Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 16 septembrie 2015  de stabilire a tarifelor reglementate pentru activităţile conexe celei de operare a sistemului de distribuţie a gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 16 septembrie 2015 de stabilire a tarifelor reglementate pentru activităţile conexe celei de operare a sistemului de distribuţie a gazelor naturale

EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 1 octombrie 2015

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de stabilire a tarifelor reglementate pentru activităţile conexe celei de operare a sistemului de distribuţie a gazelor naturale desfăşurate de către operatorii licenţiaţi în sectorul gazelor naturale în zonele delimitate pentru care deţin licenţa de operare.
    (2) Stabilirea tarifelor reglementate prevăzute la alin. (1) se realizează de către operatorii sistemelor de distribuţie a gazelor naturale pe baza devizelor de cheltuieli şi a formulelor specificate în prezenta metodologie.
    ART. 2
    (1) Expresiile şi termenii folosiţi în prezenta metodologie au următoarele semnificaţii:
    a) activitate conexă - activitatea complementară celei de distribuţie a gazelor naturale, desfăşurată de către operatorul sistemului de distribuţie conform condiţiilor de valabilitate ale licenţei de operare, la solicitarea unei părţi interesate, denumită în continuare solicitant;
    b) OSD - operatorul sistemului de distribuţie a gazelor naturale;
    c) SD - sistemul de distribuţie a gazelor naturale;
    d) solicitant - persoană fizică/juridică sau mandatarul acesteia, care solicită prestarea de către OSD a unei activităţi conexe;
    e) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
    f) IU - instalaţie de utilizare a gazelor naturale aparţinând unui client final.
    (2) Termenii şi expresiile de la alin. (1) se completează cu termenii definiţi prin Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. II
    Activităţi conexe

    ART. 3
    (1) Tarifele reglementate pentru activităţile conexe, stabilite de către OSD conform prevederilor prezentei metodologii, sunt tarifele pe care OSD este îndreptăţit să le factureze.
    (2) Tarifele reglementate prevăzute la alin. (1) nu includ taxa pe valoare adăugată (TVA).
    ART. 4
    Sunt considerate activităţi conexe următoarele activităţi prestate de OSD la cererea solicitantului:
    a) emiterea avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii;
    b) punerea în funcţiune a IU, aparţinând clienţilor finali din zonele delimitate pentru care deţine licenţa de operare;
    c) deplasarea unei echipe tehnice:
    (i) la locul de consum, cu excepţia situaţiilor legate de funcţionarea în condiţii de siguranţă a IU sau a SD;
    (ii) pentru asistenţă la lucrările edilitare din zona de siguranţă şi de protecţie a SD;
    d) întreruperea/limitarea parametrilor tehnici/reluarea alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie, după caz;
    e) eliberarea de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau după avizul/avizul de principiu, deţinute de către OSD;
    f) debranşarea clienţilor finali de gaze naturale prin scoaterea definitivă din funcţiune a branşamentului şi a postului de reglare;
    g) modificări ale obiectivelor SD prin deviere, la cererea clientului final sau a unui terţ.

    CAP. III
    Subactivităţi specifice activităţilor conexe

    ART. 5
    În cadrul activităţii conexe de emitere a avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, sunt cuprinse, în general, următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării şi verificarea documentaţiei depuse;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasarea, identificarea şi verificarea în teren a amplasamentului pentru care se solicită avizul;
    d) trasarea obiectivelor SD pe structura planului de amplasament;
    e) emiterea avizului şi, după caz, transmiterea acestuia.
    ART. 6
    (1) În cadrul activităţii conexe de punere în funcţiune a IU aparţinând clienţilor finali din zonele delimitate pentru care OSD deţine licenţa de operare sunt cuprinse, în general, următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării şi verificarea conformităţii documentelor depuse;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasarea în teren la locul amplasamentului;
    d) montarea sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
    e) verificarea etanşeităţilor la racordurile olandeze/flanşele echipamentului/sistemului de măsură a gazelor naturale;
    f) sigilarea racordurilor olandeze/flanşelor echipamentului/ sistemului de măsură a gazelor naturale;
    g) instruirea beneficiarului privind exploatarea corectă a IU;
    h) predarea către beneficiar a unui exemplar din Instrucţiunile pentru utilizarea gazelor naturale;
    i) punerea efectivă în funcţiune a IU.
    (2) În situaţia în care punerea în funcţiune a IU nu se realizează cu montarea echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale pentru prestarea activităţii conexe prevăzute la alin. (1), se parcurg doar activităţile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi h).
    ART. 7
    În cadrul activităţii conexe de deplasarea echipei tehnice a OSD la locul de consum, cu excepţia situaţiilor legate de funcţionarea în condiţii de siguranţă a IU sau a SD ori pentru asistenţă la lucrările edilitare din zona de siguranţă şi de protecţie a SD sunt cuprinse următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasarea în teren a echipei tehnice a OSD;
    d) executarea unor operaţiuni legate de:
    (i) acordarea de consultanţă tehnică privitoare la SD;
    (ii) demontarea şi/sau remontarea echipamentului/ sistemului de măsurare a gazelor naturale în vederea verificării metrologice a acestuia sau cu ocazia efectuării reviziilor tehnice periodice ale IU;
    (iii) citirea suplimentară a echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale;
    ART. 8
    În cadrul activităţii conexe de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie, după caz, sunt cuprinse următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasarea în teren;
    d) întreruperea/limitarea parametrilor tehnici/reluarea alimentării cu gaze naturale.
    ART. 9
    În cadrul activităţii conexe de eliberare de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau după avizul/avizul de principiu, deţinute de către OSD, sunt cuprinse următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării în arhivă, după caz;
    c) deplasarea în arhiva OSD, după caz;
    d) identificarea documentelor în arhiva OSD;
    e) copierea documentaţiei tehnice a IU a clientului final, fişelor de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau avizului/avizului de principiu;
    f) eliberarea de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau avizul/avizul de principiu.
    ART. 10
    (1) În cadrul activităţii conexe de debranşare a clienţilor finali de gaze naturale prin scoaterea definitivă din funcţiune a branşamentului şi a postului de reglare sunt cuprinse următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării şi verificarea conformităţii documentelor depuse;
    b) întocmirea documentaţiei tehnice de desfiinţare a branşamentului şi a postului de reglare;
    c) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării în teren, la locul de consum, în vederea scoaterii definitive din funcţiune a branşamentului şi a postului de reglare;
    d) deplasarea în teren la locul de consum în vederea scoaterii definitive din funcţiune a branşamentului şi a postului de reglare, după caz;
    e) scoaterea definitivă din funcţiune a branşamentului şi a postului de reglare, respectiv evacuarea gazelor naturale din branşament, tăierea capetelor branşamentului şi obturarea robinetului/teului de branşament, recuperarea postului de reglare;
    f) extragerea branşamentului, după caz.
    (2) Subactivităţile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi f) se pot executa de către OSD sau de către operatori economici autorizaţi ANRE, în funcţie de opţiunea solicitantului.
    ART. 11
    (1) În cadrul activităţii conexe de modificare a obiectivelor SD prin deviere, la cererea clientului final sau a unui terţ, respectiv a solicitantului, sunt cuprinse următoarele subactivităţi specifice:
    a) înregistrarea solicitării şi verificarea conformităţii documentelor depuse;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării în teren, la locul de consum;
    c) deplasarea în teren, la locul de consum, în vederea stabilirii soluţiei tehnice;
    d) întocmirea documentaţiei tehnice pentru modificarea obiectivelor SD;
    e) execuţia modificării obiectivelor SD;
    f) acordarea de asistenţă tehnică pentru urmărirea lucrărilor de execuţie, recepţia şi punerea în funcţiune a obiectivelor SD;
    g) preluarea în patrimoniul OSD a bunului realizat.
    (2) Subactivităţile prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e) se pot executa de către OSD sau de către operatori economici autorizaţi ANRE, în funcţie de opţiunea solicitantului.

    CAP. IV
    Metoda şi criteriile de stabilire a tarifelor reglementate

    ART. 12
    (1) Tarifele reglementate pentru activităţile conexe se stabilesc de către OSD pe baza devizelor de cheltuieli şi/sau a formulelor specificate în prezenta metodologie şi se aprobă de către administratorul/consiliul de administraţie al OSD.
    (2) Devizele de cheltuieli şi formulele de calcul pentru fiecare activitate conexă sunt prevăzute în anexele nr. 1-7, care fac parte integrantă din prezenta metodologie.
    (3) La stabilirea tarifelor reglementate pentru activităţile conexe se au în vedere cheltuielile înregistrate în contabilitatea financiară.
    (4) În funcţie de modul de alocare a acestora, cheltuielile se împart în cheltuieli directe şi cheltuieli indirecte.
    ART. 13
    (1) Cheltuielile directe sunt acele cheltuieli care se identifică pe fiecare activitate conexă în parte, încă din momentul efectuării lor, şi ca atare se includ direct în costul activităţii respective.
    (2) Cheltuielile directe cuprind:
    a) salariile directe;
    b) contribuţiile privind asigurările şi protecţia socială;
    c) materiile prime şi materiale directe;
    d) alte cheltuieli directe.
    ART. 14
    (1) Cheltuielile indirecte sunt acele cheltuieli care nu se pot identifica şi nu se pot atribui direct unei activităţi, ci privesc întreaga activitate a OSD.
    (2) Cheltuieli indirecte cuprind:
    a) cheltuielile cu întreţinerea şi funcţionarea utilajelor şi echipamentelor;
    b) cheltuielile generale de administraţie;
    c) alte cheltuieli indirecte.
    (3) Repartizarea cheltuielilor indirecte se realizează în raport cu salariile directe, consumurile de materiale directe sau cu orele de funcţionare a utilajelor, fiind ales criteriul cu cea mai mare relevanţă în repartizarea judicioasă a cheltuielilor.
    (4) Repartizarea cheltuielilor indirecte se realizează, în raport cu criteriul stabilit conform alin. (3), după defalcarea şi alocarea acestora pe toate activităţile desfăşurate de către OSD, conform principiilor stabilite în raportul de separare contabilă.
    ART. 15
    Cheltuielile directe şi cheltuielile indirecte reprezintă costul total al activităţii conexe prestate, la care se adaugă o rată a profitului de 5%.

    CAP. V
    Dispoziţii finale

    ART. 16
    (1) OSD are obligaţia să publice pe pagina proprie de internet şi să afişeze la nivelul fiecărei unităţi organizatorice:
    a) activităţile conexe;
    b) structura devizelor de cheltuieli aferente fiecărei activităţi conexe şi/sau tarifele aferente, după caz.
    (2) Devizul estimativ de cheltuieli se comunică solicitantului în termen de maxim două zile de la data înregistrării cererii.
    (3) Tariful activităţii conexe stabilit în baza devizului estimativ se regularizează în urma întocmirii devizului final de cheltuieli.
    (4) OSD are obligaţia să elaboreze şi să transmită la ANRE, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, procedurile operaţionale proprii prin care se asigură implementarea prevederilor prezentei metodologii.
    ART. 17
    (1) Prestarea activităţilor conexe prevăzute la art. 4 lit. a)-c), e)-g) se realizează după efectuarea plăţii tarifului reglementat, stabilit conform prevederilor prezentei metodologii.
    (2) Prestarea activităţii conexe prevăzute la art. 4 lit. d) se realizează după efectuarea plăţii tarifului reglementat, stabilit conform prevederilor prezentei metodologii, în situaţia în care solicitarea de prestare a acestei activităţi vine din partea clientului final de gaze naturale, direct sau prin intermediul furnizorului său, cu excepţia cazului în care întreruperea alimentării gazelor naturale este legată de funcţionarea în condiţii de siguranţă a IU sau a SD.
    (3) Prestarea activităţii conexe prevăzute la art. 4 lit. d) nu este condiţionată de plata tarifului reglementat, stabilit conform prevederilor prezentei metodologii, în situaţia în care solicitarea vine din partea furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie; în această situaţie, plata tarifului reglementat se face de către furnizorul de gaze naturale sau de către operatorul conductelor de alimentare din amonte/operatorul de transport şi de sistem/operatorul de distribuţie, în termen de maxim 15 zile calendaristice de la data emiterii facturii de către OSD.
    (4) OSD are obligaţia să soluţioneze cererile primite şi să presteze activităţile conexe solicitate în termen de:
    a) maxim 7 zile lucrătoare de la primirea cererii şi/sau a documentaţiei complete pentru activităţile conexe prevăzute la art. 4 lit. c), e-g), sub condiţia achitării de către solicitant a tarifului reglementat aferent acestor activităţi, în interiorul acestui termen;
    b) maxim 7 zile lucrătoare de la primirea cererii pentru activitatea conexă prevăzută la art. 4 lit. b), pentru debite aprobate mai mici de 250 de mc/h, sub condiţia achitării tarifului reglementat aferent, în interiorul acestui termen;
    c) maxim 15 zile lucrătoare de la primirea cererii pentru activităţile conexe prevăzute la art. 4 lit. a) şi b), pentru debite aprobate mai mari de 250 de mc/h, sub condiţia achitării tarifului reglementat aferent, în interiorul acestui termen.
    (5) OSD are obligaţia să soluţioneze cererile primite şi să presteze activităţile conexe prevăzute la art. 4 lit. d), în termen de:
    a) maxim 24 de ore de la primirea cererii clientului final de gaze naturale, formulată direct sau prin intermediul furnizorului său, sub condiţia achitării de către clientul final a tarifului reglementat, cu excepţia cazului în care solicitarea este legată de funcţionarea în condiţii de siguranţă a IU sau a SD, ori în termenul solicitat de clientul final, dacă acesta din urmă este mai mare;
    b) maxim 24 de ore de la primirea cererii formulate de către furnizorul de gaze naturale sau operatorul de transport şi de sistem.
    ART. 18
    (1) OSD are obligaţia să ţină evidenţe contabile separate organizate la nivelul contabilităţii financiare, care trebuie să permită obţinerea informaţiilor cu privire la veniturile, cheltuielile, imobilizările corporale/necorporale şi la obiectele de inventar aferente activităţilor desfăşurate.
    (2) Evidenţele contabile reglementate se transmit la ANRE, până la data de 1 iulie a fiecărui an, următor celui pentru care se efectuează raportarea, atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic, la adresa de e-mail anre@anre.ro, în format Microsoft Excel, pe structura anexelor Regulamentului privind separarea contabilă, legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor reglementate din sectorul gazelor naturale.
    (3) În înţelesul alin. (2), anexele Regulamentului privind separarea contabilă, legală, funcţională şi organizatorică a activităţilor reglementate din sectorul gazelor naturale sunt completate, de către OSD, prin introducerea în categoria activităţilor reglementate a unei noi coloane aferente activităţilor conexe.
    (4) OSD are obligaţia de a transmite până la data de 1 iulie a fiecărui an, următor celui pentru care se efectuează raportarea, situaţia tarifelor reglementate pentru fiecare tip de activitate conexă prestată.
    ART. 19
    OSD are obligaţia să modifice raportul de separare contabilă şi să îl transmită la ANRE, în termen de maxim 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii.
    ART. 20
    În situaţia în care OSD înregistrează la nivelul unui an de reglementare, aşa cum acesta este definit în reglementările specifice activităţii de distribuţie a gazelor naturale, o creştere mai mare sau egală cu 5% a cheltuielilor înregistrate în contabilitatea financiară, acesta are dreptul să actualizeze tarifele reglementate aferente activităţilor conexe celei de operare a SD, o singură dată, în anul următor anului de reglementare în care s-a înregistrat creşterea.
    ART. 21
    Nerespectarea prevederilor prezentei metodologii constituie contravenţie şi se sancţionează în conformitate cu prevederile Legii nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    ANEXA 1
    la metodologie

    1. Stabilirea tarifului reglementat aferent activităţii de emitere a avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii se realizează de către OSD pe baza următoarei formule şi se aprobă de către administratorul/consiliul de administraţie al OSD:

    T(a) = [C(d)+C(i)]*[1+R(pr)],

    unde:
    T(a) - tariful reglementat aferent activităţii de emitere a avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii;
    C(d) - cheltuieli directe;
    C(i) - cheltuieli indirecte;
    R(pr) - rata profitului.
    2. Cheltuielile directe includ următoarele cheltuieli privind:
    a) salariile directe;
    b) contribuţiile la asigurările sociale;
    c) consumul de materiale directe;
    d) transportul la şi de la locul pentru care se emite avizul;
    e) alte cheltuieli directe.
    3. Nivelul cheltuielilor indirecte nu poate depăşi 10% din totalul cheltuielilor directe aferente activităţii de emitere a avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
    4. Rata profitului este de 5%.
    5. La determinarea cheltuielilor privind salariile directe OSD are în vedere includerea în această categorie doar a cheltuielilor salariale generate de implicarea unui singur salariat, instalator autorizat ANRE pentru proiectarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, tip PGD, în activităţile de:
    a) verificare a documentaţiei depuse;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasare, identificare şi verificare în teren a amplasamentului pentru care se solicită avizul;
    d) trasare a obiectivelor SD pe structura planului de amplasament;
    e) emitere a avizului.
    6. Numărul maxim de ore admis este de 2 ore pentru activităţile de verificare a documentaţiei depuse, trasare a obiectivelor SD pe structura planului de amplasament şi de emitere a avizului.
    7. Contribuţiile la asigurările sociale se determină prin aplicarea coeficienţilor stabiliţi conform normelor legale în vigoare la data stabilirii tarifului aferent activităţii conexe.
    8. Cheltuielile privind transportul se determină prin înmulţirea costului mediu de deplasare pe kilometru cu distanţa medie de deplasare aferentă activităţii conexe de emitere a avizelor referitoare la SD, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, înregistrată de către OSD în anul anterior publicării prezentei metodologii.
    9. La determinarea costului mediu de deplasare se au în vedere:
    a) valoarea medie a mijloacelor de transport utilizate în realizarea acestei activităţi conexe;
    b) durata medie contabilă de amortizare;
    c) numărul mediu de kilometri parcurşi într-un an;
    d) un consum mediu de combustibil de maximum 7,5 litri/kilometru;
    e) valoarea medie a combustibilului;
    f) valoarea medie a costurilor de asigurare şi a altor taxe obligatorii aferente mijloacelor de transport implicate;
    g) costul mediu de întreţinere.

    ANEXA 2
    la metodologie

    1. Stabilirea tarifului reglementat aferent activităţii de punere în funcţiune a IU aparţinând clienţilor finali din zonele delimitate pentru care OSD deţine licenţa de operare se realizează de către OSD pe baza următoarei formule şi se aprobă de către administratorul/consiliul de administraţie al OSD:

    T(f) = [C(d) + C(i)] * [1+R(pr)],

    unde:
    T(f) - tariful reglementat aferent activităţii de punere în funcţiune a IU aparţinând clienţilor finali din zonele delimitate pentru care OSD deţine licenţa de operare;
    C(d) - cheltuieli directe;
    C(i) - cheltuieli indirecte;
    R(pr) - rata profitului.
    2. Cheltuielile directe includ următoarele cheltuieli privind:
    a) salariile directe;
    b) contribuţiile la asigurările sociale;
    c) consumul de materiale directe;
    d) transportul la şi de la locul de consum;
    e) alte cheltuieli directe.
    3. Nivelul cheltuielilor indirecte nu poate depăşi 10% din totalul cheltuielilor directe aferente activităţii de punere în funcţiune a IU aparţinând clienţilor finali de gaze naturale din zonele delimitate pentru care OSD deţine licenţa de operare.
    4. Rata profitului este de 5%.
    5. La determinarea cheltuielilor privind salariile directe OSD are în vedere includerea în această categorie doar a cheltuielilor salariale generate de implicarea a maximum doi salariaţi, din care cel puţin un instalator autorizat ANRE pentru execuţia/exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, tip EGD, în activităţi de:
    a) verificare a documentaţiei depuse;
    b) alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării;
    c) deplasare în teren la locul amplasamentului;
    d) montare a echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale;
    e) verificare a etanşeităţilor la racordurile olandeze/flanşele sistemului/mijlocului de măsurare a gazelor naturale;
    f) sigilare a racordurilor olandeze/flanşelor echipamentului/ sistemului de măsură a gazelor naturale;
    g) instruire a beneficiarului privind exploatarea corectă a IU;
    h) predare către beneficiar a unui exemplar din Instrucţiunile pentru utilizarea gazelor naturale;
    i) punere efectivă în funcţiune a IU.
    6. Numărul maxim de ore admis este de 2 ore pentru activităţile prevăzute la pct. 5.
    7. Contribuţiile la asigurările sociale se determină prin aplicarea coeficienţilor stabiliţi conform normelor legale în vigoare la data stabilirii tarifului aferent activităţii conexe.
    8. Cheltuielile privind transportul se determină prin înmulţirea costului mediu de deplasare pe kilometru cu distanţa medie de deplasare aferentă activităţii conexe de punere în funcţiune a IU aparţinând clienţilor finali de gaze naturale din zonele delimitate pentru care OSD deţine licenţa de operare, înregistrată de către OSD în anul anterior publicării prezentei metodologii.
    9. La determinarea costului mediu de deplasare se au în vedere:
    a) valoarea medie a mijloacelor de transport utilizate în realizarea acestei activităţi conexe;
    b) durata medie contabilă de amortizare;
    c) numărul mediu de kilometri parcurşi într-un an;
    d) un consum mediu de combustibil de maximum 7,5 litri/kilometru;
    e) valoarea medie a combustibilului;
    f) valoarea medie a costurilor de asigurare şi a altor taxe obligatorii aferente mijloacelor de transport implicate;
    g) costul mediu de întreţinere.
    10. OSD are obligaţia stabilirii tarifului reglementat aferent activităţii de punere în funcţiune a IU diferenţiat pentru activităţile care implică montarea echipamentului/sistemului de măsură a gazelor naturale, precum şi pentru cele care nu implică montarea echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale.
    11. La determinarea costului mediu de deplasare pentru stabilirea tarifului reglementat aferent activităţii de punere în funcţiune a IU fără montarea echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale, OSD ia în considerare doar activităţile prevăzute la pct. 5 lit. a) şi h).

    ANEXA 3
    la metodologie

             Deviz de cheltuieli pentru stabilirea tarifului
               reglementat aferent activităţii de deplasare
                a unei echipe tehnice la locul de consum,
              cu excepţia situaţiilor legate de funcţionarea
                în condiţii de siguranţă a IU sau a SD, ori
                  pentru asistenţă la lucrările edilitare
                din zona de siguranţă şi de protecţie a SD

                             - model -

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┬────────┐
 │ Tipuri de cheltuieli │ U.M. │ Valoare│
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │1. Cheltuieli directe: │ │ │
 │1.1. cheltuieli privind salariile directe │ │ │
 │1.2. cheltuieli privind contribuţiile la asigurările sociale│ │ │
 │1.3. cheltuieli privind consumul de materiale │ │ │
 │1.4. cheltuieli privind transportul la şi de la locul │ │ │
 │amplasamentului (în limita a 7,5 litri/100 km) │ │ │
 │1.5. alte cheltuieli directe │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │2. Cheltuieli indirecte (maximum 10% din totalul │ │ │
 │cheltuielilor directe) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │3. Rata profitului 5% * (1+2) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │TARIF (1+2+3) │ │ │
 └────────────────────────────────────────────────────────────┴──────┴────────┘


    NOTĂ:
    1. Pentru determinarea cheltuielilor privind salariile directe OSD are în vedere includerea în această categorie doar a cheltuielilor salariale generate de implicarea:
    a) unui singur salariat, instalator autorizat ANRE, pentru execuţia/exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, tip EGD, în activităţi de:
    - deplasare în teren la locul de consum;
    - executarea unor operaţiuni legate de:
    (i) acordarea de consultanţă tehnică privitoare la SD;
    (ii) demontarea şi/sau remontarea echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale în vederea verificării metrologice a acestuia;
    (iii) citirea suplimentară a echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale;
    şi
    b) a unui salariat în activităţile de alocare a resurselor necesare şi de programare a deplasării.
    2. Numărul maxim de ore admis pentru acordarea de consultanţă tehnică privitoare la SD şi/sau executarea unor operaţii legate de echipament/sistem de măsură şi/sau legate de sistarea furnizării gazelor naturale, conform solicitării, este de o oră.
    3. Numărul maxim de ore admis pentru alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării este de 0,5 ore.
    4. Contribuţiile la asigurările sociale se determină prin aplicarea coeficienţilor stabiliţi conform normelor legale în vigoare la data stabilirii tarifului aferent activităţii conexe.
    5. Durata de deplasare la şi de la locul de consum se determină prin împărţirea distanţei totale la o viteză medie de deplasare de 50 km/h.
    6. În situaţia în care în cadrul unei deplasări se pot realiza/soluţiona şi alte activităţi/cereri, în vederea eficientizării costurilor, OSD are obligaţia stabilirii unui itinerar care să cuprindă toate amplasamentele vizate, într-o singură deplasare, fără întoarcerea salariatului la sediul OSD. Cheltuielile asociate deplasării se atribuie solicitanţilor proporţional, în funcţie de distanţa dintre fiecare amplasament şi sediul OSD.
    7. În situaţia în care este solicitată verificarea metrologică a echipamentului/sistemului de măsurare, iar rezultatul verificării este "admis", solicitantul plăteşte tariful aferent.

    ANEXA 4
    la metodologie

    1. Stabilirea tarifului reglementat aferent activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie se realizează de către OSD pe baza următoarei formule şi se aprobă de către administratorul/consiliul de administraţie al OSD:

    T(s/l/r) = [C(d) + C(i)] * [1 + R(pr)],

    unde:
    T(s/l/r) - tariful reglementat aferent activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie;
    C(d) - cheltuieli directe;
    C(i) - cheltuieli indirecte;
    R(pr) - rata profitului.
    2. Cheltuielile directe includ următoarele cheltuieli privind:
    a) salariile directe;
    b) contribuţiile la asigurările sociale;
    c) consumul de materiale directe;
    d) transportul la şi de la locul de consum;
    e) alte cheltuieli directe.
    3. Nivelul cheltuielilor indirecte nu poate depăşi 10% din totalul cheltuielilor directe aferente activităţii de întrerupere/ limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/ operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie.
    4. Rata profitului este de 5%.
    5. La determinarea cheltuielilor privind salariile directe OSD are în vedere includerea în această categorie doar a cheltuielilor salariale generate de implicarea:
    a) unui singur salariat, instalator autorizat ANRE, pentru execuţia/exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, tip EGD, în activităţi de deplasare în teren la locul de consum şi de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale în situaţia în care este vorba de echipamente/sisteme de măsură cu un debit de gaze naturale mai mic sau egal cu 25 mc/h;
    sau
    b) a doi salariaţi, instalatori autorizaţi de către ANRE, pentru execuţia/exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale, tip EGD, în activităţi de deplasare în teren la locul de consum şi de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale în situaţia în care este vorba de echipamente/sisteme de măsură cu un debit de gaze naturale mai mare de 25 mc/h şi mai mic sau egal cu 650 mc/h;
    sau
    c) a trei salariaţi, instalatori autorizaţi de către ANRE, pentru execuţia/exploatarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale în activităţi de deplasare în teren la locul de consum şi de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale în situaţia în care este vorba de echipamente/sisteme de măsură cu un debit de gaze naturale mai mare de 650 mc/h;
    şi
    d) a unui salariat în activităţile de alocare a resurselor necesare şi de programare a deplasării.
    6. Numărul maxim de ore admis pentru întreruperea/limitarea parametrilor tehnici/reluarea alimentării cu gaze naturale prin:
    a) sigilare/desigilare echipament/sistem de măsură - 0,25 ore;
    b) ridicare/montare echipament/sistem de măsură cu debit de gaze naturale:
    (i) mai mic sau egal cu 25 mc/h - 0,25 ore;
    (ii) mai mare de 25 mc/h şi mai mic sau egal cu 160 mc/h - 0,5 ore;
    (iii) mai mare de 160 mc/h şi mai mic sau egal cu 650 mc/h - o oră;
    (iv) mai mare de 650 mc/h - 1,30 ore.
    7. Numărul maxim de ore admis pentru alocarea resurselor necesare şi programarea deplasării este de 0,5 ore.
    8. Contribuţiile la asigurările sociale se determină prin aplicarea coeficienţilor stabiliţi conform normelor legale în vigoare la data stabilirii tarifului aferent activităţii conexe.
    9. Cheltuielile privind transportul se determină prin înmulţirea costului mediu de deplasare pe kilometru cu distanţa medie de deplasare aferentă activităţii conexe de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie, înregistrată de către fiecare OSD în anul anterior publicării prezentei metodologii.
    10. La determinarea costului mediu de deplasare se au în vedere:
    a) valoarea medie a mijloacelor de transport utilizate în realizarea acestei activităţi conexe;
    b) durata medie contabilă de amortizare;
    c) numărul mediu de kilometri parcurşi într-un an;
    d) un consum mediu de combustibil de maximum 7,5 litri/kilometru;
    e) valoarea medie a combustibilului;
    f) valoarea medie a costurilor de asigurare şi a altor taxe obligatorii aferente mijloacelor de transport implicate;
    g) costul mediu de întreţinere;
    11. Tariful reglementat aferent activităţii de întrerupere/ limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale la cererea clientului final, a furnizorului de gaze naturale sau a operatorului conductelor de alimentare din amonte/ operatorului de transport şi de sistem/operatorului de distribuţie se stabileşte diferenţiat în funcţie de intervalele de debit de gaze naturale prevăzute la pct. 6, aferent echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale.
    12. OSD are obligaţia stabilirii tarifului reglementat aferent activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale diferenţiat pentru activităţile care implică ridicarea echipamentului/sistemului de măsură, precum şi pentru cele care nu implică ridicarea echipamentului/ sistemului de măsurare a gazelor naturale.
    13. Ridicarea echipamentului/sistemului de măsurare a gazelor naturale se poate realiza numai în condiţiile prevăzute de reglementările specifice.
    14. Tariful aferent activităţii de întrerupere/limitare a parametrilor tehnici/reluare a alimentării cu gaze naturale nu se percepe în situaţia prevăzută la art. 138 alin. (2) lit. f) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    15. Tariful prevăzut la pct. 11 se aplică şi în situaţia revenirii la parametrii tehnici iniţiali dinaintea operaţiunii de limitare a alimentării cu gaze naturale.

    ANEXA 5
    la metodologie

    1. Stabilirea tarifului reglementat aferent activităţii de eliberare de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau după avizul/avizul de principiu, deţinute de către OSD, se realizează de către OSD pe baza următoarei formule şi se aprobă de către administratorul/consiliul de administraţie al OSD:

    T(c) = [C(d) + C(i)] * [1 + R(pr)],

    unde:
    T(c) - tariful reglementat aferent activităţii de eliberare de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau după avizul/avizul de principiu, deţinute de către OSD;
    C(d) - cheltuieli directe;
    C(i) - cheltuieli indirecte;
    R(pr) - rata profitului.
    2. Cheltuielile directe includ următoarele cheltuieli privind:
    a) salariile directe;
    b) contribuţiile la asigurările sociale;
    c) consumul de materiale directe;
    d) transportul la şi de la arhiva OSD, după caz;
    e) alte cheltuieli directe.
    3. Nivelul cheltuielilor indirecte nu poate depăşi 10% din totalul cheltuielilor directe aferente activităţii de eliberare de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau după avizul/avizul de principiu, deţinute de către OSD.
    4. Rata profitului este de 5%.
    5. Pentru determinarea cheltuielilor privind salariile directe OSD are în vedere includerea în această categorie doar a cheltuielilor salariale generate de implicarea unui singur salariat în activităţile de:
    a) alocare a resurselor necesare şi de programare a deplasării în arhivă, după caz;
    b) deplasare la arhiva OSD, după caz;
    c) identificare a documentelor în arhiva OSD;
    d) copiere a documentaţiei tehnice a IU;
    e) eliberare de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau avizul/avizul de principiu.
    6. Numărul maxim de ore admis pentru eliberarea de copii după documentaţia tehnică privitoare la IU a clientului final, fişele de evidenţă a verificărilor/reviziilor tehnice periodice ale IU şi/sau avizul/avizul de principiu este de 0,15 ore în situaţia în care realizarea copiilor nu implică deplasarea în arhiva OSD; în situaţia în care realizarea copiilor implică deplasarea în arhiva OSD, numărul maxim de ore admis pentru eliberarea de copii se completează cu durata de deplasare la şi de la arhiva OSD, determinată prin împărţirea distanţei totale la o viteză medie de deplasare de 50 km/h.
    7. Contribuţiile la asigurările sociale se determină plin aplicarea coeficienţilor stabiliţi conform normelor legale în vigoare la data întocmirii devizului de cheltuieli.
    8. Cheltuielile privind transportul se determină prin înmulţirea costului mediu de deplasare pe kilometru cu distanţa de deplasare la şi de la arhiva OSD, înregistrate de către OSD în anul anterior publicării prezentei metodologii.
    9. La determinarea costului mediu de deplasare se au în vedere:
    a) valoarea medie a mijloacelor de transport utilizate în realizarea acestei activităţi conexe;
    b) durata medie contabilă de amortizare;
    c) numărul mediu de kilometri parcurşi într-un an;
    d) un consum mediu de combustibil de maximum 7,5 litri/kilometru;
    e) valoarea medie a combustibilului;
    f) valoarea medie a costurilor de asigurare şi a altor taxe obligatorii aferente mijloacelor de transport implicate;
    g) costul mediu de întreţinere.
    10. În situaţia în care în cadrul unei deplasări se pot realiza/soluţiona şi alte activităţi/cereri, în vederea eficientizării costurilor, OSD are obligaţia stabilirii unui itinerar care să cuprindă toate amplasamentele vizate, într-o singură deplasare, fără întoarcerea salariatului la sediul OSD; cheltuielile asociate deplasării se atribuie solicitanţilor proporţional, în funcţie de distanţa dintre fiecare amplasament şi sediul OSD.

    ANEXA 6
    la metodologie

            Deviz de cheltuieli pentru stabilirea tarifului
             reglementat aferent activităţii de debranşare
               a clienţilor finali de gaze naturale prin
                  scoaterea definitivă din funcţiune
              a branşamentului şi a postului de reglare

                           - model -

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┬────────┐
 │ Tipuri de cheltuieli │ U.M. │ Valoare│
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │1. Cheltuieli directe: │ │ │
 │1.1. cheltuieli privind salariile directe │ │ │
 │1.2. cheltuieli privind contribuţiile la asigurările sociale│ │ │
 │1.3. cheltuieli privind consumul de materiale │ │ │
 │1.4. cheltuieli privind transportul │ │ │
 │(în limita a 7,5 litri/100 km) │ │ │
 │1.5. alte cheltuieli directe │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │2. Cheltuieli indirecte (maximum 10% din totalul │ │ │
 │cheltuielilor directe) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │3. Rata profitului 5% * (1 + 2) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │TARIF (1 + 2 + 3) │ │ │
 └────────────────────────────────────────────────────────────┴──────┴────────┘


    NOTĂ:
    Cheltuielile aferente subactivităţilor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b) şi f) din metodologie se includ în devizul de cheltuieli doar în situaţia în care aceste subactivităţi sunt executate de către OSD.

    ANEXA 7
    la metodologie

              Deviz de cheltuieli pentru stabilirea tarifului
               reglementat aferent activităţii de modificare
                  a obiectivelor sistemului de distribuţie
                       a gazelor naturale prin deviere,
                          la cererea solicitantului

                                - model -

 ┌────────────────────────────────────────────────────────────┬──────┬────────┐
 │ Tipuri de cheltuieli │ U.M. │ Valoare│
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │1. Cheltuieli directe: │ │ │
 │1.1. cheltuieli privind salariile directe │ │ │
 │1.2. cheltuieli privind contribuţiile la asigurările sociale│ │ │
 │1.3. cheltuieli privind consumul de materiale │ │ │
 │1.4. cheltuieli privind transportul │ │ │
 │(în limita a 7,5 litri/100 km) │ │ │
 │1.5. alte cheltuieli directe │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │2. Cheltuieli indirecte (maximum 10% din totalul │ │ │
 │cheltuielilor directe) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │3. Rata profitului 5% * (1 + 2) │ │ │
 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼──────┼────────┤
 │TARIF (1 + 2 + 3) │ │ │
 └────────────────────────────────────────────────────────────┴──────┴────────┘


    NOTĂ:
    Cheltuielile aferente subactivităţilor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. d) şi e) din metodologie se includ în devizul de cheltuieli doar în situaţia în care aceste subactivităţi sunt executate de către OSD.

                           -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016