Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 3 iulie 2012  cu privire la serviciile de consiliere şi orientare a carierei pe tot parcursul vieţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 3 iulie 2012 cu privire la serviciile de consiliere şi orientare a carierei pe tot parcursul vieţii

EMITENT: Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 508 din 24 iulie 2012
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.804/4.469/2012, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 508 din 24 iulie 2012.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezenta metodologie reglementează cadrul general, instituţional şi conceptual prin care se realizează serviciile de consiliere şi orientare a carierei pe tot parcursul vieţii.

    ART. 2
    Consilierea şi orientarea carierei pe tot parcursul vieţii se referă la totalitatea serviciilor şi activităţilor care asistă persoanele de orice vârstă şi în orice moment al existenţei lor să facă alegeri în sfera educaţională, de formare sau muncă şi să îşi gestioneze cariera. Acestea sunt distincte de serviciile de consiliere psihologică şi psihoterapie.

    ART. 3
    Serviciile de consiliere şi orientare în carieră se realizează prin unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar, universităţi, servicii de ocupare a forţei de muncă, centrele comunitare pentru învăţare permanentă. Ele pot fi realizate şi la locul de muncă, în serviciile sociale şi în sectorul privat.

    ART. 4
    Statul asigură accesul gratuit la serviciile publice de consiliere şi orientare în carieră tuturor elevilor, studenţilor şi persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă.

    CAP. II
    Delimitări conceptuale
    ART. 5
    Termenul de consiliere descrie relaţia interumană de ajutorare dintre persoana specializată (consilierul) şi persoana care solicită asistenţă de specialitate (clientul sau consiliatul).

    ART. 6
    Consilierea psihopedagogică reprezintă un demers calificat, organizat pe principii ştiinţifice, ce permite acordarea unei asistenţe de specialitate acelor persoane implicate în procesul educaţional (elevi, studenţi, cadre didactice, părinţi, diriginţi, directori de instituţii educaţionale etc.) care întâmpină anumite dificultăţi.

    ART. 7
    Orientarea şcolară şi profesională vizează dezvoltarea personală şi înzestrarea elevilor cu cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru managementul propriului traseu educaţional şi profesional, reprezentând un proces de pregătire şi îndrumare a elevilor către discipline şi domenii potrivite structurii de personalitate a acestora.

    ART. 8
    Informarea şi consilierea profesională reprezintă orice informaţie şi/sau sprijin specializat oferit unei persoane cu privire la: alegerea unei ocupaţii, progresul într-o ocupaţie, adaptarea la o ocupaţie care se modifică, schimbarea ocupaţiei sau orice alte probleme legate de o profesie (modalităţi de menţinere a locului de muncă).

    CAP. III
    Structura serviciilor de consiliere şi orientare în carieră din România
    ART. 9
    Sistemul de consiliere şi orientare în carieră din România este alcătuit din două reţele:
    a) reţeaua serviciilor de consiliere din educaţie şi formare profesională;
    b) reţeaua serviciilor pentru ocupare a forţei de muncă.


    ART. 10
    Reţeaua serviciilor de consiliere din educaţie şi formare profesională este alcătuită din:
    a) serviciile de consiliere şi orientare din învăţământul preuniversitar;
    b) serviciile de consiliere şi orientare din învăţământul universitar;
    c) serviciile de consiliere şi orientare oferite în cadrul centrelor comunitare de învăţare permanentă.


    ART. 11
    Serviciile de consiliere şi orientare din învăţământul preuniversitar sunt asigurate prin:
    a) cabinetele şcolare şi interşcolare de asistenţă psihopedagogică, centrele şcolare de educaţie incluzivă, coordonate de către centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională;
    b) programele şcolare specifice ariei curriculare "Consiliere şi orientare";
    c) programe specifice de consiliere şi orientare în carieră organizate de unităţile de învăţământ în parteneriat cu alte instituţii guvernamentale şi nonguvernamentale.


    ART. 12
    Serviciile de consiliere din învăţământul universitar sunt asigurate prin centrele de consiliere şi orientare în carieră din universităţi.

    ART. 13
    Reţeaua serviciilor pentru ocupare a forţei de muncă oferă informare şi consiliere profesională prin centre specializate, organizate în cadrul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, precum şi prin alte centre şi furnizori de servicii din sectorul public sau privat, acreditaţi, care încheie cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă contracte, în condiţiile legii.

    CAP. IV
    Intervenţii specifice serviciilor de consiliere şi orientare în carieră
    ART. 14
    Serviciile de consiliere şi orientare a carierei includ 5 tipuri principale de intervenţii:
    a) informarea cu privire la carieră;
    b) educaţia cu privire la carieră;
    c) consilierea carierei;
    d) consilierea pentru angajare;
    e) plasarea.


    ART. 15
    Informarea cu privire la carieră reprezintă activitatea de bază în cadrul oricărui proces de consiliere şi orientare a carierei. Aceasta include toate informaţiile necesare pentru a planifica, obţine şi menţine angajarea. Prin acest tip de intervenţie se oferă informaţii despre diferite ocupaţii, abilităţi, oportunităţi de învăţare, tendinţe ale pieţei muncii, programe educaţionale, instituţii educaţionale şi de formare, programe guvernamentale sau nonguvernamentale, oportunităţi de muncă etc.

    ART. 16
    (1) Educaţia cu privire la carieră este un demers educaţional pe termen lung care vizează dezvoltarea de competenţe şi atitudini necesare pentru planificarea şi dezvoltarea carierei, atât în domeniul autocunoaşterii şi dezvoltării personale, cât şi în cel al explorării oportunităţilor educaţionale şi profesionale.
    (2) Educaţia cu privire la carieră se realizează în unităţi şi în instituţii de învăţământ de către cadre didactice şi consilieri. Elevilor şi studenţilor le sunt oferite cunoştinţe despre piaţa muncii, instrumente pentru planificarea carierei, li se dezvoltă abilităţi de a face alegeri privind educaţia, formarea, munca şi viaţa în general, oportunităţi de a experimenta diverse roluri din viaţa comunităţii sau din viaţa profesională.
    (3) Educaţia cu privire la carieră promovează înţelegerea universului ocupaţiilor şi al lumii profesionale, prin intermediul curriculumului şcolar şi universitar.

    ART. 17
    (1) Consilierea carierei (sau consilierea profesională) îi ajută pe indivizi să îşi clarifice scopurile şi aspiraţiile, să îşi înţeleagă propria identitate, să ia decizii informate, să fie responsabili pentru propriile acţiuni, să îşi managerieze cariera şi tranziţia de la şcoală la piaţa muncii, de la un loc de muncă la altul.
    (2) Consilierea carierei este o formă confidenţială de a oferi sprijin persoanelor aflate în situaţii de criză sau în scopul prevenirii situaţiilor de criză.
    (3) Consilierea carierei presupune o formă specială de comunicare, o relaţie stabilă între două persoane (consilier-client), bazată pe principiul dezvoltării personale şi pe creşterea gradului de motivare a clientului, astfel încât acesta să se implice activ în rezolvarea problemelor personale, asumându-şi responsabilitatea deciziilor în plan profesional.

    ART. 18
    Consilierea pentru angajare îi ajută pe indivizi să îşi clarifice scopurile imediate privind angajarea, să înţeleagă şi să acceseze un job, să îşi dezvolte abilităţile necesare pentru a căuta şi obţine un loc de muncă (redactarea unui CV, abilităţi necesare participării la un interviu).

    ART. 19
    Plasarea reprezintă sprijinul acordat indivizilor pentru găsirea unui loc de muncă. Aceasta este atât responsabilitatea unor instituţii guvernamentale cu atribuţii în domeniu, cât şi a unor instituţii private.

    ART. 20
    Intervenţiile din cadrul serviciilor de consiliere şi orientare a carierei se aplică în funcţie de specificul şi nevoile grupului-ţintă (elevi, studenţi, persoane în căutarea unui loc de muncă etc.).

    CAP. V
    Managementul carierei
    ART. 21
    Procesul de consiliere şi orientare a carierei, gândit ca un proces de management al carierei, cuprinde următoarele etape:
    a) Planificarea carierei
    b) Strategiile de căutare a unui loc de muncă
    c) Dezvoltarea carierei.


    ART. 22
    (1) Planificarea carierei este procesul de identificare a modalităţii optime de dezvoltare a carierei şi presupune stabilirea obiectivelor, a acţiunilor care vor fi realizate, a resurselor necesare (umane, financiare), a termenelor, responsabilităţilor şi a rezultatelor concrete aşteptate, a strategiilor de eliminare a obstacolelor.
    (2) În cadrul unui program de consiliere a carierei, planificarea carierei se desfăşoară după etapele de autocunoaştere şi explorare ocupaţională, educaţională.
    (3) Planificarea carierei presupune evaluarea iniţială a intereselor şi competenţelor, elaborarea unui CV şi dezvoltarea unui plan (iniţial) de angajare. Scopul evaluării sau testării este de a-l ajuta pe individ în cunoaşterea propriului potenţial şi a propriilor limite, prin oferirea de informaţii obiective şi relevante despre sine, pentru a putea face alegeri realiste cu privire la viaţa profesională.
    (4) Instrumentele utilizate în etapa de planificare a carierei sunt testele de aptitudini, interese şi abilităţi. Inventarele de interese şi testarea valorilor de muncă sunt utilizate pentru a măsura preferinţele individului cu privire la ocupaţii sau la viaţa profesională.

    ART. 23
    Strategiile de căutare a unui loc de muncă includ căutarea oportunităţilor de învăţare şi angajare, dezvoltarea abilităţilor necesare participării la un interviu de angajare, tehnici de negociere. Cei care se află în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie capabili să ştie unde anume să caute locuri de muncă, să îşi pregătească un CV adaptat respectivului loc de muncă şi o scrisoare de intenţie, să fie capabili să îşi dezvolte o reţea care îi va ajuta să găsească locul de muncă.

    ART. 24
    Dezvoltarea carierei este procesul de învăţare şi adaptare la diferite roluri exercitate de către o persoană pe parcursul vieţii, include diferite stadii, aflate în succesiune cronologică şi presupune medierea între factorii de personalitate şi cerinţele sociale, în beneficiul individului. Acest proces cuprinde totalitatea factorilor psihologici, sociologici, educaţionali, fizici, economici care, combinaţi, influenţează natura şi importanţa muncii pe parcursul întregii vieţi a unei persoane.

    CAP. VI
    Profilul de competenţe al consilierului de carieră
    ART. 25
    Conform cadrului competenţelor stabilit de IAEVG (International Association for Educational and Vocational Guidance), consilierii care au atribuţii specifice domeniului consilierii şi orientării în carieră trebuie să deţină următoarele competenţe-cheie:
    a) demonstrează un comportament etic şi o conduită profesională adecvată în îndeplinirea rolurilor şi responsabilităţilor;
    b) demonstrează susţinerea şi conducerea clientului în procesul de învăţare, în dezvoltarea carierei şi în rezolvarea problemelor personale ale acestuia;
    c) demonstrează conştientizarea şi aprecierea diferenţelor culturale ale clientului, pentru a interacţiona în mod eficient cu toate categoriile de populaţie;
    d) integrează teoria şi cercetarea în practica orientării, dezvoltării carierei, consilierii şi consultării;
    e) demonstrează abilitatea de a proiecta, implementa şi evalua programe şi intervenţii de consiliere şi orientare;
    f) demonstrează conştientizarea propriilor capacităţi şi limite;
    g) demonstrează abilitatea de a comunică eficient cu colegii sau clienţii, utilizând un nivel adecvat al limbajului;
    h) demonstrează cunoaşterea unor informaţii actualizate despre educaţie, formare, tendinţele de angajare, piaţa muncii şi aspecte sociale;
    i) demonstrează deschidere socială şi multiculturală;
    j) demonstrează abilităţi de cooperare eficace într-o echipă de profesionişti.


    ART. 26
    Consilierii de carieră trebuie să posede competenţe specializate, în următoarele domenii:
    a) Evaluare
    b) Orientare educaţională
    c) Dezvoltarea carierei
    d) Consiliere individuală şi de grup
    e) Managementul informaţiilor
    f) Consultare şi coordonare
    g) Cercetare şi evaluare
    h) Managementul de programe/servicii
    i) Dezvoltarea unei relaţii cu comunitatea
    j) Plasare.


    CAP. VII
    Coerenţa şi continuitatea serviciilor de consiliere şi orientare în carieră
    ART. 27
    Pentru facilitarea tranziţiei între diverse niveluri educaţionale, precum şi de la şcoală la piaţa muncii sau de la un loc de muncă la altul, serviciile de consiliere şi orientare din educaţie, muncă şi centrele comunitare de învăţare permanentă, încheie protocoale de colaborare în scopul asigurării coerenţei şi continuităţii serviciilor de consiliere şi orientare în carieră şi al derulării de activităţi/programe în parteneriat.

    ART. 28
    (1) Serviciile de consiliere şi orientare în carieră din România îşi vor desfăşura activitatea în acord cu reţelele europene de consiliere şi orientare Euroguidance, Euress, Ploteus, Eurodesk şi Europass.
    (2) Reţeaua Euroguidance, alcătuită din centre din Europa care pun în legătură sistemele europene de consiliere şi orientare, are scopul de a promova mobilitatea şi de a dezvolta dimensiunea europeană în orientare. Persoanele interesate să muncească, să studieze sau să se formeze într-un alt stat membru al Uniunii Europene pot accesa portalul european Euroguidance (http://www.euroguidance.net/).
    (3) Reţeaua Eures este o reţea de cooperare între serviciile publice de ocupare europene şi a fost creată pentru a facilita libera circulaţie a lucrătorilor în cadrul Spaţiului European şi în Elveţia. Portalul mobilităţii europene pentru ocuparea forţei de muncă Eures (http://ec.europa.eu/eures/) oferă informaţii şi îndrumă persoanele interesate cu privire la oportunităţile de a lucra în Uniunea Europeană/Spaţiul Economic European. Partenerii serviciilor publice de ocupare în cadrul acestei reţele sunt sindicatele, organizaţiile patronale şi alţi actori implicaţi în piaţa muncii.
    (4) Pentru identificarea oportunităţilor de învăţare în Europa, persoanele interesate pot accesa portalul ofertelor de educaţie din spaţiul european Ploteus (http://ec.europa.eu/ploteus). Persoanele interesate pot găsi aici informaţii despre ofertele de învăţare, despre sistemele de învăţământ, despre programele de mobilităţi finanţate de Comisia Europeană (schimburi şi burse), precum şi informaţii specifice (cadrul legal pentru învăţare şi muncă, costuri de trai, protecţie socială şi taxe, cazare etc.), pentru fiecare ţară a Uniunii Europene.
    (5) Eurodesk (http://www.eurodesk.org/ sau http://www.eurodesk.ro/index.php) este un serviciu de informare pentru tineret, care răspunde la solicitările tinerilor legate de oportunităţile de finanţare ale Uniunii Europene, precum şi la cele legate de mobilităţile de studii, de muncă, de schimburile de tineret, de activităţile de voluntariat european sau de călătorie într-o altă ţară europeană.
    (6) Europass (http://europass.cedefop.europa.eu/europass/ sau http://www.europass-ro.ro/) facilitează realizarea portofoliului personal de documente pe care orice persoană îl poate crea şi folosi pentru prezentarea competenţelor şi calificărilor sale, în vederea identificării şi recunoaşterii acestora în spaţiul european şi a facilitării accesului pe piaţa muncii sau al accesului la programe de educaţie şi formare.

    CAP. VIII
    Dispoziţii finale
    ART. 29
    Prezenta metodologie-cadru intră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016