluarea dosarelor de candidaturã;
    e) întocmirea raportului de evaluare de cãtre comisia de evaluare;
    f) afişarea pe site-ul autoritãţii responsabile a punctajelor acordate dosarelor de candidaturã;
    g) depunerea contestaţiilor;
    h) analizarea şi soluţionarea contestaţiilor, întocmirea raportului comisiei de contestaţii şi afişarea pe site-ul autoritãţii responsabile a rezultatelor comisiei de contestaţii;
    i) aprobarea de cãtre conducãtorul autoritãţii responsabile a raportului final de evaluare, care include şi raportul comisiei de contestaţii;
    j) semnarea convenţiei de custodie.
    (2) Dosarul de candidaturã se depune pentru fiecare arie naturalã protejatã, în format hârtie şi electronic, şi trebuie sã conţinã în mod obligatoriu urmãtoarele documente:
    a) cerere scrisã;
    b) copie de pe actul de identitate, cazierul fiscal şi judiciar, în original, curriculum vitae, diplome de studii, specializãri, documente care sã ateste posibilitãţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie (angajamentul privind bugetul care se alocã anual, destinat exclusiv administrãrii ariei naturale protejate, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexã obligatorie la convenţia de custodie, documente care sã ateste disponibilitãţi financiare necesare administrãrii conform propunerii de angajament bugetar pentru minimum un trimestru în avans), în cazul persoanelor fizice;
    c) statutul, actul de înfiinţare, actul constitutiv sau hotãrârea judecãtoreascã de constituire, dupã caz, cazierul fiscal, prezentarea detaliatã a obiectului de activitate (din care sã reiasã activitatea privind cel puţin unul dintre urmãtoarele domenii: turism, ştiinţele naturii, cercetare în domeniul ştiinţelor naturale, managementul resurselor naturale regenerabile, educaţie ecologicã), declaraţie autenticã pe propria rãspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sã rezulte cã nu se aflã în procedurã de insolvenţã, faliment sau orice altã formã de reorganizare judiciarã, declaraţie autenticã pe propria rãspundere a reprezentantului persoanei juridice, din care sã rezulte cã nu a fost condamnatã definitiv de o instanţã de judecatã pentru sãvârşirea de infracţiuni sau contravenţii prevãzute de legislaţia privind protecţia mediului, documente care sã ateste posibilitãţile de asigurare a resurselor financiare pentru realizarea în bune condiţii a obiectivelor din convenţia de custodie (angajamentul privind bugetul care se alocã anual, destinat exclusiv administrãrii ariei naturale protejate, cu defalcarea cuantumurilor alocate pe categorii de cheltuieli, buget care va fi anexã obligatorie la convenţia de custodie, curriculum vitae asumate de cãtre personalul implicat în exercitarea custodiei, din care trebuie sã rezulte experienţã în domeniul administrãrii ariilor naturale protejate sau, dacã nu este posibil, în domeniile protecţia mediului, cercetare în domeniul ştiinţelor naturale, management al resurselor naturale regenerabile, activitãţi de educaţie, biologie), acordul de parteneriat, dacã este cazul, în cazul persoanelor juridice;
    d) descrierea capacitãţilor tehnice existente destinate exclusiv administrãrii ariei naturale protejate (sediu, minimum un autovehicul, biroticã, mobilier, utilaje şi unelte etc.);
    e) propunere detaliatã de plan de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate, inclusiv modalitatea de a implica factori-cheie interesaţi, în luarea de decizii de management (acţiuni, persoane implicate, în cazul parteneriatelor se vor specifica acţiunile de care sunt responsabile pãrţile parteneriatului); planul de acţiune trebuie elaborat în funcţie de valorile ariei naturale protejate pentru care s-a fãcut desemnarea şi de ameninţãrile la care este supusã;
    f) minimum douã recomandãri, dintre care una din partea autoritãţilor locale de mediu, pentru preluarea custodiei, care sã ateste competenţa, experienţa, seriozitatea, spiritul de cooperare ale solicitantului custodiei, detalieri despre modul concret în care a mai exercitat atribuţii privind protecţia ariei naturale protejate în trecut, dacã este cazul, sau alte activitãţi întreprinse în domeniu. Recomandãrile pot fi din partea: reprezentanţilor autoritãţilor/instituţiilor locale, instituţiilor muzeale sau de cercetare şi/sau de învãţãmânt superior cu activitate în domeniu şi/sau în zonã, organizaţiilor neguvernamentale recunoscute cu activitate în domeniu şi/sau în zonã, altor personalitãţi în domeniu;
    g) alte materiale considerate utile de cãtre solicitant, precum: fotografii, articole în presã, materiale video etc.
    (3) Planul de acţiune prevãzut la alin. (2) lit. e) trebuie sã cuprindã urmãtoarele:
    a) descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate, descriere care trebuie sã includã şi obiectivele de conservare care au stat la baza înfiinţãrii ariei naturale protejate;
    b) acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajãri, patrulãri, activitãţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitãţii locale şi a altor persoane interesate etc.), precum şi mãsuri de conservare propuse pentru obiectivele care au stat la baza înfiinţãrii ariei naturale protejate, în mãsura stadiului actual de cunoaştere, cu specificarea termenelor de realizare a acestora, a resurselor umane şi financiare implicate;
    c) set minim de mãsuri de conservare pentru siturile "Natura 2000";
    d) parteneri actuali, consultanţi şi colaboratori de specialitate
    (cu anexarea parteneriatelor încheiate în acest scop);
    e) formele de vizitare practicate în prezent în aria naturalã protejatã şi eventual mãsurile preconizate pentru reducerea/evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate;
    f) organizarea ştiinţificã a activitãţii: modalitatea de inventariere şi monitorizare a biodiversitãţii şi geodiversitãţii, modul de realizare a cartãrii habitatelor şi distribuţiei speciilor sãlbatice de florã şi faunã pentru care aria a fost declaratã;
    g) alte tipuri de activitãţi sau mãsuri propuse.
    (4) Sunt eligibile persoanele fizice şi juridice, publice sau private, care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) au capacitate tehnicã, care se apreciazã în funcţie de dotãrile pe care le deţin pentru buna administrare a ariei naturale protejate;
    b) au capacitate ştiinţificã, care se apreciazã în funcţie de studiile, pregãtirea şi calificarea personalului implicat în administrarea ariei naturale protejate şi baza materialã din dotare pentru a realiza studii şi cercetãri privind resursele naturale, monitorizarea şi managementul durabil al acestora şi conservarea diversitãţii biologice;
    c) au capacitate financiarã, care se apreciazã în funcţie de posibilitatea de asigurare a resurselor financiare necesare dotãrii, cheltuielilor operaţionale, acoperirii salariilor şi activitãţilor specifice de administrare a ariei naturale protejate, conform angajamentului bugetar.
    (5) În scopul dovedirii capacitãţii tehnice, ştiinţifice şi financiare, solicitanţii pot depune, pe lângã documentele şi informaţiile prevãzute la art. 6 alin. (2), orice alte documente şi informaţii relevante.
    ART. 7
    (1) La nivelul fiecãrei agenţii regionale pentru protecţia mediului se organizeazã câte o comisie de evaluare.
    (2) Comisia de evaluare este alcãtuitã din:
    a) un reprezentant al direcţiei de specialitate din cadrul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului;
    b) un reprezentant al agenţiei regionale pentru protecţia mediului;
    c) un reprezentant al structurilor de administrare ale parcurilor naţionale/naturale;
    d) un reprezentant al autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã/inspectoratul teritorial de regim silvic şi vânãtoare;
    e) un reprezentant al Gãrzii Naţionale de Mediu;
    f) un reprezentant delegat de cãtre Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii a Academiei Române;
    g) un reprezentant al ONG-urilor cu preocupãri în domeniul ariilor protejate, desemnat de acestea printr-o procedurã transparentã;
    h) un reprezentant al autoritãţii publice centrale care rãspunde de agriculturã.
    (3) Componenţa nominalã a comisiei de evaluare se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãţii responsabile, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin.
    (4) Comisia de evaluare se considerã legal întrunitã în prezenţa a cel puţin 5 membri cu drept de acordare a punctajului.
    (5) În cazul în care un membru al comisiei de evaluare se aflã în conflict de interese definit conform legislaţiei specifice, acesta nu participã la evaluarea dosarelor de candidaturã care fac obiectul conflictului.
    (6) În procesul de evaluare a dosarelor de candidaturã se poate solicita unui reprezentant al direcţiei juridice, respectiv al direcţiei economice din cadrul agenţiei regionale pentru protecţia mediului unde are loc evaluarea dosarelor de candidaturã, formularea unui punct de vedere juridic, respectiv economic.
    (7) În procesul de evaluare a dosarelor de candidaturã se poate solicita unui reprezentant al structurii de specialitate din domeniul conservãrii biodiversitãţii din cadrul agenţiei locale pentru protecţia mediului din judeţul în care se aflã ariile naturale protejate pentru care se solicitã atribuirea în custodie formularea unui punct de vedere tehnic.
    ART. 8
    (1) Comisia de evaluare verificã dacã dosarele de candidaturã depuse de cãtre solicitanţi conţin toate documentele obligatorii prevãzute la art. 6 alin. (2).
    (2) Dosarele de candidaturã incomplete se resping fãrã a fi evaluate cu punctajul stabilit în anexa nr. 2.
    (3) Comisia de evaluare evalueazã dosarele de candidaturã care conţin toate documentele obligatorii pe baza fişei de punctaj prevãzute în anexa nr. 2.
    (4) Comisia de evaluare întocmeşte raportul de evaluare în termen de 30 de zile calendaristice de la data-limitã de depunere a dosarelor.
    (5) Autoritatea responsabilã afişeazã la sediul sãu şi pe pagina proprie de internet punctajele acordate de comisiile de evaluare dosarelor de candidaturã evaluate pe baza fişei de punctaj prevãzute în anexa nr. 2, în termen de 3 zile lucrãtoare de la aprobarea raportului de evaluare.
    (6) În cazul în care existã douã sau mai multe dosare de candidaturã depuse pentru aceeaşi arie naturalã protejatã care au întrunit punctajul minim de calificare, respectiv 60 de puncte, custodia va fi încredinţatã solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj, dupã soluţionarea eventualelor contestaţii.
    (7) În cazul în care existã douã sau mai multe dosare de candidaturã depuse pentru aceeaşi arie naturalã protejatã care au întrunit punctaje egale de calificare, custodia va fi încredinţatã solicitantului care a întrunit cel mai mare punctaj la capacitatea ştiinţificã.
    ART. 9
    (1) Solicitanţii pot contesta punctajele acordate de comisia de evaluare propriilor dosare de candidaturã depuse, în termen de douã zile lucrãtoare din momentul afişãrii rezultatului evaluãrii.
    (2) Contestaţiile se soluţioneazã de cãtre comisia de contestaţii, care este aceeaşi cu cea menţionatã la art. 8 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.
    (3) Comisia de contestaţii analizeazã, soluţioneazã contestaţiile şi întocmeşte raportul de evaluare, în termen de 10 zile lucrãtoare de la termenul final de depunere a contestaţiilor.
    (4) Autoritatea responsabilã afişeazã la sediul sãu şi pe pagina proprie de internet rezultatele comisiei de contestaţii, în termen de 15 zile de la termenul final de depunere a contestaţiilor, şi întocmeşte raportul final de evaluare.
    (5) Conducãtorul autoritãţii responsabile aprobã raportul final de evaluare, care include şi raportul comisiei de contestaţii, în termen de 5 zile lucrãtoare de la afişarea rezultatelor comisiei de contestaţii.
    ART. 10
    (1) Convenţia de custodie se încheie în termen de 15 zile lucrãtoare de la aprobarea raportului final de evaluare menţionat la art. 9 alin. (5).
    (2) În cazul în care solicitantul care a câştigat custodia nu se prezintã sã semneze convenţia de custodie în termenul stabilit, aria naturalã protejatã este inclusã pe lista de atribuire pentru sesiunea urmãtoare, iar solicitantului respectiv nu îi este permisã depunerea candidaturii la urmãtoarea sesiune.
    (3) Încheierea convenţiei de custodie se face conform modelului prevãzut în anexa nr. 1.
    (4) Autoritatea responsabilã stabileşte termenul pentru eliberarea legitimaţiilor de control.
    (5) Modelul legitimaţiei de control este prevãzut în anexa nr. 3.
    ART. 11
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta metodologie.

    ANEXA 1
    la metodologie
                             CONVENŢIE DE CUSTODIE
                                   - model -


    ART. 1
    Pãrţile contractante

    ........................................................................,
     (denumirea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului,
                     în calitate de autoritate responsabilã)

    cu sediul în ..............................................., reprezentatã
    prin domnul/doamna .........................................., în calitate
    de ......................................................................,

    şi
    ..........................................................................,
    (denumirea persoanei fizice sau juridice cãreia i se atribuie custodia
              ariei naturale protejate şi datele de identificare)

    în calitate de custode, cu domiciliul/sediul în ..........................,
    reprezentatã prin ........................................................,
                                    (pentru persoane juridice)

    în calitate de ...........................................................,
    consimt la încheierea prezentei convenţii.

    ART. 2
    Obiectul convenţiei

    Obiectul prezentei convenţii îl constituie atribuirea în custodie
    a ....................................................................... .
                       (denumirea ariei naturale protejate)

    ART. 3
    Obligaţiile şi drepturile pãrţilor

    Obligaţiile pãrţilor
    3.1. .....................................................................
   (denumirea persoanei fizice şi juridice cãreia i s-a atribuit custodia
                              ariei naturale protejate)



    are obligaţia:
    a) sã administreze aria naturalã protejatã în baza prezentei convenţii şi în acord cu prevederile legale în vigoare, cu planul de management şi cu regulamentul ariei naturale protejate şi sã controleze modul de aplicare a acestora în baza legitimaţiei de control primite din partea autoritãţii responsabile cu care s-a semnat convenţia de custodie;
    b) sã transfere, la încetarea prezentei convenţii, în baza unui proces-verbal de predare-primire, din patrimoniul sãu în patrimoniul autoritãţii responsabile, activele fixe, corporale şi necorporale, bunurile de natura obiectelor de inventar care au fost procurate şi/sau realizate din fonduri publice, finanţãri şi/sau cofinanţãri în cadrul diferitelor proiecte naţionale/internaţionale, dacã au fost achiziţionate în scopul administrãrii ariei naturale protejate pe perioada convenţiei de custodie, urmând a fi transferate viitorului custode;
    c) sã ia toate mãsurile necesare în vederea asigurãrii unei protecţii eficiente a ariei naturale protejate şi a valorilor patrimoniului natural;
    d) sã contribuie la monitorizarea speciilor şi habitatelor de interes naţional şi comunitar, precum şi la cartarea habitatelor şi distribuţia speciilor;
    e) sã elaboreze şi sã transmitã spre aprobare la autoritatea responsabilã regulamentul ariei naturale protejate, care conţine regulile ce vor trebui respectate pe teritoriul ariei naturale protejate, prin implicarea şi consultarea factorilor interesaţi, în termen de 6 luni de la încheierea convenţiei de custodie, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare, însoţit de punctul de vedere al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului/agenţiei regionale pentru protecţia mediului/agenţiei judeţene pentru protecţia mediului, denumite în continuare ANPM/ARPM/APM, în funcţie de limitele teritoriale de competenţã ale acestora;
    f) sã elaboreze şi sã transmitã spre aprobare autoritãţii responsabile, în termen de 6 luni de la încheierea convenţiei de custodie, setul de mãsuri minime de conservare pentru siturile "Natura 2000", însoţit de punctul de vedere al ANPM/ARPM/APM, în funcţie de limitele teritoriale de competenţã ale acestora;
    g) pânã la elaborarea setului de mãsuri minime se aplicã mãsurile existente în planul de acţiuni prevãzut în dosarul de candidaturã cu care a participat în sesiunea de atribuire;
    h) pânã la aprobarea planului de management se aplicã setul de mãsuri minime de conservare, aprobate de autoritatea responsabilã, stabilite în funcţie de categoria de management a ariei naturale protejate;
    i) sã elaboreze şi sã transmitã spre aprobare autoritãţii responsabile planul de management al ariei naturale protejate, prin implicarea şi consultarea factorilor interesaţi, în termen de un an de la încheierea convenţiei de custodie, însoţit de punctul de vedere al ANPM/ARPM/APM, în funcţie de limitele teritoriale de competenţã ale acestora;
    j) în cazul în care elaborarea planului de management este prevãzutã în cadrul unor proiecte cu finanţare naţionalã/ europeanã în curs de derulare, termenul-limitã de finalizare a planului va fi cel prevãzut în proiectul respectiv;
    k) sã asigure instruirea necesarã a persoanelor implicate în activitatea de custodie;
    l) sã promoveze acţiuni de conştientizare şi informare a populaţiei locale cu privire la necesitatea protecţiei naturii şi la rolul ariilor naturale protejate;
    m) sã furnizeze prompt informaţii la solicitarea autoritãţii responsabile şi sã înştiinţeze direct şi operativ despre producerea oricãrui eveniment ce a adus sau poate aduce prejudicii capitalului natural atribuit în custodie;
    n) sã furnizeze informaţii pentru actualizarea periodicã a bazelor de date ale autoritãţii responsabile, în vederea îmbunãtãţirii sistemului-suport de asistare a deciziilor în domeniul ariilor naturale protejate şi de raportare la instituţiile naţionale şi internaţionale;
    o) sã pãstreze destinaţia oricãrei construcţii, dotãri sau amenajãri ce se realizeazã din fonduri primite în urma derulãrii activitãţii de custode, în scopul bunei gestionãri a ariei naturale protejate;
    p) sã prezinte autoritãţii responsabile un raport anual complet privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apãrute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management, precum şi situaţia realizãrii obligaţiilor asumate prin prezenta convenţie;
    q) sã identifice orice prejudicii cauzate de terţe persoane bunurilor patrimoniului natural şi sã informeze în scris autoritatea responsabilã în termen de 48 de ore de la producerea/luarea la cunoştinţã a prejudiciului;
    r) sã readucã aria naturalã protejatã la starea iniţialã în cazul unor prejudicii produse prin vinã proprie;
    s) sã controleze modul de aplicare a prevederilor planului de management şi ale regulamentului ariei naturale protejate în baza legitimaţiei de control emise de cãtre autoritatea responsabilã;
    t) obligaţiile specifice pentru aria naturalã protejatã şi/sau pentru custode, care decurg din prevederile legislative în vigoare şi care vor fi comunicate custodelui pe parcursul derulãrii convenţiei de custodie;
    u) alte obligaţii specifice şi/sau consimţite de ambele pãrţi.
    3.2. Autoritatea responsabilã are obligaţia:
    a) sã aprobe setul de mãsuri, regulamentul şi planul de management al ariei naturale protejate;
    b) sã susţinã proiectele destinate bunei gestionãri a ariei naturale protejate iniţiate de custode;
    c) sã elibereze legitimaţii de control pentru custodele ariei naturale protejate;
    d) sã controleze cel puţin o datã pe an sau ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasãri în teren, modul de respectare a obligaţiilor asumate de custode conform prezentei convenţii, modul de implementare a obiectivelor planului de management, respectarea regulamentului ariei naturale protejate şi a prevederilor actelor normative în vigoare;
    e) sã analizeze rapoartele întocmite de custode, modul în care se respectã condiţiile şi clauzele prezentei convenţii şi sã propunã mãsuri în consecinţã;
    f) alte obligaţii specifice şi/sau consimţite de ambele pãrţi.
    3.3. Drepturile custodelui ariei naturale protejate
    .......................................................................................................
    (denumirea persoanei fizice/juridice cãreia i s-a atribuit custodia ariei naturale protejate)

    are dreptul:
    a) sã asigure protecţia şi promovarea imaginii ariei naturale protejate prin înregistrarea unei mãrci proprii a acesteia şi sã urmãreascã respectarea regimului juridic aplicabil mãrcii;
    b) sã transmitã drepturile cu privire la marcã, prin cesiune sau prin licenţã, oricând în cursul duratei de protecţie a mãrcii;
    c) sã stabileascã şi sã utilizeze uniforma şi însemnele specifice pentru custozi, în vederea promovãrii imaginii;
    d) sã reprezinte aria naturalã protejatã în cadrul întâlnirilor la nivel internaţional şi naţional;
    e) sã facã parte, în calitate de membru cu drepturi depline, din reţele sau organizaţii internaţionale şi naţionale de profil (de exemplu, Europarc, IUCN etc.);
    f) sã prezinte în mass-media, la întâlniri, conferinţe etc. aria naturalã protejatã, activitatea proprie şi orice eveniment ce se desfãşoarã sau problemã apãrutã în aria naturalã protejatã;
    g) sã solicite sprijinul autoritãţii responsabile şi al agenţiilor pentru protecţia mediului, inclusiv în vederea atragerii de fonduri pentru aria naturalã protejatã;
    h) sã realizeze şi sã implementeze proiecte ce vizeazã conservarea ariei naturale protejate;
    i) sã contracteze sau sã participe la contracte ce vizeazã conservarea ariei naturale protejate;
    j) sã stabileascã tarife pentru completarea resurselor financiare necesare bunei administrãri a ariei naturale protejate, potrivit legislaţiei specifice în vigoare;
    k) sã încheie convenţii de custodie cu terţe persoane juridice sau fizice specializate în managementul unor habitate specifice cu privire la unele pãrţi din aria naturalã protejatã, de exemplu, peşteri, puncte fosilifere etc., în baza unei proceduri similare atribuirii în custodie şi în baza unui act similar modelului de convenţie de custodie;
    l) sã încheie protocoale de colaborare/parteneriate cu terţe persoane juridice sau fizice în scopul realizãrii unor activitãţi specifice administrãrii ariei naturale protejate, de exemplu, cercetare, educaţie ecologicã etc.;
    m) alte drepturi specifice şi/sau consimţite de ambele pãrţi.
    3.4. Drepturile autoritãţii responsabile:
    - sã solicite administratorului ariei naturale protejate, ori de câte ori este necesar, informaţii/documente/rapoarte privind starea ariei naturale protejate, modul de gestionare a eventualelor probleme apãrute şi acţiunile întreprinse în baza planului de management şi situaţia realizãrii obligaţiilor asumate.

    ART. 4
    Durata convenţiei

    4.1. Prezenta convenţie se deruleazã pe o perioadã de 5 ani.
    4.2. Modificarea convenţiei de custodie
    a) Pe perioada de valabilitate, prevederile prezentei convenţii de custodie pot fi modificate, cu acordul pãrţilor, prin act adiţional, la iniţiativa uneia dintre pãrţile semnatare, în scopul asigurãrii unei protecţii sporite a ariei naturale protejate.
    b) Actul adiţional se poate încheia la schimbarea uneia dintre pãrţi (a titulaturii, a sediului, cu condiţia ca prevederile din convenţia de custodie sã rãmânã neschimbate), precum şi la modificarea legislaţiei specifice.
    4.3. Prelungirea convenţiei de custodie
    Prezenta convenţie de custodie poate fi prelungitã pe o perioadã determinatã de maximum 5 ani, dacã pãrţile cad de acord asupra prelungirii acesteia, în urmãtoarele condiţii:
    a) custodele face dovada capacitãţii financiare;
    b) custodele prezintã un raport final al activitãţii desfãşurate pe parcursul derulãrii convenţiei de custodie;
    c) custodele prezintã un plan de acţiuni pentru perioada pentru care se solicitã prelungirea convenţiei de custodie.
    4.4. Încetarea convenţiei de custodie
    Prezenta convenţie înceteazã în urmãtoarele situaţii:
    a) la expirarea perioadei de valabilitate;
    b) dacã persoana juridicã se aflã în procedurã de insolvenţã, faliment sau orice formã de reorganizare judiciarã, conform <>Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) prin reziliere de drept, fãrã intervenţia instanţei de judecatã, în cazul nerespectãrii obligaţiilor ce revin pãrţilor semnatare conform prevederilor prezentei convenţii sau al nerespectãrii prevederilor legislaţiei specifice în vigoare, dacã în termen de 60 de zile de la notificare nu a fost remediatã situaţia;
    d) în cazuri de forţã majorã care îl pun în imposibilitate pe custode sã îşi mai exercite atribuţiile în condiţiile prevãzute iniţial în prezenta convenţie;
    e) în cazul în care prin modificarea legislaţiei specifice se va impune o altã modalitate de administrare;
    f) în cazul emiterii unui aviz favorabil pentru proiecte/ planuri/programe/activitãţi care contravin obiectivelor de conservare a ariei naturale protejate;
    g) la constatarea oricãror prejudicii cauzate de custode în aria naturalã protejatã, de cãtre personalul cu atribuţii de control conform prevederilor legislaţiei de mediu în vigoare;
    h) prin acordul pãrţilor, consemnat în scris.

    Încheiatã astãzi, .........................., în 4 exemplare originale, câte douã pentru fiecare parte.
                                (data)

    Din partea autoritãţii responsabile .......................................

    Din partea persoanei fizice/juridice cãreia i s-a încredinţat custodia
    ...........................................................................
                          (denumirea ariei naturale protejate)

    ...........................................................................
    (denumirea persoanei juridice solicitante în cazul persoanelor juridice)

    ...........................................................................
       (numele persoanei fizice/funcţia şi numele reprezentantului legal)

    ANEXA 2
    la metodologie

                                FIŞĂ DE PUNCTAJ

    Criterii, punctajul acordat, punctajul maxim

    I. Capacitate tehnicã
    1. Deţinerea cu orice titlu de spaţii, clãdiri, mobilier, biroticã, alte echipamente etc. (se apreciazã şi gradul de proximitate faţã de aria protejatã): 10 puncte
    II. Capacitate ştiinţificã
    1. Studiile personalului implicat: 5 puncte
    2. Experienţã profesionalã relevantã: 10 puncte
    3. Experienţa în domeniul conservãrii biodiversitãţii: 10 puncte
    III. Capacitate financiarã
    1. Asigurarea resurselor financiare din surse proprii: 10 puncte
    2. Propuneri de proiecte aferente ariei naturale protejate pentru atragerea de fonduri: 5 puncte
    IV. Planul de acţiune pentru exercitarea custodiei ariei naturale protejate: 50 de puncte
    1. Descrierea situaţiei actuale a ariei naturale protejate şi a eventualelor probleme identificate: 10 puncte
    2. Acţiunile care se propun pentru realizarea protecţiei efective (delimitare, marcaje, panouri, bariere, zone de campare, amenajãri, patrulãri, activitãţi educaţionale, propuneri pentru mediatizare, implicare a comunitãţii locale şi a altor persoane interesate etc.): 10 puncte
    3. Parteneri actuali, consultanţi şi colaboratori de specialitate: 7 puncte
    4. Formele de vizitare practicate şi mãsurile preconizate pentru evitarea impactului negativ asupra ariei naturale protejate: 5 puncte
    5. Organizarea ştiinţificã a activitãţii (modalitatea de inventariere şi monitorizare a florei, faunei şi habitatelor naturale, modul de realizare a cartãrii habitatelor şi distribuţiei speciilor, inclusiv a celor de interes comunitar, setul de mãsuri minime de conservare pentru siturile "Natura 2000"): 15 puncte
    6. Alte tipuri de activitãţi sau mãsuri propuse: 3 puncte
    Total punctaj acordat: ......................
    Punctaj maxim: 100 de puncte
    Punctajul minim necesar încredinţãrii în custodie este de 60 de puncte.

    ANEXA 3
    la metodologie
                     Model de legitimaţie de control nr. 1
                            AUTORITATEA RESPONSABILĂ


                             LEGITIMAŢIE DE CONTROL
                     Nr. ............ din ................

    Domnul/Doamna ......................................., din partea custodelui ........................................., este împuternicit(ã), în baza prevederilor <>art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 97 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sã constate faptele ce constituie contravenţii şi sã aplice sancţiunile ce derivã din nerespectarea actelor normative sus-menţionate, pe teritoriul ........................... atribuitã în custodie în baza Convenţiei de custodie nr. ................ din data de .................................. .

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                        ................................

    Prezenta legitimaţie este valabilã însoţitã de buletinul/cartea de identitate seria ................. nr. ......................., eliberat(ã) de ................... la data de ........................, CNP ............................... .


                     Model de legitimaţie de control nr. 2
                            AUTORITATEA RESPONSABILĂ

                             LEGITIMAŢIE DE CONTROL
                     Nr. ............ din ................

    Domnul/Doamna ........................, din partea custodelui......................., este împuternicit(ã), în baza prevederilor <>art. 50 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sãlbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 97 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 265/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sã constate faptele ce constituie contravenţii şi sã aplice sancţiunile ce derivã din nerespectarea actelor normative sus-menţionate, pe teritoriul ariilor naturale protejate atribuite în custodie în baza convenţiilor de custodie menţionate în anexã.

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                        ...............................

    Prezenta legitimaţie este valabilã însoţitã de buletinul/cartea de identitate seria ................. nr. ......................., eliberat(ã) de ................... la data de ........................, CNP ................................ .

                                    -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016