Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 12 iunie 2008  de monitorizare a pietei cu amanuntul de energie electrica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 12 iunie 2008 de monitorizare a pietei cu amanuntul de energie electrica

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 551 din 22 iulie 2008
METODOLOGIE din 12 iunie 2008
de monitorizare a pieţei cu amãnuntul de energie electricã
EMITENT: AUTORITATEA NAŢIONALÃ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 551 din 22 iulie 2008



CAP. I
Scopul şi obiectivele metodologiei

ART. 1
Prezenta metodologie are drept scop stabilirea metodelor de supraveghere şi evaluare a funcţionãrii pieţei cu amãnuntul de energie electricã din România în vederea aprecierii nivelului de concurenţã şi transparenţã pe piaţã, a gradului de dezvoltare a acesteia pentru prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurenţiale şi a celor care pot prejudicia siguranţa în alimentare a consumatorilor.
ART. 2
(1) Prin întreg ansamblul de reglementãri emise, Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, denumitã în continuare ANRE, are în vedere prevenirea abuzului de poziţie dominantã.
(2) ANRE sesizeazã Consiliul Concurenţei ori de câte ori constatã nerespectarea unei prevederi legale referitoare la concurenţã şi transparenţã, precum şi în cazul în care are motive întemeiate sã considere producerea unui abuz de poziţie dominantã.
ART. 3
Aplicarea prezentei metodologii asigurã:
a) urmãrirea respectãrii reglementãrilor emise de ANRE cu privire la organizarea şi funcţionarea pieţei cu amãnuntul de energie electricã;
b) supravegherea comportamentului furnizorilor pe piaţa cu amãnuntul de energie electricã;
c) evaluarea periodicã a performanţelor, a nivelului de eficienţã şi concurenţã al pieţei cu amãnuntul de energie electricã;
d) identificarea unor elemente care conduc la scãderea eficienţei pieţei cu amãnuntul de energie electricã şi luarea mãsurilor necesare pentru remedierea acestora;
e) creşterea nivelului de transparenţã pe piaţa cu amãnuntul, cu efect direct asupra îmbunãtãţirii mediului concurenţial;
f) publicarea informaţiilor cu privire la modul de reglementare, funcţionare şi interacţiune a pieţelor de energie electricã, precum şi a performanţelor activitãţii prestate de cãtre furnizori în scopul informãrii şi protejãrii consumatorilor.

CAP. II
Domeniu de aplicare

ART. 4
Activitatea de monitorizare a pieţei cu amãnuntul de energie electricã este desfãşuratã de cãtre ANRE în conformitate cu prevederile <>Legii energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 5
Prezenta metodologia este utilizatã de Direcţia monitorizare din cadrul ANRE în activitatea de monitorizare a pieţei cu amãnuntul de energie electricã.

CAP. III
Definiţii şi abrevieri

ART. 6
Termenii din prezenta metodologie au semnificaţiile cuprinse în tabelul de mai jos. Termenii definiţi în Codul comercial al pieţei cu amãnuntul au aceleaşi semnificaţii şi în prezenta metodologie.


┌─────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│Abuz de poziţie dominantã │- acţiunea anticoncurenţialã a unui participant│
│ │la o piaţã determinatã deţinând o poziţie │
│ │dominantã pe piaţa respectivã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Acţiune cu caracter anticon- │- acţiunile care au ca obiectiv sau pot avea ca│
│curenţial │efect afectarea activitãţii economice ori │
│ │prejudicierea consumatorilor prin restrângerea,│
│ │împiedicarea sau denaturarea concurenţei. │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Direcţia de monitorizare │- direcţie distinctã din cadrul ANRE, respon- │
│ │sabilã de îndeplinirea funcţiei de supraveghere│
│ │a funcţionãrii pieţelor de energie electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Comportament de piaţã anormal│- comportamentul anormal poate fi caracterizat │
│ │de urmãtoarele aspecte, fãrã a se limita însã │
│ │la acestea: │
│ │- diferenţele de preţ practicate de cãtre un │
│ │furnizor, la acelaşi moment şi în cadrul │
│ │aceleiaşi categorii de consumatori, dintre un │
│ │consumator potenţial şi altul existent, luând │
│ │în considerare întreg contextul negocierii; │
│ │- neadaptarea preţurilor din ofertele-tip │
│ │practicate la consumatori şi costurile de │
│ │achiziţie ale energiei (inclusiv costurile de │
│ │reţea). │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Comportament de piaţã │- comportamentul care se abate de la reglemen- │
│inadecvat │tãrile ANRE şi de la procedurile conexe, putând│
│ │avea un efect negativ asupra eficienţei pieţei │
│ │în ansamblul ei. │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Consiliul Concurenţei │- autoritatea naţionalã administrativã autonomã│
│ │în domeniul concurenţei, care îşi exercitã │
│ │atribuţiile potrivit prevederilor Legii concu- │
│ │renţei nr. 21/1996. │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Cota de piaţã a unui furnizor│- cota reprezentatã de vânzãrile unui furnizor │
│pe piaţa cu amãnuntul de │din totalul vânzãrilor pe piaţa cu amãnuntul │
│energie electricã │ │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Poziţie dominantã │- situaţia în care un operator economic este │
│ │capabil, într-o mãsurã apreciabilã, sã se │
│ │comporte independent faţã de concurenţii şi de │
│ │clienţii sãi de pe piaţa relevantã (în sensul │
│ │prevederilor Regulamentului pentru aplicarea │
│ │prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei │
│ │nr. 21/1996, privind practicile anticoncuren- │

│ │ţiale, aprobat prin Ordinul Consiliului Concu- │
│ │renţei nr. 34/1997 pentru punerea în aplicare a│
│ │unor regulamente şi instrucţiuni, cu modificã- │
│ │rile şi completãrile ulterioare). │
│ │În literatura de specialitate se utilizeazã şi │
│ │termenul de putere de piaţã, cu o semnificaţie │
│ │foarte apropiatã. │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Piaţa relevantã │- piaţa ce cuprinde toate produsele/serviciile │
│ │care sunt considerate de cumpãrãtori ca inter- │
│ │schimbabile sau substituibile, datoritã carac- │
│ │teristicilor, preţului şi utilizãrilor acestora,
│ │precum şi zona în care sunt localizaţi opera- │
│ │torii economici implicaţi în livrarea produselor
│ │sau prestarea serviciilor respective. │
└─────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘



ART. 7
Abrevieri:


┌─────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┐
│Codul comercial angro │- Codul comercial al pieţei angro de energie │
│ │electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Codul comercial al PAM │- Propunerea privind Codul comercial al pieţei │
│ │cu amãnuntul de energie electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Condiţii de licenţã │- condiţiile pe care trebuie sã le respecte │
│ │titularul unei licenţe emise de ANRE │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Directiva Consiliului 90/377 │- Directiva Uniunii Europene 377/1990, cu │
│/CEE │modificãrile şi completãrile aduse prin Decizia│
│ │Comisiei 394/2007 │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│DPE │- Departamentul piaţã de energie electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│DMPE │- Direcţia monitorizare piaţã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│DPTE │- Departamentul preţuri şi tarife în domeniul │
│ │energiei electrice │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│DPPFE │- Direcţia preţuri de producere şi furnizare │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Furnizor pe PAM │- Titularul unei licenţe pentru furnizarea de │
│ │energie electricã care a desfãşurat tranzacţii │
│ │cu energie electricã pe PAM │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Metodologia de monitorizare │- metodologia de monitorizare a pieţei angro de│
│a pieţei angro │energie electricã pentru aprecierea nivelului │
│ │de concurenţã pe piaţã şi prevenirea abuzului │
│ │de poziţie dominantã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│PAN │- piaţa angro de energie electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│PAM │- piaţa cu amãnuntul de energie electricã │
├─────────────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│Regulamentul de furnizare │- Regulamentul de furnizare a energiei electrice
│ │la consumatori, aprobat prin Hotãrârea Guver- │
│ │nului nr. 1.007/2004 │
└─────────────────────────────┴───────────────────────────────────────────────┘



CAP. IV
Documente de referinţã

ART. 8
Documentele de referinţã care au stat la baza întocmirii prezentei metodologii sunt:
a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) <>Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã;
c) Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.007/2004 ;
d) Procedura privind schimbarea furnizorului de energie electricã, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 21/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) Directiva Consiliului 90/377/CEE , cu modificãrile şi completãrile aduse prin Decizia Comisiei 394/2007;
f) Codul comercial al pieţei angro de energie electricã, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004;
g) Metodologia de monitorizare a pieţei angro de energie electricã pentru aprecierea nivelului de concurenţã pe piaţã şi prevenirea abuzului de poziţie dominantã, aprobatã prin Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2006;
h) Propunerea privind Codul Comercial al pieţei cu amãnuntul de energie electricã;
i) Propunerea de Procedurã pentru raportarea datelor privind consumatorii de energie electricã în conformitate cu Directiva Consiliului 90/377/CEE .

CAP. V
Responsabilitatea supravegherii

ART. 9
Pentru aprecierea nivelului de eficienţã, concurenţã şi transparenţã pe PAM şi/sau prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurenţiale şi a celor care pot afecta siguranţa în alimentare a consumatorilor, sunt necesare supravegherea şi evaluarea continuã a:
a) modului de aplicare şi respectare a regulilor de piaţã de cãtre furnizori;
b) eficacitãţii ansamblului de reglementãri şi reguli de piaţã corespunzãtoare PAM;
c) comportamentului furnizorilor la PAM.
ART. 10
Responsabilitatea supravegherii permanente/continue a elementelor precizate revine Direcţiei de monitorizare din cadrul ANRE.
ART. 11
DMPE are şi responsabilitatea de a disemina informaţiile cu privire la PAM, conform Codului comercial al PAM, prezentei metodologii, precum şi altor proceduri din cadrul ANRE.
ART. 12
DMPE colaboreazã cu compartimente din cadrul Consiliului Concurenţei în scopul prevenirii şi descurajãrii practicilor anticoncurenţiale pe PAM, în conformitate cu acordul dintre cele douã instituţii.

CAP. VI
Premise pentru desfãşurarea activitãţilor de supraveghere

ART. 13
Supravegherea continuã a PAM presupune accesul permanent al Direcţiei de monitorizare la toate datele rezultate din piaţã.
ART. 14
Pentru realizarea activitãţii de supraveghere, furnizorii pe PAM transmit lunar la ANRE date de monitorizare, conform unor machete întocmite pe tip de operator economic participant la piaţã, al cãror conţinut minimal este prezentat în anexa la prezenta metodologie. Având în vedere faptul cã activitatea unui furnizor pe PAM este strâns legatã de activitatea acestuia pe PAN, machetele conţin informaţii privind tranzacţiile desfãşurate de respectivii participanţi atât pe PAN, cât şi pe PAM, operatorii economici realizând o raportare unicã pentru monitorizarea ambelor pieţe.
ART. 15
De asemenea, se vor utiliza şi informaţiile semestriale raportate de furnizorii de energie electricã la ANRE, în conformitate cu Procedura pentru raportarea datelor privind consumatorii de energie electricã, potrivit Directivei Consiliului 90/377/CEE .
ART. 16
Machetele de culegere a datelor se revizuiesc periodic, pentru a reflecta prevederile cadrului de reglementare în vigoare sau necesitãţile de preluare în baza de date şi se publicã pe web-site-ul ANRE.
ART. 17
ANRE publicã informaţii privind funcţionarea PAM, în formã agregatã, cu pãstrarea confidenţialitãţii datelor privind activitãţile comerciale sau financiare a cãror publicare aduce atingere principiului concurenţei loiale, potrivit legii.
ART. 18
Încadrarea informaţiilor în categoria celor cu caracter confidenţial, a cãror publicare aduce atingere principiului concurenţei loiale, precum şi perioadele de timp în care acestea rãmân confidenţiale se stabilesc de ANRE, cu consultarea titularilor de licenţã, în baza principiului neidentificãrii integrale a tranzacţiei şi în baza practicii internaţionale.

CAP. VII
Metode de evaluare a nivelului de concurenţã pe piaţã

ART. 19
Nivelul concurenţei pe piaţa naţionalã de energie electricã poate fi apreciat prin intermediul unui set de indicatori transparenţi, relevanţi, implementaţi gradual, cu eforturi suportabile, de cãtre ANRE. Alegerea setului de indicatori trebuie sã respecte tendinţele pe plan european şi internaţional, reflectaţi de reglementãrile în vigoare la nivelul Uniunii Europene şi de reglementãrile similare de pe alte pieţe de energie electricã aflate într-un stadiu avansat de liberalizare.
ART. 20
În condiţiile liberalizãrii pieţei cu amãnuntul de energie electricã, ANRE acţioneazã în sensul dezvoltãrii cadrului pentru monitorizarea sporitã a PAM. Pentru creşterea pertinenţei concluziilor activitãţii de supraveghere, ANRE se preocupã sã identifice indicatorii relevanţi, precum şi sã testeze gradual alţii, propuşi de teoriile economice, de practica internaţionalã şi de cerinţele de raportare cãtre instituţiile Uniunii Europene, şi anume: EUROSTAT, CEER, ERGEG etc.
ART. 21
Indicatorii definiţi în prezenta metodologie încearcã sã menţinã un echilibru între condiţia de simplitate, utilizare uşoarã, accesul la datele primare necesare şi necesitatea de a avea nişte indicatori robuşti care sã constituie instrumente utile de lucru atât pentru cei implicaţi în supravegherea pieţei, cât şi pentru participanţii la piaţã sau alte instituţii interesate.
ART. 22
ANRE:
a) defineşte, în conformitate cu prezenta metodologie, indicatorii privind eficienţa funcţionãrii PAM, structura/concentrarea pieţei şi comportamentul furnizorilor pe PAM;
b) urmãreşte evoluţia în timp a indicatorilor definiţi;
c) realizeazã comparaţii ale indicatorilor determinaţi pe plan naţional cu indicatorii similari obţinuţi pe pieţele internaţionale;
d) asigurã stocarea valorilor indicatorilor definiţi, utilizând tehnica de calcul de la nivelul compartimentului sau participând la extinderea bazelor de date existente, conform regulilor de organizare internã specificã instituţiei.
ART. 23
Utilizarea indicatorilor trebuie realizatã cu atenţie şi presupune calcularea lor pentru componente ale PAM rezultate din împãrţirea pieţei din punctul de vedere al tipurilor de consum sau al categoriilor de consumatori, al tipurilor de preţuri practicate de cãtre furnizori sau al regiunilor geografice în care consumatorii sunt poziţionaţi. Aceastã abordare are ca principal scop stabilirea pieţei relevante care sã poatã oferi informaţiile esenţiale privind gradul de concurenţã al PAM.
ART. 24
Într-o primã etapã se pot defini urmãtoarele componente ale PAM:
- piaţa consumatorilor casnici (analizã comparativã pe regiuni geografice şi categorii sociale);
- piaţa consumatorilor necasnici alimentaţi în regim reglementat (analizã comparativã pe categorii de consumatori şi pe regiuni geografice);
- piaţa consumatorilor necasnici alimentaţi în regim concurenţial (analizã comparativã pe categorii de consumatori şi pe regiuni geografice).
ART. 25
Pe mãsura dezvoltãrii PAM şi a creşterii gradului real de liberalizare a acesteia, se trece de la determinarea indicatorilor de monitorizare pe ansamblu piaţã la determinarea lor pe componentele PAM precizate. Determinarea indicatorilor pentru anumite componente PAM (cu caracter geografic, social etc.) se va efectua, pentru început, pe baza unor chestionare completate de respondenţi (furnizori sau consumatori) anual/bianual, urmând ca, în funcţie de rezultate, ANRE sã decidã dacã este necesarã transformarea acestora în raportãri periodice. Pentru realizarea unor astfel de analize, ANRE va utiliza programele de consultanţã de care va dispune la momentul respectiv.
7.1. Indicatori de structurã şi concentrare a pieţei
ART. 26
Concentrarea unei pieţe este determinatã de numãrul de participanţi existenţi pe piaţã şi de cotele de piaţã ale acestora pe piaţa respectivã. Indicatorii din aceastã categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitãrii puterii de piaţã, pornind de la premisa cã un grad mare de concentrare a pieţei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea abuzivã a puterii de piaţã.
Rata de concentrare a pieţei
ART. 27
Rata de concentrare a pieţei este reflectatã de:
a) C1 - cota de piaţã a celui mai mare furnizor participant la piaţã (exprimatã în procente);
b) C3 - suma cotelor de piaţã ale primilor 3 furnizori participanţi.
ART. 28
Corespunzãtor practicilor şi documentelor elaborate la nivelul Uniunii Europene, valorile lui C1 pot fi interpretate astfel:
a) valori mai mari de 20% pot fi îngrijorãtoare pentru concurenţã;
b) o valoare a C1>40% poate sugera existenţa unei poziţii dominante pe piaţã;
c) o valoare a C1>50% este interpretatã aproape unanim ca indicând o poziţie dominantã pe piaţã.
ART. 29
Corespunzãtor practicilor Uniunii Europene, valorile lui C3 pot fi interpretate astfel:
a) C3 tinde la 0% - concurenţã perfectã;
b) 40%<C3<70% - piaţã moderat concentratã;
c) 70%<C3<100% - piaţã excesiv concentratã.
Indicatorul Herfindahl- Hirschman (HHI)
ART. 30
Pentru PAM/componentele PAM, indicele HHI se calculeazã prin însumarea pãtratelor cotelor de piaţã ale furnizorilor de pe piaţa respectivã:


n
HHI (i) = f2Σ [Qj (i)],
j=1



în care:
j = furnizor;
Qj (i) reprezintã cota de piaţã a furnizorului j, în intervalul de timp i, exprimatã în procente.
ART. 31
Indicele HHI este interpretat, de regulã, astfel:
a) HHI tinde la 0 - concurenţã perfectã;
b) HHI<1.000 - piaţã neconcentratã;
c) 1.000<HHI<1.800 - piaţã moderat concentratã;
d) HHI>1.800 - piaţã cu concentrare ridicatã;
e) HHI=10.000 - monopol.
Sumar
ART. 32
ANRE defineşte şi aplicã indicatorii C1, C3 şi HHI în corelare cu datele disponibile:
a) pe ansamblul PAM;
b) pe tipuri de consum: casnic şi necasnic (mici, mari şi foarte mari);
c) pe categorii de consumatori: în funcţie de consumul anual al consumatorilor, conform Directivei Uniunii Europene 377;
d) pe tip de preţ utilizat: reglementat sau negociat.
ART. 33
Pentru determinarea concentrãrii pe piaţã, ANRE urmãreşte cel puţin urmãtorii indicatori:


┌────┬──────────────────────────────────────────┬───────────────┬──────────────┐
│Nr. │ Indicatorul │ Intervalul │ Tipul │
│crt.│ │ de procesare │ de valori │
├────┼──────────────────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│ 1.│Cota de piaţã a fiecãrui furnizor │ lunar/anual │ lunare/anuale│
│ │(tipul de consum, categoriile de │ │ │
│ │consumatori, tipul preţului) │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│ 2.│Cota de piaţã a furnizorilor impliciţi │ lunar/anual │ lunare/anuale│
│ │(tipul de consum, categoriile de │ │ │
│ │consumatori, tipul preţului) │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│ 3.│HHI │ lunar/anual │ lunare/anuale│
│ │(tipuri de consum, categoriile de │ │ │
│ │consumatori, tipul preţului) │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────┼───────────────┼──────────────┤
│ 4.│C1, C3 │ lunar/anual │ lunare/anuale│
│ │(tipuri de consum, categoriile de │ │ │
│ │consumatori, tipul preţului) │ │ │
└────┴──────────────────────────────────────────┴───────────────┴──────────────┘



7.2 Indicatori privind eficienţa şi performanţa pieţei şi factorii care îi influenţeazã
ART. 34
Indicatorii din aceastã categorie au rolul de a aprecia efectele concurenţei asupra pieţei, reflectate în principal în nivelul preţurilor rezultate, în rata de schimbare a furnizorului de cãtre consumatorii finali, în gradul real de deschidere a pieţei, precum şi în eliminarea barierelor de intrare a unor noi furnizori pe piaţã.
Rata de schimbare a furnizorului
ART. 35
Rata de schimbare a furnizorului de cãtre consumatori reprezintã un indicator ce oferã imaginea finalã asupra gradului de concurenţã pe întreg ansamblul pieţei de energie electricã (piaţa angro + piaţa cu amãnuntul), deoarece vânzarea la consumatorul final încheie lanţul tranzacţiilor cu energie.
ART. 36
Indicatorul se poate defini şi calcula lunar şi anual, pe tip de consum şi categorii de consumatori, în funcţie de datele disponibile, oferind informaţii privind:
a) rata de schimbare brutã - se determinã pe baza numãrului de consumatori care au schimbat furnizorul cel puţin o datã (inclusiv consumatorii care opteazã pentru furnizorii impliciţi);
b) rata de schimbare netã (transfer între furnizori) - se determinã pe baza numãrului de consumatori care au schimbat furnizorul cel puţin o datã (exclusiv consumatorii care opteazã pentru furnizorii impliciţi); înainte de a trage o concluzie clarã privind nivelul concurenţei pe PAM, se impune înregistrarea evoluţiei acestui indicator o perioadã de 12 luni;
c) rata de schimbare multiplã brutã - se determinã pe baza numãrului de consumatori care au schimbat furnizorul de mai multe ori (cel puţin de douã ori) (inclusiv consumatorii care preferã furnizorii impliciţi);
d) rata de schimbare multiplã netã - se determinã pe baza numãrului de consumatori care au schimbat furnizorul de mai multe ori (cel puţin de douã ori) (exclusiv consumatorii care opteazã pentru furnizorii impliciţi).
ART. 37
Pânã la crearea Registrului unic electronic (bazã de date), prin care operatorii de distribuţie vor ţine evidenţa consumatorilor ce îşi schimbã furnizorul, conform Codului Comercial al PAM, ANRE va determina, pe baza raportãrilor lunare ale furnizorilor, doar rata de schimbare brutã.
ART. 38
În contextul liberalizãrii totale a pieţei este necesarã supravegherea în special a furnizorilor impliciţi, deoarece, prin deţinerea unor cote de piaţã semnificative de cãtre aceştia la momentul liberalizãrii, evoluţiile lor pot induce efecte importante asupra PAM. Astfel, pentru furnizorii impliciţi se vor determina şi se vor urmãri evoluţiile urmãtoarelor elemente:
a) numãrul de consumatori care renunţã la furnizorul implicit (pierderile furnizorului implicit ) - numãrul consumatorilor care pleacã de la furnizorul implicit desemnat sã deserveascã zona geograficã a respectivilor consumatori; cantitatea de energie dislocatã furnizorului implicit de cãtre aceşti consumatori, asociatã cu numãrul lor, oferã o imagine mai clarã asupra gradului de competitivitate al pieţei;
b) numãrul de consumatori care aleg furnizorul implicit (câştigurile furnizorului implicit) - numãrul consumatorilor care opteazã pentru furnizorul implicit desemnat sã deserveascã zona geograficã a respectivilor consumatori;
c) numãrul consumatorilor care nu au schimbat niciodatã furnizorul implicit;
d) cota numãrului de consumatori care au preţuri reglementate - în pieţele în care coexistã preţuri reglementate cu cele concurenţiale s-a observat faptul cã mai mult de 80% dintre consumatori sunt alimentaţi la preţuri reglementate, ceea ce indicã o concurenţã redusã;
e) preţuri introductive/preliminare - pentru a identifica eventualele strategii de preţuri practicate, în segmentul concurenţial al PAM, de furnizorii impliciţi, în vederea atragerii consumatorilor este utilã compararea preţului iniţial oferit consumatorului cu cel practicat dupã terminarea primei perioade de contractare.
Gradul real de deschidere a pieţei cu amãnuntul
ART. 39
Gradul real de deschidere a pieţei, atât pentru consumatorii necasnici, cât şi pentru cei casnici, se poate determina astfel:
a) ponderea volumelor de energie electricã furnizate în regim concurenţial în consumul final total; şi/sau
b) ponderea numãrului locurilor de consum pentru care preţurile au fost stabilite concurenţial în totalul locurilor de consum.
Bariere de intrare
ART. 40
În vederea susţinerii dezvoltãrii PAM este necesar sã se identifice şi apoi sã se elimine eventualele obstacole care pot îngrãdi concurenţa. Din experienţa altor state, în contextul liberalizãrii PAM, a rezultat cã urmãtoarele elemente pot fi considerate bariere de intrare a unor noi furnizori pe PAM:
a) existenţa unor categorii de consumatori cãrora li se aplicã tarife reglementate, altele decât categoria consumatorilor vulnerabili;
b) încadrarea incorectã a unor consumatori în categoria celor vulnerabili;
c) necorelarea nivelurilor tarifelor reglementate cu cele obţinute pe piaţa angro în condiţii de concurenţã şi transparenţã;
d) numãrul limitat al furnizorilor pe piaţã;
e) strategiile de preţuri practicate de cãtre furnizorii impliciţi (exercitarea puterii de piaţã);
f) absenţa concurenţei prin lipsa motivãrii consumatorilor de a schimba furnizorul;
g) complexitatea şi lipsa de transparenţã a procesului de schimbare a furnizorului;
h) costurile implicate de schimbarea furnizorului;
i) favorizarea furnizorilor impliciţi de cãtre operatorii de distribuţie care deservesc aceeaşi zonã geograficã (acordarea accesului preferenţial la informaţii despre consumatori - baze de date proprii).
Sumar
ART. 41
În acest scop, ANRE urmãreşte cel puţin urmãtorii indicatori:


┌────┬───────────────────────────────────────────┬──────────────┬──────────────┐
│Nr. │ Indicatorul │ Intervalul │ Tipul │
│crt.│ │ de procesare │ de valori │
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 1.│Consum final de energie │ │ │
│ │(tipul de consum, categorii de │ │ │
│ │consumatori, tipuri de preţ) │ lunar/anual │ lunare/anuale│
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 2.│Gradul real de deschidere a PAM │ │ │
│ │(volum, numãr de locuri de consum) │ lunar/anual │ lunare/anuale│
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 3.│Numãr de furnizori licenţiaţi │ anual │ anual │
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 4.│Numãr de furnizori activi │ │ │
│ │(tipul de consum, categorii de consumatori)│ lunar/anual │ lunare/anuale│
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 5.│Numãr consumatori │ │ │
│ │(tipul de consum, categorii de consumatori,│ │ │
│ │tipuri de preţ) │ lunar/anual │ lunare/anuale│
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 6.│Rata de schimbare a furnizorului │ │ │
│ │(tipuri de consum, categorii de │ │ │
│ │consumatori, tipuri de preţ) │ lunar/anual │ lunare/anuale│
├────┼───────────────────────────────────────────┼──────────────┼──────────────┤
│ 7.│Preţuri medii de revenire la consumatorul │ │ │
│ │final │ │ │
└────┴───────────────────────────────────────────┴──────────────┴──────────────┘



ART. 42
DMPE va supraveghea şi va analiza, dupã caz, şi alte elemente de maxim interes, cum ar fi:
a) structura achiziţiei de energie electricã (cantitãţi şi preţuri) a furnizorilor care alimenteazã consumatori;
b) gradul de corelare dintre preţul mediu de revenire al consumatorilor necasnici (în special al celor cu consum anual mic) cu cel corespunzãtor pieţei angro (preţul pieţei angro se considerã a fi preţul stabilit pe PZU sau pe piaţa contractelor bilaterale + un tarif mediu de utilizare a reţelei de transport şi distribuţie);
c) compararea preţurilor reglementate cu cele concurenţiale (tipuri de consum, categorii de consumatori);
d) evoluţia preţurilor de vânzare la consumatori în alte ţãri membre ale Uniunii Europene (tipuri de consum, categorii de consumatori);
e) diversitatea produselor/serviciilor oferite de furnizori consumatorilor (în special consumatorilor casnici);
f) diferenţa de preţ al produselor comparabile oferite de furnizori consumatorilor (în special celor casnici);
g) evaluarea nivelului beneficiilor obţinute de consumatori prin schimbarea furnizorului, comparativ cu costurile înregistrate de aceştia în cadrul procesului de schimbare;
h) impactul schimbãrilor intervenite în reglementãri asupra pieţei, cum ar fi: reguli de piaţã, tarifare, licenţiere etc.;
i) impactul evenimentelor de tip privatizãri, fuziuni, reorganizãri etc. asupra pieţelor.
7.3. Indicatori de evaluare a comportamentului furnizorilor în cadrul pieţei
ART. 43
Metodele utilizate în scopul identificãrii comportamentului anticoncurenţial pe PAM diferã pentru segmentul de piaţã aferent consumatorilor necasnici mari şi foarte mari faţã de cel corespunzãtor consumatorilor necasnici mici şi casnici atât în ceea ce priveşte analizele cantitative (de exemplu, nivelul preţurilor), cât şi pentru analizele calitative (de exemplu, caracteristicile contractuale).
Segmentul de piaţã corespunzãtor consumatorilor necasnici mari şi foarte mari
ART. 44
Analizele de preţ pentru aceşti consumatori sunt dificil de realizat, deoarece majoritatea contractelor încheiate cu furnizorii sunt specifice fiecãrui consumator, fapt ce se datoreazã, în principal, adaptãrii preţului la curba proprie de consum a consumatorului în cauzã. Totuşi, se pot urmãri în timp:
a) evoluţia nivelului preţurilor, inclusiv reacţia la diferitele evenimente ce apar în piaţã, cum ar fi: deciziile de reglementare sau modificãri ale modelului de piaţã;
b) evoluţia comparativã a preţurilor medii pentru diferite categorii de consumatori;
c) compararea preţurilor din ofertele-tip publicate de furnizori pentru aceleaşi categorii de consumatori.
ART. 45
Acest segment de piaţã se caracterizeazã prin disponibilitatea consumatorilor de a aloca resurse financiare substanţiale în vederea procurãrii energiei electrice necesare, astfel încât chiar la concentrãri moderate ale pieţei aceştia nu pot deveni vulnerabili în raport cu furnizorii.
ART. 46
Activitatea ANRE se concentreazã pe monitorizarea unor aspecte care ar putea semnala un posibil comportament anticoncurenţial sau inadecvat, cum ar fi:
a) calitatea serviciului oferit (caracteristici contractuale);
b) activitatea furnizorului pe parcursul perioadei de ofertare a contractelor de furnizare (numãrul de rãspunsuri, timpul de rãspuns).
ART. 47
Evaluarea acestor aspecte se poate realiza pe baza unor chestionare adresate consumatorilor, efectuate la iniţiativa ANRE sau ca rãspuns la solicitãrile şi/sau reclamaţiile clienţilor.
Segmentul de piaţã corespunzãtor consumatorilor necasnici mici şi casnici
ART. 48
Analizele de preţ sunt mai uşor de realizat din cauza ponderii mari a contractelor standardizate care se încheie pe acest segment de piaţã, precum şi a faptului cã preţurile aferente acestor consumatori sunt publice sau chiar aprobate de ANRE. Este recomandat ca analizele de preţ sã fie efectuate cu valorile rezultate dupã extragerea tarifelor de transport şi distribuţie ale reţelei.
ART. 49
Aspectele principale pe care ANRE le va avea în vedere pentru acest segment de piaţã sunt:
a) evoluţia preţurilor în timp - modificãrile de preţ şi modalitãţile de platã agreate în diferite regiuni geografice;
b) beneficiile pe care le-ar obţine consumatorii, aşa cum ar fi de aşteptat într-o piaţã competitivã, la modificarea preţurilor angro; timpul şi magnitudinea reacţiei preţurilor consumatorilor finali la creşterile sau la scãderile preţurilor angro;
c) compararea preţurilor consumatorilor existenţi cu preţurile oferite consumatorilor noi (preţuri pe douã nivele).
ART. 50
Analiza calitativã a acestei categorii de clienţi se impune a se realiza în contextul deschiderii totale a pieţei, deoarece lipsa de experienţã poate crea probleme deosebite unor categorii de consumatori.

CAP. VIII
Rezultatele supravegherii. Rapoarte şi înregistrãri

ART. 51
Rezultatele activitãţii de supraveghere fac obiectul unor rapoarte, analize sau informãri periodice întocmite de DMPE din cadrul ANRE, care includ:
a) aprecieri cu privire la structura şi performanţele pieţei supravegheate, bazate pe indicatorii precizaţi anterior;
b) identificarea cazurilor de funcţionare inadecvatã a pieţei şi a cauzelor posibile care le-au provocat;
c) analiza cazurilor de comportament anormal, inadecvat sau anticoncurenţial al furnizorilor împreunã cu acţiunile întreprinse/informaţiile culese în scopul analizãrii situaţiei semnalate, pânã la data întocmirii raportului (analizele se vor realiza având în vedere şi posibilele cauze datorate operatorilor de reţea);
d) soluţii posibile pentru remedierea abaterilor constatate;
e) analize pe probleme specifice pieţei de energie electricã într-un anumit context de funcţionare a acesteia.
ART. 52
Soluţiile menţionate la paragraful precedent includ, dupã caz:
a) propuneri de modificare a Codului comercial al PAM sau a oricãror altor reglementãri şi proceduri în conexiune cu acesta;
b) propuneri privind atenţionarea/sancţionarea furnizorilor al cãror comportament a fost sesizat ca inadecvat.
ART. 53
Rapoartele de monitorizare sunt aduse la cunoştinţa conducerii ANRE, conform regulamentului intern de organizare şi funcţionare şi procedurilor operaţionale specifice, în vederea analizãrii şi luãrii mãsurilor care se impun.
ART. 54
DMPE din cadrul ANRE întocmeşte lunar un raport de supraveghere; de regulã, raportul întocmit în luna curentã 1 se referã la rezultatele supravegherii corespunzãtoare lunii 1-2.
ART. 55
Participanţii la pieţele de energie electricã sau orice altã persoanã fizicã/juridicã pot sesiza ANRE cu privire la funcţionarea PAM sau la comportamentul furnizorilor la piaţa respectivã.
ART. 56
DMPE din cadrul ANRE analizeazã pe baza prezentei metodologii orice caz de comportament anormal/inadecvat/anticoncurenţial al unuia sau mai multor participanţi la piaţã:
a) sesizat de orice persoanã fizicã/juridicã;
b) rezultat din activitatea proprie de supraveghere.
ART. 57
Dacã din analiza efectuatã conform prevederilor paragrafului precedent se dovedeşte cã unul sau mai mulţi furnizori nu au respectat prevederile Codului comercial al PAM sau alte reguli şi proceduri stabilite conform acestuia, în funcţie de gravitatea faptelor constatate, ANRE procedeazã astfel:
a) atenţioneazã furnizorii respectivi sã se supunã regulilor, sã se comporte de o manierã concurenţialã şi sã îndepãrteze orice motive care împiedicã aceasta;
b) aplicã sancţiuni pãrţilor respective, conform prevederilor legii;
c) suspendã licenţa de furnizare a furnizorului gãsit vinovat.
ART. 58
În cazul în care, pe baza rezultatelor analizei efectuate conform prevederilor art. 55, ANRE are motive întemeiate sã considere încãlcarea de cãtre unul sau mai mulţi furnizori a unei prevederi legale cu privire la concurenţã şi transparenţã sau producerea unui abuz de poziţie dominantã, ANRE sesizeazã Consiliul Concurenţei cu privire la aceasta.

CAP. IX
Asigurarea transparenţei

ART. 59
DMPE din cadrul ANRE publicã rapoarte lunare conform unor proceduri interne, cuprinzând sinteze cu privire la rezultatele supravegherii, incluzând, dupã caz:
- evenimentele deosebite care au avut loc pe PAM în perioada analizatã;
- lista furnizorilor activi;
- gradul real de deschidere a pieţei;
- valorile indicatorilor de concentrare a PAM;
- valorile indicatorilor de evaluare a performanţelor PAM:
(i) sursele de achiziţie a energiei electrice tranzacţionate în vederea furnizãrii cãtre consumatorii finali;
(ii) preţurile medii de achiziţie;
(iii) structura energiei electrice vândute pe tip de consum şi pe categorii de consumatori;
(iv) preţurile medii de vânzare pe tip de consum şi pe categorii de consumatori;
- numãrul consumatorilor pe tip de consum şi pe categorii de consumatori;
- motivele creşterilor sau scãderilor semnificative ale preţurilor de furnizare la anumite categorii de consumatori;
- alte rezultate ale aplicãrii prezentei metodologii sau ale mãsurilor care au fost luate în cazul constatãrii unor comportamente anticoncurenţiale din partea unor participanţi la piaţã.

CAP. X
Dispoziţii finale

ART. 60
Nerespectarea prevederilor prezentei metodologii atrage sancţionarea furnizorilor conform prevederilor reglementãrilor în vigoare în domeniul energiei electrice.
ART. 61
Prezenta metodologie se va revizui ori de câte ori se va impune, ca urmare a experienţei acumulate în domeniu.


ANEXÃ
la metodologie

LISTA
machetelor de culegere a datelor de la furnizori




┌──────────────┬──────────────────────────┬────────────────────────┬─────────────────────────┬──────────────┐
│ Operatorul │ Denumirea fişierului/ │ │ Conţinutul minim │ │
│ economic │ formularului │ Denumirea machetei │ obligatoriu de raportare│ Elaboratorul │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │Monit_piataFconcurentiali │A1. Tranzacţii angro │Date referitoare │DPE/DMPE/ │
│concurenţial 𗈕. Tranz_conc │pe piaţa concurenţialã │la fiecare tranzacţie │Serviciul │
│ 𗈖. Vanzari_retail │cu energie electricã │cu energie încheiatã │monitorizare │
│ │ │A2. Preţuri medii de │de operatorul economic │piaţa cu │
│ │ │revenire pentru │raportor pe piaţa angro │amãnuntul │
│ │ │categorii de │(tipul contractului, │ │
│ │ │consumatori necasnici │caracteristicile │ │
│ │ │ │contractului, denumirea │ │
│ │ │ │partenerului contractual,│ │
│ │ │ │cantitatea │ │
│ │ │ │tranzacţionatã, preţul │ │
│ │ │ │mediu, valoarea ser- │ │
│ │ │ │viciilor aferente etc.). │ │
│ │ │ │Vânzãrile de energie │ │
│ │ │ │pe PAM concurenţialã │ │
│ │ │ │pe fiecare categorie de │ │
│ │ │ │consumatori (numãr de │ │
│ │ │ │consumatori, consum, │ │
│ │ │ │preţ mediu, costuri │ │
│ │ │ │servicii, numãr de │ │
│ │ │ │consumatori care au │ │
│ │ │ │schimbat furnizorul │ │
│ │ │ │în perioada de raportare │ │
│ │ │ │etc.) │ │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │Monit_piataFimpliciti │A1. Achiziţie energie │Date referitoare │DPE/DMPE/ │
│implicit 𗈕. Achizitie_regl │electricã pentru │la fiecare tranzacţie │Serviciul │
│ 𗈖. Tranz_conc │consumatorii alimentaţi │cu energie încheiatã │monitorizare │
│ 𗈗. Vanzari_retail │în regim reglementat │de operatorul economic │piaţa cu │
│ 𗈘. Dezechilibre │A2. Tranzacţii angro │raportor pe piaţa angro │amãnuntul │
│ │ │pe piaţa concurenţialã │în vederea alimentãrii │ │
│ │ │cu energie electricã │consumatorilor în regim │ │
│ │ │A3. Preţuri medii de │reglementat şi │ │
│ │ │revenire pentru │concurenţial (tipul │ │
│ │ │categorii de consumatori│contractului, │ │
│ │ │necasnici alimentaţi în │caracteristicile │ │
│ │ │regim concurenţial │contractului, denumirea │ │
│ │ │A4. Rezultate din │partenerului contractual,│ │
│ │ │decontarea │cantitatea │ │
│ │ │dezechilibrelor │tranzacţionatã, preţul │ │
│ │ │ │mediu, valoarea ser- │ │
│ │ │ │viciilor aferente etc.). │ │
│ │ │ │Vânzãrile de energie │ │
│ │ │ │pe PAM concurenţialã │ │
│ │ │ │pe fiecare categorie de │ │
│ │ │ │consumatori (numãr de │ │
│ │ │ │consumatori, consum, │ │
│ │ │ │preţ mediu, costuri │ │
│ │ │ │servicii, numãr de │ │
│ │ │ │consumatori care au │ │
│ │ │ │schimbat furnizorul în │ │
│ │ │ │perioada de raportare │ │
│ │ │ │etc.). │ │
│ │ │ │Veniturile şi cheltuielile │
│ │ │ │din dezechilibrele │ │
│ │ │ │repartizate de cãtre │ │
│ │ │ │partea responsabilã │ │
│ │ │ │cu echilibrarea, alocate │ │
│ │ │ │pentru activitatea │ │
│ │ │ │reglementatã şi pentru │ │
│ │ │ │cea concurenţialã │ │
│ │ │ │(cantitate, preţ mediu, │ │
│ │ │ │valori) şi valoarea │ │
│ │ │ │rezultatã din │ │
│ │ │ │redistribuirea │ │
│ │ │ │veniturilor/costurilor │ │
│ │ │ │suplimentare provenite │ │
│ │ │ │din echilibrarea │ │
│ │ │ │sistemului. │ │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │Rezult_contFimpliciti │Date privind rezultatele│Date referitoare │DPE/DMPE/ │
│implicit │ │contabile obţinute │la veniturile │Serviciul │
│ │ │ │şi cheltuielile │monitorizare │
│ │ │ │totale/aferente │piaţa cu │
│ │ │ │activitãţilor din secto- │amãnuntul │
│ │ │ │rul energiei electrice │ │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │F4.T8 Vanzare_tarif_tens │Vânzãrile pe niveluri │Date referitoare │DPTE/DPPFE/ │
│implicit │RON_modificat *1) │de tensiune la │la vânzãrile de energie │Serviciul │
│ │ │consumatorii alimentaţi │electricã (cantitate,preţ│tarife la │
│ │ │în regim reglementat │mediu pe tip de tarif │consumatorii │
│ │ │ │şi nivel de tensiune) │captivi │
│ │ │ │ale unui furnizor impli- │ │
│ │ │ │cit cãtre consumatorii │ │
│ │ │ │alimentaţi în regim │ │
│ │ │ │reglementat │ │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │Anexa 1 - Consumatori │Preţuri medii de │Date referitoare │DPTE/DPPFE/ │
│implicit/ │de energie electrica alţii│revenire la consumatorii│la vânzãrile de energie │Serviciul │
│Furnizor │decât consumatorii │de energie electricã, │pe PAM (numãr │tarife la │
│concurenţial │casnici si cei asimilati │alţii decât consumatorii│de consumatori, │consumatorii │
│ │consumatorilor casnici.xls│casnici şi cei asimilaţi│consum, preţ mediu │captivi │
│ │*2) │consumatorilor casnici │şi costuri servicii │ │
│ │ │ │pe categorii de │ │
│ │ │ │consumatori etc.) │ │
├──────────────┼──────────────────────────┼────────────────────────┼─────────────────────────┼──────────────┤
│Furnizor │Anexa 2 - Consumatori │Preţuri medii de │Date referitoare │DPTE/DPPFE/ │
│implicit/ │casnici şi cei asimilaţi │revenire pentru │la vânzãrile de energie │Serviciul │
│Furnizor │consumatorilor casnici *2)│categorii de │pe PAM (numãr │tarife la │
│concurenţial │ │consumatori casnici │de consumatori, │consumatorii │
│ │ │şi asimilaţi │consum, preţ mediu │captivi │
│ │ │consumatorilor casnici │şi costuri servicii │ │
│ │ │ │pe categorii de │ │
│ │ │ │consumatori etc.) │ │
└──────────────┴──────────────────────────┴────────────────────────┴─────────────────────────┴──────────────┘



-------
*1) Macheta face obiectul Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate la consumatorii alimentaţi în regim reglementat.
*2) Machetele fac obiectul propunerii de procedurã pentru raportarea datelor privind consumatorii de energie electricã, în conformitate cu Directiva Consiliului 90/377/CEE .

-------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016