Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 12 decembrie 2017  de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 12 decembrie 2017 de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2018-2019

EMITENT: Ministerul Educaţiei Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 11 din 5 ianuarie 2018
──────────
    Aprobată prin Ordinul nr. 5.645 din 12 decembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 11 din 5 ianuarie 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie reglementează procesul de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare, în vederea aprobării pentru utilizarea în învăţământul preuniversitar.

    ART. 2
    În sensul prezentei metodologii se definesc următorii termeni:
    a) calendarul pentru evaluarea proiectelor de manuale şcolare - termene stabilite pentru perioadele de: depunere a proiectelor de manuale şcolare în vederea evaluării; evaluare a proiectelor de manuale şcolare şi de comunicare a rezultatelor evaluării; depunere a contestaţiilor cu privire la rezultatul evaluării; soluţionare a contestaţiilor; reevaluare a proiectelor de manuale şi de comunicare a rezultatelor reevaluării - denumit în continuare calendar;
    b) criterii de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice - norme în baza cărora proiectele de manuale şcolare sunt admise sau respinse (conform fişei-tip de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice);
    c) coordonator al procesului de evaluare a proiectelor de manuale şcolare, pentru fiecare disciplină/modul de pregătire - consilier la Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) de altă specialitate decât cea la care se realizează evaluarea proiectelor de manuale şcolare;
    d) evaluatori cooptaţi - cadre didactice din învăţământul preuniversitar care au atribuţii în evaluarea proiectelor de manuale şcolare, au specialitatea corespunzătoare disciplinei pentru care se propune proiectul de manual, respectiv au dreptul de a preda disciplina pentru care se propune proiectul de manual şi au parcurs un program de instruire în evaluarea proiectelor de manuale şcolare;
    e) specialişti externi - cadre didactice din învăţământul superior, specialişti în domeniul/disciplina pentru care se propune proiectul de manual, respectiv absolvenţi de studii superioare în domeniul ştiinţe ale educaţiei;
    f) fişa-tip de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice a proiectului de manual şcolar - raport de specialitate care cuprinde criteriile şi descriptorii de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice (anexa nr. 2 la prezenta metodologie);
    g) program de instruire în evaluarea proiectelor de manuale şcolare - activitate organizată de CNEE pentru pregătirea evaluatorilor cooptaţi şi a specialistului extern din domeniul ştiinţe ale educaţiei în vederea evaluării proiectelor de manuale şcolare;
    h) proiect de manual şcolar - propunere de manual şcolar, prezentată în format pdf şi depusă de către autori/coautori în vederea evaluării şi a aprobării prin ordin al ministrului educaţiei naţionale;
    i) punctaj individual aferent fişei-tip de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice - punctaj acordat de către fiecare evaluator cooptat, respectiv specialist extern, pe baza criteriilor de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice;
    j) punctaj calitate (PC) - punctaj calculat pe baza punctajelor individuale (PI);
    k) sesiune de evaluare a proiectelor de manuale şcolare - perioadă de timp determinată pe parcursul căreia se desfăşoară evaluarea proiectelor de manuale şcolare;
    l) titlu de manual şcolar - ansamblu de informaţii care conduc la identificarea manualelor şcolare după denumirea disciplinei/modulului de pregătire, clasa/nivelul de studiu, filieră, profil, specializare, numărul ordinului ministrului educaţiei naţionale prin care a fost aprobat, autori/coautori;
    m) manual şcolar - principalul instrument de lucru al elevului care reflectă lectura personalizată a programei aferente disciplinelor din trunchiul comun, realizată de autori/coautori, potrivit diverselor contexte de învăţare şi grupuri-ţintă;
    n) manuscris - varianta dactilografiată a proiectului de manual şcolar;
    o) format pdf - document editat, procesat şi transmis numai prin intermediul sistemelor informatice (calculatoarelor) şi al canalelor de transmisie electronice.


    CAP. II
    Organizarea evaluării proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar
    ART. 3
    (1) În vederea desfăşurării procesului de evaluare a proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar, Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) publică lista disciplinelor pentru care organizează sesiunea de evaluare a proiectelor de manuale şcolare.
    (2) Organizarea procesului de evaluare a proiectelor de manuale şcolare este asigurată de către CNEE.
    (3) În vederea evaluării proiectelor de manuale şcolare, CNEE întreprinde următoarele acţiuni:
    a) lansează apelul pentru realizarea bazei de date cu evaluatorii cooptaţi şi specialiştii externi - absolvenţi de studii superioare în domeniul ştiinţe ale educaţiei - pentru evaluarea proiectelor de manuale şcolare, pentru fiecare titlu de manual şcolar; selecţia evaluatorilor cooptaţi şi a specialiştilor externi se face conform unei proceduri stabilite la nivelul CNEE;
    b) în cazul în care, în urma apelului şi a selecţiei, nu există suficienţi specialişti externi din domeniul ştiinţe ale educaţiei, CNEE solicită Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei şi Direcţiei generale învăţământ universitar din cadrul MEN să nominalizeze specialişti care să participe la evaluarea proiectelor de manuale şcolare, urmând ca aceştia să fie desemnaţi de către CNEE;
    c) prevede, în apelul de selecţie, locuri distincte pentru evaluatorii de manuale în limbile minorităţilor naţionale;
    d) desemnează coordonatorii procesului de evaluare/reevaluare a proiectelor de manuale şcolare, pentru fiecare titlu de manual şcolar;
    e) organizează procesul de reevaluare a proiectelor de manuale şcolare, în situaţia în care se depun contestaţii privind rezultatul evaluării;
    f) înaintează conducerii MEN proiectele de manuale şcolare care au obţinut punctajul minim de 85 de puncte.

    (4) Cooptarea specialistului extern - cadru didactic din învăţământul superior se realizează cu sprijinul secretarului de stat cu atribuţii de coordonare pentru învăţământul superior.

    ART. 4
    Atribuţiile coordonatorului constau în:
    a) instruirea evaluatorilor cooptaţi cu privire la modalitatea de evaluare/reevaluare;
    b) punerea la dispoziţie a proiectelor de manuale şcolare şi a documentelor/instrumentelor specifice evaluării;
    c) monitorizarea procesului de evaluare şi de reevaluare până la finalizarea acestuia, inclusiv activitatea de mediere între evaluatorii cooptaţi, în situaţia în care diferenţa de punctaj acordat este mai mare de 10 puncte;
    d) preluarea documentelor/instrumentelor specifice evaluării/reevaluării;
    e) întocmirea situaţiei finale a evaluării/reevaluării.


    ART. 5
    (1) Condiţiile de înscriere a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar pentru a participa, în calitate de evaluatori cooptaţi, la evaluarea proiectelor de manuale şcolare sunt următoarele:
    a) să desfăşoare activităţi de predare-învăţare-evaluare în cadrul învăţământului preuniversitar corespunzătoare disciplinei pentru care se evaluează proiecte de manuale şcolare;
    b) să deţină abilităţi practice de operare pe calculator.

    (2) Condiţiile de înscriere a specialiştilor externi din domeniul ştiinţe ale educaţiei pentru a participa la evaluarea proiectelor de manuale şcolare sunt următoarele:
    a) să desfăşoare activităţi specifice în domeniul ştiinţe ale educaţiei;
    b) să deţină abilităţi practice de operare pe calculator.

    (3) În procesul de selecţie a evaluatorilor cooptaţi - cadre didactice din învăţământul preuniversitar au prioritate cadrele didactice care îndeplinesc una sau mai multe dintre condiţiile:
    a) au gradul didactic I în domeniul disciplinei/modulului de pregătire;
    b) au absolvit cursuri/module care vizează problematica specifică activităţilor de evaluare a proiectelor de manuale şcolare/de abilitare curriculară/de evaluare de proces;
    c) au titlul ştiinţific de doctor în domeniul disciplinei pentru care aplică.

    (4) Evaluatorii cooptaţi se află în situaţie de incompatibilitate atunci când:
    a) sunt autori de proiecte de manuale şcolare la disciplina pentru care solicită înscrierea ca expert cooptat;
    b) au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul IV inclusiv faţă de:
    - oricare dintre autorii proiectelor de manuale şcolare propuse;
    – oricare dintre referenţii proiectelor de manuale şcolare propuse;

    c) se constată că pot avea orice alt interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul evaluării/reevaluării şi al aprobării proiectelor de manuale şcolare.

    (5) Înaintea începerii sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale şcolare, evaluatorii cooptaţi semnează un angajament de confidenţialitate care atestă faptul că nu se află în niciuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la alin. (4) (anexa nr. 1 la prezenta metodologie).

    CAP. III
    Evaluarea proiectelor de manuale şcolare
    ART. 6
    (1) MEN va face publică lista disciplinelor pentru care se asigură manuale şcolare şi precizează perioada de elaborare de către autori/coautori a proiectelor de manuale şcolare.
    (2) În vederea declanşării procesului de evaluare a proiectelor de manuale şcolare, autorii/coautorii depun la registratura MEN, în termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (1), proiectele de manuale şcolare - manuscrise în format pdf - salvate pe CD/DVD-uri.
    (3) Procesul de evaluare a proiectelor de manuale şcolare se declanşează după instruirea specifică a persoanelor implicate.
    (4) Evaluarea calităţii ştiinţifice şi didactice a conţinutului fiecărui proiect de manual şcolar este realizată de către trei evaluatori cooptaţi - cadre didactice din învăţământul preuniversitar şi un specialist extern în domeniul ştiinţe ale educaţiei.

    ART. 7
    Evaluatorii cooptaţi şi specialiştii externi au următoarele atribuţii:
    - analizează proiectele de manuale şcolare repartizate de către coordonatorii procesului de evaluare, completează, în format electronic, tipăresc şi semnează pe fiecare pagină fişatip de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice corespunzătoare fiecărui proiect de manual şcolar; fişa-tip de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice este inclusă în prezenta metodologie;
    – respectă termenele stabilite de către CNEE;
    – răspund, din punct de vedere profesional, pentru acurateţea şi veridicitatea informaţiilor consemnate.


    ART. 8
    (1) Evaluatorii cooptaţi şi specialistul extern primesc, în vederea evaluării, toate proiectele de manuale şcolare corespunzătoare unei discipline de studiu.
    (2) În situaţia în care există proiecte de manuale şcolare elaborate în limba de predare a minorităţilor naţionale, evaluatorii cooptaţi şi specialistul extern trebuie să fie şi buni cunoscători ai limbii în care a fost elaborat proiectul de manual, inclusiv ai limbajului de specialitate în limba maternă respectivă.
    (3) Activitatea de evaluare a proiectelor de manuale şcolare se desfăşoară, în mod independent, de către fiecare evaluator cooptat.
    (4) Procesul de evaluare a proiectelor de manuale şcolare este confidenţial, pentru toate persoanele implicate, până în momentul comunicării rezultatelor finale. Pentru respectarea caracterului de confidenţialitate a evaluării, toate persoanele implicate completează angajamentul de confidenţialitate conform formularului-tip prevăzut în prezenta metodologie.

    ART. 9
    (1) Fiecare evaluator cooptat, respectiv specialist extern analizează proiectele de manuale şcolare atribuite şi, pentru fiecare, completează fişa-tip de evaluare.
    (2) Evaluatorii cooptaţi şi specialistul extern menţionează obligatoriu în fişele de evaluare argumente/exemple care susţin punctajul acordat fiecărui descriptor.

    ART. 10
    Un proiect de manual şcolar este declarat admis din punctul de vedere al criteriilor de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice atunci când întruneşte minimum 85 de puncte din 100 de puncte posibile.

    ART. 11
    (1) Fiecare fişă-tip de evaluare a proiectului de manual şcolar cuprinde titlul proiectului de manual şcolar, disciplina, clasa/nivelul de studiu, filiera, profilul, specializarea, numărul ordinului ministrului educaţiei naţionale pentru aprobarea programei şcolare, titlul şi numărul de pagini al proiectului de manual şcolar, numele, prenumele şi semnătura evaluatorului cooptat.
    (2) Fişele-tip de evaluare a proiectelor de manuale şcolare sunt centralizate la CNEE.
    (3) Rezultatele sesiunii de evaluare a proiectelor de manuale şcolare sunt comunicate autorilor/coautorilor la finalizarea perioadei de evaluare, conform calendarului.

    ART. 12
    (1) Autorii/Coautorii nemulţumiţi de rezultatul evaluării au dreptul de a depune contestaţie în termen de 48 de ore de la primirea comunicării. Eventualele contestaţii se depun la registratura MEN.
    (2) CNEE organizează, în termen de 15 zile lucrătoare, o sesiune de reevaluare a proiectelor de manuale şcolare pentru care autorii/coautorii au depus contestaţie.
    (3) Procesul de reevaluare a proiectelor de manuale şcolare se organizează utilizând aceeaşi procedură ca în procesul de evaluare, cu menţiunea că sunt cooptaţi alţi patru evaluatori pentru evaluarea calităţii ştiinţifice şi didactice.
    (4) În cazul în care se constată, pentru acelaşi proiect de manual, diferenţe mai mari de 10 puncte între punctajul final din sesiunea de evaluare şi cel final din sesiunea de reevaluare, cele două comisii se convoacă la sediul CNEE pentru mediere cu privire la punctajul acordat pe baza criteriilor de evaluare a calităţii ştiinţifice. Rezultatul se consemnează într-un proces-verbal în care se menţionează punctajul final acordat pe baza criteriilor de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice.
    (5) Rezultatul sesiunii de reevaluare se comunică autorilor/coautorilor şi este definitiv.

    ART. 13
    Toate proiectele de manuale şcolare declarate admise în urma încheierii sesiunilor de evaluare şi de reevaluare sunt supuse unui proces de avizare ştiinţifică. Avizarea ştiinţifică este realizată de câte un specialist extern - cadru didactic din învăţământul superior, specialist în domeniul/disciplina pentru care se propune fiecare proiect de manual şcolar.

    ART. 14
    (1) Pentru proiectele de manuale şcolare elaborate în limba de predare a minorităţilor naţionale, în cazul disciplinelor comunicare în limba maternă, limba şi literatura maternă, istoria şi tradiţiile minorităţilor naţionale, educaţie muzicală pentru minorităţi, religie pentru un anumit cult, evaluarea se face conform prevederilor art. 7, respectiv art. 8.
    (2) Proiectele de manuale şcolare elaborate în limbile de predare ale minorităţilor naţionale, cu excepţia celor pentru disciplinele prevăzute la art. 46 alin. (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, vor fi însoţite de traducerea în limba română, realizată cu sprijinul EDP.

    ART. 15
    Pentru proiectele de manuale de religie autorii/coautorii au obligaţia de a depune şi avizul cultului respectiv.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 16
    Plata experţilor cooptaţi se face în baza unor reglementări aprobate de către MEN, în acord cu legislaţia în vigoare.

    ART. 17
    (1) Respectarea prevederilor prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
    (2) Încălcarea normelor prezentei metodologii constituie abatere disciplinară şi atrage răspunderea disciplinară; personalul din învăţământ implicat în evaluarea proiectelor de manuale şcolare răspunde disciplinar, conform legii, pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare, prin care dăunează interesului învăţământului şi CNEE.
    (3) În cazul în care este angajată răspunderea disciplinară, personalul implicat în evaluarea proiectelor de manuale şcolare este sancţionat disciplinar, în raport cu gravitatea abaterilor, conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 18
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta metodologie.

    ANEXA 1

    la metodologie
    ANGAJAMENT
    Subsemnatul/Subsemnata, …………...………, domiciliat(ă) în …………………., posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria …… nr. …………., eliberat(ă) de ………….. la data de ……………., codul numeric personal ……………………., număr telefon ………………….., în calitate de specialist extern/expert cooptat pentru evaluarea proiectelor de manuale şcolare, declar pe propria răspundere că nu voi divulga sub nicio formă informaţii legate de procesul de evaluare a proiectelor de manuale şcolare, informaţii de natură să atragă avantaje necuvenite din activitatea pe care o desfăşor sau să aducă prejudicii imaginii Ministerului Educaţiei Naţionale/Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE).
    Sunt de acord să îmi îndeplinesc toate sarcinile de lucru prevăzute de Metodologia de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar, a cărei anexă este prezentul angajament, respectând termenele stabilite, şi mă angajez că nu voi face publice detalii asupra activităţii desfăşurate în cadrul procesului de evaluare a proiectelor de manuale şcolare la disciplina/modulul de pregătire .......................................................................
    Sunt de acord să îmi asum responsabilitatea pentru calitatea activităţii desfăşurate şi declar că am luat cunoştinţă de faptul că sunt obligat să păstrez confidenţialitatea asupra activităţii desfăşurate până în momentul în care sunt făcute publice de către CNEE.
    Declar că NU sunt autor de proiecte de manuale şcolare la disciplina pentru care desfăşor activităţi de evaluare în calitate de expert cooptat/specialist extern.
    Declar că NU am calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul IV inclusiv faţă de oricare dintre autorii proiectelor de manuale şcolare propuse, respectiv faţă de oricare dintre referenţii proiectelor de manuale şcolare propuse.
    În caz contrar, mă voi supune rigorilor art. 326 (falsul în declaraţii) din noul Cod penal al României. Sunt conştient(ă) că, în cazul în care voi încălca prevederile normative privind protecţia informaţiilor clasificate, voi răspunde, potrivit legii, administrativ, disciplinar, material, civil ori penal, în raport cu natura şi gravitatea faptei.
    Data Semnătura,
    ………………… ..........................................
                                                                              (nume, prenume şi semnătura)

    ANEXA 2

    la metodologie
    FIŞA-TIP
    de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice a proiectului de manual şcolar
    Numele şi prenumele expertului cooptat: .......................................... Codul proiectului de manual şcolar: ........................
    Titlul disciplinei/modulului de pregătire: ...................................... Clasa: .......... Nivel învăţământ: primar/gimnazial: ........................
    Nr. pagini: .........
    Ordinul ministrului educaţiei naţionale pentru aprobarea programei: nr. ..................../........................
    Criterii de evaluare a calităţii ştiinţifice şi didactice

┌──────────────────────────┬───────┬───────┬─────────┐
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Descriptori │ │ │Argumente│
│ │ │ │/Exemple │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Criteriul I │Admis/ │Admis/ │ │
│ │Respins│Respins│ │
│Aspecte generale │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│1. Proiectul de manual │ │ │ │
│şcolar trebuie să fie │ │ │ │
│depersonalizat, astfel │ │ │ │
│încât să nu conţină numele│ │ │ │
│autorilor, numele, │ │ │ │
│sigla/logoul ofertanţilor/│ │ │ │
│altor ofertanţi, cuvinte/ │ │ │ │
│imagini/elemente │ │ │ │
│multimedia, │ │ │ │
│nume de personaje, │Da/Nu │ │ │
│publicaţii şi/sau alte │ │ │ │
│semne particulare/date │ │ │ │
│(inclusiv cele │ │ │ │
│asupra cărora furnizorul │ │ │ │
│de pachete educaţionale a │ │ │ │
│achiziţionat şi deţine │ │ │ │
│drepturi de autor) care │ │ │ │
│pot conduce la │ │ │ │
│identificarea │ │ │ │
│autorilor/ofertanţilor. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│2. Proiectul de manual │ │ │ │
│şcolar respectă │ │ │ │
│principiile │ │ │ │
│echităţii, diversităţii, │ │ │ │
│incluziunii şi │ │ │ │
│nondiscriminării, │ │ │ │
│indiferent de rasă, │ │ │ │
│naţionalitate, etnie, │Da/Nu │ │ │
│limbă, religie, categorie │ │ │ │
│socială, convingeri, gen, │ │ │ │
│orientare sexuală, vârstă,│ │ │ │
│handicap, boală cronică │ │ │ │
│necontagioasă, infectare │ │ │ │
│HIV, │ │ │ │
│apartenenţă la o categorie│ │ │ │
│defavorizată. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│3. Proiectul de manual │ │ │ │
│şcolar nu trebuie să │ │ │ │
│conţină │ │ │ │
│informaţii care aduc │ │ │ │
│atingere identităţii şi │Da/Nu │ │ │
│valorilor naţionale, │ │ │ │
│elemente │ │ │ │
│rasiste, xenofobe sau de │ │ │ │
│promovare a ideologiei │ │ │ │
│naţionalist-extremiste. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│4. Proiectul de manual │ │ │ │
│şcolar trebuie să conţină │ │ │ │
│doar │ │ │ │
│elemente destinate │ │ │ │
│procesului de │ │ │ │
│predare-învăţare-evaluare,│ │ │ │
│nefiind permisă │ │ │ │
│prezenţa unor logouri sau │Da/Nu │ │ │
│vignete suplimentare ca │ │ │ │
│elemente de marketing │ │ │ │
│personalizate sau texte de│ │ │ │
│marketing (de exemplu, │ │ │ │
│acest manual a înregistrat│ │ │ │
│cel │ │ │ │
│mai mare punctaj la │ │ │ │
│evaluarea ştiinţifică). │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│5. Proiectul de manual │ │ │ │
│şcolar este denumit în │ │ │ │
│conformitate cu programa │ │ │ │
│şcolară aprobată, nefiind │ │ │ │
│permise completări sau │ │ │ │
│subtitluri (de exemplu, │ │ │ │
│Comunicare în limba română│ │ │ │
│/Abecedar). Aceleaşi │ │ │ │
│precizări │Da/Nu │ │ │
│sunt valabile şi pentru │ │ │ │
│manualele destinate │ │ │ │
│elevilor care studiază │ │ │ │
│într-o limbă │ │ │ │
│a minorităţilor naţionale,│ │ │ │
│cu precizarea că numele │ │ │ │
│manualului va fi în limba │ │ │ │
│minorităţii respective. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│6. Toate cele trei tipuri │ │ │ │
│de AMII (statice, animate │ │ │ │
│şi │Da/Nu │ │ │
│interactive) sunt │ │ │ │
│semnalizate distinct pe │ │ │ │
│parcursul manualului. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│7. Manualul şcolar │ │ │ │
│favorizează eficientizarea│ │ │ │
│învăţării │Da/Nu │ │ │
│prin elemente grafice şi │ │ │ │
│text: alineate, tabele, │ │ │ │
│hărţi, marcaje etc. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Rezoluţie criteriul I │Admis/ │ │ │
│ │Respins│ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Criteriul II │ │ │ │
│ │Punctaj│Punctaj│ │
│Coerenţa manualului ca │maxim │acordat│ │
│produs curricular │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│1. Manualul, ca proiect │ │ │ │
│curricular, respectă │ │ │ │
│consecvent │ │ │ │
│prevederile programei │ │ │ │
│şcolare (activităţile de │ │ │ │
│învăţare, modul de │7 │ │ │
│organizare a │ │ │ │
│temelor/conţinuturilor │ │ │ │
│manualului şcolar respectă│ │ │ │
│viziunea │ │ │ │
│programei.) │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│2. Informaţia transmisă │ │ │ │
│prin │ │ │ │
│text/imagini/hărţi/grafice│ │ │ │
│/tabele/diagrame simboluri│ │ │ │
│/texte-suport respectă │ │ │ │
│principiile de etică, │ │ │ │
│echitate, incluziune, │ │ │ │
│diversitate, indiferent de│ │ │ │
│rasă, │7 │ │ │
│naţionalitate, etnie, │ │ │ │
│limbă, religie, categorie │ │ │ │
│socială, convingeri, gen, │ │ │ │
│orientare sexuală, vârstă,│ │ │ │
│handicap, boală cronică │ │ │ │
│necontagioasă, infectare │ │ │ │
│HIV, │ │ │ │
│apartenenţă la o categorie│ │ │ │
│defavorizată. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│3. Informaţia transmisă │ │ │ │
│prin │ │ │ │
│imagini/hărţi/grafice/ │ │ │ │
│tabele/diagrame/simboluri/│3 │ │ │
│texte-suport este corelată│ │ │ │
│cu │ │ │ │
│informaţia transmisă prin │ │ │ │
│text. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│4. Informaţia transmisă │ │ │ │
│prin text şi prin │ │ │ │
│imagini/hărţi/grafice/ │ │ │ │
│tabele/ diagrame/simboluri│ │ │ │
│/texte-suport este corectă│ │ │ │
│din │3 │ │ │
│punct de vedere ştiinţific│ │ │ │
│şi vizează într-o manieră │ │ │ │
│creativă/originală │ │ │ │
│competenţe prevăzute în │ │ │ │
│programa şcolară. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│5. Informaţia transmisă │ │ │ │
│prin text şi prin │ │ │ │
│imagini/hărţi/grafice/ │ │ │ │
│tabele/diagrame/ simboluri│7 │ │ │
│/texte-suport este │ │ │ │
│adecvată │ │ │ │
│nivelului de vârstă al │ │ │ │
│elevilor. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│6. Informaţia transmisă │ │ │ │
│prin text şi prin │ │ │ │
│imaginile/hărţile/ │ │ │ │
│graficele/tabelele/ │3 │ │ │
│diagramele/simbolurile/ │ │ │ │
│textele-suport este │ │ │ │
│prezentată în mod coerent │ │ │ │
│şi atractiv. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│7. Prezentarea │ │ │ │
│conţinuturilor este │ │ │ │
│realizată într-o │3 │ │ │
│concepţie unitară, │ │ │ │
│printrun stil consecvent. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│8. Activităţile de │ │ │ │
│învăţare favorizează │ │ │ │
│utilizarea de │ │ │ │
│metode/tehnici/strategii │ │ │ │
│didactice │ │ │ │
│activ-participative, │ │ │ │
│asigurând dezvoltarea │3 │ │ │
│competenţelor prevăzute în│ │ │ │
│programa şcolară │ │ │ │
│(echilibru între │ │ │ │
│dezvoltarea │ │ │ │
│cognitivă şi │ │ │ │
│socioemoţională). │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│9. Conţinuturile │ │ │ │
│manualului reflectă │ │ │ │
│tendinţele de │ │ │ │
│dezvoltare ale domeniului/│ │ │ │
│disciplinei şi oferă, după│3 │ │ │
│caz, variante alternative │ │ │ │
│de utilizare sau de │ │ │ │
│interpretare a │ │ │ │
│informaţiei, conceptelor, │ │ │ │
│teoriilor. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│10. Conţinutul manualului │ │ │ │
│evidenţiază corelaţiile │ │ │ │
│intra- │ │ │ │
│şi interdisciplinare, în │3 │ │ │
│sprijinul dezvoltării │ │ │ │
│competenţelor generale şi │ │ │ │
│specifice. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│11. Sarcinile de lucru │ │ │ │
│sunt variate, atractive şi│ │ │ │
│au │ │ │ │
│potenţialul de a capta │3 │ │ │
│atenţia şi de a susţine │ │ │ │
│motivaţia pentru │ │ │ │
│învăţare. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│12. Activităţile de │ │ │ │
│învăţare solicită în mod │ │ │ │
│echilibrat │ │ │ │
│diferite modalităţi de │3 │ │ │
│rezolvare (prin comunicare│ │ │ │
│orală, scrisă, prin │ │ │ │
│activităţi │ │ │ │
│practice). │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│13. Activităţile de │ │ │ │
│învăţare propuse permit │ │ │ │
│valorificarea achiziţiilor│3 │ │ │
│anterioare, dobândite în │ │ │ │
│contexte variate (formal, │ │ │ │
│nonformal, informal). │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│14. Gradul de dificultate │ │ │ │
│al noţiunilor utilizate în│ │ │ │
│toate contextele (textul │ │ │ │
│lecţiei, formularea │ │ │ │
│sarcinilor de lucru, │ │ │ │
│formularea │3 │ │ │
│cerinţelor de evaluare, │ │ │ │
│prezentarea imaginilor şi │ │ │ │
│a elementelor grafice) │ │ │ │
│este │ │ │ │
│adecvat vârstei elevilor. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│15. Sarcinile de învăţare │ │ │ │
│pot fi înţelese de către │ │ │ │
│elevi │3 │ │ │
│fără explicaţii │ │ │ │
│suplimentare din partea │ │ │ │
│profesorului. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│16. Activităţile de │ │ │ │
│învăţare propuse, precum │ │ │ │
│şi │3 │ │ │
│sarcinile de evaluare │ │ │ │
│stimulează manifestarea │ │ │ │
│creativităţii elevilor. │ │ │ │
├──────────────────────────┼───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│17. Activităţile de │ │ │ │
│învăţare propuse, precum │ │ │ │
│şi │ │ │ │
│sarcinile de evaluare │3 │ │ │
│reflectă şi solicită │ │ │ │
│modele diferite de │ │ │ │
│raţionament. │ │ │ │
├─────────────────────────┬┴───────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│18. Manualul conţine │ │ │ │
│sarcini de învăţare model│ │ │ │
│(rezolvate) care uşurează│ │ │ │
│înţelegerea noţiunilor │4 │ │ │
│teoretice de către elevi,│ │ │ │
│fără │ │ │ │
│explicaţii suplimentare │ │ │ │
│din partea profesorului. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Punctaj criteriul II │67 │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Criteriul III │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Activităţile de evaluare │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│1. Metodele şi │ │ │ │
│instrumentele de evaluare│ │ │ │
│sunt │ │ │ │
│distribuite echilibrat │3 │ │ │
│prin raportare la │ │ │ │
│competenţele programei │ │ │ │
│şcolare. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│2. Metodele şi │ │ │ │
│instrumentele de evaluare│ │ │ │
│au un grad │3 │ │ │
│ridicat de relevanţă/ │ │ │ │
│aplicabilitate în viaţa │ │ │ │
│de zi cu zi. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│3. Metodele şi │ │ │ │
│instrumentele de evaluare│ │ │ │
│propuse │ │ │ │
│respectă principiile/ │3 │ │ │
│regulile de proiectare şi│ │ │ │
│sunt corecte din punct de│ │ │ │
│vedere │ │ │ │
│ştiinţific. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│4. Itemii de evaluare │ │ │ │
│propuşi acoperă întreaga │ │ │ │
│gamă, │3 │ │ │
│variată, de modalităţi de│ │ │ │
│evaluare. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│5. Pentru fiecare tip de │ │ │ │
│item/metodă complementară│ │ │ │
│de │3 │ │ │
│evaluare propus/propusă │ │ │ │
│se oferă un model/o │ │ │ │
│indicaţie de rezolvare. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Punctaj criteriul III │15 │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Criteriul IV │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Tehnoredactare/layout │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│1. Manualul este corect │ │ │ │
│tehnoredactat (nu conţine│ │ │ │
│greşeli de │ │ │ │
│tehnoredactare, greşeli │ │ │ │
│de scriere, texte şi/sau │ │ │ │
│imagini, grafice │3 │ │ │
│suprapuse, corp de literă│ │ │ │
│neadecvat la │ │ │ │
│particularităţile de │ │ │ │
│vârstă │ │ │ │
│etc.). │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│2. Elementele grafice │ │ │ │
│(imagini, diagrame, │ │ │ │
│tabele) │3 │ │ │
│sprijină înţelegerea │ │ │ │
│conceptelor/a │ │ │ │
│problematicii. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│3. Raportul între text şi│ │ │ │
│imagini/hărţi/grafice/ │ │ │ │
│tabele/diagrame/simboluri│ │ │ │
│este echilibrat şi │3 │ │ │
│adecvat │ │ │ │
│particularităţilor de │ │ │ │
│vârstă. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│4. Claritatea şi │ │ │ │
│expresivitatea imaginilor│ │ │ │
│şi a │ │ │ │
│elementelor grafice │3 │ │ │
│facilitează înţelegerea │ │ │ │
│elementelor de conţinut │ │ │ │
│şi a │ │ │ │
│sarcinilor de învăţare. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│5. Densitatea textului │ │ │ │
│este constantă şi este │ │ │ │
│adecvată │ │ │ │
│vârstei pentru care este │ │ │ │
│propus proiectul de │3 │ │ │
│manual (lungimea │ │ │ │
│textului, lungimea │ │ │ │
│medie a frazei, │ │ │ │
│terminologie │ │ │ │
│nou-introdusă). │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│6. Ilustraţiile sunt │ │ │ │
│aşezate pe aceeaşi pagină│ │ │ │
│sau în │3 │ │ │
│oglindă cu informaţiile │ │ │ │
│la care fac referire. │ │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Punctaj criteriul IV │15 │ │ │
├─────────────────────────┼────────┼───────┼─────────┤
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│Punctaj pentru criteriile│ │ │ │
│de evaluare a calităţii │100 │ │ │
│ştiinţifice şi didactice │ │ │ │
│(PI) │ │ │ │
└─────────────────────────┴────────┴───────┴─────────┘


    Data:

┌──────────────────────────────────────┐
│………….. │
└──────────────────────────────────────┘


    Semnătura expertului cooptat
    .............................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016