Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 13 iunie 2017  de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 13 iunie 2017 de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem

EMITENT: Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 442 din 14 iunie 2017
──────────
    Aprobată de Ordinul nr. 45 din 13 iunie 2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 14 iunie 2017.
──────────

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    SECŢIUNEA 1
    Scop, domeniu de aplicare şi definiţii

    ART. 1
     Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de transport şi de sistem (OTS) necesar realizării serviciului de sistem, modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru serviciile funcţionale de sistem (SFS), precum şi principiile privind stabilirea preţurilor reglementate de achiziţie a serviciilor tehnologice de sistem (STS).

    ART. 2
     Prezenta metodologie este utilizată de:
    a) OTS, pentru fundamentarea propunerii privind veniturile reglementate, tariful pentru serviciul de sistem şi tariful pentru SFS;
    b) producătorii de energie electrică furnizori ai STS, pentru fundamentarea propunerii privind preţurile reglementate de furnizare a STS;
    c) ANRE, pentru verificarea şi aprobarea pentru o perioadă tarifară a tarifelor şi preţurilor prevăzute la lit. a) şi b).


    ART. 3
    (1) Termenii utilizaţi în prezenta metodologie sunt definiţi în următoarele acte normative:
    a) Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, în vigoare.

    (2) În sensul prevederilor prezentei metodologii, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

    
    ┌─────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
    │Autoritatea competentă (ANRE)│Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Baza reglementată a activelor│Valoarea netă contabilă a activelor imobilizate, corporale şi necorporale│
    │(BAR) │recunoscută de autoritatea competentă, utilizate la prestarea serviciului│
    │ │de sistem │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Client dispecerizabil │Clientul final care se înscrie la piaţa de echilibrare şi care are │
    │ │capabilitatea tehnică de a-şi modifica sarcina sau de a fi întrerupt la │
    │ │comanda OTS prin dispoziţie de dispecer │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │ENTSO-E │Reţeaua Europeană a Operatorilor de Transport şi de Sistem de Energie │
    │ │Electrică │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Perioadă tarifară │Perioada t în care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă; │
    │ │aceasta este de un an şi începe la data de 1 iulie a fiecărui an. │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Provizion/rezervă │Sumă egală cu corecţia anuală negativă a venitului reglementat aferent │
    │reglementată │unei perioade tarifare t, destinată acoperirii diferenţei dintre venitul │
    │ │realizat şi costul reglementat al serviciului de sistem în anul t │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Rata inflaţiei (RI) │Rată a inflaţiei, exprimată în procente, determinată de instituţiile │
    │ │abilitate pe baza indicelui de creştere a preţurilor de consum │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Rata reglementată a │Randament reglementat al BAR, exprimat în procente, stabilit de │
    │rentabilităţii (RRR) │autoritatea competentă pe baza costului mediu ponderat al capitalului │
    ├─────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
    │Rentabilitatea bazei │Valoare recunoscută de autoritatea competentă a randamentului reglementat│
    │reglementate a activelor │al BAR, exprimată în unităţi monetare. RBAR se determină prin înmulţirea │
    │(RBAR) │RRR cu BAR. │
    └─────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




    SECŢIUNEA a 2-a
    Funcţiile serviciului de sistem

    ART. 4
    (1) OTS furnizează serviciul de sistem tuturor clienţilor racordaţi la Sistemul electroenergetic naţional (SEN) şi/sau participanţi la piaţa de energie.
    (2) Prin serviciul de sistem se asigură:
    a) siguranţa în funcţionare a SEN;
    b) funcţionarea eficientă a pieţei de energie;
    c) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.


    ART. 5
     Pentru realizarea serviciului de sistem, OTS utilizează:
    a) SFS constând în utilizarea resurselor proprii umane şi tehnice specifice;
    b) STS constând în resurse achiziţionate de la participanţii la piaţa energiei electrice.


    ART. 6
     SFS sunt destinate să asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde următoarele funcţii:
    a) planificarea operaţională;
    b) conducerea operaţională, care constă în programarea operaţională şi comanda operaţională.


    ART. 7
     STS sunt utilizate de OTS în scopul de a asigura:
    a) compensarea variaţiei de sarcină în SEN, respectiv reglarea frecvenţei şi a soldului SEN;
    b) menţinerea de capacităţi de rezervă de putere activă pentru compensarea diferenţelor faţă de programul de funcţionare a SEN;
    c) reglarea tensiunilor în reţeaua electrică de transport (RET);
    d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.


    ART. 8
     STS sunt realizate cu următoarele mijloace:
    a) sistemele pentru reglajul primar al frecvenţei;
    b) sistemul pentru reglajul secundar frecvenţă-putere automat şi centralizat;
    c) rezervele pentru reglajul terţiar de putere;
    d) sistemele locale pentru reglajul tensiunii;
    e) sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurării funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone;
    f) portofoliul de clienţi dispecerizabili.



    SECŢIUNEA a 3-a
    Principii şi reguli

    ART. 9
    (1) Venitul reglementat pentru serviciul de sistem aferent fiecărei perioade tarifare t se determină anterior începerii acestei perioade.
    (2) Venitul reglementat aferent unei perioade tarifare t se corectează pe baza datelor realizate/estimate aferente perioadelor tarifare t-2/t-1.

    ART. 10
    (1) Principiile care stau la baza stabilirii tarifelor pentru serviciul de sistem/preţurilor reglementate de achiziţie a STS sunt:
    a) tarifele trebuie să asigure tratament nediscriminatoriu pentru toţi clienţii serviciului;
    b) tarifele/preţurile trebuie să acopere numai costurile justificate aferente serviciului de sistem, precum şi o cotă rezonabilă de profit;
    c) metoda de calcul al tarifelor conţine elemente stimulative privind creşterea eficienţei economice a serviciului.

    (2) La determinarea venitului reglementat, autoritatea competentă consideră veniturile solicitate de OTS pentru perioada tarifară t, ţinând seama de:
    a) costurile justificate cu prestarea serviciului de sistem;
    b) corecţiile anuale stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;
    c) planul de investiţii pentru serviciul de sistem;
    d) evoluţia cantităţii de energie electrică extrasă din reţele, în condiţiile art. 33;
    e) asigurarea viabilităţii financiare a OTS.


    ART. 11
    (1) OTS alocă costurile comune între serviciul de sistem reglementat şi celelalte servicii reglementate/nereglementate pe care le prestează, folosind o metodă de alocare a costurilor care respectă principiile cauzalităţii economice.
    (2) Costurile alocate în conformitate cu prevederile de la alin. (1) se utilizează de OTS pentru stabilirea veniturilor solicitate pentru serviciul de sistem.

    ART. 12
    (1) OTS furnizează explicaţii detaliate privind:
    a) modul de alocare a costurilor;
    b) motivul alegerii metodei de alocare utilizate;
    c) cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.

    (2) Autoritatea competentă controlează corectitudinea alocării costurilor în vederea evitării subvenţiilor încrucişate între serviciul de sistem reglementat şi alte servicii prestate de OTS.

    ART. 13
     La fundamentarea tarifelor pentru serviciul de sistem, OTS clasifică şi alocă veniturile obţinute din alte servicii pentru care sunt utilizate resurse comune între serviciul reglementat de sistem şi alte servicii prestate de OTS, utilizând chei de alocare determinate similar cu cele prevăzute la art. 11 referitoare la costuri.

    ART. 14
    (1) La calculul tarifelor pentru serviciul de sistem, orice cost/venit asociat serviciului de sistem este inclus o singură dată.
    (2) În cazul în care se constată că un cost/venit a fost inclus de mai multe ori, acesta se recuperează prin scădere din venitul reglementat al perioadei tarifare următoare constatării.
    (3) Orice cost apărut în timpul perioadei tarifare t, neluat în calcul la stabilirea venitului reglementat pentru perioada tarifară t, poate fi luat în considerare la stabilirea venitului reglementat al perioadei tarifare t+1, pe baza justificărilor transmise de OTS.
    (4) Corecţia privitoare la costurile incluse de mai multe ori la stabilirea venitului reglementat poate fi realizată pentru o perioadă anterioară de maximum 3 ani.

    ART. 15
     OTS are obligaţia de a aloca activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, astfel încât să se evite luarea în calcul a aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ atât la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice, cât şi la calculul tarifului pentru SFS.

    ART. 16
    (1) OTS ţine evidenţa separată a tuturor contribuţiilor financiare primite anual.
    (2) Valoarea contribuţiilor este transmisă la autoritatea competentă, conform machetelor de monitorizare a activităţii OTS.

    ART. 17
     Tarifele pentru serviciul de sistem sunt aprobate anual de autoritatea competentă şi intră în vigoare la începutul fiecărei perioade tarifare.

    ART. 18
    (1) Stabilirea unor tarife noi în cursul unei perioade tarifare este posibilă în condiţiile prevăzute la art. 45, pe bază de documente justificative prezentate de OTS.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), autoritatea competentă stabileşte un factor care corectează diferenţele de venit înregistrate, pe care îl include în tarifele nou-aprobate, cu valabilitate până la sfârşitul perioadei tarifare.


    CAP. II
    Determinarea venitului reglementat

    SECŢIUNEA 1
    Venitul reglementat pentru serviciul de sistem

    ART. 19
    (1) Venitul anual reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem (VSS^t) se calculează pe baza costurilor justificate, necesare pentru prestarea serviciului de sistem în perioada tarifară t.
    (2) VSS^t are două componente, respectiv:
    a) venitul reglementat pentru realizarea serviciilor funcţionale de sistem (VSFS^t);
    b) venitul reglementat pentru achiziţia serviciilor tehnologice de sistem (VSTS^t).



    SECŢIUNEA a 2-a
    Venitul reglementat pentru realizarea serviciilor funcţionale de sistem (VSFS^t)

    ART. 20
    (1) VSFS^t se determină de către OTS, ca sumă a costurilor justificate, necesare pentru activităţile desfăşurate în calitatea sa de operator de sistem, respectiv:
    a) dispecerizarea instalaţiilor SEN prin comanda operaţională, planificarea şi programarea operaţională;
    b) administrarea pieţei de echilibrare, a pieţei de achiziţie a STS, a pieţei de alocare a capacităţii de interconexiune, precum şi participarea la crearea pieţei interne europene de energie electrică;
    c) managementul investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii aferente serviciului de sistem;
    d) integrarea în SEN, a centralelor electrice;
    e) managementul schimburilor neplanificate ale soldului SEN, inclusiv al ajutoarelor de avarie;
    f) alte activităţi necesare pentru respectarea cadrului de reglementare în vigoare referitor la serviciul de sistem.

    (2) VSFS^t aferent perioadei tarifare t include următoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de autoritatea competentă, aferente activităţilor prevăzute la alin. (1):
    a) costurile de operare şi mentenanţă COM^t care cuprind:
    1. costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
    2. alte costuri materiale;
    3. costuri cu apa, energia electrică şi alte utilităţi;
    4. costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii, inclusiv lucrări executate cu terţi, achiziţionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privitoare la achiziţiile publice;
    5. costuri cu preluarea în locaţie de gestiune şi chirii;
    6. costuri cu asigurarea echipamentelor;
    7. costuri cu studii şi cercetări;
    8. costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaborări, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
    9. costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal, acordate în condiţiile legii (salarii, diurne, prime, tichete de masă etc.);
    10. costuri cu despăgubiri aferente lucrărilor de dezvoltare, modernizare şi mentenanţă a infrastructurii pentru serviciul de sistem, stabilite în condiţiile legii, prin acordul părţilor şi/sau prin hotărâre judecătorească în cazul în care părţile nu se înţeleg;
    11. costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;
    12. contribuţii la fonduri speciale, aferente fondului de salarii, stabilite conform prevederilor legale în vigoare, cu excepţia celor aferente sistemelor/fondurilor alternative de pensii sau sănătate;
    13. costuri extraordinare determinate de forţa majoră;
    14. cheltuielile generale de administrare alocate conform prevederilor art. 11 alin. (1);
    15. creanţe neîncasate care nu pot fi recuperate din cauza falimentului clientului, în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă, care provin din obligaţia OTS de a nu întrerupe prestarea serviciului către un client aflat în procedură de insolvenţă conform prevederilor legale în vigoare;

    b) cheltuieli aferente amortizării reglementate a activelor existente şi a noilor investiţii (AM^t);
    c) costurile cu schimburile de energie electrică neplanificate, inclusiv cele cu ajutoarele de avarie bazate pe mecanisme comerciale (CSN^t);
    d) rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR^t);
    e) cheltuieli aferente unor investiţii care şi-au pierdut utilitatea în urma schimbării cadrului de reglementare, numite costuri îngropate, pe care OTS are dreptul să le solicite pe bază de documente justificative.


    ART. 21
    (1) VSFS^t necesar acoperirii costurilor justificate prevăzute la art. 20 alin. (2) se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)

    (2) Amortizarea bazei reglementate a activelor AM^t este egală cu suma dintre amortizarea reglementată a activelor aferente serviciului de sistem ce compun baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare t-1 şi cea a activelor aferente serviciului de sistem puse în/scoase din funcţiune la jumătatea perioadei tarifare t calculate folosind metoda liniară cu aplicarea duratelor de amortizare reglementate, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.
    (3) La determinarea amortizării reglementate pentru alte categorii de mijloace fixe, neincluse în anexă, se foloseşte metoda liniară cu aplicarea duratelor maxime de funcţionare stabilite în Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin hotărâre a Guvernului, sau durate mai mari decât acestea, aprobate prin decizii/hotărâri ale conducerii OTS.
    (4) Rentabilitatea bazei reglementate a activelor RBAR^t se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)

    (5) Baza reglementată medie a activelor pentru perioada tarifară t BAR(med)^t se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)

    (6) Rata reglementată a rentabilităţii RRR se consideră egală cu cea aprobată de autoritatea competentă pentru calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.
    (7) Veniturile V(a)^t reprezintă veniturile obţinute din alte activităţi ce utilizează resursele recunoscute pentru desfăşurarea serviciului de sistem, aferente perioadei tarifare t, şi cuprind: venituri din schimburile de energie electrică neplanificate, inclusiv cele din ajutoarele de avarie, venituri din alte prestaţii şi alte venituri de exploatare (cu excepţia veniturilor obţinute din dezmembrări nevalorificate, a celor înregistrate în contabilitate la nivelul cheltuielilor cu amortizarea mijloacelor fixe realizate din contribuţii financiare, a celor provenite din valorificarea bunurilor aparţinând domeniului public al statului, a celor rezultate din anularea provizioanelor pentru creanţe încasate şi pentru pierderi din creanţe şi a părţii din venitul obţinut de OTS din penalităţi şi majorări calculate pentru întârzierea la plată a facturilor aferente serviciului de sistem şi încasate, care acoperă costul cu penalităţi şi majorări de întârziere aplicate OTS aferente serviciul de sistem).
    (8) KV(c)^t reprezintă factorul de corecţie a venitului VSFS^t din perioada tarifară t, datorat erorilor de estimare/prognoză pentru perioada tarifară t-2/t-1 faţă de valorile realizate/estimate aferente perioadelor tarifare t-2/t-1.

    ART. 22
     La stabilirea VSFS^t nu se iau în considerare:
    a) costuri aferente contribuţiilor gratuite;
    b) costuri cu amenzi, penalităţi şi majorări de întârziere aplicate OTS;
    c) costuri cu salarii compensatorii conform legislaţiei în vigoare;
    d) pierderi din creanţe şi debitori diverşi, cu excepţia celor prevăzute la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. 15;
    e) cheltuieli de judecată şi alte cheltuieli asociate;
    f) cheltuieli privind activele casate/cedate şi alte operaţiuni de capital;
    g) costuri din categoria celor de operare şi mentenanţă incluse în valoarea activelor;
    h) costuri cu despăgubiri, altele decât cele prevăzute la art. 20 alin. (2) lit. a) pct. 10, stabilite prin acordul părţilor şi/sau prin hotărâre judecătorească în cazul în care părţile nu se înţeleg;
    i) cheltuieli de exploatare aferente materialelor, obiectelor de inventar şi imobilizărilor corporale şi necorporale realizate în regie proprie sau aflate în curs de execuţie;
    j) cheltuieli aferente materialelor recuperate şi refolosibile pentru serviciul de sistem.



    SECŢIUNEA a 3-a
    Investiţii

    ART. 23
    (1) OTS are obligaţia de a înainta autorităţii competente spre aprobare, la data de 1 aprilie a perioadei tarifare t-1, planul anual de investiţii pentru serviciul de sistem pe surse de finanţare pentru perioada tarifară t şi, la data de 1 august a perioadei tarifare t, situaţia realizării planului anual de investiţii pentru serviciul de sistem pe surse de finanţare pentru perioada tarifară t-1.
    (2) Durata medie de amortizare aferentă mijloacelor fixe prognozate a fi puse în funcţiune/puse în funcţiune în perioada tarifară t, determinată ca raport între valoarea totală de inventar a mijloacelor fixe şi valoarea amortizării anuale cumulate a acestora, este mai mare de 6 ani, atât în faza de planificare, cât şi în faza de realizare a planului de investiţii.

    ART. 24
    (1) Autoritatea competentă aprobă investiţiile propuse de OTS, considerate a fi justificate, în condiţiile prezentei metodologii; OTS este înştiinţat cu privire la investiţiile care nu au fost aprobate de autoritatea competentă, cu motivaţia neacceptării acestora.
    (2) Autoritatea competentă are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior aprobată, din punctul de vedere al oportunităţii şi eficienţei acesteia, şi de a nu include în BAR mijloacele fixe rezultate din investiţii realizate care nu pot fi probate ca eficiente.

    ART. 25
    (1) Planul de investiţii se fundamentează pe baza studiilor de fezabilitate, prin demonstrarea necesităţii, oportunităţii şi eficienţei fiecărui proiect de investiţii.
    (2) În scopul probării eficienţei fiecărui proiect realizat din planul de investiţii, OTS transmite la autoritatea competentă:
    a) un memoriu de justificare, din care să rezulte beneficiile specifice obţinute în urma realizării acestora, determinate valoric, prin comparaţie cu beneficiile determinate/cuantificate ex-ante la fundamentarea planului de investiţii;
    b) documentele complete de promovare, cum ar fi: referatul de necesitate/nota de fundamentare, studiul de fezabilitate, tema de proiectare, comanda de proiectare, proiectul tehnic, caietul de sarcini, contractul de execuţie/de achiziţie; aceste documente se transmit în format electronic, organizate pe lucrări, cu respectarea codificării acestora din planul anual de investiţii;
    c) documentele complete de finalizare, cum ar fi: bonuri de consum, situaţii de plată, aprobări la plată, procese-verbale de recepţie la terminarea lucrării, procese-verbale de punere în funcţiune, fişa contabilă a mijlocului fix, lista mijloacelor fixe la care s-au realizat lucrări de îmbunătăţire a parametrilor tehnici din care să rezulte valoarea acestora înainte şi după realizarea investiţiei, alte documente din care să rezulte valoarea investiţiei; aceste documente se transmit în format electronic, organizate pe lucrări, cu respectarea codificării acestora din planul anual de investiţii.


    ART. 26
    (1) OTS are obligaţia de a realiza proiectele de investiţii prevăzute în planul anual de investiţii, transmis în conformitate cu prevederile art. 23 şi aprobat de autoritatea competentă.
    (2) Realizarea unor investiţii suplimentare faţă de cele incluse în planul de investiţii aprobat de autoritatea competentă pentru perioada tarifară t sau realizarea unor investiţii la o valoare mai mare decât cea aprobată în cadrul planului trebuie justificată de OTS şi aprobată în prealabil de autoritatea competentă.
    (3) Lucrările realizate suplimentar faţă de planul de investiţii aferent perioadei tarifare t-1, cu aprobarea prealabilă a autorităţii competente, se introduc în planul de investiţii pentru perioada tarifară t şi se fundamentează în conformitate cu prevederile art. 25.
    (4) Lucrările realizate suplimentar, pentru care nu a fost solicitată aprobarea prealabilă sau care au fost respinse de autoritatea competentă, nu sunt remunerate.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Venitul reglementat pentru achiziţia serviciilor tehnologice de sistem (VSTS)

    ART. 27
     VSTS este necesar OTS pentru achiziţionarea următoarelor resurse:
    a) rezerva de reglaj primar;
    b) rezerva de reglaj secundar frecvenţă-putere;
    c) rezerva de reglaj terţiar rapid;
    d) rezerva de reglaj terţiar lent;
    e) energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET;
    f) consumul dispecerizabil.


    ART. 28
    (1) Venitul reglementat necesar pentru achiziţia STS, pentru perioada tarifară t, (VSTS^t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de STS menţionate la art. 27, atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.
    (2) Venitul VSTS^t se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)



    SECŢIUNEA a 5-a
    Corecţii anuale

    ART. 29
    (1) Venitul reglementat şi tarifele pentru serviciul de sistem pentru perioada tarifară t se propun de către OTS până la data de 1 aprilie a perioadei tarifare t-1 şi se aprobă de autoritatea competentă.
    (2) În vederea determinării venitului reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară t, OTS transmite următoarele date:
    a) prognoza venitului reglementat pentru perioada tarifară t;
    b) corecţiile venitului reglementat pe baza realizărilor pentru perioada tarifară t-2;
    c) corecţiile venitului reglementat pe baza estimărilor pentru perioada tarifară t-1 (datele realizate pe primele 8 luni şi datele prognozate pentru următoarele 4 luni ale perioadei tarifare t-1).

    (3) Toate datele necesare determinării venitului pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt exprimate în termeni nominali.
    (4) Corecţiile anuale care se aplică venitului reglementat prognozat pentru perioada tarifară t se actualizează în termeni nominali ai anului t.

    ART. 30
    (1) În vederea respectării prevederilor legale privind realizarea unei cote rezonabile de profit stabilite în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, în perioada tarifară t-1 în care rezultă o corecţie negativă a venitului reglementat pentru serviciul de sistem VSS^t al perioadei tarifare t, OTS este obligat să constituie un provizion/o rezervă reglementată, în condiţiile legii, a cărui/cărei valoare este egală cu suma corecţiilor prevăzute la art. 31 şi art. 32, cu respectarea principiului independenţei exerciţiului financiar.
    (2) Anularea provizionului sau utilizarea/reluarea la venituri a rezervei reglementate prevăzut/prevăzute la alin. (1) se realizează pe parcursul perioadei tarifare t, la aplicarea corecţiei negative de venit.
    (3) Provizionul/Rezerva reglementată prevăzut/prevăzută la alin. (1) se stabileşte, se evidenţiază şi se tratează, în cadrul evidenţelor contabile ale OTS, distinct pentru fiecare perioadă tarifară în parte.


    SECŢIUNEA a 6-a
    Corectarea VSFS^t

    ART. 31
     Factorul de corecţie a venitului VSFS^t din perioada tarifară t KV(c)^t, rezultat ca urmare a erorilor de estimare/prognoză pentru perioada tarifară t-2/t-1 faţă de valorile realizate/estimate a fi realizate în perioada tarifară t-2/t-1 şi propuse de OTS conform art. 29, se calculează cu formula: (a se vedea imaginea asociată)



    SECŢIUNEA a 7-a
    Corectarea VSTS^t

    ART. 32
    (1) Factorul de corecţie a VSTS^t din perioada tarifară t se determină având în vedere erorile de estimare/prognoză pentru perioada tarifară t-2/t-1 faţă de valorile realizate/estimate a fi realizate în perioada tarifară t-2/t-1 şi propuse de OTS conform art. 29.
    (2) La calculul VSTS^t în perioada tarifară t, autoritatea competentă determină suma aferentă câştigurilor obţinute de OTS printr-o gestionare eficientă a STS în cadrul perioadei tarifare t-2/t-1 şi alocă 80% din aceasta utilizatorilor (mecanism de împărţire a câştigurilor).
    (3) Prognozarea venitului VSTS^t din perioada tarifară t ia în considerare costurile realizate de OTS printr-o gestionare eficientă a STS în cadrul perioadei tarifare t-2/t-1.


    CAP. III
    Calculul tarifului pentru serviciul de sistem

    ART. 33
    (1) Venitul aferent serviciului de sistem se obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem pentru energia electrică extrasă din reţelele electrice.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu se aplică tariful pentru serviciul de sistem la energia electrică exportată şi la energia electrică aferentă STS furnizat de clientul dispecerizabil la comanda OTS prin dispoziţie de dispecer.

    ART. 34
     Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se stabilesc pentru o perioadă tarifară t şi se calculează pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv şi a energiei electrice extrase din reţelele electrice, stabilită în conformitate cu prevederile art. 33.

    ART. 35
    (1) Tariful pentru serviciul de sistem t(SS) pentru perioada tarifară t se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)

    (2) Tariful pentru SFS, t(SFS) în perioada tarifară t, se calculează cu relaţia: (a se vedea imaginea asociată)



    CAP. IV
    Principii privind achiziţia STS şi stabilirea preţurilor reglementate de achiziţie a STS

    SECŢIUNEA 1
    Principii privind achiziţia STS

    ART. 36
     Cantităţile de STS necesare pentru perioada tarifară t se determină şi se contractează de către OTS în conformitate cu prevederile legale şi ale cadrului de reglementare, precum şi cu normele ENTSO-E în vigoare, astfel încât să fie asigurată siguranţa în funcţionare a SEN.

    ART. 37
    (1) STS se achiziţionează de către OTS în regim concurenţial, cu excepţia:
    a) STS furnizate în regim reglementat pentru aplicarea prevederilor unor acte normative specifice care vizează menţinerea siguranţei în funcţionare a SEN (legi, hotărâri ale Guvernului, decizii ale CE, regulamente UE etc.);
    b) STS furnizate de producătorii selecţionaţi de OTS astfel încât să fie evitată exercitarea poziţiei dominante pe piaţa concurenţială de energie electrică.

    (2) În cazurile prevăzute la alin. (1), autoritatea competentă analizează costurile justificate ale producătorilor şi aprobă preţurile reglementate de achiziţie pentru fiecare tip de STS furnizat de aceştia.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Principii privind stabilirea preţurilor reglementate de achiziţie a STS

    ART. 38
     Producătorii de energie electrică furnizori de STS în regim reglementat, prevăzute la art. 37 alin (1), transmit propunerea de preţuri reglementate pentru furnizarea de STS în termen de 15 zile de la solicitarea autorităţii competente, dar nu mai târziu de 30 de zile înainte de furnizarea serviciului.

    ART. 39
     Preţul reglementat aprobat de autoritatea competentă pentru fiecare furnizor şi fiecare tip de STS se determină pe baza:
    a) costurilor fixe unitare înregistrate în procesul de producere de furnizorul de STS;
    b) costurilor unitare specifice cu furnizarea fiecărui tip de STS, aferente echipamentelor dedicate asigurării fiecărui tip de STS, altele decât cele de la lit. a).


    ART. 40
    (1) Costurile fixe unitare aferente procesului de producere se determină prin raportarea costurilor fixe aferente procesului de producere la capacitatea grupurilor generatoare şi la numărul de ore de funcţionare pe an.
    (2) Costurile unitare specifice cu furnizarea fiecărui tip de STS se determină prin raportarea costurilor specifice cu furnizarea fiecărui tip de STS la capacitatea calificată pentru fiecare tip de STS a grupurilor generatoare şi la numărul de ore de funcţionare pe an.

    ART. 41
     Costurile fixe aferente procesului de producere includ:
    a) costuri de operare şi mentenanţă (costuri de personal, costuri cu materii prime şi materiale, costuri cu utilităţile, costuri cu lucrări de mentenanţă, costuri cu impozite, taxe, redevenţe etc.);
    b) cheltuieli cu amortizarea activelor utilizate în procesul de producere, stabilite prin metoda liniară, pe baza duratei de viaţă normale legale a acestora.


    ART. 42
     Costurile specifice cu furnizarea fiecărui tip de STS includ:
    a) costuri rezultate din funcţionarea neeconomică a grupurilor generatoare furnizoare de STS: pierderi tehnologice, reduceri de randament, mentenanţă suplimentară, energie electrică neprodusă;
    b) costuri cu dotarea grupurilor generatoare calificate pentru furnizarea de STS cu echipamente, sisteme de comunicaţie şi comandă, bucle de reglaj etc., altele decât cele prevăzute la art. 41 lit. b);
    c) cheltuieli cu amortizarea mijloacelor fixe utilizate pentru furnizarea de STS, altele decât cele prevăzute la art. 41 lit. b), stabilită prin metoda liniară, pe baza duratei de viaţă normale legale a acestora;
    d) costuri de oportunitate, stabilite pe baza analizei funcţionării pieţei concurenţiale de STS pe o perioadă de cel puţin un an înainte de data fundamentării preţului reglementat în conformitate cu prevederile prezentei metodologii şi pe baza justificărilor furnizorilor de STS;
    e) costuri cu menţinerea unei rezerve de combustibil sau, după caz, a unei rezerve de apă, la un nivel suficient pentru furnizarea STS, pe bază de documente justificative, ca de exemplu: costuri cu încălzirea şi/sau reciclarea păcurii, cu dezgheţarea şi/sau evitarea autoaprinderii cărbunelui, costuri financiare aferente împrumuturilor bancare etc.


    ART. 43
    (1) Preţurile de achiziţie a fiecărui tip de STS aprobate de autoritatea competentă pentru fiecare furnizor se determină pe baza costurilor unitare justificate cu furnizarea fiecărui tip de STS la care se adaugă o cotă de profit reglementat.
    (2) La stabilirea preţurilor reglementate de achiziţie a STS, cota de profit nu poate depăşi 5%.

    ART. 44
    (1) Preţul reglementat pentru furnizarea de STS - energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET, care se realizează în afara procesului de producere a energiei electrice, se stabileşte pe baza costurilor unitare specifice cu furnizarea acestui tip de STS prevăzute la art. 42.
    (2) În vederea minimizării costurilor cu furnizarea în regim de compensator sincron a STS - energia reactivă, OTS şi furnizorul acestui tip de STS sunt obligaţi să colaboreze pe baza unei proceduri privind modul de realizare a serviciului.
    (3) Procedura prevăzută la alin. (2), elaborată de OTS în colaborare cu furnizorul acestui tip de STS, se transmite spre avizare la autoritatea competentă în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii.


    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 45
     Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacă se constată diferenţe mai mari de 5% între veniturile şi costurile justificate ale OTS aferente serviciului în perioada analizată.

    ART. 46
     La propunerea direcţiilor de specialitate, pentru a evita creşterea nejustificată a tarifului STS, ANRE are dreptul să stabilească limite privind preţurile de ofertare în regim concurenţial prin decizie a preşedintelui, după aprobarea în Comitetul de reglementare.

    ART. 47
     ANRE monitorizează cheltuielile/veniturile aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, pe baza datelor transmise periodic de OTS, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor de monitorizare a activităţii OTS, aprobat prin decizie a preşedintelui ANRE, şi ale prezentei metodologii.

    ART. 48
    (1) Prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu perioada tarifară 1 iulie 2017-30 iunie 2018.
    (2) Până la revizuirea tarifelor pentru serviciul de sistem şi a preţurilor de achiziţie a STS în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, se aplică tarifele şi preţurile reglementate aprobate de ANRE, valabile la data intrării în vigoare a acesteia.


    ANEXA
la metodologie

     Clasificarea şi duratele de funcţionare
     reglementate ale mijloacelor fixe

    
    ┌──────────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐
    │ Codul │ │ DNF │
    │mijlocului fix│ Denumirea mijlocului fix │reglementată│
    │ │ │ [ani] │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru) │ │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.1.16.5. │Aparataje pentru staţii electrice şi posturi de transformare │ │
    │ │Echipamente pentru centrale termice, electrice şi nucleare │ 15 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.1.17.3. │Ventilatoare, aeroterme şi microcentrale termice murale sau de pardoseli │ 10 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.1.17.3.1 │Aparate de climatizare │ 10 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.1.22.5.3. │Echipamente digitale de telecomunicaţii şi instalaţii aferente │ │
    │ │(electroalimentare, climatizare) │ 10 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare │ │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.2.3.2. │Alte aparate şi instalaţii pentru măsurarea mărimilor electrice, │ │
    │ │electromagnetice şi radiometrice neregăsite în cadrul clasei 2.2.3. │ 15 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.2.3.1. │Elemente Waston; aparate portabile │ 6 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Echipamente electronice │ │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.2.8. │Instalaţii pentru comandă şi reglarea automată a proceselor tehnologice, │ │
    │ │pentru semnalizare şi telemăsurare │ 12 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.2.9. │Calculatoare electronice şi echipamente periferice. Maşini şi aparate de │ │
    │ │casă, control şi facturat │ 6 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Mijloace de transport │ │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.3.2.1.1. │Autoturisme, în afară de: │ 8 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 2.3.2.2.9.3. │alte autovehicule cu destinaţie specială │ 10 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecţie a valorilor umane şi │ │
    │ │materiale şi alte active corporale │ │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.1.1. │Mobilier (inclusiv mobilierul comercial şi hotelier) │ 15 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.1.5. │Aparate electrocasnice, aparate radioreceptoare, televizoare │ 8 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.2.1. │Maşini de scris, de francat, aparate de dictat şi reprodus, aparate de │ │
    │ │desenat, heliografe, aparate de copiat şi multiplicat, aparate de │ │
    │ │proiecţie, aparate de citit microfilme etc. │ 8 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.2.2. │Aparate de telecomunicaţii pentru birou: aparate telefonice, aparate │ │
    │ │telefax, aparate telex, instalaţii de comandă prin radio, aparate de căutat│ │
    │ │persoane etc. │ 8 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.3.4 │Sisteme de protecţie la incendiu (elemente de detecţie şi de acţionare, │ │
    │ │centrale de semnalizare şi alarma la efracţie │ 18 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ 3.3.5 │Sisteme pentru identificarea şi controlul accesului, supraveghere şi alarmă│ │
    │ │la efracţie │ 12 │
    ├──────────────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
    │ │Licenţe şi sisteme informatice │ 6 │
    └──────────────┴───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────┘




     -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016