Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 13 iulie 2007  de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 13 iulie 2007 de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 30 iulie 2007

CAP. I
Scop

ART. 1
Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de transport şi de sistem necesar realizãrii serviciului de sistem, precum şi modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru serviciul funcţional de sistem.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 2
Prezenta metodologie este utilizatã de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor pentru serviciul de sistem şi pentru serviciul funcţional de sistem din cadrul unei perioade tarifare şi de Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, la verificarea şi aprobarea tarifelor respective.

CAP. III
Definiţii şi abrevieri

ART. 3
Acronime:
- ANRE - Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei;
- BAR - baza reglementatã a activelor;
- CPT - consum propriu tehnologic;
- HG - hotãrâre a Guvernului;
- RBAR - rentabilitatea bazei reglementate a activelor;
- RET - reţeaua electricã de transport;
- RRR - rata reglementatã a rentabilitãţii;
- SEN - Sistemul electroenergetic naţional;
- SFS - servicii funcţionale de sistem;
- STS - servicii tehnologice de sistem;
- OTS - operator de transport şi de sistem;
- UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice.
ART. 4
Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţiile urmãtoare:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Baza reglementatã a Valoarea netã contabilã a activelor imobilizate,
activelor (BAR) corporale şi necorporale, recunoscutã de autoritatea
competentã, ce contribuie la prestarea serviciului
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Comanda operaţionalã Componentã a conducerii prin dispecer a SEN, prin care
se realizeazã, în timp real, ierarhizat, de cãtre per-
sonalul de comandã operaţionalã din centrele de dispe-
cer, funcţionarea sigurã şi economicã a echipamentelor
şi instalaţiilor din SEN
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conducerea prin Activitatea specificã sectorului energiei electrice
dispecer a SEN exercitatã prin unitãţi specializate numite centre de
dispecer, care au relaţii ierarhizate de autoritate
între ele şi asupra participanţilor la piaţa energiei
electrice. Aceste relaţii sunt distincte de cele
administrative
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Conducerea operaţionalã Constã în programarea operaţionalã şi comanda opera-
ţionalã Consumator dispecerizabil Consumatorul care,
în concordanţã cu aranjamentele contractuale, îşi
reduce sarcina sau este întrerupt fie prin acţiunea
directã a OTS, fie prin acţiunea consumatorului, la
cererea OTS
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Congestii (restricţii Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei
de reţea) între douã noduri sau zone de sistem conduce la neres-
pectarea parametrilor de siguranţã în funcţionare a
SEN, fiind necesarã abaterea de la ordinea de merit a
grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Perioadã tarifarã Perioadã în care se aplicã tarife aprobate de autori-
tatea competentã; de regulã aceasta este de un an
calendaristic.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Piaţã de echilibrare Piaţã centralizatã organizatã şi administratã de OTS
pentru a colecta ofertele de livrare a energiei de
echilibrare transmise de participanţii la piaţa de
echilibrare şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa
şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a
rezolva restricţiile de reţea
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Planificarea Activitate de planificare de cãtre un centru de dispe-
operaţionalã cer în limitele autoritãţii sale de conducere prin
dispecer, pe diferite orizonturi de timp - anual,
semestrial, lunar -, a modului de echilibrare a balan-
ţei producţie-consum, a schemelor de funcţionare a
reţelei electrice etc.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Programarea Activitate constând în programarea pe un orizont de
operaţionalã timp de cel mult o sãptãmânã, de cãtre OTS, a schemei
de funcţionare a RET şi a reţelei de 110 kV din auto-
ritatea sa de decizie şi a modului de echilibrare a
balanţei producţie-consum
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rata reglementatã a Randamentul reglementat al BAR
rentabilitãţii (RRR)
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reglaj primar al Reglarea automatã şi rapidã (timp < 30 sec.) a puterii
frecvenţei active a grupurilor generatoare sub acţiunea regula-
toarelor de vitezã proprii, în scopul menţinerii echi-
librului dintre producţie şi consum la o frecvenţã
apropiatã de valoarea de consemn, asigurând securitatea
reţelei pe principiul solidaritãţii partenerilor de
producţie
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Reglaj secundar Reglarea automatã şi centralizatã a puterii active a
frecvenţã-putere unor grupuri generatoare desemnate, în scopul readuce-
rii frecvenţei şi soldului SEN la valorile de consemn
în cel mult 15 minute
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rentabilitatea bazei Costul mediu ponderat al capitalului propriu şi împru-
reglementate a mutat, calculat înainte de impozitare, reflectând
activelor (RBAR) proporţiile capitalului propriu şi împrumutat din
capitalul total al unei companii. RBAR se determinã
prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilitãţii
cu baza reglementatã a activelor.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva de reglaj Rezervã care trebuie sã fie mobilizatã automat şi
primar integral în maximum 30 sec., la o abatere cvasistaţio-
narã a frecvenţei de ± 200 mHz de la valoarea de con-
semn şi trebuie sã ramânã în funcţiune pe o duratã de
minimum 15 minute dacã abaterea se menţine
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva de reglaj Rezerva de putere care, la abaterea frecvenţei şi/sau
secundar soldului SEN de la valoarea de consemn, poate fi mobi-
lizatã automat într-un interval de maximum 15 minute
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva de reglaj Rezerva de putere care are rolul de a asigura reface-
terţiar rapid rea rapidã (maximum 15 min.) a rezervei de reglaj
(rezerva "minut") secundar şi de a participa la reglarea frecvenţei şi a
soldului SEN programate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva de reglaj Rezerva de putere asiguratã de grupuri generatoare
terţiar lent care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic
de 7 ore
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerva de capacitate Rezerva de putere asiguratã la cererea OTS de grupuri
generatoare care au timp de pornire şi preluare a sar-
cinii mai mic de 72 de ore, în vederea acoperirii
creşterilor de sarcinã peste valorile prognozate şi a
scãderii capacitãţii disponibile sub nivelurile prog-
nozate pentru un orizont de timp mediu
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



CAP. IV
Documente de referinţã

ART. 5
Aplicarea prezentei metodologii se face prin coroborare cu prevederile urmãtoarelor documente: a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin <>Hotãrarea Guvernului nr. 867/2003 ;
c) Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin <>Hotãrarea Guvernului nr. 2.139/2004 ;
d) Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004 ;
e) Codul comercial al pieţei angro de energie electricã, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004 ;
f) Codul de mãsurare a energiei electrice, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002 ;
g) Procedura operaţionalã Determinarea cantitãţilor de servicii tehnologice de sistem realizate faţã de cele contractate cod TEL-01.05 Aviz ANRE nr. 16/2006;
h) Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementãrile emise în domeniul energiei electrice şi termice, aprobat prin <>Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/2002 , cu modificãrile ulterioare;
i) Ghidul de completare a machetelor de monitorizare a activitãţii operatorului de transport şi de sistem, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRE nr. 1.769/2006 .


CAP. V
Definirea şi funcţiile serviciului de sistem

ART. 6
OTS furnizeazã serviciul de sistem tuturor clienţilor racordaţi la SEN. Prin serviciul de sistem se asigurã urmãtoarele:
a) siguranţa în funcţionare a SEN;
b) funcţionarea eficientã a pieţei de energie;
c) menţinerea în permanenţã a parametrilor normaţi ai energiei electrice la toţi participanţii la piaţã;
d) restaurarea funcţionãrii SEN dupã un colaps total sau al unei zone.
ART. 7
Pentru realizarea serviciului de sistem, OTS utilizeazã:
a) resurse proprii constând în serviciile funcţionale de sistem pe care le furnizeazã utilizând competenţa şi mijloacele tehnice specifice;
b) resurse achiziţionate de la alţi participanţi la piaţa energiei electrice, constând în servicii tehnologice de sistem.
ART. 8
SFS exprimã activitatea operaţionalã a OTS şi sunt destinate sã asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde urmãtoarele funcţii:
a) planificarea operaţionalã;
b) conducerea operaţionalã.
ART. 9
STS sunt furnizate de producãtorii de energie electricã sau consumatorii dispecerizabili şi sunt utilizate de OTS în scopul de a asigura în principal:
a) compensarea variaţiei de sarcinã în SEN, respectiv reglarea frecvenţei şi a soldului SEN;
b) compensarea diferenţelor faţã de programul de funcţionare a SEN, respectiv menţinerea de capacitãţi de rezervã de putere activã;
c) reglajul nivelului de tensiune în RET;
d) restaurarea funcţionãrii SEN dupã un colaps total sau al unei zone.
ART. 10
STS sunt realizate cu urmãtoarele mijloace:
a) sistemele de reglaj primar al frecvenţei ale producãtorilor;
b) sistemul de reglaj secundar frecvenţã-putere automat şi centralizat al producãtorilor şi OTS;
c) rezervele de reglaj terţiare de putere ale producãtorilor;
d) rezervele de capacitate ale producãtorilor;
e) sistemele locale de reglaj al tensiunii ale producãtorilor, ale operatorilor de reţea şi ale consumatorilor dispecerizabili;
f) sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurãrii funcţionãrii SEN dupã un colaps total sau al unei zone;
g) portofoliul de consumatori dispecerizabili care îşi reduc sarcina sau pot fi deconectaţi la dispoziţia OTS.

CAP. VI
Determinarea venitului reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem

ART. 11
(1) Venitul anual reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem (VSS) se calculeazã pe baza principiului costurilor justificate în vederea funcţionãrii în condiţii de siguranţã a SEN în perioada tarifarã (t).
(2) VSS se utilizeazã pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru realizarea SFS (VSFS) şi pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru procurarea STS (VSTS):


VSS = VSFS + VSTS


ART. 12
(1) Venitul pentru asigurarea SFS (VSFS) se determinã de cãtre OTS, ca sumã între costurile justificate, necesare pentru activitãţile desfãşurate în calitatea sa de operator de sistem, respectiv:
a) dispecerizarea instalaţiilor SEN (comanda operaţionalã la DEC, DET-uri şi în staţii, planificarea şi programarea operaţionalã);
b) managementul pieţei de echilibrare;
c) managementul congestiilor;
d) managementul protecţiilor;
e) managementul lucrãrilor în sistem.
(2) VSFS aferent perioadei tarifare (t) va include urmãtoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de ANRE, aferente activitãţilor menţionate la alin. (1):
a) costurile de operare şi mentenanţã controlabile (CC);
Costurile de operare şi mentenanţã controlabile cuprind:
1. costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
2. alte costuri cu materiale;
3. costuri cu apa, energia electricã şi alte utilitãţi;
4. costuri cu lucrãri de întreţinere şi reparaţii;
5. costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;
6. costuri cu prime de asigurare;
7. costuri cu studii şi cercetãri;
8. costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamã şi publicitate, deplasãri, detaşãri şi transferãri, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
9. costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masã);
10. costuri cu despãgubiri, stabilite prin acordul pãrţilor.
b) costurile de operare şi mentenanţã necontrolabile (CNC);
Costurile de operare şi mentenanţã necontrolabile cuprind:
1. costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vãrsãmintelor asimilate, stabilite conform reglementãrilor legale în vigoare sau de cãtre autoritãţile locale;
2. costuri reglementate privind cheltuieli speciale;
3. contribuţii la fondul de sãnãtate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi naturã aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele/fondurile alternative de pensii sau sãnãtate;
4. costuri extraordinare determinate de forţa majorã;
5. costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislaţia în vigoare;
6. costurile cu despãgubirile stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã, în cazul în care pãrţile nu se înţeleg;
c) costurile cu amortizarea activelor existente şi cu noile investiţii (AM);
d) costurile cu schimburile de energie electricã neplanificate (CSN);
e) rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR).
(3) VSFS se calculeazã cu relaţia:


VSFS^t = CC^(t-1) * (1-X) + CNC^t + AM^t + CSN^t + RBAR^t [lei], (1)



unde:
X - factor de eficienţã ce se aplicã costurilor de operare şi mentenanţã controlabile, egal cu cel aplicat la calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport pentru perioada tarifarã (t)-X(iniţial,eficienţã)

(4) RBAR se calculeazã cu relaţia:


RBAR^t = BAR(med)^t x RRR [lei] (2)



(5) BAR medie pentru perioada tarifarã (t) se calculeazã cu relaţia:


BAR(med)^t = [BAR^(t-1) + BAR^t]/2 [lei], (3)

unde:
BAR^(t-1) - baza reglementatã a activelor la sfârşitul perioadei tarifare
(t-1)
BAR^t - baza reglementatã a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t)
BARt = BAR^(t-1) + IA^t - EA^t-AM^t [lei] (4)



IA^t - intrãrile de active recunoscute de ANRE în cursul perioadei tarifare (t)
EA^t - ieşirile de active sau valoarea activelor vândute/cedate în cursul perioadei tarifare (t)
AM^t - suma dintre amortizarea perioadei tarifare (t) aferentã activelor ce compun BAR^(t-1) şi cea aferentã activelor considerate ca fiind puse/scoase în/din funcţiune la jumãtatea perioadei tarifare (t), calculate folosindu-se metoda liniarã cu aplicarea duratelor de amortizare legale.
(6) RRR se considerã egalã cu cea aprobatã pentru calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.
(7) OTS are obligaţia de a aloca corect activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţã de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.
(8) OTS are obligaţia de a aloca costurile cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (costuri cuprinse în costurile de operare şi mentenanţã controlabile) destinate serviciului de sistem faţã de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi cost simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.
ART. 13
(1) Venitul reglementat pentru achiziţia STS (VSTS) este necesar OTS pentru achiziţionarea urmãtoarelor resurse:
a) rezerva de reglaj secundar frecvenţã/putere;
b) rezerva de reglaj terţiar rapid;
c) rezerva de reglaj terţiar lent;
d) rezerva de putere asiguratã de capacitãţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare pusã la dispoziţia OTS;
e) rezerva de capacitate asiguratã de grupurile generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore;
f) energia reactivã necesarã pentru reglajul tensiunii în RET.
(2) Cantitãţile de STS necesare se determinã şi se contracteazã de cãtre OTS în conformitate cu normele UCTE, cu prevederile Codului tehnic al reţelei electrice de transport şi ale Codului comercial al pieţei angro de energie electricã, astfel încât sã fie asiguratã siguranţa în funcţionare a SEN.
(3) OTS achiziţioneazã lunar rezervele de reglaj menţionate la alin. (1), rezerva de putere asiguratã de capacitãţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusã la dispoziţia OTS sub formã de rezervã de reglaj terţiar lent, rezerva de capacitate şi energia reactivã necesarã RET, pe bazã de contract încheiat cu furnizorii serviciilor respective, la tarife reglementate de ANRE/preţuri negociate în funcţie de gradul de realizare a pieţei concurenţiale de servicii tehnologice de sistem.
(4) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. a) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSa,t) se determinã ca sumã a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantitãţilor orare de rezervã de reglaj secundar frecvenţã/putere atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţã.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:


VSTS^(a,t) = Σ Σ ([t(STS)^(a,t) x Q(STSRn)^(a,t)] + [p(STSLn)^(a,t) x
n t (5)

Q(STSLn)^(a,t)]) [lei],



unde:
tSTS^(a,t) - reprezintã tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)]
Q(STSRn)^(a,t) - reprezintã cantitatea reglementatã de STS de tipul (a) asiguratã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW];
p(STSLn)^(a,t) - reprezintã preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (a) al producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)];
Q(STSLn)^(a,t) - reprezintã cantitatea de STS de tipul (a) asiguratã prin licitaţie de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW].
(5) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. b) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSb,t) se determinã ca sumã a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantitãţilor orare de rezervã de reglaj terţiar rapid atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţã.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:


VSTS^(b,t) = Σ Σ ([tSTS^(b,t) x Q(STSRn)^(b,t)] + [(p(STSLn)^(b,t) x
n t

Q(STSLn)^(b,t)]) [lei], (6)



unde:
tSTS^(b,t) - reprezintã tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)]
Q(STSRn)^(b,t) - reprezintã cantitatea reglementatã de STS de tipul (b) asiguratã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW];
p(STSLn)^(b,t) - reprezintã preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (b) al producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)];
Q(STSLn)^(b,t) - reprezintã cantitatea de STS de tipul (b) asiguratã prin licitaţie de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW].

(6) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. c) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSc,t) se determinã ca sumã a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantitãţilor orare de rezervã de reglaj terţiar lent atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţã.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:


VSTS^(c,t) = Σ Σ ([t(STS)^(c,t) x Q(STSRn)^(c,t)] + (p(STSLn)^(c,t) x
n t (7)

Q(STSLn)^(c,t)) [lei],



unde:
tSTS^(c,t) - reprezintã tariful reglementat pentru STS de tipul (c) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)]
Q(STSRn)^(c,t) - reprezintã cantitatea reglementatã de STS de tipul (c) asiguratã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW];
p(STSLn)^(c,t) - reprezintã preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (c) al producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)];
Q(STSLn)^(c,t) - reprezintã cantitatea de STS de tipul (c) asiguratã prin licitaţie de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW].

(7) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. d) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSd,t) se determinã ca sumã a costurilor fixe justificate recunoscute de ANRE, aferente capacitãţilor eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusã la dispoziţia OTS sub formã de rezervã de reglaj terţiar lent.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:


VSTSn^(d,t) = (C^t(eff,n/C^t(inst,n) x CFn^t [lei], (8)



unde:
C^t(eff,n) - capacitatea electricã eficientã în cogenerare calificatã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), pentru grupurile dispecerizabile în [MW];
C^t(inst,n) - capacitatea totalã instalatã în grupuri dispecerizabile a producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [MW];
CFn^t - costurile fixe justificate aferente grupurilor dispecerizabile în cogenerare ale producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei].
Pentru perioada tarifarã (t) VSTSd se determinã astfel:


VSTS^(d,t) = Σ VSTS^(d,t) (n) [lei] (9)
n



(8) Venitul reglementat pentru achiziţia serviciului de sistem de la alin (1) lit. e) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSe,t) se determinã ca sumã a costurilor justificate recunoscute de ANRE producãtorilor cu grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore şi care pun la dispoziţia OTS puterea calificatã a respectivelor grupuri sub formã de rezervã de capacitate.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:



VSTS^(e,t) = Σ Σ ([t(STS)^(e,t) x Q(STSRn)^(e,t)] + [p(STSLn)^(e,t)
n t
x Q(STSLn)^(e,t)]) [lei], (10)



unde:
tSTS^(e,t) - reprezintã tariful reglementat pentru STS de tipul (e) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)]
Q(STSRn)^(e,t) - reprezintã cantitatea reglementatã de STS de tipul (e) asiguratã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW];
p(STSLn)^(e,t) - reprezintã preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (e) al producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/(hMW)];
Q(STSLn)^(e,t) - reprezintã cantitatea de STS de tipul (e) asiguratã prin licitaţie de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [hMW].

(9) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. f) pentru perioada tarifarã (t), (VSTSf,t) se determinã ca sumã a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantitãţilor orare de energie reactivã necesarã pentru reglajul tensiunii în RET atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţã.
Acest venit se calculeazã cu relaţia:


VSTS(f,t) = Σ Σ ([t(STS)^(f,t) x Q(STSRn)^(f,t) + [p(STSLn)^(f,t) x
n t

Q(STSLn)^(f,t)]) [lei], (11)



unde:
tSTS^(f,t) - reprezintã tariful reglementat pentru STS de tipul (f) în perioada tarifarã (t), în [lei/MVArh];
Q(STSRn)^(f,t) - reprezintã cantitatea reglementatã de STS de tipul (f) asiguratã de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/MVArh];
p(STSLn)^(f,t) - reprezintã preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (f) al producãtorului (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/MVArh];
Q(STSLn)^(f,t) - reprezintã cantitatea de STS de tipul (f) asiguratã prin licitaţie de producãtorul (n) în perioada tarifarã (t), în [lei/MVArh].

(10) Venitul reglementat pentru asigurarea STS de cãtre OTS pentru perioada tarifarã (t), (VSTSt) se determinã ca sumã a veniturilor de la alin. (4)-(9).
Venitul pentru asigurarea STS se calculeazã cu relaţia:


VSTS^(t) = Σ VSTS^(p,t) [lei], (12)



unde:
p = a, b, c, d, e, f.

CAP. VII
Calculul tarifului pentru serviciul de sistem

ART. 14
Venitul aferent serviciului de sistem se obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem furnizorilor/producãtorilor de energie electricã pentru cantitãţile de energie electricã furnizatã/consumatã (inclusiv pentru export) şi operatorilor de distribuţie pentru cantitãţile de energie electricã achiziţionate pentru acoperirea CPT.
ART. 15
(1) Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se stabilesc pentru o perioadã tarifarã (t) şi se calculeazã pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv.
(2) Venitul reglementat pentru perioada tarifarã (t) se ajusteazã cu corecţiile de venit corespunzãtoare perioadelor tarifare (t-2) şi (t-1).
(3) Venitul reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifarã (t) se propune de cãtre OTS pânã la data de 1 octombrie a perioadei tarifare (t-1) şi se aprobã de cãtre ANRE.
(4) În vederea determinãrii venitului reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifarã (t), OTS transmite urmãtoarele date:
a) prognozele pentru perioada tarifarã (t);
b) corecţiile pe baza realizãrilor pentru perioada tarifarã (t-2);
c) corecţiile pe baza estimãrilor/realizãrilor pentru perioada tarifarã (t-1), respectiv datele realizate pe primele 8 luni (ianuarie-august) şi datele estimate pentru urmãtoarele 4 luni (septembrie-decembrie) ale perioadei tarifare (t-1).
(5) Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se propun de cãtre OTS pentru fiecare perioadã tarifarã în fiecare an pânã la data de 1 noiembrie şi se aprobã de cãtre ANRE.
ART. 16
Tariful pentru SS, tSS în perioada tarifarã (t) se calculeazã cu relaţia:


t(SS)^t = VSS^t/[Q(CI)^t+Q(EXP)^(t)] [lei/MWh] (13)



ART. 17
Tariful pentru SFS, tSFS în perioada tarifarã (t) se calculeazã cu relaţia:


^t(SS)^t = VSS^t/[Q(CI)^t+Q(EXP)^(t)] [lei/MWh] (14)



unde:
Q(CI)^t - prognoza consumului intern, exceptând CPT din RET pentru perioada tarifarã (t);
Q(EXP)^t - prognoza exportului pentru perioada tarifarã (t).

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 18
Toate datele necesare determinãrii veniturilor pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt exprimate în termeni nominali.
ART. 19
Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacã se constatã diferenţe mai mari de 10 % între veniturile şi costurile justificate ale OTS aferente serviciului în perioada analizatã.
ART. 20
În cazul în care OTS va realiza diferenţe venituri/costuri aferente SFS şi STS în perioadã tarifarã (t), corecţiile se vor considera la calculul tarifelor pentru serviciul de sistem în perioadã tarifarã (t+1), prin corecţii aplicate venitului reglementat.
ART. 21
ANRE va monitoriza cheltuielile/veniturile aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, iar OTS va transmite periodic aceste date, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor de monitorizare a activitãţii OTS şi ale prezentei metodologii.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016