Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 29 decembrie 2023  de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învăţământul superior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 29 decembrie 2023 de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învăţământul superior

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 3 din 3 ianuarie 2024
──────────
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 1.339 din 29 decembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 3 ianuarie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Ocuparea unui post didactic sau de cercetare vacant în instituţiile de învăţământ superior, denumite în continuare IIS, se realizează prin concurs public. Angajarea pe perioadă nedeterminată, pe orice funcţie didactică sau de cercetare, este posibilă numai pentru candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj în urma concursului public organizat de instituţia de învăţământ superior.
    (2) La concursul pentru un post didactic sau de cercetare pot participa cetăţeni români ori străini, fără nicio discriminare, în condiţiile legii.

    ART. 2
    (1) Metodologia proprie de concurs a IIS pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante, denumită în continuare metodologie proprie, prevede cerinţe minime de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare vacante din IIS, în conformitate cu standardele minimale naţionale aprobate potrivit prevederilor art. 156 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Metodologia proprie nu poate face referire la vechime şi nu poate conţine prevederi discriminatorii referitoare la persoanele din afara instituţiei sau ţării faţă de persoanele din instituţie ori din ţară.
    (3) Standardele aferente funcţiilor didactice şi de cercetare prevăzute la art. 200 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, sunt cerinţe minime şi obligatorii pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea funcţiilor respective şi sunt denumite în continuare standardele IIS organizatoare.
    (4) Instituţiile de învăţământ superior pot stabili standarde minimale suplimentare de prezentare la concurs, în plus faţă de standardele minimale stabilite în conformitate cu prevederile art. 156 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Instituţia de învăţământ superior nu poate stabili prin metodologia proprie sau prin alte documente echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale naţionale, pentru funcţiile de conferenţiar universitar şi profesor universitar, prin standarde, criterii sau indicatori diferiţi de cei prevăzuţi de standardele minimale naţionale, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, potrivit prevederilor art. 156 alin. (1) lit. a) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Metodologia proprie conţine prevederi referitoare la soluţionarea contestaţiilor în cadrul instituţiei care a organizat concursul.

    CAP. II
    Condiţii minimale de ocupare a funcţiilor didactice şi de cercetare vacante din instituţiile de învăţământ superior
    ART. 3
    (1) În instituţiile de învăţământ superior, funcţiile didactice sunt:
    a) asistent universitar;
    b) lector universitar/şef de lucrări universitar;
    c) conferenţiar universitar;
    d) profesor universitar.

    (2) Instituţiile de învăţământ superior publică toate posturile scoase la concurs, însoţite de programa aferentă concursului, cu cel puţin două luni înainte de concurs. Publicarea posturilor scoase la concurs se face cel puţin pe site-ul web propriu şi pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educaţiei.
    (3) Se interzice ocuparea concomitentă de către soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv a funcţiilor prin care fiecare se află faţă de celălalt într-o poziţie directă de conducere, control, autoritate sau evaluare instituţională, la orice nivel, în aceeaşi instituţie de învăţământ superior.
    (4) Încălcarea prevederilor alin. (2) şi (3) duce la invalidarea concursului şi la sancţionarea celor vinovaţi pe baza prevederilor prezentei metodologii-cadru.
    (5) Ocuparea posturilor didactice, evaluarea, motivarea, formarea continuă şi concedierea personalului didactic şi de cercetare sunt de competenţa instituţiilor de învăţământ superior, în baza legislaţiei în vigoare, a prezentei metodologii-cadru şi a cartei universitare.
    (6) Nu pot ocupa o funcţie didactică în învăţământul superior persoanele condamnate penal definitiv pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea.
    (7) În vederea ocupării unui post sau în termen de 2 ani de la ocuparea acestuia, personalul didactic din învăţământul superior parcurge un program universitar de formare psihopedagogică pentru învăţământul superior, de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT.
    (8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în vederea ocupării unui post didactic în instituţiile de învăţământ superior, se pot înscrie la concurs şi absolvenţi ai unui program de formare psihopedagogică corespunzător unui număr de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT.

    ART. 4
    (1) Pentru ocuparea funcţiei didactice de asistent universitar este necesar ca persoana să deţină o diplomă de doctor sau să fie înmatriculată la un program de studii doctorale, fără depăşirea perioadei maxime de studii, care include prelungirile admisibile conform legii. De asemenea, este necesară şi îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.
    (2) Condiţiile minimale pentru ocuparea funcţiei didactice de lector universitar/şef de lucrări universitar sunt următoarele:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.

    (3) Condiţiile pentru ocuparea funcţiei didactice de conferenţiar universitar sunt următoarele:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) îndeplinirea standardelor minimale naţionale pentru ocuparea funcţiei de conferenţiar universitar, standarde aprobate potrivit art. 156 alin. (1) lit. a) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.

    (4) Condiţiile pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor universitar sunt următoarele:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) deţinerea atestatului de abilitare;
    c) îndeplinirea standardelor minimale pentru ocuparea funcţiei de profesor universitar, standarde aprobate conform art. 156 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiţii de vechime, conform legii.

    (5) În învăţământul superior medical, candidaţii la concursul pentru ocuparea postului de asistent universitar trebuie să aibă cel puţin titlul de medic rezident/medic stomatolog rezident. Fac excepţie posturile de la disciplinele care nu au corespondent în reţeaua Ministerului Sănătăţii şi cele de la disciplinele preclinice.
    (6) În învăţământul superior medical, candidaţii la concursul pentru ocuparea posturilor de şef de lucrări trebuie să aibă şi titlul de medic specialist/medic stomatolog specialist, iar candidaţii la concursul pentru ocuparea posturilor de conferenţiar sau de profesor universitar trebuie să aibă şi titlul de medic primar/medic stomatolog primar. Fac excepţie posturile de la disciplinele care nu au corespondent în reţeaua Ministerului Sănătăţii şi cele de la disciplinele preclinice.
    (7) În învăţământul superior confesional de stat şi confesional particular, pentru înscrierea la concurs candidaţii trebuie să deţină avizul cultului.

    ART. 5
    (1) În instituţiile de învăţământ superior, funcţiile de cercetare sunt:
    a) asistent de cercetare;
    b) cercetător ştiinţific;
    c) cercetător ştiinţific gradul III;
    d) cercetător ştiinţific gradul II;
    e) cercetător ştiinţific gradul I.

    (2) Echivalenţa funcţiilor din cercetare cu funcţiile didactice operează în ambele sensuri, numai cu aprobarea senatului universitar, şi este următoarea:
    a) cercetător ştiinţific se echivalează cu asistent universitar, pentru persoanele care deţin o diplomă de doctor;
    b) cercetător ştiinţific gradul III se echivalează cu lector universitar/şef de lucrări;
    c) cercetător ştiinţific gradul II se echivalează cu conferenţiar universitar;
    d) cercetător ştiinţific gradul I se echivalează cu profesor universitar.

    (3) În instituţiile de învăţământ superior, suplimentar faţă de alte condiţii stabilite de lege, funcţia de asistent de cercetare ştiinţifică poate fi ocupată numai de persoane care sunt studenţi-doctoranzi sau care deţin diploma de doctor.
    (4) În instituţiile de învăţământ superior, suplimentar faţă de alte condiţii stabilite de lege, funcţiile de cercetător ştiinţific, cercetător ştiinţific gradul III, cercetător ştiinţific gradul II şi cercetător ştiinţific gradul I pot fi ocupate numai de persoane care deţin diploma de doctor.
    (5) Condiţiile minimale pentru înscrierea la ocuparea unui post de cercetare vacant sunt stabilite de către fiecare IIS, în funcţie de specificul postului şi în relaţie cu standardele minimale naţionale, aprobate potrivit art. 156 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit prevederilor Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare, cu completările ulterioare, după caz.

    CAP. III
    Organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor didactice şi de cercetare vacante din instituţiile de învăţământ superior
    SECŢIUNEA 1
    Cadru general
    ART. 6
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot să organizeze concurs pentru ocuparea unui post didactic sau de cercetare numai dacă acesta este declarat vacant.
    (2) Un post se consideră vacant dacă este prevăzut astfel în statul de funcţii, întocmit anual, sau dacă este vacantat pe parcursul anului universitar.
    (3) Postul se vacantează prin una dintre următoarele modalităţi:
    a) încetarea contractului individual de muncă, conform legii;
    b) transferul persoanei care ocupă postul pe un alt post din cadrul aceleiaşi instituţii de învăţământ superior, ca urmare a câştigării unui concurs sau în urma promovării în cariera didactică, în condiţiile legii.

    (4) Posturile didactice şi de cercetare nu pot fi scoase la concurs prin transformarea unui post ocupat într-un post de rang superior.

    ART. 7
    (1) Instituţia de învăţământ superior poate să organizeze concurs pentru ocuparea pe perioadă nedeterminată a unui post didactic sau de cercetare, numai după publicarea de către Ministerul Educaţiei a postului scos la concurs în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
    (2) În vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, instituţiile de învăţământ superior transmit Ministerului Educaţiei următoarele documente:
    a) lista posturilor propuse pentru scoatere la concurs şi structura acestora, semnată de rectorul instituţiei de învăţământ superior şi ştampilată;
    b) extrasul din statul de funcţii care conţine posturile scoase la concurs, semnat de rector, decan şi directorul de departament sau conducătorul şcolii doctorale;
    c) în cazul posturilor didactice, declaraţia pe propria răspundere a rectorului instituţiei de învăţământ superior care atestă că toate posturile didactice propuse a fi scoase la concurs au în structură numai discipline din planurile de învăţământ ale specializărilor/programelor de studii legal înfiinţate, inclusiv forma de învăţământ şi localitatea de desfăşurare a acestora;
    d) metodologia proprie.

    (3) Transmiterea către Ministerul Educaţiei a solicitării privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs se realizează în termen de 30 de zile lucrătoare de la începerea fiecărui semestru al anului universitar.
    (4) Ministerul Educaţiei verifică documentaţia transmisă şi structura posturilor, în raport cu prevederile legale în vigoare, şi o transmite la Monitorul Oficial al României, în vederea publicării posturilor propuse de către IIS.
    (5) Declanşarea procedurilor de concurs poate fi demarată doar după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a postului scos la concurs. Prima probă de concurs trebuie să fie programată la cel puţin două luni după apariţia anunţului în Monitorul Oficial. Perioada de înscriere la concurs începe cu ziua publicării anunţului în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se încheie cu 15 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe de concurs.
    (6) Propunerea de organizare a concursului pentru un post vacant se face de către directorul departamentului sau conducătorul şcolii doctorale în structura căreia se află postul, prin referat avizat de consiliul departamentului sau de consiliul şcolii doctorale şi de consiliul facultăţii.
    (7) Lista posturilor propuse pentru ocuparea prin concurs este avizată de consiliul facultăţii, aprobată de decan şi înaintată consiliului de administraţie al instituţiei de învăţământ superior în vederea aprobării conform art. 139 lit. d) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Anunţurile privind scoaterea la concurs a posturilor didactice şi de cercetare vacante din IIS se publică, inclusiv:
    a) la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al instituţiei de învăţământ superior.
    b) pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educaţiei, numită pagina web a concursului de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare vacante în învăţământul superior.

    (9) Pe platforma administrată de către Ministerul Educaţiei, dedicată publicării posturilor didactice şi de cercetare vacante din IIS, se vor publica următoarele informaţii:
    a) descrierea pe scurt a postului scos la concurs;
    b) norma didactică şi tipurile de activităţi incluse în aceasta, în cazul posturilor didactice, respectiv norma de cercetare, în cazul posturilor de cercetare, precum şi alte atribuţii specifice postului scos la concurs;
    c) salariul minim de încadrare corespunzător postului scos la concurs;
    d) calendarul concursului;
    e) tematica probelor de concurs, inclusiv a prelegerilor, cursurilor sau altor asemenea, ori tematicile din care comisia de concurs poate alege tematica probelor susţinute efectiv;
    f) descrierea procedurii de concurs;
    g) lista completă a documentelor pe care candidaţii trebuie să le includă în dosarul de concurs;
    h) adresa la care trebuie transmis dosarul de concurs.

    (10) Anunţurile referitoare la posturile de conferenţiar universitar, profesor universitar, cercetător ştiinţific gradul II şi cercetător ştiinţific gradul I vor fi publicate şi în limba engleză.

    ART. 8
    (1) Pe site-ul web al instituţiei de învăţământ superior organizatoare vor fi publicate în termen de 5 zile lucrătoare, după încheierea perioadei de înscriere, cu respectarea protecţiei datelor cu caracter personal conform Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), pentru fiecare candidat, informaţii după cum urmează:
    a) curriculum vitae;
    b) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor;
    c) lista completă de lucrări.

    (2) Aceleaşi date sunt încărcate de către IIS şi pe pagina web a concursului, administrată de Ministerul Educaţiei.

    ART. 9
    (1) Concursurile au caracter deschis.
    (2) Metodologia de concurs nu poate conţine prevederi discriminatorii privind candidaţii în funcţie de sex, origine etnică sau socială, cetăţenie, religie ori credinţă, dizabilităţi, opinii politice, condiţie socială sau economică.
    (3) Descrierea postului scos la concurs va fi făcută în termeni cuprinzători, care corespund nevoilor reale ale instituţiei de învăţământ superior, avându-se în vedere să nu se limiteze, în mod artificial, numărul potenţialilor candidaţi.

    ART. 10
    (1) Se consideră a fi implicate în procedura de concurs persoanele care:
    a) participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de concurs;
    b) sunt membri sau membri supleanţi ai comisiei de concurs;
    c) sunt implicate în decizii de evaluare profesională sau administrativă în cadrul concursului;
    d) sunt implicate în soluţionarea contestaţiilor.

    (2) Nu pot fi implicate în procedura de concurs persoane care se află într-una din situaţiile prevăzute la art. 201 alin. (4) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În situaţia în care, în urma câştigării unui concurs de către un candidat, una sau mai multe persoane din instituţia de învăţământ superior urmează să se afle într-o situaţie de incompatibilitate conform prevederilor art. 3 alin. (3), numirea pe post şi acordarea titlului universitar de către instituţia de învăţământ superior sau a gradului profesional de cercetare-dezvoltare pot avea loc numai după soluţionarea situaţiei/ situaţiilor de incompatibilitate. Modalitatea de soluţionare a situaţiei de incompatibilitate se comunică Ministerului Educaţiei, în termen de două zile lucrătoare de la soluţionare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Înscrierea la concurs
    ART. 11
    (1) În vederea înscrierii la concursul pentru ocuparea unui post didactic şi de cercetare, candidatul întocmeşte un dosar, în format tipărit, care conţine cel puţin următoarele documente:
    a) cererea de înscriere la concurs, semnată de candidat, care include o declaraţie pe propria răspundere privind veridicitatea informaţiilor prezentate în dosar;
    b) o propunere de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, în cazul posturilor didactice, cât şi din punctul de vedere al activităţilor de cercetare ştiinţifică; propunerea se redactează de către candidat, cuprinde maximum 10 pagini şi este unul dintre principalele criterii de departajare a candidaţilor;
    c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit şi în format electronic (model Europass);
    d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit şi în format electronic;
    e) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor instituţiei de învăţământ superior, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Standardele instituţiei de învăţământ superior nu pot deroga de la standardele minimale naţionale aprobate potrivit art. 156 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare. Fişa de verificare este completată şi semnată de către candidat;
    f) documente referitoare la deţinerea diplomei de doctor: copia conform cu originalul a diplomei de doctor şi, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, copie conform cu originalul a atestatului de recunoaştere sau echivalare a acesteia;
    g) rezumatul în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională a tezei de doctorat, pe maximum o pagină pentru fiecare limbă;
    h) declaraţie pe propria răspundere a candidatului în care indică situaţiile de incompatibilitate prevăzute de Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în care s-ar afla în cazul câştigării concursului sau lipsa acestor situaţii de incompatibilitate;
    i) în cazurile prevăzute la art. 4 alin. (5) şi (6), copii conforme cu originalul, care atestă deţinerea titlurilor medicale respective;
    j) copii ale altor diplome care atestă studiile candidatului;
    k) copia cărţii de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a paşaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărţii de identitate ori paşaportului;
    l) în cazul în care candidatul şi-a schimbat numele, copii de pe documente care atestă schimbarea numelui, respectiv certificatul de căsătorie sau dovada schimbării numelui;
    m) maximum 10 publicaţii, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecţionate de acesta şi considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii;
    n) pentru candidaţii la funcţia de conferenţiar universitar/ cercetător ştiinţific gradul II, respectiv profesor universitar/ cercetător ştiinţific gradul I: 3 scrisori de recomandare, conform art. 13;
    o) certificat de cazier judiciar;
    p) certificat de integritate comportamentală;
    q) certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educaţiei şi ministrului sănătăţii;
    r) avizul medical pentru exercitarea profesiei didactice, eliberat conform prevederilor ordinului comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii.

    (2) Curriculumul vitae al candidatului trebuie să includă:
    a) informaţii despre studiile efectuate şi diplomele obţinute;
    b) informaţii despre experienţa profesională şi locurile de muncă relevante ocupate anterior;
    c) informaţii despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect şi granturile obţinute, în cazul în care există astfel de proiecte sau granturi, indicându-se pentru fiecare sursa de finanţare, volumul finanţării şi principalele publicaţii sau brevete rezultate;
    d) informaţii despre premii sau alte elemente de recunoaştere a contribuţiilor ştiinţifice ale candidatului.

    (3) Instituţia de învăţământ superior va specifica reglementările care se aplică lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic.
    (4) Documentele prevăzute la alin. (1) se vor depune atât în format letric, cât şi pe suport electronic.
    (5) Dosarul de concurs este constituit de candidat şi se depune la adresa instituţiei de învăţământ superior specificată pe pagina web a concursului, direct sau prin intermediul serviciilor de curierat care permit confirmarea primirii, ori electronic, la adresa de e-mail specificată pe pagina web a concursului, cu confirmare de primire. Dosarul de concurs este transmis membrilor comisiei de concurs începând cu data închiderii procesului de depunere a dosarelor de concurs, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe a concursului.

    ART. 12
    Dosarul de concurs va conţine lucrările, articolele/studiile, publicaţiile realizate de candidat, relevante în domeniul disciplinelor postului, iar lista acestora va fi structurată astfel:
    a) lista celor maximum 10 lucrări considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru domeniul disciplinelor postului pentru care candidează;
    b) teza sau tezele de doctorat;
    c) brevete de invenţie şi alte titluri de proprietate industrială;
    d) cărţi şi capitole în cărţi;
    e) articole/studii in extenso, publicate în reviste din fluxul ştiinţific internaţional principal;
    f) publicaţii in extenso, apărute în lucrări ale principalelor conferinţe internaţionale de specialitate;
    g) alte lucrări şi contribuţii ştiinţifice sau, după caz, din domeniul creaţiei artistice.


    ART. 13
    (1) Candidaţii la posturile de conferenţiar universitar sau cercetător ştiinţific gradul II trebuie să includă în dosarul de concurs cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor personalităţi din domeniul respectiv, din ţară sau din străinătate, exterioare instituţiei de învăţământ superior al cărei post este scos la concurs, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare referitoare la calităţile profesionale ale candidatului.
    (2) Candidaţii la posturile de profesor universitar sau cercetător ştiinţific gradul I trebuie să includă în dosarul de concurs cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor personalităţi din domeniul respectiv din străinătate, care au acceptat să elaboreze scrisori de recomandare referitoare la calităţile profesionale ale candidatului.
    (3) În cazul domeniilor ştiinţifice cu specific românesc, scrisorile de recomandare pentru candidaţii la posturile de profesor universitar sau cercetător ştiinţific gradul I pot proveni şi din partea unor personalităţi din domeniul respectiv din România, exterioare instituţiei de învăţământ superior al cărei post este scos la concurs.

    ART. 14
    (1) Îndeplinirea de către un candidat a condiţiilor legale de prezentare la concurs este certificată prin avizul compartimentului juridic al instituţiei de învăţământ superior.
    (2) Avizul juridic este emis de compartimentul de specialitate, după rezoluţia comisiei ştiinţifice/consiliului ştiinţific privind verificarea informaţiilor din fişa de verificare a îndeplinirii standardelor instituţiei de învăţământ superior, prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. e). Comisia ştiinţifică/Consiliul ştiinţific este numită/numit prin decizie a rectorului, la propunerea consiliului de administraţie al IIS.
    (3) Avizul juridic şi rezoluţia comisiei ştiinţifice/consiliului ştiinţific sunt comunicate candidatului în maximum 48 de ore de la emitere, dar cu minimum 5 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe a concursului.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Desfăşurarea concursului
    ART. 15
    (1) Concursurile se desfăşoară în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere.
    (2) Concursul constă în evaluarea activităţii ştiinţifice şi competenţelor didactice ale candidaţilor pentru posturile didactice şi, respectiv, în evaluarea activităţii ştiinţifice şi a competenţelor privind cercetarea ale candidaţilor pentru posturile de cercetare.

    ART. 16
    (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţiile legale de prezentare la concurs şi au primit avizul juridic favorabil vor fi invitaţi de către instituţia de învăţământ superior la susţinerea probelor de concurs. Pe pagina web a instituţiei de învăţământ superior sunt anunţate: ziua, ora şi locul desfăşurării probelor de concurs.
    (2) Comisia de concurs evaluează candidatul din perspectiva următoarelor criterii:
    a) relevanţa şi impactul rezultatelor ştiinţifice ale candidatului, în relaţie cu domeniul disciplinelor postului pentru care candidează;
    b) capacitatea candidatului de a îndruma studenţi sau tineri cercetători;
    c) competenţele didactice ale candidatului, în cazul funcţiilor didactice;
    d) capacitatea candidatului de a transfera cunoştinţele şi rezultatele sale către mediul economic sau social ori de a populariza propriile rezultate ştiinţifice;
    e) capacitatea candidatului de a lucra în echipă şi eficienţa colaborărilor ştiinţifice ale acestuia, în funcţie de specificul domeniului candidatului;
    f) capacitatea candidatului de a conduce proiecte de cercetare-dezvoltare;
    g) experienţa profesională a candidatului în alte instituţii decât instituţia organizatoare de concurs.

    (3) În situaţia în care postul vizat este de asistent/şef de lucrări/lector universitar, comisia de concurs are obligaţia de a verifica şi constata, din punctul de vedere al relevanţei didactice şi ştiinţifice, îndeplinirea standardelor de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, aprobate de senatul universitar, conform legii.
    (4) În situaţia în care postul vizat este de conferenţiar/ profesor, comisia de concurs are obligaţia de a verifica şi constata îndeplinirea, din punctul de vedere al relevanţei didactice şi ştiinţifice, de către candidat a standardelor instituţiei de învăţământ superior. Standardele instituţiei de învăţământ superior nu pot deroga de la standardele minimale naţionale aprobate potrivit art. 156 alin. (1) lit. a) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În situaţia în care postul vizat este de cercetare, comisia de concurs are obligaţia de a verifica şi constata îndeplinirea de către candidat a standardelor minimale naţionale pentru conferirea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare aprobate potrivit art. 156 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Criteriile prevăzute la alin. (2) sunt evaluate pe baza dosarului de concurs şi, după caz, adiţional prin una sau mai multe probe de concurs, care pot include potrivit prevederilor metodologiei proprii: prelegeri, susţinerea unui curs, seminar etc.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Comisia de concurs: constituire, atribuţii
    ART. 17
    (1) Stabilirea componenţei comisiei de concurs, pentru fiecare post scos la concurs, se realizează după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a anunţului de scoatere la concurs a postului.
    (2) Comisia de concurs este formată din 5 membri, incluzând preşedintele acesteia, specialişti în domeniul disciplinelor postului scos la concurs sau în domenii apropiate.
    (3) În componenţa comisiei de concurs sunt prevăzuţi şi membri supleanţi. În cazul indisponibilităţii participării unui membru la lucrările comisiei, membrul respectiv este înlocuit de membrul supleant, numit după aceeaşi procedură ca şi membrii comisiei.
    (4) Consiliul departamentului sau al şcolii doctorale în structura căruia se află postul face propuneri pentru componenţa nominală a comisiei de concurs.
    (5) Pe baza propunerii menţionate la alin. (4), decanul solicită avizul consiliului facultăţii privind componenţa nominală a comisiei de concurs.
    (6) Componenţa nominală a comisiei de concurs, însoţită de avizul consiliului facultăţii, este transmisă senatului universitar spre aprobare. În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de concurs este numită prin decizie a rectorului.
    (7) În termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei rectorului decizia este transmisă Ministerului Educaţiei, iar componenţa nominală a comisiei de concurs este publicată pe pagina web a concursului. În cazul posturilor de conferenţiar universitar, profesor universitar, cercetător ştiinţific gradul II şi cercetător ştiinţific gradul I, IIS va publica componenţa comisiei de concurs în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În cazul instituţiilor de învăţământ superior din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, decizia rectorului este transmisă şi structurilor cu atribuţii în domeniu.

    ART. 18
    (1) Deciziile comisiei de concurs sunt luate prin votul deschis al membrilor. O decizie a comisiei este validă dacă a întrunit votul a cel puţin 3 membri ai comisiei.
    (2) Lucrările comisiei de concurs sunt conduse de preşedintele comisiei.
    (3) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara instituţiei de învăţământ superior, din ţară sau din străinătate.
    (4) Pentru ocuparea unui post de conferenţiar universitar, profesor universitar, cercetător ştiinţific gradul I sau cercetător ştiinţific gradul II, cel puţin 3 membri ai comisiei trebuie să fie din afara instituţiei care organizează concursul, din ţară sau din străinătate.
    (5) Membrii comisiei de concurs trebuie să aibă un titlu didactic sau de cercetare superior ori cel puţin egal cu cel al funcţiei didactice/de cercetare corespunzătoare postului scos la concurs sau, pentru membrii din străinătate, să îndeplinească standardele IIS, corespunzătoare funcţiei didactice/de cercetare aferente postului scos la concurs.
    (6) În scopul exclusiv al participării în comisia de concurs, se va realiza echivalarea titlurilor didactice sau de cercetare ale membrilor din străinătate cu titlurile didactice ori de cercetare din ţară, echivalare pe baza căreia senatul universitar aprobă componenţa nominală a comisiei de concurs.
    (7) Preşedintele comisiei de concurs poate fi, conform metodologiei proprii a IIS:
    a) directorul departamentului sau conducătorul şcolii doctorale în care se regăseşte postul;
    b) decanul sau prodecanul facultăţii în care se regăseşte postul;
    c) un cadru didactic titular în instituţia de învăţământ superior, specialist în domeniul disciplinelor postului sau într-un domeniu apropiat, delegat în acest scop prin votul consiliului departamentului, respectiv al consiliului facultăţii care organizează concursul.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Rezultatele concursului
    ART. 19
    (1) În urma finalizării procesului de evaluare, comisia de concurs stabileşte, pentru fiecare post, ierarhia candidaţilor şi nominalizează candidatul care a obţinut cele mai bune rezultate.
    (2) Preşedintele comisiei de concurs întocmeşte un raport asupra concursului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de concurs şi cu respectarea ierarhiei candidaţilor decise de comisie.
    (3) Raportul asupra concursului este asumat prin semnătură de fiecare membru al comisiei de concurs. Preşedintele comisiei de concurs transmite raportul şi documentaţia aferentă decanului facultăţii.
    (4) Raportul comisiei de concurs, după validarea acestuia în consiliul facultăţii, este înaintat de către decanul facultăţii senatului instituţiei de învăţământ superior, spre aprobare.
    (5) Senatul universitar analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior şi aprobă sau nu raportul asupra concursului. Ierarhia candidaţilor stabilită de comisia de concurs nu poate fi modificată de senatul universitar.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Comisia de contestaţii: constituire, atribuţii
    ART. 20
    (1) În situaţia în care un candidat deţine elemente care pot demonstra nerespectarea procedurii de evaluare pe baza criteriilor prevăzute la art. 16 alin. (2) şi/sau nerespectarea procedurilor privind organizarea şi desfăşurarea concursului, candidatul poate formula contestaţie în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului.
    (2) Contestaţia se formulează în scris, se înregistrează la registratura instituţiei de învăţământ superior şi se înaintează comisiei de contestaţii spre soluţionare.
    (3) Comisia de contestaţii analizează aspectele sesizate de către candidat prin contestaţia formulată, pe care o rezolvă în cel mult 48 de ore de la înregistrarea acesteia şi cu privire la care întocmeşte un raport, înainte de publicarea rezultatelor concursului.
    (4) În vederea stabilirii componenţei comisiilor de soluţionare a contestaţiilor se parcurge aceeaşi procedură ca la stabilirea componenţei comisiei de concurs.
    (5) Membrii comisiei de concurs nu pot face parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (6) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de soluţionare a contestaţiilor este numită prin decizie a rectorului, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, odată cu publicarea deciziei rectorului de numire a comisiei de concurs.
    (7) Raportul comisiei de contestaţii, după avizarea acestuia în consiliul facultăţii, şi raportul comisiei de concurs sunt înaintate de către decanul facultăţii senatului instituţiei de învăţământ superior, spre aprobare.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Numirea pe post
    ART. 21
    (1) În urma aprobării rezultatului concursului de către senatul universitar, rectorul emite decizie pentru numirea pe post şi acordarea titlului universitar aferent pentru candidatul câştigător. Numirea pe post se face începând cu semestrul următor celui în care s-a desfăşurat concursul.
    (2) Deciziile de numire pe post şi acordarea titlului universitar aferent pentru candidaţii câştigători, însoţite de un raport sintetic privind organizarea şi desfăşurarea concursului/concursurilor din instituţia de învăţământ superior, se transmit, în termen de 5 zile de la emitere, în format electronic/pe suport electronic, cu adresă de înaintare către Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), prin direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei.
    (3) Numirile pe posturile din instituţiile de învăţământ superior din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională se fac potrivit reglementărilor interne specifice, cu respectarea prevederilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Organizarea şi desfăşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de cercetare vacante din instituţiile de învăţământ superior
    ART. 22
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 15 alin. (1) şi ale art. 17 alin. (2), pentru posturile de cercetare se aplică prevederile Legii nr. 319/2003, cu completările ulterioare.
    (2) În vederea desfăşurării concursurilor pentru posturi de cercetare din instituţiile de învăţământ superior, atribuţiile prevăzute de Legea nr. 319/2003, cu completările ulterioare, se îndeplinesc astfel:
    a) cele prevăzute pentru consiliul ştiinţific al instituţiei, de către consiliul facultăţii;
    b) cele prevăzute pentru consiliul de administraţie al instituţiei, de către senatul universitar;
    c) cele prevăzute pentru secretarul ştiinţific sau directorul ştiinţific al unităţii, de către directorul departamentului, conducătorul şcolii doctorale, decan sau prodecan, conform metodologiei proprii.


    CAP. IV
    Dispoziţii finale şi tranzitorii
    ART. 23
    În cazul în care postul scos la concurs nu a fost ocupat, concursul poate fi reluat, cu respectarea integrală a procedurii de concurs, în următorul semestru sau an universitar, după caz.

    ART. 24
    (1) Rezultatul concursului se publică la sediul instituţiei de învăţământ superior organizatoare, pe pagina web a instituţiei, în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea concursului. Rezultatul concursului este încărcat şi pe platforma electronică gestionată de Ministerul Educaţiei.
    (2) Fiecare instituţie de învăţământ superior organizatoare întocmeşte anual, până cel târziu la data de 1 septembrie, un raport sintetic, în format electronic, cu privire la organizarea, desfăşurarea şi finalizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare. Raportul este trimis, spre notificare către CNATDCU, prin direcţia de specialitate din Ministerul Educaţiei.

    ART. 25
    (1) Directorii departamentelor, decanii facultăţilor şi rectorul răspund în faţa senatului universitar pentru buna desfăşurare a concursurilor de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare, în condiţiile respectării normelor de calitate, de etică şi deontologie universitară şi a legislaţiei în vigoare.
    (2) În condiţiile constatării unor nereguli, senatul universitar poate aplica sancţiuni specificate în metodologia proprie, putând fi dispusă inclusiv demiterea directorilor de departamente şi a decanilor, la propunerea justificată a consiliului de administraţie sau a rectorului ori din oficiu, cu avizul acestora.
    (3) În cazul constatării nerespectării prevederilor legale în procedura de ocupare a posturilor didactice şi de cercetare, Ministerul Educaţiei poate aplica sancţiunile prevăzute de lege, pe baza unui raport întocmit de CNATDCU.
    (4) În cazul în care instanţele de judecată constată încălcarea procedurilor de desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare din instituţiile de învăţământ superior, concursul se anulează şi se reia.

    ART. 26
    (1) Încadrarea într-o funcţie didactică de predare este condiţionată de prezentarea unui certificat medical eliberat pe un formular specific, adoptat prin ordin comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii. Avizele necesare pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordinul comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Menţinerea într-o funcţie didactică de predare este condiţionată de un control medical periodic. Periodicitatea şi acordarea avizelor pentru exercitarea profesiei sunt reglementate prin ordinul prevăzut la alin. (1), iar fondurile necesare acestor controale sunt asigurate de la bugetul de stat.
    (3) Personalul didactic de predare care se consideră nedreptăţit poate solicita o expertiză a capacităţii de muncă în domeniul educaţiei.
    (4) În situaţii de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o instituţie de învăţământ superior, instituţia poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educaţional, prin hotărâre a consiliului de administraţie, un nou examen medical complet.
    (5) Situaţiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate şi stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialişti, constituită la nivelul centrului universitar în baza unui protocol încheiat între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, care realizează expertiza capacităţii de muncă în domeniul educaţiei.
    (6) Refuzul personalului didactic de a se prezenta la controlul medical constituie abatere disciplinară şi poate duce la desfacerea contractului individual de muncă.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016