Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 14 decembrie 2023  privind selecţia bazată pe performanţă a unităţilor sanitare cu paturi, beneficiare ale Fondului pentru calitatea serviciilor medicale, din cadrul reformei 1. Dezvoltarea capacităţii pentru gestionarea fondurilor publice din sănătate, componenta C12 - Sănătate, Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 14 decembrie 2023 privind selecţia bazată pe performanţă a unităţilor sanitare cu paturi, beneficiare ale Fondului pentru calitatea serviciilor medicale, din cadrul reformei 1. Dezvoltarea capacităţii pentru gestionarea fondurilor publice din sănătate, componenta C12 - Sănătate, Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1133 din 14 decembrie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.201 din 14 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.133 din 14 decembrie 2023.
──────────
    Ordinul ministrului sănătăţii nr. 2.567/2023 pentru aprobarea Metodologiei privind stabilirea indicatorilor de performanţă şi de calitate utilizaţi în vederea selectării unităţilor sanitare cu paturi, beneficiare ale Fondului pentru calitatea serviciilor medicale, componenta C12 - Sănătate, Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, a introdus indicatorii de performanţă şi calitate care au fost testaţi şi validaţi în cadrul unui studiu-pilot la care au participat şase spitale din România. Studiul-pilot a furnizat datele necesare pentru elaborarea unei metodologii privind selecţia bazată pe performanţă a unităţilor sanitare publice cu paturi, beneficiare ale Fondului pentru calitatea serviciilor medicale (FCSM).
    Metodologia de selecţie este definită cu scopul de a promova o cultură a învăţării şi îmbunătăţirii continue a unităţilor sanitare publice cu paturi, pentru a creşte nivelul de siguranţă şi satisfacţie al pacienţilor, pentru a creşte eficacitatea spitalelor, pentru a îmbunătăţi condiţiile de muncă şi siguranţa personalului medical, ceea ce implicit va genera o creştere sustenabilă a calităţii serviciilor medicale.
    1. Setul de 26 de indicatori de performanţă şi calitate, ce vor fi utilizaţi în selectarea unităţilor sanitare publice cu paturi, se regăseşte în Tabelul 1 al prezentei metodologii, fiind împărţiţi pe 4 domenii.
    2. Pentru a asigura o abordare unitară pentru toate unităţile sanitare publice cu paturi, indiferent de categoria acestora, orientată către soluţii, echitabilă, susţinută de măsuri transparente, semnificative şi durabile privind managementul performanţei şi calităţii, metodologia se va implementa în două etape:
    a) În prima etapă se adoptă un sistem de plată pentru date pentru a stimula implementarea măsurilor de management al performanţei şi calităţii şi pentru a colecta date de înaltă calitate.
    b) În cea de-a doua etapă se adoptă un sistem de plată pentru performanţă pentru a recompensa unităţile sanitare publice cu paturi care demonstrează o îmbunătăţire sustenabilă a performanţei şi calităţii, cu accent pe siguranţa pacientului în timpul perioadei de monitorizare.
    Etapa I - plată pentru date:
    a) Unităţile sanitare publice cu paturi sunt eligibile pentru a beneficia de sume din FCSM în urma unei auditări care certifică următoarele:
    - unitatea sanitară publică cu paturi a implementat proceduri corespunzătoare de colectare a datelor pentru fiecare indicator în parte;
    – unitatea sanitară publică cu paturi a implementat proceduri de audit clinic intern pentru a calcula indicatorul nr. 3 - Procentul de pacienţi internaţi în spital evaluaţi pentru riscul de cădere prin protocoale aplicate şi indicatorul nr. 5 - Procentul de pacienţi internaţi evaluaţi pentru riscul de ulcere de decubit şi stadializarea acestora prin protocoale aplicate, conform metodologiei din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 2.567/2023;
    – unitatea sanitară publică cu paturi a implementat chestionarul unic de satisfacţie a pacientului internat ce se regăseşte în anexa nr. 2 la ordin, utilizând o scală analogică vizuală pentru aprecierea durerii pacienţilor.

    b) Unităţile sanitare publice cu paturi eligibile sunt recompensate în funcţie de rata de completare a indicatorilor de performanţă şi calitate care se aplică acelei unităţi specifice, după cum urmează:
    Categoria 1 - Unităţile sanitare publice cu paturi cu mai mult de 90% din indicatori cu date lunare sau pe un anumit interval specific încărcate după perioada de monitorizare;
    Categoria 2 - Unităţile sanitare publice cu paturi cu 80 până la 89% din indicatori cu date lunare sau pe un anumit interval specific încărcate după perioada de monitorizare;
    Categoria 3 - Unităţile sanitare publice cu paturi cu 70 până la 79% din indicatori cu date lunare sau pe un anumit interval specific încărcate după perioada de monitorizare;
    Categoria 4 - Unităţile sanitare publice cu paturi cu 60 până la 69% din indicatori cu date lunare sau pe un anumit interval specific încărcate după perioada de monitorizare.

    c) Bugetul pentru anul 2024 al FCSM va fi alocat tuturor unităţilor sanitare publice cu paturi, încadrate în fiecare dintre categoriile menţionate mai sus, după cum urmează:
    Se notează cu:
    N1 = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 1;
    N2 = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 2;
    N3 = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 3;
    N4 = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 4.

    Se calculează valoarea A, după formula: A = Buget 2024/(N4 + N3*1.05 + N2*1.10 + N1*1.15).
    Astfel:
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 4 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 3 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 5%.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 2 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 10%.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 1 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 15%.


    d) Perioada de monitorizare pentru etapa I - plată pentru date propusă a se desfăşura între 1 aprilie 2024 şi 31 octombrie 2024.

    Etapa II - plata pentru performanţă:
    a) Valorile rezultatelor indicatorilor lunari sau într-un anumit interval de timp vor fi calculate pentru a stabili o medie a indicatorilor pentru fiecare unitate sanitară publică cu paturi (tabelul 2). Aceste valori vor fi analizate în raport cu valorile de bază pentru fiecare indicator şi unitate sanitară publică cu paturi calculate în etapa I, pentru a evalua dacă s-a atins pragul de îmbunătăţire. Numărul de indicatori care ating pragurile de îmbunătăţire sunt ulterior determinate pentru fiecare unitate sanitară publică cu paturi în funcţie de categoria de la lit. b).
    b) Unităţilor sanitare publice cu paturi li se vor aloca sume în funcţie de procentul de indicatori care se aplică unităţii sanitare publice cu paturi şi ating pragul de îmbunătăţire per indicator, după cum urmează:
    Categoria 1 - Unităţi sanitare publice cu paturi cu peste 50% din indicatorii de performanţă şi calitate peste pragul de îmbunătăţire;
    Categoria 2 - Unităţi sanitare publice cu paturi cu 40-49% din indicatorii de performanţă şi calitate peste pragul de îmbunătăţire;
    Categoria 3 - Unităţi sanitare publice cu paturi cu 30-39% din indicatorii de performanţă şi calitate peste pragul de îmbunătăţire;
    Categoria 4 - Unităţi sanitare publice cu paturi cu 20-29% din indicatorii de performanţă şi calitate peste pragul de îmbunătăţire.

    c) Unităţile sanitare publice cu paturi din fiecare categorie menţionată mai sus cu cel puţin trei indicatori de siguranţă a pacientului peste pragul de îmbunătăţire per indicator sunt recompensate cu încă 25% faţă de suma alocată conform categoriei de la lit. b).
    d) Unităţile sanitare publice cu paturi sunt eligibile pentru a beneficia de sume din FCSM printr-un audit extern similar cu cel din etapa 1 care certifică că unitatea a implementat procedurile adecvate pentru îmbunătăţirea calităţii şi colectarea datelor.
    O altă condiţie cumulativă de eligibilitate este aceea ca cel puţin 90% din indicatorii care se aplică unităţii sanitare publice cu paturi, acoperind toate cele patru domenii, conform tabelului 1, au date încărcate lunar.

    e) Bugetul pentru anul 2024 al FCSM va fi alocat tuturor unităţilor sanitare publice cu paturi în fiecare dintre categoriile menţionate mai sus, după cum urmează:
    Se notează cu :
    N1a = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 1 care nu îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N1b = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 1 care îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N2a = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 2 care nu îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N2b = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 2 care îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N3a = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 3 care nu îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N3b = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 3 care îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N4a = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 4 care nu îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c);
    N5b = numărul de unităţi sanitare publice cu paturi eligibile din categoria 4 care îndeplinesc criteriul prevăzut la litera c).

    Se calculează valoarea A după formula: A = Buget 2025/(N4a + N4a*1.25 + N3a*1.05 + N3b*1.05*1.25 + N2a*1.10 + N2b*1.10*1.25 + N1a*1.15 + N1b*1.15*1.25).
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 4 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 3 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 5%.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 2 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 10%.
    Unităţile sanitare publice cu paturi din categoria 1 vor primi fiecare sume egale cu valoarea A + 15%.
    Unităţile sanitare publice cu paturi care îndeplinesc şi criteriul c) vor primi sume cu 25% mai mari faţă de suma aferentă categoriei.

    Perioada de monitorizare pentru etapa a II-a - plată pentru performanţă se va desfăşura în perioada 1 ianuarie 2025- 30 iunie 2025.
    Implementarea Fondului pentru calitatea serviciilor medicale va fi coordonată de un grup tehnic de lucru constituit prin ordin al ministrului sănătăţii. Acest grup va coordona auditarea, monitorizarea, evaluarea şi actualizarea metodologiei definite în prezenta metodologie, precum şi utilizarea unei platforme digitale pentru colectarea datelor.




    a) Mecanismele de auditare asigură implementarea unei culturi pentru managementul performanţei şi calităţii, precum şi fiabilitatea procedurilor de colectare şi încărcare a datelor.
    b) Platforma digitală, disponibilă la adresa www.calitate.ms.ro, asigură o metodă independentă pentru analiza datelor, calculul indicatorilor de performanţă şi calitate, respectiv selecţia beneficiarilor.
    Tabelul 1. Setul de 26 de indicatori de performanţă şi calitate

┌────────────┬──────────────┬────────────┐
│ │ │Obiectiv de │
│ │ │îmbunătăţire│
│Domeniu │Indicator │pentru plata│
│prioritar │ │în funcţie │
│ │ │de │
│ │ │performanţă │
├────────────┼──────────────┼────────────┤
│ │Infecţii │ │
│ │asociate │Creştere │
│ │caterismului │valoare*** │
│ │venos central │ │
│ │(CLABSI)* │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Evenimente │ │
│ │asociate │Creştere │
│ │ventilaţiei │valoare*** │
│ │mecanice (VAE)│ │
│ │* │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │pacienţi │ │
│ │internaţi în │ │
│ │spital │Creştere │
│ │evaluaţi │valoare │
│ │pentru riscul │ │
│ │de cădere prin│ │
│ │protocoale │ │
│ │aplicate** │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Rata de căderi│ │
│ │ale │Scădere │
│ │pacienţilor în│valoare │
│ │timpul │ │
│ │spitalizării**│ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │pacienţi │ │
│ │spitalizaţi │ │
│ │evaluaţi │ │
│ │pentru riscul │Creştere │
│Siguranţa │şi │valoare │
│pacientului │stadializarea │ │
│ │ulcerelor de │ │
│ │decubit prin │ │
│ │protocoale │ │
│ │aplicate** │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Rata ulcerelor│ │
│ │de decubit │Scădere │
│ │dobândite în │valoare │
│ │timpul │ │
│ │spitalizării**│ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │pacienţi │ │
│ │supuşi unei │ │
│ │intervenţii │Creştere │
│ │chirurgicale │valoare │
│ │la care s-a │ │
│ │aplicat lista │ │
│ │de siguranţă │ │
│ │chirurgicală**│ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Rata │ │
│ │sângerărilor │ │
│ │postoperatorii│Scădere │
│ │care un │valoare │
│ │necesitat │ │
│ │reintervenţii │ │
│ │chirurgicale**│ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Rata │ │
│ │infecţiilor de│Creştere │
│ │plagă │valoare*** │
│ │chirurgicală* │ │
├────────────┼──────────────┼────────────┤
│ │Rata de │ │
│ │completare a │ │
│ │chestionarelor│Creştere │
│ │de evaluare a │valoare │
│ │satisfacţiei │ │
│ │pacienţilor │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Ratele de │ │
│ │satisfacţie a │ │
│ │pacienţilor │ │
│Experienţa │(numai prin │ │
│pacientului │utilizarea │ │
│ │unei metode de│ │
│ │sondaj │Creştere │
│ │unificate şi a│valoare**** │
│ │unui │ │
│ │chestionar │ │
│ │validat care │ │
│ │va fi aplicat │ │
│ │în mod uniform│ │
│ │de toate │ │
│ │spitalele) │ │
├────────────┼──────────────┼────────────┤
│ │Procent din │ │
│ │personalul │ │
│ │medical care a│Creştere │
│ │participat la │valoare │
│ │activităţi de │ │
│ │formare │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │lucrători din │ │
│ │domeniul │ │
│ │sănătăţii care│ │
│ │au respectat │ │
│ │protocolul │ │
│ │standard de │ │
│Forţa de │sănătate şi │Creştere │
│muncă din │siguranţă la │valoare │
│domeniul │locul de muncă│ │
│sănătăţii │în cazul unei │ │
│ │răni provocate│ │
│ │de un obiect │ │
│ │ascuţit în │ │
│ │timpul orelor │ │
│ │de lucru în │ │
│ │spital │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │lucrători din │ │
│ │domeniul │ │
│ │sănătăţii cu │Creştere │
│ │schema de │valoare │
│ │vaccinare │ │
│ │antigripală │ │
│ │actualizată │ │
├────────────┼──────────────┼────────────┤
│ │Mortalitatea │ │
│ │prin │ │
│ │insuficienţă │Scădere │
│ │cardiacă │valoare │
│ │(insuficienţă │ │
│ │cardiacă, IC) │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Mortalitatea │ │
│ │prin infarct │ │
│ │miocardic acut│Scădere │
│ │(infarct │valoare │
│ │miocardic │ │
│ │acut, IMA) │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Mortalitatea │Scădere │
│ │în spital prin│valoare │
│ │pneumonie │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │pacienţi │ │
│ │reinternaţi la│Scădere │
│ │terapie │valoare │
│ │intensivă la │ │
│ │48 de ore de │ │
│ │la externare │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Reinternare │ │
│ │neprogramată │ │
│ │în spital în │ │
│ │termen de 30 │ │
│ │de zile de la │Scădere │
│ │externare │valoare │
│ │pentru │ │
│ │insuficienţă │ │
│ │cardiacă prin │ │
│ │UPU │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Durata medie │Scădere │
│ │de spitalizare│valoare │
│ │(internare) │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│Eficacitatea│Procentul de │ │
│spitalului │intervenţii │ │
│ │chirurgicale │Creştere │
│ │efectuate în │valoare │
│ │regim de │ │
│ │spitalizare de│ │
│ │zi │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Durata │Scădere │
│ │spitalizării │valoare │
│ │preoperatorii │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Procentul de │ │
│ │pacienţi │ │
│ │pentru care │ │
│ │s-a realizat │ │
│ │evaluarea │ │
│ │stării │ │
│ │nutriţionale │Creştere │
│ │cu ajutorul │valoare │
│ │protocoalelor │ │
│ │(indicator │ │
│ │aplicat la │ │
│ │centrele şi │ │
│ │spitalele │ │
│ │oncologice) │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Mortalitatea │ │
│ │în spital prin│Scădere │
│ │accident │valoare │
│ │cerebral │ │
│ │ischemic │ │
│ ├──────────────┼────────────┤
│ │Timpul de la │ │
│ │internare la │ │
│ │tratarea │ │
│ │pacienţilor cu│ │
│ │accident │Scădere │
│ │vascular │valoare │
│ │cerebral │ │
│ │ischemic │ │
│ │(„timpul de la│ │
│ │uşă la ac“) │ │
└────────────┴──────────────┴────────────┘


       * Siguranţa pacientului - Infecţii asociate spitalului (IAS).
      ** Siguranţa pacientului - Evenimente adverse.
     *** Având în vedere obiectivul de îmbunătăţire a performanţei şi calităţii şi subraportarea actuală a IAS în România, obiectivul de îmbunătăţire în această etapă este o creştere a raportării IAS (creşterea valorii indicatorului).
    **** Experienţa pacientului după externarea din spital este evaluată printr-un chestionar naţional standard cu 24 de întrebări şi scor total între 24 şi 96 de puncte, folosind o scară Likert (anexa nr. 2 la ordin).

    Tabelul 2. Metodologia de selecţie şi alocare a sumelor din Fondul pentru calitatea serviciilor medicale

┌───────────┬─────────────┬─────────────┐
│Etapele de │Criterii │Alocarea │
│lansare │ │recompenselor│
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│Plata │ │ │
│pentru date│ │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│Criteriu │• Audit │ │
│eligibil │ │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Rata de │ │
│ │finalizare: │a*1.15 │
│ │• Mai mult de│ │
│ │90% │ │
│ ├─────────────┼─────────────┤
│Categorii │• Între 80 şi│a*1.10 │
│de │89% │ │
│realizări ├─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 70 şi│a*1.05 │
│ │79% │ │
│ ├─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 60 şi│a │
│ │69% │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│Plata │ │ │
│pentru │ │ │
│performanţă│ │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Audit │ │
│ │• Peste 90% │ │
│ │din │ │
│ │indicatorii │ │
│ │aplicaţi cu │ │
│ │date lunare │ │
│Criteriu │sau pe │ │
│eligibil │perioade │ │
│ │specifice, │ │
│ │acoperind │ │
│ │toate cele │ │
│ │patru │ │
│ │categorii de │ │
│ │indicatori │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │Procentul │ │
│ │indicatorilor│ │
│ │care ating │ │
│ │pragul de │ │
│ │îmbunătăţire:│ │
│Criterii de│• Mai mult de│ │
│realizare │50% cu cel │b*1.15*1.25 │
│ │puţin trei │ │
│ │indicatori de│ │
│ │siguranţă a │ │
│ │pacienţilor │ │
│ │care arată │ │
│ │îmbunătăţiri │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Peste 50% │b*1.15 │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 40 şi│ │
│ │49%, cu cel │ │
│ │puţin trei │ │
│ │indicatori de│b*1.10*1.25 │
│ │siguranţă a │ │
│ │pacienţilor │ │
│ │care arată o │ │
│ │îmbunătăţire │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 40 şi│b*1.10 │
│ │49% │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 30 şi│ │
│ │39%, cu cel │ │
│ │puţin trei │ │
│ │indicatori de│b*1.05*1.25 │
│ │siguranţă a │ │
│ │pacienţilor │ │
│ │care arată o │ │
│ │îmbunătăţire │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 30 şi│ │
│ │39% │ │
│ │• Între 20 şi│ │
│ │29%, cu cel │ │
│ │puţin trei │b*1.05 │
│ │indicatori de│b*1.25 │
│ │siguranţă a │ │
│ │pacienţilor │ │
│ │care arată o │ │
│ │îmbunătăţire │ │
├───────────┼─────────────┼─────────────┤
│ │• Între 20 şi│b │
│ │29% │ │
└───────────┴─────────────┴─────────────┘




    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016