Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 25 ianuarie 2024  privind organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în cariera didactică, în învăţământul superior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 25 ianuarie 2024 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în cariera didactică, în învăţământul superior

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 87 din 30 ianuarie 2024
──────────
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 56 din 25 ianuarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 30 ianuarie 2024.
──────────
    ART. 1
    (1) Prin procesul de promovare în cariera didactică se asigură evoluţia în carieră a personalului didactic titular dintr-o instituţie de învăţământ superior, prin trecerea pe o funcţie didactică superioară.
    (2) Promovarea în carieră a personalului didactic titular pe un post vacant, corespunzător unei funcţii didactice, superioară celei pe care o ocupă, se realizează prin examen.
    (3) Posturile vacante destinate promovării în cariera didactică se aprobă anual de către consiliul de administraţie al instituţiei de învăţământ superior.
    (4) Metodologia proprie referitoare la organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în cariera didactică, pentru învăţământul superior, denumită în continuare metodologie proprie, prevede standardele minimale de ocupare a posturilor didactice pentru următoarele funcţii didactice:
    a) lector universitar/şef de lucrări;
    b) conferenţiar universitar;
    c) profesor universitar.

    (5) Standardele aferente funcţiilor prevăzute la alin. (4) sunt cerinţe minime şi obligatorii pentru înscrierea la examenul de promovare pe post şi sunt denumite în continuare standardele instituţiei de învăţământ superior.
    (6) Standardele prevăzute la alin. (4) sunt stabilite de instituţia de învăţământ superior prin aprobarea de către senatul universitar. Standardele instituţiei de învăţământ superior nu pot deroga de la standardele minimale naţionale prevăzute la art. 156 alin. (1) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei. Standardele instituţiei de învăţământ superior sunt superioare sau egale standardelor minimale naţionale.
    (7) Instituţia de învăţământ superior nu poate stabili prin metodologia proprie sau prin alte documente echivalarea îndeplinirii de către un candidat a standardelor minimale naţionale prevăzute la alin. (6) prin standarde, criterii sau indicatori diferiţi de cei prevăzuţi de standardele minimale naţionale, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, potrivit art. 156 alin. (1) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Metodologia proprie conţine prevederi referitoare la soluţionarea contestaţiilor în cadrul instituţiei care a organizat examenul de promovare în cariera didactică.
    (9) Nerespectarea prevederilor metodologiei proprii de către persoanele cu atribuţii în procedura de organizare şi desfăşurare a examenelor de promovare poate constitui abatere disciplinară. Eventualele sesizări sunt analizate în conformitate cu prevederile art. 175-179 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (10) La examenul de promovare în carieră nu pot participa persoanele condamnate penal definitiv pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea.

    ART. 2
    Metodologia proprie se elaborează cu respectarea principiilor care guvernează învăţământul superior prevăzute la art. 4 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prezentei metodologii-cadru.

    ART. 3
    (1) Organizarea şi desfăşurarea examenului de promovare în cariera didactică presupun parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (2)-(4).
    (2) Anunţul privind organizarea examenului se publică cu cel puţin două luni înainte de data desfăşurării primei probe de examen. Înscrierea la examen începe în ziua publicării pe site-ul instituţiei de învăţământ superior a anunţului privind examenul pentru ocuparea postului vacant şi se încheie cu 15 zile calendaristice înaintea desfăşurării primei probe de examen.
    (3) Anunţurile se publică la loc vizibil, pe pagina principală a site-ului web al instituţiei de învăţământ superior şi pe un site web specializat, administrat de Ministerul Educaţiei.
    (4) Pe pagina principală a site-ului web propriu al instituţiei de învăţământ superior, care găzduieşte şi pagina de internet a examenului, vor fi publicate, în termenul prevăzut la alin. (2), cel puţin următoarele informaţii:
    a) metodologia proprie;
    b) lista posturilor aprobate de către consiliul de administraţie, pentru care urmează a se desfăşura examen, şi structura acestora, asumată de rectorul instituţiei de învăţământ superior;
    c) descrierea fiecărui post pentru care urmează să se desfăşoare examen de promovare în cariera didactică;
    d) atribuţiile/activităţile aferente postului didactic vacant, incluzând norma didactică şi tipurile de activităţi incluse în norma didactică;
    e) salariul minim de încadrare pe post la momentul angajării;
    f) calendarul examenului;
    g) tematica probelor de examen;
    h) descrierea procedurii de examen;
    i) lista completă a documentelor pe care candidatul trebuie să le includă în dosarul de examen;
    j) adresa la care trebuie depus dosarul de examen.


    ART. 4
    Cu cel puţin 10 zile calendaristice înaintea desfăşurării primei probe de examen, pe pagina principală a site-ului web a instituţiei de învăţământ superior, care găzduieşte şi pagina de internet a examenului, vor fi publicate, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), pentru fiecare candidat la examenul de promovare în cariera didactică, următoarele:
    a) curriculum vitae;
    b) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor minimale pentru postul pentru care urmează să se desfăşoare examen de promovare;
    c) lista completă de lucrări a candidatului.


    ART. 5
    (1) Examenele au caracter transparent conform prevederilor legale în vigoare.
    (2) La examen poate participa candidatul care îndeplineşte condiţiile de înscriere la examenul de promovare, conform Legii nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei metodologii-cadru.
    (3) La examenul pentru promovarea în cariera didactică pot participa cadrele didactice titulare care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) să fi avut calificativul „foarte bine“ în ultimii 3 ani;
    b) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii;
    c) să îndeplinească standardele de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei, prevăzute la art. 206 alin. (2), (3) sau (4) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.


    ART. 6
    (1) Se consideră a fi implicate în procedura de examen persoanele care:
    a) participă în procesul de decizie referitor la numirea comisiei de examen;
    b) sunt membri sau membri supleanţi ai comisiei de examen;
    c) sunt implicate în decizii de evaluare profesională sau administrativă în cadrul examenului;
    d) sunt implicate în soluţionarea contestaţiilor.

    (2) Nu pot fi membri ai comisiilor constituite pentru organizarea şi desfăşurarea examenului în vederea promovării în cariera didactică persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al III-lea inclusiv în rândul candidaţilor.

    ART. 7
    În situaţia în care, în urma promovării examenului de către candidat, una sau mai multe persoane din instituţia de învăţământ superior urmează să se afle într-o situaţie de incompatibilitate conform art. 201 alin. (4) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, numirea pe post şi acordarea titlului universitar de către instituţia de învăţământ superior pot avea loc numai după soluţionarea situaţiei/situaţiilor de incompatibilitate. Modalitatea de soluţionare a situaţiei de incompatibilitate se comunică Ministerului Educaţiei în termen de două zile lucrătoare de la soluţionare.

    ART. 8
    (1) Instituţiile de învăţământ superior pot să organizeze examen de promovare în cariera didactică numai pentru un post vacant conform art. 207 alin. (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Un post se consideră vacant dacă este prevăzut astfel în statul de funcţii, întocmit anual, sau se vacantează pe parcursul anului universitar.

    ART. 9
    (1) Instituţia de învăţământ superior poate să organizeze examen de promovare în cariera didactică numai după aprobarea de către consiliul de administraţie a numărului de posturi vacante şi publicarea de către instituţia de învăţământ superior pe pagina principală a site-ului web propriu a informaţiilor privind organizarea examenului/examenelor.
    (2) Publicarea de către instituţia de învăţământ superior pe pagina principală a site-ului web propriu a informaţiilor privind organizarea examenului/examenelor de promovare în cariera didactică se realizează după primirea avizului din partea Ministerului Educaţiei referitor la organizarea acestui/acestor examen/examene.
    (3) Instituţia de învăţământ superior are obligaţia de a transmite Ministerului Educaţiei în vederea obţinerii avizului pentru organizarea şi desfăşurarea examenului prevăzut la alin. (2) următoarele:
    a) metodologia proprie;
    b) lista posturilor aprobate de către consiliul de administraţie pentru care urmează a se desfăşura examen şi structura acestora, asumată de rectorul instituţiei de învăţământ superior;
    c) extrasul din statul de funcţii care conţine posturile propuse pentru examenele de promovare, semnat de rector, decan şi directorul de departament sau conducătorul şcolii doctorale;
    d) declaraţia pe propria răspundere a rectorului instituţiei de învăţământ superior care atestă că toate posturile didactice propuse pentru examenele de promovare au în structură numai discipline din planurile de învăţământ ale specializărilor/ programelor de studii legal înfiinţate, inclusiv ca formă de învăţământ şi localitate de desfăşurare.

    (4) Procedura de examen poate fi declanşată doar după primirea avizului din partea Ministerului Educaţiei.
    (5) Propunerea de organizare a examenului pentru un post vacant se face de către directorul departamentului, prin referat avizat de consiliul departamentului şi de consiliul facultăţii.
    (6) Lista posturilor vacante propuse pentru ocuparea prin examen de promovare este avizată de consiliul facultăţii şi înaintată de decan consiliului de administraţie al instituţiei de învăţământ superior, în vederea aprobării.
    (7) Consiliul de administraţie al instituţiei de învăţământ superior, la propunerea consiliului departamentului, aprobă cererile privind înscrierea la examen în vederea promovării în cariera didactică.
    (8) Cererile de înscriere la examenul de promovare în cariera didactică cuprind precizarea funcţiei didactice şi a postului pentru care se depune candidatura.

    ART. 10
    (1) Pentru înscrierea la examenul de promovare în cariera didactică, pentru funcţiile de lector universitar/şef de lucrări este necesară întrunirea cumulativă a următoarelor condiţii:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) vechime minimă de 3 ani în calitate de cadru didactic în învăţământul superior în cadrul instituţiei organizatoare a examenului de promovare;
    c) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei didactice de lector universitar/şef de lucrări, prevăzute de metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior organizatoare.

    (2) Pentru înscrierea la examenul de promovare în cariera didactică, pentru funcţia de conferenţiar universitar este necesară întrunirea cumulativă a următoarelor condiţii:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) vechime minimă de 6 ani în calitate de cadru didactic în învăţământul superior în cadrul instituţiei organizatoare a examenului de promovare;
    c) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei didactice de conferenţiar universitar, prevăzute de metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior organizatoare. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, potrivit prevederilor art. 156 alin. (1) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    (3) Pentru înscrierea la examenul de promovare în cariera didactică, pentru funcţia de profesor universitar este necesară întrunirea cumulativă a următoarelor condiţii:
    a) deţinerea diplomei de doctor;
    b) deţinerea atestatului de abilitare;
    c) vechime minimă de 9 ani în calitate de cadru didactic în învăţământul superior în cadrul instituţiei organizatoare a examenului de promovare;
    d) îndeplinirea standardelor minimale de ocupare a posturilor didactice, specifice funcţiei didactice de profesor universitar, prevăzute de metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior organizatoare. Aceste standarde trebuie să fie superioare sau egale standardelor minimale aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, potrivit prevederilor art. 156 alin. (1) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    (4) În învăţământul superior medical, candidaţii la examenul pentru promovarea în cariera didactică trebuie să aibă cel puţin titlul de medic rezident/medic stomatolog rezident. Fac excepţie posturile de la disciplinele care nu au corespondent în reţeaua Ministerului Sănătăţii şi cele de la disciplinele preclinice.
    (5) În învăţământul superior medical, candidaţii la examenul pentru promovarea în cariera didactică pentru postul de şef de lucrări trebuie să aibă şi titlul de medic specialist/medic stomatolog specialist, iar candidaţii la examenul pentru promovarea în cariera didactică pentru posturile de conferenţiar sau de profesor universitar trebuie să aibă şi titlul de medic primar/medic stomatolog primar. Fac excepţie posturile de la disciplinele care nu au corespondent în reţeaua Ministerului Sănătăţii şi cele de la disciplinele preclinice.
    (6) În învăţământul superior confesional de stat şi confesional particular, pentru înscrierea la examenul de promovare candidaţii trebuie să deţină avizul cultului.

    ART. 11
    (1) În vederea înscrierii la examenul de promovare, candidatul depune un dosar care conţine următoarele documente:
    a) cererea de înscriere la examen, semnată de candidat, care include o declaraţie pe propria răspundere privind veridicitatea informaţiilor prezentate în dosar;
    b) o propunere de dezvoltare a carierei universitare a candidatului atât din punct de vedere didactic, cât şi din punctul de vedere al activităţilor de cercetare ştiinţifică; propunerea se redactează de către candidat, cuprinde maximum 10 pagini şi este unul dintre principalele criterii de departajare a candidaţilor;
    c) curriculum vitae al candidatului în format tipărit şi în format electronic - model Europass;
    d) lista de lucrări ale candidatului în format tipărit şi în format electronic;
    e) fişa de verificare a îndeplinirii standardelor instituţiei de învăţământ superior, al cărei format standard este prevăzut de metodologia proprie. Fişa de verificare este completată şi semnată de către candidat;
    f) documente care atestă deţinerea titlului de doctor: copia conformă cu originalul a diplomei de doctor şi, în cazul în care diploma de doctor originală nu este recunoscută în România, copia conformă cu originalul a atestatului de recunoaştere sau echivalare a acesteia;
    g) rezumatul în limba română şi într-o limbă de circulaţie internaţională al tezei de doctorat, pe maximum o pagină pentru fiecare limbă;
    h) declaraţie pe propria răspundere a candidatului în care indică situaţiile de incompatibilitate prevăzute de Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, în care s-ar afla în cazul promovării examenului sau lipsa acestor situaţii de incompatibilitate;
    i) în cazurile prevăzute la art. 10 alin. (4) şi (5) din prezenta metodologie, copii conforme cu originalul care atestă deţinerea titlurilor medicale respective;
    j) dovada privind obţinerea calificativului „foarte bine“ în ultimii 3 ani de activitate profesională;
    k) declaraţia pe propria răspundere a candidatului din care să reiasă că nu a fost sancţionat disciplinar în ultimii 3 ani;
    l) copii ale altor diplome care atestă studiile candidatului;
    m) copia cărţii de identitate sau, în cazul în care candidatul nu are o carte de identitate, a paşaportului sau a unui alt document de identitate întocmit într-un scop echivalent cărţii de identitate ori paşaportului;
    n) în cazul în care candidatul şi-a schimbat numele, copii de pe documente care atestă schimbarea acestuia, respectiv certificatul de căsătorie sau dovada schimbării numelui;
    o) maximum 10 lucrări publicate, brevete sau alte lucrări ale candidatului, în format electronic, selecţionate de acesta şi considerate a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii;
    p) pentru candidaţii la funcţia de conferenţiar universitar/ cercetător ştiinţific gradul II, respectiv profesor universitar/ cercetător ştiinţific gradul I: 3 scrisori de recomandare, conform art. 14;
    q) certificat de cazier judiciar;
    r) certificat de integritate comportamentală reglementat de Legea nr. 118/2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;
    s) certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educaţiei şi ministrului sănătăţii;
    t) avizul medical pentru exercitarea profesiei didactice, eliberat conform prevederilor ordinului comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii.

    (2) Documentele menţionate la alin. (1) se vor depune atât în format letric, cât şi pe suport electronic.
    (3) Instituţia de învăţământ superior va specifica reglementările care se aplică lucrărilor candidatului care nu sunt disponibile în format electronic.

    ART. 12
    Curriculum vitae al candidatului trebuie să includă:
    a) informaţii despre studiile efectuate şi diplomele obţinute;
    b) informaţii despre experienţa profesională şi locurile de muncă relevante ocupate anterior;
    c) informaţii despre proiectele de cercetare-dezvoltare pe care le-a condus ca director de proiect şi granturile obţinute, în cazul în care există astfel de proiecte sau granturi, indicându-se pentru fiecare sursa de finanţare, volumul finanţării şi principalele publicaţii sau brevete rezultate;
    d) informaţii despre premii sau alte elemente de recunoaştere a contribuţiilor ştiinţifice ale candidatului.


    ART. 13
    Lista completă de lucrări ale candidatului va fi structurată astfel:
    a) lista celor maximum 10 lucrări considerate de candidat a fi cele mai relevante pentru realizările profesionale proprii, care sunt incluse în format electronic în dosar şi care se pot regăsi şi în celelalte categorii de lucrări prevăzute de prezentul articol;
    b) teza sau tezele de doctorat;
    c) brevete de invenţie şi alte titluri de proprietate industrială;
    d) cărţi şi capitole în cărţi;
    e) articole/studii in extenso, publicate în reviste din fluxul ştiinţific internaţional;
    f) publicaţii in extenso, apărute în lucrări ale conferinţelor internaţionale de specialitate;
    g) alte lucrări şi contribuţii ştiinţifice sau, după caz, din domeniul creaţiei artistice.


    ART. 14
    (1) Candidaţii pentru posturile de conferenţiar universitar sau cercetător ştiinţific gradul II trebuie să includă în dosarul de examen cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor personalităţi din domeniul postului pentru care candidează, din ţară sau din străinătate, exterioare instituţiei de învăţământ superior al cărei post este scos la concurs.
    (2) Candidaţii pentru posturile de profesor universitar sau cercetător ştiinţific gradul I trebuie să includă în dosarul de examen cel puţin trei scrisori de recomandare ale unor personalităţi din domeniul postului pentru care candidează din străinătate.
    (3) În cazul domeniilor ştiinţifice cu specific românesc, scrisorile de recomandare pentru candidaţii la postul de profesor universitar pot proveni şi din partea unor personalităţi din domeniul respectiv din România, exterioare instituţiei de învăţământ superior.

    ART. 15
    (1) Dosarul de examen este constituit de candidat şi se depune direct la adresa instituţiei de învăţământ superior specificată pe pagina de internet a examenului. Dosarul de examen este transmis membrilor comisiei de examen după expirarea termenului de depunere a dosarelor, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe a examenului.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior pot accepta dosarele candidaţilor în format electronic, la adresa de e-mail specificată pe pagina principală a site-ului web propriu al examenului, cu confirmare de primire.

    ART. 16
    (1) Pentru obţinerea avizului compartimentului juridic al instituţiei de învăţământ superior, fiecare dosar trebuie să cuprindă rezoluţia cu privire la verificarea informaţiilor din fişa de verificare prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. e). Această rezoluţie este stabilită de către o comisie sau un consiliu ştiinţific numit prin decizie a rectorului, la propunerea consiliului de administraţie.
    (2) Îndeplinirea de către un candidat a condiţiilor legale de prezentare la examen este certificată prin avizul compartimentului juridic al instituţiei de învăţământ superior, în baza rezoluţiei prevăzute la alin. (1) şi a documentelor prevăzute la art. 11.
    (3) Avizul compartimentului juridic, însoţit de rezoluţia comisiei/consiliului ştiinţific care a analizat şi verificat informaţiile din fişa de verificare, este comunicat candidatului şi publicat pe pagina de internet a examenului în termen de 48 de ore de la emiterea sa, dar cu cel puţin 5 zile lucrătoare înaintea desfăşurării primei probe a examenului.
    (4) Aceleaşi date sunt încărcate de către instituţia de învăţământ superior şi pe pagina web a examenului, administrată de Ministerul Educaţiei.

    ART. 17
    Candidaţii care îndeplinesc condiţiile legale de prezentare la examen vor fi notificaţi de către instituţia de învăţământ superior organizatoare cu privire la data, ora şi locul susţinerii probelor de examen.

    ART. 18
    (1) Comisia de examen evaluează candidatul, pe baza criteriilor menţionate anterior, înainte de susţinerea probelor adiţionale, precizate la art. 19. Rezultatele evaluării sunt consemnate în raportul de apreciere întocmit de fiecare membru al comisiei. În raport cu atribuţiile funcţiei didactice pentru care se susţine examenul de promovare, comisia de examen evaluează candidatul din perspectiva următoarelor criterii:
    a) relevanţa şi impactul rezultatelor ştiinţifice ale candidatului;
    b) capacitatea candidatului de a îndruma studenţi sau tineri cercetători;
    c) competenţele didactice ale candidatului;
    d) capacitatea candidatului de a transfera cunoştinţele şi rezultatele sale către mediul economic sau social ori de a populariza propriile rezultate ştiinţifice;
    e) capacitatea candidatului de a lucra în echipă şi eficienţa colaborărilor ştiinţifice ale acestuia, în funcţie de specificul domeniului candidatului;
    f) capacitatea candidatului de a conduce proiecte de cercetare-dezvoltare;
    g) experienţa profesională a candidatului în alte instituţii decât instituţia organizatoare de examen.

    (2) Comisia de examen constată îndeplinirea de către candidat a standardelor din metodologia proprie, raportate la standardele minimale naţionale, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, potrivit prevederilor art. 156. alin. (1) lit. a) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 19
    Competenţele profesionale ale candidatului se evaluează de către comisia de examen pe baza dosarului de examen şi, adiţional, prin una sau mai multe probe, potrivit metodologiei proprii.

    ART. 20
    (1) Stabilirea componenţei comisiei de examen se face odată cu publicarea de către instituţia de învăţământ superior pe pagina principală a site-ului web propriu a informaţiilor privind organizarea examenului.
    (2) Comisia de examen este formată din 5 membri, incluzând preşedintele acesteia, specialişti în domeniul disciplinelor postului pentru care se organizează examen de promovare sau în domenii apropiate.
    (3) În componenţa comisiei de examen sunt prevăzuţi şi membri supleanţi. În cazul indisponibilităţii participării unui membru la lucrările comisiei, membrul respectiv este înlocuit de membrul supleant, numit după aceeaşi procedură ca membrii comisiei.
    (4) Consiliul departamentului sau al şcolii doctorale în structura căreia se află postul face propuneri pentru componenţa nominală a comisiei de examen.
    (5) Pe baza propunerii prevăzute la alin (4), decanul solicită avizul consiliului facultăţii privind componenţa nominală a comisiei de examen.
    (6) Componenţa nominală a comisiei de examen, însoţită de avizul consiliului facultăţii, este supusă validării consiliului de administraţie şi apoi transmisă senatului universitar pentru aprobare.
    (7) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de examen este numită prin decizie a rectorului.
    (8) În termen de două zile lucrătoare de la emiterea deciziei rectorului, componenţa nominală a comisiei de examen este publicată pe pagina de internet a examenului.

    ART. 21
    (1) Deciziile comisiei de examen sunt luate prin votul deschis al membrilor. O decizie a comisiei este validă dacă a întrunit votul a cel puţin 3 membri ai comisiei.
    (2) Lucrările comisiei sunt conduse de preşedintele comisiei.
    (3) Membrii comisiei pot fi din interiorul sau din afara instituţiei de învăţământ superior, din ţară sau din străinătate.
    (4) Pentru ocuparea unui post de conferenţiar universitar/profesor universitar, cel puţin 3 membri ai comisiei trebuie să fie din afara instituţiei care organizează examenul, din ţară sau din străinătate.
    (5) Membrii comisiei de examen trebuie să aibă un titlu didactic superior ori cel puţin egal cu cel al postului destinat promovării, iar membrii din străinătate trebuie să îndeplinească standardele instituţiei de învăţământ superior corespunzătoare postului destinat promovării.
    (6) În scopul exclusiv al participării în comisia de examen, echivalarea titlurilor didactice ale membrilor din străinătate cu titlurile didactice din ţară se face prin hotărâre a senatului universitar cu privire la componenţa nominală a comisiei.
    (7) Preşedintele comisiei de examen poate fi una dintre următoarele persoane, conform metodologiei proprii:
    a) directorul departamentului;
    b) decanul sau prodecanul facultăţii în care se regăseşte postul;
    c) un cadru didactic titular în universitate, specialist în domeniul postului sau într-un domeniu apropiat, delegat în acest scop prin votul consiliului departamentului, respectiv al consiliului facultăţii care organizează examenul.


    ART. 22
    (1) Examenul se derulează astfel încât toate probele de examinare să fie susţinute în cel mult 45 de zile de la încheierea perioadei de înscriere.
    (2) Examenul constă în evaluarea calităţilor didactice şi activităţii ştiinţifice.
    (3) Preşedintele comisiei de examen întocmeşte un raport asupra probelor examenului, pe baza referatelor de apreciere redactate de fiecare membru al comisiei de examen.
    (4) Raportul asupra desfăşurării examenului este asumat prin semnătură de fiecare membru al comisiei de examen. Preşedintele comisiei de examen transmite raportul şi documentaţia aferentă decanului facultăţii.
    (5) Raportul comisiei de examen, după validarea acestuia în consiliul facultăţii, este înaintat de către decanul facultăţii, spre aprobare, senatului universitar.
    (6) Senatul universitar analizează respectarea procedurilor stabilite prin metodologia proprie a instituţiei de învăţământ superior şi aprobă sau nu aprobă raportul asupra desfăşurării examenului. Rezultatele examenului, după aprobarea senatului, sunt prezentate de către decan consiliului facultăţii.

    ART. 23
    (1) În situaţia în care un candidat deţine elemente care pot demonstra nerespectarea criteriilor de evaluare prevăzute la art. 18 alin. (1) şi/sau nerespectarea procedurilor privind organizarea şi desfăşurarea concursului, acesta poate formula contestaţie în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatului.
    (2) Contestaţia se formulează în scris, se înregistrează la registratura instituţiei de învăţământ superior şi se înaintează comisiei de contestaţii spre soluţionare.
    (3) Comisia de contestaţii analizează aspectele sesizate de către candidat şi soluţionează contestaţia în cel mult 48 de ore de la înregistrarea acesteia, înainte de publicarea rezultatelor examenului.
    (4) În vederea stabilirii componenţei comisiilor de soluţionare a contestaţiilor se parcurge aceeaşi procedură ca la stabilirea componenţei comisiei de examen.
    (5) Membrii comisiei de examen nu pot face parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
    (6) În urma aprobării de către senatul universitar, comisia de soluţionare a contestaţiilor este numită prin decizie a rectorului şi se publică odată cu publicarea comisiei de examen.
    (7) Raportul comisiei de contestaţii, după validarea acestuia în consiliul facultăţii, şi raportul comisiei de examen se înaintează de către decanul facultăţii, spre aprobare, senatului universitar.

    ART. 24
    (1) Rezultatul examenului se publică în termen de două zile lucrătoare de la finalizarea examenului, respectiv după expirarea termenului de rezolvare şi de răspuns la contestaţii, după caz, pe pagina de internet a instituţiei de învăţământ superior organizatoare şi pe pagina web administrată de către Ministerul Educaţiei.
    (2) După aprobarea de către senatul universitar a rezultatului examenului, pe pagina de internet a examenului se publică lista candidaţilor promovaţi.

    ART. 25
    (1) În urma aprobării rezultatului examenului de promovare de către senatul universitar, rectorul emite decizie pentru numirea pe post şi acordarea titlului universitar aferent pentru candidatul declarat admis. Numirea pe post se face începând cu semestrul universitar următor celui în care s-a desfăşurat examenul.
    (2) Deciziile de numire pe post şi de acordare a titlului universitar aferent pentru candidaţii declaraţi admişi, însoţite de un raport sintetic privind organizarea şi desfăşurarea examenului/examenelor de promovare din instituţia de învăţământ superior, se transmit, în termen de 5 zile de la emitere, în format electronic/pe suport electronic, cu adresă de înaintare către Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, prin direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Educaţiei.
    (3) Numirile pe posturile din instituţiile de învăţământ superior din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională se fac potrivit reglementărilor interne specifice, cu respectarea prevederilor Legii învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 26
    (1) Directorii departamentelor, decanii facultăţilor şi rectorul răspund în faţa senatului universitar pentru buna desfăşurare a examenelor de promovare, în condiţiile respectării normelor de calitate, de etică şi deontologie universitară şi a legislaţiei în vigoare.
    (2) În condiţiile constatării unor nereguli, senatul universitar poate aplica sancţiuni specificate în metodologia proprie, putând fi dispusă inclusiv demiterea directorilor de departamente şi a decanilor, la propunerea justificată a consiliului de administraţie sau a rectorului ori din oficiu, cu avizul acestora.
    (3) În cazul constatării nerespectării prevederilor legale în procedura de desfăşurare a examenului de promovare în cariera didactică, Ministerul Educaţiei poate aplica sancţiunile prevăzute de lege, pe baza unui raport întocmit de Comisia Naţională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare.
    (4) În cazul în care instanţele de judecată constată încălcarea procedurilor de desfăşurare a examenului de promovare din instituţiile de învăţământ superior, examenul se anulează şi se reia.

    ART. 27
    (1) Încadrarea într-o funcţie didactică de predare este condiţionată de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordinul comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Avizele necesare pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordinul respectiv.
    (2) Menţinerea într-o funcţie didactică de predare este condiţionată de un control medical periodic. Periodicitatea şi acordarea avizelor pentru exercitarea profesiei sunt reglementate prin ordinul prevăzut la alin. (1), iar fondurile necesare acestor controale sunt asigurate de la bugetul de stat.
    (3) Personalul didactic de predare care se consideră nedreptăţit poate solicita o expertiză a capacităţii de muncă în domeniul educaţiei.
    (4) În situaţii de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o instituţie de învăţământ superior, instituţia poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educaţional, prin hotărâre a consiliului de administraţie, un nou examen medical complet.
    (5) Situaţiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate şi stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialişti, constituită la nivelul centrului universitar în baza unui protocol încheiat între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, care realizează expertiza capacităţii de muncă în domeniul educaţiei.
    (6) Refuzul personalului didactic de a se prezenta la controlul medical constituie abatere disciplinară şi poate duce la desfacerea contractului individual de muncă.

    ART. 28
    (1) Fiecare instituţie de învăţământ superior întocmeşte anual, până cel târziu la data de 1 septembrie, un raport anual cu privire la organizarea, desfăşurarea şi finalizarea examenelor de promovare în cariera didactică. Raportul este trimis, spre informare, Ministerului Educaţiei.
    (2) Instituţiile de învăţământ superior din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională trimit raportul anual cu privire la organizarea, desfăşurarea şi finalizarea examenelor de promovare în cariera didactică, după caz, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informaţii sau altor instituţii cu atribuţii în domeniul apărării, informaţiilor, ordinii publice şi securităţii naţionale.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016