Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 12 decembrie 2023  privind procesul de organizare a reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 12 decembrie 2023 privind procesul de organizare a reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1130 din 14 decembrie 2023
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 6.800 din 12 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.130 din 14 decembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    În cuprinsul prezentei metodologii se definesc termenii şi expresiile următoare:
    a) unitate de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică (PJ) - orice unitate de învăţământ autorizată să funcţioneze provizoriu/acreditată din sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, în care se desfăşoară atât activitate didactică, cât şi administrativă, având ca elemente definitorii: act de înfiinţare (ordin al ministrului/hotărâre a autorităţilor administraţiei publice locale sau judeţene, după caz/hotărâre judecătorească/orice alt act emis în acest sens, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare la data emiterii acestuia), patrimoniu (sediu, dotări corespunzătoare, adresă), cod de identificare fiscală (CIF), ştampilă cu stema României şi denumirea Ministerului Educaţiei şi cont la Trezoreria Statului/bancă (pentru unităţile de învăţământ preuniversitar particular); unitatea de învăţământ de stat cu personalitate juridică (PJ) are buget şi contabilitate proprie organizată potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi altor prevederi ale legislaţiei în vigoare; unităţile de învăţământ preuniversitar particular cu personalitate juridică îşi organizează propriul compartiment de contabilitate, cu respectarea prevederilor legale, asumându-şi răspunderea legală pentru gestionarea fondurilor primite prin finanţare de la bugetul de stat şi prin bugetele locale;
    b) structură şcolară arondată (AR) - unitatea de învăţământ preuniversitar fără personalitate juridică, subordonată unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică (PJ), în care se desfăşoară doar activitate didactică, rezultată în urma unui proces de reorganizare, având denumire diferită de a unităţii cu personalitate juridică;
    c) locaţie - imobil cu adresă secundară a unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică în care se poate desfăşura activitate didactică şi/sau administrativă (management, secretariat, contabilitate), cu denumirea unităţii de învăţământ cu personalitate juridică;
    d) structură la nivelul căreia sunt furnizate servicii de educaţie timpurie complementare - structură a unei unităţi de învăţământ încadrate în situaţiile prevăzute de art. 30 alin. (3) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
    e) reţea şcolară naţională - totalitatea:
    (i) unităţilor de învăţământ preuniversitar autorizate să funcţioneze provizoriu, precum şi a unităţilor de învăţământ preuniversitar acreditate;
    (ii) unităţilor de învăţământ preuniversitar, autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, aflate în subordinea instituţiilor de învăţământ superior;
    (iii) unităţilor de învăţământ preuniversitar, autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior;
    (iv) unităţilor de educaţie extraşcolară din sistemul naţional de învăţământ: cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor, Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti şi centrele judeţene de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă, denumite în continuare centre de excelenţă;

    f) reţea şcolară locală - totalitatea unităţilor de învăţământ menţionate la lit. e) din raza teritorială a unei autorităţi a administraţiei publice locale;
    g) reţea şcolară judeţeană/a municipiului Bucureşti - totalitatea unităţilor de învăţământ menţionate la lit. e) care funcţionează pe raza teritorială a unui judeţ/a municipiului Bucureşti;
    h) organizarea reţelei şcolare - procesul de aprobare a listei unităţilor de învăţământ de tipul celor menţionate la lit. e), în care se desfăşoară activitate didactică şi administrativă, după caz, cu precizarea relaţiilor de subordonare dintre acestea, care urmează să funcţioneze în anul şcolar următor pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale/unui sector al municipiului Bucureşti/unui judeţ, prin hotărâre a consiliului local/consiliului local al unui sector al municipiului Bucureşti/consiliului judeţean;
    i) avizul conform pentru organizarea reţelei şcolare - actul emis de către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, la solicitarea formulată de către autorităţile administraţiei publice locale, în vederea organizării reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ de stat şi particular, precum şi confesional preuniversitar, învăţământ de masă, respectiv de Ministerul Educaţiei, la solicitarea formulată de către consiliile judeţene/consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, cu consultarea partenerilor sociali, în vederea organizării reţelei şcolare pentru învăţământul special;
    j) hotărâre a consiliului local/consiliului local de sector al municipiului Bucureşti/consiliului judeţean/Consiliului General al Municipiului Bucureşti (HCL/HCJ/HCGMB) - actul administrativ prin care se aprobă anual reţeaua şcolară.


    ART. 2
    (1) Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat funcţionează cu personalitate juridică în condiţiile respectării prevederilor art. 16 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior de stat, respectiv particulare şi confesionale pot înfiinţa, prin hotărârea senatului universitar, în urma evaluării externe, conform prevederilor legale privind asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv particulare şi confesionale, pentru nivelurile de învăţământ antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal şi postliceal.
    (3) Principiul asumării filierei nu se aplică unităţilor de învăţământ de nivel liceal unice la nivelul unităţii administrativ-teritoriale pentru fiecare limbă de predare.

    CAP. II
    Organizarea reţelei şcolare
    ART. 3
    (1) Organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ prevăzute la art. 1 lit. e) pct. (i) şi (ii) în care se desfăşoară activitate didactică şi administrativă, după caz, se realizează anual, prin hotărâre a consiliului local sau a consiliului judeţean, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare, respectiv al Ministerului Educaţiei.
    (2) Obţinerea avizului conform este obligatorie, lipsa acestuia atrăgând nulitatea hotărârii consiliului local sau, după caz, a consiliului judeţean prin care este organizată reţeaua şcolară.
    (3) Organizarea reţelei şcolare se realizează, în ordine, cu respectarea următoarelor etape:
    a) realizarea proiectului de reţea şcolară de către consiliul local/consiliul judeţean sau de către primar/preşedintele consiliului judeţean;
    b) transmiterea proiectului de reţea şcolară, însoţit de un raport argumentativ privind structura reţelei şcolare propuse să funcţioneze în anul şcolar următor, către inspectoratele şcolare/Ministerul Educaţiei, cu solicitarea de emitere a avizului conform, potrivit prevederilor legale;
    c) transmiterea de către inspectoratele şcolare/Ministerul Educaţiei autorităţilor administraţiei publice locale (primarul şi consiliul local, respectiv preşedintele consiliului judeţean şi consiliul judeţean) a listei unităţilor de învăţământ pentru care se acordă aviz conform, precum şi a listei unităţilor de învăţământ pentru care nu se acordă aviz conform (însoţită de un raport care conţine motivele neacordării avizului conform şi propuneri privind organizarea acestora);
    d) aprobarea, prin HCL/HCJ, a reţelei şcolare, pe baza avizului conform al inspectoratelor şcolare/Ministerului Educaţiei.

    (4) Autorităţile administraţiei publice locale, în baza avizului conform al inspectoratelor şcolare, aprobă organizarea, funcţionarea şi, după caz, desfiinţarea unor structuri arondate unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică.
    (5) În urma organizării reţelei şcolare prin HCL/HCJ, datele din Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIIR), modulul „Reţea şcolară“, sunt actualizate de către inspectoratele şcolare în mod corespunzător.
    (6) Unităţile şcolare din domeniile apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale se vor adresa autorităţilor administraţiei publice locale şi inspectoratelor şcolare pe a căror rază teritorială funcţionează, în vederea includerii acestora în reţeaua şcolară prin hotărâre a consiliului local, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare.
    (7) Unităţile de învăţământ rezultate în urma procesului de reorganizare se includ de drept în reţeaua şcolară, după cum urmează:
    a) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIP, comunică inspectoratelor şcolare ordinele ministrului educaţiei privind reorganizarea unităţilor de învăţământ;
    b) inspectoratele şcolare comunică ordinele menţionate la lit. a) autorităţilor administraţiilor publice locale în a căror rază teritorială urmează să funcţioneze unităţile de învăţământ pentru care s-a aprobat reorganizarea;
    c) în situaţia în care ordinul ministrului educaţiei prin care s-a aprobat reorganizarea este emis anterior datei emiterii HCL/HCJ/HCGMB, după caz, privind organizarea reţelei şcolare, unităţile de învăţământ rezultate în urma procesului de reorganizare sunt incluse în reţeaua şcolară de către autorităţile administraţiei publice locale/consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti în baza hotărârii care se va emite în acest sens;
    d) în situaţia în care ordinul ministrului educaţiei prin care s-a aprobat reorganizarea este emis ulterior datei emiterii HCL/HCJ/HCGMB, după caz, privind organizarea reţelei şcolare, unităţile de învăţământ rezultate în urma procesului de reorganizare sunt incluse în reţeaua şcolară de către autorităţile administraţiei publice locale/consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti în baza unei hotărâri de modificare şi completare a hotărârii iniţiale.

    (8) Unităţile de învăţământ preuniversitar înfiinţate în structura instituţiilor de învăţământ superior de stat, prevăzute la art. 1 lit. e) pct. (iii), sunt componente organizatorice, fără personalitate juridică, şi se includ de drept în reţeaua şcolară, după cum urmează:
    a) ARACIP comunică instituţiei de învăţământ superior ordinul ministrului educaţiei privind autorizarea de funcţionare provizorie, care constituie şi actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ;
    b) conducerea instituţiei de învăţământ superior comunică inspectoratului şcolar pe a cărui rază teritorială urmează să funcţioneze unitatea de învăţământ înfiinţată ordinul ministrului educaţiei privind autorizarea de funcţionare provizorie şi decizia rectorului privind includerea respectivei unităţi de învăţământ în reţeaua şcolară, iar inspectoratul şcolar comunică aceste acte administrative autorităţii administraţiei publice locale în vederea cuprinderii unităţii de învăţământ respective în reţeaua şcolară;
    c) în situaţia în care ordinul ministrului educaţiei de autorizare de funcţionare provizorie este emis anterior datei emiterii hotărârii consiliului local prin care se va organiza reţeaua şcolară, unitatea de învăţământ este cuprinsă de către autoritatea administraţiei publice locale în hotărârea care se va emite în acest sens;
    d) în situaţia în care ordinul ministrului educaţiei de autorizare de funcţionare provizorie este emis ulterior datei emiterii hotărârii consiliului local prin care s-a organizat reţeaua şcolară, unitatea de învăţământ este cuprinsă de către autoritatea administraţiei publice locale într-o nouă hotărâre de modificare şi completare a hotărârii iniţiale.

    (9) În situaţiile prevăzute la alin. (7) şi (8) nu este necesară emiterea avizului conform al inspectoratului şcolar. Includerea de drept în reţeaua şcolară implică actualizarea de către inspectoratele şcolare a datelor din SIIIR.
    (10) Unităţile de învăţământ preuniversitar care deja funcţionează în structura instituţiilor de învăţământ superior se includ anual în reţeaua şcolară prin HCL, fără a mai fi necesar avizul inspectoratului şcolar.
    (11) Unităţile de învăţământ preuniversitar de nivel primar, gimnazial, liceal, înfiinţate până la 31 august 2023 în structura instituţiilor de învăţământ superior, fără personalitate juridică, în baza prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, îşi păstrează statutul acordat prin ordinul ministrului educaţiei de autorizare de funcţionare provizorie.
    (12) În cazul unităţilor prevăzute la art. 1 lit. e) pct. (iv), inspectoratele şcolare întocmesc lista unităţilor de educaţie extraşcolară, cu precizarea relaţiilor de subordonare dintre acestea, pe care o comunică pentru avizare Ministerului Educaţiei. După primirea avizului, inspectoratele şcolare comunică această listă consiliilor judeţene/consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, în vederea cuprinderii acestora prin HCL/HCJ/HCGMB în reţeaua şcolară.
    (13) Consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti solicită Ministerului Educaţiei emiterea avizului conform în vederea organizării reţelei şcolare pentru:
    a) unităţile de învăţământ preuniversitar special;
    b) unităţile de învăţământ care fac obiectul prevederilor art. 19 alin. (25)-(29) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.

    (14) Reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ se dă publicităţii la începutul fiecărui an calendaristic, pentru anul şcolar următor.
    (15) Autorităţile administraţiei publice locale au responsabilitatea asigurării publicării unităţilor de învăţământ de stat, particulare şi confesionale, acreditate/autorizate să funcţioneze provizoriu, care organizează în condiţiile legii activităţi de educaţie, în vederea realizării opozabilităţii faţă de toţi beneficiarii primari şi secundari ai educaţiei.

    ART. 4
    (1) Serviciile de educaţie timpurie complementară de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniţă comunitară şi altele asemenea, dezvoltate în condiţiile art. 30 alin. (3)-(5) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, vor funcţiona ca structuri ale unităţilor de învăţământ din acea unitate administrativ-teritorială sau din alte unităţi administrativ-teritoriale.
    (2) Structurile prevăzute la alin. (1) nu au statut de unităţi de învăţământ şi nu vor fi cuprinse în reţeaua şcolară, inspectoratele şcolare având obligaţia de a ţine evidenţa acestora.

    ART. 5
    (1) Unităţile de învăţământ care intenţionează să îşi schimbe sediul în acelaşi judeţ/municipiul Bucureşti sau să îşi extindă activitatea pe aceleaşi niveluri de învăţământ/ specializări/calificări profesionale în noi sedii, în aceeaşi localitate sau în municipiul Bucureşti, au obligaţia să informeze, potrivit legislaţiei în vigoare, autorităţile administraţiei publice locale, inspectoratele şcolare şi ARACIP.
    (2) ARACIP, pentru situaţiile menţionate la alin. (1), desfăşoară activităţi de monitorizare şi control, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, pe baza standardelor de autorizare/acreditare în vigoare.
    (3) Schimbarea sediului poate fi solicitată de către o unitate de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică atât pentru cel în care aceasta funcţionează, pentru o locaţie secundară a acesteia, cât şi pentru sediul unei/unor structuri arondate, după caz.
    (4) Schimbarea sediului unei unităţi de învăţământ preuniversitar dintr-un sector al municipiului Bucureşti în altul sau dintr-o unitate administrativ-teritorială în alta implică modificări la nivelul reţelei şcolare din sectorul/unitatea administrativ-teritorială după cum urmează:
    a) cuprinderea în lista unităţilor de învăţământ aprobată la nivelul sectorului/unităţii administrativ-teritoriale în care urmează să îşi desfăşoare activitatea, prin hotărâre a consiliului local, cu avizul conform al inspectoratului şcolar;
    b) radierea din lista unităţilor de învăţământ aprobată la nivelul sectorului/unităţii administrativ-teritoriale în care a funcţionat, prin hotărâre a consiliului local, cu avizul conform al inspectoratului şcolar.

    (5) Extinderea activităţii unei unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică în noi locaţii poate fi solicitată atât pentru aceasta, cât şi pentru o structură arondată.
    (6) Unităţile de învăţământ aflate în situaţia prevăzută la alin. (1) desfăşoară proces educaţional în noile locaţii, pentru care s-a constatat respectarea standardelor de calitate, începând cu data emiterii ordinului ministrului educaţiei care atestă şi capacitatea maximă de şcolarizare.
    (7) Extinderea activităţii unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică într-o altă localitate, respectiv într-un alt judeţ se realizează cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind procedura de autorizare de funcţionare provizorie, prin ARACIP.
    (8) În situaţiile în care unităţile de învăţământ preuniversitar intenţionează să îşi mărească capacitatea de şcolarizare la nivelul sediului principal, la nivelul unei locaţii secundare sau la nivelul unor structuri arondate, acestea au obligaţia de a informa ARACIP şi inspectoratul şcolar.
    (9) ARACIP, pentru situaţiile menţionate la alin. (8), desfăşoară activităţi de monitorizare şi control, cu sprijinul inspectoratelor şcolare, pe baza standardelor de autorizare/ acreditare în vigoare.
    (10) Structurile arondate unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, fără plan de şcolarizare, nu se cuprind în reţeaua şcolară.
    (11) Structura/Structurile arondată/arondate pentru care autoritatea administraţiei publice locale intenţionează reluarea activităţii pentru anul şcolar următor poate/pot fi inclusă/incluse în reţeaua şcolară dacă sunt îndeplinite condiţiile de funcţionare, care trebuie să fie cel puţin la nivelul celor deţinute la momentul suspendării activităţii. În acest sens, autoritatea administraţiei publice locale asigură suportul material necesar pentru buna desfăşurare a cursurilor la nivelul structurii/structurilor respective.
    (12) Unităţile de învăţământ preuniversitar particular cu personalitate juridică, care deţin cel puţin un nivel acreditat sau o calificare/specializare acreditată, dar care nu desfăşoară activitate didactică în anul şcolar pentru care se realizează organizarea reţelei şcolare, nu se cuprind în aceasta. În situaţia în care acestea îşi manifestă ulterior intenţia de a relua activitatea didactică vor putea fi cuprinse în reţeaua şcolară aferentă anului şcolar următor, prin hotărâre a consiliilor locale, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare.
    (13) Prevederile alin. (12) sunt valabile şi în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar particular autorizate provizoriu, inspectoratele şcolare având în vedere verificarea respectării de către respectivele unităţi de învăţământ a termenelor stipulate în ordinele de ministru de autorizare de funcţionare provizorie privind obţinerea acreditării.

    ART. 6
    (1) Emiterea avizului conform privind organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ de stat şi particular, precum şi confesional preuniversitar, învăţământ de masă, se realizează de către inspectoratele şcolare în urma aplicării următoarelor criterii unităţilor de învăţământ:
    a) respectarea prevederilorart. 16 şi 23 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
    b) asigurarea finanţării de bază pentru toţi copiii/elevii din învăţământul preuniversitar de stat şi particular, conform legislaţiei în vigoare;
    c) încadrarea cheltuielilor unităţii de învăţământ preuniversitar de stat în fondurile alocate pentru finanţarea de bază şi în numărul de posturi didactice, didactice auxiliare şi nedidactice aprobate acesteia de către inspectoratul şcolar;
    d) eficienţa utilizării resurselor financiare, materiale şi umane, în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat;
    e) respectarea cerinţelor standardelor de autorizare de funcţionare provizorie/acreditare în vigoare;
    f) respectarea prevederilor legale privind autorizarea de funcţionare provizorie/acreditarea unităţilor de învăţământ preuniversitar;
    g) respectarea prevederilor legale privind atribuirea de denumiri sau a titlului de „colegiu/colegiu naţional“;
    h) respectarea prevederilor legale privind menţinerea titlului de „colegiu/colegiu naţional“;
    i) asigurarea continuităţii şcolarizării copiilor/elevilor de către unităţile de învăţământ, corelată cu rapoartele privind calitatea educaţiei furnizate de către acestea;
    j) respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind operaţiunile specifice referitoare la unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv înfiinţarea/desfiinţarea/ reorganizarea acestora.

    (2) Emiterea avizului conform privind organizarea reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar special se realizează de către Ministerul Educaţiei în urma aplicării următoarelor criterii unităţilor de învăţământ:
    a) respectarea prevederilorart. 16 şi 23 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;
    b) respectarea cerinţelor standardelor de autorizare de funcţionare provizorie/acreditare în vigoare;
    c) respectarea prevederilor legale privind atribuirea de denumiri unităţilor de învăţământ preuniversitar;
    d) asigurarea finanţării de bază pentru unităţile de învăţământ special, conform legislaţiei în vigoare;
    e) eficienţa utilizării resurselor financiare, materiale şi umane, în cazul unităţilor de învăţământ preuniversitar special de stat.

    (3) În vederea emiterii avizului conform prevăzut la alin. (2), inspectoratele şcolare transmit Ministerului Educaţiei un raport privind modul de respectare a criteriilor de către fiecare unitate de învăţământ preuniversitar special.

    ART. 7
    În situaţia în care la nivelul unei unităţi de învăţământ cu personalitate juridică se modifică nivelul de învăţământ cel mai înalt pe care a şcolarizat/va şcolariza, ca urmare a autorizării de funcţionare provizorie sau încetării şcolarizării pe nivelul cel mai înalt, aceasta îşi schimbă, în mod obligatoriu, denumirea şi codul de identificare fiscală. În aceste cazuri se operează modificările în SIIIR, cu aprobarea departamentului/direcţiei din cadrul Ministerului Educaţiei responsabil(e) cu reţeaua şcolară.

    ART. 8
    (1) În situaţia în care după începerea cursurilor efectivele de copii şi elevi ale unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică pentru care s-a acordat avizul conform şi s-a emis hotărâre a consiliului local/consiliului judeţean/ordin al ministrului, după caz, scad sub limitele prevăzute la art. 16 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, acestea îşi continuă activitatea, urmând a fi reorganizate începând cu anul şcolar următor.
    (2) În mod excepţional, dacă după emiterea hotărârii consiliului local privind organizarea reţelei şcolare intervin solicitări de modificare a acesteia înregistrate după data de 1 septembrie, acestea se comunică Ministerului Educaţiei şi pot fi analizate în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar în vederea emiterii avizului conform, doar cu acordul secretarului de stat care coordonează învăţământul preuniversitar, până la data de 30 septembrie. Modificările în reţeaua şcolară vor fi operate în SIIIR până la data de 15 octombrie.
    (3) Dacă după emiterea hotărârii consiliului local privind organizarea reţelei şcolare există solicitări înregistrate, după data începerii cursurilor, de includere în reţeaua şcolară a unor noi unităţi de învăţământ de masă înfiinţate până la data de 31 august, cu respectarea tuturor prevederilor legale, acestea pot fi incluse în reţeaua şcolară până la data de 15 octombrie, prin HCL, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare, emis ulterior datei obţinerii acordului secretarului de stat care coordonează învăţământul preuniversitar.
    (4) Consiliile judeţene/Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după emiterea hotărârilor de organizare a reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar special, pot/poate solicita Ministerului Educaţiei emiterea unui nou aviz conform în vederea modificării structurii acesteia, în aceleaşi situaţii şi termene prevăzute la alin. (2) şi (3).
    (5) În situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se reia procedura privind organizarea reţelei şcolare conform art. 3 alin. (3).

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 9
    (1) Calendarul operaţiunilor de organizare a reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, denumit în continuare Calendar, se aprobă anual prin ordin al ministrului educaţiei.
    (2) Inspectoratele şcolare menţin un permanent dialog cu administraţia publică locală în ceea ce priveşte organizarea reţelei şcolare din raza de competenţă. În situaţia în care autorităţile publice locale şi inspectoratele şcolare au opinii divergente cu privire la organizarea reţelei şcolare şi nu a fost emisă hotărârea consiliului local până la data prevăzută în Calendarul aprobat anual, ministrul educaţiei emite un ordin cu privire la aprobarea reţelei şcolare.
    (3) Situaţiile de neemitere a HCL/HCJ/HCGMB, după caz, de organizare a reţelei şcolare vor fi transmise Ministerului Educaţiei de către inspectoratele şcolare până la data prevăzută în Calendarul aprobat anual, însoţite de un raport detaliat care va conţine descrierea completă a fiecărei situaţii, demersurile realizate până la acel moment de către factorii implicaţi şi propunerile de soluţionare a acestora.
    (4) În urma analizei rapoartelor detaliate transmise de către inspectoratele şcolare, până la data de 1 februarie se emite ordinul ministrului educaţiei privind includerea unor unităţi de învăţământ în reţeaua şcolară, precum şi organizarea reţelei şcolare din localităţile în care nu s-a realizat în totalitate procesul de organizare a reţelei şcolare de către autorităţile administraţiei publice locale cu avizul conform emis de către inspectoratele şcolare.
    (5) Pentru stabilirea reţelei şcolare a învăţământului special, inspectoratele şcolare solicită consiliilor judeţene, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în termenele prevăzute în Calendarul aprobat anual, transmiterea către Ministerul Educaţiei a proiectului privind reţeaua şcolară pentru emiterea avizului conform.
    (6) Până la data prevăzută în Calendarul aprobat anual, Ministerul Educaţiei/inspectoratele şcolare comunică, în scris, avizul conform/refuzul de a emite avizul conform autorităţilor administraţiei publice locale/judeţene, după caz, privind organizarea reţelei şcolare din raza lor teritorială. Refuzul de a emite avizul conform se motivează în scris şi se comunică solicitanţilor însoţit de propunerile pentru organizarea reţelei şcolare.

    ART. 10
    (1) Inspectoratele şcolare, în calitate de operatori, au obligaţia de a înregistra în SIIIR entităţile autorizate provizoriu/acreditate care îşi desfăşoară activitatea sau urmează să îşi desfăşoare activitatea la nivelul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti şi de a le asigura acestora accesul în SIIIR, în vederea introducerii datelor corespunzătoare aferente modulelor plan de şcolarizare, managementul elevului, managementul unităţilor de învăţământ, resurse umane, resurse materiale ş.a.
    (2) Controlul procesului de înregistrare a datelor privind reţeaua şcolară de către inspectoratele şcolare este realizat de către Ministerul Educaţiei, în calitate de administrator SIIIR.
    (3) Inspectoratele şcolare transmit Ministerului Educaţiei reţeaua şcolară pentru fiecare an şcolar, separat, atât pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, cât şi pentru unităţile de învăţământ particular, în format electronic, scanat. Documentul asumat prin semnătură a inspectorului şcolar general şi ştampilat pe fiecare pagină este transmis electronic, scanat, până la data prevăzută în Calendarul aprobat anual, în conformitate cu datele introduse/actualizate de către inspectoratele şcolare în SIIIR, modulul „Reţea şcolară“.

    ART. 11
    (1) Orice persoană juridică, publică sau privată, interesată în furnizarea de educaţie se supune procesului de evaluare şi acreditare, în condiţiile legii.
    (2) Inspectoratele şcolare monitorizează respectarea de către unităţile de învăţământ a termenelor de declanşare a procedurii de acreditare a nivelurilor de învăţământ sau a calificărilor profesionale/specializărilor pe limbă de predare/program de studii/formă de învăţământ.

    ART. 12
    (1) Începând cu anul şcolar 2024-2025, creşele de stat cu personalitate juridică se pot reorganiza conform prevederilor art. 19 alin. (11)-(16), art. 31 şi art. 248 alin. (23) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), creşele cu personalitate juridică cu minimum 120 de antepreşcolari, pentru care autorităţile administraţiei publice locale au calitatea de persoană juridică fondatoare şi care au aprobat transferul drepturilor de organizare şi coordonare a întregii activităţi a acestora către inspectoratele şcolare, îşi menţin statutul de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi funcţionează conform prevederilor legale valabile pentru celelalte unităţi de învăţământ de masă. Astfel:
    a) posturile sunt asigurate de inspectoratele şcolare în limita numărului maxim de posturi aprobat de Ministerul Educaţiei;
    b) creşele au calitatea de angajator, conform statului de funcţii aprobat de inspectoratele şcolare;
    c) finanţarea creşelor se va asigura conform prevederilor legale valabile pentru celelalte unităţi de învăţământ de masă;
    d) personalul didactic de predare se repartizează de către inspectoratele şcolare.

    (3) În situaţia creşelor prevăzute la alin. (2), ca urmare a realizării transferului dreptului de organizare şi coordonare, personalul didactic auxiliar şi administrativ care face parte din familia ocupaţională de funcţii bugetare „Învăţământ“ se încadrează în limita posturilor aprobate, cu respectarea procedurii şi regimului juridic aplicabile fiecărei categorii de funcţii, cu menţinerea aceloraşi drepturi salariale avute, potrivit legii, la momentul realizării transferului.
    (4) Transferul drepturilor de organizare şi coordonare prevăzute la alin. (2) se realizează în baza hotărârii consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia funcţionează creşa, a hotărârii consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi a deciziei inspectorului şcolar general.
    (5) Proiectul hotărârii consiliului local prevăzute la alin. (4) se comunică inspectoratelor şcolare cu cel puţin 60 de zile calendaristice anterior adoptării respectivei hotărâri.

    ART. 13
    (1) Cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor, Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti şi centrele judeţene de excelenţă/Centrul Municipiului Bucureşti pentru Excelenţă se supun evaluării periodice din 5 în 5 ani.
    (2) Înfiinţarea în cadrul palatelor, cluburilor copiilor, cluburilor sportive şcolare de noi cercuri, respectiv discipline sportive se realizează pe baza acordului ARACIP, conform procedurii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

    ART. 14
    În cuprinsul prezentei metodologii, începând cu data reorganizării instituţiilor aflate în coordonarea/ subordonarea Ministerului Educaţiei:
    a) denumirea „Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar“ (ARACIP) se va citi „Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii şi Inspecţie în Învăţământul Preuniversitar“ (ARACIIP);
    b) denumirea „inspectorat şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti“, respectiv „ISJ/ISMB“ se va citi „direcţia judeţeană de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar“, respectiv „DJIP/DMBIP“;
    c) denumirile „inspector şcolar general“ şi „inspector şcolar general adjunct“ se vor citi „director general“ şi „director general adjunct“.



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016