Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 14 noiembrie 2023  de stabilire a tarifelor practicate de către operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 14 noiembrie 2023 de stabilire a tarifelor practicate de către operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1038 din 15 noiembrie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 100 din 14 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.038 din 15 noiembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Scop şi domeniu de aplicare
    ART. 1
    Prezenta metodologie stabileşte condiţii şi principii prin care operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică îşi fixează în mod liber tarifele şi are ca scop dezvoltarea aspectelor care vizează modul în care operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică stabilesc tarifele pentru serviciile prestate pentru realizarea activităţilor de organizare şi administrare ale pieţei cuplate intrazilnice de energie electrică şi ale pieţei cuplate pentru ziua următoare de energie electrică, în zona de ofertare România, aşa cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor.

    ART. 2
    Prezenta metodologie stabileşte condiţii şi principii de stabilire a tarifelor practicate de operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică şi are în vedere următoarele obiective:
    a) stabilirea costurilor recuperabile suportate de operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică din zona de ofertare România;
    b) asigurarea cadrului necesar stabilirii tarifelor practicate de operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică, în condiţii de transparenţă şi nediscriminare;
    c) promovarea concurenţei efective între operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică într-un mod echitabil şi nediscriminatoriu;
    d) îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor prestate de către operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică.


    ART. 3
    Prezenta metodologie se aplică de către:
    a) operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică, pentru partajarea costurilor comune şi regionale, stabilirea tarifelor corespunzătoare serviciilor prestate pentru organizarea şi administrarea pieţei cuplate intrazilnice de energie electrică şi a pieţei cuplate pentru ziua următoare de energie electrică şi raportarea către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
    b) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru evaluarea costurilor recuperabile suportate de operatorii desemnaţi ai pieţei de energie electrică, monitorizarea operatorilor desemnaţi ai pieţei de energie electrică în ceea ce priveşte partajarea costurilor comune şi regionale şi separarea contabilă între activităţile specifice şi celelalte activităţi.


    CAP. II
    Definiţii şi abrevieri
    ART. 4
    (1) Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţia prevăzută în următoarele acte normative:
    a) Regulamentul (UE) 2015/1.222 al Comisiei din 24 iulie 2015 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităţilor şi gestionarea congestiilor [Regulament (UE) 2015/1.222];
    b) Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 123/2012).

    (2) În înţelesul prezentei metodologii, termenii utilizaţi au următoarele semnificaţii:

┌────────┬─────────────────────────────┐
│ │an calendaristic pentru care │
│Perioadă│operatorul desemnat al pieţei│
│tarifară│de energie electrică │
│ │înregistrează costuri │
├────────┼─────────────────────────────┤
│Perioadă│perioadă în care se aplică │
│de │tarifele stabilite de │
│aplicare│operatorul desemnat al pieţei│
│ │de energie electrică │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │totalitatea activităţilor │
│ │specifice desfăşurate pentru │
│Servicii│realizarea atribuţiilor/ │
│prestate│sarcinilor/funcţiilor │
│ │prevăzute în Regulamentul │
│ │(UE) 2015/1.222 │
├────────┼─────────────────────────────┤
│ │sumă de bani fixă, care poate│
│ │fi şi sub formă de taxe sau │
│ │comisioane, stabilită de │
│ │către operatorul desemnat al │
│Tarif │pieţei de energie electrică │
│ │şi percepută pentru │
│ │serviciile prestate de acesta│
│ │în calitate de operator │
│ │desemnat al pieţei de energie│
│ │electrică │
└────────┴─────────────────────────────┘




    ART. 5
    În prezenta metodologie se folosesc următoarele abrevieri:
    a) ACER - Agenţia pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei;
    b) ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;
    c) OPEED - operatorul desemnat al pieţei de energie electrică;
    d) OTS - operatorul de transport şi de sistem;
    e) PI - piaţa intrazilnică de energie electrică;
    f) PZU - piaţa pentru ziua următoare de energie electrică.


    CAP. III
    Stabilirea tarifelor practicate de OPEED
    ART. 6
    (1) Tarifele practicate de OPEED corespunzătoare serviciilor prestate pentru organizarea şi administrarea PZU şi PI se stabilesc de către acesta în mod liber pe baza costurilor recuperabile, la care se adaugă o cotă rezonabilă de profit.
    (2) Se interzice practicarea de către OPEED a unor tarife care nu acoperă costurile aferente activităţilor prestate pentru organizarea şi administrarea pieţelor cuplate de energie electrică.

    ART. 7
    (1) Perioada de aplicare a tarifelor este de cel puţin 3 luni. Prima perioadă de aplicare începe de la data de 1 ianuarie 2024.
    (2) Tarifele stabilite de OPEED şi perioada de aplicare a tarifelor se publică cu cel puţin 15 zile anterior datei de aplicare. Tarifele astfel stabilite nu pot fi modificate în perioada de aplicare.

    ART. 8
    Fiecare operator al pieţei de energie electrică desemnat OPEED este obligat să deţină pe pagina proprie de internet o secţiune dedicată activităţii de OPEED, care trebuie să conţină următoarele:
    a) toate documentele relevante referitoare la activitatea desfăşurată în calitate de OPEED;
    b) valoarea tarifelor percepute participanţilor la piaţă pentru serviciile prestate acestora;
    c) perioada de aplicare a tarifelor prevăzute la lit. b).


    ART. 9
    OPEED stabileşte tarifele, având în vedere:
    a) bugetarea costurilor comune şi regionale la nivel european, aferente pieţelor unice cuplate PZU şi PI, pentru perioada tarifară şi cotele de alocare a acestor costuri pe fiecare OPEED;
    b) prognoza costurilor individuale şi a costurilor naţionale.


    CAP. IV
    Costuri recuperabile ale OPEED
    ART. 10
    (1) Costurile pe care un OPEED le recuperează prin tarifele aplicate sunt costurile de stabilire, de modificare şi de funcţionare a cuplării unice a pieţelor pentru ziua următoare şi a pieţelor intrazilnice.
    (2) Costurile prevăzute la alin. (1) includ:
    a) cota-parte din costurile comune care rezultă din activităţile coordonate ale tuturor OPEED-urilor sau OTS-urilor care participă la cuplarea unică a pieţelor PZU şi PI, alocate OPEED-urilor pe baza unei chei de alocare definite în Regulamentul (UE) 2015/1.222, ce este suportată de fiecare OPEED conform prevederilor art. 11;
    b) cota-parte din costurile regionale care rezultă din activităţile OPEED-urilor şi OTS-urilor care cooperează într-o anumită regiune, alocate OPEED pe baza unor chei de alocare specifice regiunii, ce este suportată de fiecare OPEED conform prevederilor art. 12;
    c) costurile individuale care rezultă din participarea OPEED la proiecte de integrare şi de cuplare a pieţelor de energie, prin desfăşurarea de activităţi de colaborare directă între OPEED şi parteneri externi;
    d) costurile naţionale care rezultă din activităţile desfăşurate de OPEED în România.


    ART. 11
    (1) Costurile comune prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. a) includ:
    a) costurile tuturor OPEED-urilor pentru stabilirea, actualizarea sau dezvoltarea algoritmului de cuplare prin preţ/algoritmului de tranzacţionare prin cuplare continuă şi a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI, precum şi costurile de funcţionare a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI;
    b) costurile comune ale OPEED-urilor şi OTS-urilor pentru stabilirea, actualizarea sau dezvoltarea algoritmului de cuplare prin preţ/algoritmului de tranzacţionare prin cuplare continuă şi a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI, precum şi costurile de funcţionare a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI.

    (2) Costurile care rezultă din activităţile coordonate ale tuturor OPEED-urilor, prevăzute la alin. (1) lit. a), sunt repartizate României conform procentelor stabilite la nivel european, respectiv prin aplicarea formulei de repartizare prevăzute în Regulamentul (UE) 2015/1.222. Fiecărui OPEED din România îi revin următoarele cote din aceste costuri:
    a) costul de stabilire, actualizare sau dezvoltare:
    (i) 1/3 din cost va fi împărţită în mod egal între OPEED-uri;
    (ii) 2/3 din costuri vor fi împărţite între OPEED-urile care operează în România pe baza volumului tranzacţionat de acestea în perioada tarifară t-1;

    b) costul de funcţionare:
    (i) 1/3 din cost va fi împărţită în mod egal între OPEED-uri;
    (ii) 2/3 din costuri vor fi împărţite între OPEED-urile care operează în România pe baza volumului tranzacţionat de acestea în perioada tarifară t-1.


    (3) Costurile care rezultă din activităţile coordonate ale OPEED-urilor şi OTS-urilor, prevăzute la alin. (1) lit. b), sunt repartizate României conform procentelor stabilite la nivel european, respectiv prin aplicarea formulei de repartizare prevăzute în Regulamentul (UE) 2015/1.222. În România, costurile comune ale OPEED-urilor şi OTS-urilor sunt împărţite în mod egal între aceşti operatori (50% către OPEED-uri, 50% către OTS-uri).
    (4) Dacă există mai mult de un OPEED care efectuează cuplarea unică a PZU şi/sau PI în România, cota aferentă OPEED-urilor (50%) va fi împărţită după cum urmează:
    a) costul de stabilire, actualizare sau dezvoltare:
    (i) 1/3 din cost va fi împărţită în mod egal între OPEED-uri;
    (ii) 2/3 din costuri vor fi împărţite între OPEED-urile care operează în România pe baza volumului tranzacţionat de acestea în perioada tarifară t-1;

    b) costul de funcţionare:
    (i) 1/3 din cost va fi împărţită în mod egal între OPEED-uri;
    (ii) 2/3 din costuri vor fi împărţite între OPEED-urile care operează în România pe baza volumului tranzacţionat de acestea în perioada tarifară t-1.


    (5) Pentru oricare dintre costurile prevăzute la alin. (2) şi (4), vor fi luate în considerare deciziile coordonate adoptate la nivel european privind recuperarea costurilor comune aferente pieţelor unice cuplate PZU şi PI.

    ART. 12
    (1) Costurile regionale prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b) includ:
    a) costurile tuturor OPEED-urilor pentru stabilirea, actualizarea sau dezvoltarea algoritmului de cuplare prin preţ/algoritmului de tranzacţionare prin cuplare continuă şi a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI, precum şi costurile de funcţionare a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI;
    b) costurile tuturor OPEED-urilor şi OTS-urilor pentru stabilirea, actualizarea sau dezvoltarea algoritmului de cuplare prin preţ/algoritmului de tranzacţionare prin cuplare continuă şi a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI, precum şi costurile de funcţionare a cuplării unice a pieţelor PZU şi PI.

    (2) Împărţirea costurilor între OPEED-urile şi OTS-urile care cooperează într-o anumită regiune depinde de cheia de partajare aleasă şi aprobată pentru fiecare proiect regional, conform art. 80 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2015/1.222. În orice caz vor fi luate în considerare deciziile coordonate adoptate la nivel european privind recuperarea costurilor regionale aferente fiecărei pieţe unice cuplate.
    (3) Costurile sunt partajate între OPEED-uri, respectiv între OPEED-uri şi OTS-uri, cu respectarea principiilor de partajare a costurilor comune prevăzute la art. 11 alin. (2) şi (4), respectiv:
    a) costurile rezultate din activităţile coordonate ale tuturor OPEED-urilor sunt partajate conform art. 11 alin. (2);
    b) costurile rezultate din activităţile coordonate ale OPEED-urilor şi OTS-urilor sunt partajate conform art. 11 alin. (4).


    ART. 13
    (1) Costurile individuale ale OPEED-urilor, prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. c), nu se partajează între OPEED-urile care efectuează cuplarea unică a PZU şi/sau PI în România.
    (2) OPEED-ul care efectuează cuplarea pieţelor în mai multe state membre este obligat să detalieze costurile individuale şi să prezinte modul de partajare a acestor costuri între statele membre.

    ART. 14
    Costurile naţionale rezultate din activităţile desfăşurate de OPEED în România nu se partajează între OPEED-urile care efectuează cuplarea unică a pieţelor în România.

    ART. 15
    Costurile recuperabile ale OPEED prevăzute la art. 10, evaluate ca fiind rezonabile, eficiente şi proporţionale, se recuperează prin tarife ale OPEED.

    CAP. V
    Separarea contabilă
    ART. 16
    (1) În scopul evitării subvenţiilor încrucişate, OPEED are obligaţia de a organiza evidenţe contabile separate pentru:
    a) activitatea specifică de OPEED;
    b) activitatea licenţiată a operatorului pieţei de energie electrică;
    c) alte activităţi licenţiate ANRE;
    d) alte activităţi desfăşurate de societate.

    (2) Separarea evidenţelor contabile aferente cheltuielilor şi veniturilor între activităţile prevăzute la alin. (1) se realizează de către OPEED cu respectarea obligaţiilor specifice prevăzute în legislaţia în vigoare şi are la bază următoarele principii:
    a) cauzalitatea - cheltuielile şi veniturile sunt atribuite în concordanţă cu activitatea care le determină;
    b) obiectivitatea - cheltuielile şi veniturile sunt atribuite pe baze obiective, fără a se urmări un interes ori obţinerea unui beneficiu nemeritat;
    c) transparenţa - cheltuielile şi veniturile sunt atribuite pe activităţi în mod transparent şi pot fi identificate pentru fiecare activitate;
    d) continuitatea - cheltuielile şi veniturile sunt atribuite pe activităţi pe baza unor reguli aplicate constant în timp.

    (3) Pentru alocarea cheltuielilor şi veniturilor pe fiecare activitate desfăşurată de către OPEED se utilizează următoarele reguli:
    a) alocarea integrală - regula prin care cheltuielile şi veniturile realizate în cadrul unei activităţi dintre cele prevăzute la alin. (1) pot fi individualizate şi atribuite în totalitate activităţii respective;
    b) alocarea parţială - regula prin care cheltuielile şi veniturile realizate, care nu pot fi individualizate şi atribuite unei singure activităţi, dintre cele prevăzute la alin. (1), se atribuie activităţilor respective pe baza ipotezelor sau cheilor de repartizare stabilite de către OPEED, cu respectarea principiilor de alocare.

    (4) Pentru activitatea specifică de OPEED, acesta organizează o evidenţă contabilă distinctă pentru proiectele europene de integrare şi de cuplare a pieţelor de energie la care participă.
    (5) Evidenţele contabile separate trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE identificarea veniturilor şi cheltuielilor pentru fiecare activitate a OPEED.

    CAP. VI
    Raportare
    ART. 17
    (1) Suplimentar obligaţiilor de raportare prevăzute la art. 80 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2015/1.222, OPEED transmite anual către ANRE, până la data de 15 iunie, pentru anul anterior:
    a) costurile comune/regionale/individuale aferente proiectelor europene de integrare şi de cuplare a pieţelor de energie la care participă, conform anexei nr. 1 la metodologie şi o explicaţie detaliată privind modul de alocare a costurilor comune/ regionale/individuale ce rezultă din aceste activităţi;
    b) situaţia cheltuielilor realizate pentru fiecare activitate desfăşurată, din cele prevăzute la art. 16 alin. (1), conform anexei nr. 2 la metodologie;
    c) situaţia veniturilor realizate pentru fiecare activitate desfăşurată, din cele prevăzute la art. 16 alin. (1), conform anexei nr. 3 la metodologie;
    d) raport referitor la modul de realizare a separării evidenţelor contabile, cu privire la:
    (i) activităţile şi operaţiunile executate în cadrul fiecărei activităţi desfăşurate;
    (ii) ipotezele, criteriile şi cheile de alocare care au stat la baza separării pe activităţi a cheltuielilor şi veniturilor realizate de către OPEED, prezentate pe fiecare cont sau tip de cheltuială/venit;

    e) situaţiile financiare anuale individuale pe care OPEED-urile au obligaţia de a le întocmi şi depune conform reglementărilor contabile;
    f) balanţa de verificare anuală, pe conturi sintetice şi analitice, întocmită conform legislaţiei contabile în vigoare.

    (2) În scopul monitorizării, ANRE poate solicita OPEED orice informaţii suplimentare referitoare la stabilirea tarifelor practicate de acesta.
    (3) OPEED transmite raportarea anuală după cum urmează:
    a) raportările prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), respectiv costurile aferente proiectelor europene, situaţia cheltuielilor şi veniturilor realizate se transmit ANRE atât pe format hârtie, semnate de reprezentantul legal al OPEED, cât şi prin corespondenţa electronică, în format Microsoft Excel;
    b) raportările prevăzute la alin. (1) lit. d) se transmit ANRE în format Microsoft Word;
    c) raportările prevăzute la alin. (1) lit. e) şi f) se transmit ANRE atât pe format hârtie, semnate de reprezentantul legal al OPEED, cât şi prin corespondenţa electronică.


    CAP. VII
    Dispoziţii finale
    ART. 18
    (1) OPEED-ul care a practicat tarife reglementate până în anul 2023 inclusiv are obligaţia de returnare a extraprofitului sau dreptul de recuperare a pierderii înregistrat/înregistrată anterior anului 2024 prin intermediul tarifelor aplicate cel mai târziu în anii 2024 şi 2025.
    (2) În vederea stabilirii tarifelor practicate în anii 2024 şi 2025, OPEED care a desfăşurat activitate până în anul 2023 inclusiv transmite la ANRE informaţii privind soldul corecţiilor, calculat conform formulei prevăzute la art. 19, la data de 31 decembrie a anului anterior de raportare, aferent activităţii de administrare, respectiv de realizare a tranzacţiilor pe pieţele administrate de OPEED, în conformitate cu modelul din anexa nr. 4 la metodologie, împreună cu documentaţia justificativă aferentă. Documentaţia justificativă se referă în principal la:
    a) balanţa de verificare la luna decembrie a anului 2022/2023, după caz;
    b) contabilitatea de gestiune pentru activităţile OPEED aferente anului 2022/2023, după caz;
    c) calculul extraprofitului/pierderii din perioadele anterioare anului 2022/2023, după caz.

    (3) Transmiterea la ANRE a informaţiilor prevăzute la alin. (2) se face în anul 2023, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei metodologii şi în anul 2024, până la data de 15 noiembrie.
    (4) Până la data de 1 decembrie a anului 2023/2024, după caz, ANRE analizează informaţiile transmise de OPEED conform alin. (2) şi comunică acestuia valoarea acceptată a soldului corecţiilor la data de 31 decembrie a anului 2022/2023, după caz, valoare ce va fi utilizată de către OPEED în calculul tarifelor practicate în anul 2024/2025, după caz.
    (5) Prin derogare de la prevederile art. 7, OPEED modifică tarifele practicate în perioada de aplicare începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care a primit notificarea de la ANRE, în următoarele situaţii:
    a) ANRE constată că OPEED-ul care avea obligaţie de returnare a extraprofitului conform alin. (1) nu şi-a îndeplinit această obligaţie;
    b) OPEED-ul a practicat o politică de tarifare sub costurile activităţilor desfăşurate;
    c) OPEED a determinat în mod eronat costurile recuperabile suportate de acesta.


    ART. 19
    Soldul corecţiilor Cor^t-2_admin/Cor^t-2_tranz prevăzut la art. 18 alin. (2) se determină astfel:
    Cor^t-2 = V^t-2_realiz – C^t-2_realiz x (1 + p^t-2) (+/–) Cor^t-3 [lei],
    unde:
    - Cor^t-2 este soldul corecţiilor de venit la data de 31 decembrie a anului 2022/2023, după caz, alocat activităţii de administrare/ de realizare a tranzacţiilor;
    – V^t-2_realiz este venitul realizat din activitatea de administrare/de realizare a tranzacţiilor în anul 2022/2023, după caz, prin aplicarea tarifelor corespunzătoare;
    – C^t-2_realiz sunt costurile realizate pentru desfăşurarea activităţii de administrare/de realizare a tranzacţiilor în anul 2022/2023, după caz;
    – p^t-2 este rata profitului reglementată aferentă anului 2022/2023, după caz, stabilită pentru fiecare din anii 2022 şi 2023 conform reglementărilor aplicabile anilor 2022 şi 2023;
    – Cor^t-3 este soldul corecţiilor aferente perioadelor anterioare anului 2022/2023, după caz, determinat ca sumă a corecţiilor din perioadele anterioare anului 2022/2023, după caz, corecţii calculate pentru fiecare perioadă ca diferenţa între veniturile realizate, costurile realizate şi profitul reglementat aferente fiecărei perioade.



    ART. 20
    Anexele nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezenta metodologie.
    *) Anexele nr. 1-4 nu se pot publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, din motive tehnico-redacţionale şi se vor publica pe pagina de internet a ANRE, www.anre.ro, la data intrării în vigoare a prezentului ordin.



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016