Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE-CADRU din 15 mai 2025  privind organizarea şi funcţionarea Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE-CADRU din 15 mai 2025 privind organizarea şi funcţionarea "Şcolii din spital"

EMITENT: Ministerul Educaţiei şi Cercetării
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 562 din 18 iunie 2025
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.026/1.632/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 562 din 18 iunie 2025.
──────────
    CAP. I
    Organizarea şi funcţionarea „Şcolii din spital“
    SECŢIUNEA 1
    Înscrierea în cadrul „Şcolii din spital“
    ART. 1
    Înscrierea în „Şcoala din spital“ se realizează astfel:
    a) pe baza diagnosticului existent, medicul curant recomandă părintelui/reprezentantului legal să înscrie copilul în cadrul „Şcolii din spital“;
    b) părintele/reprezentantul legal solicită în scris cadrului didactic monitor înscrierea copilului la cursurile „Şcolii din spital“, anexând următoarele documente: cartea de identitate a unuia dintre părinţi/reprezentantului legal, certificatul de naştere şi/sau cartea de identitate a elevului şi adeverinţa menţionată la art. 5 alin. (2) lit. c);
    c) în cazul în care copilul are cerinţe educaţionale speciale, cadrul didactic monitor solicită la centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) un certificat care să ateste acest fapt. Certificatul se eliberează în 2 exemplare originale, un exemplar pentru familie şi un exemplar pentru unitatea de învăţământ la care este înmatriculat beneficiarul;
    d) cadrul didactic monitor informează unitatea de învăţământ la care este înmatriculat beneficiarul că acesta urmează a fi şcolarizat în timpul tratamentelor şi al recuperării medicale în cadrul „Şcolii din spital“, precum şi perioada în care se va desfăşura această şcolarizare;
    e) cadrul didactic monitor realizează înscrierea elevului în catalogul „Şcolii din spital“ şi transmite unităţii de învăţământ la care este înmatriculat adeverinţa de şcolarizare în spital, pentru motivarea eventualelor absenţe;
    f) rezultatele şcolare obţinute de beneficiar, semnate de către coordonatorul „Şcolii din spital“/directorul şcolii şi de către cadrul didactic monitor, se trimit unităţii de învăţământ la care este înmatriculat acesta, la ieşirea din spital sau la sfârşitul anului şcolar, pentru revenirea în unitatea de învăţământ la care este înmatriculat ori pentru încheierea situaţiei şcolare şi promovarea în anul de studii următor.


    ART. 2
    (1) În vederea organizării serviciilor de şcolarizare în „Şcoala din spital“, din cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină:
    a) Senatul universitar desemnează un cadru didactic universitar titular, care va avea atribuţii legate de coordonarea „Şcolii din spital“;
    b) coordonatorul „Şcolii din spital“ desemnează, cu avizul Senatului universitar, un cadru didactic monitor, pentru fiecare punct educaţional/unitate sanitară, care are competenţele specifice nivelului educaţional al beneficiarului şi care are obligaţia de a supraveghea parcursul educaţional al antepreşcolarului/preşcolarului/elevului. În cazul în care „Şcoala din spital“ funcţionează ca unitate de învăţământ cu personalitate juridică sau ca structură arondată unei alte unităţi de învăţământ, activitatea coordonatorului „Şcolii din spital“ este efectuată de un medic primar al secţiei în care este internat minorul;
    c) cadrul didactic monitor are obligaţia de a supraveghea parcursul educaţional al antepreşcolarului/preşcolarului/elevului, inclusiv înscrierea acestuia pe locurile speciale din învăţământul liceal, de a ţine în permanenţă legătura cu unitatea de învăţământ la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare şi de a propune orice măsură educaţională în interesul elevului, adecvată vârstei şi nivelului său educaţional.

    (2) Unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoală din spital“ beneficiază de sprijinul CJRAE/CMBRAE, prin activităţi de evaluare, asistenţă psihoeducaţională şi, după caz, orientare şcolară a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor, în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare a CJRAE/CMBRAE.

    ART. 3
    Activităţile de predare-învăţare-evaluare sunt organizate în conformitate cu prevederile planului-cadru, adaptat nevoilor individuale ale antepreşcolarului/preşcolarului/elevului spitalizat, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, sau ale planului-cadru pentru învăţământul special, pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale.

    ART. 4
    Elevilor cu deficienţe de învăţare, adaptare, integrare, tulburări de limbaj, înscrişi în „Şcoala din spital“, li se asigură de către personalul specializat în educaţie specială sau psihopedagogie servicii educaţionale de sprijin şi asistenţă psihopedagogică suplimentare.

    ART. 5
    (1) Propunerea de înscriere în „Şcoala din spital“ se face de către cadrul didactic monitor, la solicitarea părintelui sau a reprezentantului legal, pe baza diagnosticului medical stabilit de medicul curant şi la propunerea acestuia de continuare a procesului didactic în perioada spitalizării/a tratamentelor/a monitorizării ori a recuperării.
    (2) Orientarea şcolară şi înscrierea elevilor în „Şcoala din spital“ se fac pe baza următoarelor documente:
    a) scrisoare medicală, emisă de medicul curant, care să ateste necesitatea spitalizării peste 4 săptămâni;
    b) solicitarea părintelui sau a reprezentantului legal;
    c) adeverinţa care atestă înscrierea beneficiarului în învăţământul preuniversitar, dacă acesta este internat în perioada şcolarizării, eliberată de unitatea de învăţământ unde acesta este înmatriculat.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Procesul didactic din „Şcoala din spital“
    ART. 6
    (1) La procesul didactic desfăşurat în spitale pot participa, cu acordul medicului curant şi la solicitarea părintelui, şi elevii cetăţeni români, rezidenţi în străinătate şi înmatriculaţi în unităţi de învăţământ din afara României, în calitate de audienţi.
    (2) Procesul de învăţământ din „Şcoala din spital“ se realizează în spaţiile puse la dispoziţie de spitalul în care este internat antepreşcolarul/preşcolarul/elevul ori în care se află la tratament, în monitorizare medicală sau la recuperare, putându-se desfăşura individual, în grupe sau clase.
    (3) Procesul didactic desfăşurat în spital este de tip integrat şi multidisciplinar, implicând colaborarea dintre cadre didactice, medici, asistente, psihologi şi părinţi, pentru a asigura un program educativ care să răspundă atât nevoilor academice, cât şi celor de sănătate ale copilului.
    (4) Pe timpul şcolarizării în spital, antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii au acces la toate resursele de reabilitare/recuperare psihointelectuală, medicală şi socială, la alte servicii de intervenţie specifice/necesare şi disponibile în comunitate sau în unităţi specializate.
    (5) Înfiinţarea unei grupe/clase în spitale este posibilă pentru un număr variabil, în funcţie de diagnostic, tip de deficienţă, de cel puţin 2 şi nu mai mult de 5 copii/elevi spitalizaţi, care pot beneficia, conform legii, de acest tip de şcolarizare.
    (6) Spaţiile de desfăşurare a procesului educaţional din spital trebuie să respecte condiţiile igienico-sanitare prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Spaţiul destinat procesului educaţional din spital se va amplasa în secţia de pediatrie sau în zona tampon, între secţiile cu paturi şi zona administrativă şi se vor asigura dotări corespunzătoare procesului educaţional.

    ART. 7
    (1) Programele şcolare sunt elaborate pe niveluri de învăţământ - educaţie timpurie, primar, gimnazial, profesional, liceal, putând fi adaptate condiţiilor individuale de învăţare.
    (2) În activitatea curentă cu elevii beneficiari ai „Şcolii din spital“ , care au deficienţă mintală, se lucrează conform programelor şcolare pentru învăţământul special, corespunzătoare tipului de deficienţă, fiind vizate diferenţierea şi individualizarea demersului educaţional prin planuri educaţionale individuale, prin adaptări curriculare.
    (3) Programele şcolare diferenţiate sunt adaptate nevoilor individuale ale elevilor pacienţi, incluzând şi materiale şi strategii de predare care iau în considerare starea de sănătate a fiecăruia. Adaptarea programei şcolare individualizate este realizată de fiecare cadru didactic prin planul educaţional individualizat.
    (4) Planurile educaţionale individualizate (PEI) sunt documente care descriu obiectivele educaţionale specifice fiecărei discipline şi pentru fiecare elev pacient. Aceste planuri sunt elaborate în colaborare cu părinţii şi echipa medicală, pentru a corespunde nevoilor individuale ale elevului.
    (5) Planurile educaţionale individualizate ţin cont de cerinţele medicale şi educative ale fiecărui copil/elev, incluzând adaptarea orarului şi a conţinutului activităţilor de învăţare în funcţie de schimbările în starea lui de sănătate.
    (6) Pentru elevii din învăţământul profesional şi liceal tehnologic se asigură parcurgerea disciplinelor de cultură generală aferente trunchiului comun din planurile-cadru în vigoare; parcurgerea conţinuturilor aferente disciplinelor de cultură de specialitate şi instruirii practice se poate realiza parţial, folosind laboratoare virtuale sau alte mijloace prin care se asigură formarea competenţelor de specialitate, urmând a fi completate, după caz, la unitatea de învăţământ la care aceştia au fost înmatriculaţi înainte de spitalizare.
    (7) Pentru antepreşcolarii/preşcolarii/elevii spitalizaţi în unităţi sanitare din unităţile administrativ-teritoriale în care nu sunt organizate unităţi de învăţământ preuniversitar în cadrul instituţiilor de învăţământ superior cu facultăţi de medicină, instituţiile de învăţământ superior pot colabora cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISJ/ISMB), în vederea organizării şi desfăşurării procesului instructiv-educativ, cu participarea Corpului naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“.
    (8) În cazuri deosebite, utilizarea tehnologiei şi a resurselor de învăţare la distanţă poate facilita educaţia în spital, profesorii oferind lecţii şi materiale educaţionale online sau prin intermediul altor mijloace de comunicaţie.
    (9) Profesorii din „Şcoala din spital“ pot desfăşura activităţi periodice de învăţare la distanţă online cu copilul/elevul, în timpul spitalizării într-o altă ţară sau într-un alt spital decât cel în care a fost înscris în „Şcoala din spital“, oferindu-i sprijin şi ghidare educaţională.
    (10) Cadrul didactic monitor şi cadrele didactice care predau în spital urmăresc progresul copilului/elevului, prin evaluări continue, şi oferă informări regulate atât copilului, cât şi familiei şi coordonatorului secţiei medicale în care acesta este internat. Evaluările periodice trebuie să fie detaliate şi să includă observaţii asupra evoluţiei academice şi emoţionale a copilului. Informările transmise trebuie să fie documentate şi utilizate pentru a îmbunătăţi planul educaţional al copilului, pentru ajustarea curriculumului şi adaptarea metodelor de predare, adecvate stării de sănătate şi nevoilor lui educaţionale.
    (11) În cadrul „Şcolii din spital“ pot fi desfăşurate, cu aprobarea medicului şef de secţie din spital şi în regim de voluntariat, activităţi extradidactice şi terapeutice, şcoli de vară, care să contribuie la dezvoltarea creativităţii şi abilităţilor copiilor, dar şi la îmbunătăţirea stării lor de bine şi a procesului de recuperare. Aceste activităţi, iniţiate la solicitarea părinţilor sau a reprezentantului legal, trebuie să fie personalizate şi adaptate la nevoile şi starea de sănătate ale fiecărui beneficiar. Activităţile extradidactice pot include sesiuni de muzică, teatru, creaţie literară, dans, gastronomie, dar şi activităţi terapeutice, desfăşurate în colaborare cu echipe multidisciplinare de specialişti, cum ar fi psihologi, kinetoterapeuţi, logopezi, terapeuţi ocupaţionali, actori, muzicieni şi alţi terapeuţi relevanţi.

    ART. 8
    Procesul didactic din „Şcoala din spital“ se desfăşoară astfel:
    a) fiecare copil/elev spitalizat va fi supus unei evaluări iniţiale, realizate de cadrul didactic monitor, pentru a se determina nivelul de educaţie, abilităţile şi nevoile sale specifice;
    b) în funcţie de aceste rezultate, se va dezvolta un plan educaţional individualizat pentru fiecare disciplină şi pentru fiecare copil/elev, adaptându-se curriculumul, în raport cu starea de sănătate;
    c) programul va permite flexibilitate în orar, pentru a ţine cont de intervenţiile medicale, de perioadele de odihnă şi de oricare alte necesităţi medicale urgente;
    d) progresul copilului este evaluat periodic, iar PEI-ul său este revizuit în funcţie de evoluţia stării de sănătate;
    e) în perioada spitalizării, a tratamentelor, a monitorizării sau a recuperării, se furnizează asistenţă psihoemoţională de către psihologul spitalului, pentru a-i ajuta pe copii să facă faţă stresului asociat spitalizării şi pentru a le susţine bunăstarea mentală.


    ART. 9
    (1) Anual, pe baza unei analize de nevoi, referitoare la numărul de copii/elevi care, în anul şcolar anterior, au necesitat şcolarizarea în spital, spitalele fac propuneri de înfiinţare de grupe/clase în cadrul „Şcolii din spital“ către universităţile de medicină/inspectoratele şcolare.
    (2) Solicitările sunt formulate şi transmise până la finalul lunii octombrie a fiecărui an, în vederea aprobării posturilor şi a normării acestora pentru anul şcolar următor.
    (3) Universităţile de medicină şi farmacie/ISJ/ISMB aprobă înfiinţarea/funcţionarea de grupe/clase în cadrul „Şcolii din spital“ şi posturile aferente.
    (4) Procesul didactic desfăşurat în spital se realizează prin cadre didactice titulare în învăţământ, prin absolvenţi de studii superioare şi de module de psihopedagogie specială, care fac parte din Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, prin personal suport, selecţionaţi conform regulamentului aprobat prin ordin de ministru.

    ART. 10
    (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării înfiinţează Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, constituit din personal didactic de predare, cu pregătire de specialitate şi disponibilitate de a lucra în mediul spitalicesc.
    (2) Se înfiinţează Comisia de organizare a Corpului naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, care va stabili procedurile de intrare în Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“ şi modalităţile de selecţie, de formare, de instruire a acestora, reglementate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 11
    Procesul instructiv-educativ se desfăşoară în „Şcoala din spital“, adaptat specificului bolii şi anului de studiu în care este înscris beneficiarul.

    ART. 12
    Documentele justificative pentru cadrele didactice care predau în spital sunt:
    a) condica de prezenţă, care va fi semnată în spitalul unde se şcolarizează elevii internaţi;
    b) situaţia centralizată a prezenţei cadrelor didactice la activitatea din spital, care va fi prezentată pentru pontaj de către cadrul didactic monitor;
    c) adeverinţă medicală din care să reiasă că sunt clinic sănătoase şi nu suferă de boli contagioase cu grad ridicat de răspândire, prezentată din 3 în 3 luni.


    ART. 13
    (1) Pentru a asigura o comunicare interinstituţională eficientă şi o implementare uniformă a programului „Şcoala din spital“ se încheie protocoale de colaborare între:
    a) ISJ/ISMB şi spitale/instituţiile de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, pentru înfiinţarea „Şcolii din spital“, pentru normarea posturilor cadrelor didactice şi alocarea resurselor necesare pentru funcţionarea eficientă a acestei forme educaţionale, care includ şi prevederi pentru evaluarea periodică a performanţei şcolii şi pentru ajustarea resurselor în funcţie de necesităţi;
    b) spitale/instituţiile de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină şi şcolile în care sunt înscrişi elevii, pentru furnizarea de servicii educaţionale şi pentru gestionarea evidenţei situaţiei şcolare, care prevăd şi modalităţi de colaborare constantă, cum ar fi schimbul de informaţii referitoare la progresul şcolar şi starea de sănătate a elevilor, asigurând astfel continuitatea educaţională şi reintegrarea optimă a beneficiarilor în unităţile de învăţământ preuniversitar în care sunt înmatriculaţi.

    (2) Protocoalele de colaborare stabilesc rolurile şi responsabilităţile fiecărei părţi, cuprinzând obiectivele clare ale colaborării, atribuţiile fiecărei părţi implicate şi procedurile detaliate de comunicare. Aceste protocoale se evaluează şi se revizuiesc periodic, pentru a se asigura că răspund nevoilor în schimbare ale elevilor şi ale mediului spitalicesc. Protocoalele prevăd şi mecanisme pentru rezolvarea disputelor şi pentru monitorizarea eficacităţii colaborării.

    ART. 14
    (1) Documentele în care se ţine evidenţa elevilor de „Şcoala din spital“ sunt registrul de evidenţă şi catalogul. Aceste documente sunt actualizate constant, pentru a reflecta prezenţa şi progresul şcolar ale fiecărui beneficiar, şi sunt accesibile atât personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar în care sunt înmatriculaţi, cât şi cadrelor didactice din spital, pentru a asigura o monitorizare eficientă a evoluţiei elevilor.
    (2) La internare, unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul şcolarizării în spital primeşte adeverinţa de şcolarizare în spital, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1A care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru. Această adeverinţă serveşte ca document oficial care atestă înregistrarea temporară a elevului în cadrul „Şcolii din spital“ şi este utilizată pentru actualizarea evidenţelor şcolare.
    (3) La externare, unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul primeşte situaţia şcolară sau foaia matricolă, în funcţie de durata şcolarizării în spital. Aceste documente, prevăzute în formularul-tip din anexa nr. 1B care face parte integrantă din prezenta metodologie-cadru, servesc la ajustarea planului educaţional, la revenirea acestuia în unitatea de învăţământ preuniversitar.
    (4) Toate documentele educaţionale relevante, cum ar fi planurile educaţionale individualizate, programele de studiu şi evaluările, se păstrează şi se transferă către unitatea de învăţământ preuniversitar în care sunt înmatriculaţi beneficiarii. Aceste documente trebuie să conţină informaţii detaliate despre nevoile şi performanţele educaţionale ale copilului, astfel încât reintegrarea acestuia în mediul şcolar obişnuit să fie cât mai facilă şi adaptată progresului realizat în spital.
    (5) Antepreşcolarul, preşcolarul sau elevul beneficiază de rezervarea locului de şcolarizare în cadrul unităţii de învăţământ la care a fost şcolarizat anterior înscrierii în „Şcoala din spital“ şi are dreptul de a reveni în unitatea de învăţământ, oricând în timpul anului şcolar.
    (6) Preşcolarilor cuprinşi în forma de şcolarizare din spital în grupa mare li se rezervă loc la clasa pregătitoare în unitatea de învăţământ din circumscripţia arondată.

    ART. 15
    Pe toată perioada şcolarizării în spital, antepreşcolarii, preşcolarii, elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora beneficiază de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaţionale pe care le au. Consilierea administrativă se realizează din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de ISJ/ISMB, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru. Dosarul conţinând documentele şcolare şi orice alt act necesar pentru înscrierea la şcoala din spital şi, ulterior perioadei de spitalizare, pentru revenirea cu prezenţa fizică în unitatea de învăţământ unde este înmatriculat beneficiarul, este întocmit instituţional de către inspectorul şcolar desemnat, în baza cererii părintelui/reprezentantului legal al elevului. După externare, dosarul este actualizat, pentru a reflecta perioada de şcolarizare în spital, şi este transmis către unitatea de învăţământ preuniversitar unde este înmatriculat beneficiarul, asigurând astfel continuitatea educaţională a elevului.

    ART. 16
    (1) Cele două şcoli stabilesc un program de colaborare cu o anumită frecvenţă, care presupune:
    a) conferinţe/şedinţe online/direct între cadrul didactic monitor şi diriginte sau alţi profesori ori directorul unităţii de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul;
    b) informarea periodică a unităţii de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul de către cadrul didactic monitor din spital asupra comportamentului elevului internat faţă de şcoală, despre interesul/dezinteresul faţă de anumite materii, despre progresele înregistrate, despre participarea acestuia la activităţi extradidactice;
    c) informări despre poziţia elevilor din clasă faţă de situaţia colegului internat;
    d) informarea colectivului de colegi de către cadrul didactic monitor, referitoare la înscrierea beneficiarului în şcoala din spital, inclusiv favorizarea unor întâlniri online între aceştia, cu acordul beneficiarului pacient şi al părintelui acestuia;
    e) realizarea şi transmiterea fişei psihopedagogice a beneficiarului de unitatea de învăţământ unde este înmatriculat acesta, la înscrierea în „Şcoala din spital“, şi de către cadrul didactic monitor, la revenirea în unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat;
    f) informări vizând ritmicitatea parcurgerii materiei.

    (2) Dirigintele/Învăţătorul/Profesorul pentru învăţământul primar/preşcolar/Profesorul pentru educaţie timpurie al clasei/grupei în care a fost înscris copilul bolnav, înainte de a i se stabili diagnosticul, poate ajuta atât pacientul, cât şi pe colegii lui de clasă să rămână în contact, prin strategii multiple, cum ar fi: trimiterea notiţelor şi a temelor prin e-mail, realizarea unui videoclip cu ceea ce se întâmplă în clasă, realizarea de postere şi desenarea de imagini pentru a decora salonul beneficiarului internat, cu acordul acestuia.
    (3) Dirigintele/Învăţătorul/Profesorul pentru învăţământul primar/preşcolar/Profesorul pentru educaţie timpurie poate solicita medicului/asistentei medicale din cadrul cabinetului de medicină şcolară de care aparţine unitatea de învăţământ preuniversitar să aibă întâlniri cu clasa, pentru a-i ajuta pe copii să înţeleagă mai multe despre boala cronică şi ce înseamnă aceasta pentru ei şi pentru colegul lor.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Evaluarea beneficiarilor „Şcolii din spital“
    ART. 17
    (1) Evaluarea achiziţiilor/competenţelor elevilor se face potrivit normelor în vigoare valabile, prin probe/teste scrise/orale.
    (2) Notarea elevilor se realizează conform nivelului de şcolarizare, pe baza modului de pregătire adaptat situaţiei particulare a elevilor spitalizaţi. Se va evalua progresul fiecărui copil, în funcţie de obiectivele individuale stabilite în planul educaţional individualizat.
    (3) Notele/Calificativele se înregistrează în catalogul „Şcolii din spital“; la externare, „Şcoala din spital“ transmite şcolii de provenienţă şi elevului adeverinţa cu situaţia şcolară, care se transcrie în registrul matricol.
    (4) Evaluarea achiziţiilor/competenţelor elevilor din „Şcoala din spital“ este centrată pe progresul individual şi este realizată într-un mod care încurajează încrederea în sine şi dezvoltarea continuă.
    (5) Pentru activitatea de evaluare, profesorii pot utiliza diverse metode alternative, cum ar fi observarea sistematică a activităţii şcolare, proiectele, portofoliile educaţionale, autoevaluările.
    (6) Elevii înscrişi în forma de şcolarizare din spital în clasa a VIII-a sunt admişi pe locuri speciale în clasa a IX-a, fără susţinerea evaluării naţionale, în conformitate cu prevederile Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal, elaborată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi dată publicităţii, pentru fiecare generaţie, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a.
    (7) Pentru elevii cu cerinţe educative speciale (CES) se asigură condiţii care să garanteze egalitatea de şanse, atât în cadrul proceselor de învăţare şi evaluare din timpul anului şcolar, cât şi la susţinerea evaluărilor naţionale şi a examenului de bacalaureat.
    (8) Elevii şcolarizaţi în spital şi aflaţi la final de ciclu de învăţământ pot să participe la examene alături de colegii lor de generaţie, în şcoala de provenienţă sau în spital, caz în care profesorii din „Şcoala din spital“ organizează ore remediale şi de pregătire pentru susţinerea probelor.
    (9) La sfârşitul anului şcolar, cadrul didactic monitor prezintă coordonatorului un raport privind modul de desfăşurare a activităţii didactice din spital, care este înaintat spre informare Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi Ministerului Sănătăţii. Informaţiile furnizate se referă la numărul de beneficiari ai şcolarizării în spital, la numărul cadrelor didactice, pe specialităţi, la numărul de beneficiari cărora li s-au aplicat planurile educaţionale individualizate şi disciplina, după caz, la felul în care s-au desfăşurat activităţile - pe grupe/clase sau individual, la numărul de elevi care au susţinut examenele de evaluare naţională şi de bacalaureat în spital, la rezultatele şcolare obţinute de toţi beneficiarii, precum şi la problemele apărute şi la propunerile de optimizare, în continuare, a procesului didactic.

    CAP. II
    Reintegrarea beneficiarului şcolarizării în spital în şcoala în care este înmatriculat
    ART. 18
    În funcţie de starea de sănătate a copilului/elevului, se planifică şi se facilitează reintegrarea sa în mediul şcolar de provenienţă. Reintegrarea va fi un proces gradual şi adaptat, luând în considerare nevoile lui medicale, emoţionale şi educaţionale. Acest proces include evaluări periodice şi ajustări ale planului de reintegrare, pentru a asigura o tranziţie optimă şi un sprijin adecvate.

    ART. 19
    În fiecare unitate de învăţământ preuniversitar, în care este înmatriculat un beneficiar reintegrat, se asigură funcţionarea şi dotarea corespunzătoare, după caz, a cel puţin unui cabinet medical, o cameră-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic, adecvate curriculumului specific nivelului său educaţional şi restricţiilor medicale generate de patologia lui, a unei biblioteci şi a câte unui laborator de informatică, de ştiinţe, tehnologie, inginerie, artă şi matematică. Unităţile de învăţământ preuniversitar pot asigura, după caz, şi spaţii pentru cabinete de logopedie, cabinete de consiliere şcolară sau camere resursă pentru educaţie specială.

    ART. 20
    Procesul de reintegrare în şcoala în care este înmatriculat va cuprinde:
    a) pregătirea beneficiarului, fost pacient, pentru revenirea în şcoala sa;
    b) pregătirea profesorilor din unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul pentru a lucra cu acesta după perioada de şcolarizare în cadrul „Şcolii din spital“;
    c) pregătirea colectivului de elevi pentru reacomodarea cu acesta, cu noile lui caracteristici fizice, psihoemoţionale şi comportamentale; aceste sesiuni sunt coordonate de consilierul şcolar, în colaborare cu cadrele didactice şi, dacă este necesar, cu cadrul didactic monitor şi cu specialişti în domeniul medical;
    d) reintegrarea propriu-zisă, monitorizată de un cadru didactic de la unitatea de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul, desemnat de conducerea instituţiei, care va colabora cu cadrul didactic monitor din „Şcoala din spital“, cu colegii de clasă ai elevului, cu profesorii şi părinţii acestuia, cu ceilalţi părinţi.


    ART. 21
    (1) Înainte de revenirea la clasă a elevului, personalul unităţii de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul solicită şcolii din spital următoarele: informaţii medicale, inclusiv simptome de urmărit, specificul procesului de recuperare, rezistenţa şi abilităţile fizice, informaţii despre progresul şcolar şi abilităţile cognitive ale pacientului, inclusiv subiectele abordate sau abilităţile învăţate în timpul tratamentului şi evaluarea cognitivă sau rezultatele testelor de performanţă, funcţionarea social-emoţională şi nevoile medicale de perspectivă ale elevului reintegrat.
    (2) Informaţiile medicale sunt transmise medicului/asistentei medicale din cadrul cabinetului de medicină şcolară de care aparţine unitatea de învăţământ preuniversitar, iar informaţiile referitoare la activitatea educaţională a elevului sunt transmise cadrelor didactice care predau la clasa în care este înmatriculat elevul.
    (3) La revenirea în clasă, personalul şcolii asigură, pe măsura competenţelor şi responsabilităţilor profesionale, pregătirea şcolară a elevului, planificarea activităţilor remediale ce trebuie efectuate, astfel încât acesta să îşi formeze aptitudini social-emoţionale şi abilităţi specifice nevoilor lui medicale/fizice.
    (4) Personalul didactic al unităţii de învăţământ preuniversitar în care este înmatriculat beneficiarul trebuie să ofere periodic informaţii conducerii, cadrului didactic monitor din „Şcoala din spital“, familiei despre progresul şcolar sau preocupările cognitive, despre starea socioemoţională a copilului, în vederea identificării din timp a problemelor şi stabilirii unor măsuri de remediere a acestora. Comunicarea se realizează într-un mod transparent şi colaborativ, implicând toate părţile interesate, inclusiv elevul, acolo unde este posibil, pentru a se asigura că măsurile luate sunt adaptate nevoilor şi circumstanţelor individuale.

    ART. 22
    În cazul apariţiei unor dificultăţi manifestate prin eşec sau refuz de întoarcere la şcoală, cadrul didactic monitor şi dirigintele/învăţătorul, împreună cu familia copilului şi cu colegii de clasă, elaborează un plan de recuperare emoţională şi reintegrare, care poate include consiliere psihologică, activităţi de grup, terapii creative de felul art-terapie, terapie prin joc, identifică motivaţii care să îl poată determina pe acesta să continue procesul de învăţământ la şcoală sau propun soluţii alternative de educaţie, cum ar fi şcolarizarea la domiciliu sau programe educative personalizate, în funcţie de nevoile specifice ale copilului.

    CAP. III
    Normarea personalului didactic şi aspecte referitoare la finanţarea procesului didactic din „Şcoala din spital“
    ART. 23
    (1) În cadrul „Şcolii din spital“ poate fi încadrat personal didactic de predare care face parte din Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau determinată, ori este încadrat prin detaşare, în condiţiile art. 181 şi 191 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Cadrul didactic monitor beneficiază, la cerere, de reducerea normei didactice cu 50%, fără diminuarea salariului, având în vedere specificul activităţilor privind organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea procesului de învăţământ din spital, a progresului elevilor şi adaptarea curriculumului la nevoile individuale.
    (3) Orarul şi durata activităţilor de predare-învăţare-evaluare se stabilesc în colaborare cu personalul medical şi cu părintele/reprezentantul legal al copilului. Acestea trebuie să fie flexibile şi să se adapteze stării de sănătate a fiecărui elev şi capacităţii lui de concentrare, asigurând că procesul educaţional corespunde nevoilor sale educaţionale şi medicale.
    (4) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a cadrelor didactice se stabileşte între 14 şi 20 de ore/săptămână, prin raportare la numărul de copii/elevi, în funcţie de curriculumul utilizat, precum şi de modalitatea de desfăşurare a procesului de învăţământ, individual sau în grupe/clase, constituite din 1 până la 5 copii/elevi, şi cuprinde:
    a) activităţi de predare-învăţare, de instruire practică şi de evaluare a antepreşcolarilor/preşcolarilor şi a elevilor;
    b) activităţi de pregătire pentru evaluări/examene naţionale;
    c) activităţi pentru obţinerea performanţei educaţionale;
    d) activităţi de învăţare remedială;
    e) activităţi educative şi alte activităţi extradidactice, conform prezentei metodologii.

    (5) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a cadrelor didactice prevăzute la alin. (5) se stabileşte după cum urmează:
    a) un post de educator/profesor pentru educaţie timpurie, pentru 1-5 antepreşcolari sau 1-5 preşcolari;
    b) un post de învăţător/profesor pentru învăţământul primar, pentru 1-5 elevi;
    c) 14-20 de ore/săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi profesional, pentru 1-5 elevi.

    (6) Norma didactică de predare-învăţare-evaluare a cadrului didactic prevăzută la alin. (5) se stabileşte între 7 şi 10 ore/ săptămână.
    (7) Se normează câte două ore/săptămână pentru terapii specifice, asigurate de CJRAE/CMBRAE, conform certificatului de încadrare în grad de handicap şi/sau de orientare şcolară.

    ART. 24
    (1) Formaţiunile de studiu constituite la nivelul spitalelor şi care funcţionează în cadrul unităţilor de învăţământ special preuniversitar pot fi transferate la şcolile din spital înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat care au în structură facultăţi de medicină, cu acordul senatului universitar.
    (2) Antepreşcolarul/Preşcolarul/Elevul îndelung spitalizat are dreptul la rezervarea locului în grupa/clasa unităţii de învăţământ preuniversitar din care provine, indiferent de perioada de spitalizare.
    (3) În situaţia în care antepreşcolarul/preşcolarul/elevul este înscris la „Şcoala din spital“ şi, în timpul tratamentului, revine la domiciliu, acesta poate opta pentru şcolarizarea la domiciliu cu prezenţa fizică a cadrului didactic sau în unitatea de învăţământ de provenienţă ori în regim online/hibrid, în funcţie de recomandarea medicului specialist, la solicitarea părinţilor/reprezentantului legal.

    ART. 25
    La sfârşitul fiecărui an şcolar, conform protocoalelor încheiate, ISJ/ISMB va face o evaluare a activităţii desfăşurate în „Şcoala din spital“, cu scopul îmbunătăţirii colaborării dintre instituţiile implicate.

    ART. 26
    (1) Cadrul didactic monitor coordonează activităţile didactice care se pot desfăşura cu elevii aflaţi în paliaţie, la solicitarea acestora sau a familiilor şi în funcţie de starea medicală a elevului.
    (2) Numărul disciplinelor predate, precum şi numărul de ore şi conţinuturile acestora se vor stabili de către cadrul didactic monitor împreună cu părinţii, cu medicul curant şi cu directorul şcolii din spital.
    (3) La solicitarea dirigintelui, a comitetului de părinţi ai clasei sau la solicitarea elevilor, cadrul didactic monitor împreună cu alte cadre didactice din „Şcoala din spital“ pot desfăşura activităţi cu elevii din clasa în care a fost înmatriculat un elev bolnav, inclusiv după decesul acestuia.
    (4) Activităţile prevăzute la alin. (3) au o durată limitată la maximum 4 şedinţe şi pot fi activităţi de suport psihologic.

    ANEXA 1A





    la Metodologia-cadru privind organizarea şi funcţionarea „Şcolii din spital“
    Adeverinţă de şcolarizare în spital
    - model -
    Instituţia de învăţământ superior de stat care are în structură facultate de medicină/Unitatea de învăţământ care asigură şcolarizarea în spital ......................................................................... (adresa)
    "Şcoala din spital" din cadrul ...................................................... (denumirea şi adresa spitalului, a secţiei)
    Nr. ............/.......................
    Către ............................................................ (şcoala unde elevul este înscris)
    ADEVERINŢĂ DE ŞCOLARIZARE ÎN SPITAL
    Se adevereşte prin prezenta că elevul(a), ................................, din clasa ............ a unităţii dumneavoastră de învăţământ, va efectua activităţile instructiv-educative, conform curriculumului ............................................., în cadrul „Şcolii din spital“ de la .................................... (denumirea spitalului şi a secţiei), în anul şcolar ..................., începând cu data de .............. .
    Drept urmare, vă rugăm ca elevul .................................................................. din clasa ......................... să nu fie notat absent în catalog, până la primirea confirmării de încetare a activităţilor educaţionale în cadrul „Şcolii din spital“ a clinicii sus-menţionate şi a situaţiei lui şcolare existente în documentele noastre şcolare.
    Conducătorul instituţiei de învăţământ care organizează şcolarizarea în spital,
    ...................................
    Medic şef de secţie,
    ...................................

    ANEXA 1B





    la Metodologia-cadru privind organizarea şi funcţionarea „Şcolii din spital“
    Situaţia şcolară
    - model -
    Instituţia de învăţământ superior de stat care are în structură facultate de medicină/Unitatea de învăţământ care asigură şcolarizarea în spital ...................................................................... (adresa)
    "Şcoala din spital" din cadrul ....................................................... (denumirea şi adresa spitalului, a secţiei)
    Nr. ............/.......................
    SITUAŢIE ŞCOLARĂ
    Numele şi prenumele elevului .................................... de la ..............., unitatea de învăţământ unde elevul este înscris, a frecventat cursurile „Şcolii din spital“ în perioada ..............................., conform programei ........................................

┌──────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┐
│Numele şi prenumele │Disciplina*)│
├──────────────────────────────────────────────────────────────┼────────────┤
│ │Note - │
│ │calificative│
│ ├────────────┤
│ │Medie/ │
│ │Calificativ │
│Situaţia şcolară ├────────────┤
│La încheierea şcolarizării în spital │Medie la │
│............................................ │examenul de │
│La finalul anului şcolar │corigenţă/ │
│..............................................................│Calificativ │
│Menţiuni: retragere, amânare, corigenţe etc. │la examenul │
│ │de corigenţă│
│ ├────────────┤
│ │Medie anuală│
│ │/Calificativ│
│ │anual │
└──────────────────────────────────────────────────────────────┴────────────┘

    *) Se trec, în ordine, disciplinele prevăzute în planul-cadru.
    Conducătorul instituţiei de învăţământ care organizează şcolarizarea în spital,
    ..............................
    Medic şef de secţie,
    .............................
    Cadru didactic monitor,
    ..............................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016