Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 6 august 2025  privind structura, elaborarea, validarea şi aprobarea standardelor de calificare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 6 august 2025 privind structura, elaborarea, validarea şi aprobarea standardelor de calificare

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 764 din 14 august 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 5.196 din 6 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 14 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Cadrul metodologic general
    ART. 1
    (1) Prezenta metodologie-cadru reglementează procesul de elaborare, validare şi aprobare a unui standard de calificare, denumit în continuare SC.
    (2) Standardul de calificare este documentul naţional de referinţă care reprezintă descrierea activităţilor profesionale în termeni de sarcini, nivel de autonomie şi responsabilitate a muncii şi stabileşte competenţele şi cerinţele profesionale pentru a îndeplini cu succes activităţile similare cerute de ocupaţiile dintr-o grupă de bază, definită conform Clasificării ocupaţiilor din România, denumită în continuare COR, şi/sau Clasificării internaţionale standard a ocupaţiilor, denumită în continuare ISCO, şi include: rezultatele învăţării aferente competenţelor grupei de bază, modul de evaluare şi validare a acestora, precum şi creditele transferabile aferente în vederea recunoaşterii calificării.

    ART. 2
    (1) SC asigură pregătirea comună pentru a putea rezolva sarcinile similare care necesită un set de abilităţi similare care caracterizează mai multe locuri de muncă specifice ocupaţiilor din aceeaşi grupă de bază, conform COR.
    (2) SC aferent unei grupe de bază se utilizează în procesele de educaţie şi formare profesională, în contextul în care stau la baza elaborării standardelor ocupaţionale, denumite în continuare SO, specifice ocupaţiilor din respectiva grupă de bază.
    (3) În baza SO se dezvoltă standardele de pregătire profesională, denumite în continuare SPP, utilizate în învăţământul iniţial, filiera tehnologică.

    ART. 3
    Scopurile SC sunt următoarele:
    a) este un instrument naţional de referinţă pentru Cadrul naţional al calificărilor, denumit în continuare CNC;
    b) sprijină flexibilizarea formării profesionale şi rutelor profesionale, prin faptul că dobândirea lui este unică pentru toate specializările ce conduc la ocupaţiile din respectiva grupă de bază;
    c) ajută la creşterea calităţii actului de formare prin faptul că este realizat la nivel naţional de o instituţie specializată;
    d) susţine şi ajută la recunoaşterea calificărilor deoarece utilizează competenţe şi standarde internaţionale: Clasificarea internaţională standard a ocupaţiilor (ISCO-08), Clasificarea internaţională standard a educaţiei (ISCED-2013 F), Clasificarea activităţilor din economia naţională (CAEN Rev. 3), Clasificarea multilingvă a aptitudinilor, competenţelor, calificărilor şi ocupaţiilor europene (ESCO), recomandări europene şi ale Centrului European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (CEDEFOP), în domeniul educaţiei şi formării profesionale.


    ART. 4
    Prin respectarea unui standard de calificare este susţinută necesitatea realizării unei formări profesionale unitare indiferent de furnizor, aspect ce permite ca ocupaţiile să fie practicate corespunzător pe piaţa muncii la nivel de sarcini/activităţi şi competenţe comune.

    ART. 5
    Obiectivul SC este stabilirea competenţelor conform legislaţiei în vigoare, acestea fiind clasificate astfel:
    a) competenţe C1 - cheie, de bază sau generale, conforme recomandărilor europene în materie - comune pe nivel de calificare CNC şi secţiune CAEN; în cadrul acestei grupe sunt incluse obligatoriu pentru toate secţiunile CAEN, în funcţie de nivelul de competenţă profesională: competenţe digitale, verzi, antreprenoriale şi specifice pe secţiune CAEN;
    b) competenţe C2 - transversale, preluate din ESCO - comune pe fiecare subgrupă majoră, care se dezvoltă pe niveluri de competenţă profesională şi niveluri de calificare;
    c) competenţe C3 - profesionale, care se clasifică în următoarele două subgrupe: competenţe profesionale fundamentale/comune la locul de muncă, denumite grupa C3.1, care sunt specifice sarcinilor şi activităţilor comune ocupaţiilor din aceeaşi grupă minoră din ISCO-08/COR, şi competenţe profesionale de domeniu/tehnice generale, denumite grupa C3.2, specifice sarcinilor şi activităţilor comune ocupaţiilor din aceeaşi grupă de bază din ISCO-08/COR.


    ART. 6
    (1) În vederea elaborării unui SC se respectă principalele sarcini şi responsabilităţi specifice unei grupe majore/subgrupe majore/grupe minore/grupe de bază, aşa cum sunt menţionate în ISCO-08, în COR, în ESCO, precum şi în Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN Rev. 3.
    (2) Dezvoltarea competenţelor în cadrul SC se realizează în acord cu nivelul şi domeniul de educaţie şi formare profesională conform ISCED - 2013 F.

    ART. 7
    (1) SC permite ca educaţia şi formarea profesională necesare dobândirii competenţelor şi cerinţelor profesionale cerute de ocupaţiile dintr-o grupă de bază, conform COR, să se realizeze în mod unitar la nivel naţional, similar formării profesionale din Uniunea Europeană.
    (2) SC se întocmesc pentru fiecare dintre grupele de bază prevăzute în COR/ISCO-08.
    (3) SC cuprinde descrierea cerinţelor de bază: sarcinile, activităţile din ISCO-08, competenţele din ESCO sau cerute de piaţa muncii naţionale/locale şi rezultatele învăţării aferente, necesare pentru a desfăşura o gamă de activităţi asociate mai multor ocupaţii dintr-o grupă de bază.

    ART. 8
    (1) Realizarea SC reprezintă sarcina Autorităţii Naţionale pentru Calificări, denumită în continuare ANC, în vederea implementării bunelor practici europene/internaţionale în formarea adulţilor, în cadrul reformei europene „Union of Skills“.
    (2) Realizarea SC este asigurată prin structura de specialitate, creată la nivelul ANC.

    CAP. II
    Structura standardului de calificare
    ART. 9
    (1) Structura SC este prevăzută în anexa nr. 2 la ordin şi cuprinde:
    a) secţiunea A - Descrierea calificării - activităţi şi competenţe;
    b) secţiunea B - Procesul de educaţie şi formare profesională;
    c) secţiunea C - Asumarea standardului de calificare.

    (2) La completarea secţiunii B se ţine cont de corelarea nivelurilor de calificare CNC cu competenţele stabilite în cadrul grupelor de competenţe C1.1-C3.2, numărul de ore didactice şi numărul de credite aferente, aşa cum sunt prezentate în tabelul din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie.

    CAP. III
    Cadrul privind elaborarea, validarea, asumarea şi aprobarea standardului de calificare
    ART. 10
    SC se realizează în echipe de specialişti cu experienţă practică în domeniul educaţiei şi formării profesionale, în calificări, împreună cu specialişti cu experienţă practică în domenii de activitate corelate cu grupa de bază vizată de SC, sub coordonarea ANC.

    ART. 11
    (1) Prevederile acestei metodologii-cadru sunt aplicate de către toţi actorii implicaţi în procesul de elaborare, verificare şi aprobare a unui standard de calificare, conform informaţiilor prezentate la secţiunea C - Asumarea standardului de calificare, în cadrul căreia se regăsesc date referitoare la etapa de elaborare a SC asumată de specialişti, pe grupe de competenţe, după cum urmează:
    a) pentru grupele de competenţe C1 şi C2 - o comisie numită prin decizia preşedintelui ANC, formată din 5 persoane, dintre care 3 persoane de la ANC, prin intermediul propriilor specialişti sisteme de calificare şi 2 experţi în domeniul calificării/desemnaţi de către comitetul sectorial de profil, după caz;
    b) pentru grupele de competenţe C3.1 şi C3.2 - o comisie numită prin decizia preşedintelui ANC, formată din 5-7 persoane, constituită din 3 specialişti sisteme de calificare (din cadrul ANC), 1-2 experţi din piaţa muncii/comitetele sectoriale din domeniu şi 1-2 cadre didactice din domeniul profilului calificării (unde este cazul).

    (2) Experţii/Specialiştii din piaţa muncii, care nu deţin certificat de specialist sisteme de calificare, trebuie să dovedească deţinerea de competenţe certificate în domeniul educaţiei şi formării profesionale/activitate didactică în domeniul SC de minimum 7 ani. De asemenea, dovedesc capacitatea de a furniza informaţii/date referitoare la ISCO 08/COR, CAEN Rev. 3, ISCED-2013 F, ECTS - sistemul european de credite transferabile, ESCO, CNC/Cadrul European al Calificărilor (CEC), Registrul naţional al calificărilor (RNC), legislaţia specifică educaţiei şi formării profesionale aplicabilă la nivel naţional şi european, strategii în domeniul educaţiei şi formării profesionale la nivel naţional şi european.
    (3) Etapa de validare sectorială a SC este asumată de către comitetele sectoriale de profil prin experţi, care dovedesc pregătirea/calificarea şi experienţa profesională prin implicarea/ angajarea în activităţi profesionale specifice domeniului de care aparţine calificarea.
    (4) Etapa de aprobare a SC se realizează, ulterior consultării Consiliului naţional al calificărilor, la solicitarea ANC, prin decizia preşedintelui ANC.
    (5) SC elaborate şi aprobate conform prezentei metodologii sunt înregistrate în Registrul naţional al standardelor şi publicate pe site-ul oficial al ANC.

    ART. 12
    În termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I a ordinului de aprobare a prezentei metodologii, ANC elaborează şi publică pe site-ul oficial Instrucţiuni de completare a SC, aprobate prin decizie a preşedintelui ANC.

    ANEXA 1

    la Metodologia-cadru
    CORELAREA
    nivelului de calificare 1-5 CNC - număr de ore
    didactice - număr de credite ECTS/Competenţe C1, C2, C3

┌──────────┬─────────┬───────┬───────┬─────┬───────┬───────┬────────────┬────────────┐
│ │Nr. de │ │Nr. de │ │C1^1 │ │ │ │
│ │ore │ │credite│ │(suma │C2^2 │C3 │ │
│ │didactice│TOTAL │ECTS │Nr. │C1.1, │(suma │Nr. de │C1/C2/C3 │
│Nivel de │/de │Nr. de │C1+C2 │de │C1.2, │C2.1, │credite ECTS│Nivel de │
│calificare│pregătire│credite│(comune│ore │C1.3, │C2.2) │(distribuţia│competenţă │
│ │teoretică│ECTS │pe │C1+C2│C1.4) │Nr. de │optimă C3.1,│profesională│
│ │şi │ │sector │25% │Nr. de │credite│C3.2, C3.3) │I-IV │
│ │practică │ │CAEN) │ │credite│ECTS │ │ │
│ │ │ │ │ │ECTS │ │ │ │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│I │180 │12 │3 │45 │2 │1 │9 (3,3,3) │I │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│II │360 │24 │6 │90 │4 │2 │18 (6,6,6) │I │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│III │720 │48 │12 │180 │8 │4 │36 │II │
│ │ │ │ │ │ │ │(12,12,12) │ │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│IV │1080 │72 │18 │270 │12 │6 │54 │II │
│ │ │ │ │ │ │ │(18,18,18) │ │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│V │1440 │96 │24 │360 │16 │8 │72 │III │
│ │ │ │ │ │ │ │(24,24,24) │ │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│ │180 │12 │3 │45 │2 │1 │9 │III │
│VI^3 │240 │16 │4 │60 │2 │2 │12 │III │
│ │300 │20 │5 │75 │3 │2 │15 │III │
├──────────┼─────────┼───────┼───────┼─────┼───────┼───────┼────────────┼────────────┤
│VII │240 │16 │4 │60 │2 │2 │12 │IV │
│ │300 │20 │5 │75 │3 │2 │15 │ │
└──────────┴─────────┴───────┴───────┴─────┴───────┴───────┴────────────┴────────────┘


    ^1 Grupa de competenţe C1 cuprinde competenţe digitale (C1.1), verzi/de protecţie a mediului (C1.2), antreprenoriale (C1.3) şi competenţe specifice sectorului/secţiunii CAEN (C1.4), stabilite împreună cu comitetul sectorial de profil. La nivelul 1 de calificare, conform CNC, se identifică doar competenţe digitale şi verzi încadrate în subgrupele de competenţe C1.1 şi C1.2.
    ^2 În grupa de competenţe C2 se stabilesc competenţe specifice subgrupei majore căreia îi aparţine calificarea (conform ESCO) în colaborare cu reprezentanţii comitetului sectorial de profil. La nivelul 1 de calificare, conform CNC, se identifică doar competenţe încadrate în subgrupa de competenţe C2.1.
    ^3 La nivelurile 6 şi 7 de calificare, conform CNC, în grupele de competenţe C1 şi C2, competenţele se stabilesc în funcţie de durata de pregătire asociată nivelului, astfel:
    - competenţe digitale (C1.1), competenţe verzi (C1.2) şi competenţe transversale (C2.1) - pentru o durată de pregătire de 180 de ore/12 credite;
    – competenţe digitale (C1.1), competenţe verzi (C1.2), competenţe transversale (C2.1 şi C2.2) - pentru o durată de pregătire de 240 de ore/16 credite;
    – competenţe digitale (C1.1), competenţe verzi (C1.2) şi antreprenoriale (C1.3) şi competenţe transversale (C2.1 şi C2.2) - pentru o durată de pregătire de 300 de ore/20 de credite.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016